DE STEM Turnsters kritiekloos gevolgd NOS BRENGT TWEE DOCUMENTAIRES OYER KMDERSPORT IN ROEMENIË 'Valse start' van Nederlandse academies Richard Schoonhoven (KRO) haalt uit naar de AVRO St. Joost organiseert symposium semiotici lE STEMJjlPS 2 HILVERSUM - Studio Sport brengt vanavond en morgen op Nederland 3 een dokumentaire over Roe meense turnsters. Erik Jurgens voorzitter AKO Literatuurprijs '89 20.30 NEDERLAND 3 DUITSLAND 2 Breed publiek Grafiek van hoog niveau Italiaanse Nederlanders 22.55 [notmosiit tdelmoedrt V 'fówimerind 2ijn a, aan is dar mm Mf EDELtlOEWOE ^unibone o o o „In Amerika zitten de geldschieters nou niet bepaald te wachten op een buiten lander die even alle Amerikanen komt afdrogen. Arnold Vanderlijde, bokser - T2 HILVERSUM (ANP) - „Als de inkomsten van een om roep uit STER-gelden wor den gekoppeld aan de kijk- dichtheden van zijn pro gramma's, wordt televisie televodden. Binnen de kort ste keren zal er alleen nog maar geproduceerd worden voor de grootst mogelijke markt. De dienstbaarheid aan het publiek zal worden vervangen door exploitatie van het publiek." Met deze woorden reageerde gisteren KRO-mediadirecteur R. Schoonhoven tijdens de jaarlijkse winterpersconferen- tie van zijn omroep op opmer kingen die vorige week gedaan werden door AVRO-voorzitter Wallis de Vries. Deze stelde dat zijn omroep zo langzamerhand geen zin meer heeft financieel op te draaien voor de grapjes ,van omroepen die niet vol doende adverteerders kunnen trekken. Volgens de AVRO-voorzitter is er een volstrekt scheve situa tie aan het ontstaan nu de drie omroepen op Nederland 2 straks bijna twee keer zoveel STER-inkomsten genereren als de andere netten bij elkaar. Wallis de Vries meent dan ook dat op het tweede net geen ex tra reclame-blokken mogen worden ingevoerd, als niet eerst duidelijke afspraken worden gemaakt over de toe wijzing van de inkomsten daaruit. Schoonhoven vindt dat de AVRO-voorzitter met zijn op vattingen lijnrecht ingaat te gen de kern van de publieke dienstverlening in de media, 'die sinds jaar en dag verlangt dat de meerderheid van de kij kers meebetaalt voor de pro grammatische behoeften van kleinere groepen kijkers, waar iedereen op zijn tijd ook toe be hoort. Die dienstverlening loopt bij een dergelijke redena tie ernstig gevaar. Aantasting van dit beginsel is vele malen belangrijker dan gestoei over het percentage STER in ons schema of de indeling van STER-spots in onze program ma's', aldus Schoonhoven. In zijn rede maakt Schoon hoven duidelijk dat in ieder ge val de KRO pal zal blijven staan voor het behoud van het huidige bestel. Hij put daarbij moed uit een recent onderzoek van het ministerie van WVC, waaruit bleek dat de bevolking niet staat te springen om een duidelijke vercommercialise ring van de omroep. Volgens Schoonhoven is 'het beleid van de KRO er juist op gericht het wezen van het be stel te versterken'. De omroep wil dat behalve door een ver dere uitbouw van de eigen identiteit ook bereiken 'door een versterking van de ver scheidenheid rond een NOS die alle kansen moet krijgen om zijn wettelijke taken goed te kunnen vervullen'. Schoonhoven wijst er in dit verband 'met genoegen' op dat de gesuggereerde rampen voor het bestel - nieuwe Europese wetgeving en commerciële sa telliettelevisie - 'nader bezien niet zo apocalyptisch van aard blijken te zijn'. Tevens signa leert hij dat