IDE STEM JE BOUWT NIET ZO'N SCHIP, JE CREËERT HET' it IANAGER WEEK E service en de electro- 'r komt een man hier, een Amerikaan. Hij heeft een advertentie gelezen 'de snelste verbinding tussen twee punten is een Diaship' en hij denkt die Hollanders kunnen dat. Hij is miljonair, verdient z'n geld met het midden door zagen van limousines om ze nog langer te maken, met tv en bar en zo. Hij is bezeten van snelheid, heeft een jacht, maar moppert: ze varen me allemaal voorbij. Die man, ene Donald Stallupi, landt met z'n jet in Eindhoven, komt naar ons toe en Zegt 'ik wil een- I jacht van 40 meter en het moet 50 knopen kun- I nen varen, bijna 100 kilometer per uur. Dat flits- I jacht, de Octopussy, is hier bij ons in Oss ge- bouwd. Het heeft proef gevaren op het Hollands Diep en op de Noordzee. Hij ging over de Nieuwe Waterweg en de waterpolitie belde. Ze zeiden: de Octopussy komt hier voorbij en hij vaart wel 30 knopen. Ik zeg, dan zijn we de lui, want hij moet 50 knopen lopen". Citaat Theo van Erp, adjunct-directeur Heesen Shipyards-Diaship in Oss, vertegenwoordiger van een florerende industrie. Klein wereldje ZATERDAG H 24 SEPTEMBER 1988 I Liefde Dutch boats Raketten Grote pils Kwaliteit B iderneming, die haar aktiviteiten heelt ondergebracht ijf levert toe aan scheepvaart, industrie, wegtransport, •cheepsuitrustingen, dekkleden en smeermiddelen. n zoeken wij voor de vestiging Rotterdam, ALKABELS een urg. an hijsmaterialen en staalkabels en het in tarvan, ook in internationaal verband. Naast izen omtrent het veilig gebruiken van de el erkende toetsinrichting. :t onderhouden van de bestaande klantenkring f luw en offshore). KANDIDAAT: /IBO-nivo buitendienstfunktie Be. Honorering is in overeenstemming met de hoofdkantoor te Groningen, 8901 BD LEEUWARDEN Einsteinweg 16 Tel. 058-125315 1951 AH velsen-noord Wijkermeerweg11 Tel. 02510-26411 Kees Cornelissen, een ondernemende dertiger In Dreumel: „Wat ande ren kunnen, kunnen wij ook". - foto con de kook •TAURANT - SNOOKERCENTRUM Voor partijen - bruiloften - liners of een gezellig avondje uit. Reserveringen tel. 01140-11492. THEO EN MAYA VAN WEZEL ionsplein 2-4 4561 GC Hulst Door Paul de Schipper A had al gauw door dat er met twee 'ukken ijzer aan elkaar lassen weinig te ('dienen viel". Een ondernemende oud- 4TS-er in het Land van Maas en Waal *«wt nu luxe jachten. Hij heeft een ver koopkantoor in Monaco. Een eindje ver krop, in Den Bosch, zit Rien Moonen. Had vroeger alleen een schilderszaak, lucht een failliet bedrijf en verkoopt nu dassieke plezierjachten kompleet met ;°peren sierolifanten. :n dan Heesen Shipyards in Oss. Zij "uwden inderdaad het snelste motor rit ter wereld, 98,5 kilometer per uur t0 aan boord blijft de thee in de kopjes daan. Jachtbouwers weggedrukt in een loekje van Brabant, maar ze doen zaken iet superrijken, mensen die niet hoeven ujken op een paar gouden kranen meer minder. Een bijzondere industrie, de *>uw van drijvende glamour. Ze noemen 'el zelf megajachten. Hun export steekt 'e nog steeds aangeslagen grote Neder- andse scheepsbouw al naar de kroon. .Mensen die dit kopen kijken niet zo laar een prijskaartje. Ze denken wel in '"dgetten. Ze weten wat ze willen, ko- "5? binnen en zeggen: ik heb vijftien injoen om aan een schip te besteden, an zeggen wij: goed meneer, wat zou u r voor willen hebben? We gaan aan het I 'ekenen en interieurs ontwerpen. cl is een heel team. Weet je zo'n jacht je niet, zo'n jacht creëer je. Het 'gn van zo'n schip