Lubbers erkent: 'We verkeken ons op werkloosheid' laad van State weer zeer kritisch Economisch] succes heeft] vele vaders GROOT BEZUINIGINGSPLAN VOOR TIEN JAAR Van den Broek zwijgt over pas-affaire MENNOTA plNA 5 DEFENSIE BUITENLANDSE ZAKEN WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 BVD: meer Oosteuropese spionage M5 sch en financieel gaat het beter er wat kunnen, vindt de christe- H. Hofstede. yHAAG - Voor het derde achtereenvol- (je jaar heeft de Raad van State zich in tj' advies over de Miljoenennota uiterst jritisch tegenover het kabinet opgesteld, .werkloosheid blijft onaanvaardbaar groot, iiding daarvan moet onverminderd hoofd telling van het beleid blijven en kan niet jen beschouwd als een probleem dat door 'Ürtgaande economische groei vanzelf tot een Lossing zal komen". fpe Raad betreurt het dat veel werkgelegen- jsplannen niet of nog onvoldoende in uitvoe- zjjn gekomen. Veel geld dat op de achter volgende begrotingen werd uitgetrokken, is «niet besteed (Sinds 1986 is er voor werkgele- ïheidsplannen rond één miljard uitgetrokken; irvan is pas 250 miljoen gulden besteed, red). I'^e hoogste urgentie moet worden toegekend j het daadwerkelijk op gang brengen van ac- jjteiten ter bestrijding van de werkloosheid". Ijk Raad van State onderschrijft de opvatting „het kabinet dat belangrijke vooruitgang is iaakt met een aantal doeleinden van het re- ingsbeleid, maar uit kritiek op het hier en j wat snoevende toontje in de Miljoenennota. Al in de eerste zin van het eerste hoofdstuk van de nota gaat het in de visie van de Raad mis „De vraag is gerechtvaardigd of bij de stand van zaken (van de werkloosheid) zo ongeclausuleerd kan worden gesteld: 'De economie ontwikkelt zich voorspoedig'. Immers ook de omvang van de werkloosheid is een onderdeel daarvan". In zijn antwoord gaat minister Ruding aan deze opmerking voorbij. De bewuste zin is in de definitieve versie van de Miljoenennota dan ook ongewijzigd gebleven. De opmerking van de Raad dat hogere economische groei niet als van zelf tot minder werkloosheid leidt, wordt door Ruding 'ten dele' onderschreven, maar tegelij kertijd afgedaan met een open deur: „Zonder economische groei komt de werkloosheid ook niet tot een oplossing". De Raad waarschuwt evenals vorig jaar dat de bereidheid om de lonen te matigen onder spanning kan komen te staan. De toenemende schaarste in bepaalde sectoren van de arbeids markt en de verdere groei van de winsten van het bedrijfsleven, kunnen die bereidheid in het tegendeel doen omslaan. Blijvende aandacht voor een stabiel sociaal klimaat blijft daarom geboden. Raad van State DEN HAAG - De Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) verwacht een toename van Oosteuropese spionage op hoogwaardig technisch en wetenschappelijk gebied. De Russische inlichtingendienst KGB en andere Oosteuro pese spionagediensten hielden de BVD ook dit jaar flink bezig, zo blijkt uit het jaarverslag. Ook mogelijke spio- nage-activiteiten op nucleair gebied werden door de vei ligheidsdienst onderzocht. De BVD constateert dat de Oosteuropeanen in 1988 met name uit waren op het vergaren van militair-strategische en technisch-wetenschappelijke gegevens. Op het terrein van politiek extremisme onderzocht de BVD vooral rechts-extremisme en politiek gewelddadig activis- Dat gebeurde volgens minister Van Dijk (Binnenlandse Zaken) een aantal malen met succes, want hij meldt dat de veiligheidsdienst 'regelmatig politie en justitie van infor matie heeft kunnen voorzien over voorgenomen anti-de mocratische acties'. er van erk En rit tiek rijn ons 'ge laat kij- ijke ,an- j es- tem leze iten ino- ;en- ge- ekt. den va- het Dan moeten we daarheen". Als ondernemen letterlijk ruimte vragen, vil CNV- voorzitter Hofstece dat wel billijken. De