Tsjechov zonder balalaika's VERVOLGD..., ALEN, ETALEN. UFORT >ORE>EEL. EIDING IA. ITERDAG. FRANK MAAKTEN Publieksprijs boek op straat en op tv Francis Ford Coppola vestigt zich in Rome Hendrik Wiegersma 2t gaat goed met Peugeot n wie het goed gaat, heeft /m 24 september a.s. van Nazomer Show. Zoals u te beleven en te winnen, september? Ontzettend lui Natte vinger Gehuild Niet mislukt DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1988 Startpunt Hongaren en hun poesta Grillige naaktheid Virtuoos Feestelijk Vlaamse vrouwen iper dichterbij dan u denkt ar informatie 030 - 880391 tst.222 'ldlg t/m 24-9-1988 of zolang de voorraad strekt I ■8 maanden tegen 7,9%*. En dit geldt 11e 34 uitvoeringen van 't sterke nummer, allemaal voorzien van een schone motor j'n sterk punt). Er is naad is beperkt Er is AAt*m 309 Comfort vanaf aJl l ljj tn 180 km/u). Er is f Peugeot 40S vanaf a/lJvJj :en slagzin af die uw indruk van de rit weer- Een vakkundige jury beloont de 100 me0' iele inzendingen met een vliegreis voor ionen naar de lichtstad Op zich al een prim3 om straks even bij ons langs te komen. JEN. PEUGEOT LEASE, LEASEN TEGEN EEN AANTREKKEUJÖ i VERSTREKT ONDER" DE GEBRUIKELIJKE VOORWAART»" RENTE/RENTIREDUCTIE VOOR HAAR REKENING NEEM VEI VE( „Toen ik voetbalde, wensten we elkaar goed succesHet kan natuurlijk niet, maar ik vond het leuk om te gebruiken Han van der Meer, tv-presentator_ DE STEM T2 Vprestigieus project. Zo Lag je het zonder meer lJoeInen. Een musical over pjechov, de grote Russi- Lie verhalen- en toneel- lichrijver van onder meer ïpe meeuw' en 'De kersen- Ituin'. Schrijver/regisseur Ijimitri Frenkel Frank lïhreef de tekst. ■Cabaretier Robert Long Imponeerde de muziek, ■schreef de liedteksten en I jkende voor de produktie |an de platenversie, een lubbelalbum dat vorige ■teek is uitgekomen. Ro lled Long zelf zingt de ti telrol en verder werken lender meer mee Rob de ■ijs, Simone Kleinsma, Hartine Bijl, Jasperina de long, André van de Heu- iel, Gerard Cox, Corry Ko- lings, Robert Paul en Jo- llanOoms. Ito theaterversie durft liiemand nog aan. Althans I: Nederland niet. In luitsland wel. De wereld première is in april vol lend jaar in Konstanz. Iter Tom Smeets IdböTRI Frenkel Frank en jert Long mogen dan al een ■jaar of vijftien dikke vrienden lijn, de band tussen de cabare- ïen Tsjechov is van heel wat centere datum. Nog sterker, rert Long heeft noet zoveel n Tsjechov gevonden. [lij bekent: „Natuurlijk heb ik Kt vroeger ook gelezen, maar erlijk gezegd vond ik Tsjechov |iiet zo spannend. Het is ge reven in een ander tempo s waar ik van houd. Ik zou bijvoorbeeld Guy de Maupas- ■sant veel leuker vinden om een ■musical over te maken." 1 Dimitri en Robert waren al ■bevriend in de dagen dat ze het Inemruchte cabaret 'Scherts, |iatire, songs en ander snoep- id' maakten. Ze deden wel |nieer dingen samen, maar toch E het gevoel hangen dat ze ■samen eens 'iets groots' moes lim maken. Robert Long: „We hebben |samen een programma in de Lal gedaan. Dat was niet echt leen doorslaand succes. Ik was |tan nog heel links en jong dus mocht het niet leuk wezen. En we hadden zeer de behoefte om jurken aan te trekken en te doen wat we dachten dat leuk was. Voor onszelf was het ook heel leuk. Maar dan zit je toch zo van 'zullen we niet eens iets van langere adem doen?' Dat is dan dit geworden." Dat 'dit' is de musical 'Tsje chov'. Eigenlijk wilde Dimitri een boek schrijven over de Russische schrijver, maar die gedachte beviel hem niet hele maal. Robert: „Hij had al een hele hoop research gedaan, al les gelezen wat er over Tsje chov bekend is. Het was niet zijn bedoeling DE biografie van Tsjechov te schrijven, maar wel een boek waar veel over Tsjechov inzat." Robert - 'ik ben eigenlijk ontzettend lui' - werd aange stoken door Dimitri's enthou siasme. „Het leuke van die man is dat hij altijd