het besef door breekt dat de Europese een wording na 1992 geen situatie zal opleveren die een vergelij king met de Verenigde Staten oplevert, waar sprake is van één taalgebied en een gemeen schappelijke 'way of life'. „Europa blijft ook na 1992 een optelsom van zeer uiteenlo pende talen en culturen die zichzelf willen blijven. Co-pro- dukties tussen Euronese n*m- Richard Schoonhoven, mediadirecteur van de KRO. - foto archief de stem roepen zullen ook dan dezelfde problemen blijven opleveren en even moeizaam tot stand komen", zo voorspelt Schoon hoven. Wereldkampioene Aurelia Dobre. - fotoanp Door Jan Koesen Roemenië is het Walhalla van het dames- turnen, zeg maar liever: kinderturnen en Nadia Comaneci werd op haar veertiende al Olympisch kampioene, waarna ze ver volgens zowat alles won wat er te winnen viel. Nu is Nadia trainster van de nieuwe generatie die in Seoel zeer waarschijnlijk ook goud zal plukken. Vanavond krijgen we om 19.25 uur een dubbel portret, 'Dobre en Silivas, de koninginnen van Seoel.' Het gaat over de 15-jarige wereldkam pioene Aurelia Dobre en de 18-jarige Daniela Silivas die er ook veel van kan. Op vrijdag zendt Studio Sport een langere dokumentaire uit over de trainingsmethoden van de Roemenen. Het zijn mooie plaatjes, maar alle kritiek op deze kinderexploitatie heeft de sportredactie zorgvuldig achterwege gelaten. Ad van Liempt, chef van Studio Sport, vindt dat we niet te do- mineesachtig moeten doen en dat de kijkers mans genoeg zijn om zelf hun conclusies over deze topsport te trekken. Dat klinkt of Studio Sport de kijkers volwassen acht. Zonder te prediken kun je echter vragen stel len bij dit selectie- en trainingsregime waarbij de eerzucht van de ouders, van de Staat en van de wonderkinderen hoger wordt aangeslagen dan het gezonde verstand. Maar het zijn mooie plaaijes vol fantastische prestaties, dus een mens moet niet zeuren, want Studio Sport is toch alleen maar gericht op records en kampioe nen zonder verdere sociale context. Aangezien van alle sporten kunstrijden en turnen de best verkochte dokumentaires opleveren, kan Studio Sport de twee dokumentaires best slijten in het buitenland. De opnamen zijn namelijk mogelijk gemaakt, omdat Ron Mulder, coach van de Nederlandse turnploeg in Seoel, zo'n goodwill in Roemenië had. Roemenië heeft angstvallig alle aanvragen uit de wereld voor het maken van reportages over de jonge fenomenen van de hand gewezen. Mulder en in zijn zog Studio Sport mochten evenwel als enige komen en ook dit zal wel een van de redenen zijn waarom deze dokumentai res van Pim Marks zo serviel zijn. „Ja", zegt Marks verontschuldigend, „maar toen ik vragen daarover stelde, onder meer aan een begeleidende arts, kreeg ik zulke nietszeg gende antwoorden dat ik daarmee het scherm niet wilde vervuilen." De kinderen worden vanaf hun zesde jaar ge selecteerd op basisscholen, waar ze twee uur per dag trainen. De ouders brengen hun kinderen naar de scholen, waar buiten al een rij van vele meters is van aspirant kampioentjes. De besten gaan twee jaar later naar de eindselectie waar de dan achtjarigen uren vier dag hun lichaam martelen, zich suf trainen en geen vriendjes mo gen ontvangen, terwijl ondertussen alles is ge richt op het Olympische goud. Af en toe mogen ze voor de ontspanning een potje voetballen. Hun selectie vindt niet alleen plaats op basis van sportief