ENA HEMA Een daq nderkrart is rook ndor vuur. 'iets aan bestaande cultuur toevoegen' Pin Up Club feest met 'pyjama-party' 175 575 IjUKE DE VRIES LAAT PROCESSEN ZIEN IN DE BEYERD TE BREDA: Onvermoede opnamen Jimi Hendrix na 20 jaar boven water Manuscript Kafka's 'Proces' naar veiling Nederland pronkt met I Randstad op de I Triënnale van Milaan A58 tear Voor Je Geld. Echt Waar VoorJe Geld^ UREDA - „Opdrachtgevers bestaan er bijna niet Ineer. Als kunstenaar krijg je steeds meer te ma rten met min of meer anonieme commissies en jiverheden". [Vormgevers Ander verhaal Selectief Ervaren Controverse Drugs Motief WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 Sam Woodyard overleden ZATERDAGNACHT OP TV Omgeving 196^ uiger met opbergvak voor s. Metalen buizen. 800 Watt a garantie. npoo voor dagelijks gebruik ■type. 500 ml. &Z6- sche Meisje". Uit de serie aesters. Hema Paarderookvlees 100 gramilö- Chocolade tabletten Melk, puur of wit. Pak 2 stuks a lOCgram 2J& 1.95 Speculaasbrokken. 400 graml 2.50 Buzet A.C. 1986. Wittedroge kwaliteitswijn. t'J 5.752 zoor 9.75 Gegrilde varkensrollad'. 100 gram2,- Luxe slagroomtaart 0 S cm, 12 royale punten14.75 llllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllW" „De Nederlandse wielrensters zijn heerlijke en mooie meiden. Ze zijn ook lekker geëmancipeerd en daar hou ik wel van Anton Geeslnk, lid IOC DE STEM Lor Henk Egbers |;och kan Auke de Vries, die dat zegt, in De Beyerd te |Breda de voorstudies van acht beelden, die hij tussen 1970 988 in opdracht realiseerde, tonen. Daarmee werd hij léi van de opvallendste - in letterlijke en figuurlijke zin I beeldhouwers van Nederland. |Hozart had het gemakkelijker, it Auke de Vries. Als een I rorst hem als componist koos |m geen ander, dan wist deze t van hem verwacht werd. |jk zou de opdrachtgever als oon graag terugzien Te genwoordig worden bijvoor- beeld tien kunstenaars uitge- gd om plannen in te «he lm Daar kan ik niet aan mee- |im Ik kan niet zo maar ën leveren. Hier op deze I tentoonstellingen liggen groei- I processen Die hebben op de I eerste plaats met mezelf te ma- Ia, ik voerde opdrachten uit voor ogenschijnlijk anonieme «(drachtgevers. Maar bij de PTT bestaat een dienst met alerte vormgevers. Ik werkte al vaak voor de PTT; ontwierp «gels en ze hebben beel- en tekeningen van me in bezit. Toen ik dus dat veertig meter lange beeld voor de PTT In Den Haag maakte, had ik contact met mensen die ik ken En wat dat beeld voor Rijks waterstaat in Middelburg be treft, dat pas klaar is gekomen, ik ken mensen van de Rijksge bouwendienst en die zijn goed opdehoogtevanmijn ideeën Bij een opdracht is mijn eer ste vraag en conditie: Is er tijd Wat dat aangaat is er HIM11111 (Hl" geen verschil tussen opdrach ten en mijn vrije werk: er moet voldoende tijd zijn om een plan te laten rijpen Een plastiek heeft bij mij altijd elementen van de omgeving in zich. Je moet dan eerst die omgeving goed in je kunnen opnemen. In Den Haag werd ik gepakt door de treinrails. Er komt geen einde aan Maar de palen langs de baan geven er een verdelend ritme aan Het beeld heeft dat ook. Een beeld is ireëel; niet nut tig. Maar het heeft ook hele ra tionele elementen. Een beeld is een aanvulling en een contrast met de omgeving". De Vries wijst erop, dat zijn 185 meter lange Maasbeeld bij de Willemsbruggen in Rotterdam pas af is als één brug afgebro ken wordt. „Zoals de min- en de pluspool samen elektriciteit leveren, zo functioneert een beeld door de elementen con trast en aanvulling. Nee, pro test of relativeren van de wer kelijkheid - bijvoorbeeld de starheid van een gebouw - is niet mijn oogmerk. Het gaat erom iets aan de bestaande cul tuur toe te voegen met een an der verhaal. Mijn verhaal. De natuur speelt daarbij in derdaad een rol. Dat kan niet anders, want ik ben verliefd op Auke de Vries: „Deze tentoonstelling heeft iets delicaats". de natuur, maar dat wil niet zeggen dat je zo een goed beeld kunt maken. Een beeld moet zijn eigen natuur hebben. Ik ben, ook al woon ik in Den Haag, een agrariër van het Friese land gebleven. De li neaire aspecten van dat platte gebied vind je terug in mijn werk. Vaak trek ik mijn laar zen aan en ga in de natuur te kenen. Het proces van beelden maken begint met het maken van een maquette, als ik eerst de omge-| ving (het gebouwde, het ver keer) in me heb opgenomen; veel getekend en opgemeten heb. Je tekent selectief. Je her kent iets. Nee, de plastieken zijn geen opgeblazen maquet tes! Je kunt zoiets niet opbla zen. De maquette is een ver kleining van het grote beeld. Het is de kunst om de maat van de verkleining te vinden. Een omgeving verkleint namelijk alles. Dit is een werkmethode die geen traditie kent. Acade mies hebben het daar niet over; wel over een schaal, maar niet over mateloosheid! Niet alleen de maat, maar ook de soort van de vorm is daarbij bepalend", aldus Auke de Vries, die ook doceert aan de Rijksacademie in Amsterdam. Nee, het is niet zo dat hij het ontwerp voor zijn grote plas tieken bij een bedrijf aflevert en de uitvoering aan anderen overlaat. „Ik huur me telkens in bij een Rotterdams con structiebedrijf; met de ma quette. Ik krijg daarbij de vol ledige beschikking over twee ervaren mensen bij de realisa tie van zo'n klus. Maar er is geen centimeter waar ik me niet mee bemoei. Nee, als kun stenaar ben je niet opgeleid als lasser. Toch las ik mijn vrije werk deels zelf, maar dan wel met een assistent". Wat heeft het publiek nu aan zo'n tentoonstelling in De Beyerd met de voorontwerpen voor de grote beelden? Auke de Vries: „Daarop wordt duidelijk dat een beeld niet zo maar ont staat. Je ziet de processen die leiden naar de realisatie. Vaak zie je dat er een groot verschil is tussen de schetsen en de uit eindelijke werkelijkheid. Maar er is dan wel sprake van een bepaalde grammaticavan een zinsbouw. Zo'n tentoonstel ling heeft iets delicaats". Wie de beelden van Auke de - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Vries ziet kan mogelijk denken dat het gaat om toevallig bijeen gesprokkelde elementen. In de ruimte lijken ze bovendien vaak heel lucide, alsof ze zo weggeblazen kunnen worden. In werkelijkheid zijn het be dachtzaam opgebouwde en hecht geconstrueerde objecten, die met een keurige chaos dui delijk een stem hebben binnen een gebouwde omgeving. Zelfs tegen het drukdoenerige nieuwe ministerie van Buiten landse Zaken in Den Haag houdt zijn liggend beeld het uit. Maar in zijn werk is er nooit sprake van brutaliteit tegen over brutaliteit, maar eerder van een kwetsbare opstelling, die ontwapent. Auke de Vries: voorstudies voor beelden in opdracht. De Beyerd, Breda. Open: dinsdag-zondag 10 (za. en zo. 13)- 17 uur. Tot en met 23 oktober. Door Leo Nierse DE twee producers van wijlen gitaarprins Jimi Hendrix vliegen elkaar publiekelijk in de haren en plots blijkt er een ware schat van onvermoede Hendrix-nummers te be staan. Het betreft studio-opnamen fe dateren uit de jaren '67 en Een categorie in Hendrix' ffiuvre, die op de veertig pos- thuum uitgebrachte lp's nau welijks vertegenwoordigd is. In tegenstelling tot het veelal middelmatige niveau van ueze achteraf