ACHTER DE SCHERMEN NEDERLAND EINDELDK RIJP VOOR 'ONHAALBAAR SOORT THEATER' ZELDZAAM DE STEM VAN DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1988 JAQUES SENF GROTE TOEKOMST JUWEEL JOS BRINK BUSREIZEN EXTRA BIJLAGE VAN DE STEM BIJ HET BEGIN VAN HET THEATERSEIZOEN 1988-1989 de musical. Vorig seizoen ontpopte pi loot-acteur-schrijver Jan Cocheret (30) zich samen met Hans van der Woude als musicalproducent. Hun debuut, 'My generation', over de revolutionaire jaren zestig, werd een redelijke hit. De avontuurlijke Cocheret hoopt samen met Cilly Dartell in de toekomst meer musicals te produceren. Ook werd vo rig jaar het muziek- en dansspektakel 'Jeans' geïntroduceerd, met beroemde nummers uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Hoewel er weinig verhaal viel te bespeuren, was de publieke response toch van dien aard, dat 'Jeans' ook in het seizoen 1988/1989 te zien zal zijn. Het jongste initiatief komt van de on bekende 26-jarige Tom Oosterhuis, die erin is geslaagd om befaamde cultuur- bonzen te interesseren voor zijn musi cal 'Zeldzaam' die op 20 december in première gaat in de Amsterdamse Stadsschouwburg en vervolgens meer daagse toernees door het land maakt. Hij wist zelfs de Raad voor de Kunst om te praten met zijn plannen voor een 'West Side Story van de jaren tachtig'. Jonge popmuzikanten en dansers spelen de hoofdrol in wat een video achtig gebeuren moet worden onder regie van Jean-Pierre de Decker, regis seur ook bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Producent Wim Visser van Mojo-Theater Delft heeft er, met alle brutale flair een theaterfanaat eigen, op gegokt dat deze 'krakersmu- sical' van en met onbekende artiesten vele avonden achtereen in twintig Ne derlandse schouwburgen volle zalen zal trekken. Een enorme gok naar het resultaat waarvan geroutineerde producenten als Senf en Van den Ende met span ning uitzien. Senf is van mening dat 'Zeldzaam' een geweldig kassucces kan worden. Op papier waren de plannen zo aanstekelijk dat prominenten als Wim Bary, Frits Becht, Jan Kassies, Piet Meerburg, Franz Marijnen en zelfs Til Gardeniers spontaan een co mité van aanbeveling hebben gevormd. De 'revival' van de musical is in het Nederland van de jaren tachtig een on miskenbaar feit. In onze door een beeldcultuur beheerste tijd neemt de behoefte aan kijk- en muziekspelen nog toe. Ook de opera, dans- en bewe gingstheaters trekken meer publiek dan ooit. Toch blijft het toneel nog al tijd de spil van de programma's van alle zichzelf respecterende schouwbur gen. Maar de musical is wel de grote trekpleister. Wie zou daar rouwig om zijn? j Musical trekpleister jaren tachtig YHfs voorstellingen geeft van oude Broad- way-successen in een zo authentiek mogelijke versie. De afdeling musical van dit grote Vlaamse balletgezelschap- onder leiding van zangeres/actrice Linda Lepomme heeft met haar spec taculaire opvoeringen van evergreens als 'My fair lady', 'Evita' en 'Jesus Christ Superstar' een belangrijk gat in de Nederlandse theatermarkt weten te vullen. Het KBW nam in 1985 de taak over van het Gentse Arena Theater, dat al eerder musicals als 'Piaf en 'Je sus Christ Superstar' had uitgebracht, maar werd opgeheven. In Nederland is de belangstelling voor de evergreens van het KBW zo mogelijk nog groter dan in eigen land. Seizoenenlange pro longaties maken deze grootscheepse, kostbare produkties financieel aantrek kelijk en mogelijk voor de producen ten. De ambitieuze Nederlandse toneelpro ducent, coproducent en impressario Jacques Senf had voor 1985 nog nooit van het Koninklijk Ballet gehoord, maar toen hij zag wat het presteerde, is hij er meteen op in gesprongen. Hij or ganiseert niet alleen de Nederlandse toernees, maar adviseert ook over het aandeel van Nederlandse artiesten bij de casting. Een Nederlands publiek ziet nu