Een modieus gekapt hoofd al of niet mooi gefoefd Indonesisch koken is niet moeilijk ipPOSIT] Haagse Damesbeurs dit] jaar 140 standhouders Kerk Zui 'VAKANTIEVIERENDE MIDDENMOTER ZOEKT NATUUR OP' DE STEM CONSUMENT MAANDAG 12 SEPTEMBER 1988 Zeven groepen Olijfolie Auto In de bijlage Consument van vrijdag: De maatschappij struikelt over het huisvuil, AAN TAFEL iNGOON (AFP/ANI ïent heeft zich zondag j roor vrije algemene ver zoor alle partijen. Impasse overk T46 CONSUMENT Naar de Eifel geweest deze zomer? Waar de jonge jenever en een biljartje op zijn tijd niet hoeven te worden gemist? Hoogstwaarschijn lijk bent u een 'middenmoter'. Dat genoegen deelt u met 43,6 procent van alle Nederlan ders en daarmee behoort u tot de grootste consumentengroep: die niet zo ver van huis wil in de vakantie en dol is op de fraaie na tuur. Met name over het toeristisch gedrag van de Nederlandse consument weet communicatie planner Jozef van Doorn een heleboel. Dat moet ook wel, want hij werkt voor het presti gieuze reclamebureau PMSvW/Y&R in Am sterdam, dat veel reiswereld in zijn pakket heeft zoals het Spaans Verkeersbureau en de KLM. Niet massaal naar de zon Jozef van Doorn: „Normen en waarden van de con sument bepalen zijn leefstijl en daarmee vakantiebe stemming. Het 'Four C' - onderzoek rekent af met achterhaalde indelingsnormen". fotoanefo Door Tony Mulders Volgens een nog niet gepubliceerd on derzoek van Van Doorn en zijn mede werkers was het hoog tijd dat de Neder landse consument werd ingedeeld in meer doelgroepen dan tot nu toe gebruikelijk was. Alleen dan weet de reclamemaker mensen in hun eigen taal aan te spreken. En vast te stellen welk aanbod bij wie past, zegt Van Doom. Ook in de vakantiesfeer is dat belangrijk: we gaven vorig jaar met z'n allen 8,4 miljard aan totaal ver schillende vakanties uit. We dromen niet allemaal van zilveren stranden en zacht wiegende palmbo men. Zelfs niet als die betaalbaar zijn. Onze nor men en waarden bepalen de keus van onze vakan tiebestemming. Als niet-deskundigen weten we nog maar net dat de Middelbare Uppen het tegen de Yuppen kun nen opnemen en dat de Ultra Consumer een niet over het hoofd te ziene macht vertegenwoordigt. „Helemaal fout," zegt Jozef van Doom. „Die be grippen. berusten op achterhaalde indelingsnor men. Ze zijn veel te mager. Het is allang niet meer zo dat de plaats waar je woont, afkomst en oplei ding bepalend zijn voor je identiteit. De grenzen zijn vervaagd: verzuild koop- en mediagedrag be staan nauwelijks meer. Er is wel iets voor in de plaats gekomen: geld. We kopen dingen waarvan we vinden dat die bij ons passen en daarmee geven wij onze identiteit aan." Maar ook hier is geld niet alles. Van Doom en de zijnen zijn tot de ontdekking gekomen dat het con sumentenvolkje verfijnder is in te delen dan voor heen. Onze opinies, interessen en houdingen zijn veel belangrijker voor de levensstijl, dan onze om geving en omstandigheden. „De Ultra en de Yup zeggen me niet genoeg als groep. Je moet weten wat iemand denkt, wal er communicatie mogelijk zijn. Doorslaggevend zijn de normen, waarden en meningen die iemand er op nahoudt." Zeven groepen consumenten heeft het levensstijl onderzoek van Van Doom opgeleverd: de Passie ven, de Zwoegers, de Middenmoters, de Strevers, de Geslaagden, de Zelfzoekers en de Afwegers. Nederland behoort tot de wereld-toptien van lan den die jaarlijks de