is kunst". ttemak {n kantoor met veel tl-licht, een neu- behang, grijze bureaus en een te- ntafel in de keuken. Computers, een de Commodore, een nieuwe Apple, nt«rs, telex en fax. Uitzicht op de ri- lOuw vier. Boven op één van de bureaus voe ten in slippers en benen in een spijker broek. De directeur belt'op z'n gemak. Een contract voor een miljoenenklus is geen haastwerk, ook niet als je nog maar dertig bent en zegt dat je met je bedrijf net op de drempel staat. „Even voorbij Dreumel.als je die hoge scheepsbouwkraan ziet moet je links af de dijk op. Daar is de werf'. DreumelDreumel, waar ligt dat? Er zijn multi-miljonairs die de weg naar Dreumel beter kennen dan som mige verslaggevers. Even buiten dit rivierdorp aan een stille uitloper van de Waal staat Kees Cornelissen Shipyard, de jachtwerf van een MTS-er die meer wilde dan ijzer aan elkaar plakken. Hij begon met twee man voor zichzelf en specialiseerde zich in eenvoudig aluminiumconstructies zoals mengtanks voor het boerenbedrijf. Drie jaar geleden kon hij een oude werf aan de Waal overnemen. Daar liggen nu de glimmende aluminium casco's van snelle zeegaande motorjachten. Afgelopen jaar is de omzet gegroeid tot 6 miljoen. De jeansbenen komen van het bureau af. Kees Cornelissen herneemt de draad van z'n verhaal: „Eigenlijk staan we nog in onze kinderschoenen. Tot nu toe hebben we alleen de dek-opbouwen gedaan. Die gingen dan op schepen van anderen, van Heesen in Oss bijvoorbeeld. Dan kun je zeggen: „Kees Cornelissen kan alleen dekken bouwen en geen casco's. Kijk naar buiten, daar liggen onze casco's. En: Kees Cornelissen kan geen zeilschip bouwen. Wel, ons eerste zeilschip heb ben we pas afgeleverd. We zeggen hier: Octopussy ttjdens proefvaart: „HIJjnoet 50 knopen lopen, anders zijn we de lui" - foto heesen shipyards Megajachten in polderland wat anderen kunnen, kunnen wij ook. Deze week sluiten we twee contracten af voor jachten van 28 en 32 meter, com pleet met luxe interieur. Dat is die drem pel waar we overheen moeten. Zien je potentiele klanten dat je wat kunt, dan weten ze Dreumel te vinden. Het is een klein wereldje". „Ze liggen in Monaco, Saint Tropez, Fort Lauderdale of Miami. Iedereen kent iedereen. Ze kijken naar elkaar of de ander niet een mooier schip heeft dan zijzelf. Die schepen wisselen vaak van eigenaar. Het gaat net als met auto's, steeds een beetje groter, wat sneller en iets duurder. Het gaat om het prestige. Als ze een nieuwe laten bouwen kwek ken ze maandenlang in hun vrienden kring. Als ie dan gebouwd is en hij doet het goed zijn ze zo trots als kinderen". De jachtbouw kent twee belangrijke spe cialisaties: de seriebouw en de bouw op verzoek, ook bekend als 'custom built'. De extra rijken geven de voorkeur aan het exclusieve ontwerp. Het is die tak van scheepsbouw waarmee Nederland zich op het ogenblik internationaal sterk maakt. Een belangrijk deel van die exlusieve jachtbouw-'op-maat heeft zich geconcen treerd in het oosten van Noord-Brabant. Hoe komt dat? Van Erp van Heesen- -Diaship: „Ja, het lijkt achteraf. Ais we. een schip willen testen rijn we een dag kwijt om langs stuwen en sluisjes op open water te komen, maar er rijn ook voordelen: de mentaliteit van de werkne mers bijvoorbeeld. Er zat hier veel know how, omdat er langs de rivier nogal wat binnenvaart-werfjes waren. Die rijn ver dwenen, maar het personeel rit nu bij onze jachtwerven. Het rijn mensen met liefde voor het vak en het woord staking kennen ze niet". „De