uitgebrachte P aten, zou het hier om su bliem materiaal gaan. Dat verklaart althans Hen- jta' eerste producer, Bryan Chas' Chandler (52). Het ma teriaal, waarop hij alle rech- u® zegt te bezitten, blijkt al twintig jaar in zijn kluis te 'iggen. Behalve de direct be trokkenen van destijds zou Seen mens die opnamen ooit gehoord hebben. De producer >s bezig een selectie daaruit te maken, die 'over niet al te Jange tijd' kan worden uitge bracht. die tijd heeft Chandler dus Mvenop zijn materiaal geze ten zonder daar enige rucht baarheid aan te geven. De ppmeiding tot zijn recente nulling is een controverse tussen hem en de man die hem in 1968 als producer van Hendrix opvolgde, Alan Douglas. De laatste heeft een lieve duit overgehouden aan de produktie van veel van die posthume Hendrix-lp's, ter wijl Chandler al jaren finan cieel niets meer terugziet van het werk dat hij voor Hendrix heeft verricht. Dat werk is in derdaad heel verdienstelijk geweest. Chandler - die begin jaren'60 zelf furore maakte als bassist van de Britse hit- formatie The Animals - heeft Hendrix zowel ontdekt als in het zadel geholpen. In '66 pikte hij de volslagen onbe kende gitarist op in New York. Hij nam hem mee naar Engeland, werd diens mana ger, formeerde voor hem de groep The Jimi Hendrix Ex perience en produceerde zijn eerste drie lp's plus al Hen drix' hitsingles. Vanuit Enge land veroverde de Ameri kaanse gitaarvirtuoos de rest van de wereld. Medio '68 echter verbraken Chandler en Hendrix de sa menwerking na langdurig ge twist over het toenemende drugsgebruik van het idool. En stapte Alan Douglas in een gespreid bedje. Hij produ ceerde de laatste twee van de in totaal slechts vijf albums die Hendrix bij zijn leven EINDREDACTIE WIM VAN LEEST maakte. Douglas bleef echter in dienst van de platenmaat schappij, om mee te helpen Ji- mi's muzikale erfenis over zo veel mogelijk lp's uit te sme ren. Het merendeel van die platen bevat werk dat Hen drix zelf nooit als potentieel lp-materiaal heeft be schouwd. Zoals concertregi straties, interviews en opna men uit de tijd dat hij nog ses sie- en begeleidingsmuzikant was voor lieden als Little Ri chard, Curtis Knight, James Brown en the Isley Brothers. Merendeels afdankertjes dus. Chandler claimt nu de echte juweeltjes te bezitten. Toch lijkt afgunst op de ge miste inkomsten niet de be langrijkste oorzaak van de wrijving tussen de twee pro ducers. Het hoofdmotief is de eer. Douglas pleegt graag te poseren als Hendrix' enige producer en negeert daarbij Chandlers inbreng. Zo ver klaarde Douglas nog onlangs in een Engels rockmagazine Jimi Hendrix (midden) in de studio voor het tv-pro- gramma 'Hoepla' in november 1967. Zijn producer Chas Chandler beweert nog opnamen uit die tijd. te hebben. dat hij er niets voor voelde om de originele banden van Hen drix' eerste drie lp's opnieuw te mixen voor cd-release. „Uit piëteit voor Jimi, want hij heeft ze destijds zelf ge mixt", aldus Douglas. Dat was de laatste druppel voor Chandler. „Gelul", oordeelde hij verontwaardigd, „Douglas kan niet aan die banden ko men, omdat ze bij mij in de kluis liggen, samen met een hele collectie volledig onbe kende nummers. Het is nu wel duidelijk dat iemand mij on der de mat probeert te vegen". Waarmee het hoge woord er uit was: het beste deel van Ji- mi's muzikale testament moet nog komen. En Chandler wil terug in het geschiedenisboek van de rockmuziek. De aminositeit tussen de twee heren kan de fans dus nog 'goud' opleveren. Chand ler heeft inmiddels met een ingezonden brief aan het blad 'Q' zwart op wit laten weten dat zijn selectie 'metterijd' op de markt komt. Dat Chand lers misnoegen een verpakte publiciteitsstunt is voor de re lease van een nieuwe Hen- drix-cd is overigens zeer on waarschijnlijk. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Eddy Grant, 24 september in Amsterdam (Paradiso) Van Morrison en Chief tains, 30 september in Eind hoven (Evenementenhal), 4 oktober in Rotterdam (Doe len) Robert Palmer, 3 oktober in Den Haag (Congresgebouw) Level 42, 4 en 5 oktober in Rotterdam (Ahoy) Siouxie and the Banshees, 6 oktober in Utrecht (Vreden- burg) Run DMC, 13 oktober in Amsterdam (Edenhal) Huey Lewis and the News, 15 oktober in Rotterdam (Ahoy) Earth, Wind Fire, 19 okto ber en 2 november in Rot terdam (Ahoy) A-Ha, 20 oktober in Rotter dam (Ahoy) Everly Brothers, 29 oktober in Rotterdam (Ahoy) en 3 november in Den Bosch (Maaspoort) Duran Duran, 22 november in Rotterdam (Ahoy) Robert Cray Band, 30 en 31 oktober in Rotterdam (Ahoy) Earth, Wind and Fire, 10 oktober in Rotterdam (Ahoy) George Benson, 28 oktober in Rotterdan (Ahoy) Paul Anka, 7 oktober in Rotterdam (Doelen) Black Uhuru, 21 september in Tilburg (Noorderligt) Salt 'n Pepa, 9 november in Amsterdam (Jaap Edenhal) Wet Wet Wet, 6 november In Rotterdam (Ahoy) Chick Corea, 14 oktober in Breda (Turfschip) John Hiatt, 27 oktober in Rotterdam (Doelen), 28 ok tober in Utrecht (MCV). Sade, 11 november in Rot terdam (Ahoy) Bon Jovi, 21 november in Rotterdam (Ahoy) 11; DEN HAAG (ANP) - Van de Nederlandse metropool ij§:|; in wording geeft ons land van vandaag tot 18 decem- gg ber een beeld op de zeventiende Triënnale van Mi- li laan. De wijze waarop architecten en stedebouwkun- |:j digen de toekomst van de wereldstad zien, is het ijl thema van de expositie. Nederland presenteert voor l| het eerst Amsterdam, Den Haag en Rotterdam geza- menlij k en in hun steeds nauwer wordende relaties. lij De Nederlandse inzending onder de titel 'Randstad Holland, li: de open metropool' is samengesteld door de Rijksdienst jl Beeldende Kunst (RBK). Er zullen twintig nationale inzen- dingen in Milaan zijn en één grote thematische tentoonstel- |l ling van de organisatoren van de Triënnale over de wensen, Ij: mogelijkheden, problemen en oplossingen die op de onder- Üj: scheiden continenten vorm hebben gekregen. De inzending van ons land bestaat uit modellen, tekenin- gen, foto's, schilderijen en teksten. Niet alleen wordt druk over de stad gediscussieerd, ook de praktijk geeft een dyna- j| misch beeld. Nieuw leven wordt (binnen)steden ingeblazen, Ij terwijl anonieme, commercieel geïnspireerde architectuur stadsgewesten aan de buitenkant kenmerkt. Hoewel de drie jll steden elkaar graag de loef afsteken, wordt het steeds dui- jjjj delijker dat de toekomst van de Randstad als Westeuropese jjjj metropool van belang ligt besloten in een meer gezamen- 15: lijke aanpak, aldus de RBK. De presentatie in Milaan toont de unieke kwaliteiten en III aspecten van de Randstad Holland. Het is onvermijdelijk I: dat het gebied intensiever verstedelijkt. De drie steden li: groeien naar elkaar toe. Dit zal nimmer ten kosten kunnen ill gaan van landschappelijke waarden, leefbaarheid van ste- Ijjjl den en bereikbaarheid. jl De Randstad Holland onderscheidt zich van andere we- .j! reldsteden door de weinig grootsteedse aanblik, het open li karakter en door een geleidelij ke en zorgvuldig begeleide en geplande ontwikkeling. Interessant en zinvol acht de RBK üj het in Milaan de Open Metropool te vergelijken met onder lij andere Parijs, Berlijn en Mexico-City. LONDEN (AP) - Het hand