Na heffing op benzine extra lasten vervuilers
SOCIALE WONINGBOUW IN VIJF JAAR GEHALVEERD
Besluit kernenergie
toch in dit kabinet
Minder geld voor kleinere scholen
STEM
GROOT
i
I
Regionale teams pakken
criminele winsten aan
Leraren: Betere beloning
ATV in het
onderwijs
in één keer
Economiscl
Raad van
C? VPens van bet Warso
Rekenkamer:
administatie
Rijk slecht
MILJOENENNOTA
succes heefl
vele vaders
PRIJS AARDGAS OMHOOG
PAGINA 4
WONINGBOUW ONDERWIJS MILIEU
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 M4
DEN HAAG - Het ministerie van Volkshuisves
ting voelt er steeds minder voor om gesubsi
dieerde woningen te bouwen. De hoop van staats
secretaris Heerma (Volkshuisvesting) richt zich
de komende jaren meer op de vrije markt.
OPBRENGST AARDGAS.
PAGINA
DEN HAAG - De sta
macht gaat nog stee
groei van het defensi
DEN HAAG - Vervuilers
moeten extra betalen. Mi
nister Nijpels (Milieu) ziet
in de extra belasting op ge
lode benzine - 1,3 cent per
liter per 1 januari 1989 - vol
doende aanleiding om meer
heffingen in te voeren voor
verzuurders van het milieu.
De opbrengsten hiervan wor
den aan milieumaatregelen be
steed. Nijpels verwacht hier
voor steun van het kabinet, nu
dat de accijnsverhoging heeft
goedgekeurd. 'Een doorbraak',
zegt hij.
De opbrengst van de extra
accijns, 40 miljoen per jaar, is
voornamelijk bestemd voor de
gemeentelijke milieutaken. In
tegenstelling tot eerdere plan
nen wordt de prijs van lood
vrije benzine de komende twee
jaar niet verlaagd.
De provincies mogen gebie
den aanwijzen waarop niet
meer mest mag worden ge
strooid dan het gewas kan op
nemen. Dit om uitspoeling van
fosfaat naar grond- en opper
vlaktewater te voorkomen. Het
rijk heeft deze gebieden in
kaart gebracht en de provincies
kunnen daar komend jaar mee
aan de slag.
Bestrijdingsmiddelen die
niet of langzaam worden afge
broken, worden verboden. Alle
bestaande bestrijdingsmidde
len worden daarom opnieuw
bekeken op schadelijkheid voor
mens en milieu.
Minister Braks (Landbouw)
maakt daarvoor extra mensen
vrij. Hij wil met het Land
bouwschap een vrijwillige
overeenkomst bereiken voor
een forse beperking van het ge
bruik van bestrijdingsmidde
len. Het Nederlandse gebruik is
het hoogste van heel Europa.
Ook de overige chemische
middelen worden opnieuw on
derzocht. Als daarin stoffen
zitten die het water vervuilen,
volgt een verbod. Nieuwe stof
fen mogen uitsluitend op de
markt komen, als is aange
toond dat zij ongevaarlijk zijn
voor gezondheid en milieu.
Er komt een landelijk plan
voor het grondwatergebruik.
De grondwaterplannen van de
provincies zijn onvoldoende om
de verdroging van de bodem en
de vervuiling van het grond
water te stoppen. Daarom zal
het rijk aanvullende regels op
stellen om de winning en de
verontreiniging door de water
leidingbedrijven, de landbouw
en de industrie aan banden leg
gen.
Nog niet alle provincies heb
ben hun grondwaterplan inge
diend bij het rijk. Het Gelderse
plan komt pas eind volgend
jaar, dat van Brabant eind dit
jaar. De ontwerpplannen zijn
echter bekend.
De tarieven voor afgifte van
chemisch afval in de havens
gaan niet omlaag. Minister
Smit-Kroes weigert de Tweede
Kamer, die unaniem een lager
tarief eist, haar zin te geven en
de havenontvangstinstallaties
te subsidiëren.
Door de huidige hoge tarie
ven dumpen schepen hun afval
illegaal in rivieren en zee. De
havenontvangstinstallaties
hebben te weinig aanbod, de
winst blijft uit en dat kan lei
den tot rommelen met de mi
lieuvoorwaarden, zegt de Ka
mer.
