al nieuwe
jjrond in
loeren maken goed gebruik van mestsilo in Zuidzande
i
MAKEN ONS ALWEER OP VOOR DE HERFSTVAKANTIE'
dlandtheatei
teaterseizoei
De brandweer kwam te hulp
fetec -
KORT ZEEUWS
Uniek Zeeuws record
Wielertoerist Sluis
PLAATSELIJK NIEUWS
n SPORT
ingebruikname
MARKTEN
)ESTEM
VAN ZEELAND 4 DINSDAG 13 SEPTEMBER 1988
T20
Botsing
Krassen
Bapaume
Muziekfilm
..DZAND/RETRANCHEMENT - Het vakan-
je.oord Cadzand-Bad ligt er nog niet verlaten
ook al zijn we halfweg september. Enkele
Duitse badgasten lopen richting strand en in het
jentrum is het nog behoorlijk druk met winke-
ïide mensen.
Perfect
Geen topjaar
Gedempte lichten
Geen water
Breskens
Hedenesse
Hoofdplaat
Op Monumentendag:
Ook Steenfabriek
Aardenburg open
Open dagen van
de stoomtram
Toeristische
uitwisseling
gebeurde toen H. de J.
beke achterop F. reed.
uitj,!
SCHOONDIJKE - fiij
aanrijding op de rijksweg
Schoondijke werden
personenauto's geheel
nield. Een bestuurder raakt,
licht gewond. Het ongeval
beurde toen PAN
Oostburg met zijn auto v*.
de middenweg de voorra
weg kwam oprijden en 1
taal in botsing kwam'
JN. uit Heinkenszand
BRESKENS In het recrea
tiepark Schoneveld wen
een vijftal auto's bekrast i
scherpe voorwerpen,
auto's waren van vakanü
gangers die zich daar bevoa.
den.
Concounbond Zuid-I
941 jonge duiven, 1522,04
E. Vermast, Yerseke; 2. J.
Heinkenszand; 3. J. de Gr
Wemeldinge; 4. P. van Leewi
's-Heer Hendrikskinderen; sT
Murre, Yerseke; 6. H. Paan
Yerseke; 7. J. Polderman,
Abtskerke; 8. F. Jansen ar, Ki.
pelle; 9. Wagenaar-Toonte
Kloetinge; 10. M. de Jongt, Hei».'
kenszand.
Concourseombinatle Weat-Ztg.
topper missen. De pol
'Meisjes' moest verstek "1*1
gaan wegens ziekte van
van de dames.
Om 12.00 uur beet toneeli
Terneuzen de spits af
'Rondo', een expressii
Aansluitend bracht het Tejai
Marrein 'Kwelling' van Hi
man Heijermans. Verder W
er een muziekfilm 'Opus om1
met jazz- en tapdans en Jeroefl
Reehuis.
In de foyé van het theil
konden de talrijke bezoel'
informatie krijgen over de
neelgroep Terneuzen, de Tfrj
neuzense muziekschool a
kunstzinnige vorming, Pi*P
en Bess en de stichting Jazz,
stichting Blues, ballei
Lilianne Butler en de
De Vliegende Hollander. V<
met behulp van videobeel
en leerlingenwerk, gaven
instellingen een beeld van 1»
activiteiten.
ilen voor het nieuwe dieren*
id in gejaagd. Verwacht word'
voor dieren zonder baas me®"
kan worden genomen.
meld als een leerlingenbond
plaats. De nieuwbouw, waa^
mee een bedrag van vier
gemoeid is, wordt door
stichting gefinancierd en
aan voldoende fondsen te K"-
men werd een speciale sp®*"
soractie op touw gezet
toe is die actie erg succe*^
verlopen. Verschillende be<M'
ven hebben gelden beschik'*'
gesteld en ook de JuniorkaW" i
Zeeuwsch-Vlaanderen
middels een eigen actie v<®
fondsen voor ons weten te w'
ven," benadrukte de voorzW®.