overheid doet te weinig aan investsen, onder meer op het terreii van de in frastructuur en iet milieu, vindt het CNV. Vierhonderd miljoen is te weinij. Maar over de beiteding van financiële armslaj heeft hij afwijkende ideeën. Op finan- ciëel-economisch terrein gaat het goed, 'verbaziigwekkend goed zelfs'. Het herstel is vooral mogelijk gemaakt door matiging vai arbeids kosten. „Het vaktondsbeleid is de spil die heeft geleid tot dit succes". Hoe dan nog even die ene harde noot die wekloosheid heet te kraken, wi de zaal, gevuld met deze dig weinig ondernemende lieden, nog weten. Zou het helpen de mi nimumlonen omlaag te bren gen? Daar zegt de takbonds- man Hofstede niet zo maar nee tegen. Zowel de PvdA ah de orga nisatie van christelj ke werk gevers NCW hebbel daarover ideeën losgelaten, die wat hem betreft verdere studie verdienen. Op geen enkele manier mo gen dergelijke miatregelen van het CNV uitjakken in koopkrachtverlies voor de minima. Een verlagng van de sociale premies voer de laag ste looninkomens ktn de kos ten voor de werkgeler beper ken en tegelijk de loopkracht van die werknemer) overeind houden. Het kabinet dubl nog wat over het minimumbon. Echt verlagen of subsidiiren door te korten op sociale premies? De ambtelijke rechterhand van minister Rudinj van Fi nanciën, thesaurier-generaal drs. C. Maas, geeft ain hoe op zijn departement tegen dat probleem wordt aangekeken Het minimuloon, zegt hij, js afgeleid van het sociile mini mum en geldt als norm voor een minimumloner/kostwin ner. Maar van alle metsen met een minimumloon is maar vier procent kostwinner, dus de rest zit boven die bodem. En bovendien blijken zes van de tien mensen die yandr" voor een minimumloon wer-1 ken, over twee jaar al een heel eind op weg te zjn naar j modaal. Zonder het met zo v woorden te doen, zegt de top ambtenaar dus: voor het gr® j van de laagst betaalcfe werk nemers kan de beloning hest omlaag. Dat zal in ieder geval op hevig verzet van een gro°! deel van politiek Den Haag® van de vakbeweging stuitert CNV-voorman Hofstede W® voorop. Hij heeft het er to® al moeilijk mee dat alleen mensen die een baan hebb® in het bedrijfsleven, volop profijt trekken van de econo mische groei. Daaraan is wat hem betreft best wat te doen. In de socia potten zit viereneenhalf ®ii' jard extra waarmee jar® achtereen de uitkeringen kunnen groeien. En als de re' gering de BTW nou eens tot 18,5 maar tot 19 ProCï verlaagt, dan kan met ne miljard dat daardoor in fl I knip blijft, ondernemer Vi Driel zijn wegen krijgen de ambtenaren een beer meer salaris. A Een gedachte waar®® Van Driel, te oordelen na» zijn grimmige uitdrukj®* niet bepaald mee gesticht Dat is het soort maatregel® dat hij vreest van een kabin waarin hij 'metaalmoehe' bespeurt. Defensie-uitgaven iets hoger |deN HAAG - De staf van de Nederlandse krijgs- :ht gaat nog steeds uit van de noodzaak van Loei van het defensie-budget. Lis een nieuw kabinet besluit tot het bevriezen van de Ijitgaven voor defensie, komen we in grote problemen. Ito procent groei is nog te verhapstukken, minder niet', [aldus de waarschuwing van chef defensiestaf Huyser, bij lafwezigheid van een 'echte' minister (Bukman is slechts Laarnemer tot een nieuwe bewindsman aantreedt. |De uitgaven van Defensie na- |iien dit jaar maar met een half procent toe, hoewel Nederland [rich bij de NAVO verplicht [heeft tot een groei met twee [procent. Deze groei zal het vol- jend jaar en in 1990 naar schat te iets hoger zijn: 0,6 procent. I De uitgaven die betrekking Lebben op de gevechtskracht |iullen overigens wel met één |procent stijgen. 