Theatergala op televisie DE SCHERMEN LINDA DEEL VAN NIEUW NEDERLANDS WERK OOK IN WEST-BRABANT TE ZIEN 'Maart' van Hans Croiset nieuw toneeltijdschrift Gevarieerd aanbod in Antwerpse Schouwburg DE STEM VAN DONDERDAG 15 SEPTEMBER m. PRIJZENREGEN MET OSCAR-ALLURES IN AMSTERDAM UITDRAGEN VOORKEUREN OSTROVSKI HET ENTH UITDAGING Carol van Herwijnen: genomineerd voor Louis d'Or. - foto kippa de hoogste Nederlandse onderschei ding voor een mannelijke hoofdrol, zijn: Kees Hulst, Carol van Herwijnen en Porgy Franssen. De Theo d'Or voor de beste vrouwelijke hoofdrol zal wor den uitgereikt aan Ilse Uitterlinden, Si- grid Koetse of Marjon Brandsma. Voor de Arlecchino, de sterkste mannelijke bijrol, komen in aanmer king: Joop Admiraal, Wim van der Grijn en Theo Pont. Het betreft stuk voor stuk rollen in produkties met een experimenteel karakter. Heddy Lester is de grote favoriete voor de beste vrouwelijke bijrol, de Colombina, voor haar rol van Chaja in de joodse musi cal 'Ghetto' door Toneelgroep De Ap pel, die in het voorjaar ook op de tele visie werd uitgezonden. De andere gegadigden voor de Co lombina zijn Marlies Heuer en Els In geborg Smit. Nog tal van andere prij zen worden tijdens het Theatergala op 19 september uitgereikt. Nieuw is de Cabaretprijs waarvoor Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Dubbel Dwars en Frisse Jongens in aanmerking ko men. Eveneens nieuw is de Prijs van de Nederlandse Muziekpodia voor bijzon dere verdiensten voor de klassieke mu ziek met als nominees: Elly Ameling, Op 14 oktober gaat in Antwerpen derlandstalige versie van 'The We Story' door het Koninklijk Ballet Vlaanderen in première. Daarna toernee door Nederland en België seizoenen zal worden voortgezet, siek geworden musical uit 1958 v? Laurents, Leonard Bernstein, Stej Sondheim en Jerome Robbins (cb fie en regie) krijgt een geheel nieu gement van Max Smeets en en ni< reografie van Yen Stolk. De regie Britse toneel-, musical- en operan Stefan Janski. Er is een Vlaams-b landse cast met 35 man. De hoofc worden gezongen en gedanst dooi van den Durpel als Tony en de jo siek geschoolde zangeres Anne C Maria. Deze 26-jarige Brugse wer hele reeks audities uitverkoren. Het Koninklijk Ballet van Vlaanc dit seizoen ook nog door met vooi van 'Evita', 'My fair lady' en 'Me girl'. De musicalafdeling is samen klassieke balletgezelschap gevesti schitterende, 18e eeuwse panden werpse Keizerstraat, vlak naast d( santé woning van burgemeester R Antwerpse burgervader uit de tijc bens. De dichtheid aan cultuurm< ten is in deze buurt zeer groot. Ba ken en patriciërshuizen staan zij t Adjunct-directrice van het Konin let voor de musicalafdeling is de zangeres en actrice Linda Lepom Eliza Doolittle in 'My fair lady' e derstudy' voor de Maria-rol (plaa ster wanneer Anne Clicteur moch len). Hoewel uiterst tenger en ble een gigantische werkzaamheid aa Terwijl wij met haar praten, klink diverse studioruimtes in de Keize lerlei soorten klassieke balletmuz gen uit 'I feel pretty' door hoge n stemmen dringen iets moeilijker t kantoor door. Iedere vijf minuter telefoon voor 'mevrouw de adjun ce'. Het bemoeilijkt het gesprek. Linda Lepomme blijft kalm. Van onze kunstredactie De Nederlandse theaterprijzen, met als bekendste de Louis en Theo d'Or, wer den tot voor kort in selecte kring uitge reikt. Veel publiciteit werd er nooit aan gegeven. Maar sinds vorig jaar Het Theater Festival met als afsluiting een theatergala in de Amsterdamse Stads schouwburg werd gehouden, heeft ook de Nederlandse toneelwereld