Het nieuwe onderkop
wordt niet verf groter dan I*
oude dierenasiel, dat nodig a*j
vervanging toe was, omdat njj
gebouwd was op een slee»
ondergrond. In totaal kome"
veertien binnenverblijve"
22 buitenrennen. „Voor deW»T
den maakt dit niet veel
Voor katten daarentegen h®
ben we in het nieuwe
veel meer ruimte, omdat
rennen veel praktischer M
ingedeeld," aldus Broekhof®
e verslaggever
UffiZANDE - De akkerbouwers
ie regio maken goed gebruik
de Cehave mestsilo in Zuid-
je Vooral nu het oogstseizoen
'begonnen, rijden de boeren af
aan.
kens A. Brasser van het landbouw
en verhuurbedrijf Brasser, die
uit de
van d<
zande.
voor de distributie in het Zeeuws-
Vlaamse zorgt, is de silo met Bra
bantse mest een succes.
„Het was een grote investering,
maar de silo lijkt zijn geld op te bren
gen. Ik had zo'n grote aanloop niet
verwacht. Het is altijd een gok om
met zoiets te beginnen. Het is nu zelfs
zo dat we elke dag extra vrachtwa
gens uit het Brabantse moeten laten
komen om aan de vraag te kunnen
voldoen".
„Dat de zaak zo goed loopt, ligt ook
aan het bedrijf. We werken al dertig
jaar op vertrouwensbasis met de boe
ren en dat werkt ook als een stimu
lans om bij ons mest te halen".
Veel klachten over de stank heeft
Brasser niet gehad. „Er zit een kap op
de silo, dus je ruikt de mest niet.
Iedereen is heel tevreden. Alleen bij
het uitrijden van de mest ruik je wat.
Verder wachten we wat de camping-
gebieden betreft met uitrijden. Pas
over twee weken als het vakantiesei
zoen achter de rug is, zal in die buurt
ook gemest worden".
Het loonbedrijf Brasser beschikt
momenteel over een silo waar 2000
kubieke meter stront in opgeslagen
kan worden. „Misschien gaan we bin
nenkort wel uitbreiden als de vraag
zo groot blijft Er komt dan waar
schijnlijk een silo bij. Voorlopig blij
ven we met één mestopslag werken",
aldus A. Brasser.
De silo is er gekomen omdat De
Zeeuws-Vlaamse akkerbouwers een
grote behoefte hadden aan natuur
lijke meststoffen. In Midden- en
Oost-Brabant was er juist met een
groot overschot aan natuurlijke mest
stoffen.
ampin gh ouders tevreden
u onze verslaggever
ecampinghouders in dit vakantiegebied zijn niet onte-
jden over het afgelopen zomerseizoen. Het leek er even
p dat het weer het vakantieplezier zou bederven, maar
losomber werd het niet.
Ptfdër.
man 's-Heer Abtskerke; 3. Ra
Jonge, Heinkenszand; 5,
Beenhakker, 's-Heer Arendshr.
ke; 7. P. Hoondert, Heinkêr».
zand; 8. J. Compiet, 9. P. Mi
beiden 's-Heerenhoek; 10. M. Aiï
Lewedorp.
VZV Hoofdplaat, 253
1454,34 mpm: 1 an 3. A. de 1
en zoon, 2 en 10. Th. van de
4. J. Temmerman, 5. E. Tem
man-Dorp, 6 en 9. H. Riema*,l
A. Gernaert, 8. H. Calon.
Recht voor Allen Sluis, 115
ven, 1384 mpm; 1. mevrouw C
pens-Baert, 2,3 en 6. M. vai
Busche, 4. J. Louweret, 5. F. 1
- en zoon, 7 en 10. H. van Dai
Verheule, 8 en 9. G. Tange.
buw hield het Zuidlandtheati
an het nieuwe seizoen een Uit>
de voorstellingen, waren dl
en muziekverenigingen aan*
■m won een weekeinde Londen
aartjes voor de musical Cats.
Uitmarkt zondagmiddag
herhaling van het ramp-
1987 waarin de regen de
n, caravans, appartemen-
i haar bewoners tot het
idige' teisterde,
ben niet ontevreden",
Jt mevrouw M. van de
1de van camping De Panne-
in Nieuwvliet. „Het
irseizoen was niet slecht, juli
door het slechte weer te-
Het leek even de verkeerde
il op te gaan, maar die drie
weken in augustus
in zeer veel goed. Dank-
de voorzomer en de maand
itus kunnen we spreken
i redelijk seizoen".