enthousiast is. Dimitri is zestig, maar hij is een van de jongste zestigjari gen die ik ken. Hij praat zo over dingen dat je vanzelf denkt, dat kan niet anders dan leuk worden." En inderdaad, gaandeweg begon Robert het toch wel leuk te vinden. „Je hoeft niet over je eigen ellende te schrijven, over hoe goed of hoe slecht het gaat in de wereld. Het is echt heel leuk om te zeggen die mevrouw moet dit voelen en die man moet dat denkea Dat is een hele andere opgave en dat heb ik heel leuk gevonden." Bovendien werd hij 'gevoed door Dimitri', zoals hij het uit drukt. „Hij had al het vooron derzoek gedaan. Mijn kennis van Tsjechov is misschien een kwart van de zijne. Wat ik niet wist, wist hij wel, zodat ik heel comfortabel m'n luiheid kon handhaven. Maar op gegeven moment kom je er in en dan merk je dat het heel leuk is om je verplicht te moeten verdie pen in mensen in een andere tijd." Er was nog een reden om en thousiast te worden: „Alles wat je buiten je eigen discipline Robert Long: „Toen dacht ik: dan doe ik het zelf maar" doet, geeft een grotere kick dan de zoveelste vervolmaking van hetgeen je allang doet." Het kostte daarom niet al te veel moeite om hem over te ha- lea Robert: „Een natte vinger was genoeg. We kunnen écht goed met elkaar overweg. Het is goed werken als je het doet met iemand die je waardeert en waarmee je ook privé goed overweg kunt. En we hebben ook altijd gezegd, al zal het nooit ergens worden opgevoerd en al zal er nooit één plaat van komen, wat we natuurlijk wel hoopten, dan nog kunnen we zeggen 'het was héél leuk om te doen'." Alleen in de beginfase hebben Dimitri en Robert naast elkaar gezeten. Daarna begon Dimitri Hoofdrol aan een script, waarin ook al werd aangegeven waar een lied zou komen. Robert: „Ik vraag me dan af 'wat voor een lied?' derdeel van het geheel. Ik vind ook dat die muziek op zich iets moet doen. Het moet ontroeren, de stemming weergeven. Ik heb gestreefd naar een dienende muzikale functie. Moet er ge huild worden op dit mo ment..., dan vind ik dat die muziek daaraan moet meewer ken. Als het dat niet doet, kun je net zo goed geen muziek ma ken." Een ding stond voor Robert vast: het moest geen 'Ivan Re- broff in balalaika-land- sfeertje' worden. „Ik denk dat die neiging op de loer ligt. Ik heb maar één keer een soort Russisch thema gebruikt. Het gaat ook helemaal niet om Rusland, het gaat om mensen. Het is een verhaal en daar kan ik een rockgroep onder zetten, als ik dat zou willea" Ik vraag me altijd af wat de functie van iets is. Dat is mis schien geen goed uitgangspunt, maar als je een musical, maakt is de muziek een wezenlijk on- In tegenstelling tot hetgeen men zou verwachten, stond het niet vooraf vast dat hijzelf de hoofdrol zou vertolken. Robert: „Nee, echt niet. Het was pure noodzaak. Er zijn in Nederland heel weinig lyrische zangers. Rob de Nijs is er een, maar die had ik liever voor Gorki. Ik had - foto anp een wens lijstje voor mezelf. Al- .leen voor Tsjechov had ik nie mand." Hij dacht onder meer aan Willen Nijholt. „Maar die stem is te licht. Herman van Veen vind ik te zweverig, die zingt weliswaar mooi, maar te psal- merig. Of Frank Boeijen? Tsje chov met een zachte g door de neus, dat kan ook niet. Ik heb een dik boek doorgenomen met alle namen van mensen die zingen. Ik vond geen Tsjechov. Dus toen dacht ik, dan doe ik het zelf maar. We zijn een klein land hoor, het is echt heel moeilijk." Van zijn verlanglijstje is tachtig procent uitgekomen. „Een ging niet door omdat hij niet van zijn platenmaatschap pij mocht." Corry Konings zei wel gelijk "ja'. Robert: „Ik vind haar zo ontroerend zingen. Je kunt het over smaak hebben, je kunt het over muziekkeuzes hebben, maar het genre dat zij doet is oprecht. Ze zingt lief en brengt met een ongekunstelde stem echte ontroering." Op gegeven moment maakte Robert 'veredelde