1ÏÏRUGSPOEIENI door dirkvellenya De les van Screentest Tachtig kunstenaars met tuintaferelen in Kapellen en Kalmthout Voor tweede keer 'CD-gala' op de tv UUR LAAT MOLTSJANOVS Gouden Leeuw voor film met Rutger Hauer PRAATPROGRAMMA ONGEMOEID ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1988 ZATERDAG IM EMBER 1988! O Particulieren Super Channel komt met pikante films Entente georganiseerd in vakbondenJe kunt het zo gek niet bedenkenhoeren aoldaten enzDat vind ik prachtig Marijke McEwen, tv-producente In VS Er zullen vijf CD-awards wor den uitgereikt. Toch zijn er maar vier verschillende cate gorieën. De vijfde onderschei ding gaat naar iemand die zich in de Nederlandse showbusi ness op een speciale manier heeft gemanifesteerd. Het Nederlandse publiek heeft de afgelopen maanden een stem kunnen uitbrengen op hun favoriete CD-artiesten. Op basis daarvan is men tot de volgende nominaties gekomen: Zangers: Rob de Nijs, Gerard Joling en René Froger. Zangeressen: Willeke Alber- ti, Nadieh en Sandra Reemer. - FOTO ARCHIEF DE STEM Hijzelf gelooft erin, zal me' jecten zijn gelijk aantonen, ij, „het duurt lang voordatje ig universiteitsprofessortje als bijvoorbeeld de Wereldj je karretje kunt spannen, zijn er wel. Volgens Van het maar een kwestie van eer voor zijn Terraverde op al kan worden toegepast. u> enwerking met de Gents iteit wil een commercieel be- uctie en afzet voor baar re- nemen, waarbij binnen- singen niet uit het oog wo Van Cotthem: „Met je goedkoper en sneller 0® nisbelten aanplanten. Maar s zomers op vakantie z°D en hoeft lastig te vallen 0 ten te zorgen. Met Terr n ze water genoeg. En J i, hoe goedkoper het produ rikaanse landen wordt.' b°or Henk Egbers KAPELLEN - Niet minder dan 81 beeldende kunste naars uit de provincie Antwerpen hebben in 38 Particuliere tuinen van Kapellen en Kalmthout bij Antwerpen beelden ge kaatst. Onder de titel ruintaferelen 88' wordt vandaag deze bijzondere manifestatie geopend door minister Leo Tindemans na een inleiding door Flor wx, directeur van het MUHKa. Zes weken lang deze vijftien kilometer 'ange beeldenroute voor Publiek toegankelij k. lc,---r begon twee jaar ge- ™en toen de kunstenaars tjarny Buyck en Marleen de J-ree-Roux hun tuinen vol den met schilderijen. Laat jmensen maar komen! De p„t .ien werden beelden tachtig kunstenaars haak- uaan. Vier openbare par- 3 dertig particuliere tui- n en vier galeries doen nu aan "Tuintaferelen 88', opereert in stichtings vorm en met een erecomité Beeld gemaakt door Mariette Coppens V|aarin de groten in het naamse/Eeigische land zit- 8 nebben genomen, lor BeX, animator van tal- interessante initiatieven voor hedendaagse kunst, ac centueert dat er geen selectie heeft plaatsgevonden; geen deskundige commissies hun oordeel geveld hebben. Wel werden alleen beroeps-beel dende kunstenaars uitgeno digd. Niets is geweigerd. De kunstenaars draaiden zelf voor de kosten op. Alleen ver voer en verzekering werden geregeld. Het accent lag op de spontaniteit. Een 'breed spec trum dat een overzicht geeft van hetgeen er op dit gebied in de regio Antwerpen leeft'. Na Chambres d'amis nu een soort Jardins d'amis. Tij dens de persconferentie moe ten we het nog doen met dia's. De indruk van veelzijdigheid wordt daarbij minstens be vestigd. Beschilderde luiken van een huis, wandschilde ringen aan huizen, chique beelden volgens het boekje, gestapelde kisten, stapelin gen, Middelheimachtige toe standen, reliefs tegen huizen (meestal villa's), borstbeelden en balken etcetera. En de kwaliteit lijkt op voorhand zo te zijn dat we durven zeggen: Gaat dat zien! De parken in Kalmthout en Kapellen (waaronder het be kende Arboretum) werden direct beschikbaar gesteld. Maar ook particulieren zijn niet bang dat hun kleine of middelgrote tuinen vertrapt worden. Hoewel sommige tuinbezitters alleen maar tij dens het weekend opendoen om een oog in het zeil te kun nen houden. 