Na heffing op benzine extra lasten vervuilers SOCIALE WONINGBOUW IN VIJF JAAR GEHALVEERD Besluit kernenergie toch in dit kabinet Minder geld voor kleinere scholen STEM GROOT i I Regionale teams pakken criminele winsten aan Leraren: Betere beloning ATV in het onderwijs in één keer Economiscl Raad van C? VPens van bet Warso Rekenkamer: administatie Rijk slecht MILJOENENNOTA succes heefl vele vaders PRIJS AARDGAS OMHOOG PAGINA 4 WONINGBOUW ONDERWIJS MILIEU WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 M4 DEN HAAG - Het ministerie van Volkshuisves ting voelt er steeds minder voor om gesubsi dieerde woningen te bouwen. De hoop van staats secretaris Heerma (Volkshuisvesting) richt zich de komende jaren meer op de vrije markt. OPBRENGST AARDGAS. PAGINA DEN HAAG - De sta macht gaat nog stee groei van het defensi DEN HAAG - Vervuilers moeten extra betalen. Mi nister Nijpels (Milieu) ziet in de extra belasting op ge lode benzine - 1,3 cent per liter per 1 januari 1989 - vol doende aanleiding om meer heffingen in te voeren voor verzuurders van het milieu. De opbrengsten hiervan wor den aan milieumaatregelen be steed. Nijpels verwacht hier voor steun van het kabinet, nu dat de accijnsverhoging heeft goedgekeurd. 'Een doorbraak', zegt hij. De opbrengst van de extra accijns, 40 miljoen per jaar, is voornamelijk bestemd voor de gemeentelijke milieutaken. In tegenstelling tot eerdere plan nen wordt de prijs van lood vrije benzine de komende twee jaar niet verlaagd. De provincies mogen gebie den aanwijzen waarop niet meer mest mag worden ge strooid dan het gewas kan op nemen. Dit om uitspoeling van fosfaat naar grond- en opper vlaktewater te voorkomen. Het rijk heeft deze gebieden in kaart gebracht en de provincies kunnen daar komend jaar mee aan de slag. Bestrijdingsmiddelen die niet of langzaam worden afge broken, worden verboden. Alle bestaande bestrijdingsmidde len worden daarom opnieuw bekeken op schadelijkheid voor mens en milieu. Minister Braks (Landbouw) maakt daarvoor extra mensen vrij. Hij wil met het Land bouwschap een vrijwillige overeenkomst bereiken voor een forse beperking van het ge bruik van bestrijdingsmidde len. Het Nederlandse gebruik is het hoogste van heel Europa. Ook de overige chemische middelen worden opnieuw on derzocht. Als daarin stoffen zitten die het water vervuilen, volgt een verbod. Nieuwe stof fen mogen uitsluitend op de markt komen, als is aange toond dat zij ongevaarlijk zijn voor gezondheid en milieu. Er komt een landelijk plan voor het grondwatergebruik. De grondwaterplannen van de provincies zijn onvoldoende om de verdroging van de bodem en de vervuiling van het grond water te stoppen. Daarom zal het rijk aanvullende regels op stellen om de winning en de verontreiniging door de water leidingbedrijven, de landbouw en de industrie aan banden leg gen. Nog niet alle provincies heb ben hun grondwaterplan inge diend bij het rijk. Het Gelderse plan komt pas eind volgend jaar, dat van Brabant eind dit jaar. De ontwerpplannen zijn echter bekend. De tarieven voor afgifte van chemisch afval in de havens gaan niet omlaag. Minister Smit-Kroes weigert de Tweede Kamer, die unaniem een lager tarief eist, haar zin te geven en de havenontvangstinstallaties te subsidiëren. Door de huidige hoge tarie ven dumpen schepen hun afval illegaal in rivieren en zee. De havenontvangstinstallaties hebben te weinig aanbod, de winst blijft uit en dat kan lei den tot rommelen met de mi lieuvoorwaarden, zegt de Ka mer. Hoop op vrije markt gesteld