"Ik wil de wereld verfrissen' Middeleeuwen: een gewild leesprodukt De Kurder Britse gereserveerdheid! in Anita Brookners 'Vriendin uit Engeland] DAG KOEIEN DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1988 SIMON VINKENOOG (60), STRUDER TEGEN ROUTINE EN PATRONEN: Geloof Imago VAN LE GOFF TOT HISTORISCHE DETECTIVES Schoolboekjes Concreet Broeder ffiSTEM GIDS 3 ZAT VERSCHENEN PLATTE DIE: ïuske en Wiske: „De G2 SIMON Vinkenoog. Een leven in telegramstijl. Geboren op 18 juli 1928. Om kwart over negen. Stop. Vijf keer ge trouwd. Vader van vier kinderen. Smoor op Edith. Hu welijk niet uitgesloten. Stop. Eerste dichtbundel in 1951. Met Hans Andreus. Remco Campert en Hugo Claus. Stop. Eerste LSD-ervaring in 1959. Rookt nog steeds. Stop. Schrijver. Dichter. Redacteur van het blad Bres. Stop. Wordt volgende week, 17 en 18 september, onderscheiden in Gouden Handen in 's-Heerenberg. Als 'Spiritualist van het Jaar'. Stop. Door Mick Salet WAT er na het eind van zijn verhaal gebeurt, dat weet de schrijver niet. Het is punt, zucht, uit. En dan? „Ik weet het niet. Ik stel me niets voor bij de dood. Op een gegeven moment tikt het klokje van gehoorzaamheid. Dan is het je tijd. En daarna? Daar houd ik me niet mee bezig. Dat is een probleem voor later. Misschien ga ik er over nadenken als ik zeventig of tachtig jaar ben. Nu niet. Ik ben pas zestig. Wat komt, dat komt. Wat er in een vorig leven met me is gebeurd, dat hoef ik ook niet te weten. Waarom zou ik? Ik ben meer benieuwd wat de werkelijkheid van nu te bieden heeft." Simon Vinkenoog. Dichter van de jaren vijftig. Drugge bruiker van de jaren zestig. Uitgeroepen tot de spiritualist van het jaar 1988. Door de stichting Gouden Handen. De jury: „De bekende dich ter, prozaïst, performer, regi strator en communicator kreeg deze bekroning voor de onver moeide wijze, waarop hij nu al méér dan vijfendertig jaar - bevlogen en onvoorstelbaar produktief - ijvert voor geeste lijke bewustwording in mens en maatschappij. Geprezen en bespot, bemind en verguisd, maar altijd hevig aanwezig, verwierf hij zich als gangmaker en wegbereider een zó eigen plaats in het culturele en spirituele leven van Neder land, dat hij daarvoor de dank en de erkenning van velen ver dient" Het lijkt erop dat de dichter die de sokkels onder alle autoritei ten weg zou willen rammen nu zélf een voetstukje krijgt. „Ach, dat valt wel mee. Denk niet dat ik me nu opeens een spirituele leider voel. Zo'n be kroning is aardig, maar het is niet iets waar je doelbewust naar streeft. Het is niet iets waardoor ik me over het paard laat tillen. Ik blijf simple as can be." Simon Vinkenoog is de derde die deze prijs krijgt. De eerste titel ging naar de paragnost en paranormale genezer Joop van Limbeek. De tweede was voor Paul Kluwer, directeur van uitgeverij Ankh-Hermes. Hoe verklaart Simon Vinken oog de groeiende belangstelling voor spiritualisme en paranor male zaken? „Vroeger had je God en de Tien Geboden. Steeds meer mensen verliezen het geloof in de God die ze zelf gecreëerd hebben. Dus gaan ze op zoek naar iets anders. Om antwoord te vinden op de wezenlijke vra gen. Wie ben ik? Waartoe zijn wij op aarde? Vroeger kregen mensen de antwoorden voorge schoteld. In de catechismus bij voorbeeld. Nu de mensen dat allemaal niet meer voor zoete koek slikken, moeten ze de ant woorden ergens anders