demo's', zoals hij het zelf noemt. Zelf had hij alle mannenrollen gezongen en Jody Pijper alle vrouwrenrol- len. Bij de eerste die hij het liet horen, bespeurde hij 'een be leefd soort enthousiasme'. Maar dat was niet wat hij zocht. De plaat kwam er. En daar blijft het voorlopig bij. Althans wat Nederland betreft. Robert: „Toen we vonden dat we het project als niet mislukt konden beschouwen, dachten we dat het ook wel leuk zou zijn als het in het theater werd gespeeld. Echt, ik heb alle producenten gehad van enige importantie en iedereen was heel enthousiast in het afhouden. Er kwam al tijd wel een 'maar ja'." Een van de smoezen die hij kreeg te horen was 'Tsjechov leeft niet in Nederland'. Robert, boos: „We zijn literair zo lang zamerhand op de rand van de debiliteit, echt waar. Ik hoorde van een scholier op de Mavo, de Havo, de Travo, in elk geval iets met een 'o' aan het eind, die niet eens wist wie Vondel is. Vervelende schrijver, daar gaat het niet om, maar hoe is het mogelijk. De eer van de wereldpre mière gaat naar Duitsland. „IJ- zeren-heinig als ik ben, ben ik m'n contacten in Duitsland blijven benutten. De man die altijd mijn teksten in het Duits vertaalt, vond 'Tsjechov' fan tastisch. Volgens hem leeft Tsjechov in Duitsland wel en moet onze musical daar een succes worden. Binnen een week was het rond. Ze wilden het graag doen." AMSTERDAM (ANP) - Wachtenden op bus en tram in Amsterdam kunnen zich vanaf gis teren verpozen met het lezen van poëzie. Er zijn informatie-ta bleaus aangebracht in de wachthuisjes bij tram- en bushaltes, met daarop een ge dicht. Daarmee is de actie Pu blieksprijs voor het Ne derlandse Boek gestart, die dit jaar in het teken staat van de poëzie. Tij dens deze actie van de Stichting Collectieve Propaganda van het Ne derlandse Boek (CPNB), die duurt van 22 oktober tot 2 november, kunnen Nederlandse lezers hun geliefdste dichter kiezen. Zij kunnen met behulp van een bij de boekhan del verkrijgbaar formu lier kiezen uit negen ge nomineerden: Nel Ben schop, J.A. Deelder, Toon Hermans, Judith Herz- berg, Rutger Kopland, Lucebert, Huub Ooster huis, Annie M.G. Schmidt en Willem Wilmink. Men mag ook een dichter uit vrije keuze invullen. Zondag 6 november zal in een rechtstreekse uit zending van de Vara-tv worden bekend gemaakt welke dichter(es) het pu bliek heeft uitverkoren voor de prijs van 15.000 gulden en een sculptuur van Jeroen Henneman. Ook de deelnemers aan de actie maken kans op een prijs. Vorig jaar werd de Pu blieksprijs voor het eerst uitgereikt, toen in het genre romans en verha len. In totaal brachten toen 60.000 mensen hun stem uit Kees van Koo- ten bleek de onbetwist bare winnaar, met Yvonne Keuls en Maar ten 't Hart op de tweede en derde plaats. De première is in april in Kon stanz. „Het is een startpunt. Het moet toch een keer begin nen. Maar als het daar op houdt, is het ook goed. Maar in middels heeft Dimitri in Ame rika contacten en in Moskou leest men het script momenteel ook." Naar het theater verlangt hij intussen nog niet terug. „Ik vind dit allemaal veel leuker. Als ik moet kiezen, is het dit soort handel. Ook televisie doen, al die dingen die ik alle maal veel te weinig heb ge daan. Ik denk wel eens aan het theater, maar niet in termen van verlangen. Die hele romp slomp, ik heb nog niet de be hoefte. Ik word volgende maand 45.Misschien als ik vijftig ben... Maar het kan ook best zestig worden." Francis Ford Coppola - fotoap Van onze correspondent ROME - De befaamde Amerikaanse regisseur Francis Ford Coppola wil proberen het beste van de Amerikaanse film te verbinden met het beste van de Italiaanse. Coppola gaat daarom een jaar of vijf in Rome wonen. Zijn werkter rein worden de Cinecitta-studio's. 