;j van de Velde bespeurt een
idens in de vakantieduur,
zie duidelijk dat de vakan-
vande mensen korter wor-
Vroeger kwamen de men-
voor langere tijd naar de
iping, gemiddeld lag de va-
itieduur van de toerist zo
id de drie weken. Nu blijven
mensen minder lang. Je hebt
ir weekvakanties, mensen
ie maar een weekje blijven of
zelfs personen die slechts een
weekendje de camping bezoe
ken. De lengte van de vakantie
is behoorlijk ingekrompen".
Valt het weer tegen, dan moet
Van de Velde nogal wat klach
ten verwerken. „De Panne-
schuur is een vijf sterren-cam
ping. De mensen verwachten
dan dat alles perfect is. We
hebben hier op de camping een
goed drainage-systeem, maar
als het veel heeft geregend, dan
blijven er plasjes op het terrein
staan. Daar klagen de mensen
dan over. De klachten zijn dus
niet altijd reëel. We doen ons
best om alles zo goed mogelijk
op te lossen".
Momenteel is het nog druk
op De Panneschuur. Van de
Velde: „September is tot nog
toe niet slecht verlopen. Afge
lopen weekend was het zelfs
druk. Er is nog van alles te
doen bij ons. De snackbar en
het restaurant is nog open.
Laatste Duitse toeristen wandelen over Boulevard de Wielingen in Cadzand-Bad.
- FOTOWIM KOOYMAN
Verder kunnen de mensen
overal in, er kan bijvoorbeeld
nog volop gezwommen worden.
We maken ons nu op voor de
herfstvakantie. Dan krijgen we
nog heel wat toeristen over de
vloer. Verder staan ons nogal
wat bruiloften en partijen te
wachten. Pas na de herfstva-
kentie breekt er een rustige tijd
De heer Faas, hotelier en voor
zitter van de VW-Cadzand, is
niet echt tevreden over het af
gelopen zomerseizoen. „Ik heb
nog geen inzicht over de resul
taten van september, maar
over het algemeen lijkt dit sei
zoen op vorig jaar. In de voor
zomer viel de bezetting van de
appartementen en hotels tegen.
Pas in juli kwam daar een po
sitieve verandering in. Septem
ber maakt een stukje verloren
terrein weer goed. Ik denk dat
hetzelfde voor de campings
geldt".
Faas maakt zich enige zor
gen over de herfstvakantie.
„Vroeger had je het twee we
ken behoorlijk druk. De eerste
week kreeg je Duitse gasten en
de anderer week hadden de
Hollandse badgasten herfstva
kantie. Dit jaar valt de herfst
vakantie in Duitsland en Ne
derland gelijk. Je hebt dan nog
maar een week veel toeristen
in je plaats. Dat is helaas jam
mer en zal ons geld kosten".
Over de nieuwe lokatie van
de VW in Cadzand is Faas
zeer te spreken. „Vroeger was
de VW moeilijk te bereiken.
Nu ligt het gebouw vlak voor
de winkelhal. Het gevolg is, dat
het veel drukker is geworden.
De VW is nu een blikvanger in
Cadzand en zo hoort het ook".
„Het is geen topjaar voor ons
geworden", vertelt F. Vriends
van camping De Wildhof in
Retranchement. „Dit seizoen
ligt tussen 1986 en 1987 in, niet
goed maar ook niet slecht. Sep
tember is voor mij altijd een
slechte tijd. We moeten het
vooral van jongeren hebben en
aangezien hier bijna geen festi
viteiten voor jongeren meer
Zijn en de school weer is begon
nen, blijft de jeugd in deze
maand weg".
De jeugd heeft sowieso min
der oog voor de camping van
hem gekregen. Vriends: „Het is
een tendens. De jeugd gaat nu
liever de grens over. Kijk maar
naar de schoolreisjes. De bus
sen gaan tegenwoordig alleen
nog maar richting buitenland.
De prijs in het buitenland is
eveneens interessant voor de
jongeren. Ik heb wel meer ge
zinnen op de camping gekre
gen. Al met al zijn de resulta
ten beter dan vorig jaar en dat
is meegenomen".
GEEN ENKELE plaats in
West-Zeeewsch Vlaande
ren was zo vol met Duitse
militairen als Breskens, 11
september 1944. Lange
rijen terugtrekkende troe-
uit Frankrijk en Bel
gië stonden op inscheping
te wachten.
