ITEM H Extraatje voor 'goed werkende' ambtenaar MINISTER NOEMT DAT 'ONTOELAATBAAR HOOG' fiiiiimitotMM ifnjMmir Hmmttmntff i|iiii iiliiiiillllltlllili Nog teveel WAO'ers vassrKrl!De Kinderbijslag in 1990 verder omhoog STEM Het gaat goed in Nederland, maar door wie? iNENNOTA IpAGINA 3 Premies iets voordeliger Braks wil superheffing volgend jaar versoepelen MILJ ENENNOTA I De regeling gold ook dit jaar al, ILr ze verd indertijd ver- Iwht aan de centrales voor het l'verheidspersoneel als een iKiimaligezoak OMMENTAAIi oor winnaars Nederlander houdt minst over WERKGELEGENHEID PREMIES VOLKSGEZONDHEID WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 MS DEN HAAG - De werkloosheid daalt niet verder in 1989. Het is het tweede achtereenvolgende jaar jat de daling stagneert. 'Buitengewoon teleur stellend', zegt minister De Koning (Sociale Za ken) dairover. DE 1989 1988 1987 1986 1985 (augustus 1988 en raming 1989) x 1000 WERKLOOSHEID COLLECTIEVE LASTENDRUK ^Belastingdruk EDSociale premiedruk 21 SEPTEMBER 1988 P* Ingj HAAG - Ambtenaren ILnen ook in 1989 op hun lastigste jaar vervroegd intreden. Minister Van (Binnenlandse Zaken) j op die manier de her- tdeling van arbeid bij de ijverheid stimuleren. Haast de handhaving van de ■rtjr op 66 jaar gaat Van Dijk I k expermenteren met deel- jij.VUT. ,'Dat lijkt een inte- ressante nieuwe mogelijkheid voor herverdeling van arbeid', zegt hij. Voor het overheidspersoneel is er verder weinig nieuws on der de zon. Van Dijk heeft het meeste kruit verschoten in het vooroverleg met de centrales voor overheidspersoneel. 'De financiële ruimte is bescheiden en de nadruk moet liggen op werkgelegenheidsmaatrege- len', zegt hij. Hij kondigt wel aan dat de ambtenaren deze kabinetspe riode hun eigen werkloosheids- stelsel zullen houden. Ze wor den niet ondergebracht in de nieuwe Werkloosheidswet (nWW). Dat besluit heeft voor Van Dijk alleen maar positieve ge volgen. Niet alleen bespaart hij er 450 miljoen gulden mee, hij houdt ook nog eens de FNV- ambtenaren te vriend. De FNVers, verzameld in de ACOP, hebben zich altijd ver zet tegen de overgang naar de nWW. De huidige wachtgeld regeling is voor veel ambtena ren namelijk beter dan de nWW. De bewindsman houdt wel vast aan zijn omstreden plan om de jeugdlonen te verlagen. Ook daar waren de FNVers fel tegen. Maar Van Dijk wil niet van wijken weten. Sinds 1 sep tember van dit jaar krijgen nieuwe ambtenaren pas op hun 22ste jaar het salaris van een volwassene. Dat was tot dan op hun 21ste. Ook stijgen de jeugdlonen minder snel. Van Dijk neemt alweer af stand van zijn maatregel om bepaalde groepen schaarse ambtenaren extra te belonen. Dit jaar waren dat bijvoor beeld de accountants en effi- ciency-specialisten. In de toekomst wordt van geval tot geval beoordeeld waar de knelpunten liggen en waar de extra hoge salarissen heen moeten. In totaal heeft hij volgend jaar 45 miljoen gulden beschikbaar voor dergelijke douceurtjes. Een jaar later komt daar nog eens 21 miljoen gulden bij. Voor goed werkende ambte naren is eveneens wat extra geld beschikbaar: die mogen met zijn allen 70 miljoen gul den verdelen. Maar daar staat tegenover dat er van een extra algehele salarisveitioging geen sprake is. 