'Want we kun nen wel hoopvol zijn over de ontwikkelingen in de Sovjet unie, maar het is onze taak om steeds achterdochtig te zijn', al dus Huyser. Defensie heeft een nieuw tienjarenplan gemaakt, waarin nogal wat wensen van land macht, marine en luchtmacht zijn geschrapt. De meeste aan dacht van de krijgsmacht gaat Luchtmacht:minder.. de komende tien jaar uit naar de landmacht. Totnogtoe kre gen de drie krijgsmachtdelen via een vaste verdeelsleutel Marine: .minder. hun aandeel, maar de defen siestaf is daarvan afgestapt. De NAVO heeft meer aan onze landmacht dan aan onze marine en luchtmacht, luidt grofweg de filosofie, al spreekt Huyser tegen dat de marine en luchtmacht op den duur zullen HAAG - De affaire Irondom het nieuwe Neder lands paspoort krijgt nau welijks aandacht in de Ifiannen van het ministerie [van Buitenlandse Zaken. Slechts kort meldt hij tussen de pereldproblemen door dat Ne- [derland op 1 januari 1989 be- snikt over een nieuw reisdo- jojment naar Europese snit; heen woord over de problemen |op zijn departement - het ver van staatssecretaris Van Linden - en daarbuiten met e invoering van de pas. Van den Broek uit zich erg tevreden over de ontwikkelin gen in de Sovjetunie. De 'pere strojka' van Gorbatsjov is vol gens het departement achteraf gezien een 'noodzaak om de Sovjetunie ook in het jaar 2000 nog een wereldmacht te laten zijn'. Van den Broek wil die ontwikkeling van openheid en verandering zoveel mogelijk aanmoedigen. Nog onlangs uitten vredes groepen kritiek op de naar hun mening al te terughoudende opstelling van Van den Broek ten aanzien van de wijzigingen in de Sovjetunie, maar volgens zegslieden van het departe ment is er geen reden om het Nederlandse beleid te verande ren. Van den Broek rekent erop dat Japan zich de komende ja ren als nieuwe wereldmacht nadrukkelijker manifesteert. 'Dat zal leiden tot nieuwe ver houdingen op de wereld'. De kosten van de vredes machten van de Verenigde Na ties zijn dit jaar al flink opge lopen en nemen naar verwach ting het volgend jaar nog meer toe. Om die kosten - rond 60 miljoen - enigszins in de hand te houden, wil Van den Broek de betaling via de Europese Gemeenschap laten lopen. De houding van Nederland ten opzichte van de apartheid in Zuidafrika hoeft volgens Van den Broek vooralsnog niet veranderd te worden. De be windsman blijft gekant tegen eenzijdige Nederlandse boycot maatregelen. Alleen maatregelen van de hele- EG krijgen zijn steun, maar ambtenaren op het de partement achten de kans ge ring dat het zover zal komen omdat met name Groot-Brit- tannië en Westduitsland daar niets voor voelen. verdwijnen uit de Nederlandse krijgsmacht. De komende jaren zal er veel veranderen in het leger, waar bij de nadruk zal liggen op ver betering van de arbeidsvoor waarden voor militairen. Dienstplichtige militairen krij gen zoveel mogelijk de kans te kiezen welke functie ze willen hebben, voor beroepsmilitairen wordt loon en arbeid aantrek kelijker gemaakt om een halt toe te roepen aan het verloop naar het bedrijfsleven. Tegenover deze geld kos tende operatie voor betere ar beidsvoorwaarden staat een groot bezuinigingsplan, in to taal drie miljard tot 1998. Ma rine en luchtmacht krijgen de komende jaren honderden mil joenen minder. De 'vredesver- liezen' van de F-16-vliegtuigen zullen voor de helft minder worden aangevuld, de vliegba sis Eindhoven zal vanaf 1992 niet meer militair zijn, de luchtverkenningstaak - ten be hoeve van de NAVO - zal ver vallen, een van de negen squa drons verdwijnt definitief. De marine moet het doen met de bestaande capaciteit. Verbeteringen aan fregatten en Orion-vliegtuigen zullen slechts gedeeltelijk worden uit gevoerd. De NAVO staat positief te genover de verschuiving van het zwaartepunt naar de land macht. pVERVOLG PAGINA-MILJOENENNOTA 1 E>E ontwerp-nota 'Volkshuisvesting in de jaren negentig' is, met het oog Me Vierde Nota over Ruimtelijke Ordening zijn onlangs de hoofdlijnen uit- W van een verdere ruimtelijke ontwikkeling, nodig om ons land leefbaar te uden. Het land is de afgelopen jaren schoner geworden. Dat geldt met kluchten water. 