er aan moeten geloven. Met als grote voorbeeld de Oscaruitrei king in Los Angeles heeft de Vereni ging van Schouwburg en Concertge bouwdirecties (VSCD) het tegenwoor dig ook al over 'nominaties' en worden al die genomineerden en de uiteinde lijke winnaars in vol ornaat gepresen teerd op de televisie. Op 19 september zendt de KRO tussen 19.20 en 24.00 uur het theatergala uit tijdens welk de Nederlandse theaterprijzen worden uitgereikt. Henny Huisman, Aad van den Heuvel en Berend Boudewijn ver zorgen de presentatie. Het Theaterfestival zelf werd inmid dels in de nieuwe Rotterdamse Frans Brüggen en Reinbert de Leeu» Verder zijn er prijzen voor nurre jeugdtheater, de Gouden Theaterdans! prijs, de Nederlandse Choreografie! prijs en de Oeuvreprijs. Voor de musi- calprijs komen in aanmerking 'Max Havelaar' van Jos Brink, 'Evita' en 'Cats'. De Zilveren Theaterdansprm heeft ook drie genomineerden: Catht rine Allard, Shaun Amyot en Fiona Lummis. Of deze prijzenregen de belangsi ling voor het artistieke theater tën goede zal komen, valt natuurlijk nos te bezien. De VSCD en de KRO doen in ieder geval hun best om de 'wisselwer- king tussen het pubhek en de serieuze theatermakers te vergroten'. De KRo stelt nadrukkelijk dat: „Nederland niet een provincie van de Verenigde Staten zal worden, in het bijzonder van Cali- fornië". Daarom beperkt zij zich ook niet tot uitzending van het gala, maar zendt bijvoorbeeld deze winter ook 'Romeo en Julia' en 'De getemde feeks' van Shakespeare uit in de brutale regie van de jonge Vlaamse theatermaker Dirk Tanghe. 'Wl Sto drii Door Marjan Mes DAT het nieuwe Nederlandse toneel- tijdschrijft 'Maart' is opgericht en wordt geredigeerd door Hans Croiset is te merken aan de (overigens interes sante) inhoud. De grote artikelen in het eerste nummer - behalve het inter view met Freek de Jonge - gaan over stukken, die dit seizoen door Croiset's nieuwe Nationale Toneel worden ge speeld: 'Woyzek' en 'Alkestis'. Bovendien is er een interview door Willem Jan Otten met de vertaler van 'Alkestis', Gerard Koolschijn; de be faamde vertaler van Euripides en Plato voor wie 'eenvoud en schoonheid heel dichtbij elkaar staan'. Hoofdredacteur Croiset, gesteund door een aantal to neeldeskundigen - en wetenschappers - wil dat 'Maart' ertoe bijdraagt dat het vuur bij het repertoiretheater op nieuw aanwakkert. „Het repertoiretheater in ons land heeft lang genoeg op een laag pitje ge staan", vindt hij. „Wij zijn er niet voor de glitter of de roddel, we zijn geen sekte met de daarbij behorende ge heimtaal. Ieder van ons wil iets uitdra gen van zijn bekommernis omtrent het schrale artistieke en intellectuele kli maat in ons land. Het moet maar eens afgelopen zijn met die privé-discussie achter een vierde wand, de deuren moeten open." Of 'Maart' - een fraai ogend blad op kunstdrukpapier - het inderdaad zover zal brengen, is nog onduidelijk, maar in ieder geval is het een stevige concur rent van 'Toneel Teatraal' (het enige andere Nederlandse toneeltijdschrift), dat wel veel vaker verschijnt, maar minder plaats inruimt voor het inter view. 