eenmaal graag een bekende Ne derlander op het toneel. Senf beheert dit seizoen een pakket met vijftig thea- terprodukties waaronder zeven musi cals. Voor producent Joop van den Ende verzorgt hij het impressariaat van de grootscheepse, internationale musical- produktie 'Barnum' met Mike Burstyn in de rol van de legendarische circus koning. Ook organiseert hij de toernees van de Amerikaans-Duitse coproduk- tie 'Sophisticated Ladies' die op 21 september in Den Bosch in première gaat en van de musical 'Upside Down' met Karin Bloemen en Robert Paul. De musical is financieel gezien de be langrijkste poot van het miljoenenbe drijf van de 41-jarige Senf. „De musi cal", zegt hij, „heeft in Nederland een heel grote toekomst. Ik ben nu al bezig met het seizoen 1989/1990. Dat wordt een enorme fruitmand met mooie mu sicalvoorstellingen waar iedereen uit kan happen". Voor het Koninklijk Bal let van Vlaanderen is hij een onmis bare schakel, omdat dit repertoirege- Barnum', met Mike - fotoedlohman Scène uit de musical 'Cats' in Carré, die nu al voor het tweede seizoen een enorm succes is. - foto kors van bennekom. prachtig bij te zetten. ;rk gaat? Gewoon i. Daarin vindt u een nformatie. ;rklaring snel op. je van uw leven met zeischap de honderd voorstellingen in Nederland niet zou kunnen missen. „Zo'n produktie", aldus Senf, „kost 25.000 gulden per dag. Daar moeten heel veel voorstellingen van gegeven worden, willen de onkosten er uit ko men. Zonder een Nederlandse toernee zouden er niet zulke kostbare produk ties gemaakt kunnen worden, omdat de Vlaamse schouwburgen alleen te weinig opbrengen". Jacques Senf protesteert tegen de opmerking dat de musical de belang stelling voor het toneel verdringt. „De spektakels gaan natuurlijk verschrikke lijk goed, maar mijn toneelvoorstellin gen - altijd nog duizend per seizoen - zitten allemaal vol. Die negatieve pu bliciteit over het gesubsidieerde toneel doet veel kwaad. Er is ontzettend veel kwaliteit. Ik roep altijd: geef mij een stuk met Gerardjan Rijnders als regis seur en bij mij zit de zaal wel vol". Naast reprises van zijn bestaande suc cessen brengt het Koninklijk Ballet van Vlaanderen het komend seizoen 'The West Side Story' op de Neder landse en Vlaamse podia. Een kolos sale onderneming, een van de grootste uit de 'vaderlandse' musicalgeschiede nis. Als je tenminste Joop van den En- de's 'Barnum'-spektakel niet meere kent. 'Barnum' wordt, volgens Senf 'een enorme klapper' en 'West Side Story' 'een juweel'. Het succes van de grote voorbeelden heeft ook jonge, onbekende schrijvers en producenten op het spoor gezet van Jacques Senf, producent en im pressario van een aantal musicals (en toneelvoorstellingen). - foto archief de stem. DE MUSICAL is sterk in opmars in ons land. Voor het eerst brengen Nederlandse theaterprodu centen regelmatig bekende musicalsuccessen van Broadway en uit Londen in de vaderlandse schouwburgen. Een initiatief dat in 1985 door Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen werd geno men en dat geweldig aansloeg bij het pubüek. In het theaterprogramma 1988/1989 staat een aantal groot scheepse, muzikale spektakels op het programma. De grootste klapper moet 'Barnum' worden; de circusmusical rond Mike Burstyn. Eenonderneming van Joop van der Ende. Hooggespan nen zijn ook de verwachtingen van 'The Westside Story', die dit seizoen door het Vlaamse gezelschap wordt gespeeld, dat al meerdere seizoenen volle zalen trekt met 'Jesus Christ Superstar', 'My fair lady' en 'Evita'. Veel wordt er ook verwacht van de musical 'Zeldzaam' van de volledig onbekende Tom Oosterhuis. Daarnaast staan er nog an dere Nederlandse musicals geprogrammeerd, zoals 'Upside Down' met Karin Bloemen en Robert Paul. Deze theaterbijlage is bijna geheel gewijd aan het fenomeen mu sical in Nederland. Speciale aandacht wordt