'de Egoec he het net niet, maar de toon van wel dicht tegenaan. Het gaat en het terugdringen van rloopt volgens het door minister aangegeven tijdpad. De lasten- en ld en ons land staat Klaar om t< leien van een verenigd Europa, onbegrijpelijk dat het <abinet zijiL. onomische situatie ziet er inderdaac weliswaar meer een gevolg var alingen - de lage dollar en rente er /an gevoerd beleid, maar dat maak vaardevol. Het is eveneens waar da an van de Europese eenwording di arong voorwaarts hebben gemaakt yaar niemand omheen ten. Maar *8 zich zeer positieve elementen de t kabinet zich in de Miljoenennota mening niet. Tussen de regels door Itopt, waar het kabinet al te luchtig werkloosheid is zo'n ernstige zaak. dt daar met zorg over gesproken, ïg dat de werkgelegenheid de laatste d meer dan 90.000 mensen is fen stijging van twee procent per jaar, van de EG en zonder precedent ir ht imponerend, maar het zegt weinig, j hoe het is gegaan met de bestrijding 'ige werkloosheid. Bij het aantreden bers-ll werd dit thema immers tol gemaakt. .De et schaamrood op de kaken moet hel het ver achter ligt op het schema, dent Lubbers ooit neergelegdi telt Nederland nog slechts een hal I ik ben weg' - wordt niet gehaald. De en van het Centraal Planbureau ;ns nadrukkelijk. ioeners zou verwacht mogen worden een gaat neerzitten. De Miljoenennota spreken bol moeten staan van de tot een oplossing van het jrobleem leiden. Daarvan is echter toaal geen nen plannen blinken uit docr gebrek |ijkt er op dat Lubbers er die) in leren leven dat er geen efectieve [leidbestrijding te vinden is. Volkomen algemene kritiek op dit hafzachti i zijr ipunt bezien, vallen er bij de plannen litische kanttekeningen te plaat een fervent voorstander van let noc igen van de minimumloner, wa ievolg heeft dat ook de n in hun inkomen zullen worden vorm van beleid zou zijn cm de werkgevers - met name ronJ he ilaag te brengen, als het wae te heeft als voordeel dat werknemers- jden er niet onder hoeven te lijden kgevers voldoende financiële ruimte dienst te nemen, n beperkingen om die plannen te van de 11,6 miljard extra financiële oor kunnen worden gebruikt. Dit zou ebben dat het financieringstekort iet! 'uggedrongen dan gepland, maar wat et zwaarst wegen. peet in de Troonrede is de aandacht i van de toekomst' wordt besteed die de economie van een Europa en zou moeten krijgen, worden prijzen dat Nederland de Europese Maar het toekomstbeeld dat in de shetst is te rose ingekleurd, ijd forse twijfels ontstaan over de magische jaartal 1992. Niet omdat de iet langer aanwezig zijn, maar omdat eventueel samengaan zich steeds enen. Dat besef heett al tot fors® De Britse Margaret Thatcher heeft ai ckelijk op de rem getrapt en ook in mingen daarover hevig verdeeld, sen samenhangende kijk op dat - een detail, maar het is ken merker» abinet neergelegde begotingsbel vernieuwend, zonder inspiratie f snd op de principes van de ituring van de overheid moet zove® neden. op dit principe tegen. He! mag echtej il beleid. Die kilheid, dat ontbreken vat iesteert zich in dit kabinet op duidelijk» ars - die zich tijdens de rajeerpen» iet als een bevlogen leider opwierp Ier vaak in om aandacht te «rijgen voe van zijn beleid. Onlangs tog toor» at de resultaten van een onderzee Jat het proces van tweedelng in 0fiz an is gebracht. s om trots op te zijn. Die tweedeling^ over de verliezers niet gespioken. w argeten is dat zij bepalend zin voor o» nze samenleving. Dat laatste begnP., als een hoeksteen voor zjn b®® aatschappelijke betrokkenhed miss» >ta; die is voor winnaars geschreven-. Werkloosheid