De afgelopen week hadden
ie boten al af en aan gevaren
ai geallieerde jagers waren
i» de lucht geweest om hen te
bestoken. Toen volgde om on
geveer 16.00 uur van 11 sep
tember een bombardement en
"erd een groot deel van Bres
kens verwoest. Het duurde
"iet lang of de eerste berich
ten daaromtrent drongen tot
de andere dorpen door.
Volgens onderlinge af
spraak zouden de gemeenten,
toen nog veertien in getal,
akaar hulp bieden, waarbij
Oostburg als kerngemeente
zou fungeren. Alle artsen in
- streek werden naar het
St-Antoniusziekenhuis te
Oostburg geroepen om te hel-
P® bij behandeling en opera
tes van de daar aangevoerde
gewonden. Ook de brandwe
ren werden opgeroepen. De
brandweer van Oostburg
vertrok al kort na de ramp,
17.00 uur, naar Breskens.
y, ')d zijd zag men niets
n brandende of rokende
Puinhopen. Er was geen lei-
ainj- -
Verwoest Breskens 1944, Dorpsstraat
ding om hulp te bieden, de be
volking was in radeloze angst
gevlucht! Men wist eenvoudig
met waar te beginnen om mo-
geujke slachtoffers van onder
bet puin te halen.
Ook in sluis verwachtte
men spoedig alarm en maakte
brandweer zich gereed om
mr te rukken. Het brand-
eerpersoneel was gewaar-
•®bwd, maar niemand werd
erplicht om mee te gaan. De
brrnering uit Oostburg
swam te Sluis pas om 23.00
bmnen. De telefoon was
'telg onklaar. De terug-
l.j Duitsers hadden
fiJi lastig gemaakt,
tv afgePakt en zo meer.
'enslotte was het toch aan
hi>7 j van de Oostburgs
d e brandweerlieden wer-
Jjfte £'ets gewaarschuwd
-al. ,men de burgerij in die
"sbhtelijke uren niet wilde
"finten door het luiden
t de alarmklok. Binnen
minuten waren allen op
trok men. Ziehier verder hun
verhaal.
„De wagen was naar de nor
men van die tijd modern uit
gerust en met volgens voor
schrift gedempte lichten re
den we Sluis uit. Het was
twintig minuten over elf. We
schoven achter een kolonne
vrachtwagens aan die op on
derlinge afstand van 25 meter
als een lange sliert, waarvan
het begin niet te zien was, in
de richting van Draaibrug
reed. Er waren vliegtuigen in
de lucht.
Aan het pensionaat begon
nen we met het inhalen van
de Duitse kolonne, maar van
iedere wagen die we voorbij
staken werd er door de Duitse
chauffeur geroepen. We be
grepen er niets van. Plotse
ling verscheen er een rode
lamp op de weg. De remmen
knarsten en aan weerszijden
sprongen Duitsers op onze
wagen, die duidelijk maakten
dat we onze lichten, overigens
slechts spleetjes, uit moesten
doen, anders zou een militair
het stuur overnemen. We kre
gen bevel zonder licht rechts
tussen de kolonne in te schui
ven.
Het motorgeronk in de
lucht stierf weg en op een ge
geven moment gingen alle
lichten van de Duitse wagens
weer aan. Langzaam reden
we verder. Een andere ko
lonne die in de richting Sluis
reed, ontnam ons de kans om
weer voorbij te steken. Moto
rordonnansen reden heen en
weer langs onze kolonne.
Plotseling deed er een ons
stoppen en vroeg tot welke
eenheid we behoorden en
waar we naar toe gingen.
Toen we zeiden dat we de
Sluise brandweer waren en
naar Breskens moesten om
hulp te verlenen, sprong hij
op zijn motor en reed weg.
Vijf minuten later liet een
Duitse officier ons weer stop
pen en stelde dezelfde vragen.
De naam Breskens interes
seerde hem bijzonder en we
kregen opdracht voor de ko
lonne te rijden met een snel
heid van vijftien kilometer.