zoeken. Moeten ze zelf leren wat de zin van het leven is. Door overal te zoeken naar het licht." Daarbij kunnen ze makkelijk verdwalen in een wazige wereld die ook aantrekkingskracht heeft op beunhazen en mafke zen. „Er zijn goede en slechte geesten. Net zoals je witte en zwarte magie hebt. Die rituele Simon Vinkenoog: „Ik ben pas zestig. Wat komt, dat komt. kindermoord in Velp bijvoor beeld, dat lijkt me een geval van iemand die uit goede boe ken de verkeerde dingen heeft gehaald. Een geval van para noia. Maar dat is één kant van de medaille. Het christendom heeft toch óók zijn slechte kan ten? Hoe goed en rechtvaardig de leer ook mag zijn, er zijn heel veel mensen uit naam van het christendom vermoord. Maar daarom zeg je toch niet dat alle christenen slecht zijn? Een spiritualist is iemand die de suprematie van de geest aanvaardt. Iemand die weet dat achter elk materieel gebeu ren een geest staat. Dat kan een enorm positieve geest zijn. Op timisme. Levenskracht. Dat probeer ik uit te dragen. Als schrijver. Maar ook ge woon op straat. Niet iedereen laat dat toe. Ik zat in de trein tegenover een man die heel somber voor zich uit zat te sta ren. We reden langs een veld vol bloemen. Heel mooi. Heel kleurig. Ik wou die man daar op wijzen, zodat hij wat vrolij ker zou worden. Maar het lukte niet. Die man zat in een cocon. Die liet niet toe dat andere mensen zich met hem zouden bemoeien. Mensen zijn vaak bang. Bang voor de bom. Bang voor de Russen. Bang om hun zekerheden te verliezen. Bang voor zichzelf. Bang voor elkaar. Die angst moeten we zien te overwinnen." Is hij nergens bang voor „Nee, in principe niet." Niet bang in enge steegjes waar vleermuizen fladderen en moordenaars rondsluipen? Niet bang voor een ongeluk met een kerncentrale? „Nee. Wat gebeurt, gebeurt. Zo het is, zo is het goed. Ik ben niet bang voor wat er gebeurt. Maar ik maak me er wel eens boos over. Over de domme ma nier waarop we het milieu ver pesten. Over de roofbouw die we op de aarde plegen." Wat doet hij met die woede? „Ik probeer mijn woede te kanaliseren om die om te zetten in creativiteit." Niet in politieke acties? „Ik houd niet zo van poli tiek. Als dichter heb ik mee gedaan aan akties. Tegen apartheid. Vóór Amnesty International. Maar daar houdt het wel mee op. Ik kan niet op alle barricades tegelijk staan." Hij stemt wel. Op welke partij? „D66. Omdat ik dat aardige mensen vind. En omdat Hans van Mierlo eens heeft gezegd dat 'echte armoe is dat mensen niet weten wat kunst is.' Maar verder vertrouw ik politici niet zo. Don't follow leaders. Loop niet aan de band van leiders. Maar probeer zelf je weg te vinden. Probeer zelf volwassen te worden. Er zijn wel mensen die je daarbij kunnen helpen. Geen leiders, maar begelei ders." Simon Vinkenoog is misschien wel een van de meest bekende schrijvers van Nederland, maar dat komt niet omdat zo veel mensen zijn boeken heb ben verslonden. Hij heeft nooit een bestseller geschreven. Is hij voor veel mensen niet vooral een imago uit de jaren zestig? „Toen ik in de jaren zestig begon met dat hele marihuana- gebeuren, waarschuwde Jan Vrijman me dat ik daardoor een imago zou krijgen waar ik nooit meer van af zou komen. Maar daar zit ik toch niet mee? Ik ben geen imago. Ik ben me zelf. En dat mijn boeken niet zo veel verkocht worden, komt volgens mij omdat veel mensen