IN ES n Di Hollandse mode in opmars ean\ ïor Evergreens staan nu aan top in de mode NIEUWE ONTWERPERS TREKKEN VOLOP DE AANDACHT )erfecte winter- t LSTEM CONSUMENT 2 DINSDAG 20 SEPTEMBER 1988 Jsfeer van oude port en pijptabak latinicjuelfinrrecte pak is opnieuw de baas \-J TERNEUZEN ng van nu! 3n, tel.: 01150-12473 HULST EN WINTERKLEUREN LAURA BIAGIOTTI Ei< JILSANDER Kleuren I® ik vind het heel belangrijk dat de vrouw die Ikheid zelfbewust gebruikt, dat ze goed naar haar """net en mentaliteit kijkt en vervolgens haar i smaak kiest!" Aldus de wijze woorden van i vrouw die al heel wat jaren tekent voor een confectiecollectie: Marianne David. Een ont- pster met een uitgesproken voorkeur voor >°ie kleuren („altijd een aantal blauwe erbij") en ten en ook dit najaar zijn er multi-color twee- 'en in het modebeeld, evenals ruiten in wol I8® cashmere, die ze combineert met donkere en tUere accentkleuren. Alles moet quasi-noncha- maar toevallig wel goed bij elkaar passen. Het Ism w- <^e'cwart jasjes in wollen velours die pas- I*® bij de fluwelig katoen en de multicolor-tweeds 811 (ökken, broeken en mannenvestjes, en die E' k'j de blouses in fellere kleuren als rood, |y kobalt en cerise, als in lichte pasteltinten. Ij00 Wrhey behoeft in ons land nauwelijks meer |ij.. fkhe en buiten de grenzen kennen ze 'm ook. |J Verteert regelmatig in Britse modetijdschrif- I ,vaa Importantie. Kenmerkend voor zijn mode |l, ,e,stee^s grotere hang naar perfectie, en opval- I 15 dit seizoen de rijkdom aan kleuren. Hoewel |\.ar'en grijs altijd aanwezig zullen blijven, ziet Itotd takelingen van blauw - van hard petrol ■Bel' t nac'lti''auw vele roden en bruinen, ca- i kerry en diep donkerbruin naast een serie in Iwo H 6n Paarsnuances. Voor mannen en vrouwen Isuècl6n ^?rrtstweed colberts gecombineerd met llaat6 VeSties en vollen broeken en rokken. De lot d'6 kort (15 cm. boven de knie) óf bijna e enkels. Broeken zijn wijd en aangeplooid of tuitend, en nieuw is de overall als toppunt van Soap Studio NIEUWE ACCESSOIRES ZETTEN DE PUNTJES OP DE i Sjaals Kanten kraagjes Lederwaren Bijoux C2 Jw carlo Wijnstroot Jonge mannen, die de leeftijd hebben be- reikt waarop hun vader de stropdas aan de wilgen hing, willen keurig in het pak. Bij een modellenwedstrijd in Cosmopoli- waarbij moeders mooiste jongens uit de vele in vullingen werden gekozen, kregen zij een ereplaats -Cosmo's mannenkalender en... smoking ca ll# ItaBt uitgaan doe je in stijl. Naar je werk ga je on- Iffispdijk gekleed, want je hebt net een leuke baan L je wilt hogerop. Tijdens je bezigheden buitens- luis draag je een jack van een verantwoord merk,' lijeans is een 501 of een kloon daarvan en je onge- ade passie voor overhemden manifesteert zich in ■^verwachte perikelen: je vrouw weigert ze langer lustrijken. nen hebben de laatste jaren bepaald met te .a gehad als het om mode ging. Ook al werd er l'ibtomd dat 'het allemaal niets uitmaakte', intus- werden in die sector wèl de mooiste truien ont- werpen, het streepjes-overhemd kreeg een eigen luikshow op de tv, en de stropdas werd gelukkig in |jthersteld: zelden zijn er zulke mooie aan de man |ïi ook dit najaar blijken de krachtigste tendenzen l ilde herenmode weer regelrecht richting ladies te u: hls ze niet al regelmatig je jasje pikte, dan kan ze nu haar eigen Norfolk-jasje kopen. De country-style is ieder rechtschapen 'traditional' im mers op het lijf geschreven. Harris-tweeds, comfor tabele ribbroeken, viyella-hemden en kabelvesten, daar proef je de sfeer van de oude bibliotheek, van oude port en pijptabak, van jachttaferelen en ge vulde patrijzen, en als je niet zelf van Cambridge komt, dan heb je er in elk geval veel over gelezen. De kleuren in deze stijl zijn al net zo traditioneel, het bruin van gewreven hout, de groenschakerin- gen uit de bossen, en de rood-bruin-koper uit de authentiek Engelse landhuizen. Pakken met enkele of een dubbele rij knopen, die wat slanker zijn ge sneden krijgen de allure van een zakenpak, waarbij de traditionele vormen tot in perfektie zijn uitge werkt. De stoffen zijn vaak honderd procent scheerwol, en de kleuren rustig en donker. Heel modieus zijn bijvoorbeeld bourgogne en donker groen, grijs, taupe en lever. Voor een iets minder 'vormvast' gevoel