'Maart' zal slechts vijfmaal per jaar uitkomen, Toneel Teatraal ver schijnt maandelijks. Onduidelijk is de betekenis van de naam, misschien heeft die betrekking op de maand, die nog wel eens zijn staart wil roeren. Het eerste (augustus)nummer laat Freek de Jonge vertellen over zijn dub belzinnige verhouding met het publiek in de zaal, terwijl museumdirecteur Rudi Fuchs zijn voorkeuren op het ge bied van de toneelschrijfkunst te berde brengt. Volgens hem is de enige norm bij toneel de tekst. „Eeuwig of altijd- bhjvend zijn alleen de woorden van de tekst." Hana Bobkova behandelt in een le zenswaardig artikel het gegeven dat in de moderne toneelliteratuur de dialoog heeft moeten plaatsmaken voor de mo noloog. Verder een interview met Werktheater-oprichtster Shireen Strooker die 'Alkestis' van Euripides bij het Nationale Toneel gaat regisse ren. De moord op Gerrit Jan Heijn en vooral de publieke reactie was een van haar inspiratiebronnen. Hans Croiset zelf publiceert eigen dag boekfragmenten uit 1986 waarin hij zich behoorlijk kwaad maakt over het Hans Croiset. toneelleider en hoofdredacteur 'Maart'. - foto archief de stem feit dat Gerrit Komrij het complete to neelwerk van Shakespeare zal vertalen. „Complicaties vermijdend wordt de komende vijftien jaar het onrecht aan gedaan de trekken aan te nemen van de minor poet K. Daartegen komt iets in mij in opstand." Voorts toneelachtig proza van Ger Thijs en een rondetafelgesprek tussen een aantal toneelrecensenten. Dit eer ste nummer is geheel verlucht met ge tekende impressies van decorontwer per Tom Schenk van repetities bij De Appel van 'Hamlet'. Een verzorgde uit gave. 'Maart', toneeltijdschrift, verschijnt vijfmaal per jaar en kost ƒ7,50 per nummer. Abonnement 30,-. Telefoon 070-052930. Van onze kunstredactie MET 'Woyzeck' van Georg Büchner opent de Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Antwerpen het seizoen 1988/1989. In de Nederlandse verta ling van Hugo Claus werd dit sociaal- realistische drama van het jonge Duitse genie, dat in 1837 op 23-jarige leeftijd stierf aan tyfus, zojuist in pre mière genomen onder regie van de Fransman Daniel Benoin. Het wordt tot in oktober doorgespeeld in de KNS aan het Theaterplein, waar Ivonne Lex sinds vorig jaar de scepter zwaait. Op 22 oktober volgt de pre mière van 'Alice', een bewerking van 'Alice in Wonderland' van Lewis Car roll door Jan de Vuyst en in de regie van Jean-Pierre de Decker, die ook re gisseert bij de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen uit Antwerpen. Paul Cammermans zal 'Het laatste glas' van Francis Dur- bridge - een onvervalste thriller - re gisseren bij de KNS. Op 5 november is de première. Op 3 december volgt de première van 'Een woelige overtocht' van Tom Stoppard; een komedie over een musi calgezelschap tijdens een overtocht met een stoomschip. 'Het huis van Ber- narda Alba' van Garcia Lorca in de vertaling van Hugo Claus wordt vanaf 14 januari 1989 gespeeld in de regie van Dominique Serron. Paul Koeck is de auteur van 'De blinde vlek', da top 18 februari in premièe gaat bij de KNS in de regie van Herman Fabri. Over Belgische toeristen in een Catalaans bergdorpje. 'De Seven Hooft-Sonden' van de 17e eeuwse Antwerpse auteur Guilliam Ogier wordt onder regie van Alfons Goris opgevoerd vanaf 17 maart. Daarna volgt een voorstellingenreeks van 'Het Woud' van Alexander Ostrovski in de vertaling van Joanna Bilska en Elise Hoomans en onder re gie van de Duitse Ernst Seiltgen. Een Tsjechow-achtig stuk van de 19e eeuwse Russische schrijver van satiri sche komedies, die als een van de grondleggers van het moderne Russi sche theater geldt. De negende en laatste voorstelling van de KNS betreft 'Don Quichot' van de Franse auteur Yves Jamiaque, geba seerd op de roman van Cervantes uit 1605. Onder regie van de Fransman Jean-Pierre Bouvier gaat dit spektakel op 6 mei in première. Al deze voorstellingen staan vanaf de premièredatum steeds drie tot vier weken