daalt niet meer Eind 198S zullen er ongeveer 670.000 mannen en vrouwen Mnder werk zijn, evenveel als op dit moment. Dat zijn er 120.000 iréér dan het kabinet bij de aanvang van deze re geerperiode voorspelde. Ontoelaabaar hoog', oordeelt De Konirg. De laatste lichte vin de werkloosheid was in 19(7, toen 25.000 mensen werden uigeschreven, de helft Hoewel net er op dit moment ig nauvelijks naar uitziet, ijft De Koning geloven in .herstel vai volledige werkgele- I. Irgens in de jaren ne gentig meet ons land in staat rijn weeralle mensen die dat willen, aai werk te helpen. Het beleid vai 1989 zal daarop zijn gericht Komenl jaar wordt opnieuw n looroffer gevraagd van werkenden. Ze hoeven niets in te leverei, maar een gematigde loonontwkkeling is geboden, fferkgewrs en werknemers moeten ich daaraan binden. Voortgezette herverdeling van arbeid is noodzakelijk. Het kabinet studeert nog op een manier om de loonkosten op minimum-niveau terug te brengen. Eerder is tot driemaal toe geprobeerd het minimum loon te verlagen, maar dat stuitte telkens op verzet van de CDA-fractie in de Tweede Ka mer. Nu neigt de regering naar een verlaging van de bruto- loonkosten. Te denken is aan een gedeeltelijke premie vrij stelling voor werkgevers en werknemers op minimum-ni veau. Maar De Koning blijft er op hameren dat de door hem ge wenste algehele verlaging van het minimumloon het beste is. 'Een verlaging met tien procent doet de kans op werkloosheid li F f f k k o o j> o oio o oio o 4oöböoo04o öb&oo op o oio oolooqoö OO O oio o oj O O 60 op O OAÖdOOjkAOlOOqO Mj> o oio o oio o 6 o oio o oooqoöPöööoaooo 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 500 550 600 650 700 750 800 afnemen met dertig procent'. En: 'Het plan van het kabinet om het minimumloon van 23- tot 26-jarigen met 15 procent te verlagen, levert een daling op van de werkloosheid met 20.000 tot 40.000 mensen'. Voor niet-werkenden wordt het arsenaal aan scholings- en werkervaringsmaatregelen uitgebreid: voor jongeren die langer dan een half jaar werk loos zijn, komt er de Jeugd- werkgarantiewet. Die garan deert jongeren van 16, 17 en voor een deel 18-jarigen een baan. Op den duur (1993) moet de werking van de wet worden uitgebreid tot 21-jarigea De banen worden gevonden bij de (semi) overheid en in het be drijfsleven. De Koning is over dit deel van zijn beleid niet ontevredea Het aantal nieuwe banen stijgt sneller dan geraamd en meer mensen vinden werk. Dat de daling van de werkloosheid desondanks ver achter blijft bij de verwachtingen, is te wijten aan de grote stijging van het aantal mensen dat (weer) wil gaan werken. Van alle werklozen is ruim een kwart (170.000 mensen) lan ger dan drie jaar werkloos. Dat moet in 1989 minder zijn, zegt De Koning. Hij verwacht van werkgevers en werknemers dat ze zich daarvoor inzetten in de komende CAO-onderhandelin- gen. Loonmatiging is ook hier het toverwoord. De harde kern van de werk loosheid is dit jaar vrijwel ge lijk gebleven. Dat zal ook ko mend jaar zo zijn. Van de 135.000 mensen die op 1 januari 1988 langer dan drie j aar werk loos waren, zullen er op 1 ja nuari 1989 minstens 110.000 nog steeds zonder werk zitten. In de totale werkloosheid nam het aandeel van de etni sche minderheden fors toe. Op dit moment is een op elke zeven werklozen van buitenlandse komaf. Vooral Turken, Marok kanen, Antillianen en Surina- mers worden zwaar getroffen door de werkloosheid. 