De bewindsman wil in 1993 nog maar 16.500 woningen in de sociale huursector bouwen. Daarmee halveert hij dat aantal bijna in vergelijking met zijn plan voor volgend jaar. Dan moeten er nog 29.500 gebouwd worden. De ja ren daarna zakt dat aantal nog met enkele duizenden per jaar. Heerma vindt niet dat hij de mensen met de laagste inko mens daarmee benadeelt. Hij rekent er juist op dat de terug gang in de sociale woningbouw opgevangen kan worden door zijn streven om de bestaande, goedkope, sociale woningen meer aan mensen met de laag ste inkomens te laten toeko men. Huurders die na verloop van jaren meer gaan verdienen moeten daarom aangezet wor den om die voor hen 'te goedko pe' huizen te verlaten. De sociale huurwoningen worden bovendien nog neerge zet zonder dat de overheid daar geld voor beschikbaar stelt. De bouwers, zoals woningbouw verenigingen, moeten hun geld voortaan op de particuliere markt lenen. Heerma is ook van plan om bij andere vormen van bouw- subsidies de kraan dicht te draaien. Het totale programma van gesubsidieerde huizen, (so ciale huursector én premie koop, premiehuur en vrije sec tor met eenmalige bijdrage) wordt ook fors ingekrompen. Volgend jaar bedraagt het totale gesubsidieerde pro gramma nog 70.500 woningen, maar de daaropvolgende jaren moet dat jaarlijks met onge veer 10.000 stuks worden terug gebracht tot 47.500 in 1993. De staatssecretaris wil het eigen woningbezit bevorderen. Om meer mensen met een lager inkomen de kans te bieden op een premiekoophuis, wordt de inkomensgrens voor deze wo- ..hoop gevestigd op de vrije sector.. ningen volgend jaar verlaagd van 51.000 naar 43.500 gulden. Verder is Heerma van plan om gemeenten met meer dan 50.000 inwoners extra geld te geven voor de stadsvernieu- FOTODESTEM/JOHANVANGURP wing. De huurverhoging zal volgend jaar drie procent be dragen. DEN HAAG - Er schort nog veel aan de administratie van de Rijksoverheid. Het is niet te achterhalen of de uitgaven en inkomsten van de departementen van Buiten landse Zaken, Volkshuisves ting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en Sociale Zaken wel kloppen. Van het ministerie Verkeer en Waterstaat zijn zelfs nog geen exacte gegevens bekend over 1987. Dat concludeert de Alge mene Rekenkamer in een brief aan de minister Ruding, wiens departement ook niet helemaal brandschoon is. De ontvang sten van Financiën - met name belastinggelden - kunnen niet precies worden achterhaald. Datzelfde geldt ook voor Justi tie, Binnenlandse Zaken, On derwijs en Wetenschappen, Landbouw en Visserij en WVC. Bij Financiën bestaat onze kerheid over een totaal ontvan gen bedrag van 90 miljard gul den en nog eens 33,6 miljoen als inkomsten van verkoop door de dienst der domeinen. DEN HAAG - Het kabinet gaat er toch van uit dat vóór de verkiezingen van 1990 een besluit wordt genomen over de eventuele bouw van nieuwe kerncentrales. Minister De Korte (Economische Zaken) kondigt in zijn begroting zonder terughoudendheid aan dat het kabinet volgend jaar een beslissing kan nemen. De Korte's collega Nijpels (Milieu) is van dezelfde opvatting. De besluitvorming over de bouw van nieuwe kerncentrales is sinds de ramp in het Russische Tsjemobyl in april 1986 vertraagd. In kabinetskringen werd er tot voor kort vanuit gegaan dat een beslissing over wel of geen nieuwe kerncentrales pas door een volgend kabinet - na 1990 - genomen zou worden. Volgens De Korte zijn de adviesorganen en werkgroepen die zich over de kernenergie buigen eind dit jaar met hun