De tegenliggers waren gepas
seerd en kort voor Draaibrug
hadden we de kop van de ko
lonne te pakken. Daar ston
den twee motorrijders met
afgezette motoren. Onze
chauffeur gaf echter vol gas
en met de lichten uit hadden
we spoedig een paar honderd
meter voorsprong. Na met
grote snelheid de bocht in
Draaibrug genomen te heb
ben reden we richting Oost-
burg. We werden gelukkig
niet meer gevolgd.
Aan de Liter werden de
lichten weer ontstoken en nu
aPpèl
en was de brandspuit
On ue uranui
P toeren gebracht. Toen
ver- Verwoest Breskens 1944, Steenoven.
passeerden we groepjes Duit
sers die te voet richting Bres
kens trokken. Hoe dichter we
Oostburg naderden hoe meer
we er tegen kwamen. Precies
om twaalf uur waren we op
de Markt in Oostburg. Daar
ramden we in het nachtelijk
duister nog een Duitse perso
nenwagen. Bij de Oostburgse
brandweerkazerne zochten
we naar de gids die ons vol
gens afspraak verder zou
vergezellen. Er was echer nie
mand te vinden. Dan naar de
brandweercommandant,
maar zijn vrouw vertelde dat
iedereen die in Oostburg op
straat kwam opgepakt werd
en dat de Oostburgse brand
weer naar Breskens was ver
trokken. Dan maar alleen
verder.
Buiten Oostburg zagen we
de hele kust van de Wester-
schelde als een rode gloedlijn
afgetekend. Het brandde op
veel plaatsen. Opeens was er
weer vliegtuiggeronk. De
lichten gingen uit. Het was
een aanval op Breskens en
Hoofdplaat. Bommen ont
ploften in de verte, nachtja
gers schoten hun mitrailleurs
leeg. Het was een aangrijpend
gezicht, de rosse gloed van de
branden, de door bommen
werpers uitgeworpen licht-
fakkels, de slierten veelkleu
rige lichtspoormunitie. Plot
seling een daverend gedreun.
We stopten en in de kortste
keren lagen we in de sloot.
Ene nachtjager kwam laag in
de lengterichting over de weg
scheren en keerde daarna te
rug. Dit herhaalde zich nog
een paar keer.
Eindelijk kwamen we in
Schoondijke aan. Op het
kruispunt waren alle wegen
door de Feldgendarmerie af
gezet. Hier kwamen de stro
men uit Oostburg en IJzen-
dijke samen. Toen we ons be
kend gemaakt hadden moch
ten we meteen verder. Nu
werd het steeds drukker en
gevaarlijker. De weg was be
zaaid met obstakels van al
lerlei aard; karren zonder
wielen, kapotte auto's, dode
paarden, gewonde paarden
die plotseling verschrikt voor
de auto sprongen en overal
bomtrechters.
Eindelijk naderden we
Breskens zonder ongelukken.
We reden door tot het post
kantoor. Hier konden we niet
verder. Vier man bleven bij
de wagen, de rest mengde
zich tussen de Duitsers die
muisstil terugtrokken. Hoe
meer we de haven naderden,
hoe groter de chaos werd. Op
het laatst was er maar een
pad van nog geen twee meter
breed en aan weerszijden een
dam van dode paarden, ge
sneuvelde soldaten, kapotte
auto's, karren, geweren, hel
men en puin. Vliegtuigen
ronkten weer boven onze
hoofden en als bij toverslag
waren de Duitsers verdwe
nen.
Van de Oostburgse brand
weer was geen spoor te be
kennen. We besloten naar de
auto terug te gaan. Het was
inmiddels half twee in de
nacht geworden. Overal ka
potte en nog brandende hui
zen en geen burger te zien. In
gedachten verzonken reden
we terug, diep onder de in
druk van wat we hier voor
het eerst in ons leven hadden
gezien".
De Aardenburgse brand
weer werd nog later gealar
meerd. Om twaalf uur 's
nachts kwamen twee jonge
mannen op de fiets bij de
brandweercommandant met
het verzoek om direct naar
Breskens te komen. Vrij spoe
dig waren de mannen gealar
meerd en in het spuithuis bij
een. De spuit werd in orde ge
bracht, maar de motor wilde
niet aanslaan. Door de slechte
benzine waren de leidingen
verstopt. Gelukkig kreeg men
de motor enige tijd later op
gang, maar na een paar hon
derd meter was het weer het
zelfde liedje. De wagen werd
terug naar het spuithuis ge
duwd, juist toen daar een
grote kolonne Duitse auto's
passeerde. De leidingen wer
den opnieuw nagekeken en de
sproeiers schoon gemaakt bij
een spaarzaam lichtje. Om
half vier kon worden gestart.
