al nieuwe jjrond in loeren maken goed gebruik van mestsilo in Zuidzande i MAKEN ONS ALWEER OP VOOR DE HERFSTVAKANTIE' dlandtheatei teaterseizoei De brandweer kwam te hulp fetec - KORT ZEEUWS Uniek Zeeuws record Wielertoerist Sluis PLAATSELIJK NIEUWS n SPORT ingebruikname MARKTEN )ESTEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 13 SEPTEMBER 1988 T20 Botsing Krassen Bapaume Muziekfilm ..DZAND/RETRANCHEMENT - Het vakan- je.oord Cadzand-Bad ligt er nog niet verlaten ook al zijn we halfweg september. Enkele Duitse badgasten lopen richting strand en in het jentrum is het nog behoorlijk druk met winke- ïide mensen. Perfect Geen topjaar Gedempte lichten Geen water Breskens Hedenesse Hoofdplaat Op Monumentendag: Ook Steenfabriek Aardenburg open Open dagen van de stoomtram Toeristische uitwisseling gebeurde toen H. de J. beke achterop F. reed. uitj,! SCHOONDIJKE - fiij aanrijding op de rijksweg Schoondijke werden personenauto's geheel nield. Een bestuurder raakt, licht gewond. Het ongeval beurde toen PAN Oostburg met zijn auto v*. de middenweg de voorra weg kwam oprijden en 1 taal in botsing kwam' JN. uit Heinkenszand BRESKENS In het recrea tiepark Schoneveld wen een vijftal auto's bekrast i scherpe voorwerpen, auto's waren van vakanü gangers die zich daar bevoa. den. Concounbond Zuid-I 941 jonge duiven, 1522,04 E. Vermast, Yerseke; 2. J. Heinkenszand; 3. J. de Gr Wemeldinge; 4. P. van Leewi 's-Heer Hendrikskinderen; sT Murre, Yerseke; 6. H. Paan Yerseke; 7. J. Polderman, Abtskerke; 8. F. Jansen ar, Ki. pelle; 9. Wagenaar-Toonte Kloetinge; 10. M. de Jongt, Hei».' kenszand. Concourseombinatle Weat-Ztg. topper missen. De pol 'Meisjes' moest verstek "1*1 gaan wegens ziekte van van de dames. Om 12.00 uur beet toneeli Terneuzen de spits af 'Rondo', een expressii Aansluitend bracht het Tejai Marrein 'Kwelling' van Hi man Heijermans. Verder W er een muziekfilm 'Opus om1 met jazz- en tapdans en Jeroefl Reehuis. In de foyé van het theil konden de talrijke bezoel' informatie krijgen over de neelgroep Terneuzen, de Tfrj neuzense muziekschool a kunstzinnige vorming, Pi*P en Bess en de stichting Jazz, stichting Blues, ballei Lilianne Butler en de De Vliegende Hollander. V< met behulp van videobeel en leerlingenwerk, gaven instellingen een beeld van 1» activiteiten. ilen voor het nieuwe dieren* id in gejaagd. Verwacht word' voor dieren zonder baas me®" kan worden genomen. meld als een leerlingenbond plaats. De nieuwbouw, waa^ mee een bedrag van vier gemoeid is, wordt door stichting gefinancierd en aan voldoende fondsen te K"- men werd een speciale sp®*" soractie op touw gezet toe is die actie erg succe*^ verlopen. Verschillende be<M' ven hebben gelden beschik'*' gesteld en ook de JuniorkaW" i Zeeuwsch-Vlaanderen middels een eigen actie v<® fondsen voor ons weten te w' ven," benadrukte de voorzW®. Het nieuwe onderkop wordt niet verf groter dan I* oude dierenasiel, dat nodig a*j vervanging toe was, omdat njj gebouwd was op een slee» ondergrond. In totaal kome" veertien binnenverblijve" 22 buitenrennen. „Voor deW»T den maakt dit niet veel Voor katten daarentegen h® ben we in het nieuwe veel meer ruimte, omdat rennen veel praktischer M ingedeeld," aldus Broekhof® e verslaggever UffiZANDE - De akkerbouwers ie regio maken goed gebruik de Cehave mestsilo in Zuid- je