in de KNS. Het ensemble telt bekende Vlaamse acteurs onder wie Peggy de Landtsheer, Liliane Dore- kens, Marilou Mermans, Frank Aen- denboom, Herman Fabri, Herbert Flack, Jo Coppens, Peter Strynckx en Guy van Sande. Opmerkelijk is dat Mart Gevers, in de jaren zestig sterac trice bij Ensemble in Eindhoven (het latere Globe), ook deel uitmaakt van de KNS. Ivonne Lex, directrice KNS. - foto archief de stem In de Antwerpse schouwburg staan ook Nederlandse gastvoorstellingen op het programma, zoals 'De Humorist' vna John Osborne met John Rraay- kamp in de titelrol en 'Jeanne d'Arc' met Josine van Dalsum. Bovendien wordt op 7 februari een Franse gast- voorstelhng gegeven van 'Gengis Khan' van Henry Bauchau; een thea terspektakel geregisseerd door de FRansen Jean-Claude Drout en Pierre Laroche bij het Théatre National de la Communauté. Op zaterdag 28 januari (15.00 uur) wordt in de Stadsschouwburg van de Scheldestad een grote kostuumverkoop gehouden uit het befaamde atelier van Mimi Peetermans. Toneelkostuums uit bekende KNS-voorstellingen worden tegen rederijke prijzen verkocht. Toneel blijft peiler schouwburgen Door Marjan Mes Door Marjan Mes OVER choreografe Yen West Side Story' zegt Li dat ze beter in Amerik geboren had kunnen dan wellicht nu een int roemdheid op haar vak weest. Zelf is de 42-jarige Vlaa klassieke balletdansere en choreografe wat be lacht veel, praat heel doet - haar beroep eigei gebarentaal. Ze houdt graag kort. Liever zou z spreken en alles fysiek u legen is ze ook. Achter een theatercafé bij i schouwburg straalt ze vallend groot enthousia werk en de de medewe West Side Story' uit. Samen met de Britse fan Janski was zij eerd delijk voor de bewegin lady'. 'Me and my girl' haar gechoreografeerd werkt zij nu samen aan ming van 'The Westside dringt het eigenlijk tot h verantwoordelijkheid schouwburg gehouden met reprises van de interessantse voorstellingen van het afgelopen seizoen uit Nederland en Vlaanderen. Daartoe behoorden o.a. 'Romeo en Julia' van Dirk Tanghe door de KVS en 'Hitchcock's Drie sprong' van Frans Strijards door Art Pro. Genomineerden voor de Louis d'Or, Guido de Moor (voorheen Haagse Comedle) zal terug te zien zijn bil Hans Josée Ruiter Is één van de ruim dertig acteurs die een vast dienstverband bij Crolsets nieuwe Haagse gezelschap, Het Nationale Toneel. - foto pan sok. het nieuwe Nationale Toneel zijn aangegaan. - foto pan sou neel uit Den Haag, Ro Theater, De Appel en Zuidelijk Toneel. Bovendien zijn er behoorlijk wat voorstellingen geprogrammeerd van belangrijke Vlaamse toneelmakers als Ivo van Ho ve, Dirk Tanghe, Blauwe Maandag Compagnie, De Korrekelder, De Tijd en Zwarte Komedie, die de afgelopen seizoenen bewezen hebben fascinerend toneel te kunnen maken. Toneelgroep Amsterdam komt o.a. met een komedie van Frans Strijards naar de provincie en met 'De Koning van Portugal' van Gerrit Komrij, even eens in de regie van Rijnders. Hans Croiset staat het komende seizoen voor de immense uitdaging om met zijn Na tionale Toneel het bij de Haagse Co- medie weggelopen publiek terug te vin den. En hopelijk een heel nieuw, jong publiek dat geïnteresseerd is in klas siek toneel in een eigentijdse montage. Dit splinternieuwe gezelschap heeft de beschikking over acteurs als Anne- Wil Blankers, Josée Ruiters, Guido de Moor, Gees Linnebank, Marie-Louise Stheins, Peter Tuinman, oude getrou wen van de Haagse Comedie en jonge nieuwkomers. Op het programma staan o.a. 