Hoop op vrije markt gesteld
De bewindsman wil in 1993 nog maar 16.500 woningen in
de sociale huursector bouwen. Daarmee halveert hij dat
aantal bijna in vergelijking met zijn plan voor volgend
jaar. Dan moeten er nog 29.500 gebouwd worden. De ja
ren daarna zakt dat aantal nog met enkele duizenden per
jaar.
Heerma vindt niet dat hij de
mensen met de laagste inko
mens daarmee benadeelt. Hij
rekent er juist op dat de terug
gang in de sociale woningbouw
opgevangen kan worden door
zijn streven om de bestaande,
goedkope, sociale woningen
meer aan mensen met de laag
ste inkomens te laten toeko
men.
Huurders die na verloop van
jaren meer gaan verdienen
moeten daarom aangezet wor
den om die voor hen 'te goedko
pe' huizen te verlaten.
De sociale huurwoningen
worden bovendien nog neerge
zet zonder dat de overheid daar
geld voor beschikbaar stelt. De
bouwers, zoals woningbouw
verenigingen, moeten hun geld
voortaan op de particuliere
markt lenen.
Heerma is ook van plan om
bij andere vormen van bouw-
subsidies de kraan dicht te
draaien. Het totale programma
van gesubsidieerde huizen, (so
ciale huursector én premie
koop, premiehuur en vrije sec
tor met eenmalige bijdrage)
wordt ook fors ingekrompen.
Volgend jaar bedraagt het
totale gesubsidieerde pro
gramma nog 70.500 woningen,
maar de daaropvolgende jaren
moet dat jaarlijks met onge
veer 10.000 stuks worden terug
gebracht tot 47.500 in 1993.
De staatssecretaris wil het
eigen woningbezit bevorderen.
Om meer mensen met een lager
inkomen de kans te bieden op
een premiekoophuis, wordt de
inkomensgrens voor deze wo-
..hoop gevestigd op de vrije sector..
ningen volgend jaar verlaagd
van 51.000 naar 43.500 gulden.
Verder is Heerma van plan
om gemeenten met meer dan
50.000 inwoners extra geld te
geven voor de stadsvernieu-
FOTODESTEM/JOHANVANGURP
wing. De huurverhoging zal
volgend jaar drie procent be
dragen.
DEN HAAG - Er schort nog
veel aan de administratie van
de Rijksoverheid.
Het is niet te achterhalen of
de uitgaven en inkomsten van
de departementen van Buiten
landse Zaken, Volkshuisves
ting, Ruimtelijke Ordening en
Milieu en Sociale Zaken wel
kloppen. Van het ministerie
Verkeer en Waterstaat zijn
zelfs nog geen exacte gegevens
bekend over 1987.
Dat concludeert de Alge
mene Rekenkamer in een brief
aan de minister Ruding, wiens
departement ook niet helemaal
brandschoon is. De ontvang
sten van Financiën - met name
belastinggelden - kunnen niet
precies worden achterhaald.
Datzelfde geldt ook voor Justi
tie, Binnenlandse Zaken, On
derwijs en Wetenschappen,
Landbouw en Visserij en WVC.
Bij Financiën bestaat onze
kerheid over een totaal ontvan
gen bedrag van 90 miljard gul
den en nog eens 33,6 miljoen als
inkomsten van verkoop door de
dienst der domeinen.
DEN HAAG - Het kabinet gaat er toch van uit dat vóór de
verkiezingen van 1990 een besluit wordt genomen over de
eventuele bouw van nieuwe kerncentrales.
Minister De Korte (Economische Zaken) kondigt in zijn begroting
zonder terughoudendheid aan dat het kabinet volgend jaar een
beslissing kan nemen. De Korte's collega Nijpels (Milieu) is van
dezelfde opvatting.
De besluitvorming over de bouw van nieuwe kerncentrales is
sinds de ramp in het Russische Tsjemobyl in april 1986 vertraagd.
In kabinetskringen werd er tot voor kort vanuit gegaan dat een
beslissing over wel of geen nieuwe kerncentrales pas door een
volgend kabinet - na 1990 - genomen zou worden. Volgens De
Korte zijn de adviesorganen en werkgroepen die zich over de
kernenergie buigen eind dit jaar met hun gestudeer klaar. Het
kabinet kan dan in de loop van 1989 de knoop doorhakken.