'is nog veel te doen. De komende jaren worden de financiële inspan- i van de rijksoverheid verhoogd. Daarnaast stelt de verbeterde concur- Neposifie het bedrijfsleven in staat de aanscherping van de milieunormen Aldus wordt een deel van de economische ruimte besteed aan de van het milieubeleid. Het Nationaal Milieu Beleidsplan zal het be- vormen voor de langere termijn. Ook op internationaal terrein is We dringend nodig; in het bijzonder gegeven de problematiek van de ozon- B de opwarming van de atmosfeer en de verzuring. I o/ere internationale handel blijft van vitaal belang. De regering zet zich "ivoor in in het kader van de GATT-besprekingen. De beoogde Europese 'kt moet een open karakter hebben, ook voor de landen van de Derde We- |öd F meer markgerichte landbouwbeleid van de Europese Gemeenschap be- vnichten af te werpen; de regering blijft de inspanningen steunen om te men tot betere internationale verhoudingen bij de produktie van en handel Jjridhouwprodukten. Deze ontwikkelingen geven mede aanleiding tot het |'"reD£ffl van een structuurnota voor de Nederlandse landbouw. 1 is van en voor de burgers. De regering wil de komende jaren extra ten uittrekken om - naarmate de besluitvorming in de Gemeenschap Wert - voorlichting te geven over de interne markt. De draagwijdte van de Mpese eenwording onderstreept de betekenis van de Europese verkiezin- I® jan juni volgend jaar. Ie t Derde Wereld zijn geplaatst voor grote problemen door de bevolkingsgroei, de zware schuldenlast en de groeiende milieuproble- Economische aanpassingen, versterking van bestuurhjke capaciteit en actief bevolkingsbeleid zijn dringend noodzakelijk. Naast de eigen ver- ^joordelijkheid van die landen zelf, kan een ruimhartige, effectieve ge- raineerde ondersteuning van buiten niet worden gemist. Nederland blijft zijn aandeel leveren, jejermg zal zich op een zo breed mogelijk front blijven inzetten voor op- ">ëen van de schuldenproblematiek. In samenhang hiermee zullen de be- voor ontwikkelingslanden op handelsgebied moeten worden ^°°Pl dat voor de problemen in het binnenland van Suriname ,ee®ame oplossing zal worden gevonden. Daarmee zou de weg vrij zijn h sa es'en<%(n£ yan de relaties en een goede voorbereide versterking van Menwerking met dit land, waar de democratische ontwikkelingen weer Koe W 'nêssaillenwcrking ten gunste van de Nederlandse Antillen zal nemende mate worden gericht op het stimuleren van de economische Ngheid op deze eilanden. De resultaten van het herstelbeleid van 'tt a Memmen tot voldoening. emoedigend dat de verbeterde Oost-West-betrekkingen meer ruimte ,aar ®'®'aan voor vrede-bevorderende taken van de Verenigde Naties, e regering wil blijven bijdragen. Zo krijgt vrede nieuwe kansen en tegönale conflicten tot een oplossing gebracht. De wapens maken e onderhandelingen. le5ol7'M,Je oorder dit jaar van het verdrag tussen de Verenigde Staten en fc, ovet nucleaire wapens voor de middellange afstand is allerwe- re te.. omd. Hopelijk zal daarvan een impuls blijven uitgaan naar an- foord Va" wnpenbeheersing. e Ruigheid van Europa is vooral van belang dat het overwicht in con- pens van het Warschaupact ongedaan wordt gemaakt. Inspan- i terrein van de wapenbeheersmg en een toereikende defensie ^spolhieüeru WaaT0P' bondgenootschappelijk verband, onze veilig- 1 S°ode bijdrage aan de bondgenootschappelijke verdediging te kun nen handhaven, zijn in het nieuwe Defensieplan prioriteiten gesteld ten gun ste van onze inspanning voor de verdediging in de Centrale Sector van West- Europa. Op deze wijze kunnen ook in de toekomst steeds verantwoorde keu zen worden