gestudeer klaar. Het kabinet kan dan in de loop van 1989 de knoop doorhakken. Het zoeken naar andere energiebronnen dan olie en aardgas blijft een van de belangrijkste doelen van De Korte, maar zolang er geen keuze vóór kernenergie is richt hij zijn pijlen toch voorna melijk op energiebesparing. Hij reserveert daar 156 miljoen gul den voor. Verder onderzoek naar zuiniger gedrag op dit gebied kan nog eens op 74 miljoen gulden rekenen. De prijs van het aardgas gaat volgend jaar omhoog. Op 1 ja nuari gaat de prijs naar 36,4 cent en per 1 juli volgt nog eens een verhoging met 1,5 cent tot 37,9 cent. De twee grote oliemaatschappijen Shell en Esso houden zich prima aan de afspraken uit het omstreden 'herenakkoord' dat zij in 1980 met de Staat sloten. In ruil voor een aantrekkelijk aandeel in de aardgasbaten beloofden beide oliegiganten de investeringen in Nederland op een hoog peil te houden. Minister De Korte prijst Esso en Shell uitbundig in zijn begro ting. Tussen 1980 en 1988 'vingen' Shell en Esso ongeveer 22 mil jard gulden van het aardgas en investeerden ze bijna 21 miljard gulden. Shell neemt daarvan bijna 12 miljard voor zijn rekening, Esso de rest. (In miljarden guldens) 23,0 21,4 1985 1986 DEN HAAG - In een aantal regio's gaan, waarschijnlijk nog dit jaar, op experimentele basis financiële politie onderzoeksteams van start. Het doel van het experiment is te bekijken of dergelijke teams een goede bijdrage kunnen leveren aan het afromen van criminele winsten. DEN HAAG - Het vak van le raar moet meer gewaardeerd worden. Aan de maatschappij moet duidelijk gemaakt wor den dat het beroep van leraar 'een niet eenvoudige, maar wel inspirerende taak' is, vinden minister Deetman (Onderwijs) en diens staatssecretaris Gin jaar-Maas. Om dat leraarschap weer, zoals vroeger, een hoger maat schappelijk aanzien te geven, krijgen scholen meer autono mie. Ze kunnen, met ingang van augustus 1990, het budget voor personeel naar eigen in zicht besteden. Dat houdt in dat scholen een eigen promotiebeleid kunnen gaan voeren, los van de tot nu toe gehanteerde wettelijke re gels. Die wijziging betekent niet alleen dat scholen meer zeggenschap krijgen over het personeelsbeleid, het betekent ook dat er pen einde komt aan een deel van de vaak zeer inge wikkelde rechtspositieregelin gen voor onderwijspersoneel. Andere maatregelen om het vak van leraar een wat hogere maatschappelijke status te ge ven zijn: hogere eisen bij toelating aan de pedagogische academies voor het basisonderwijs (pa- bo's): het invoeren van een gediffe rentieerder beloning in het on derwijs. Leraren in 'schaarse' vakken (vooral de exacte vak ken) en leraren die boven de middelmaat uitsteken, moeten een hoger salaris krijgen. Een werkgroep van de Recher che Advies Commissie zal, aan de hand van de ervaringen, ad viseren of het nut heeft in het hele land dergelijke teams in het leven te roepen. De ministers Korthals Altes (Justitie) en Van Dijk (Binnen landse Zaken) trekken 10 mil joen gulden extra uit voor meerkosten van regionale re chercheteams. Door die extra uitgave, vooral bedoeld om de overuren te betalen van de re chercheurs die worden ingezet voor het bestrijden van zware, boven-lokale criminaliteit, komt totaal 13,9 miljoen gulden voor bijzondere opsporingskos ten beschikbaar. De ministers zijn van plan de nieuwe ongemakkentoeslag voor de politie eenzijdig in ie voeren. De vertegenwoordigers van de politiebonden waren akkoord met het bereikte on derhandelingsresultaat (kosten 320 miljoen