Het zoeken naar andere energiebronnen dan olie en aardgas
blijft een van de belangrijkste doelen van De Korte, maar zolang
er geen keuze vóór kernenergie is richt hij zijn pijlen toch voorna
melijk op energiebesparing. Hij reserveert daar 156 miljoen gul
den voor. Verder onderzoek naar zuiniger gedrag op dit gebied
kan nog eens op 74 miljoen gulden rekenen.
De prijs van het aardgas gaat volgend jaar omhoog. Op 1 ja
nuari gaat de prijs naar 36,4 cent en per 1 juli volgt nog eens een
verhoging met 1,5 cent tot 37,9 cent.
De twee grote oliemaatschappijen Shell en Esso houden zich
prima aan de afspraken uit het omstreden 'herenakkoord' dat zij
in 1980 met de Staat sloten. In ruil voor een aantrekkelijk aandeel
in de aardgasbaten beloofden beide oliegiganten de investeringen
in Nederland op een hoog peil te houden.
Minister De Korte prijst Esso en Shell uitbundig in zijn begro
ting. Tussen 1980 en 1988 'vingen' Shell en Esso ongeveer 22 mil
jard gulden van het aardgas en investeerden ze bijna 21 miljard
gulden. Shell neemt daarvan bijna 12 miljard voor zijn rekening,
Esso de rest.
(In miljarden guldens)
23,0
21,4
1985
1986
DEN HAAG - In een aantal regio's gaan, waarschijnlijk
nog dit jaar, op experimentele basis financiële politie
onderzoeksteams van start. Het doel van het experiment
is te bekijken of dergelijke teams een goede bijdrage
kunnen leveren aan het afromen van criminele winsten.
DEN HAAG - Het vak van le
raar moet meer gewaardeerd
worden. Aan de maatschappij
moet duidelijk gemaakt wor
den dat het beroep van leraar
'een niet eenvoudige, maar wel
inspirerende taak' is, vinden
minister Deetman (Onderwijs)
en diens staatssecretaris Gin
jaar-Maas.
Om dat leraarschap weer,
zoals vroeger, een hoger maat
schappelijk aanzien te geven,
krijgen scholen meer autono
mie. Ze kunnen, met ingang
van augustus 1990, het budget
voor personeel naar eigen in
zicht besteden.
Dat houdt in dat scholen een
eigen promotiebeleid kunnen
gaan voeren, los van de tot nu
toe gehanteerde wettelijke re
gels. Die wijziging betekent
niet alleen dat scholen meer
zeggenschap krijgen over het
personeelsbeleid, het betekent
ook dat er pen einde komt aan
een deel van de vaak zeer inge
wikkelde rechtspositieregelin
gen voor onderwijspersoneel.
Andere maatregelen om het
vak van leraar een wat hogere
maatschappelijke status te ge
ven zijn:
hogere eisen bij toelating aan
de pedagogische academies
voor het basisonderwijs (pa-
bo's):
het invoeren van een gediffe
rentieerder beloning in het on
derwijs. Leraren in 'schaarse'
vakken (vooral de exacte vak
ken) en leraren die boven de
middelmaat uitsteken, moeten
een hoger salaris krijgen.
Een werkgroep van de Recher
che Advies Commissie zal, aan
de hand van de ervaringen, ad
viseren of het nut heeft in het
hele land dergelijke teams in
het leven te roepen.
De ministers Korthals Altes
(Justitie) en Van Dijk (Binnen
landse Zaken) trekken 10 mil
joen gulden extra uit voor
meerkosten van regionale re
chercheteams. Door die extra
uitgave, vooral bedoeld om de
overuren te betalen van de re
chercheurs die worden ingezet
voor het bestrijden van zware,
boven-lokale criminaliteit,
komt totaal 13,9 miljoen gulden
voor bijzondere opsporingskos
ten beschikbaar.
De ministers zijn van plan de
nieuwe ongemakkentoeslag
voor de politie eenzijdig in ie
voeren. De vertegenwoordigers
van de politiebonden waren
akkoord met het bereikte on
derhandelingsresultaat (kosten
320 miljoen per jaar), de leden
van de vier bonden wezen het
bereikte akkoord echter af. Zij
eisten 15 miljoen gulden meer.