grote Nederlandse scheepsbouw ligt op z'n kont", zegt Kees Cornelissen. „We rijn hier riek van het RSV-syn- droom. Het gevolg is dat de export van jachten de bouw van zeeschepen gaat overvleugelen. Dan tel ik de zwaar ge subsidieerde marine-bouw even niet mee. Wij krijgen geen subsidie, nul komma nul. Financiering, kredietgaran ties van de overheidnul. Zowel bij banken als in Den Haag is scheepsbouw een vies woord. Dat terwijl deze tak van scheepsbouw erg veel toekomst heeft" „De overheid doet heel weinig voor ons", bevestigt Rien Moonen. „Aan eén kant is dat wel begrijpelijk. Veel van deze schepen gaan naar buitenlandse miljonairs. Ik kan me voorstellen dat de overheid de zakken van die mensen niet verder wil vullen, ook al is het dan onze werkgelegenheid". Moonen Shipyards in Den Bosch bouwt jachten van 15 tot 30 meter. „Luxe klassieke schepen", aldus Rien Moonen. Hij heeft 45 man in dienst en boekt dit jaar een omzet van 15 tot 30 miljoen gulden, afhankelijk van de vraag of enkele orders nog voor eind '88 gele verd kunnen worden. De Bossche werf-eigenaar heeft wel eens geprobeerd steun te krijgen. Moo nen: „Hemel en aarde bewogen en geen stuiver los gekregen". Met kredietgaran ties is het ook niet altijd makkelijk. Moonen: „Een klant zet voor 5 miljoen z'n handtekening op een contract. Dat gebeurt soms met klamme hand en zo man wil wel zekerheid hebben dat ie ook een schip voor z'n geld krijgt. Nou en dan kom jij bij de bank: ga maar drie stappen terug als je een schip aanmeldt. Als er gegeven wordt is het veel minder dan bij onroerend goed. Wil je een kan- Alles aan Octopussy Is super, mega en turbo en de stuurhut lijkt een astronau ten-verblijf. - foto heesen shipyards toor bouwen dan krijg je zo 75 procent, maar schependan lopen ze hard weg. Hooguit 60 procent krijg je en dan rit ik nog aan de hoge kant". Rien Moonen over concurrentie: „Ne derland heeft een naam als jachtbouw- natie. De Fransen hebben goeie ontwer pen, maar ze laten ze hier bouwen. De Italianen kunnen niet overweg met tech niek. Prachtige interieurs hoor, maar ze bouwen schepen om te liggen. In Neder land, Duitsland en Zweden is dat anders. Daar worden schepen gebouwd die moe ten varen, voor mensen die willen va ren". „Dutch boats rijn net zo bekend als kaas en tulpen. Het rijn de Mercedessen onder de jachten", zegt ■adjunct-directeur Van Erp van Heesen Shipyards, de bou wer van Octopussy, 's werelds snelste megajacht. Alles aan Octopussy is super, mega en turbo! De stuurhut lijkt op een astrqnau- tenverblijf. En neem de motoren, bij elk aar goed voor 10.500 pk, genoeg om een middelgroot koopvaardijschip aan te drijven. Waterjets, zorgen voor de eigen lijke voortstuwing. Het rijn een soort straalmotoren onder water. Het alumi nium schip weeg 140 ton. Elk onderdeel heeft op de weegschaal gelegen. Hon derd kopjes van het servies rijn net voor de snelheidsproeven ingeruild voor lich tere versies. Nederland exporteerde in 1987 voor 300 miljoen gulden aan plezierjachten. De exportproduktie van koopvaardij schepen was in datzelfde jaar 668 mil joen. Een recent prestigieus project van de Nederlandse jachtbouw is de renovatie van de Nabilia, het vroegere jacht van de gesjeesde miljardair Adnan Khashoggi. De Arabier raakte het jacht kwijt als on derpand in een wapendeal, onderdeel van het schimmige Irangate. Khashoggi, die ooit 2 miljoen dollar per week aan persoonlijk uitgaven spendeerde, keek al een tijdje nauwelijks naar de Nabilia om. „Het