gemaakt. Aan de onmisbare Europese-veiligheidsdimensie zal de regering in het ver band van de West-Europese Unie verder vorm trachten te geven. De eenwording van Europa vergt ook op het terrein van rechtshandhaving en bestuur steeds meer aandacht. Voorkomen en bestraffen van criminaliteit noodzaakt tot onderlinge afstemming van activiteiten en rechtsregels door de justitiële en bestuurlijke autoriteiten in de verschillende landen. On voldoende afstemming gaat ten koste van een verantwoord sanctiebeleid. Het is verheugend dat het beleid tot bestrijding van de criminaliteit resulta ten begint af te werpen. Hoewel het nog te vroeg is om vast te stellen dat reeds van een kentering sprake is, geeft deze ontwikkeling hoop. De omvang van de zware georganiseerde misdaad is evenwel zorgwekkend. Om deze beter te bestrijden is een gecoördineerde bovenlokale aanpak door politie en justitie nodig. Het beroep op de medeverantwoordelijkheid van vele geledingen in de samenleving bij de terugdringing van de criminaliteit is niet zonder gehoor gebleven. In de voortgangsrapportage over de uitvoering van het beleidsplan 'Samenleving en criminaliteit' wordt daarop ingegaan. Ook de opvattingen van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbe leid over de rechtshandhaving zullen daarin aan de orde komen. De regering ziet in deze visie een duidelijke ondersteuning van het door haar gevoerde be leid; een beleid dat is gericht op versterking van het vertrouwen in het recht en van het gevoel van veiligheid bij de burger; een beleid dat ook is gericht op versterking van het normbesef en de normhandhaving. De regering steeft ernaar dat wetgeving die een effectiever sanctiesysteem bevat en de snelle in ning van boetes mogehjk maakt, het komend jaar in werking treedt. Begin 1989 zal het ontwerp voor een herziening na de Wegenverkeerswet worden ingediend. Het ontwerp biedt onder meer de basis voor de mogelijk heid alcoholgebruik in het verkeer beter te bestrijden en het ontduiken van de verzekerings- en belastingphchf bij het autorijden tegen te gaan. Dit alles stelt hoge eisen aan de politie. Er zal daarom grote aandacht worden besteed aan een zodanige herverdeling van de sterkte dat de politiecapaciteit beter aansluit bij de werkdruk. Dezer dagen zal U een wetsvoorstel tot herziening van de Vreemdelingenwet bereiken. Dit heeft tot doel het toelatingsbeleid in het belang van de rechtsze kerheid hechter in de wet te verankeren en een doelmatiger uitvoering te ver zekeren. Decentralisatie, deregulering en privatisering - hoe moeiljk ook - beginnen resultaten af te werpen. Lokale overheden krijgen meer eigen verantwoorde- hjkheid, en de bemoeienis van de rijksoverheid wordt teruggedrongen. Daarin passen de voorstellen tot deregulering en decentrahsatie die gemeen ten en provincies zelf hebben ingediend. Meer in het algemeen werken de bestuursakkoorden steeds beter door in de praktijk van verhouding tussen enerzijds het Rijk en anderzijds de provincies en gemeenten. In de reeks van te privatiseren overheidsactiviteiten zal naar verwachting per 1 januari het grootste project, de verzelfstandiging van de PTT met haar 100.000 werknemers, worden gerealiseerd. De overheid moet, om haar taken gericht op dienstverlening aan de burger goed te kunnen uitvoeren, over de nodige gegevens kunnen beschikken. Het toenemend aantal geautomatiseerde persoonsregistraties bij overheid en be drijven vervult menigeen met onzekerheid en onrust. Daarom is het zo be langrijk dat de Wet Persoonsregistraties tot stand komt. Om een doelmatig en zorgvuldig gebruik van persoonsgegevens veihg te stel len zal de regering in het komende jaar de hoofdlijnen vaststellen van een persoonsinformatiebeleid voor de openbare sector. Van de overheid mag worden