per jaar), de leden van de vier bonden wezen het bereikte akkoord echter af. Zij eisten 15 miljoen gulden meer. Daar gaan Korthals Altes en Van Dijk niet mee akkoord, te meer omdat ze het onderhan delingsresultaat al aan de dure kant (120 miljoen gulden duur der dan de regeling die in 1982 gold) vonden. Minister Korthals Altes (Justitie) wil coffeeshops waarin vooral buitenlanders soft-drugs kopen, harder aan pakken. Daarmee komt hij te gemoet aan zijn collega uit de Bondsrepubliek, die zich zor gen maakt over het toenemend aantal drugstoeristen uit zijn land naar Nederland. Het aanpakken van coffee shops zonder meer is in strijd met het gedoog-beleid voor soft-drugs. Maar, aldus Kort hals Altes, door coffeeshops met een vooral buitenlandse klandizie aan te pakken, kan het drugstoerisme worden af geremd. Korthals Altes vindt dat de verkoop aan buitenlanders moet worden toegevoegd aan het rijtje coffeeshops die door gemeenten nu al worden aan gepakt: coffeeshops die ook hard-drugs verkopen, die aan minderjarigen drugs verstrek ken, die uitgebreid reclame maken en die de omgeving overlast bezorgen. DEN HAAG - Minister Deet man (Onderwijs) wil dat lera ren hun ATV-dagen niet lan ger per week of per maand op nemen, maar in één aaneenge sloten periode per jaar. Op die manier kan versnippe ring binnen het onderwijs wor den voorkomen. Het komt nu te vaak voor dat leerlingen in bij - voorbeeld het basisonderwijs in één week met een 'vaste' le raar en diens vervanger(s) te maken krijgen. Dat is, vooral in het basisonderwijs, niet be vorderlijk voor de rust in de klas. Het voorstel om ATV-dagen in één aangesloten periode, als een soort extra vakantie, te la ten opnemen, moet Deetman Deetman - FOTODESTEM/JOHANVANGURP nog bespreken met de onder wijsbonden. De minister doet verder de suggestie om de aan eengesloten ATV-periode te gebruiken voor educatief ver lof; leraren zouden zich in die periode kunnen nascholen. DEN HAAG - Staatssecretaris Gin jaar-Maas wil per jaar 100 miljoen gulden bezuinigen op kleine scholen. Zij wil het aantal kleine basisscholen verminderen, kleine scholen minder personeel geven en fusies tussen kleine scholen in het voortgezet on derwijs bevorderen. Tegelijkertijd trekt ze 25 miljoen gulden uit voor fusiestimulerende maatregelen (betere huisvesting en meer personeel voor scholen die willen samenwerken). Het is niet de bedoeling om kleine scho len op grote schaal tot sluiten te dwingen. 'We willen wel een eind maken aan het fenomeen dat kleine scholen vele malen royaler in hun personeel zitten dan bij voorbeeld grote scholen in grote steden', aldus Ginjaar-Maas. Toch wil de staatssecretaris het aantal kleine basisscholen verminderen door het minimum-leerlingental voor een zelf standige basisschool naar 23 te brengen. Een andere maatregel betreft het ver minderen van de personeelsformatie bij basisscholen met minder dan 125 leerlin gen. Beide maatregelen moeten een be sparing van 50 miljoen gulden per jaar opleveren. In het voortgezet onderwijs wil Gin jaar ^Maas eenzelfde bezuiniging door voeren door eveneens aan de personeels formatie te sleutelen. De staatssecretaris wil in het voortge zet onderwijs vooral de vorming van scholengemeenschappen voor lager be roeps- en algemeen voortgezet onderwijs bevorderen. Dat komt haar goed uit met het oog op de invoering van de basisvorming (één onderwijspakket op twee niveaus voor alle jongeren tussen 12 en 16 jaar). De ba sisvorming komt namelijk het best tot haar recht in grote