1985 1986 1987 1988 1989 (In tracenten van het netto nationaal Inkomen) DEN HAAG - Werkgevers en werknemers gaan volgend jaar iets minder premies voor de sociale zekerheid betalen. Beide gaan er tussen 1,5 en 2 procent op vooruit De werknemers boeken hun grootste winst in de lagere zieken fondspremie. Daar staat tegenover de invoering van een vaste premie per volwassen ziekenfondspatiënt van 156 gulden (voor de eerste twee kinderen de helft). De werkgevers betalen minder premie doordat de kinderbij slagpremie uit de schatkist wordt betaald. Al met al resulteert voor de werknemers een gemiddelde verbetering van het inko men van 1,4 procent Voor de werkgevers wordt de arbeid gemiddeld bijna net zo veel goedkoper. Dan is geen rekening gehouden met algemene loonsverhogingen. De grens voor het ziekenfonds ligt vanaf 1 januari op 50.150 gul den bruto per jaar (was 49.650). Het maximuminkomen waarover premie wordt geheven gaat van 65.250 gulden bruto naar 65.900 bruto. DEN HAAG - Minister Braks (Landbouw) wil de super heffing op melk versoepelen en de boete op een grotere produktie verlagen. Braks FOTODESTEM/JOHANVANGURP PEN HAAG - De gemiddelde werknemer (gehuwd, twee kinde- J®), dé door het leveren van een extra inspanning 100 gulden ex tra veriient, houdt daar maar iets meer dan een kwart van over: r® «n halve gulden. Daarmee loopt hij sterk achter bij bij voor bid zjn collega in de Bondsrepubliek, die er 43 gulden van over Mudt, Een Amerikaanse werknemer houdt er meer dan de helft 'an ovir: 57 gulden en veertig cent. !(Hm r Ruding geeft met dit voorbeeld in de Miljoenennota aan Nderland internationaal gezien met zijn hoge belasting- en £r®i<druk sterk uit de pas loopt. Nederland kent van een groot t^Westerse industrielanden de hoogste marginale druk. Als jV '990de belastinghervorming een feit is, wordt die druk minder, «•aar >ok dan zal Nederland, vergeleken met andere landen, nog vrij hoog toptarief (60 procent) kennen. Bovendien wordt het ptanef over een laag inkomen geheven. sS - Er zijn nog ;steeds teveel WAO'ers en an- 'viJL v arbeidsongeschikten, 'Ciai t kabinet. Aan de so- partners. werkgevers en «erknemers, wordt in het na- gevraagd om daar iets aan W6?- 'Voor ontwikkeld ,a's het onze is het onaan- 'to,, ooaar dat er zoveel men- sta„ hiuten het arbeidsproces Wi ^raa* in het najaars een met de sociale partners aant .n raa^ maken over vaste 2*llen WAO'ers die <- "'beten worden premies: werknemers werkgevers 1988 1989 1988 1989 Volksverz. 12,80 12,00 12,70 11,40 AOW 11,50 10,80 0,00 0,00 AWW 1,30 1,20 0,00 0,00 AKW 0,00 0,00 1,95 0,00 AAW 0,00 0,00 6,20 6,20 AWBZ 0,00 0,00 4,55 5,20 Werkn. ven. 13,55 12,00 11,60 11,05 Ziektewet 1,00 1,00 4,60 4,55 WAO 5,66 4,85 0,00 0,00 WW-wachtgeld 0,60 0,60 0,60 0,60 WW-werkloosh. 1,30 2,40 1,30 1,00 Ziekenfondswet 5,10 3,15 5,10 4,95 vorstveri. bouw 0,00 0,00 0,30 0,30 VUT-reg. 0,45 0,45 1,05 1,05 totaal premies: 26,80 24,45 25,65 23,80 In ruil daarvoor moet de boer zijn overschot tegen een lage prijs verkopen. Voor afschaf fing van de superheffing vindt de bewindsman het nog te vroeg. Braks wil versoepeling om dat de export van de Neder landse zuivel in gevaar komt door de hogere melkprijs. De lagere melkprijzen in het bui tenland bedreigen de Neder landse afzet over de grenzen. De export is van levensbelang voor de zuivelsector; 65 procent van de totale