Daar gaan Korthals Altes en
Van Dijk niet mee akkoord, te
meer omdat ze het onderhan
delingsresultaat al aan de dure
kant (120 miljoen gulden duur
der dan de regeling die in 1982
gold) vonden.
Minister Korthals Altes
(Justitie) wil coffeeshops
waarin vooral buitenlanders
soft-drugs kopen, harder aan
pakken. Daarmee komt hij te
gemoet aan zijn collega uit de
Bondsrepubliek, die zich zor
gen maakt over het toenemend
aantal drugstoeristen uit zijn
land naar Nederland.
Het aanpakken van coffee
shops zonder meer is in strijd
met het gedoog-beleid voor
soft-drugs. Maar, aldus Kort
hals Altes, door coffeeshops
met een vooral buitenlandse
klandizie aan te pakken, kan
het drugstoerisme worden af
geremd.
Korthals Altes vindt dat de
verkoop aan buitenlanders
moet worden toegevoegd aan
het rijtje coffeeshops die door
gemeenten nu al worden aan
gepakt: coffeeshops die ook
hard-drugs verkopen, die aan
minderjarigen drugs verstrek
ken, die uitgebreid reclame
maken en die de omgeving
overlast bezorgen.
DEN HAAG - Minister Deet
man (Onderwijs) wil dat lera
ren hun ATV-dagen niet lan
ger per week of per maand op
nemen, maar in één aaneenge
sloten periode per jaar.
Op die manier kan versnippe
ring binnen het onderwijs wor
den voorkomen. Het komt nu te
vaak voor dat leerlingen in bij -
voorbeeld het basisonderwijs
in één week met een 'vaste' le
raar en diens vervanger(s) te
maken krijgen. Dat is, vooral
in het basisonderwijs, niet be
vorderlijk voor de rust in de
klas.
Het voorstel om ATV-dagen in
één aangesloten periode, als
een soort extra vakantie, te la
ten opnemen, moet Deetman
Deetman
- FOTODESTEM/JOHANVANGURP
nog bespreken met de onder
wijsbonden. De minister doet
verder de suggestie om de aan
eengesloten ATV-periode te
gebruiken voor educatief ver
lof; leraren zouden zich in die
periode kunnen nascholen.
DEN HAAG - Staatssecretaris Gin
jaar-Maas wil per jaar 100 miljoen
gulden bezuinigen op kleine scholen.
Zij wil het aantal kleine basisscholen
verminderen, kleine scholen minder
personeel geven en fusies tussen
kleine scholen in het voortgezet on
derwijs bevorderen.
Tegelijkertijd trekt ze 25 miljoen gulden
uit voor fusiestimulerende maatregelen
(betere huisvesting en meer personeel
voor scholen die willen samenwerken).
Het is niet de bedoeling om kleine scho
len op grote schaal tot sluiten te dwingen.
'We willen wel een eind maken aan het
fenomeen dat kleine scholen vele malen
royaler in hun personeel zitten dan bij
voorbeeld grote scholen in grote steden',
aldus Ginjaar-Maas.
Toch wil de staatssecretaris het aantal
kleine basisscholen verminderen door het
minimum-leerlingental voor een zelf
standige basisschool naar 23 te brengen.
Een andere maatregel betreft het ver
minderen van de personeelsformatie bij
basisscholen met minder dan 125 leerlin
gen. Beide maatregelen moeten een be
sparing van 50 miljoen gulden per jaar
opleveren.
In het voortgezet onderwijs wil Gin
jaar ^Maas eenzelfde bezuiniging door
voeren door eveneens aan de personeels
formatie te sleutelen.
De staatssecretaris wil in het voortge
zet onderwijs vooral de vorming van
scholengemeenschappen voor lager be
roeps- en algemeen voortgezet onderwijs
bevorderen.
Dat komt haar goed uit met het oog op
de invoering van de basisvorming (één
onderwijspakket op twee niveaus voor
alle jongeren tussen 12 en 16 jaar). De ba
sisvorming komt namelijk het best tot
haar recht in grote scholengemeenschap
pen, verwacht ze.