me niet zo goed kunnen plaat sen. En omdat ik te moeilijk ben voor veel mensen. Dichters in Nederland ver dienen meer geld met optre dens in kleine zaaltje dan met de verkoop van hun dichtbun dels. Dat wil niet zeggen dat dichters niet gehoord worden. Als ik ergens voorlees uit eigen werk, dan wordt er wel dege lijk geluisterd. En het is nog steeds zo dat het grootste deel van alles dat er in de wereld wordt geleerd, via het gespro ken woord wordt onderwezen. Het is niet de televisie, niet de radio, niet de krant, nee, men sen leren vooral van elkaar. - foto archief de stem En ik heb wat te vertellen. Ik wil mensen nergens toe beke ren. Ik ben geen soefi. Ik ben geen theosoof. Ik heb geen nieuw geloof met nieuwe dog ma's. Maar ik heb wel een boodschap. Dat mensen aardig moeten zijn voor elkaar. Dat ze elkaar niet moeten kwetsen. Ik wil de wereld verfrissen. En ik wil mijn eigen geest fris houden. Ik leef als een dichter. Met de dichterlijke vrijheid. Zonder zekerheden. Pluk de dag. Ik ben zelfstandig. Ik leef met financiële ups en downs. Dat bevalt me uitstekend. Zo zou iedereen moeten leven. Niemand zou op vaste tijden moeten werken. Het is toch verschrikkelijk om in een vast patroon te zitten? Dat is zo saai. Routine is het ergste waarin je kunt vervallen. Je moet bereid zijn om alles steeds weer op losse schroeven te zetten. Om de poten onder je eigen stoel weg te zagen. Om steeds weer nieuwe dingen te doen. Om het leven avontuur lijk te houden. Alles mag. Alles kan. Alles is mogelijk. Al je maar naar de mogelijkheden zoekt." Hij zwijgt even. Weegt zijn woorden. En neemt gas terug. „Je moet het allemaal wel re lativeren. Ik ken het geweldige geheim van het leven ook niet. Ik ben maar een dichter die reikt naar het onbereikbare." Door Henk Egbers DE Middeleeuwen liggen in de uitverkoop. Het aantal boeken, series en navenante uitgevers groeit met de dag. Een opvallend verschijnsel, dat niet alleen boeken maar ook vraagtekens, zelfs in re latie met het huidige leefklimaat, oplevert. De jaren tachtig worden ge kenmerkt door het zogeheten postmodernisme, door neo-stij- len en het oppoetsen van verle dens. Nu is het heden gebouwd op het verleden; bezinning kan dus zinvol zijn. Imiteren is uit den boze. Wat nieuws doen met oud materiaal kan soms crea tief zijn. De Middeleeuwen. Waarover hebben we het dan? In 1964 verscheen van de hand van Jacques Le Goff 'La civilisa tion de l'Occident médiéval'. Het is inmiddels een 'klassiek' boek. Daarvan verscheen nu pas een Nederlandse uitgave, gebaseerd op de druk uit 1984. Zijn boek was een reactie op het bekende werk van Genicot: 'Les lignes de faite', dat een zeer positieve christelijke Mid deleeuwse beschaving tentoon spreidt. Deze wordt geïdentifi ceerd met de kerk. Le Goff stelt zich veel breder en kritischer op (intentioneel en wetenschappelijk). Prof. Leupen wijst in een voorwoord op het ondogmatische karakter van Le Goff. „De opzet van het werk blijft een vondst: een eer ste deel geeft de hoofdlijnen van de economische, sociale en politieke geschiedenis van het Westen, van de vierde tot in de veertiende eeuw; in een tweede deel komt de geschiedenis van de Europese cultuur aan de or de... De Middeleeuwse wereld is in naam christelijk... Steeds wordt duidelijk geïllustreerd dat zowel de kunstuitingen en de literaire meesterwerken als ook