'Tuinbeeld' door Annie Debie De kunstenaars hebben zelf 'hun' tuin mogen kiezen. Sommigen van de aanwezige kunstenaars vertellen dat dit hen gedwongen heeft hele nieuwe dingen te maken, ter wijl anderen bestaand werk daar plaatsen. Een beeldhou wer deelt mee dat hij zijn beelden in een tuin gaat gie ten zodat de bezoekers dat ook eens kunnen meemaken. Een ander die met bollen werkt zegt dat hij inmiddels zelf bol geworden is. Een grapjas vertelt dat hij nog en kele dagen heeft om te beden ken wat hij doet. Er komt een catalogus, waarvan men denkt dat deze kunsthistorische waarde zal krijgen, want met 'Tuintafe relen wordt historie geschre ven'. Het enthousiasme hangt in de bomen te kijk. De bezoe kers kunnen deelnemen aan een fotowedstrijd. Met een bekroonde selectie uit de in zendingen wordt weer een tweede catalogus gemaakt. Een brochure helpt om de route te vinden. De tuinen zijn gemerkt met een num mer. Je kunt met eigen ver voer, met (een te huren) fiets of desnoods lopend de kunst werken bezoeken. Dagelijks tussen 10.00 en 17.00 uur vanaf zondag (11 september) tot 23 oktober is iedereen welkom met een entreebewijs van 100 Bfr. Het secretariaat is in het Domein Haezeldonck, Lobe lialaan 14, Kapellen (tel. 09- 3236653105); dagelijks open tussen 10.00-17.00 uur. Fietsen zijn te huur aan het station Kapellen voor 125 Bfr per dag. De fietsroute is 15 km. Een selectie van de kunst werken zal in 1989 tentoonge steld worden in een park en drie galerieën in Warschau. Omdat kunstenaars niet steeds weerbestendige beel den maken zijn ook op de route van Tuintaferelen vier galeries ingeschakeld. Die zijn op de routekaart aange geven. De Vlaamse uitnodiging luidt: 'Ga op stap, trek je ogen open, laat alle vooroordelen achterwege, als een kind, en kijk!' EEN tv-spelletje heeft de emoties hoog doen oplaaien in het wereldje van de Nederlandse journalisten. In 'Screentest' van de KRO mogen beginners een echte beroemdheid inter viewen en dat in wedstrijdverband. Het was een idee uit de vermaakfabriek van Joop van den Ende. Met journalisten kun je zoiets doen, het testen van aankomende chirurgen of piloten wordt al een stuk moeilijker. Dit haalt het edele vak van verslaggever naar beneden, werd er geschreven, onder meer door Sietse van der Hoek in de Volkskrant. Nieuwsgaring is een moeilijk, verantwoorde lijk vak, daar mag je geen tv-spelletje mee spelen. Over een simpel tv-showtje moet je je nooit druk maken, zeg ik altijd. De journalistiek beledigd? Ach, een tv-interview is een stukje show. Als een schrijvende journalist iemand in terviewt en je zet er een camera op, dan krijg je hoogstwaar- schijnlijk een verschrikkelijk saaie uitzending. Maar de weergave van het interview in de krant kan (ingekort en be werkt) juist heel boeiend zijn. De tv is anders dan de krant. Maar liefst drie KRO-kopstukken hebben zich in de gids van deze omroep geworpen op de tv-recensenten. Aad van den Heuvel windt zich op ter verdediging van zijn maatje Han van der Meer, de presentator van 'Screentest'. Gerard Groen en Herman Post krijgen de ruimte om af te rekenen van Sietse van der Hoek. Ook dat geweld lijkt mij een beetje overdreven. Dat is 'Screentest' allemaal niet waard. Wat leverden de uitzendin gen van afgelopen weken op? Gesprekjes met mensen als Boudewijn Büch, Lee Towers, Ramses Shaffy, Gerrie Kne- temann, advocaat Moskowitz en Xaviera Hollander. Veel verschillen met echte, professionele interviews waren er eigenlijk niet. De ene kandidaat deed het heel aardig, de an dere liep steeds stuk. Natuurlijk is 'Screentest' een leuke, goedkope manier om aan jong talent te komen. Daar is grote behoefte aan in Hil versum. Club Veronica