en in b Gail Mosa Jasba Sphinx iteenbok enraedt BREDAAS BUREAU VOLDOET AAN DE GEKSTE WENSEN Oude jeans worden schilderijen i t A D iM OPVALLENDE KUNST IN CLINGE Cr Is de klant inderdaad koning is, dan heeft hij soms een nar nodig. Iemand die hem be zighoudt met grappen en grollen, die voldoet aan waanzinnige wensen en die fantastische feesten orga niseert. Het boodschappenlijstje van zo'n nar kan er vreemd uitzien: vuurspuwers, clowns-orkesten, op blaasbare zeephellingen, steltlopers, buikdanseres sen, buiksprekers, poffertjeskraam, limbo-dansers, hobbelfietsen, waarzegsters, hometrainers, kop van jut, mistmachines, paashaaspakken, suikerspinmachi nes, ijskarretjes, kop en schotels, bierfietsen en nijl paarden. Een idioot lijstje eigenlijk, maar gaat de nar naar Bredanaar Cees van der Horst, dan is de kans groot dat aan al zijn wensen tegemoet wordt geko men. Muppets Hoedjes tansorkest Taart Beestenboel Soiree Lastig Experimenteren Elastisch I u Q 710 EN kerkhoflaan74 bouwvoorlichtin Tel. 01150 -80911 Door Rosé Lokhof/ Cees van de Horst leidt sinds een jaar of vijf een theaterbureau. Hij organiseert feesten, verhuurt beesten, zet kramen en mini-motortjes op braderieën, vermomt mensen als non of kangoeroe en heeft gevoel voor humor. Een voorbeeld van dat laatste is zijn mening over clichés. „Gat in de markt. Dat zeg ik niet graag. Net alsof je dan het ei van Columbus hebt uitgevonden". Op zijn zestiende pacht Van der Horst al samen met een maat een kroeg op de Havermarkt. Hij is nu 34 jaar en heeft heel wat baantjes in de horeca achter de rag. Zijn laatste baas zet hem in 1983 op straat en de Bredanaar moet weer iets anders zoeken. „Mijn vrouw speelde in een carnavalsband en zelf zat ik in een big-band. Toen was ik meestal al zakelijk leider. Ik wist dus hoe het in elkaar zat en zo kun je je gemakkelijk verplaatsen in de artiestenwereld. Daarnaast deed ik het uitvoerende werk van de Bredase Fe deratie van Carnavalsverenigingen. Ik gaf leiding aan de bouwploeg, maar bracht ook veel ideeën aan die het feest net iets extra's gaven. Dat kwam alemaal 'an pas toen we een theaterbureau be gonnen." Of het nou het gat in de markt is of het ei van Columbus; Van der Horst heeft er profijt van. „Ik ben begonnen met het plaatsen van bands. Het barst hier in het tuiden van de carnavalsbandjes. Als je die nu verkleedt als clowns, zwarte pie len, Muppets of Disneyfiguren, dan heb je een heel ander produkt. Dat was vrij slim, ja, want vooral buiten Brabant sloeg dat enorm aan." De volgende stap is in de 'promotie- sfeer', zoals hij het noemt. Hij kleedt iemand aan als paashaas en die deelt gratis eieren uit op een winkelcentrum. komt een complete eierverf-stand bij en dito paashaasband. Muziek blijft ech ter hel belangrijkst en het verspreidings gebied wordt uitgebreid. Zo wordt Frankrijk bijvoorbeeld een grote afne mer van het bureau. ■.Nederlandse bands breng ik er met busladingen tegelijk naai; toe. Ze vragen daar jazzorkesten van liefst twintig man of meer. Die zijn er niet, maar dan ma ten we ze gewoon. Ze tellen daar toch al ten maar koppen. Als het maar veel is, '■'"den ze het daar prachtig. Ik benader *at mensen van een van de betere blaas vesten - want van mij moet het wel kwaliteit hebben - vraag of ze allemaal o® zwarte broek en een wit overhemd jondoen en zelf zorg ik voor strooien 'oudjes. Is altijd goed." Inmiddels heeft Van der Horst acht man vast in dienst en zo'n zestig part-ti- ®ers- „Allemaal officieel; van zwartwer- ,ers ^oud ik niet. Wie goed zijn best ®t, verdient iets meer. Er zijn er wel e®n uitkering hebben, maar toch voor o paar tientjes meer willen werken. ««in de besten. Die vinden het verve- Eun hand op te moeten houden en er«en daarom heel gemotiveerd. Als er plaatsje vrijkomt, staat zo iemand "rlijk bovenaan de lijst." der Horst is tevreden over zijn per- teel, maar er zijn zaken die hij per se wil doen. „Trouwpartijen bijvoor- Daarvoor ga ik zelf altijd op pad. De meesten geven maar één keer zo'n feest in hun