Vooral nu het oogstseizoen 'begonnen, rijden de boeren af aan. kens A. Brasser van het landbouw en verhuurbedrijf Brasser, die uit de van d< zande. voor de distributie in het Zeeuws- Vlaamse zorgt, is de silo met Bra bantse mest een succes. „Het was een grote investering, maar de silo lijkt zijn geld op te bren gen. Ik had zo'n grote aanloop niet verwacht. Het is altijd een gok om met zoiets te beginnen. Het is nu zelfs zo dat we elke dag extra vrachtwa gens uit het Brabantse moeten laten komen om aan de vraag te kunnen voldoen". „Dat de zaak zo goed loopt, ligt ook aan het bedrijf. We werken al dertig jaar op vertrouwensbasis met de boe ren en dat werkt ook als een stimu lans om bij ons mest te halen". Veel klachten over de stank heeft Brasser niet gehad. „Er zit een kap op de silo, dus je ruikt de mest niet. Iedereen is heel tevreden. Alleen bij het uitrijden van de mest ruik je wat. Verder wachten we wat de camping- gebieden betreft met uitrijden. Pas over twee weken als het vakantiesei zoen achter de rug is, zal in die buurt ook gemest worden". Het loonbedrijf Brasser beschikt momenteel over een silo waar 2000 kubieke meter stront in opgeslagen kan worden. „Misschien gaan we bin nenkort wel uitbreiden als de vraag zo groot blijft Er komt dan waar schijnlijk een silo bij. Voorlopig blij ven we met één mestopslag werken", aldus A. Brasser. De silo is er gekomen omdat De Zeeuws-Vlaamse akkerbouwers een grote behoefte hadden aan natuur lijke meststoffen. In Midden- en Oost-Brabant was er juist met een groot overschot aan natuurlijke mest stoffen. ampin gh ouders tevreden u onze verslaggever ecampinghouders in dit vakantiegebied zijn niet onte- jden over het afgelopen zomerseizoen. Het leek er even p dat het weer het vakantieplezier zou bederven, maar losomber werd het niet. Ptfdër. man 's-Heer Abtskerke; 3. Ra Jonge, Heinkenszand; 5, Beenhakker, 's-Heer Arendshr. ke; 7. P. Hoondert, Heinkêr». zand; 8. J. Compiet, 9. P. Mi beiden 's-Heerenhoek; 10. M. Aiï Lewedorp. VZV Hoofdplaat, 253 1454,34 mpm: 1 an 3. A. de 1 en zoon, 2 en 10. Th. van de 4. J. Temmerman, 5. E. Tem man-Dorp, 6 en 9. H. Riema*,l A. Gernaert, 8. H. Calon. Recht voor Allen Sluis, 115 ven, 1384 mpm; 1. mevrouw C pens-Baert, 2,3 en 6. M. vai Busche, 4. J. Louweret, 5. F. 1 - en zoon, 7 en 10. H. van Dai Verheule, 8 en 9. G. Tange. buw hield het Zuidlandtheati an het nieuwe seizoen een Uit> de voorstellingen, waren dl en muziekverenigingen aan* ■m won een weekeinde Londen aartjes voor de musical Cats. Uitmarkt zondagmiddag herhaling van het ramp- 1987 waarin de regen de n, caravans, appartemen- i haar bewoners tot het idige' teisterde, ben niet ontevreden", Jt mevrouw M. van de 1de van camping De Panne- in Nieuwvliet. „Het irseizoen was niet slecht, juli door het slechte weer te- Het leek even de verkeerde il op te gaan, maar die drie weken in augustus in zeer veel goed. Dank- de voorzomer en de maand itus kunnen we spreken i redelijk seizoen". ;j van de Velde bespeurt een idens in de vakantieduur, zie duidelijk dat de vakan- vande mensen korter wor- Vroeger kwamen de men- voor langere tijd naar de iping, gemiddeld lag de va- itieduur van de toerist zo id de drie weken. Nu blijven mensen minder lang. Je hebt ir weekvakanties, mensen ie maar een weekje blijven of zelfs personen die