vermogen, maar ook op uiterlijk. Een glimlach kan het verschil tussen goud en zilver betekenen, zegt een van de trainers laco niek. En Marks laat het hierbij zitten. Wat de kinderen laten zien is fenomenaal. Het is topsport van het hoogste gehalte. Het is onbe grijpelijk wat een lichaam vermag. Nadia Co maneci, thans 26 en dus al veel te oud voor deze vorm van topsport, wordt uitvoerig geïnter viewd en ook de vragen gaan niet verder dan datgene wat Studio Sport interesseert. De Staat kweekt roboljes waar straks in Seoel veel eer en prestige mee te behalen valt. De twee dokumentaires hadden wat mij betreft gekop peld mogen worden tot één, maar Studio Sport heeft het reisje vermoedelijk tot op de bodem willen uitmelken. AMSTERDAM (ANP) - Oud NOS-voorzitter E Jurgens, thans hoogleraar Staatsrecht, is I noemd tot voorzitter van de jury voor de ARo Literatuurprijs 1989, waaraan een bedrag van 50.000 gulden is verbonden. De Stichting AKO Li- teratuurprijs heeft gisteren de samenstelling vatj de jury bekendgemaakt. Andere leden van de jury zijn prof. dr. H. van Gorp, hoogleraar Algemene Li teratuurwetenschappen aan de Katholieke Uni versiteit van Leuven (België), dr. H. Stampe- rius, literatuurtheoretica, publiciste en schrijfster (onder het pseudoniem Hannes Meinkema), Jacq Firmin Vogelaar, auteur, redacteur van Raster en recensent voor de Groene Amsterdammer en Hans Warren, auteur en recen sent voor de Provinciale Zeeuwse Courant. De AKO Literatuur prijs, die jaarlijks wordt toegekend, is tot dit mo ment de hoogste literaire prijs die ons land kent. Weliswaar heeft het con cern van boeken- en pla- tenclubs ECI aangekon digd een prijs van 105.000 gulden beschikbaar te stellen voor een litera tuurprijs. Maar deze prijs wordt eenmaal in de twee jaar uitgereikt en boven dien behoeft de jury, die de ECI-prijs toekent zich niet te beperken tot het beoordelen van literair werk, ook wetenschappe lijke verhandelingen 'Natuur laat 20.17 I ie leven' jjt themaprogramma Lt bet werk van 'Natuur monumenten' centraal „f twee locaties m het fcafW Huroe' nabij Rhe- U r. én 'De Kemphaan' in Al- 7,p oresenteren Hanneke 'fnoen en Robert ten Brink informatie over natuurbe- f' en -behoud en inter es Tussen de onderwer- drtor is er amusement en n spel. Drie kandidaten triieen in zes ronden vragen 7>r natuur en milieu te be- ntwoorden. Ook zingt Paul "1 vliet het lied 'De zee' en Ln Hermans zijn Ttoepie tJepie-vogel'. Erik Jurgens. FOTOWf I kunnen in aanmerking komen. De AKO Literatuur. I prijs werd in 1987 voor I het eerst toekend. "Winaar I was toen J. Bernlef voor I zijn boek Publiek Gel heim. Vorig jaar ging de 1 prijs naar Geerten Mei- sing voor zijn boek Ver anderlijk en Wisselvallig. De jury zal haar werk I in april 1989 grotendeels voltooid hebben, dan zul- len de nominaties worden bekend gemaakt. De win-1 naar van de prijs wordt omstreeks 15 mei bekend gemaakt. Max Havelaar Na een succesvol seizoen van Ö19 opvoeringen is vanavond be musical 'Max Havelaar" op de buis te zien. Walter van de Kamp maakte er een spe ciale tv-bewerking van voor Ide AVRO. Multatuli's boek Iver de koloniale onderdruk king in Nederlands Indië werd door Jos Brink, Frank Sanders en Henk Bokkinga in een amusementsshow om- liezet. Jos Brink speelt Have laar, de assistent-resident en Frank Sanders controleur iVerbrugge. Verder is Lucie de Lange Havelaars echtge