Studenten wier ouders niet zo draag
krachtig zijn, houden de eerste vier jaar
van hun studie recht op een gratis aan
vullende beurs.
Met die beslissing komt Deetman
enigszins tegemoet aan de wens van de
Tweede Kamer.
Deetman wil de looptijd van de aanvul
lende beurs tot vier jaar beperken, omdat
dat 'goed aansluit bij de onderwijsprak
tijk'.
Om het gedeeltelijke behoud van de
aanvullende beurs financieel mogelijk te
maken, wil Deetman de maximum-leef
tijd waarop iemand recht heeft op studie
financiering, verlagen van 30 naar 26
jaar.
Omdat die regeling echter niet kan gel
den voor mensen die al studeren, levert
deze bezuiniging pas in 1990 het 'magere'
bedrag van 37,2 miljoen gulden op. In 1993
bedraagt de opbrengst 126 miljoen. Het
behouden van de aanvullende beurs kost
Deetman volgend jaar 121 miljoen gulden,
oplopend tot maximaal 220 miljoen gul
den in 1990.
Het leninggedeelte van de aanvullende
financiering brengt Deetman onder bij de
banken. Dat levert volgend jaar een be
zuiniging van 'slechts' 213 miljoen gulden
op, omdat de maatregel pas later in het
jaar wordt ingevoerd. Voor 1990 en vol
gende jaren ligt de geraamde opbrengst
tussen de 528 en 585 miljoen gulden.
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988
Hofstede
FOTO GER DIJKSTRA
Door Louis van de Geijn
DEN HAAG - Economisch en financieel gaat het beta
Nu moet ook sociaal weer wat kunnen, vindt de christe
lijke vakbondsvoorman H. Hofstede.
Inderdaad, het gaat beter, er
kent ondernemer G. H. van
Driel, maar het herstelwerk
is nog lang niet klaar. En
naarmate het einde van de rit
in zicht komt, lijkt de politiek
bereid meer water in de wijn
te doen dan goed is voor ons
land.
Ook een ongehoord opge
wekte Miljoenennota laat
zich van twee kanten bekij
ken. Tijdens het gebruikelijke
forum dat de bank Van Lan-
schot telkenjare op Prinsjes
dag organiseert om de stem
van het bedrijfsleven op deze
politieke hoogtijdag te laten
doorklinken, bleek het econo
mische succes nog geen een
heid van opvatting in dat ge
zelschap te hebben gekweekt.
Maar de heren bevestigden
weer eens dat succes vele va
deren kent.
Van Driel, topman van het
voedingsmiddelenconcern
Wessanen en onderandere
president-commissaris bij
Vendex International, stond
daar als het toonbeeld van de
zelfbewuste ondernemer.
„Het bedrijfsleven in Neder
land doet het goed ondanks en
niet dankzij de politiek".
En, wijzend op de stijging
van de werkgelegenheid sinds
1984 met bijna 300.000 ar
beidsplaatsen: „Dat is vooral
een knappe prestatie van het
Nederlandse bedrijfsleven.
Het getuigt van grote vitali
teit, veerkracht en onderne
mersgeest".
Dat het niet lukt de werk
loosheid terug te dringen, ligt
niet aan de ondernemers. Dat
komt door het grote arbeids
aanbod en doordat allerlei
banenplannen niet werken,
aldus Van Driel.
Datzelfde bedrijfsleven, al
dus de Wessanen-topman,
draagt er ook een aardig
steentje toe bij dat een ander
doel van het kabinet, het be
perken van het financierings
tekort, lijkt te slagen. Één
derde van de belastingmee
vallers die de regering op dit
punt redden, bestaat uit een
hogere afdracht van winstbe
lasting.
Tegelijk lopen uitgaven uit
de hand, die alleen door de
grotere economische groei te
dragen zijn. Met meer disci
pline zou de financiële toe
stand van het rijk gezonder
zijn, aldus de topondernemer.
Van Driel vindt dat de las
ten voor het Nederlandse be
drijfsleven verder omlaag
moeten. In Europees verband
staat het Nederlandse be
drijfsleven volgens hem voor
een enorme krachtproef.