leven en dan moet het dus goed zijn. Ik vraag wat ze voor werk heb ben, wat hun ouders zoal doen en pro beer er zo achter te komen wat voor ploeg mensen er op dat feest komt. Er zijn er dan bij die voor de hele avond een dansorkest willen, maar ik zie zelf dat een carnavalsdeuntje er ook wel in zal gaan. Dat willen ze dan misschien op dat moment zelf niet, maar als het feest een maal op gang komt, willen ze het meestal wel. Ik zorg voor een orkest dat een dub bel repertoire kan spelen, zodat het altijd kan omschakelen." Het theaterbureau levert ook de bekende taart waaruit een dame moet springen. Althans, dat verwacht de klant. „Altijd als ze daarnaar vragen, komt dezelfde grap. 'Ze heeft toch wel veel, hè, want ze moeten het achterin de zaal ook goed kunnen zien'. De taart gaat veel naar hockeyverenigingen en die vragen ook allemaal om een dame. Die beloof ik ze, maar er komt wel een enorme neger met tanga-slip uit. Met een hockey-stick na tuurlijk. Gaat de zaal ook plat, hoor." Attracties als Limoclown, bierfietsen, sjoelbakken van vijf meter, zeephellin gen, stokkenvangspel, koemeiken, wie- belfietsen, kop van jut, luchtkussen, pop- cornmachines en een complete schiettent zijn ook te huur. „Eigenlijk is er niks te koop van wat wij willen bieden. We spe len dan ook een beetje Japannertje: we kijken naar de concurrent en als we het beter kunnen, doen we het beter. Kun nen we dat niet, dan doen we het na. Maar dat doen ze ook bij ons hoor." Een echt succesnummer op braderieën vormen de minimotortjes. De kleintjes kunnen erop crossen in een luchtkussen- baan en staan er graag voor in de rij. „Net de Efteüng: het duurt een uur voordat je aan de beurt bent." Behalve feesten, muziek, attracties en taarten heeft Van der Horst ook dieren te huur. De beestenboel komt erbij als hij Harry Malter ontmoet. Deze Duitse Belg heeft een hobby overgehouden uit zijn tijd bij het circus: het verzorgen van oüfanten, nijlpaarden, kamelen, apen, tijgers en nog veel meer. „Hij verhuurde ze als reclame-object. Veel mensen vinden dat niet goed. Ik in het begin ook niet, maar nadat ik heb ge zien hoe hij voor zijn dieren zorgt, ben ik bijgedraaid. Ik kijk wel elke keer hoever ik moet gaan. Zo werd bijvoorbeeld een keer gevraagd of ik een aap kon leveren die een sigaret kon roken, maar daar doe ik dus niet aan mee." Dagenlang kijkt Van der Horst naar de beesten van Malter. „Ik heb me er meer in verdiept dan hij verwachtte en zo een heleboel belangrijke dingen ge leerd. Zo weet ik nu dat een kameel har der loopt dan een paard en dat ook nog eens prachtig vindt. In Eindhoven hou den we nu geregeld kamelen-races en dan is het drukker dan wanneer PSV kampioen wordt." Feesten kan op veel manieren. Niet al tijd even origineel, maar de klant krijgt wat hij wil. „Zo hebben we speciale fees ten ontwikkeld als de Soiree Parisienne. Eigenlijk heel simpel: een leuk decor, een pergola, witte stoeltjes, Frans-ach- tige tafeltjes en bediening in Franse kle- Cees van der Horst: „Een leuk decor en Je hebt de sfeer al.' - FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP n Kameel voor uw feest dij. De sfeer heb je dan al. Zet ik er ook nog entertainment bij a la Montmartre: een portret-tekenaar of zo. En een accor deon doet het prima natuurlijk." „We draaien ook een rock and roll- feest, maar dan moet de personeelsvere niging er zelf wel wat voor doen. Heel eenvoudig hoor: een pot brillcream en wat zonnebrillen is al genoeg, want uit eindelijk zijn we allemaal kleine kinde- ren. Zet ze een muts op en hup: het is feest." Vooral in de weekends is het druk bij Van der Horst. De wagens rijden dan af en aan bij de loods in de Middellaan. „Iedereen die de weg opgaat, krijgt een wegenkaart mee en een ANWB-lidmaat- schapskaart. We rekenen precies uit hoe lang ze erover doen, want te laat komen, kan niet. Iemand geeft maar een keer een echt feest en is dan behoorlijk nerveus. Het spul moet dus minstens een uur van tevoren klaar staan. Al is het maar ter geruststelling. Iedereen