note en Jéröme Reehuis Ba- tavus Droogstoppel. Van de kunstredactie Op onze dagelijkse dis lijken de typisch Hollandse gerech ten steeds meer op de achter grond te raken. Naast nasi en bami zijn de laatste twintig jaar ook allerlei Zuideuro- BREDA - Op 19 en 20 september organiseert de acadeii bteneng^ste- voor beeldende kunsten St Joost te Breda in de Grote Keil A,n 0ver de jj,vioed van an- van Breda een symposium met de titel 'Semiotiek; tai ^re culturen op onze eetge- beeldtaal, vormgeving, beeldende kunst'. Iwoonten brengt de RVU de korte documentaire "Van uit gebakken spek tot saté-tje. Zes sprekers lichten de betekenis toe van het begrip 'semiotie! voor alle facetten van het beeldend kunstonderwijs en -bei praktijk. Het zijn: dr. Ruud Kaulingfreks, filosoof; dr. Eric dl Kuyper, filmmaker en -theoreticus; prof.dr. Raymond van den Broeck, vertaaltheoreticus; Elly Lamaker, docente modevorming; prof.dr. Gerda Smets, vormtheoretica en drs Paul de Vylder, kunsthistoricus en kunstenaar. 21.16 Uitgebakken spek tot Gezien de huidige belang- Start '88; werk van 375 dit jaar afgestudeerden aan de landeljike kunstacademies. Centraal Beheer, Utrechtse weg 25, Zeist. Open: tijdens kantooruren tot 8 oktober. Zondag 18 september open dag van 13-17 uur. In afwijking van de vijf voor gaande jaren wordt de zesde START-expositie niet bij Centraal Beheer in Apeldoorn gehouden, maar in het zojuist geopende computercentrum van dat Beheer in Zeist. Bijna 400 zojuist academiaal afge studeerden laten er ruim 500 kunstwerken zien. Het totaal beeld is niet zo hoopgevend. De Start-tentoonstellingen hebben een goede faam. Voor veel afgestudeerden aan de Nederlandse kunstacademies is het een eerste gelegenheid om zich publiekelijk te mani festeren. Bovendien is het zo min of meer mogelijk om de stand van zaken in het Neder landse kunstonderwijs op te snuiven en de verschillen tus sen de onderwijsinstituten te bestuderen. Maar dit laatste is voor de meeste bezoekers on doenlijk omdat niet per aca demie geëxposeerd wordt. St.Joost Breda is dit jaar heel mager, met vijf jonge kunste naars, aanwezig. Allerlei technische problemen en an dere afspraken, zijn daarvan de oorzaak. De beide instellin gen uit Tilburg leverden ne gentig mensen; Den Bosch zestien; Groningen vieren veertig; Arnhem zestien en Maasticht eenentwintig, om enkele vergelijkingen te ma ken. Maar de kwantiteit is al lesbehalve een garantie voor de kwaliteit; zoals blijkt. De jury, die de drie aan moedigingsprijzen moesten toekennen (bestaande uit Beks, Cannegieter, Lataster en Tegenbosch), spreekt van 'superieure kwaliteit' en ten aanzien van het totale aanbod van 'gerechtvaardigde posi tiever verwachten'. Dit ter- wille van de objectieve be richtgeving. Er zitten dan ook de nodige krenten in de pap; dat wel. De Talensprijs ging naar Dirk Jan Jager uit Am sterdam de Centraal Beheer prijs naar Jos Dijkstra uit Groningen en de Sculptuur- prijs naar Tineke Veen uit Den Haag. De sculptuur is een krach tige 'stéle' uit mergel. Het olieverfdoek, dat uitverkoren werd, is een doortimmerd werkstuk, waarop met forse toets een goed opgebouwd mozaïek van schilderkunstige uitdrukkingsvormen te zien is. De tekening-collage die werd geprijsd is opgebouwd uit het niets; enkele zwarte accenten en dunne potloodlij nen zetten een blank vlak on der suggestie. Het moet voor de jury