scholengemeenschap pen, verwacht ze. Studenten wier ouders niet zo draag krachtig zijn, houden de eerste vier jaar van hun studie recht op een gratis aan vullende beurs. Met die beslissing komt Deetman enigszins tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer. Deetman wil de looptijd van de aanvul lende beurs tot vier jaar beperken, omdat dat 'goed aansluit bij de onderwijsprak tijk'. Om het gedeeltelijke behoud van de aanvullende beurs financieel mogelijk te maken, wil Deetman de maximum-leef tijd waarop iemand recht heeft op studie financiering, verlagen van 30 naar 26 jaar. Omdat die regeling echter niet kan gel den voor mensen die al studeren, levert deze bezuiniging pas in 1990 het 'magere' bedrag van 37,2 miljoen gulden op. In 1993 bedraagt de opbrengst 126 miljoen. Het behouden van de aanvullende beurs kost Deetman volgend jaar 121 miljoen gulden, oplopend tot maximaal 220 miljoen gul den in 1990. Het leninggedeelte van de aanvullende financiering brengt Deetman onder bij de banken. Dat levert volgend jaar een be zuiniging van 'slechts' 213 miljoen gulden op, omdat de maatregel pas later in het jaar wordt ingevoerd. Voor 1990 en vol gende jaren ligt de geraamde opbrengst tussen de 528 en 585 miljoen gulden. WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 Hofstede FOTO GER DIJKSTRA Door Louis van de Geijn DEN HAAG - Economisch en financieel gaat het beta Nu moet ook sociaal weer wat kunnen, vindt de christe lijke vakbondsvoorman H. Hofstede. Inderdaad, het gaat beter, er kent ondernemer G. H. van Driel, maar het herstelwerk is nog lang niet klaar. En naarmate het einde van de rit in zicht komt, lijkt de politiek bereid meer water in de wijn te doen dan goed is voor ons land. Ook een ongehoord opge wekte Miljoenennota laat zich van twee kanten bekij ken. Tijdens het gebruikelijke forum dat de bank Van Lan- schot telkenjare op Prinsjes dag organiseert om de stem van het bedrijfsleven op deze politieke hoogtijdag te laten doorklinken, bleek het econo mische succes nog geen een heid van opvatting in dat ge zelschap te hebben gekweekt. Maar de heren bevestigden weer eens dat succes vele va deren kent. Van Driel, topman van het voedingsmiddelenconcern Wessanen en onderandere president-commissaris bij Vendex International, stond daar als het toonbeeld van de zelfbewuste ondernemer. „Het bedrijfsleven in Neder land doet het goed ondanks en niet dankzij de politiek". En, wijzend op de stijging van de werkgelegenheid sinds 1984 met bijna 300.000 ar beidsplaatsen: „Dat is vooral een knappe prestatie van het Nederlandse bedrijfsleven. Het getuigt van grote vitali teit, veerkracht en onderne mersgeest". Dat het niet lukt de werk loosheid terug te dringen, ligt niet aan de ondernemers. Dat komt door het grote arbeids aanbod en doordat allerlei banenplannen niet werken, aldus Van Driel. Datzelfde bedrijfsleven, al dus de Wessanen-topman, draagt er ook een aardig steentje toe bij dat een ander doel van het kabinet, het be perken van het financierings tekort, lijkt te slagen. Één derde van de belastingmee vallers die de regering op dit punt redden, bestaat uit een hogere afdracht van winstbe lasting. Tegelijk lopen uitgaven uit de hand, die alleen door de grotere economische groei te dragen zijn. Met meer disci pline zou de financiële toe stand van het rijk gezonder zijn, aldus de topondernemer. Van Driel vindt dat de las ten voor het Nederlandse be drijfsleven verder omlaag moeten. In Europees verband staat het Nederlandse be drijfsleven