'Alcestis' van Euripides in de regie van Shireen Strooker, 'Woyzek' van Georg Büchner in de regie van Franz Marijnen, 'De Gevierden' van Thomas Bernhard in de montage van Leonard Frank (ex-Baal) en 'Shirley Valentine', een solorol van Anne-Wil Blankers. Allemaal komen ze naar Bre da. Ro Theater, De Appel en Zuidelijk Toneel presenteren artistieke vehikels van de eerste orde. Ivo van Hove regis seert bij Het Zuidelijk Toneel 'Rouw past Electra' van O'Neill. Hoe het ad hoc-gezelschap uit Eindhoven onder leiding van zakelijk en artistiek direc teur Eric Antonis het er van af zal brengen, is meer een vraag voor de toe komst. Het komend seizoen worden als overgangsoplossing hoofdzakelijk be staande produkties uitgebracht, met uitzondering van de O'Neill-voorstel ling. De vrije toneelproducenten brengen een aantal serieuze stukken uit, waar onder 'Spoken' van Ibsen met Ellen Vogel en 'Jeanne d'Arc' met Josine van Dalsum. Johnny Kraaykamp en Nelly Frijda zijn te zien in een succes uit de jaren zestig, 'De Humorist' van John Osborne, waarin Paul Steenbergen des tijds excelleerde. De nieuwe Haagse Comedie, bestaande uit oud-gedienden van de Haagse Comedie, speelt 'The Mousetrap' van Agatha Christie, Linda van Dijck is weer terug te zien in een Amerikaans stuk, 'Separation'. Het is slechts een greep uit een kwalitatief goed klinkend aanbod, dat te zien zal zijn in alle Westbrabantse theaters. Toneel blijft, godzijdank, de peiler waar het beleid van de schouwburgen op rust. Wie de moeite neemt om be halve te kijken ook te luisteren, kan dit seizoen - wellicht meer dan voorheen- uitstekende toneelervaringen opdoen. Sigrld Koetse: hoofdrol levert mo gelijk een onderscheiding op. - foto anp Heddy Lester maakt kans op de to neelprijs voor de beste bijrol In de musical 'Ghetto' bij Toneelgroep De Appel. - foto de appel. Over de financiële, organisatorische en artistieke perikelen bij het Neder landse repertoiretoneel is de afgelopen jaren veel geschreven. Nog altijd is het wachten op de definitieve artistieke doorbraak van de gesubsidieerde gezel schappen, waardoor zij eindeüjk weer goedgevulde zalen kunnen bespelen. Hoewel de nieuwe Toneelgroep Am sterdam in het vorig seizoen enkele boeiende voorstellingen presenteerde, bleven volle zalen uit. Ten onrechte werd dit grootste nationale ensemble onder leiding van Gerardjan Rijnders beschuldigd van 'elitair' toneel. Dat een videoclipachtige voorstelling als 'Bakeliet' de enige was die veel pubhek trok, zegt overigens ook wel wat over de belangstelling van het pubhek, dat zich nog weinig gelegen laat hggen aan spreektoneel. Aan Rijnders zal het ook in het ko mende seizoen niet hggen. Want hij is nu eenmaal gek op videoclips en televi- sie-achtig montages, al verdomt hij het om 'gemakkelijk' toneel te maken waar niet over hoeft te worden nagedacht. In het seizoen 1988/1989 regisseert hij o.a. 'Titus/Shakespeare-commentaar' van Heiner Müller; geen gemakkelijke stof, maar aanleiding voor beeldrijk theater, waarin klassieke en moderne thema's samenvloeien. Een nadeel voor de Westbrabantse toneelliefhebber is dat de grote tonee lensembles nog alleen met hun reis- voorstellingen naar de provincie ko men. Hiedoor kan het helaas voorko men, dat een boeiend toneelsucces uit de Randstad wordt gemist. De echte fanatiekeling zal dus naar Amsterdam, Rotterdam of Den Haag moeten rei zen. Niettemin is - vooral in Breda - nog genoeg te zien van Toneelgroep Amsterdam, het nieuwe Nationale To- Josine van Dalsum:'Jeanne d'Arc'. - fotoanp Ellen Vogel: 'Spoken'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 24