schip was uitgewoond, het blad goud kwam los van de wanden", weet Kees Cornelissen. De Friese jachtwerf Amels vertimmerde de Nabilia voor 12 miljoen dollar in opdracht van de nieuwe Amerikaanse eignaar, Donald Trump. Het grootste luxejacht ter wereld is de 160 meter lang Abdul Aziz van koning Fahd van Saoediarabië. Het gouden be stek aan boord wordt niet gebruikt voor het nuttigen van stamppot. Het jacht is verder voorzien van garages, helicopters en luchtafweerraketten. In dit wereldje heeft mond-tot-mon- dreclame van keuvelende rijke lieden aan de Middellandse Zee de doorbraak bete kent voor Heesen Shipyards. Van Erp: „Een Zwitserse klant van ons zocht in '82 een 30-meter schip met transatlanti sche capaciteiten. Hij moest 30 knopen varen en niet uit elkaar rammelen op de oceaandeining. Het heeft ons kapitalen gekost en veel zweet en tranen, maar het is gelukt. Het schip lag daar in Antibes. In zo'n jachthaven waar die schepen rijen dik liggen met mooie dames en schoothondjes op het achterdek. Het schip viel op door de lijn. Ze kletsten er over en de rest ging vanzelf. Uiteindelijk was het een diepte-investering". Hoe ontvangen Brabantse jachtbouwers hun jetset-klandirie, met limousines en Hilton? „Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg," bromt Van Erp, „en dat vinden die mensen nog leuk ook. Met hun fami lie een dure week in Amsterdam kan, maar weet je wat ze veel leuker vinden? Op de fiets en een rondje maken door het rivierenland. Zet ze dan achter een grote pils in een boerenkroegje in een Maasdorp en ze vinden hét prachtig, ge woon op de Brabantse manier ontvan gen. Dat vinden ze echt beautiful". I Wat mensen er in rien om met zo'n miljoenen-jacht te varen? „Ach," zegt Theo van Erp „ze rijn niet anders dan andere mensen. Ze steken mekaar de ogen uit. Dat begint met auto's en hui zen, maar het gebeurt ook met jachten. Het is sport, hobby en zaken doen tege lijk. Als ze met hun nieuwe aanwinst een paar weken op vakantie rijn geweest dan doen ze 'm in charter. Het büjven bussi- nesslui. Je moet niet vergeten dat zo'n schip met vier, vijf man bemanning erop, duizenden guldens per dag kost. En dan vaart ie nog niet eens. Dikwijls verkopen ze hun schip al na een jaar. Dan bestel len ze er een van twee meter groter, die vijf knopen harder kan. Het bezit is al gauw het einde van 't genot". En dan de toekomst van de luxe jacht bouw. Is die niet erg afhankelijk van de economische barometer? Van Erp: „Ik denk het niet. Mensen die deze schepen kopen kunnen een stootje hebben. Ze malen niet om een hoge of lage dollar. Bovendien komen er steeds meer rijken. Je riet dat in Nederland ook, meer men sen die geld hebben en aan de andere kant meer mensen die het met minder moeten doen". Bij Cornelissen liggen twee casco's voor de wal en een in de bouwloods. Moonen rit voor volgend jaar vol. Bij Heesen staan vier nieuwe schepen op stapel, van 22 tot 43 meter, de vijfde komt eraan. Van Erp: „We praten er maanden over met de eigenaar, eerst de tekening, dan de inrichting, alle extra's, soms voor een paar miljoen aan kunst. Als dat voor mekaar is en de klant tekent het contract, dan gaat het net als met u en ik als we iets graag willen. Het had eigenlijk gisteren al klaar moeten rijn. Op dat moment zeggen wij: hoor es vriend, dat kan niet. Het wordt mooi, maar het heeft z'n tijd nodig. Hier in Holland offeren we niet aan kwaliteit, voor niemand". i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 27