volgens hem voor een enorme krachtproef. „Als de ondernemingen daarbij niet alle steun krijgen van de politiek en onze con currentiepositie niet verbe tert, gaat het mis. Dan wordt het niets met de in het eenge- worden grenzenloze Europa geïncorporeerde Nederlandse economie. Dan gaan we er in onder in plaats van er in op te gaan. Dat zal ons geld, bedrij ven en arbeidsplaatsen kos ten". Concurrentiekracht wordt niet alleen bepaald door loon kosten, doceert Van Driel. Meer scholing, betere bereik baarheid, flexibiliteit in ar beidsverhoudingen en op de arbeidsmarkt spelen ook mee. En een snelle en efficiënte overheidsorganisatie. Minder lasten en meer we gen. Daar komt in het kort de wensenlijst van onderne mend Nederland volgens Van Driel op neer. De overheid moet in financieel en in geo grafisch opzicht ruimte scheppen. Van Driel kijkt wat dat laatste betreft vooral naar het oosten van het land. „Het westen zit vol met indu strieën. Maar in het oosten van Nederland is nog ruimte. Dan moeten we daarheen". Als ondernemers letterlijk ruimte vragen, wil CNV- voorzitter Hofstede dat billijken. De overheid doettê weinig aan investeen, meer op het terrein van de in frastructuur en het milieu, vindt het CNV. Vierhonderd miljoen is te weinig. Maar over de besteding van financiële armslag heeft bi afwijkende ideeën. Op finai ciëel-economisch terrein gaat het goed, 'verbazingwekkend goed zelfs'. Het herstel ij vooral mogelijk door matiging van kosten. „Het vaktondsbeleii is de spil die heeft geleid tol dit succes". Hoe dan nog even die ene harde noot die heet te kraken, wl de zaal, gevuld met deze dag weinig ondernemende lieden, nog weten. Zou het helpen de mi nimumlonen omlaag te bren gen? Daar zegt de lakbonds- man Hofstede niet; zo maar nee tegen. Zowel de PvdA nisatie van christeljke werk gevers NCW hebbel daarover ideeën losgelaten, die wat hem betreft verdere studie verdienen. Op geen enkele ntanier mo gen dergelijke miatreg van het CNV uitjakkei koopkrachtverlies voor minima. Een verlagngvani sociale premies voo- de laag ste looninkomens ktn de kos ten voor de werkgeler beper ken en tegelijk de koopkracht van die werknemer! overeind houden. Het kabinet dubt nog wal over het minimumbon. verlagen of subsiditren doo te korten op sociale premis De ambtelijke redhterhand van minister Ruding van Fi nanciën, thesaurier-generai drs. C. Maas, geeft a»n hoeop zijn departement tegen dat probleem wordt aangekeke Het minimuloon, zegt hij, afgeleid van het sociale mini mum en geldt als norm vod een minimumloner/kostwin ner. Maar van alle mensen een minimumloon is man vier procent kostwimer, er de rest zit boven die boden En bovendien blij ken zes va de tien mensen die vandaag voor een minimumloon i ken, over twee jaar al heel eind op weg te ajn na- modaal. Zonder het met zo woorden te doen, zegt de tof ambtenaar dus: voor hetg® van de laagst betaald; wflr nemers kan de omlaag. Dat zal in ieder hevig verzet van een deel van politiek Den Haag1 van de vakbeweging stuw CNV-voorman Hofstede® voorop. Hij heeft het er W* al moeilijk mee dat mensen die een baan in het bedrijfsleven, profijt trekken van mische groei. Daaraan is wat hem bet® best wat te doen. In de sociSf potten zit viereneenhalf^ jard extra waarmee jf achtereen de uitkeringen kunnen groeien. En als de® gering de BTW nou eens" tot 18,5 maar tot 19 pW verlaagt, dan kan met miljard dat daardoor in knip blijft, ondernemer» Driel zijn wegen krijgen de ambtenaren een b® meer salaris. Een gedachte waar®' Van