produktie wordt uitgevoerd. Voor versoepeling van de su perheffing heeft Braks de in stemming van de EG-land- bouwministers nodig. Braks' collega's staan tot nu toe terug houdend tegenover zijn voor stel. De minister wil evenwel al zijn invloed binnen de EG uit oefenen om zijn plan met in gang van het nieuwe melk prijsjaar op 1 april te realise ren. Voor versterking van de to tale agrarische sector en ter compensatie van de weggeval len WIR-gelden heeft Braks volgend jaar 100 miljoen meer uitgetrokken dan dit jaar. Een belangrijk deel van dit geld is bestemd voor milieu-investe ringen. De in het slop zittende ak kerbouw krijgt de komende vijf jaar 30 miljoen extra. Dat geld is als volgt verdeeld: Landinrichtingsprojecten 8 miljoen, nieuwe teelt 2 miljoen, innovatie 5 miljoen, kwaliteits verbetering 10 miljoen, milieu premies 5 miljoen. De bosbouw krijgt jaarlijks 3 miljoen meer. Tot het jaar 2000 moet er 23.000 hectare bos bij komen. Volgend jaar wordt 1.200 ha aangelegd, waarvan een kwart in de Randstad. Braks gaat ieder jaar vijf bos- reservaten aanwijzea in geno- Nederland telt op dit mo ment ruim 800.000 arbeidsonge schikten. Met de tijdelijk zie ken erbij vormt deze groep bijna eenderde van het totaal aantal werkenden. Dat vindt De Graaf teveel. Daar komt bij dat een groot deel van de WAO'ers best - ge deeltelijk - kan werken, als er maar werkgevers zijn die ba nen aanbieden. Met de wet ar beid gehandicapte werknemers heeft het kabinet geprobeerd deze mensen opnieuw aan de slag te krijgen, maar tot nu toe weinig succesvol. DEN HAAG - Minister Brinkman lijkt zo'n beelje klaar met zijn werk, zo blijkt uit zijn begroting, terwijl zijn staatssecretaris Dees (WD) nog heel wat te stellen krijgt met vooral zijn politieke vrienden in de Tweede Kamer. De begroting van WVC is een betrekke lijk oase van rust Waar andere jaren forse ingrepen op welzijn stonden, blijven deze beperkt tot een eenmalige verlaging van de rijksbijdrage 'welzijn' van bijna honderd miljoen gulden. Deze ingreep vormt de voornaamste bijdrage aan de 150 miljoen gulden die Brinkman extra moest bezuinigen. An dere bedragen komen uit het stopzetten of verminderen van de subsidie aan lande lijke koepels. Tegenover deze ingrepen heeft Brink man iets meer dan 70 miljoen gulden ex tra vrijgemaakt voor de bejaardenoor den; dreigende sluitingen worden daar door voorkomen. Brinkman koestert vooral de kunsten. Hij kondigt de indiening aan eind dit jaar of begin 1990 van een cultuurnota, waarin hij het gehele culturele landschap be schrijft en vastlegt. Drukker dan de minister zal staatsse cretaris Dees het krijgen. Hij heeft afge lopen zomer de invoering van een nieuwe structuur in de gezondheidszorg, het plan-Dekker, in de Kamer verdedigd. Dat leverde toen volledige steun op van CDA en uiterste terughoudendheid van de WD. De liberalen voelen weinig voor de door Dekker en het kabinet voorgestelde in voering van een basisverzekering voor iedereen, ook al gaan ook ziekenfondsver zekerden straks fikse bedragen in de vorm van vaste premies betalen. De WD is vooral benauwd nu het ka binet in augustus heeft besloten de om vorming van de gezondheidszorg sneller te doen dan gepland. Het kabinet wil de AWBZ (bijzondere ziektekosten) uitbrei den met zaken als de gezinszorg en een deel van de psychiatrie. De premie voor de AWBZ wordt door de werkgevers betaald. Maar als straks de