laat 'kids' al jaren spelen met came ra's en microfoons. De TROS gaat op grote schaal nieuw ta lent voor de tv trainen. De vergrijsde omroep snakt naar jongeren. Opvallender was de eensgezinde sfeer in de jury. Er zaten mensen van alle omroepen in. Han van der Meer had naast zich o.a. Wim Bosboom (TROS), Paul Witteman (VARA), Jaap van Meekren (Veronica), Sonja Barend (VARA), Ton Verlind (KRO) en Ivo Niehe (TROS). Grappend en knikkend zaten ze elleboog aan elleboog. Een gezamenlijke omroepac- tie om de jeugd de weg te wijzen naar de studio's van Hil versum. De geur van ouwe-jongens-krentebrood, maar ook een historische vorm van samenwerking! Toen ik dat zag, wist ik in een flits wat er mis is in Hilver sum. Als de tv-journalisten zo gezellig hun krachten kunnen bundelen in 'Screentest', waarom doen ze dat dan niet in de serieuze avonduren? Waarom werken KRO, NCRV en VARA niet hecht samen om op Nederland 1 elke avond een achtergrondrubriek te brengen, die direct aansluit op de ac tualiteit, zoals 'Newsnight' 's avonds laat op BBC 2? Nu zitten ze te zeuren over het Jouurnaal dat op Nederland 2 zit en zoveel kijkers weghoudt van het eerste net. 'Achter het Nieuws', 'Brandpunt' en 'Hier en nu' in één informatieve ru briek. Wat een mankracht! Wat een besparing! Wat een ser vice! Wat een geweldig wapen in de concurrentie! Even kij ken, wat denkt de jury hiervan? W 'I 9 f Van onze rtv-redactie Van onze RTV-redactie LONDEN - Meer speelfilms, waaronder een reeks pi kante rolprenten onder de titel 'Bekentenissen van. zijn de belangrijkste nieuwtjes in de najaarspro grammering van Super Channel. In het nieuwe seizoen zendt het satellietkanaal niet alleen meer films uit in het weekend, maar ook op twee, soms op drie weekdagen. De serie soft-sex- films 'Confessions ofis aan gekocht voor de late uurljes. HILVERSUM - Voor de tweede keer komt de KRO met een 'CD-gala' op de proppen. Het door Henny Huisman gepre senteerde muziekfeest beviel vorig jaar zo goed, dat er dit jaar een vervolg komt. Maandagavond wordt het uitgezon den, rechtstreeks vanuit de eigen studio van Joop van den Ende in Aalsmeer. Groepen: VOF de Kunst, Frank Boeyen Groep en George Baker Selection. Instrumentalisten: Flairck, Laurens van Rooyen en Robert Strating. Deze laatste is de componist van het thema van de succesvolle TROS-serie 'Me disch Centrum West'. Alle genomineerden treden in de uitzending van maandag op en maken uiteraard van de gelegenheid gebruik hun nieuwste single ten gehore te brengen. Maar net als vorig jaar gebeurt er ook iets anders dan anders: gezamenlijk wordt er een medley gebracht van ieders eigen succesnummers. Er zijn ook gastoptredens, onder meer van enkele win naars van verleden jaar: Piet Veerman, Anita Meyer, BZN en Berdien Stenberg. aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De critici om schrijven de film als warm- menselijk en humoristisch, zij het wat lang uitgevallen. De Zilveren Leeuw is voor de film Topio stin omihli ('tocht door de mist') van de Griekse regisseur Theo Angelopoulos. Prijzen voor de beste acteurs zijn uitgereikt aan de vrouwen Shirley MacLaine en Isabelle Hupert en de mannen Don Ameche en Joe Mantegna. De Nederlandse filmer Joris Ivens is onderscheiden voor zijn ge hele oeuvre. - FOTO'S F0T0PERS8UREAUGLH (DPA/AFP) - De Italiaanse regisseur Er- Olmi heeft met zijn ■La legenda del santo (De legende van de drinker) de Gouden gewonnen op het van Venetië. De in de film wordt door de Neder- acteur Rutger winnende rolprent gaat een clochard in Parijs. Op dag ontmoet de bedelaar lasnost bij oor Richard Evans ONDEN - De hoge amb tenaar die al achttien jaar belast is met het censure ren van de Russische tele visie heeft tegenwoordig bijna niets meer te doen. e bepalingen waar hij het iroeger zo druk mee had |êijn door de glasnost ko len te vervallen. Duitsers dan ook de latere Jsendarp uit Nederland, die eindigde, de snelste sprin- ke ras. Owens werd nau- Ie Olympische Spelen voor 1 groot succes: ze wonnen dailies, de bevolking had l dat het buitenland het lisme accepteerde en voor Iven de ware bedoelingen wat langer verborgen. schok die het presenteren een rechtstreekse, onge- lerde uitzending bij de |elevisiejournalisten te weeg n brengen, is echter niet ge- ig. Sommige journalisten in 1 Sovjetunie werd het alle- 1 wat te veel. Er zijn er die tijdens een live uitzending een lartaanval kregen, of die over mannen raakten. Vóór de glasnost zou een in- ■view over een gevoelig on- werp als kernwapens, door kei vijf verschillende redac teuren en een censor doorge licht zijn, voor het uitgezonden Ie spelen, propaganda ma- P™fP' v°°r net uitgezc nationaal-socialisme en «^worden. Onlangs sprp- superioriteit, was bereikt. toe vooraanstaande Rus- onstelling in Overloon, die een soort stadionconstruc- ïuseum, komt de manier ■elen toen werden gebruikt iaal-socialisme aan te prij- naar voren. Maar gaande- i blijkt dat ook de huidige fepelen niet meer voor die waarvoor ze in 1896 weer werden geroepen. Toen t>g, in de woorden van de P. de Coubertin 'verbroe- de volken en verbetering nelijke gesteldheid van de llag dekt de lading al lang I en de Nazispelen', drs. A. Swij- programmamakers op Internationale Televisie estival in Edinburgh, over de igrijpende veranderingen die ader Gorbatsjov hebben aatsgevonden. Vladimir Moltsjanov presen- *rt een door hemzelf gepro- tceerd praatprogramma dat ond de Klok van Twaalf' tet Hij zegt dat hij probeert iet zijn programma de miljoe- Sovjetburgers terug te innen, die in de tijd van 'ezjnev hun vertrouwen in de aatstelevisie verloren heb- n. In 'Rond de Klok van waalf heeft Moltsjanov ge- -rekken met voormalige ban en behandelt hij on twerpen die voorheen onbe- mm /eekbaar waren. onder een van de bruggen in de Franse hoofdstad een myste rieuze grijsaard, die hem 200 francs leent De clochard moet de oude man beloven op een zondag het geld terug te bren gen naar een Parijse kerk, waar een standbeeld staat van de heilige Teresia van Lisieux, patrones van Frankrijk. Vanaf het moment van de ontmoeting met de grijsaard verandert het leven van de be delaar, een voormalige mijn werker in Silezië, volkomen. Dagelijks doen zich kleine, on begrijpelijke 'wonderen' voor. De bedelaar komt aan geld, ontmoet allerlei oude, verloren gewaande vrienden, en ontdekt de liefde. De verleiding om zijn belofte - de teruggave van het geld - niet in te lossen, blijkt groot. Uiteindelijk voldoet de clo chard toch aan zijn plicht. Dit brengt hem 'op het pad van de heilige'. De film van Ermano Olmi, een mystiek gebeuren van meer dan twee uur, is gesi tueerd in een Parijs dat herin neringen oproept aan het oeu vre van de negentiende Franse schrijver Emile Zola, de groot meester van het naturalisme. Olmi won in 1987 in Venetië een Zilveren Leeuw met een vorige film. Tijdens het festival in Vene tië zijn ook andere prijzen uit gereikt. De speciale prijs van de jury ging naar een film van de Senegalezen Ousmène Sem- bène en Thierno Faty Sow. Hun produkt toont het bloedbad, aangericht door het Franse le ger onder Afrikaanse strijders, Russische tv op wordt toegepast. De Russi sche journalisten waren ge wend geraakt aan strenge con trole van hun werk. De volko men afwezigheid van censuur heeft tot gevolg gehad dat som mige leden van de oudere gene ratie journalisten weigeren aan een rechtstreekse uitzending mee te werken. Volgens Moltsjanov zijn er aangrijpende dingen gebeurd, doordat journalisten tijdens zo'n uitzending een hartaanval kregen en, bij wijze van spre ken, van het scherm gedragen moesten worden. Hier begint het