slechts een weekendje de camping bezoe ken. De lengte van de vakantie is behoorlijk ingekrompen". Valt het weer tegen, dan moet Van de Velde nogal wat klach ten verwerken. „De Panne- schuur is een vijf sterren-cam ping. De mensen verwachten dan dat alles perfect is. We hebben hier op de camping een goed drainage-systeem, maar als het veel heeft geregend, dan blijven er plasjes op het terrein staan. Daar klagen de mensen dan over. De klachten zijn dus niet altijd reëel. We doen ons best om alles zo goed mogelijk op te lossen". Momenteel is het nog druk op De Panneschuur. Van de Velde: „September is tot nog toe niet slecht verlopen. Afge lopen weekend was het zelfs druk. Er is nog van alles te doen bij ons. De snackbar en het restaurant is nog open. Laatste Duitse toeristen wandelen over Boulevard de Wielingen in Cadzand-Bad. - FOTOWIM KOOYMAN Verder kunnen de mensen overal in, er kan bijvoorbeeld nog volop gezwommen worden. We maken ons nu op voor de herfstvakantie. Dan krijgen we nog heel wat toeristen over de vloer. Verder staan ons nogal wat bruiloften en partijen te wachten. Pas na de herfstva- kentie breekt er een rustige tijd De heer Faas, hotelier en voor zitter van de VW-Cadzand, is niet echt tevreden over het af gelopen zomerseizoen. „Ik heb nog geen inzicht over de resul taten van september, maar over het algemeen lijkt dit sei zoen op vorig jaar. In de voor zomer viel de bezetting van de appartementen en hotels tegen. Pas in juli kwam daar een po sitieve verandering in. Septem ber maakt een stukje verloren terrein weer goed. Ik denk dat hetzelfde voor de campings geldt". Faas maakt zich enige zor gen over de herfstvakantie. „Vroeger had je het twee we ken behoorlijk druk. De eerste week kreeg je Duitse gasten en de anderer week hadden de Hollandse badgasten herfstva kantie. Dit jaar valt de herfst vakantie in Duitsland en Ne derland gelijk. Je hebt dan nog maar een week veel toeristen in je plaats. Dat is helaas jam mer en zal ons geld kosten". Over de nieuwe lokatie van de VW in Cadzand is Faas zeer te spreken. „Vroeger was de VW moeilijk te bereiken. Nu ligt het gebouw vlak voor de winkelhal. Het gevolg is, dat het veel drukker is geworden. De VW is nu een blikvanger in Cadzand en zo hoort het ook". „Het is geen topjaar voor ons geworden", vertelt F. Vriends van camping De Wildhof in Retranchement. „Dit seizoen ligt tussen 1986 en 1987 in, niet goed maar ook niet slecht. Sep tember is voor mij altijd een slechte tijd. We moeten het vooral van jongeren hebben en aangezien hier bijna geen festi viteiten voor jongeren meer Zijn en de school weer is begon nen, blijft de jeugd in deze maand weg". De jeugd heeft sowieso min der oog voor de camping van hem gekregen. Vriends: „Het is een tendens. De jeugd gaat nu liever de grens over. Kijk maar naar de schoolreisjes. De bus sen gaan tegenwoordig alleen nog maar richting buitenland. De prijs in het buitenland is eveneens interessant voor de jongeren. Ik heb wel meer ge zinnen op de camping gekre gen. Al met al zijn de resulta ten beter dan vorig jaar en dat is meegenomen". GEEN ENKELE plaats in West-Zeeewsch Vlaande ren was zo vol met Duitse militairen als Breskens, 11 september 1944. Lange rijen terugtrekkende troe- uit Frankrijk en Bel gië stonden op inscheping te wachten. De afgelopen week hadden