moeilijk geweest zijn uit de chaos aanbiedingen tot een keuze te komen. Omdat het gebouw in Zeist wat kleiner is uitgevallen dan het moeder huis in Apeldoorn en derhalve de expositie-ruimten en - vlakken bescheiden zijn wa ren de te exposeren werken gebonden aan nogal kleine maten. Het lag dus wat voor de hand dat de grafische tech nieken veel meer vertegen woordigd zijn dan tegenwoor dig gebruikelijk is(de 'deva luatie' van de grafiek is een apart verhaal). Daarbi sluiten aan de gemengde technieken, waar vaak ook grafiek in ver borgen zit. Ik weet niet of dat de oorzaak is van mijn alge mene indruk dat het zo frie- melig is; veel knutselwerk; huisvlijt zonder overtuigende visies. De techniekjes deugen meestal wel, maar er wordt weinig of niets mee gedaan. Er waait geen geest door het geheel. Natuurlijk is zo'n generali serend oordeel niet helemaal eerlijk ten aanzien van de goede stukken die hier en daar echt wel te ontdekken zijn. Maar ze lijken meegezo gen in de algehele malaise: het ontbreken van 'inhoud'. Je vraag je zo her en der echt af op grond waarvan deze en gene gediplomeerd kunste naar werd, ook al weet je dat de beperkte inzending wel niet representatief zal zijn. Een eindexamententoonstel ling, zoals St.-Joost twee maanden geledèn hield, geeft een eerlijker kijk. Je twijfels zijn dan grondiger; je adhesie evenzeer. Het is begrijpelijk dat de directeur van St.-Joost het niet betreurt dat zijn aca demie door toevallige om standigheden maar heel be perkt in Zeist aanwezig is. Je kunt je je een andere start voorstellen. H.E. Galerie Van Geyt, Steen straat 20, Hulst. Open werk dagen; 9-12 en 14-18 uur. Zon dagen: 14-18 uur, zaterdagen tot 17 uur. Dinsdag gesloten. Open tot 4 oktober. Galerie Van Geyt te Hulst opent het tentoonstellingssei zoen met een expositie van grafiek en beelden. De grafiek is afkomtig van Wim van de Mey, die in 1949 geboren werd en thans woont en werkt te Alphen aan de Rijn. Hij door liep avondcursussen aan de Koninklijke Academie in Den Haag, ontwikkelde een passie voor tekenen en kwam zo tot etsen. Hij begon daarmee uit, zoals hij zelf zegt, 'late roe ping' in 1977 en wijdt zich sindsdien geheel aan zijn kunst. Het is duidelijk dat hij in de loop der jaren een knappe en trefzekere techniek heeft ontwikkeld, die hem in staat stelt zijn motieven uit landschap en dagelijks leven overtuigen op papier te bren gen. Zag men vroeger in deze galerie reeds vaker kleiner werk van hem, ditmaal toont Van de Mey ook grotere for maten, die geenszins voor het kleinere werk onderdoen. Van de Mey heeft in zijn visie ove rigens veel verwantschap met zijn collega's Han van Hagen, Theo Hogewerf en Jan van Winkel, die alle het verstilde en poëtische zoeken en vinden in de gewone dingen. Van de Meys' werk spreekt gemakkelijk een breed pu bliek aan maar wekt niet de indruk dat het erop is ge maakt. Dat gevoel heeft men wel bij het bekijken van het werk van de beeldhouwer Jits Bakker, die als een tweede Kees Verkade te beschouwen valt. Evenals de laatste maakt Bakker dierbare figuurtjes van vrouwen en kinderen in meer of minder charmante standen in brons; zijn modelé is vaak wat knutselachtig en frommelig, vaak ook rap en routinematig in elkaar ge kneed, maar het eindresultaat heeft alles om lekker te ver kopen. Dit laatste zij Bakker van harte vergund, alleen hunkeren wij bij het zien van zijn werk