IN ES
n Di
Hollandse mode in opmars
ean\
ïor
Evergreens staan nu
aan top in de mode
NIEUWE ONTWERPERS TREKKEN VOLOP DE AANDACHT
)erfecte
winter-
t
LSTEM CONSUMENT 2 DINSDAG 20 SEPTEMBER 1988
Jsfeer van oude port en pijptabak
latinicjuelfinrrecte pak is opnieuw de baas
\-J
TERNEUZEN
ng van nu!
3n, tel.: 01150-12473
HULST
EN WINTERKLEUREN
LAURA BIAGIOTTI
Ei< JILSANDER
Kleuren
I® ik vind het heel belangrijk dat de vrouw die
Ikheid zelfbewust gebruikt, dat ze goed naar haar
"""net en mentaliteit kijkt en vervolgens haar
i smaak kiest!" Aldus de wijze woorden van
i vrouw die al heel wat jaren tekent voor een
confectiecollectie: Marianne David. Een ont-
pster met een uitgesproken voorkeur voor
>°ie kleuren („altijd een aantal blauwe erbij") en
ten en ook dit najaar zijn er multi-color twee-
'en in het modebeeld, evenals ruiten in wol
I8® cashmere, die ze combineert met donkere en
tUere accentkleuren. Alles moet quasi-noncha-
maar toevallig wel goed bij elkaar passen. Het
Ism w- <^e'cwart jasjes in wollen velours die pas-
I*® bij de fluwelig katoen en de multicolor-tweeds
811 (ökken, broeken en mannenvestjes, en die
E' k'j de blouses in fellere kleuren als rood,
|y kobalt en cerise, als in lichte pasteltinten.
Ij00 Wrhey behoeft in ons land nauwelijks meer
|ij.. fkhe en buiten de grenzen kennen ze 'm ook.
|J Verteert regelmatig in Britse modetijdschrif-
I ,vaa Importantie. Kenmerkend voor zijn mode
|l, ,e,stee^s grotere hang naar perfectie, en opval-
I 15 dit seizoen de rijkdom aan kleuren. Hoewel
|\.ar'en grijs altijd aanwezig zullen blijven, ziet
Itotd takelingen van blauw - van hard petrol
■Bel' t nac'lti''auw vele roden en bruinen, ca-
i kerry en diep donkerbruin naast een serie in
Iwo H 6n Paarsnuances. Voor mannen en vrouwen
Isuècl6n ^?rrtstweed colberts gecombineerd met
llaat6 VeSties en vollen broeken en rokken. De
lot d'6 kort (15 cm. boven de knie) óf bijna
e enkels. Broeken zijn wijd en aangeplooid of
tuitend, en nieuw is de overall als toppunt van
Soap Studio
NIEUWE ACCESSOIRES ZETTEN
DE PUNTJES OP DE i
Sjaals
Kanten kraagjes
Lederwaren
Bijoux
C2
Jw carlo Wijnstroot
Jonge mannen, die de leeftijd hebben be-
reikt waarop hun vader de stropdas aan
de wilgen hing, willen keurig in het pak.
Bij een modellenwedstrijd in Cosmopoli-
waarbij moeders mooiste jongens uit de vele in
vullingen werden gekozen, kregen zij een ereplaats
-Cosmo's mannenkalender en... smoking ca
ll#
ItaBt uitgaan doe je in stijl. Naar je werk ga je on-
Iffispdijk gekleed, want je hebt net een leuke baan
L je wilt hogerop. Tijdens je bezigheden buitens-
luis draag je een jack van een verantwoord merk,'
lijeans is een 501 of een kloon daarvan en je onge-
ade passie voor overhemden manifesteert zich in
■^verwachte perikelen: je vrouw weigert ze langer
lustrijken.
nen hebben de laatste jaren bepaald met te
.a gehad als het om mode ging. Ook al werd er
l'ibtomd dat 'het allemaal niets uitmaakte', intus-
werden in die sector wèl de mooiste truien ont-
werpen, het streepjes-overhemd kreeg een eigen
luikshow op de tv, en de stropdas werd gelukkig in
|jthersteld: zelden zijn er zulke mooie aan de man
|ïi ook dit najaar blijken de krachtigste tendenzen
l ilde herenmode weer regelrecht richting ladies te
u: hls ze niet al regelmatig je jasje pikte, dan
kan ze nu haar eigen Norfolk-jasje kopen. De
country-style is ieder rechtschapen 'traditional' im
mers op het lijf geschreven. Harris-tweeds, comfor
tabele ribbroeken, viyella-hemden en kabelvesten,
daar proef je de sfeer van de oude bibliotheek, van
oude port en pijptabak, van jachttaferelen en ge
vulde patrijzen, en als je niet zelf van Cambridge
komt, dan heb je er in elk geval veel over gelezen.