ie boten al af en aan gevaren ai geallieerde jagers waren i» de lucht geweest om hen te bestoken. Toen volgde om on geveer 16.00 uur van 11 sep tember een bombardement en "erd een groot deel van Bres kens verwoest. Het duurde "iet lang of de eerste berich ten daaromtrent drongen tot de andere dorpen door. Volgens onderlinge af spraak zouden de gemeenten, toen nog veertien in getal, akaar hulp bieden, waarbij Oostburg als kerngemeente zou fungeren. Alle artsen in - streek werden naar het St-Antoniusziekenhuis te Oostburg geroepen om te hel- P® bij behandeling en opera tes van de daar aangevoerde gewonden. Ook de brandwe ren werden opgeroepen. De brandweer van Oostburg vertrok al kort na de ramp, 17.00 uur, naar Breskens. y, ')d zijd zag men niets n brandende of rokende Puinhopen. Er was geen lei- ainj- - Verwoest Breskens 1944, Dorpsstraat ding om hulp te bieden, de be volking was in radeloze angst gevlucht! Men wist eenvoudig met waar te beginnen om mo- geujke slachtoffers van onder bet puin te halen. Ook in sluis verwachtte men spoedig alarm en maakte brandweer zich gereed om mr te rukken. Het brand- eerpersoneel was gewaar- •®bwd, maar niemand werd erplicht om mee te gaan. De brrnering uit Oostburg swam te Sluis pas om 23.00 bmnen. De telefoon was 'telg onklaar. De terug- l.j Duitsers hadden fiJi lastig gemaakt, tv afgePakt en zo meer. 'enslotte was het toch aan hi>7 j van de Oostburgs d e brandweerlieden wer- Jjfte £'ets gewaarschuwd -al. ,men de burgerij in die "sbhtelijke uren niet wilde "finten door het luiden t de alarmklok. Binnen minuten waren allen op trok men. Ziehier verder hun verhaal. „De wagen was naar de nor men van die tijd modern uit gerust en met volgens voor schrift gedempte lichten re den we Sluis uit. Het was twintig minuten over elf. We schoven achter een kolonne vrachtwagens aan die op on derlinge afstand van 25 meter als een lange sliert, waarvan het begin niet te zien was, in de richting van Draaibrug reed. Er waren vliegtuigen in de lucht. Aan het pensionaat begon nen we met het inhalen van de Duitse kolonne, maar van iedere wagen die we voorbij staken werd er door de Duitse chauffeur geroepen. We be grepen er niets van. Plotse ling verscheen er een rode lamp op de weg. De remmen knarsten en aan weerszijden sprongen Duitsers op onze wagen, die duidelijk maakten dat we onze lichten, overigens slechts spleetjes, uit moesten doen, anders zou een militair het stuur overnemen. We kre gen bevel zonder licht rechts tussen de kolonne in te schui ven. Het motorgeronk in de lucht stierf weg en op een ge geven moment gingen alle lichten van de Duitse wagens weer aan. Langzaam reden we verder. Een andere ko lonne die in de richting Sluis reed, ontnam ons de kans om weer voorbij te steken. Moto rordonnansen reden heen en weer langs onze kolonne. Plotseling deed er een ons stoppen en vroeg tot welke eenheid we behoorden en waar we naar toe gingen. Toen we zeiden dat we de Sluise brandweer waren en naar Breskens moesten om hulp te verlenen, sprong hij op zijn motor en reed weg. Vijf minuten later liet een Duitse officier ons weer stop pen en stelde dezelfde vragen. De naam Breskens interes seerde hem bijzonder en we kregen opdracht voor de ko lonne te rijden met een snel heid van vijftien kilometer. De tegenliggers waren gepas seerd