zorgt een gewassen wol, dat daardoor een minder glad oppervlak krijgt. Heel modieuze details blijven voor de avant-garde: kraagloze jasjes met ingerimpelde rugceintuurs, hoge revers en een langere rij knopen, hoge broek banden en geborduurde ornamenten. Maar dat is nog lang geen gemeengoed. Inlichtingen over verkoopadressen: Equip/Eurofashions, 020-5112911; Hij Herenmode/Logo BV, 02940-15331; Bleyle/Het Huis met de Groene Lan taarn, 020-173881; Van Gils/Intercontinental BV, 09- 3236670211; Matinique/In Wear, 077-544440; Mac Maggie, 070-958772. Vrijetijdskleding uit de herfst/wintercollectie van Frans Molenaar. Links: een zuiver wollen country- stijl jasje met jagersplooien in het rugpand en -als modedetail- een knoopsgat-lummel aan de rever- kraag. Rechts: een sportief geruit colbert in een tweedachtige kwaliteit (100% IWS) in combinatie met een modieuze corduroy pantalon. foto frans molenaar i colbert met brede revers en broeken met een i'wlüe pijp en verhoogde taille. De lengte is tot net 1 t de enkel. Ook zijn er kuitlange en wijde broe- ilie op de schoenen vallen. Beide heren dragen Utreen wit overhemd van honderd procent katoen. foto soap studio I Uw Carla Wijnstroot „Toen alles ruim, zwierig, lang en wijd was deed een paar kilo meer of minder er niet toe. Met de terugkeer van de rechte en wijde korte rok, de getailleerde korte 114 en de getailleerde blouses en jasjes zijn de ma ften van de vrouw weer een thema. godzijdank niet zo dwingend als vroeger. 115™0 1988 is er immers ook de lange, wijde rok en ■jurk, de kniebroek, het overhemd en de pantalon I® die kun je zowel chique als sportief dragen. I Kort wordt dus niet opgedrongen. De overall, voorzien van een blinde sluiting en ruime bandplooibroek, is nieuw dit najaar. Nico Verhey maakt hem in een soepele, zachte wollen gabardine. foto nico verhey soberheid. Voorzover je daarvan kunt spreken in pure wol. Pure wol is overigens ook het materiaal waarmee Frits Klaarenbeek zich heeft uitgeleefd voor Soap Studio. De gabardine voor de prachtige pantalons (hoog opgeknipte taille, galgen en kruisbanden) en aangesloten tailleurjasjes heeft een stoombadbe handeling ondergaan, lijkt het, om de stof extra soepel te krijgen. Het kleurgamma is rustig: choco ladebruin, wijnrood, aubergine en olijfgroen naast zwart en grijs. Het silhouet is klassiek-elegant, met een meisjesachtige allure. Jassen en rokken reiken rondom de knie, de broeken hebben wijde, soms zeer wijde pijpen en een omslag. Bij de mannen ko men de knielange coatjes onder de aandacht, en het gebruik van vesten onder de jasjes. Modeminnend Nederland dient deze nieuwkomers in de gaten te houden, want hun label komt meer en meer onder de aandacht van de avantgarde-mo- dezaken waar elke redelijk grote stad toch trots op is. Oud-academiestudenten, nog maar een paar jaar bezig en al aardig op dreef over de grens (Pa rijs, Londen, München). Het zijn de volgende. Gletcher, een team van vier ontwerpers begonnen drie jaar geleden in Utrecht, en zijn nu serieus toe aan twee collecties per jaar, waarbij elk van de vier zijn/haar eigen specialiteit toevoegt. Deze winter ziet Gletcher veel in kostuums en deux pieces, veel variaties in blazers, rechte broeken en rokken, en in kleuren als rood, zachtgroen, mauve en aubergi ne. Illustrious Imps, het label reikt tot in Japan en de U.S.A., heeft een heel eigen visie op de herwaar dering van de traditionele vormen. En mengt met Uit de collectie van Soap Studio is dit klassiek be- lijnde broekpak: een kort tailleur-jasje op een wijde bandplooibroek. foto soap studio plezier tegenstrijdige materialen met elkaar, zoals geruite bouclé's en tweeds met gladde caddy's, maxi met mini, tailormade met los gevormde sto la's. En dat resulteert in een verscheidenheid aan onderling uitwisselbare kleren voor eigenzinnige jonge mensen. Daybreak is de naam van een nieuw merk met een sfeervol en rustig beeld, waaraan ontwerpster Astrid Ras haar talenten gaf. Een sobere, bijna pure belijning zonder overbodigheden - een dub bele rok of een a-symmetrische sluiting als enig versierend element - en zoveel mogelijk natuurlijke materialen. De kleuren zijn geplukt uit het palet van de herfst, warme aardetinten, nachtblauw en een vol rood. Cache-Col