de godsdienstige voorstel lingen wortelen in 'la vie maté- rielle'." Le Goff heeft school e«?N CCN Miötietóeuwsc- Miöbeieeuwse DGTCCTive beiecriw eLLis pereRS eLLis peieRS gemaakt met zijn mentaliteits geschiedenis, waarbij hij het geschreven woord én het kunstwerk als bron gebruikt. Zoilden hebben overgehouden: de abri koos." Deze wat wrang humo ristische duidelijkheid is ken merkend. De opkomst van de steden en het feodalisme werd gevolgd door de neergang van de kerk, waarna een renais sance tijd de verstikkende feo dale maatschappij wegwerkte. Parallel met deze historische kaders schildert Le Goff de cultuur. De enige normgevende werkelijkheid was daarbij het christendom; de kerstening was op gewelddadige wijze tot stand gekomen. Uitgewerkt wordt hoe 'de Middeleeuwers voorwaarts streden met hun rug naar de toekomst en hun gelaat naar het verleden: zij hadden de toekomst achter zich'. Kloosters, kunst, theolo gie etc. waren daarvan het vi sitekaartje. Florence, symbool van de Middeleeuwen - foto archief de stem Het ruim 600 pagina's tellende boekwerk blijkt nog steeds een heel 'spannend' verhaal met een overdaad aan informatie; te beginnen met het ontstaan van de Middeleeuwen uit de versmelting van de Romeinse en barbaarse culturen. De Ka- rel de Grote uit onze school boekjes en de Karolingische tijd, die het karakter van de Middeleeuwen gaan bepalen, zien er niet meer zo gekleurd glorieus uit. In de elfde eeuw rukte het christendom in Europa op en riep bepaalde verwachtingen, bouwwerken en economische ontwikkelingen op. Deze wer den uitgekristalliseerd in de Kruistochten. Le Goff: „Ik kan slechts één enkele vrucht ont dekken die de christenen mis schien aan de Kruistochten De samenleving maakte een ontwikkeling door van 'kasten' naar standen. 'De erkenning van de standen vond een be kroning in biecht en boetedoe ning'. De zonden werden geca talogiseerd met maatschappe lijke klasse. De minachting voor de vrouw werd vanuit de kerk gevoed. Het kind is door de burgerlijke maatschappij als verschijnsel geproduceerd. Arbeid en arbeider werden koopwaar. De getto's (de apart heid) zijn door de kerk gepre dikt. Le Goff stelt zich niet kerk vijandig op, maar wel zeer kri tisch tegenover de traditionele geschiedschrijving die enkel oog had voor de zegeningen van het christendom in de Mid deleeuwen. Een van de zeer in teressante aspecten van dit boek is dat de kritiek en de cir- sis die de christelijke kerken op dit moment in Europa onder gaan via dit boek inzichtelijker worden omdat de wortels er van al in de Middeleeuwen zichtbaar zijn. Een boeiend boek. In het boek van Pierre Anto- netti: 'Het bruisende leven in Florence ten tijde van Dante' wordt Le Goff verschillende keren geciteerd. Aanvankelijk dacht ik van dit boek: wat moet ik ermee; het is zo'n specialis tisch onderwerp. Dat valt erg mee. Dat wat Le Goff in alge mene lijnen tekent, wordt hier heel concreet tot leven gewekt in één stad. Anderzijds staat Florence in vele opzichten mo del voor andere Middeleeuwse steden; ook in de Nederlanden. Wij tekenen de gulden nog vaak met de fl(orijn) op onze cheques e.d. Daarbij komt dat er herhaaldelijk relaties gelegd worden tussen de geschriften van Dante (en Boccaccio) en het leven in deze stad, wat deze li teratuur beter invoelbaar maakt. Antonetti probeert telkens uit te gaan van het