en kort voor Draaibrug hadden we de kop van de ko lonne te pakken. Daar ston den twee motorrijders met afgezette motoren. Onze chauffeur gaf echter vol gas en met de lichten uit hadden we spoedig een paar honderd meter voorsprong. Na met grote snelheid de bocht in Draaibrug genomen te heb ben reden we richting Oost- burg. We werden gelukkig niet meer gevolgd. Aan de Liter werden de lichten weer ontstoken en nu aPpèl en was de brandspuit On ue uranui P toeren gebracht. Toen ver- Verwoest Breskens 1944, Steenoven. passeerden we groepjes Duit sers die te voet richting Bres kens trokken. Hoe dichter we Oostburg naderden hoe meer we er tegen kwamen. Precies om twaalf uur waren we op de Markt in Oostburg. Daar ramden we in het nachtelijk duister nog een Duitse perso nenwagen. Bij de Oostburgse brandweerkazerne zochten we naar de gids die ons vol gens afspraak verder zou vergezellen. Er was echer nie mand te vinden. Dan naar de brandweercommandant, maar zijn vrouw vertelde dat iedereen die in Oostburg op straat kwam opgepakt werd en dat de Oostburgse brand weer naar Breskens was ver trokken. Dan maar alleen verder. Buiten Oostburg zagen we de hele kust van de Wester- schelde als een rode gloedlijn afgetekend. Het brandde op veel plaatsen. Opeens was er weer vliegtuiggeronk. De lichten gingen uit. Het was een aanval op Breskens en Hoofdplaat. Bommen ont ploften in de verte, nachtja gers schoten hun mitrailleurs leeg. Het was een aangrijpend gezicht, de rosse gloed van de branden, de door bommen werpers uitgeworpen licht- fakkels, de slierten veelkleu rige lichtspoormunitie. Plot seling een daverend gedreun. We stopten en in de kortste keren lagen we in de sloot. Ene nachtjager kwam laag in de lengterichting over de weg scheren en keerde daarna te rug. Dit herhaalde zich nog een paar keer. Eindelijk kwamen we in Schoondijke aan. Op het kruispunt waren alle wegen door de Feldgendarmerie af gezet. Hier kwamen de stro men uit Oostburg en IJzen- dijke samen. Toen we ons be kend gemaakt hadden moch ten we meteen verder. Nu werd het steeds drukker en gevaarlijker. De weg was be zaaid met obstakels van al lerlei aard; karren zonder wielen, kapotte auto's, dode paarden, gewonde paarden die plotseling verschrikt voor de auto sprongen en overal bomtrechters. Eindelijk naderden we Breskens zonder ongelukken. We reden door tot het post kantoor. Hier konden we niet verder. Vier man bleven bij de wagen, de rest mengde zich tussen de Duitsers die muisstil terugtrokken. Hoe meer we de haven naderden, hoe groter de chaos werd. Op het laatst was er maar een pad van nog geen twee meter breed en aan weerszijden een dam van dode paarden, ge sneuvelde soldaten, kapotte auto's, karren, geweren, hel men en puin. Vliegtuigen ronkten weer boven onze hoofden en als bij toverslag waren de Duitsers verdwe nen. Van de Oostburgse brand weer was geen spoor te be kennen. We besloten naar de auto terug te gaan. Het was inmiddels half twee in de nacht geworden. Overal ka potte en nog brandende hui zen en geen burger te zien. In gedachten verzonken reden we terug, diep onder de in druk van wat we hier voor het eerst in ons leven hadden gezien". De Aardenburgse brand weer werd nog later gealar meerd. Om twaalf uur 's nachts kwamen twee jonge mannen op de fiets bij de brandweercommandant met