geëist dat zij de persoonlijke levenssfeer van de burger zoveel moge hjk ontziet, maar ook moet van haar worden verlangd dat zij van de moderne informatie-technologie een passend gebruik maakt bij de bescherming van de samenleving en bij de bestrijding van misdaad, misbruik of ontduiking. Op het terrein van de bejaardenzorg hebben de provincies en grote gemeen ten te maken met de gevolgen van de vergrijzing. Ten behoeve van de oplos sing van knelpunten die zij bij dit beleid tegenkomen, wordt het budget voor de bejaardenoorden met vijftig miljoen gulden verhoogd. Voor de versterking van de zorg voor mensen met een handicap komen vol gend jaar extra bedragen ter beschikking, waarvan een belangrijk deel ten goede zal komen aan mensen met een geestehjke handicap. De samenleving stelt hoge eisen aan het onderwijs. Scholen moeten daarom goed toegerust en flexibel kunnen opereren. Scholen moeten zelfstandiger kunnen functioneren, minder belast door gedetailleerde regels en voorschrif ten. De eerste stappen in deze richting zijn gezet. Op deze weg zal weloverwo gen en in goed overleg worden voortgegaan. De Adviescommissie voor de toetsing van wetgevingsprojecten zal hierbij haar rol spelen. Zo krijgt een praktische aanpak van de deregulering van de onderwijsregelgeving voor de langere termijn gestalte. Daarbij mag niet uit het oog worden verloren dat de rijksoverheid wezenlijke taken behoudt op het gebied van onderwijs en on derzoek, zoals haar opgedragen in de Grondwet. Zelfs bij de belangrijke aanpassingen in de studiefinanciering, die versobe ring inhouden, is het, gegeven de op zichzelf verheugende groei van deelname aan het onderwijs, nodig gebleken de begroting vanaf negentien negentig met een kleine driehonderd miljoen gulden te verhogen. De regering zet zich ervoor in om in het bijzonder de positie van minderhe den op de arbeidsmarkt en in het onderwijs te verbeteren. Voorstellen daar toe zullen het komende jaar worden besproken. Het aandeel van leden van etnische-minderheidsgroepen in overheidsdienst zal worden vergroot. De be vordering van de deelname aan het arbeidsproces van gehandicapte werkne mers en het tegengaan van de uitstroom wegens arbeidsongeschiktheid hou den prioriteit. Dit is een plicht voor overheid en bedrijfsleven. Leden van de Staten-Generaal, Er is reden voor enig optimisme gelet op de bereikte resultaten. Toch zullen van U grote inspanningen worden gevergd, juist nu voorde toekomst gestalte moet worden gegeven aan een aantal structurele en kwalitatieve maatregelen. Belangrijke beleidskeuzen zullen in gemeen overleg met U worden gedaan; gemeen overleg dat behoort te staan in het teken van de bevordering van rechtszekerheid en bestuurlijke zorgvuldigheid, om zo het vertrouwen van de burger in het functioneren van wetgeving en bestuur te versterken. Van harte wens ik U toe dat Gods zegen op Uw werk rust. Lubbers FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Door Max de Bok DEN HAAG - Na jaren vergeefse strijd tegen de werk loosheid geeft premier Lubbers toe dat het kabinet zich op de aard en het karakter van de werkloosheid heeft verkeken. De verantwoordelijkheid voor het uitblijven van resultaten ligt naar zijn mening zowel bij het kabi net als bij de sociale partners. Lubbers: 'Het meest mar kante gegeven in de beleids stukken is de scherpe para dox tussen de gunstige ont wikkeling van economie en werkgelegenheid en de stroeve ontwikkeling van de werkloosheidsbestrij ding. Werk en groei gaan beter dan we durfden hopen, het terug dringen van de werkloosheid is nog moeilijker dan we vreesden'. De premier meent dat de strijd tegen de werkloosheid lastiger is geworden omdat het gaat om de harde kern: langdurig werklozen zonder werkervaring, die weinig ge schikt zijn voor