meeste toeristen opleveren. Voorspellingen van toekomstig vakantiegedrag tel len dan ook zwaar. Het specialisme van Jozef van Doom, die in 1986 de oprichter was van de docto- raal-studierichting vrijetijds-wetenschappen aan de Katholieke Universiteit Brabant, is vrij zeldzaam. Zijn levensstijlonderzoek, dat 'Four C' heet (voor: Cross Cultural Consumer Characterisations) is niet geheel zelf bedacht. Het is een Nederlandse variant op een onderzoek, dat het Stanford Research Insti tute in Californië samen met reclamebureau Young Rubican heeft gedaan. Dat bureau is te rug te vinden in de laatste twee letters van het Am sterdamse bureau PMSvW/Y&R. De Nederlandse De grootste groep Nederlandse vakantiegangers, de Middenmoters, zoekt de natuur op en mijdt, verrassend genoeg, zon, zee en strand. FOTO VAN E1JNDHOVEN uitkomsten, die nogal wat afwijken van de Ameri kaanse, blijven dus in de familie. Het onderzoek wijst uit dat wij helemaal niet mas saal naar zee en zon willen. Dat Middenmoters veel natuur willen en helemaal niets zien in een sportieve vakantie; zij geven de voorkeur aan mst in Nederland of West-Duitsland. Deze verstandi ge, conventionele categorie wil vertrouwde omstan digheden in de vakantie: olijfolie-ellende en hoge temperaturen rond de Middellandse Zee worden daarom gemeden. Bovendien nemen de Midden moters wat vaker de vakantiebus. Mensen die ongeschoold zwaar werk doen, of thuis zitten en tot de geïsoleerde groep Passieven -7 procent- horen, verplaatsen zich óók graag per touringcar. Ze gaan vaker op vakantie dan je zo zou denken, maar logeren doorgaans bij familie of kennissen. Zwoegers zijn mensen die zich wat buitengesloten voelen in de maatschappij - 11 procent -: ze willen méér en kunnen net niet meekomen. Zij zoeken het niet in Spanje, maar zijn juist meer dan gemiddeld te vinden in Oostbloklanden als Roemenië en Bul garije: een beetje bijzonder en toch niet duur. Strevers -bijna 20 procent- hebben het even moeilijk als Zwoegers, omdat ze zich niet altijd even happy voelen en maatschappeüjk hoger mik ken dan hun plafond toelaat. Het liefst zouden zij tot de Geslaagden behoren. Hun gebrek aan zelfvertrouwen uit zich onder meer in meedoen aan opvallende consumentenra ges. Strevers zijn de echte zon-zeeliefhebbers, die ook wel te porren zijn voor sportieve vakantie-ge neugten. De Strevers kamperen graag, zij het vooral met de caravan, of installeren zich in een appartement of huisje. Ze verplaatsen zich per auto. Ook de Geslaagden - 6 procent - stappen tijdens de vakantie meestal in de auto. Tot deze tevreden categorie behoren veelal leidinggevende mensen, zoals ondernemers of overheidspersoneel met een hogere opleiding. De Geslaagden zijn dol op kwali teit, luxe en gemak, maar gaan bij voorkeur niet in een hotel zitten waar de warme hap op tijd klaar staat. Voor hen is een appartement het einde. De wat minder conventionele Zelfzoeker - bijna 4 procent - die dol is op verandering en zelfontplooi ing en nog studeert of werkzaam is in de gezond heidszorg of de hulpverlening, pakt vaker de trein of het vliegtuig. Hoewel de Zelfzoeker ook graag op het strand in de zon ligt en dus subtropische re gionen opzoekt, schijnt hij een verrassend zwak voor België te hebben. Cultuur mag wel en sport desnoods ook, maar de Zelfzoeker heeft een uitge sproken afkeer van natuurgenietingen. En dan de Afwegers, 9 procent van de