leven van de burgers van deze stad in de 13e en 14e eeuw. Het privé-le- ven, het openbare leven, het economische, godsdienstige en culturele leven wordt vanuit deze optie met talrijke voor beelden uitgelicht. Niet alleen de gewone man, maar ook de tegenstellingen tussen Welfen en Ghibelijnen, die ik als abs tractie uit mijn schooltijd in mijn hoofd had, kregen tijdens het lezen handen en voeten. Dante werd een levende schrijver en bleef geen genomi neerde uit de literatuurge schiedenis. Mensen, die eten, zich kleden, cultureel bezig zijn, geld (willen) verdienen, eten, trouwen, politiek bedrij ven, architectur maken, kerke lijk bezig zijn... haten, liefheb ben, doden, genezen, dansen en fantaseren in de 13e en 14e eeuw staan bij je op de stoep als je dit boek leest. Florence is en was welis waar een mythe, maar voor Dante niet. Hij is in feite een keiharde observateur, die de aardige én beroerde situaties van Florence tot poëzie maak te. Het boek van Antonetti is voor cultuurgevoelige poëten, die de werkelijkheid als basis hebben, een prachtig boek. De meest afgeleide vorm is een reeks 'Middeleeuwse detecti ves', geschreven door Ellis Pe ters uit Shropshire. Vier zijn er nu uit; althans in het Neder lands. Zij schiep broeder Cad- fael, een monnik op detective pad vanuit het klooster Shrewsbury. Dat bestaat nog en is een toeristische trekpleis ter geworden vanwege deze verzonnen broeder met zijn veertien Engelse titels, waar van er gemiddeld zo'n 50.000 over de toonbank gaan. Een Engelse tv-maatschappij is be gonnen met een televisieserie over deze twaalfde-eeuwse be nedictijn. Ik las 'De kille maagd' (The Virgin in the Ice - 1982), een niet al te beste weer gave van de Engelse titel. Tijdens de burgeroorlog in 1139 verdwenen tijdens scher mutselingen twee adellijke kinderen - de achttienjarige Ermina Hugonin en de dertien jarige Yves Hugonin - aan de hand van zuster Hilaria. De non is de maagd die vastgevro ren dood in het ijs terug wordt gevonden. De kinderen komen wel weer boven water, maar er hebben zich inmiddels de no dige drama's afgespeeld. Met de Middeleeuwen heeft het allemaal niet zoveel van doen. Er is sprake van een soort bordpapieren décor uit die tijd, terwijl de vertaler zich af en toe van een soort Van Agt-stijl bedient om er iets 'Middel eeuws' van te maken. Lang leve de Middeleeuwen. Het verkoopt goed. Jacques Le Goff: 'De cultuur van Middeleeuws Europa'. Uitg. Wereldbibliotheek, prijs gebonden 79,50 en paperback 42,50 Pierre Antonetti: 'Het brui sende leven in Florence ten tijde van Dante'. Uitg. Kosmos, prijs 29,50 Ellis Peters: 'De kille maagd'. Uitg. De Boekerij, prijs 17,90 Door Marjan Mes DE ogenschijnlijke zelfstandigheid en onafhankelijk heid van alleenstaande, werkende vrouwen is y hoofdthema uit de romans van de thans 60-jari.J Britse schrijfster Anita Brookner. In 1984 won h 'Hotel du Lac' de Booker-prijs. Hoofdpersoon Edith, een eenzame vrouw, die zich - na van 1 eigen bruiloft te zijn weggebleven - terugtrekt in^l somber Zwitsers hotel. Daar treft zij onder de gees tig beschreven vrouwelijke gasten een mannelijke land genoot. Deze vraagt haar op puur rationele gronden ten huwelijk. Bijna begaat zij weer dezelfde fout. Haar tragedie is dat ze verliefd is op een getrouwde man. Hoewel Brookner van Pools-joodse afkomst is, is de manier waarop zij haar