het verzoek om direct naar Breskens te komen. Vrij spoe dig waren de mannen gealar meerd en in het spuithuis bij een. De spuit werd in orde ge bracht, maar de motor wilde niet aanslaan. Door de slechte benzine waren de leidingen verstopt. Gelukkig kreeg men de motor enige tijd later op gang, maar na een paar hon derd meter was het weer het zelfde liedje. De wagen werd terug naar het spuithuis ge duwd, juist toen daar een grote kolonne Duitse auto's passeerde. De leidingen wer den opnieuw nagekeken en de sproeiers schoon gemaakt bij een spaarzaam lichtje. Om half vier kon worden gestart. Zier hier verder hun verhaal „Binnendoor reden we naar Oostburg, maar nog voordat we Aardenburg uit waren moesten we al schuilen onder een heg omdat vliegtuigen lichtkogels lieten vallen. Om vier uur waren we in Oost burg, waar we door de Feld gendarmerie werden doorge laten. De weg naar Schoon dijke was gevaarlijk omdat er aan de kanten veel eenman- sputten waren gegraven. Een keer bonkten we er doorheen, maar het liep goed af. Vanaf Schoondijke zagen we de lichtgloed. Om half vijf in de morgen waren in de Dorpsstraat waar we de verwoesing za gen. Stapvoets bereikten we het havengebied dat in brand stond. Tot onze verbazing za gen we geen brandspuiten, geen manschappen en nie mand kon ons zeggen wat we moesten doen. Alleen zagen en hoorden we Duitsers die tussen het puin en de bran denden gebouwen naar ka meraden zochten. Op het Spuiplein lagen vele dode paarden en ertussen nogal wat lijken van Duitse solda ten. Het was alles even vrese lijk om te zien. We gingen op onderoek, maar nergens was er iemand om te zeggen wat we moesten doen. Uiteindelijk vonden we een brandweerman die zei dat er door het eb geen water meer in de haven was om te spuiten en dat daarom ook de brand weer van Oostburg naar huis was gegaan. Die van Bres kens eveneens. Daar stonden we nu! We waren met groot gevaar naar Breskens geko men en konden er niets doen. Toen het om een uur of zeven wat lichter was geworden be sloten we terug te keren, on voldaan omdat we voor niets zoveel hadden gewaagd. Bij Kruisdijk passeerden we weer een grote kolonne vluchtende Duiterss, die er allemaal even berooid uitza gen. Toen moesten we dek king zoeken voor een groep vliegtuigen die begon te mi trailleren. De terugtocht ver liep verder zonder stoornis en we kwamen heelhuids huis". HENGELEN - Aan de vijfde clubwedstrijd van de hengel- sportvereniging De Zeekrab UOStDurg namen 32 senioren en zeven junioren deel. Uitslag senio ren; 1. S. Verhage 1298 pun ten, 2. J. Thange 1149, 3. P. Ocke 488. Junioren: 1. H. Ro bijn 135,2. R. Giljam 1,3. R. de Poorter 1 punt. brengen. Men kan zich nog opgeven tot 30 september bij de Zeeuwse Vrouwenraad. CURSUS - De Zeeuwse Vrou wenraad houdt in samenwer king met het vormingscen trum Van Eeghenhuis/Hede nesse een cursus voor vrou wen: Omgaan met conflicten. De cursus wordt 12, 13 en 14 oktober gegeven in het vor mingscentrum door Myriam Ducastel. In deze cursus wordt aandacht besteed aan veschillende manieren van omgaan met conflicten, om ze daarna door zowel theoreti sche informatie als oefenin gen rondom fictieve conflict situaties tot een oplossing te BRIDGE - De Bridge Socië teit Oostburg speelde de eer ste wedstrijd voor de winke liersbeker. Uitslag groep A: 1. heren Van