Zier hier verder hun verhaal
„Binnendoor reden we naar
Oostburg, maar nog voordat
we Aardenburg uit waren
moesten we al schuilen onder
een heg omdat vliegtuigen
lichtkogels lieten vallen. Om
vier uur waren we in Oost
burg, waar we door de Feld
gendarmerie werden doorge
laten. De weg naar Schoon
dijke was gevaarlijk omdat er
aan de kanten veel eenman-
sputten waren gegraven. Een
keer bonkten we er doorheen,
maar het liep goed af. Vanaf
Schoondijke zagen we de
lichtgloed.
Om half vijf in de morgen
waren in de Dorpsstraat
waar we de verwoesing za
gen. Stapvoets bereikten we
het havengebied dat in brand
stond. Tot onze verbazing za
gen we geen brandspuiten,
geen manschappen en nie
mand kon ons zeggen wat we
moesten doen. Alleen zagen
en hoorden we Duitsers die
tussen het puin en de bran
denden gebouwen naar ka
meraden zochten. Op het
Spuiplein lagen vele dode
paarden en ertussen nogal
wat lijken van Duitse solda
ten. Het was alles even vrese
lijk om te zien. We gingen op
onderoek, maar nergens was
er iemand om te zeggen wat
we moesten doen.
Uiteindelijk vonden we een
brandweerman die zei dat er
door het eb geen water meer
in de haven was om te spuiten
en dat daarom ook de brand
weer van Oostburg naar huis
was gegaan. Die van Bres
kens eveneens. Daar stonden
we nu! We waren met groot
gevaar naar Breskens geko
men en konden er niets doen.
Toen het om een uur of zeven
wat lichter was geworden be
sloten we terug te keren, on
voldaan omdat we voor niets
zoveel hadden gewaagd. Bij
Kruisdijk passeerden we
weer een grote kolonne
vluchtende Duiterss, die er
allemaal even berooid uitza
gen. Toen moesten we dek
king zoeken voor een groep
vliegtuigen die begon te mi
trailleren. De terugtocht ver
liep verder zonder stoornis en
we kwamen heelhuids huis".
HENGELEN - Aan de vijfde
clubwedstrijd van de hengel-
sportvereniging De Zeekrab UOStDurg
namen 32 senioren en zeven
junioren deel. Uitslag senio
ren; 1. S. Verhage 1298 pun
ten, 2. J. Thange 1149, 3. P.
Ocke 488. Junioren: 1. H. Ro
bijn 135,2. R. Giljam 1,3. R. de
Poorter 1 punt.
brengen. Men kan zich nog
opgeven tot 30 september bij
de Zeeuwse Vrouwenraad.
CURSUS - De Zeeuwse Vrou
wenraad houdt in samenwer
king met het vormingscen
trum Van Eeghenhuis/Hede
nesse een cursus voor vrou
wen: Omgaan met conflicten.
De cursus wordt 12, 13 en 14
oktober gegeven in het vor
mingscentrum door Myriam
Ducastel. In deze cursus
wordt aandacht besteed aan
veschillende manieren van
omgaan met conflicten, om ze
daarna door zowel theoreti
sche informatie als oefenin
gen rondom fictieve conflict
situaties tot een oplossing te
BRIDGE - De Bridge Socië
teit Oostburg speelde de eer
ste wedstrijd voor de winke
liersbeker. Uitslag groep A: 1.
heren Van Dael-Haggenburg,
2. dames Van Opdorp-Fer-
mont, 3. dames Voogdt-Re-
mijn. Groep B: 1. dames Lu-
teyn-Bron, 2. dames Te Beek-
De Hullu, 3. mevrouw Van
der Schaaf-de heer Mabelis.
HENGELEN - Aan de vijfde
clubwedstrijd van hengel
sportvereniging De Schelde
werd door achttien personen
deelgenomen, waaronder vier
junioren. De gevangen vis be
droeg bijna veertien kilo
gram. Uitslag: 1. M. Verher-
brugge 2343 punten, 2.1. Ver-
herbrugge 2238, 3. J. Datthijn
1408. De volgende wedstrijd is
25 september van 12.00 tot
15.00 uur.