Nederlandse consumenten. Die denken genuanceerd, hebben een behoorlijke opleiding en een breed interessege bied. Zij nemen het vliegtuig naar zon en zee, cul tuur en/of sportieve activiteiten. Geliefkoosde be stemmingen zijn vooral Frankrijk en daarnaast Griekenland en Groot-Brittannië. Aan een vakantie in eigen land of achter de oost grens hebben Afwegers ronduit een hekel. En hoe wel ze natuurbehoud en natuurüjke voeding op recht belangrijk vinden, begeven ze zich bij voor keur tijdens hun vrije weken niet in de natuur. Door Carla Wijnstroot Hoewel de verstandhouding met mijn kapper zeer redelijk genoemd kan worden, moet ik toch beken nen dat ik na een bezoek meestal enigszins bezij den mezelve het pand verlaat. Zeker, ik heb zojuist een nieuw kapsel aangemeten gekregen, en daar had ik immers om gevraagd, maar ik kan er niets aan doen dat ik me niet hele maal happy voel. Er hebben andere - weliswaar deskundige - handen aan mijn haar gezeten, maar het waren niet de mijne. Die het wispelturige ge drag van mijn lokken na al die jaren goed kennen. Dat er op zijn tijd moet worden geknipt, gekleurd en gekruid, is de reden dat er af en toe de vakman aan te pas komt, maar wat ik nog steeds niet be grijp is waarom ik het goed vind, dat er zoveel vet, gel en lak (in die volgorde) door de zojuist verwor ven krullen wordt gesmeerd. Waarschijnlijk omdat er anders bij de eerstvolgende zijstraat al niets meer van het resultaat te zien zou zijn. Neerslag en windhozen plegen nou eenmaal catastrofalë aan slagen op mooie kapsels. Toch pak ik bij thuiskomst direkt kam en borstel en vaak ook de douchstraal om van mijn nieuwe kapsel weer mijn eigen haardos te maken. Pas na een week of drie kan ik er weer goed mee overweg. Echter, de interesse in nieuwe haarmode blijft, net zoals de behoefte om af en toe eens te veranderen. En beginnen de perikelen weer opnieuw, want het moet toch mooier, beter en anders kunnen? Voor het juiste nieuws op het gebied van haarmode kijk ik persoonlijk liever naar modereportages in de belangrijkste modebladen, dan naar louter mooie hoofden in de kappersvakbladen. De crea- teur-stilist heeft immers een totaal modebeeld voor ogen en daarbij zijn hoofd en voeten net zo belang rijk als het getoonde kledingstuk. Bij elke stijl past een bepaald 'hoofd', waarbij zowel haar als make up de sfeer en juiste uitstraling extra kunnen bena drukken. En een goede kapper weet dat, en zal zich dan ook duidelijk laten inspireren door de mode- tendenzen. Op modeshows is dat alleen mogelijk via een goede communicatie tussen ontwerper, sti list en kapper-vigasist. De volgende stijlen zijn nieuw. Watergolven. Op de ouderwetse manier. Ont werper John Galliano stuurde zijn mannequins met ritsen watergolfklemmetjes nog in het haar de TEKENING KATINKA HOFSTEDE plankiers op. Ter overdrijving van zijn mode in de sfeer van dromerige wezentjes. Make-up daarbij: zwaar en theatraal, maar onwerkelijk. Dunne wenkbrauwen, popperige ogen en een porselein achtige teint. Net niet echt. Daaruit vloeit weer het gegolfde kapsel, in tamelijk platte, ouderwets 'geonduleerde' lokken. Vaak ook gelakt met gel. Favoriet bij de Italiaanse mode-ontwerper Romeo Gigh, en bij de in Parijs ontdekte Portugese ster Ana Salazar. Romantische krullen doen het goed. Liefst lang en rommelig, een beetje in de sfeer van de nimfen van Botticelli, maar ook in allerlei variaties. Werk