'Secret Journal', zal gaan over de intriges in het Romeinse rijk ten tijde van de schrijver en re denaar Cicero. Hoewel de plot ontleend is aan de oudheid, zal de film gesitueerd worden in het New York van vandaag. „Ik geloof dat het oude Rome veel lijkt op het hedendaagse New York. Alle wegen leiden tegen woordig naar New York. De rol van Cicero zou bij voorbeeld geknipt zijn voor de burge meester van New York, Ed Koch". De Amerikaan van Ita liaanse afkomst neemt de gea vanceerde apparatuur mee uit zijn Zoetrope Studio's in Los Angeles. In Cinecitta wil Cop1 pola vooral gebruik maken van de Italiaanse handwerkslieden, voor wie hij veel respect heeft: decorateurs, timmerlieden en schilders. Zij allen moeten on derdak vinden in het nieuwe 'art department' dat Coppola in Cinecitta wil creëren. De liefde van Coppola voor Italië is verklaarbaar. Hij wil het land leren kennen dat zijn vader, de musicus Carmine Coppola, indertijd verliet )1640-43950. BREDA, JAN J0NGERIUS 3STRAAT 53-55, TEL.: 01608-13151. GIL#' W 58, TEL.: 01659-2429. HULST, AUTU" ISTBURG, GARAGE T WESTEN B.V., BREDt' !G 67, TEL: 01650-36328/36450. G 21, TEL: 01150-12035. Hongaarse schilderes. Gale rie Gaffelaer, Baronielaan 244, Breda. Open dinsdag en vrijdag 10-12 en 14-17 uur; woensdag 10-12 uur; zaterdag 11-16 uur en zondag 13430-17 uur. Tot 17 oktober. Een twintigtal beeldende kunstenaars, die zich verbon den weten met het poesta- achtige landschap De Horto- bagy in Hongarije, laten mo menteel hun artistieke reac ties daarop zien in deze Bre dase galerie, die zich primair richt op niet-professionele kunstenaars. In Hongarije ligt dat onderscheid niet zo eenvoudig. Je treft onder deze groep bijvoorbeeld schilders aan met een uitnemende profes sionele kwaliteit, maar om te kunnen leven zijn ze leraar. Daarnaast zie je nog enkele voorbeelden van kunstenaars met een authentieke (niet maniëristische) naiviteit, maar ook werk van zwakkere broeders. Ineke Verheggen, die de galerie drijft en Willy van Beek gaan ieder jaar en kele weken schilderen (en ex- Poseren) in het 'Barbizon van de Hongaarse poesta'. Daar- mt ^jn deze kontakten ge groeid. Oost-Europa begint cultu- reel weer interessanter te borden nu het ijzeren gordijn wat wordt opgetrokken (Arti m Amsterdam brengt in ok- °°k acht Hongaarse schilders). Hoewel op deze ex- Positie nogal wat tradities uit de Europese schilderkunst aanwijsbaar zijn heeft het *hmaat' van de collectie een typische eigenheid. voornamelijk op het andschap gebaseerde figura- leven ademen een sfeer van melancholieke verstilling; of Hendrik Wiegersma, medicus-pictor. Markiezenhof, Steen- bergsestraat 8, Bergen op Zoom. Open: dinsdag-zondag 14.00- 17.00 uur. Tot 7 november. nu gebeurt met een strak |eorderd pointilisme (Imre ggertózi), een prachtig flam- Tante perseelvoering (Zol- w .fntyol), een roerende iviteit' (Hézsó Ferencel. een traditionele virtuositeit (Miklós Jénos Kadar) of on stuimige ritmisch betijnde ta ferelen (József Lakatos), er waait iets over van wat Hon garije (zijn sfeer en kunste naars van nu) is. Een goed initiatief van galerie Gaffe laer. HE •Henk Vierveijzer, goua ches en Hans van Eerd, sculpturen. Galerie De Verbeelding, Klokken- straat 12, Baarle-Hertog- Nassau. Open: vrijdas 13.30-17 uur en zaterdag en zondag 10-17 uur. Tot 17 oktober. Je knippert even met de ogen, kijkend naar de bonte men geling van kleuren bij Vier veijzer. Je denkt aan invloe den uit Vlaanderen en Cobra op zijn eigenzinnige hand schrift, dat mensen en dieren laten wentelen in de contra dicties van het levea Hij weet op een frappante wijze de chaos van beeld en kleur in de hand te houden, zodat de meeste gouaches de kijker toch rust in onrust schenken. Hans van Eerd is in tegen stelling met oost- en midden- Brabant(en daarbuiten) in deze regio nog niet zo bekend. Het is de moeite waard ken nis te nemen van de sympa thiek beeldende kracht die hij ontleent aan de natuur; aan met name takken, waaruit hij figuren