MIDDELBURG - Tijdens de
open monumentendag kan
het Zeeuwse publiek op za
terdag 17 september ook een
kijkje nemen in een drietal
industriële monumenten. Het
gaat om de Steenfabriek in
Aardenburg, een oude water
molen in Middelburg en de
meestoof De Kapel op Schou-
wen-Duiveland. Van die drie
monumenten is de in 1902 op
gerichte steenfabriek nog het
enige dat produceert waar
voor het is gebouwd: bakste
nen. De openstelling is mede
te danken aan de werkgroep
industriële archeologie van
de Zeeuwse Culturele Raad
die zich beijvert om meer
aandacht te vestigen op de
restanten van Zeeland's tech
nische geschiedenis.
GOES - De Stoomtram Goes-
Borsele houdt in het weekend
van 17 en 18 september open
dagen. De toeristische mu-
seumlijn laat dan bij het sta
tion in Goes niet alleen de
stoomlocomotieven en -trams
zien, maar verzorgt uiteraard
ook een aantal ritten. Op za
terdag gebeurt dat tussen 10
en 17, op zondag tussen 11 en
17 uur. De tramlijn heeft voor
heel wat extra attracties ge
zorgd, waaronder een Zwit
serse postautobus (die op zon
dag naar de schaapskooi in
Nisse rijdt), een smalspoor
stoomlocomotief, een stoom
spuit van de brandweer, een
stoomwals en een stoomtrac-
tor en modelspoorbanen.
MIDDELBURG - De ge
meente Middelburg gaat op
zaterdag 17 september een
toeristische uitwisseling aan
met het in Kent (zuid-Enge-
land) gelegen district Shep-
way. De ondertekening van
een charter vindt plaats tij
dens een academische zitting
in het stadhuis, waarmee
Middelburg tevens de her
denkingsperiode William en
Mary afsluit Er staan dan
ook enkele historische lezin
gen op het programma.
KAPELLE, 12 september -
Groenteveiling: komkommers:
kil 41 44-45, 51 53, 61 61-72, kl2 41
36,51 56. Sla natuur: kil 8 24. To
maten krat: kl2 A 430-610, B 440-
610, C 380-410. Krulandijvie: kil
A 48. Andijvie natuur: kil A 30,
kl2 A 20-22. Bloemkool natuur:
kil 04 170, kl2 06 40-150, 08 40-80,
12 50. Broccoli: k!2 150. Breek-
peen: kil 20 35. Bospeen natuur:
kl2 65. Courgette natuur: kl2 ON
15. Spitskool: kil A 22, kl2 A 12.
Snijbonen glas: kil 240-260, kl2
190, KR 110-210. Snijbonen na
tuur: kl2 90-110, KR 85. Spercie-
bonen natuur: kil 150-170, k!2
150-170. Sperciebonen stok: kl2
200. Prei: k!2 A 61. Rode kool: kil
A 22-23. Witte kool: kil B 20-33.
Kroten kg: kil A 26, B 13, kl2 ON
13-28. Kroten bos: kil 12. Uien kg:
k!2 BO 28, MI 15-17. Knolselderij
met blad st: kil 08 25,10 34-35,12
24. Ramenas: kl2 20. Rettich kg:
kl3 18. Vroege aardappelen: kl2
KR 68. Late aardappelen: kil DR
3-47, KR 63-132, kl2 11, BO 15-18,
DR 5, KR 28-96, MI 12-21. Totaal
aantal colli 32593.