besteed aan Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en aan 'Barnum'. Op de laat ste pagina is het regionale theaternieuws van de komende week te vinden. Deze Theaterpagina zal voortaan weer iedere donder dag verschijnen. Door Marjan Mes Muziek, zang, dans, oogstrelende kos tuums, een glanzend decor en een ver haal dat niet al teveel om het lijf heeft, maar wel een gevoelige snaar raakt. Dat is kort geformuleerd: de musical. Een van oorsprong Amerikaans thea tergenre, dat in de jaren twintig Broad way veroverde en dat in de jaren tach tig Nederland opnieuw verovert. Namen als George Gershwin en Irving Berlin veroorzaken ook nu nog een warm, nostalgisch gevoel en een hang naar de onschuld van toen. In 1957 werd dat onschuldige karakter van de oude musical definitief veranderd met de komst van 'The West Side Story' met zijn grandioze jazzballetten tussen rivaliserende straatbendes en de schit terende muziek van Leonard Bern stein. Anno 1988 zal deze musical voor het eerst een groot publiek in de Ne derlandse schouwburgen met een stuk musicalrevolutie uit de jaren vijftig confronteren. "x Ook het Nederlandse publiek is al tijd al dol geweest op de musical, maar kon er nooit volledig kennis van ne men. Af en toe kwam er wel iets Ame rikaans naar Carré, maar dat was voor de bevoorrechten. Voor Nederlandse producenten bleef het een onhaalbaar soort theater vanwege de astronomi sche kosten en het feit, dat Nederlan ders nu eenmaal niet bereid zijn om ver te reizen voor een theaterproduk- tie. Dat wij toch van geestige, professio nele musicals konden genieten, was vooral te danken aan de overleden pro ducent John de Crane, die Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink in de jaren zestig en zeventig in de gelegenheid stelde om hun musicals uit te brengen. Maar er was geen sprake van dat zo'n muzikaal blijspel meerdere seizoenen achtereen op de planken bleef. En dus was het steeds een financieel waagstuk. rijke spektakels raakten met hun bood schap ook nog een gevoelige snaar, waardoor een breed publiek, dat an ders nooit naar de schouwburg zou zijn gekomen, een uitgesproken musical voorkeur kreeg. Jos Brink ontplooide zijn gedurfde initiatieven bovendien in een tijd, de jaren tachtig, dat er nauwe lijks nog iemand bereid was om naar gesproken toneeltekst te luisteren. Het toneel kreeg het steeds moeilijker, maar het muzikale blijspel maakte steeds meer furore. 'Zeldzaam', een Nederlandse musical over jonge dansers en musici die van een oude brouwerij een echt theater maken. - fotoarchief de stem Zelfs onze huidige, belangrijkste leve rancier van musicals-naar-Ameri- kaans-voorbeeld, Jos Brink, slaagt er nog niet in om met een mammoet-pro- duktie als 'Max Havelaar' meer dan twee seizoenen op het podium te blij ven. Maar ongetwijfeld is Brink de man, die het Nederlandse publiek rijp heeft gemaakt voor de grandioze 'revi val' die de musical thans in Nederland beleeft. Amerikaanse musicals kwamen nooit naar de provincieschouwburgen, maar Brink en Sanders wel. Hun kleur- Wat is er ook leuker dan om naar mooi aangeklede mensen te kijken, die ook nog eens fantastisch zingen en dansen? Hoe kolossaal de belangstelling van het publiek voor musicals kan zijn, blijkt niet op de laatste plaats door de al maanden tevoren uitverkochte voor stellingen van de musical 'Cats' in het Amsterdamse Carré. Reizen doen de Nederlandse musicalliefhebbers nog altijd niet graag, maar georganiseerde busreizen naar 'Cats' bleken een ge slaagde oplossing. Het belangrijkste musical-initiatief is echter afkomstig van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen uit Antwerpen, dat sinds 1985 immer uitverkochte Joop van den Ende komt met de ambitieuze produktie Burstyn als de legendarische circuskoning.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23