personages gestalte geeft puur Brits. Vol understate ments dus, alsof het onbe hoorlijk is om de diepste in nerlijke roerselen, verlan gens en frustraties bloot te geven. Er blijft daardoor veel te raden over wat deze vrouwen werkelijk bezielt. Tegelijkertijd krijgt de om geving van deze opgewekte maar tevens zo hulpeloze vrouwen een sterk atmosfe rische lading. Dat geldt ook weer voor haar nieuwste ro man in Nederlandse verta ling, 'Een vriendin uit Enge land'. Hoofdpersoon Rachel is voor anderen een succes volle carrièrevrouw met een avontuurlijk leven. Zelf klampt zij zich vast aan de burgerlijke zekerheid die een ouder echtpaar haar met zijn vriendschap biedt. De deugdzaamheid en integri teit - op Britse preutsheid gebaseerd - van deze men sen, is voor haar een baken in 'een wankel universum'. Hun dochter Heather, een onbestemd, gesloten en kin derlijk wezen, vertegen woordigt voor haar dezelfde vaste waarden, hoewel zij volstrekt geen partij voor haar is. De ouders dwingen Ra chel onbewust in de rol van leidsvrouwe van deze Hea ther, die kennelijk bijdraagt aan him permanente melan cholie. Een onbesuisd huwe lijk van Heather met wat een onvolwassen soort ho moseksueel schijnt te zijn - het woord wordt niet ge noemd - geeft Rachel aan vankelijk gelijk wat betr Heather's seksloze en oni richte persoonlijkheid. voelt zich haar meerde» I totdat Heather een sbl neemt die niet alleen hety ven van haar ouders maJ ook Rachel's bestaan aan y wankelen brengt. Na haar scheiding vind Heather de grote liefde ii Venetië, waar Rachel wat hopig naar haar op gaat om haar tot naar Engeland te en zodoende ook haar e veilige relatie met c dochter te kunnen len. Uiteindelijk blijkt Hei-1 ther de sterkste. „Zij sch zich thuis te voelen in d verontrustende stad, zij §1 haar ouders nooit had veria-1 ten. Ze had, langs veelom.! wegen, een geheim ontdekt", I Een (liefdes)geheim dat Ha J chel onbekend zal blijven 'Een vriendin uit Enge- land' laat net als de vorig romans van Brookner vet in het ongewisse. Dat is eer. charme, die bijvoorbeeldl Nederlandse schrijfsters I zelden of nooit zullen berei f ken. Maar het is hier i enigszins een handicap, I want het wordt toch niet he-1 lemaal duidelijk wat chels tragiek is. Haar inti-1 dentele liefdesleven niet aan bod, maar ook niet die aangenai I raadselachtigheid welke 41 kwaliteit van deze en vet andere Engelse auteurs vormt. De tocht door Venetië is I ook lang niet zo fascinerend beschreven als onlangs i door die andere Enge schrijfster, Jeannette "Win-1 terson, in haar adembens-1 mende debuut 'Passie' (P sion). Niettemin is het i mooie, evenwichtige roman I uit een maatschappij die zo-1 veel minder direkt is dan de onze. Anita Brookner: 'Een vrien-1 din uit Engeland'. Uitg. Cod- tact, prijs 25,50. Anita Brookner ER zijn van die handige veldgid zoeken hoe de dieren heten di< Soms kun je die dieren heel moe je ze alleen in superplatte vor platgewalst door het verkeer. Eg ker plat en dood dan rond en le\ een veldgids uitgekomen waarir afgebeeld staan. 