De kleuren in deze stijl zijn al net zo traditioneel,
het bruin van gewreven hout, de groenschakerin-
gen uit de bossen, en de rood-bruin-koper uit de
authentiek Engelse landhuizen. Pakken met enkele
of een dubbele rij knopen, die wat slanker zijn ge
sneden krijgen de allure van een zakenpak, waarbij
de traditionele vormen tot in perfektie zijn uitge
werkt. De stoffen zijn vaak honderd procent
scheerwol, en de kleuren rustig en donker. Heel
modieus zijn bijvoorbeeld bourgogne en donker
groen, grijs, taupe en lever. Voor een iets minder
'vormvast' gevoel zorgt een gewassen wol, dat
daardoor een minder glad oppervlak krijgt. Heel
modieuze details blijven voor de avant-garde:
kraagloze jasjes met ingerimpelde rugceintuurs,
hoge revers en een langere rij knopen, hoge broek
banden en geborduurde ornamenten. Maar dat is
nog lang geen gemeengoed.
Inlichtingen over verkoopadressen:
Equip/Eurofashions, 020-5112911; Hij Herenmode/Logo
BV, 02940-15331; Bleyle/Het Huis met de Groene Lan
taarn, 020-173881; Van Gils/Intercontinental BV, 09-
3236670211; Matinique/In Wear, 077-544440; Mac
Maggie, 070-958772.
Vrijetijdskleding uit de herfst/wintercollectie van
Frans Molenaar. Links: een zuiver wollen country-
stijl jasje met jagersplooien in het rugpand en -als
modedetail- een knoopsgat-lummel aan de rever-
kraag. Rechts: een sportief geruit colbert in een
tweedachtige kwaliteit (100% IWS) in combinatie
met een modieuze corduroy pantalon.
foto frans molenaar
i colbert met brede revers en broeken met een
i'wlüe pijp en verhoogde taille. De lengte is tot net
1 t de enkel. Ook zijn er kuitlange en wijde broe-
ilie op de schoenen vallen. Beide heren dragen
Utreen wit overhemd van honderd procent katoen.
foto soap studio
I Uw Carla Wijnstroot
„Toen alles ruim, zwierig, lang en wijd
was deed een paar kilo meer of minder er
niet toe. Met de terugkeer van de rechte
en wijde korte rok, de getailleerde korte
114 en de getailleerde blouses en jasjes zijn de ma
ften van de vrouw weer een thema.
godzijdank niet zo dwingend als vroeger.
115™0 1988 is er immers ook de lange, wijde rok en
■jurk, de kniebroek, het overhemd en de pantalon
I® die kun je zowel chique als sportief dragen.
I Kort wordt dus niet opgedrongen.
De overall, voorzien van een blinde sluiting en ruime bandplooibroek, is nieuw dit najaar. Nico Verhey maakt
hem in een soepele, zachte wollen gabardine. foto nico verhey
soberheid. Voorzover je daarvan kunt spreken in
pure wol.
Pure wol is overigens ook het materiaal waarmee
Frits Klaarenbeek zich heeft uitgeleefd voor Soap
Studio. De gabardine voor de prachtige pantalons
(hoog opgeknipte taille, galgen en kruisbanden) en
aangesloten tailleurjasjes heeft een stoombadbe
handeling ondergaan, lijkt het, om de stof extra
soepel te krijgen. Het kleurgamma is rustig: choco
ladebruin, wijnrood, aubergine en olijfgroen naast
zwart en grijs. Het silhouet is klassiek-elegant, met
een meisjesachtige allure. Jassen en rokken reiken
rondom de knie, de broeken hebben wijde, soms
zeer wijde pijpen en een omslag. Bij de mannen ko
men de knielange coatjes onder de aandacht, en
het gebruik van vesten onder de jasjes.
Modeminnend Nederland dient deze nieuwkomers
in de gaten te houden, want hun label komt meer
en meer onder de aandacht van de avantgarde-mo-
dezaken waar elke redelijk grote stad toch trots op
is. Oud-academiestudenten, nog maar een paar
jaar bezig en al aardig op dreef over de grens (Pa
rijs, Londen, München). Het zijn de volgende.
Gletcher, een team van vier ontwerpers begonnen
drie jaar geleden in Utrecht, en zijn nu serieus toe
aan twee collecties per jaar, waarbij elk van de vier
zijn/haar eigen specialiteit toevoegt. Deze winter
ziet Gletcher veel in kostuums en deux pieces, veel
variaties in blazers, rechte broeken en rokken, en
in kleuren als rood, zachtgroen, mauve en aubergi
ne.
Illustrious Imps, het label reikt tot in Japan en de
U.S.A., heeft een heel eigen visie op de herwaar
dering van de traditionele vormen. En mengt met
Uit de collectie van Soap Studio is dit klassiek be-
lijnde broekpak: een kort tailleur-jasje op een wijde
bandplooibroek. foto soap studio
plezier tegenstrijdige materialen met elkaar, zoals
geruite bouclé's en tweeds met gladde caddy's,
maxi met mini, tailormade met los gevormde sto
la's. En dat resulteert in een verscheidenheid aan
onderling uitwisselbare kleren voor eigenzinnige
jonge mensen.
Daybreak is de naam van een nieuw merk met een
sfeervol en rustig beeld, waaraan ontwerpster
Astrid Ras haar talenten gaf. Een sobere, bijna
pure belijning zonder overbodigheden - een dub
bele rok of een a-symmetrische sluiting als enig
versierend element - en zoveel mogelijk natuurlijke
materialen. De kleuren zijn geplukt uit het palet
van de herfst, warme aardetinten, nachtblauw en
een vol rood.