aan de winkel voor de kappers, die met krultang, papillotten en hot sticks an de gang moeten. Er wordt in die stijl ook behoorlijk 'gefoefd' met valse sliertjes engelenhaar. Veel gezien bij de Britse sti listen, en ideaal voor sfeervolle modefoto's. Weelderige krullen. Minder feeëriek dan het bo vengenoemde, maar meer in de stijl van filmster ren. Wat je daarvoor nodig hebt is véél schouder- lang tot zeer lang haar, een basis van permanent en veel gevoel voor drama. Om daarna h la Dietrich, Jean Harlow of Rita Hayworth je entree te maken. Bedoeld als tegenwicht bij de strenge, zakelijke maar o zo geraffineerde tailleurs. En uiteraard bij vrouwelijk gewelfde draperiejurken. Kort en iets praktischer kan natuurlijk ook, maar de tendens naar meer golven en krullen is bij de modieuze kapsalon aanwezig. Klassiek en opgestoken. Past bij de herleefde couturestijl. Chignons op zijn Spaans, de originele Grace Kelly-rol en hoge knotjes a la Audrey Hep burn zijn op en top mode, vooral bij avondkleding. Lang en sluik, een tikje verwaaid en rommelig. Dit haar is favoriet bij de Engelsen. De jaren zes tig-zeventig beleven een revival. In de avant-garde modebladen (Britse) als enige juiste stijl aangege ven. Maar voor de kapper valt hier niets te doen. Het haar moet gewoon groeien. )E STEM BINNEN Indonesisch eten is al tientallen jaren geliefd in ly^ land. Eigenlijk steeds meer, gezien het groeiend a eethuizen ook buiten de grote steden. Indonesisch!, roept echter een schrikbeeld op: het zou moeilijk zijt"J| veel tijd kosten. wsgierige raakt soms ook verward door de keur van geurende kruiden die voor de bereiding van een maaltijd injjl gehaald moeten worden. De vrees is de moeite van het overwiy waard, want met een kleine selectie kruiden kan een scala heerlijk] gerechten worden klaargemaakt - zonder dat het uren werk kost Het boodschappenlijstje om een Indonesische afdeling in te n .l ten, telt ruim tien kruiden. Te beginnen met een verrukkelijk J kende trassi, fijngestampte vis of garnalen, die in gedroogde vJ gekocht wordt en, mits goed afgesloten, lang houdbaar is. Sante l een cocosextract dat in veel gerechten wordt verwerkt en in van twee ons in de handel is. Dan ketoembar, gemalen korianjj] zaad, en laos, een geurige wortel die soms vers maar meestal poedervorm te koop is. De laos en ketoembar worden samen^ vuldig verwerkt in gerechten. Daon salam is een soort laurieiM en daon djeroekpoeroet een naar citroen geurend blad. Naar J troen geuren ook serehstengels, die vers of gedroogd, maar ooH gemalen vorm verkrijgbaar zijn. Koenjir of koenjit is de van de kurkumaplant, die aan kerrie zijn typerende geeft. Ook dit kruid kan vers of in gemalen vorm gekocht wordtl Kemirienoten lijken in smaak en substantie op amandelen en»» den fijngehakt verwerkt. Om de serie te completeren wordt eenp;,l niet gekruide sambal gekocht, sambal oelek, die bestaat uit fijtJ malen rode pepers. Er zijn kruiden die aangeschaft kunnen worden, maar die ook J makkelijk te vervangen zijn. Zoals Javaanse melasse van rietsuiW goela djawa, te vervangen door bruine suiker, en de zure Indisch] dadel tamarinde, ook asem genoemd, die kan worden vervang; door een kneepje citroen of lichte azijn. Een ruime voorraad iiirj en knoflook (bawang poetih) is onmisbaar. De basis van veel gerechten is een fijngestampt kruidenmengjl (boemboe), dat heel zacht wordt gebakken