publiek in Edinburgh te grinniken. Moltsjanov reageert daarop met de opmerking: „Dat is niet leuk. U moet be grijpen dat we na al die jaren van strenge censuur wat on wennig reageren op die plotse linge uitnodiging van 'kom op, rechtstreeks in de uitzending, zonder censuur'. Het is hele maal niet zo gek dat mensen daar zekere mentale gevolgen van ondervinden." De 'grootste schok' wat be treft de omvang van de nieuwe openheid, kreeg Moltsjanin te verwerken toen hij en zijn col lega's aanwezig waren bij de negentiende conferentie van de Communistische Partij. „Voor dat de conferentie begon waren wij ervan overtuigd dat we de meningsverschillen tusssen de leden van het centraal comité niet naar buiten mochten bren gen. We dachten dat we daar mee toch echt de grenzen van het toelaatbare zouden over schrijden," zegt hij. Nadat echter de toespraken van Yeltsjin (de voormalige Partijleider in Moskou) en Li- gatsjov (de bekende conserva- tieveling uit het Kremlin) in hun geheel waren uitgezonden, beseften de journalisten dat de grenzen verder lagen dan zij dachten. „Dat was voor ons de grootste schok," zegt Moltsja nov. „Ik was er zeker van dat in die toespraken geknipt zou worden." (c)The Times, Londen een mengelmoes van Rus- wh en Engels legt hij uit dat hij behoort tot de generatie journalisten die zich 'de kinde ren van de detente' noemt. Vol gens Moltsjanov begonnen de leden van deze generatie hun werk ongeveer ten tijde van de topconferentie in Helsinki. „Ik had vrij snel begrepen dat er eigenlijk helemaal geen de tente was," zegt hij. Journalisten konden in de .tijd van Brezjnev kiezen: óf zij benadeelden hun carrière door de bij de autoriteiten minder populaire onderwerpen te be handelen (en bewaarden daar mee wel hun integriteit en goede naam); óf zij gedroegen zich niet helemaal eerlijk te genover het publiek en schre ven over dingen waarvan ze zelf wisten dat die niet met de waarheid overeenkwamen. „In die tijd werd ik een paar keer benaderd om over de prachtige psychiatrische klinieken in de Sovjetunie te schrijven, of om kritiek op onze grote schrijver Solzjenitsin te uiten," zegt Moltsjanov. „Ik ben blij dat ik daar toen niet op ingegaan ben, iWWfiUk nafuurlijR, eens oneerlijk ben gew.eest. „Ik durf in elk geval te zeg gen, dat ik na vijftien jaar in de journalistiek voor het eerst in alle eerlijkheid te werk kan gaan en dat ik eindelijk tegen de mensen kan zeggen wat ik werkelijk denk. Ik weet dat wat ik doe niet altijd gunstig valt bij de regering. Sommige ambtenaren bekritiseren ons met de dooddoener: 'jullie wer ken voor de massa'. Daar breng ik altijd tegenin dat wij niet voor ambtenaren en partij functionarissen werken, maar voor het volk, en dat is de mas sa." Hij voegt eraan toe: „U moet niet denken dat het voor ons altijd even gemakkelijk is. Het blijft een gevecht." In Moltsjanovs programma werden mensen geïnterviewd die uit Rusland waren ge vlucht, werd de verderfelijke praktijk van de Russische psy chiatrische klinieken aan de De afgezette Boris Yeltsjin, hier met de Amerikaanse tv-jowrnalist Dan Rather, kwam ook in Rusland uitgebreid in beeld. Dat was een schok voor de tv-makers. - fotoap kaak gesteld en verslag gedaan van het leven in een klooster. Het meest verhelderende ge sprek in zijn show, voerde hij met het hoofd van het belang rijkste censuur-orgaan van de Sovjetunie. „Degene die al achttien jaar alles verbood wat hij maar kon verbieden, zat daar in mijn programma de kijkers te vertellen dat hij zo goed als werkloos was gewor den." Moltsjanov presenteert ook een live programma uit de ca tegorie 'ontbijt-televisie'. Zelf zegt hij dat het waarschijnlijk het meest opmerkelijke pro gramma is in de Sovjetunie, omdat er totaal geen censuur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33