liet zich inspireren door de vliegeniers uit de jaren vijftig en hun elegante vrouwen, en daarom kozen de ontwerpers Frances Kleipool en Egbert Lemmers voor de mooiste wollen velours en maakten daar een serie prachtige - maar door de stof nogal dure - mantels en korte jasjes van, met grote ronde kragen. Wijnrood en gepoederd geel' zijn hun lievelingskleuren voor deze herfst, maar voor de bijpassende jasjes, broeken en rokjes kozen ze er een sportieve, gemeleerde stof bij. In de winkel van Wikkel, waarvan er nu zes door het land verspreid zitten, ontwerpt men vanaf de basis. Stoffen, dessins en prints èn uiteraard de kle ding worden geheel naar eigen idee bedacht en uit gevoerd, al komen de inspiraties van ver. Dit sei zoen uit Afrika, getuige de fraaie etnische motieven gedrukt op ecru, rood, paars, oker en antraciet lin nen en viscose. Hoewel Vinoodh Matadin al drie jaar onder de naam Lawina heeft gewerkt, heeft hij de wintercol lectie nu toch in samenwerking gemaakt met Lilian Driessen. Een collectie die is gebaseerd op een mengeling van theatrale inspiraties, zigeuners en mooie landschappen. Donkere tinten in bruin, rood, lever, blauw en grijs, uiteraard dan ook zwart, en materialen als wol en viscose resulteer den tot uitzonderlijke, knappe constructies. Wollen gabardine blazer, vestje met een Paisly-motief, overhemd met een werkje en een wollen gabardine bandplooibroek met smal toelo pende pijpen. foto mac a. maggie Alle accessoires zo'n beetje bij elkaar. tekeningkatinka hofstede Door Carla Wijnstroot NU de mode voor herfst en winter zo duidelijk is geïnspireerd op een elegant verleden, zien we in de belangrijkste mode-'bijzaken', die uiteindelijk zo sfeerbepalend kunnen meewerken, een her nieuwde belangstelling voor een klassieke stijl. Het liefst op kwalitatief topniveau, pure zijde voor de sjaals, echt goud en zilver voor de bijoux en het fijnste leer voor tassen en cein tuurs. En als dat te kostbaar zou worden, dan is namaak alleen ver antwoord als er goede vervangingen zijn gevonden. En soms is een substituut zelfs beter. Want de print van een krokodil of slang biedt meer plezier als je weet dat er geen dier het leven heeft moe ten laten. Nagemaakt in gewoon leer of plastic is dan wel zo aar dig. En een zware schakelarmband kan wat lichter wegen met een ondergrond van aluminium, bijvoorbeeld. Maar de volgende acces soires zijn getipt voor dit seizoen. Sjaals: groot, vierkant, langwerpig en voorzien van boeiende des sins. Cashmir of Paisley-motieven zijn zeer belangrijk, evenals bloemen (rozen!) en Hermès-achtige randdessins. Klassieke zijden sjaals zijn vooral ook door de jongeren ontdekt, als nieuwe kraag- vorm, als sjerp om de heupen of taille, of als Afrikaanse draperie om het hoofd. Zeer groot en warm (bijvoorbeeld in dunne geweven wol) geven ze extra zwier aan een klassiek en sober mantelpak. Heel klein dienen ze als kleurige pochette. Zowel klein als groot, zullen kanten kraagjes een eenvoudige pull over of blouse kunnen verfraaien. Eveneens weer in het kader van de 'retro'-trend. Het mooist als je een echte (Brugse kanten?) op de kop kunt tikken, maar elk kant- en fourniturenwinkeltje bezit vast nog een schat aan exemplaren. Het volgend voorjaar komt kant nog duidelijker in beeld. Lederwaren, waarmee tassen, handschoenen en ceintuurs zo zake lijk worden aangeduid, zijn zeer duidelijk geïnspireerd op klassieke vormen. We zien allerlei vormen van vroeger: de 'Kelly bag' als ideale stadstas, de 'schooltas' als luxe dames-attachétas voor het werk, kleine envelopjes en eenvoudige schoudertasjes zonder over bodige versiersels voor tussendoor. Ceintuurs vallen op door bij zondere gespen en fraaie afwerking. Op eenvoudige basiskleren maken bijoux goede sier. De Chanel- ketting is onsterfelijk, evenals de broches en oorbellen in die stijl. Parels en klassieke stenen als robijnen, amethist en jade (die hoe ven niet echt te zijn!) doen het goed in klassieke zettingen. Er is evenwel ook weer belangstelling voor de etnische kant, India-ket- tingen, beschilderde keramiek-kralen en filigraankunst uit de verre landen. De invloed van de folklore-tendenzen in de mode is daar debet aan. el. 01140-14133

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21