geschreven manuscript van 'Der Prozesz' van Franz Kaf ka, een van de grote ro mans van de twintigste eeuw, wordt op 17 november in Londen geveild, zo heeft het veilinghuis Sotheby's bekendgemaakt. Sotheby's sprak van 'het be langrijkste moderne literaire manuscript dat ooit op een vei ling is aangeboden', en zei te verwachten dat het een miljoen pond zou opbrengen (3,5 mil joen gulden), ruim boven het huidige record - 1,2 miljoen gulden - dat vorig jaar werd neergeteld voor Kafka's cor respondentie met zijn verloofde Felice Bauer. 'Het Proces', dat Kafka heeft geschreven op blaadjes die hij uit een notitieboek had ge scheurd, werd in 1925, een jaar na zijn dood, uitgegeven. Kafka vertrouwde het ma nuscript na voltooing in 1920 toe aan zijn vriend Max Brod, aan wie hij de roman had voor gelezen. Nadat Kafka op 41-ja- rige leeftijd aan tuberculose was overleden, liet Brod het werk uitgeven, ondanks Kaf ka's opdracht zijn papieren te verbranden. In de nacht dat het Duitse leger Praag binnenviel, vluchtte Brod met al Kafka's manuscripten naar Palestina, en in 1956, toen een oorlog dreigde uit te breken tussen Is raël en de Arabische landen, bracht hij de papieren in vei ligheid in Zwitserland. Franz Kafka FOTO ARCHIEF DE STEM In 1961 schonk Brod bijna alle manuscripten van Kafka aan de Bodleian bibliotheek in Oxford, maar 'Het Proces' hield hij zelf. Na zijn dood ging het in particuliere handen over. So theby's wilde de naam van de huidige eigenaar niet onthul len. PARIJS (AFP) - De Ameri kaanse musicus Sam Wood yard, die furore gemaakt heeft als slagwerker in het orkest van Duke Ellington, is gisteren op 63-jarige leeftijd aan kanker overleden in Parijs. De in januari 1925 geboren Sam Woodyard vestigde zijn repu tatie in het orkest van bandlei der Duke Ellington. Van onze RTV-redactie HEERLEN - Met een rechtstreekse uitzending vanuit Heerlen gaat Veronica volgende week zaterdagnacht het 1-jarig bestaan van de Pin Up Club vieren. Dat gebeurt met een zoge naamde pyjama-party vanuit de Peppermill discotheek. Dit feest, waarop alle gasten in py jama verschijnen, is tussen 00.30 en 2.30 uur 's nachts recht streeks via Nederland 2 te vol gen. Geheel in stijl van Veroni ca's Pin Up Club zullen allerlei erotisch getinte manifestaties plaatsvinden. Zo is er een lin gerie-show, een mannelijke strip-act en een natte-T-shirt competitie. Om deze opvoerin gen met muziek te omlijsten zijn uitgenodigd de artiesten René Shumann, Tatjana en Sa- brine. Om het geheel een ge waagd tintje te geven zullen zowel de artiesten als bezoe kers in pyjama verschijnen. Producer Jef Rademakers startte vorig jaar met de Pin Up Club die voornamelijk ge vuld wordt met beelden van ontklede dames en heren. Het programma haalde een rede lijke kijkdichtheid, maar werd volgens de cijfers minder ge waardeerd. Desondanks komt de Pin Up Club ook volgend seizoen op het scherm. Rade makers wil het 1-jarig bestaan vieren in Heerlen omdat de Peppermill discotheek een goede omgeving blijkt voor de tv-camera's. Pikant is, naast de op te voe ren acts, dat Rob de Boer Pro- dukties de aanwezigheid van journalisten tijdens de py jama-party heeft verboden. Volgens het buro zouden de aanwezigen het niet op prijs stellen in nachtkleding gefoto grafeerd te worden. Op de con statering dat de pyjama-gasten op hetzelfde moment in miljoe nen huiskamers in een recht streekse tv-uitzending te zien zijn heeft De Boer geen ant woord. „Dat is misschien in derdaad een beetje vreemd," luidt de enige reactie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 25