Dael-Haggenburg, 2. dames Van Opdorp-Fer- mont, 3. dames Voogdt-Re- mijn. Groep B: 1. dames Lu- teyn-Bron, 2. dames Te Beek- De Hullu, 3. mevrouw Van der Schaaf-de heer Mabelis. HENGELEN - Aan de vijfde clubwedstrijd van hengel sportvereniging De Schelde werd door achttien personen deelgenomen, waaronder vier junioren. De gevangen vis be droeg bijna veertien kilo gram. Uitslag: 1. M. Verher- brugge 2343 punten, 2.1. Ver- herbrugge 2238, 3. J. Datthijn 1408. De volgende wedstrijd is 25 september van 12.00 tot 15.00 uur. MIDDELBURG - Tijdens de open monumentendag kan het Zeeuwse publiek op za terdag 17 september ook een kijkje nemen in een drietal industriële monumenten. Het gaat om de Steenfabriek in Aardenburg, een oude water molen in Middelburg en de meestoof De Kapel op Schou- wen-Duiveland. Van die drie monumenten is de in 1902 op gerichte steenfabriek nog het enige dat produceert waar voor het is gebouwd: bakste nen. De openstelling is mede te danken aan de werkgroep industriële archeologie van de Zeeuwse Culturele Raad die zich beijvert om meer aandacht te vestigen op de restanten van Zeeland's tech nische geschiedenis. GOES - De Stoomtram Goes- Borsele houdt in het weekend van 17 en 18 september open dagen. De toeristische mu- seumlijn laat dan bij het sta tion in Goes niet alleen de stoomlocomotieven en -trams zien, maar verzorgt uiteraard ook een aantal ritten. Op za terdag gebeurt dat tussen 10 en 17, op zondag tussen 11 en 17 uur. De tramlijn heeft voor heel wat extra attracties ge zorgd, waaronder een Zwit serse postautobus (die op zon dag naar de schaapskooi in Nisse rijdt), een smalspoor stoomlocomotief, een stoom spuit van de brandweer, een stoomwals en een stoomtrac- tor en modelspoorbanen. MIDDELBURG - De ge meente Middelburg gaat op zaterdag 17 september een toeristische uitwisseling aan met het in Kent (zuid-Enge- land) gelegen district Shep- way. De ondertekening van een charter vindt plaats tij dens een academische zitting in het stadhuis, waarmee Middelburg tevens de her denkingsperiode William en Mary afsluit Er staan dan ook enkele historische lezin gen op het programma. KAPELLE, 12 september - Groenteveiling: komkommers: kil 41 44-45, 51 53, 61 61-72, kl2 41 36,51 56. Sla natuur: kil 8 24. To maten krat: kl2 A 430-610, B 440- 610, C 380-410. Krulandijvie: kil A 48. Andijvie natuur: kil A 30, kl2 A 20-22. Bloemkool natuur: kil 04 170, kl2 06 40-150, 08 40-80, 12 50. Broccoli: k!2 150. Breek- peen: kil 20 35. Bospeen natuur: kl2 65. Courgette natuur: kl2 ON 15. Spitskool: kil A 22, kl2 A 12. Snijbonen glas: kil 240-260, kl2 190, KR 110-210. Snijbonen na tuur: kl2 90-110, KR 85. Spercie- bonen natuur: kil 150-170, k!2 150-170. Sperciebonen stok: kl2 200. Prei: k!2 A 61. Rode kool: kil A 22-23. Witte kool: kil B 20-33. Kroten kg: kil A 26, B 13, kl2 ON 13-28. Kroten bos: kil 12. Uien kg: k!2 BO 28, MI 15-17. Knolselderij met blad st: kil 08 25,10 34-35,12 24. Ramenas: kl2 20. Rettich kg: kl3 18. Vroege aardappelen: kl2 KR 68. Late aardappelen: kil DR 3-47, KR 63-132, kl2 11, BO 15-18, DR 5, KR 28-96, MI 12-21. Totaal aantal colli 32593. Fruitveiling: Alkmene: kil 60/70 36-71, 70/80 55-97, 80/90 47-7, kl2 60/70 23-34, 70/80 32-51, 80/90 33- 43. Cox Orange Pippin: kil 70/75 117-147, 75/80 99-167, 80/85 87-136, 85/909 53-65, kl2 