in olie voordat het vla] of de groente worden toegevoegd. Dit kneuzen en mengen van oudsher in een houten of stenen vijzel (tjobeh) met (oelekant). Zo ontstaat een mooie gladde pasta. Het gaat ook goed wanneer de uien heel fijn worden gehakt en de kruide-;! de pan er aan toegevoegd worden. We beginnen met een zacht gekruid gerecht dat de geuren- s| smaakrijkdom van de Indonesische keuken tot zijn volle recht lat komen. De hoeveelheden zijn berekend op vier tot vijf Omdat de overgrote meerderheid van het Indonesisch volk mosliil is, zal varkensvlees zelden op tafel worden aangetroffen. Indo* siërs eten veel kip (ajam), die overal rondscharrelt en vers gesladi wordt verwerkt. AJAM BESEGNEK OF AJAM KOENING voor 4 h 5 personen. Voorbereidingstijd: 10 minuten Kooktijd: 30 minuten 1 kip van ongeveer 1 kilo 1 grote ui 3 teentjes knoflook 2 theelepels sambal oelek 'A theelepel trassi 3 kemiries 1 vingerlengte verse koenjir of 2 theelepels poeder 1 stengel sereh 1 theelepel ketoembar 1 stukje laos of 1 theelepel poeder 1 theelepel asem of 1 kneep citroen 1/3 blokje santen 1 theelepel goela djawa of suiker 1 bouillonblokje of zout naar smaak 2 theelepels mais- of zonnebloemolie Dit gerecht heeft twee namen; besegnek naar het kruidenmengsel maar het heet ook koening (geel) naar de wortel die de kip (enai| je niet uitkijkt ook je kleren) zijn intense kleur geeft. Snij de kip in stukken. Kneus het kruidenmengsel en fruit het hs licht in twee eetlepels mais- of zonnebloemolie. De stengel wordt los in de pan bij het mengsel gedaan. Voeg de stukken kip al de santen erbij met twee kopjes water. Laat alles een half uur ai- ven met de deksel net niet gesloten (een pan mag nooit zijn wanneer santen in het gerecht wordt verwerkt omdat het at I ders gaat schiften). Voeg tussentijds zonodig nog water toe wacht tot de olie eruit komt. Dit gerecht vormt een volledige ma tijd wanneer het wordt opgediend met in grote, langwerpige stui ken gesneden komkommer en eventueel kroepoek. PvdA-fractievoorzitter Wi lian de demonstratie in Ams. Chileense generaal Pinochet.', ™J De Internationale Damesbeurs, die al sinds 1920 wordt en inmiddels is uitgegroeid tot een evenement van allure, 23 september zijn poorten in de Statenhal in Den Haag. Toten® I 2 oktober kan iedereen daar terecht. Want de beurs is niet i voor dames bedoeld. B Er zijn ruim 140 standhouders, waaronder veel firma's die® jaar voor het eerst aan de beurs deelnemen. Zij exposeren de mees: uiteenlopende artikelen. Bijna de helft (48%) is importeur, 36$ is fabrikant, 8% is detaillist en 8% geeft alleen voorlichting. Veel aandacht wordt gegeven aan modeshows. Vijf maal pe' zal de Tivoli Trend Show worden gepresenteerd. Dat gebeurt do« het Jay Bees Dance- en Fashion Team. B Wat men op de beurs allemaal aan kan treffen, zijn boeliel- stands met o.a. bijouterieën, attributen voor haarverzorging, f31'- merieën, cosmetica, kleding en ook met de hand gemaakte zij®11 colliers. Van de standruimte is 30% gereserveerd voor woninginrichting-"f het gebied van vloerbedekking en gordijnen biedt de dameshel een nagenoeg compleet overzicht. Er zijn honderd verlichte wo» vertrekken met de nieuwste zonwering en met schuif- en vouW' den. Present is ook een aantal specialisten op het terrein van b*' kens, bruisbaden, badkamermeubelen en kunststof gevelkozijt® Er is verder heel wat informatie te krijgen over tuinen. B