Driel, te oordelen zijn grimmige uitdrukW niet bepaald mee Dat is het soort maat dat hij vreest van een k waarin hij 'metaalmi bespeurt. voll de ecow ona O] d een g nvN HAAG - Voor het dt Lje jaar heeft de Raad het advies over de Milj kritisch tegenover het kal ne werkloosheid blijft on: itostrijding daarvan moet o heistelling van het beleid "„rden beschouwd als een voortgaande economische „„lossing zal komen". %e Raad betreurt het da heidsplannen niet of nog on\ ring ziin gekomen- Veel êel »nvolgende begrotingen w S niet besteed (Sinds 1986 'heidsplannen rond een n daarvan is pas 250 miljoen gi De hoogste urgentie moe •an het daadwerkelijk op ga tiviteiten ter bestrijding van De Raad van State onderL van het kabinet dat belang «maakt met een aantal doe Heringsbeleid, maar uit kri daar wat snoevende toontje i Def 'Als een nieuw kabinet uitgaven voor defensie Eén procent groei is nog aldus de waarschuwing afwezigheid van een 'eci waarnemer tot een nieu\ De uitgaven van Defensie men dit jaar maar met een 1 procent toe, hoewel Nederl zich bij de NAVO verpij heeft tot een groei met t procent. Deze groei zal het gend jaar en in 1990 naar scl ting iets hoger zijn: 0,6 proce De uitgaven die betrek! hebben op de gevechtskr; zullen overigens wel met procent stijgen. 'Want we k DEN HAAG - De affa rondom het nieuwe Ned lands paspoort krijgt n: welijks aandacht in plannen van het ministe van Buitenlandse Zaken. Slechts kort meldt hij tusser wereldproblemen door dat derland op 1 januari 191 schikt over een nieuw reis cument naar Europese s geen woord over de probler op zijn departement - het r trek van staatssecretaris 1 der Linden - en daarbuiten i de invoering van de pas. VERVOLG PAGINA-MILJOENEf IN DE ontwerp-nota 'Volkshuis op sen goede en betaalbare volki verdeling van taken en verantwo rein. In de Vierde Nota over Ruimtehj gezet van een verdere ruimtelijke houden. Het land is de afgeiopi name lucht en water. Maar er is nog veel te doen. De l omgen van de rijksoverheid verh tentiepositie het bedrijfsleven in Ie dragen. Aldus wordt een deel realisering van het milieubeleid. 1 hidskader vormen voor de lange actie dringend nodig; in het bijzet, laag, de opwarming van de atmoi vrijere internationale handel bh daarvoor in in het kader van de narkt moet een open karakter he Hjt meer markgerichte iandbom P>t vruchten af te werpen; de re, tomen tot betere internationale v 'jndbouwprodukten. Deze on uitbrengen van een structuurnota "ropa is van en voor de burgei Middelen uittrekken om - naarn u v-„ui. Wereld erke bevolkingsgroei, de zware Economische aanpassingen a actief bevolkingsbeleid zijn ordelijkheid van die lande ruïneerde ondersteuning van aarw zijn aandeel leveren. e regering zal zich op een zo br Ossmoar,1 O "VJI uy £,\J UI van de schuldenproblei vBuneringen voor ontwikkeling. entunderd. regering hoopt dat voor de *a vreedzame oplossing zal wort w bestendiging van de relatie H Menwerking met dit land, J°P geven. e ontwikkelingssamen werking ■oenem/>r,rta j__ R r len An,h. u P üeze eilanden ■j a stemmen tot voldoening. lo's oemoedigend dat de verb ontstaan voor vrede-bevoi De tin. Vaar 7 VUU1 vrcuc-oevt ZT" de reêering wil blijven Vaat re&ónaIe eonflicten tot \V?or onderhandelingen. Ie tl eerder dit jaar van ,Pr Ptunie over nucleaire wap< kreV^We^COmci' Hopelijk zal da W JTem®9 van W!ipenbeheersi 'ention ïeiliêhe'd van Europa is 'A/ven °f he'terrehl van de m 601 êoede bijdiage aan de b wa bo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 10