„Als de ondernemingen
daarbij niet alle steun krijgen
van de politiek en onze con
currentiepositie niet verbe
tert, gaat het mis. Dan wordt
het niets met de in het eenge-
worden grenzenloze Europa
geïncorporeerde Nederlandse
economie. Dan gaan we er in
onder in plaats van er in op te
gaan. Dat zal ons geld, bedrij
ven en arbeidsplaatsen kos
ten".
Concurrentiekracht wordt
niet alleen bepaald door loon
kosten, doceert Van Driel.
Meer scholing, betere bereik
baarheid, flexibiliteit in ar
beidsverhoudingen en op de
arbeidsmarkt spelen ook mee.
En een snelle en efficiënte
overheidsorganisatie.
Minder lasten en meer we
gen. Daar komt in het kort de
wensenlijst van onderne
mend Nederland volgens Van
Driel op neer. De overheid
moet in financieel en in geo
grafisch opzicht ruimte
scheppen.
Van Driel kijkt wat dat
laatste betreft vooral naar
het oosten van het land. „Het
westen zit vol met indu
strieën. Maar in het oosten
van Nederland is nog ruimte.
Dan moeten we daarheen".
Als ondernemers letterlijk
ruimte vragen, wil CNV-
voorzitter Hofstede dat
billijken. De overheid doettê
weinig aan investeen,
meer op het terrein van de in
frastructuur en het milieu,
vindt het CNV. Vierhonderd
miljoen is te weinig.
Maar over de besteding van
financiële armslag heeft bi
afwijkende ideeën. Op finai
ciëel-economisch terrein gaat
het goed, 'verbazingwekkend
goed zelfs'. Het herstel ij
vooral mogelijk
door matiging van
kosten. „Het vaktondsbeleii
is de spil die heeft geleid tol
dit succes".
Hoe dan nog even die ene
harde noot die
heet te kraken, wl de zaal,
gevuld met deze dag weinig
ondernemende lieden, nog
weten. Zou het helpen de mi
nimumlonen omlaag te bren
gen? Daar zegt de lakbonds-
man Hofstede niet; zo maar
nee tegen.
Zowel de PvdA
nisatie van christeljke werk
gevers NCW hebbel daarover
ideeën losgelaten, die wat
hem betreft verdere studie
verdienen.
Op geen enkele ntanier mo
gen dergelijke miatreg
van het CNV uitjakkei
koopkrachtverlies voor
minima. Een verlagngvani
sociale premies voo- de laag
ste looninkomens ktn de kos
ten voor de werkgeler beper
ken en tegelijk de koopkracht
van die werknemer! overeind
houden.
Het kabinet dubt nog wal
over het minimumbon.
verlagen of subsiditren doo
te korten op sociale premis
De ambtelijke redhterhand
van minister Ruding van Fi
nanciën, thesaurier-generai
drs. C. Maas, geeft a»n hoeop
zijn departement tegen dat
probleem wordt aangekeke
Het minimuloon, zegt hij,
afgeleid van het sociale mini
mum en geldt als norm vod
een minimumloner/kostwin
ner.
Maar van alle mensen
een minimumloon is man
vier procent kostwimer, er
de rest zit boven die boden
En bovendien blij ken zes va
de tien mensen die vandaag
voor een minimumloon i
ken, over twee jaar al
heel eind op weg te ajn na-
modaal.
Zonder het met zo
woorden te doen, zegt de tof
ambtenaar dus: voor hetg®
van de laagst betaald; wflr
nemers kan de
omlaag.
Dat zal in ieder
hevig verzet van een
deel van politiek Den Haag1
van de vakbeweging stuw
CNV-voorman Hofstede®
voorop. Hij heeft het er W*
al moeilijk mee dat
mensen die een baan
in het bedrijfsleven,
profijt trekken van
mische groei.
Daaraan is wat hem bet®
best wat te doen. In de sociSf
potten zit viereneenhalf^
jard extra waarmee jf
achtereen de uitkeringen
kunnen groeien. En als de®
gering de BTW nou eens"
tot 18,5 maar tot 19 pW
verlaagt, dan kan met
miljard dat daardoor in
knip blijft, ondernemer»
Driel zijn wegen krijgen
de ambtenaren een b®
meer salaris.