scholing. De premier nodigt werkge vers en werknemers uit om samen met het kabinet na te gaan welke wijzigingen in het beleid mogelijk zijn. Hij her innert eraan dat er in 1982 een overeenkomst tussen het ka binet en de sociale partners gesloten is, waarin loonmati ging, winstherstel en herver deling van arbeid hand in hand gingen. Loonmatiging en winsther stel zijn wel gerealiseerd, de herverdeling van arbeid is op een dood spoor terecht geko men. Volgens Lubbers ook omdat de werkgevers een 'te grote kieskeurigheid' aan de dag legden bij het aannemen van personeel. Voor het opdoen van werk ervaring door langdurig werklozen trekt het kabinet volgend jaar 100 miljoen gul den extra uit, oplopend tot 400 miljoen in 1990. Dat geld zal in eerste aanleg gebruikt wor den voor werkervarings plaatsen bij de overheid. Lie ver ziet Lubbers dat het in de marktsector zou worden aan gewend, maar daar lijken de werkgevers niet voor te voe len. Lubbers: 'Het bedrijfsle ven moet het wel willen; we kunnen de marktsector niet verplichten'. Vandaar dat de premier de bal voor de voeten van de vakbeweging legt Als de werknemers er in cao-onder handelingen in slagen de werkgevers te verplichten op bijvoorbeeld elke honderd nieuwe arbeidsplaatsen en/of in te vullen vacatures tien werkervarings-plaatsen be schikbaar te stellen, dan is het kabinet bereid een deel van het extra geld naar de bedrijven door te sluizen. Toetsing van dergelijke af spraken is in de visie van de premier een zaak van vakbe weging en ondernemingsra den. De premier probeert met dit aanbod ook de kritiek van de vakbeweging te ontzenu wen op het opnieuw ontbre ken van een meer gelijke in komensbehandeling van uit keringsgerechtigden en loon- trekkenden. Dat het herstel van die koppeling weer uit blijft, is de vakbeweging een doorn in het oog. Lubbers: 'Ik til niet licht aan de motieven van de vakbeweging, maar het is onverantwoord het mi nimumloon te verhogen'. Het kabinet vindt overi gens nog steeds dat het mini mumloon niet alleen niet mag stijgen, maar zelfs moet wor den verlaagd. Al driemaal heeft het kabinet zonder suc ces geprobeerd voor die ge dachte steun in de Kamer te krijgen. Voorstellen in die richting zijn echter door een Kamermeerderheid - inclu sief het CDA - verworpen. Het kabinet wil nu met de sociale partners en de Kamer overleggen over twee moge lijkheden: of een recht streekse verlaging van het minimumloon óf verlaging van de premiedruk die op het minimumloon drukt. Ook daardoor zouden de loonkos ten van de bedrijven dalen. De premier: 'Het kabinet neemt geen afgeronde positie in; we willen niet forceren. De discussie is in beweging, het gaat erom of we consen sus kunnen bereiken'. Het streven naar een gro tere eenheid van opvatting in de samenleving is volgens de premier ook terug te vinden in de Troonrede. Hij sluit zich met instemming aan bij de jongste rapportage van het Sociaal Cultureel Planbu reau, waarin geconcludeerd wordt dat er in de samenle ving sprake is van een 'pru dente progressiviteit' en 'een onderstroom van bereidheid tot steun aan veranderings processen'. De premier lijkt het stem pel 'prudent progressief' ook wel op zijn kabinet te willen drukken, ook al maakt hij zich van een vraag in die richting af met: 'Dat moet ik eerst in het kabinet bespre ken'. De Miljoenennota 1989 en de daarbij behorende begrotingen van de ministeries werden gelezen en samengevat door onze parlementaire en Haagse redacteuren Max de Bok, Ad Burger, Pieter Eggen, Jan Greyn, Marcel van Lingen, Thorn Meens en Wouke van Scherrenburg. bijdragen: Frans van Mourik en Louis van de Geijn commentaar: Harry Vermeulen vormgeving: Ad van Hest graphics: ANP eindredactie: Pieter-Jan Dekkers

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 11