belastinghervorming van Oort is door gevoerd, gaat de werknemer deze premie betalen. De particulier verzekerde betaalt dan een deel van zijn premie als percen tage van zijn loon en niet meer alleen een vaste premie. Per 1 januari wordt voor alle zieken fondsverzekerden een premie in de vorm van een vast bedrag ingevoerd. Zodoende 'groeien' ziekenfonds- en particulier sys teem naar elkaar toe. Ziekenfondspatiënten betalen volgend jaar 156 gulden per volwassene per jaar als vast bedrag. Per kind (met een maxi mum van twee kinderen) wordt de helft van dit bedrag in rekening gebracht. Daar staat een daling tegenover van de ziekenfondspremie van bijna twee pro cent voor de werknemer en van 0,15 pro cent voor de werkgever. Bovendien ver valt de medicijnenknaak. Desondanks heeft het kabinet moeten besluiten de kinderbijslag met vier pro cent te verhogen om de koopkracht op peil te houden. En na 1989 moet, bij een verdere invoering van Dekker, de kinder bijslag met nog eens een slordige vijf pro cent omhoog. Het kabinet wil in 1992 de volksverze- kering-nieuwe-stijl voor iedereen kant en klaar hebben. WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 Prof. Kolnaar FOTO RIEN SIERS Door Frans van Mourik TILBURG - Het gaat weer goed in Nederland, maar wie zorgde daar nu eigenlijk voor? Voerde het kabinet Lub bers een uitgekiend beleid of had het gewoon mazzel door een gunstige wind vanuit het buitenland en finan ciële meevallers? Tot die twee kernvragen zou het 'economendebat' herleid kunnen worden, dat dinsdag werd gevoerd in de Katho lieke Universiteit Brabant (KUB) in Tilburg, eens de ze tel van de 'Tilburgse school' aangevoerd door hoofdman prof. Schouten. Rond de tafel prof. W. Driehuis van de Universiteit van Amsterdam, drs. A. Soe- tekouw, lid van de Raad van Bestuur van 'meedenkbank' de NMB en tenslotte prof. A. Kolnaar van de KUB, naaste medewerker en kroonprins van de inmiddels met emeri taat vertrokken prof. Schou ten. De stellingen die het drietal betrok vanuit de constatering dat het goed gaat met onze economie, waren even ver schillend als opmerkelijk. Driehuis taxeerde- de in breng van het beleid laag. Meer een kwestie van leuke financiële meevallers, be heerst loongedrag van de so ciale partners en een gunstige invloed van het buitenland op onze kleine open vaderlandse economie, vond hij. Maar hij zou de opbrengst van de zegeningen van dit be leid wel anders verdeeld heb ben. Niet nu een verlaging van de BTW en een geringere daling van de vennootschaps belasting. De vier miljard die hij daaraan over dacht de houden, zou hij gebruiken om de structuur van de economie te verbeteren. Bijvoorbeeld voor betere scholing en extra impulsen voor de verbetering van de technologische kennis. Alle maal bedoeld om de werk loosheid te verminderen. Want over de poging om die terug te dringen, was hij, net zomin als het kabinet, erg te vreden. Schril stak daar tegen af de ongemeen felle kritiek van bankman Soetekouw, die zelfs Driehuis verbaasde door te stellen dat dit kabinet geen visie heeft op de maatschap pij. In de kabinetsplannen be speurde hij bewustzijnsver nauwing, omdat er alleen 'een geldsignatuur' op zit. „Het beleid is alleen gericht op de overheid in engere zin", zo constateerde hij vinnig. „Het lijkt erop alsof het kabi net de grootste moeite heeft zich voor te stellen wat er zich in de bedrijven en de ge zinnen afspeelt". Hij