Cache-Col liet zich inspireren door de vliegeniers
uit de jaren vijftig en hun elegante vrouwen, en
daarom kozen de ontwerpers Frances Kleipool en
Egbert Lemmers voor de mooiste wollen velours en
maakten daar een serie prachtige - maar door de
stof nogal dure - mantels en korte jasjes van, met
grote ronde kragen. Wijnrood en gepoederd geel'
zijn hun lievelingskleuren voor deze herfst, maar
voor de bijpassende jasjes, broeken en rokjes kozen
ze er een sportieve, gemeleerde stof bij.
In de winkel van Wikkel, waarvan er nu zes door
het land verspreid zitten, ontwerpt men vanaf de
basis. Stoffen, dessins en prints èn uiteraard de kle
ding worden geheel naar eigen idee bedacht en uit
gevoerd, al komen de inspiraties van ver. Dit sei
zoen uit Afrika, getuige de fraaie etnische motieven
gedrukt op ecru, rood, paars, oker en antraciet lin
nen en viscose.
Hoewel Vinoodh Matadin al drie jaar onder de
naam Lawina heeft gewerkt, heeft hij de wintercol
lectie nu toch in samenwerking gemaakt met Lilian
Driessen. Een collectie die is gebaseerd op een
mengeling van theatrale inspiraties, zigeuners en
mooie landschappen. Donkere tinten in bruin,
rood, lever, blauw en grijs, uiteraard dan ook
zwart, en materialen als wol en viscose resulteer
den tot uitzonderlijke, knappe constructies.
Wollen gabardine blazer, vestje met een Paisly-motief, overhemd met
een werkje en een wollen gabardine bandplooibroek met smal toelo
pende pijpen. foto mac a. maggie
Alle accessoires zo'n beetje bij elkaar. tekeningkatinka hofstede
Door Carla Wijnstroot
NU de mode voor herfst en winter zo duidelijk is geïnspireerd op
een elegant verleden, zien we in de belangrijkste mode-'bijzaken',
die uiteindelijk zo sfeerbepalend kunnen meewerken, een her
nieuwde belangstelling voor een klassieke stijl.
Het liefst op kwalitatief topniveau, pure zijde voor de sjaals, echt
goud en zilver voor de bijoux en het fijnste leer voor tassen en cein
tuurs. En als dat te kostbaar zou worden, dan is namaak alleen ver
antwoord als er goede vervangingen zijn gevonden. En soms is een
substituut zelfs beter. Want de print van een krokodil of slang
biedt meer plezier als je weet dat er geen dier het leven heeft moe
ten laten. Nagemaakt in gewoon leer of plastic is dan wel zo aar
dig. En een zware schakelarmband kan wat lichter wegen met een
ondergrond van aluminium, bijvoorbeeld. Maar de volgende acces
soires zijn getipt voor dit seizoen.
Sjaals: groot, vierkant, langwerpig en voorzien van boeiende des
sins. Cashmir of Paisley-motieven zijn zeer belangrijk, evenals
bloemen (rozen!) en Hermès-achtige randdessins. Klassieke zijden
sjaals zijn vooral ook door de jongeren ontdekt, als nieuwe kraag-
vorm, als sjerp om de heupen of taille, of als Afrikaanse draperie
om het hoofd. Zeer groot en warm (bijvoorbeeld in dunne geweven
wol) geven ze extra zwier aan een klassiek en sober mantelpak.
Heel klein dienen ze als kleurige pochette.
Zowel klein als groot, zullen kanten kraagjes een eenvoudige pull
over of blouse kunnen verfraaien. Eveneens weer in het kader van
de 'retro'-trend. Het mooist als je een echte (Brugse kanten?) op de
kop kunt tikken, maar elk kant- en fourniturenwinkeltje bezit vast
nog een schat aan exemplaren. Het volgend voorjaar komt kant
nog duidelijker in beeld.
Lederwaren, waarmee tassen, handschoenen en ceintuurs zo zake
lijk worden aangeduid, zijn zeer duidelijk geïnspireerd op klassieke
vormen. We zien allerlei vormen van vroeger: de 'Kelly bag' als
ideale stadstas, de 'schooltas' als luxe dames-attachétas voor het
werk, kleine envelopjes en eenvoudige schoudertasjes zonder over
bodige versiersels voor tussendoor. Ceintuurs vallen op door bij
zondere gespen en fraaie afwerking.
Op eenvoudige basiskleren maken bijoux goede sier. De Chanel-
ketting is onsterfelijk, evenals de broches en oorbellen in die stijl.
Parels en klassieke stenen als robijnen, amethist en jade (die hoe
ven niet echt te zijn!) doen het goed in klassieke zettingen. Er is
evenwel ook weer belangstelling voor de etnische kant, India-ket-
tingen, beschilderde keramiek-kralen en filigraankunst uit de verre
landen. De invloed van de folklore-tendenzen in de mode is daar
debet aan.
el. 01140-14133