naar beeldhouwers die meer te vertellen hebben. W.E. Internationale grafiek, Ga lerie Esprit, Clinge, Graven straat 99. Open: vrijdag tot en met donderdag van 13.30-17.30 uur. Donderdag van 13.30- 21.00 uur. Tot 17 oktober. Onder de aardig gevonden titel 'Met het oog op Grafiek' richtte Galerie Esprit te Clinge in Zeeuws-Vlaanderen als eerste manifestatie van het heropend seizoen een ex positie van internationale grafiek in. Vertegenwoordigd zijn kunstenaars uit België, Nederland en Spanje met werk in verschillende tech nieken als zeefdruk, ets, kleu rets, houtsnede enz. Hun na men: Horst de Blaere, José de Hoewel het symposium een interne aangelegenheid van de ho geschool is wordt voor geïnteresseerden de mogelijkheid geboden jteUing vöor"korea~zendt het eraan deel te nemen. Men kan daarvoor kontakt opnemen mets jdF de film 'Kilsottum' uit academie. van de Koreaanse regisseur Kwon-Taek. De film speelt in 1983. Na drieëndertig jaar s de Koreaanse oorlog nog ang niet vergeten. Door de weespalt in het land onder- inden miljoenen gescheiden amilies dagelijks de gevol gen van deze oorlog. Een van slachtoffers is Hwajong. ie leeft gelukkig getrouwd net haar man en kinderen in *nsan. Door een groot- cheepse zoekactie van de iorcaanse televisie wordt ze iotseling met haar verleden teconfronteerd. Jan Baptist Weenix: Tekenaars in een ruïne; penseel in grijs. Cock, Constant, Beniti, Corne- lis, Guido Eckhard, Hans Lo- thar Günther, Ernest Joa chim, Petrie Klinckhamers, Hans Lücken, Marzo, Mart, Mateu, Lambert Oostrum, Boetje Pattirane, Willem van Veenendaal, Jaap Vegter en Wegner. In het gegeven kort bestek is het onmogelijk op het werk van alle genoemde kunstenaars in te gaan; daarom zij hier vastgesteld dat al het hier aanwezige werk in het algemeen een hoog niveau vertoont. Dit neemt wederom niet weg dat er duidelijke hoogtepunten aan te wijzen zijn die met name bestaan uit de inzendin gen van Horst de Blaere met een reeks sterke, monumen tale kleuretsen, van Jaap Vegter, die in de geest ver want is met de grote Japanse meester der grafiek Hamagu- chi, van Guido Eckhardt en Ernest Joachim, die met kleur- en van Hans Lücken die met zwart-wit etsen ver tegenwoordigd zijn. In de ware zin van het woordt wordt deze boeiende en veelzijdige grafiektentoon stelling opgeluisterd door de keramiek van de vele malen internationaal bekroonde Ita liaanse kunstenaar Antonio Lampecco, die siervazen en - potten toont, die niet zozeer vor praktisch gebruik dienen als wel om als object in se be keken te worden vanwege hun sublieme vorm en hun iriserende glazuren die er over geblazen lijken als een adem van kleur. W.E. Italianisanten en Bamboc- cianten. Museum Boymans- Van Beuningen, Rotterdam. Open: dinsdag tot zondag 10 (zondag 11)-17 uur. Tot en met 23 oktober. Als het om kunst gaat blijft Italië zijn aantrekkingskracht behouden. Velen zijn onlangs naar de Biënnale van Venetië geweest. Maar ook in de 18e eeuw was het kunsttoerisme naar Italië relatief al een bloeiende zaak, zoals in 1984 nog een expositie door de Rijksdienst Beeldende Kunst liet ervaren. Eerder waren het de beeldende kunstenaars uit de Lage Landen zelf, die om hun vakbekwaamheid af te ronden, een tijdje in Italië gingen werken en er soms bleven. Met talrijke varianten wor den op dit thema tentoonstel lingen gemaakt. Hoewel... De laatste decennia werd deze kunst