70/75 32-103, 75/80 36-98, 80/85 32-73, 85/90 32- 41. Ingrid Marie: k!2 70/80 34-35. Summered: kil 60/70 24, 70/80 37- 41, 80/90 32-38. Goudreinette: kil 75/85 58-59, kl2 75/85 42, 85/95 33- 34. Rode Boskoop: kil 75/85 55- 107,85/95 56-98,96 41-62, kl2 75/85 73-73, 96 41. James Grieve: kil 70/80 56, 80/90 51, kl2 65/70 24, 70/80 32-36, 80/90 32. Tydeman's Early Worcester: kil 70/80 33-52, 80/90 45. Conference: kil 55&65 91. Bonne Louise: kil 50/55 41-50, 55/60 99, 60/70 128. Gieser Wilde man: kil 50/55 36, 55/60 106, 60/70- 150. Saint Remy: kil 60/70 50-75, 70/80 71-74, 80/90 45-49, kl2 50/60 36-46, 60/70 47-57, 70/80 49-59, 80/90 38-41. Triomphe de Vienne: kil 60/70 160, 70/80 117, kl2 55/60 49-106, 60/70 85, 70/80 87. Beurre Hardy: kil 60/65 84-96, 65/70 93- 102, 70/80 99-119, 80/90 95, kl2 50/55 25-26, 55/60 58-64, 60/65 33- 63, 65/70 33-83, 70/80 45-94, 80/90 61-77. Beurre Lebrun: kil 60/70 76, 70/80 80, kl2 60/70 34-55, 70/80 48-55. Meloenen: kil 10 150. Bra men 4 kg industrie: kl2 IN 264. Frambozen doos x 200 gr: kil 150-280, kl2 110. Totaal aantal colli 32593. AMSTERDAM, 12 september - Aardappeltermijnmarkt: In Bintje 50 mm, oogst '88, werden 98 contracten verhandeld voor levering april bij een prijs van 29,10 tot 28,90 per 100 kg. De stemming was kalm prijsh. Van onze correspondent SLUIS - Voor de vrije toertocht De Ronde van Vlaanderen en de grensritten, die vanaf café de Tol aan de grensover gang Heille-Middelburg werden verreden, schreven maar liefst 499 deelnemers in. Dit is voor Zeeuwse begrippen een unieke gebeurtenis. Het Zeeuwse deelnemersrecord staat al drie jaar op naam van de Visserijtoer van Breskens met Vooral vanuit het midden en noorden van Nederland waren veel wielertoeristen op komen dagen. Dit is een persoonlijk succes voor voorzitter van De Wielertoerist Benny Dezutter, een geboren Heillenaar. Het parkoers liep over de bekende Vlaamse heuvelrij inclusief de Koppenberg en afgewisseld met kasseistroken. Freddy de Valcke had dienst als vliegende fietsenmaker. Een loskomend balhoofdstel, lekke banden en een te spaken wiel van oud-beroepsrenner Wim Dubois bezorgden hem veel werk. Twee dames reden de 220 kilometer lange Ronde van Vlaanderne uit, namelijk Wilma Jansen uit Vlissingen en Annelies Verstraete uit Hoofdplaat. Extra prijzen wa ren er voor Joost de Vries en Jan Braam uit Emmen als ver- stkomende individuelen. Rudy van Vronen met zijn dertien jaar uit Eindhoven was de jongste deelnemer en Arnold Evers uit Hoeven was de oudste deelnemer met zestig j aar. In totaal waren er 280 deel nemers voor de 220 kilometer, 125 voor de 100 en 94 voor de zestig kilometer. Alphons Ver- faillie, een tachtigjarige wie lertoerist uit Handzame, reed op zijn gemak de honderd kilo meter. Bij de dames was er een extra prijs voor de zestigjarige Cecile de Vriend uit Aarden burg. Uitslag Ronde van Vlaande ren: 1. Trimclub Groot Verzet, Kwadendamme met dertien deelnemers; 2. TC Carosserie Dirk, Damme met elf deelne mers; 3. Trimclub Woensel uit Eindhoven met tien deelne mers. De verstkomende club was Burning ASH uit Kwakel. Uitslag grenstochten: 1. WTC Statietrappers, Merelbeke met twintig deelnemers; 2. WTC Hand in Hand Handzame met vijftien deelnemers; 3. TC Aar denburg met vijftien deelne-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13