had het gevoel dat hoe beter het gaat, hoe schraler het overheidsbeleid wordt en vroeg zich dan ook af wat er van het beleid zal overblijven als het helemaal goed gaat. De remedie volgens Soete kouw: op veel grotere schaal taakafstoting en terugtreden van de overheid en tegelijk een bredere visie op de sa menleving. En hij plaatste daarbij meteen zelf de kant tekening dat dit in tegen spraak met elkaar lijkt te zijn, maar dat het heel goed te combineren is, zonder dat verdert uit te leggen. En toen kwam Kolnaar. Wie verwacht mocht hebben dat de traditie van jarenlang felle kritiek in het Tilburgse huis dunnetjes zou worden overgedaan, kwam bedrogen uit. Kolnaar zong uitvoerig de lof van het kabinetsbeleid. Eindelijk was gelukt: loon matiging gekoppeld aan ver laging van belasting- en pre miedruk hadden de staatskar weer op het spoor gezet. Da ling van het financieringste kort en 'afscheid van de dic tatuur daarvan', economische groei en een werkgelegenheid 'die tegen de klippen op groeit'. En al zei hij dat niet hard op, uitvoering van het 'plan Schouten'. De grote meester die in de zaal ditmaal zwij gend het debat volgde, beves tigde tegenover ons, dat zijn kroonprins dat zo bedoelde. In de woorden van Kolnaar: 'Volgehouden loonmatiging gekoppeld aan lastenverla ging leidt tot dat wat ze uit eindelijk voor ingezet werd: groei van de werkgelegen heid'. Logisch dat Driehuis en Kolnaar het hartgrondig on eens waren over wat er met de BTW en de vennoot schapsbelasting moet gebeu ren. Kolnaar wilde wel eens van Driehuis weten wat die zou doen als zijn plannen' zouden leiden tot stijging van de belastingdruk. Driehuis bleek helemaal geen zin te hebben in een debatje over belastindruk. Hij voelde niks voor stringente normen en constateerde simpel, wat je met de opbrengst ervan doet. Of je daarmee bijvoorbeeld de structuur van de economie verbetert, nodig om straks het geweld van de andere EG-landen te weerstaan als de grenzen open gaan. Soetekouw greep de discus sie aan om nog eens uit te ha len naar het kabinet. De voorzet van Driehuis dat de bedrijven moeten investeren en niet de overheid, kopte hij bekwaam in. Dan moet de rol van de overheid verder terug, vond hij. En vervolgens constateerde hij cynisch dat er in het beleid kennelijk geen accent lag op economische maatregelen. Want wie had hij gemist toen bij het voorlezen van de Troonrede bij ieder hoofdstuk door de televisie een minister in beeld werd gebracht? Juist, minister De Korte. Waarop Kolnaar zich haastte te zeg gen dat hij hem wel had ge zien. De door werkgevers en ka binet gewenste verlaging van het minimumloon omdat die banen op zou leveren leidde tot de laatste scheiding der geesten. Kolnaar schamperde de ge dachte eraan geheel weg. Hij stelde vast dat het minimum loon door een reeks maatre gelen al zo'n 15 procent is achtergebleven bij de loon ontwikkeling en dat nauwe lijks extra werk heeft opgele verd. Een onzalig plan vond hij het, ook al omdat het zo gevoelig ligt bij de vakbon den, die dan niets meer zullen willen weten van algemene loonmatiging. En toen Soetekouw tegen wierp dat werkgevers het mi nimumloon zo verafschuwen, dat het de werking van de ar beidsmarkt bederft, stelde Kolnaar enkele simpele vra gen. De aardigste was: wor den er in het bankbedrijf mi nimumlonen betaald? En Soetekouw zweeg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 9