met de nek aangekeken. Maar in deze dagen van res tauratie en herbronning is Boymans op dit punt weer eens gaan neuzen in eigen be zit van 17e eeuwse schilders en tekenaars die de antieke cultuur in Italië gingen bestu deren en dan soms uitgroei den tot schilders van het Ita liaanse volksleven. Boymans was mogelijk wat verwon derd over dat eigen bezit; liet een aantal werken grondig restaureren en - zo vertelde directeur Wim Crouwel - na de komende uitbouw van het museum zal een aantal uit dit bezit zeker een vaste plaats in de opstelling krijgen. Ik zag de expositie na eerst de a-historische tentoonstel ling van Harold Szeemann gezien te hebben. Je komt dan in een totaal andere sfeer; een wat stoffige salonachtige at mosfeer. Het is theater en het is 'klassiek', zelfs bij de volkse taferelen. Het is ook echt vak werk. Er is verschil in talent, maar het ambacht schilderen en tekenen spelen een grote rol. Knap gedaan. Centraal hangen twee be hangselschilderijen van Adam Pijnacker, die pas ge restaureerd zijn. Beiden zijn ongeveer 2,5 x 3 meter groot. In de catalogus van deze ten toonstelling zijn voor het eerst in de geschiedenis gereprodu ceerd. Het zijn twee met al lure gecomponeerde land schappen, waarbij boomsil- houetten tegen ruime luchten zeer bepalend zijn. Pijnacker lijkt Italiaanse en Neder landse elementen daarop bij eengebracht te hebben. Bij een tekening van Thomas Wijck moet ik aan Anton Pieck denken. Heel veel werk roept reminiscenties op aan gekende 17e eeuwse Neder landse genreschilders. 'Wag neriaanse' ruines zijn ook zeer geliefd. De benaming 'Italianisan ten' is duidelijk; de 'Bambo- cianten' ontlenen hun naam aan de uit Haarlem stam mende Pieter van Laer, die van 1625 tot 1639 in Rome werkzaam was. Vanwege zijn kleine gestalte en bochel werd hij 'bamboccio' (lappenpop) genoemd. Hij was de 'uitvin der' van schilderen met Ro meinse straattaferelen. Zijn navolgers - niet alleen Neder landers - werden Baboccia- den genoemd. De expositie be vat geen Van Laer, maar wel navolgers, zoals de Italiaan Cerquozzi ('De granaatappel- oogst'). Dan was er nog sprake van een roemrucht gezelschap met de naam de 'Bentvueghels'. Dat was een gezelligheidsver- eniging van Hollandse en Vlaamse schilders. Amster dams Rijksmuseum bezit een anoniem schilderij waarop de inwijding van een Bentvueg- hel in Rome staat afgebeeld; Romeins uitgedoste Neder landse heren die een theater-, stuk opvoeren. Het museum in Rotterdam bezit vijf merk waardige tekeningen met portretten van de eerste leden van dit gezelschap; belang rijke documenten voor de ge schiedschrijving van deze pe riode in de kunstgeschiedenis Op de vijf bladen staan 2d personen geportretteerd. De dertig schilderijen en vijftig tekeningen zijn onder meer gesigneerd door Paw Bril, Corn, van Poelenburcb Nicolaes Berchem, Jan en An- dries Both, Michiel Sweerts Frederick de Moucheron en Jan Hackaert. Behalve de kunst- en cultuurhistorische documentaire waarde bezit ten de meeste werkstukken een uitstraling die ons nuch tere Hollanders doorgaans vreemd is. Maar we blijken ons elders vaak redelijk te in tegreren als we niet koloniali seren, maar op bezoek gan" bij culturen die we hoogach ten. K& Kilsottum ïuske en Wiske: i *->-5 vSS ■-*" M Imbik hit niet duet, al ik 'jillie helpenWake fotrót wtrclè,dieöat O t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26