Fruitveiling: Alkmene: kil 60/70
36-71, 70/80 55-97, 80/90 47-7, kl2
60/70 23-34, 70/80 32-51, 80/90 33-
43. Cox Orange Pippin: kil 70/75
117-147, 75/80 99-167, 80/85 87-136,
85/909 53-65, kl2 70/75 32-103,
75/80 36-98, 80/85 32-73, 85/90 32-
41. Ingrid Marie: k!2 70/80 34-35.
Summered: kil 60/70 24, 70/80 37-
41, 80/90 32-38. Goudreinette: kil
75/85 58-59, kl2 75/85 42, 85/95 33-
34. Rode Boskoop: kil 75/85 55-
107,85/95 56-98,96 41-62, kl2 75/85
73-73, 96 41. James Grieve: kil
70/80 56, 80/90 51, kl2 65/70 24,
70/80 32-36, 80/90 32. Tydeman's
Early Worcester: kil 70/80 33-52,
80/90 45. Conference: kil 55&65
91. Bonne Louise: kil 50/55 41-50,
55/60 99, 60/70 128. Gieser Wilde
man: kil 50/55 36, 55/60 106, 60/70-
150. Saint Remy: kil 60/70 50-75,
70/80 71-74, 80/90 45-49, kl2 50/60
36-46, 60/70 47-57, 70/80 49-59,
80/90 38-41. Triomphe de Vienne:
kil 60/70 160, 70/80 117, kl2 55/60
49-106, 60/70 85, 70/80 87. Beurre
Hardy: kil 60/65 84-96, 65/70 93-
102, 70/80 99-119, 80/90 95, kl2
50/55 25-26, 55/60 58-64, 60/65 33-
63, 65/70 33-83, 70/80 45-94, 80/90
61-77. Beurre Lebrun: kil 60/70
76, 70/80 80, kl2 60/70 34-55, 70/80
48-55. Meloenen: kil 10 150. Bra
men 4 kg industrie: kl2 IN 264.
Frambozen doos x 200 gr: kil
150-280, kl2 110. Totaal aantal
colli 32593.
AMSTERDAM, 12 september -
Aardappeltermijnmarkt: In
Bintje 50 mm, oogst '88, werden
98 contracten verhandeld voor
levering april bij een prijs van
29,10 tot 28,90 per 100 kg. De
stemming was kalm prijsh.
Van onze correspondent
SLUIS - Voor de vrije toertocht De Ronde van Vlaanderen
en de grensritten, die vanaf café de Tol aan de grensover
gang Heille-Middelburg werden verreden, schreven maar
liefst 499 deelnemers in. Dit is voor Zeeuwse begrippen een
unieke gebeurtenis. Het Zeeuwse deelnemersrecord staat
al drie jaar op naam van de Visserijtoer van Breskens met
Vooral vanuit het midden en
noorden van Nederland waren
veel wielertoeristen op komen
dagen. Dit is een persoonlijk
succes voor voorzitter van De
Wielertoerist Benny Dezutter,
een geboren Heillenaar. Het
parkoers liep over de bekende
Vlaamse heuvelrij inclusief de
Koppenberg en afgewisseld
met kasseistroken.
Freddy de Valcke had dienst
als vliegende fietsenmaker.
Een loskomend balhoofdstel,
lekke banden en een te spaken
wiel van oud-beroepsrenner
Wim Dubois bezorgden hem
veel werk. Twee dames reden
de 220 kilometer lange Ronde
van Vlaanderne uit, namelijk
Wilma Jansen uit Vlissingen
en Annelies Verstraete uit
Hoofdplaat. Extra prijzen wa
ren er voor Joost de Vries en
Jan Braam uit Emmen als ver-
stkomende individuelen. Rudy
van Vronen met zijn dertien
jaar uit Eindhoven was de
jongste deelnemer en Arnold
Evers uit Hoeven was de oudste
deelnemer met zestig j aar.
In totaal waren er 280 deel
nemers voor de 220 kilometer,
125 voor de 100 en 94 voor de
zestig kilometer. Alphons Ver-
faillie, een tachtigjarige wie
lertoerist uit Handzame, reed
op zijn gemak de honderd kilo
meter. Bij de dames was er een
extra prijs voor de zestigjarige
Cecile de Vriend uit Aarden
burg.
Uitslag Ronde van Vlaande
ren: 1. Trimclub Groot Verzet,
Kwadendamme met dertien
deelnemers; 2. TC Carosserie
Dirk, Damme met elf deelne
mers; 3. Trimclub Woensel uit
Eindhoven met tien deelne
mers. De verstkomende club
was Burning ASH uit Kwakel.
Uitslag grenstochten: 1. WTC
Statietrappers, Merelbeke met
twintig deelnemers; 2. WTC
Hand in Hand Handzame met
vijftien deelnemers; 3. TC Aar
denburg met vijftien deelne-