laat groeien. Lonkend naar het rurale van de eigen streek worden zijn sculpturen gedreven naar klassieke the- De schilderende arts Hendrik Wiegersma (1891-1969) uit Deurne is een legende: als arts èn als kunstenaar. Zijn huis De Wieger in Deurne is nu museum, waarin een deel van zijn kunst te zien is. Niet iedereen in deze regio kan of wil daarheen reizen. Het is daarom een aardig idee ge weest om een tamelijk uitge breide expositie (drie zalen) hier bijeen te brengen. Inte ressant is het ook dat het meeste werk niet uit genoemd museum komt, maar uit het familiebezit. Het was en is dus zelden of nooit te zien. Het hoofdaccent ligt daar bij op portretten. Aardig zijn ook de beide landschappen uit zijn beginperiode, die niet al leen zijn start laten zien maar vooral ook de verandering van zijn licht op het doek to nen. Wiegersma was 'een donderwolk' (waarachter de zon scheen). De meeste van zijn doeken op deze expositie hebben ook een wat drei gende toon; zo anders dan zijn lucide tekeningen, waar de trefzekere hand met en kele lijnen lichamen minder aards laten zijn. Het psychologisch materia lisme dat zijn meeste doeken hier karakteriseert maakten niet alleen zijn geportretteer- den tot geanalyseerde we zens, maar vertelt ook wie Wiegersma was; zelfportret ten naast die met deze titel uit o.a. 1928 en 1958. Ook zijn laatste doek uit 1968, een landschap, is er te zien naast landschappen uit verschil lende decennia, die duisternis en licht, dreiging en lieflijk heid, het geeselen en troosten van een geneesheer in zich verenigen. HE Zelfportret van Wiegersma ma's. De grillige naaktheid van het materiaal krijgt nieuwe dimensies, die soms verduurzaamd worden in brons. De laatste tijd lijkt hij tot sterkere ingrepen op het hout over te gaan, waarbij hij de sculpturen wit verft. Een ontwikkeling die we afwach tend bekijken. De galerie experimenteert met nieuwe openingstijden, die meer adem moet geven aan bezoekers die de week- enddrukte in dit grensdorp willen ontlopen. HE •Mariëtte van Berkel, mar meren beelden en Hans Lie, gouaches en olieverven. Ton- gerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open: dinsdag zondag 14-17 uur. Tot 17 okto ber. Mariëtte van Berkel hakt, kapt, polijst met de hand in het marmer. Ze profileert de menselijke figuur met gol vende lijnen tot langgerekte gekunstelde vormen die haaks staan op de materie zelf. Boeiender zijn de kop pen, die ze de laatste tijd hakt. Deze zijn monumenta- ler gedacht en hebben een 'eigen gezicht': opgeroepen zowel door de vorm als de be handeling van de steen. Ver der laat ze een aantal kleine bronzen figuren zien, die de' hand zeer nabij zijn en daar door een natuurlijke aantrek kingskracht hebben. Hans Lie is een welbekend ras-schilder. Hij is virtuoos met mes en kwast, heeft een, gevoel voor ritme, kleur en architectuur van het doek. Vanuit het abstracte is hij ook trendmatig opgeschoven naar het figuratieve va de menselijke figuur. Daardoor komt de kleur hier en daar geisoleerder te staan, worden zijn doeken kwetsbaarder, maar vaak wel zo spannend. Zijn virtuositeit overstijgt dan het cliché dat op de loer ligt. Bij zijn laatste doeken schuift hij weer meer in de richting van het abstracte. Mogelijk was het nog span nender geworden als hij de vorige fase verder uitge bouwd had. HE Anneke van Dijck-Borg- houts, batik en Louis Mat- thijs, portretten in brons en gips. Etcetera, Steenbergse- straat 6, Bergen op Zoom. Open: dinsdag-zondag 14.00- 17.00 uur. Tot 17 oktober. Twee Bergse globetrotters, <f waarvan de eerste in Indone sië het batikken leerde en de tweede aan de academie in Antwerpen het beeldhouwen onder de knie kreeg. Matthijs gaf les; onder meer op Cura cao. Wie het batikken kent zoals dat in Indonesië vorm gegeven wordt (al of niet met craquelé) moet hier niet het zelfde verwachten. Anneke Borghouts