Een gedachte waar®'
Van Driel, te oordelen
zijn grimmige uitdrukW
niet bepaald mee
Dat is het soort maat
dat hij vreest van een k
waarin hij 'metaalmi
bespeurt.
voll
de ecow
ona
O]
d
een
g
nvN HAAG - Voor het dt
Lje jaar heeft de Raad
het advies over de Milj
kritisch tegenover het kal
ne werkloosheid blijft on:
itostrijding daarvan moet o
heistelling van het beleid
"„rden beschouwd als een
voortgaande economische
„„lossing zal komen".
%e Raad betreurt het da
heidsplannen niet of nog on\
ring ziin gekomen- Veel êel
»nvolgende begrotingen w
S niet besteed (Sinds 1986
'heidsplannen rond een n
daarvan is pas 250 miljoen gi
De hoogste urgentie moe
•an het daadwerkelijk op ga
tiviteiten ter bestrijding van
De Raad van State onderL
van het kabinet dat belang
«maakt met een aantal doe
Heringsbeleid, maar uit kri
daar wat snoevende toontje i
Def
'Als een nieuw kabinet
uitgaven voor defensie
Eén procent groei is nog
aldus de waarschuwing
afwezigheid van een 'eci
waarnemer tot een nieu\
De uitgaven van Defensie
men dit jaar maar met een 1
procent toe, hoewel Nederl
zich bij de NAVO verpij
heeft tot een groei met t
procent. Deze groei zal het
gend jaar en in 1990 naar scl
ting iets hoger zijn: 0,6 proce
De uitgaven die betrek!
hebben op de gevechtskr;
zullen overigens wel met
procent stijgen. 'Want we k
DEN HAAG - De affa
rondom het nieuwe Ned
lands paspoort krijgt n:
welijks aandacht in
plannen van het ministe
van Buitenlandse Zaken.
Slechts kort meldt hij tusser
wereldproblemen door dat
derland op 1 januari 191
schikt over een nieuw reis
cument naar Europese s
geen woord over de probler
op zijn departement - het r
trek van staatssecretaris 1
der Linden - en daarbuiten i
de invoering van de pas.
VERVOLG PAGINA-MILJOENEf
IN DE ontwerp-nota 'Volkshuis
op sen goede en betaalbare volki
verdeling van taken en verantwo
rein.
In de Vierde Nota over Ruimtehj
gezet van een verdere ruimtelijke
houden. Het land is de afgeiopi
name lucht en water.
Maar er is nog veel te doen. De l
omgen van de rijksoverheid verh
tentiepositie het bedrijfsleven in
Ie dragen. Aldus wordt een deel
realisering van het milieubeleid. 1
hidskader vormen voor de lange
actie dringend nodig; in het bijzet,
laag, de opwarming van de atmoi
vrijere internationale handel bh
daarvoor in in het kader van de
narkt moet een open karakter he
Hjt meer markgerichte iandbom
P>t vruchten af te werpen; de re,
tomen tot betere internationale v
'jndbouwprodukten. Deze on
uitbrengen van een structuurnota
"ropa is van en voor de burgei
Middelen uittrekken om - naarn
u v-„ui. Wereld
erke bevolkingsgroei, de zware
Economische aanpassingen
a actief bevolkingsbeleid zijn
ordelijkheid van die lande
ruïneerde ondersteuning van
aarw zijn aandeel leveren.
e regering zal zich op een zo br
Ossmoar,1
O "VJI uy £,\J UI
van de schuldenproblei
vBuneringen voor ontwikkeling.
entunderd.
regering hoopt dat voor de
*a vreedzame oplossing zal wort
w bestendiging van de relatie
H Menwerking met dit land,
J°P geven.
e ontwikkelingssamen werking
■oenem/>r,rta j__ R
r
len
An,h. u P üeze eilanden
■j a stemmen tot voldoening.
lo's oemoedigend dat de verb
ontstaan voor vrede-bevoi
De
tin.
Vaar 7 VUU1 vrcuc-oevt
ZT" de reêering wil blijven
Vaat re&ónaIe eonflicten tot
\V?or onderhandelingen.
Ie tl eerder dit jaar van
,Pr Ptunie over nucleaire wap<
kreV^We^COmci' Hopelijk zal da
W JTem®9 van W!ipenbeheersi
'ention ïeiliêhe'd van Europa is
'A/ven °f he'terrehl van de
m 601 êoede bijdiage aan de b
wa
bo