'Flattened Faur tekent 'platgemaakte dierenwere is het je al opgevallen dat er stee roodbonte en andere melkkoeien in d Is het nou verbeelding of echt wa blaarkoppen, roodbonte en andere ko Het is geen verbeelding, dit jaar koeien minder aan het herkauwen. Veel veehouders doen hun koeien melk minder oplevert. Binnen de EE de boterberg zo enorm geworden d werken waren. De enige oplossing w temonnee te laten merken dat er mi worden. Dat lukt aardig, de zuivelvoorrad Toch moeten we oppassen, want als het jaar 2.000 door al onze 2.2 miljoen land zonder koeien is als... ik weet eif is geen gezicht! Wie zou niet blij zijn dat de oorlog tussen Iraq en Iran, die acht jaar heeft geduurd, ein delijk voorbij schijnt te zijn? Het lijkt vreemd, maar de Kurden zijn helemaal niet blij; afgelopen week vlucht ten honderdduizend Kurden naar Turkije en dat zal nog wel doorgaan. Ze moeten wel vluchten, want Iraakse solda ten hebben honderden van hun volk vermoord, hun dor pen verwoest en platgebrand. Koerden leven verspreid in Turkije, Iraq, Iran en een klein aantal in Syrië. Sinds het begin van de vorige eeeuw vechten ze voor een eigen staat. Vooral de Iraakse regering was daar fel tegen en onderdrukte de Kurden erg. Kurden werden en wor den trouwens ook in andere landen onderdrukt, maar van Iran kregen ze soms wat steun. Die steun hield op toen de Golfoorlog uitbrak, maar doordat Iraq en Iran het te druk hadden, werden de Kur den een beetje met rust gela ten. Deze zomer hield het vech ten op, daardoor heeft Iraq soldaten en wapens over om weer flink tegen de Kurden tekeer te kunnen gaan. Er worden zelfs chemische wa pens, gifgassen, gebruikt om het Kurdische volk eronder te krijgen. Iraq gebruikte eerder ook gifgassen tegen Iran en hoewel dat land een klacht indiende, protesteerden zelfs de Verenigde Naties niet echt. Ook nu protesteren andere landen niet, ze zijn bang dat fes men htnerM slaat hrrsltUtn m itjdmaihwt. Dr. Jan Bremmer e.a.: 'Van Sappho tot de Sade'. Uitg. Were® bliotheek, prijs 42,50. De ondertitel luidt 'Momenten in dejj schiedenis van de seksualiteit'. Incest, prostitutie, homosekstwj teit en seksuele opvoeding door de eeuwen heen. Nederlandse B' torici laten zien hoe de meningen over deze zaken verander» met de geest van de tij d. Tom Wolfe: 'Het vreugdevuur der ijdelheden'. Uitg. Bert BakkerJ prijs 39,90. De eerste echte roman van Tom Wolfe, de nwn_"j 'De trip' en 'Pure klasse'. Hij beschrijft de drukke, agressie!" ren tachtig in New York, van de snelle verdieners in Wall tot de kleine jongens in de straat. Hij leeft zich uit in kracM dialogen, die de vertaler tot wanhoop gedreven moet hebben les draait om de jonge rijkaard Sherman McCoy van Park Ay nue, die betrokken raakt bij een ongeluk en onmidellijk dejusy en de pers op zij nek krijgt. Tom Wolfe laat verschillende vr Iers aan het woord en neemt de ruimte voor zijn beschrijf (540 bladzijden). Bedriegers en zwetsers drijven voort op egoïsme in de jungle van de hoof stad van de wereld. Martine van Rappard: Tot hier en niet verder". Uitg. Ambo,P;'| 29,50. Over verzet van mishandelde vrouwen. Martine van m pard was vrijwilligster in het Blijf van m'n lijf-huis in An® dam. Ze sprak met 23 vrouwen, die een manier hebben gevow een einde te maken aan mishandelingen in het huwelijk. Stephen McCauley: 'Gevoelens van genegenheid'. Uitg. AgJ® prijs 39,90. Moderne verwarring in een geestige roman. G#«j verlangt naar een homofiele relatie, maar wordt onder druk g door Nina, die hem vraagt als vader op te treden voor haar ba») hrnbone H0£VEEL £/M NOD/6 yo<f>R OR/B ^M/DOELDè n cimeNwis

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 34