hanteert welis waar vakkundig deze tech niek, gebruikt soms motieven uit Indonesië (en andere delen van de wereld), maar is'bij haar vormgeving en kleur- toepassingen heel Europees. Bloemen, dieren, landschap pen e.d. worden tot accurate naturalistische composities in prettige kleuren gearran geerd. Het ziet er heel feeste lijk uit en de doekjes hebben een leuk illustratief karakter. Bij de opening was het zeer druk met Bergse ingezetenen. fo" Waarschijnlijk waren het de geportretteerden en hun fa milie, zoals Matthijs hen ver eeuwigd heeft. Hij doet dat zeer ambachtetijk, gelijkend en met een vleugje psycholo gie. Het lijkt erop of er iets van een wederzijdse ondoor dringbaarheid was tussen de meester en de poserende. Hij zal zjjn werk tot tevredenheid van velen doen. HE Kunstenaressen uit Vlaan deren. Cultureel Centrum Scharpoord, Knokke-HeisL Open: alle dagen van 8.30- 23.00 uur. Tot 1 oktober 1988. „Op 7 februari 1987 werd te Gent een nieuwe vzw (vereni ging zonder winstbejag) op gericht: de Vereniging voor Kunstenaressen uit Vlaande ren - VKUV. Deze vereniging waarvan kunstenaressen, ge boren of woonachtig in Vlaanderen, lid kunnen wor den, wil via haar werking, ac tieve vrouwelijke kunste naars van verschillende dis ciplines - beeldende kunsten, literatuur, muziek en gespro ken woord - met elkaar in contact brengen en de inter- aktie bevorderen tussen deze diverse kunsttakken, een ver eniging voor vrouwelijke kunstenaars beantwoordt duidelijk aan een behoefte. Een groot aantal vrouwen is zeer actief in alle takken van de kunst Toch zijn zij in het kunstgebeuren niet vol doende aanwezig, krijgt hun werk onvoldoende aandacht of wordt het nog te vaak be schouwd als 'tijdverdrijf. Factoren van sociale, fami liale en financiële aard of be roepsbezigheden spelen hierin een grote rol en be moeilijken het contact met de buitenwereld. De VKUV wil hen stimuleren om het isole ment te doorbreken en hun in staat te stellen hun werk aan het publiek voor te stellen door het inrichten van ten toonstellingen, concerten, poëzielezingen of gecombi neerde activiteiten". Aldus de inleidende tekst bij de uitstekend verzorgde catalogus, behorend bij de eerste grote manifestatie van deze vereniging, een expositie van schilder-beeldhouwwerk, grafiek en keramiek die de gehele boven- en beneden ruimte van het cultureel cen trum Scharpoord in beslag neemt met honderden werken van een kleine honderd leden. Een monstertentoonstelling dus, waarbij zeker sprake is van een teveel, maar warbij anderzijds op het algemene niveau van het werk niet af te dingen valt, dat over het ge- hel redetijk tot hoog te noe men is. Er is sprake van vakman schap of liever vakvrouw schap, de techniek wordt be- heersd, er is een weerspiege ling van de verschillende stromingen in de moderne kunst met uitzondering mis schien van de concept-art, hetgeen wil zeggen dat er voor velen veel te genieten valt al naar gelang eigen in stelling en smaak en dit niet alleen bij de prijswinnaars van de uitgeschreven wed strijd en de daarvoor geselec teerden maar ook bij alle an dere deelnemende kunstena ressen. Wij stipten aan: de etsen van Linda Baeyens, de kera miek van de jonge Ingrid De- geest die opvalt door fantasie en monumentaliteit, eveneens die van Anne Brak, die een meer intiem karakter draagt met figuren en vogelmensen, de mystieke schilderijen van Irene Judong, een sterk doek van Chantal Chapelle, de door abstracte motieven en askese van kleur opvallende glasinloodramen van Sabine Snijker, de keramiek van Ce cile van Dorpe, de schilde rijen op zijde van Helga-Ka- therina Kahl, sommige beel den van Julia Forrez. Een expositie waarmee de VKUV zich overtuigend ma nifesteert en die men vele be zoekers toewenst, die er onge twijfeld onder de indruk zul len komen. WE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23