In het noviteitencentrum zullen allerlei nieuwtjes te zien tf Zoals bijvoorbeeld orthopedische rugkussens uit Zweden, de f lette waarmee aan tafel saté kan worden bereid, een speciaal si zuigermondstuk voor linoleum of plavuizen, inloopmatten en1 Sanfer-Car dat een anti lekmiddel wil zijn voor banden van dat kan rijden. W De beurs is iedere middag geopend van een tot vijf uur iedere avond van kwart over zeven tot elf uur, behalve op dei* dagavonden. De toegangsprijs is 7 per persoon. In de nhddt uren (niet op zondag) betalen 65-plussers en kinderen 5. OoU er een gezinskaart voor pa, ma en twee kinderen tot twaalf 1® voor 20. Voor kleuters is er een gratis crèche. Iet besluit werd genomen i egen. Besloten is ook om dt schaffing van het eenparti sinds 1974 geheel in handen tische Program Partij BSP1 |pe zitting van het parlement was 48 uur vervroegd. Presi dent Maung Maung had tevo ren verklaard af te zien van een volksraadpleging over een gerpar tijenstelsel in het landj ïarover de partij zich van-| [daag zou beraden. Hij stelde voor dat het parle- [ment mensen waarin de bevol king vertrouwen heeft uitno digt om zitting te nemen in een commissie, die verkiezingen I moet organiseren en ver-1 klaarde dat de huidige leiders, die de macht over het land ver loren hebben uitgezonderd in I de hoofdstad Rangoon, zich iet kandidaat zullen stellen. Hij riep het leger op te ga-| Iranderen dat de verkiezingen 'vrij zijn en eerlijk verlopen', i Ook het leger heeft het land I niet meer in de macht. Buiten I de hoofdstad is het bestuur alsj gevolg van de volksopstand in de afgelopen maanden bijna [overal overgenomen door co-j mités van studenten en monni- ken. Maung Maung volgde op 19 augustus Sein Lwin op. Die was slechts een paar dagen president geweest nadat de' stichter van de socialistische eenheidsstaat, generaal Né Win, het veld had moeten rui-j men onder druk van de opJ stand. Hij stelde nog wel terugkeer', naar een meerpartijenstelsel voor, maar dit werd begin augustus nog afgewezen dooi de oppositie. De verkiezingen moeten vol- I MAASTRICHT (ANP) - Aai jnale Maas-commissie ter ve I het Maaswater valt voorals deputeerde Staten van Liml j nister Smit-Kroes (Watersta I Smit-Kroes wijt het ontbreken I vooral aan de onduidelijke po I Vlaamse en Waalse deelregerf I krijgen, met name op milieugeb I Bovendien maakt de kwestie ter deel uit van een pakket van sen Nederland en België. Die I van het water in Maas en Schel Westerschelde en het Baalhoekl Al jarenlang is er sprake van met België over deze verdrage enige hoop uit een passage in h gië. Daaruit valt af te leiden da Ste heeft om de onder! IMaas en Schelde tot een goed eii I onze verslaggever AMERSFOORT - De re-I [cente verwoesting van hel I gebouw van de Zuidafri- laa",se Raad van Kerken ta <d°or een bom, heeft vf? n*euwe fase ingeluid in aet conflict tussen hel aPartheidsbewind en de arken die dat bewind be- stnjden. y°tgens ds. Allan Boesak, mei t, Anglikaanse aartsbisschop rosmond Tutu toonaangevend 7h'„jVan tiet kerkelijk verzet, j tn ihe kerken nu het directe den Van ^et bewind gewor- y 'jtiet wordt voor de kerken in liiS Afrika echt verschrikke- rL,.®evaarlijk. We staan nu di- i in de frontlinie. We weten m Wat ons morgen of over- sat- 8en zat gebeuren", zei Boe- v zaterdag in Amersfoort bijek 6611 duizendkoppig pu-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2