die van een klus terugkomt, vang ik op. Ik wil uit de eer ste hand weten hoe het geweest is. Dat zal nooit veranderen; hoe groot we ook worden." Van der Horst doet wel eens mee aan de competitie 'grootste mauwerd', een carnavalstraditie in Breda. Maar ook buiten dat feest van malloten kan hij die titel bijna niet mislopen. Volgens hem waar gebeurd: „We adverteren in België met het spelletje koemeiken. Daar zijn twee forse, beschilderde platen voor no dig en dus adviseren we die af te halen met groot vervoer. Je kunt het al raden wat de volgende dag voor de deur staat: een levensgrote wagen met Belgisch ken teken en het bordje veevervoer." e knieën en de bil len. Die zijn niet plat te krijgen. Die vormen het enige probleem". Kaza Poorter uit Clinge schildert al een jaar of vijf uitsluitend op jeans. Het liefst werkt ze op gedragen spijker broeken. Daarmee maakt ze grote 'schilderijen' waarmee ze momen teel nogal aandacht trekt. Door Henk Egbers „Voor Van Gogh heb ik hele oude spij kerbroeken met gaten genomen om zijn armoedige bestaan te accentueren", ver telt Kaza Poorter. Ze tornt de broeken los en naait ze aaneen tot lappen van on geveer 2x3 meter. De slijtplekken, de zakken (met vaak nog de afdrukken van een portemonnaie of een kammetje) of de naden worden opgenomen in een rit misch patroon; ze doen mee in de com positie. Daarna brengt zij er kleurrijke, vaak geestige, taferelen of portretten op aan. „Ik zag ooit iemand lopen met een be schilderd jasje. En ik zoch weer eens uit zonderlijk materiaal. Toen ben ik begon nen broeken uit elkaar te halen. Het be viel. Het begin was niet spectaculair" En wie denkt dat zij zich toen een artis- tennaam heeft aangemeten, vergist zich. Ze heet Kaza vanaf haar geboorte, om dat ze van moeders kant Pools is. Maar voor de rest geboren en getogen in Den Haag. „Als baby had ik al een potlood in de hand". Kaza was een natuurtalent en is dat steeds gebleven. Haar huis in Clinge, waar ze nu vier jaar woont, staat en hangt vol genoeglijke 'prulletjes', die ver tellen van plezier in muziek, kleur en vorm. Tegen een wand hangt een fami lieportret, dat zij schilderde. Haar man met een hoofd als een tennisracket, zij- Kaza Poorter: „Olieverf trekt erin en blljtt elastisch. - FOTO DE STEM COR J. DE BOER zelf met een schilderspalet als hoofd en hun kind met een lolly-kopje. Kaza is een schilderes, die niet is 'onder te brengen'. En dat is altijd lastig voor kunstcritici, commissieleden, jury's en ambtenaren. Iemand 'benoemen', onder brengen in een stijl of stroming, betekent hem of haar in je macht krijgen. Ka2a: „De provinciale aankoopcommissie Zee land wil er niet aan. De conservator van het museum doet heel enthousiast over mijn werk, maar zegt tevens: „Ik kan het niet onderbrengen. Het is geen volks kunst. Het zijn geen schilderijen Toch heeft haar oudere werk typische naïeve karaktertrekken. Dat is onder meer te zien op haar wandschildering van de personeelsruimte in het Haagse Gemeentemuseum. Een ruimte in de Alexander Kazerne in Den Haag werd haar eerste atelier. Ze maakte er objecten en schilderijen. Ook invloeden uit de pop-art waren haar niet vreemd. Opvallend waren en zijn nog soms haar merkwaardige lijsten in aller lei bochten. Het verkocht goed, al was het soms even wennen. Dat was ook het geval toen ze in het Haagse ziekenhuis Leyenburg op een artistieke manier met armen en benen op een wand aan de slag ging. „Ik ben nogal surrealistisch inge steld", zegt zfe. „Ik hond van auteurs als Kafka, Poe en Bel Campo. Er werden haar wat prijzen uitgedeeld; onder meer door Pulchri en in Antwer pen, waarheen ze verhuisde. Daar begon ze een jaar of zeven geleden te experi menteren met jeans. Op rommelmarkten en via kennissen werden deze kleding stukken verzameld en tot schilderdoek verheven. „Het is goedkoop en gemakke lijker te vervoeren dan ingelijste schilde rijen. Nieuwe stof werkt natuurlijk ge makkelijker". Van Levi Strauss, de firma die jeans en jackets maakt, krijgt ze die nieuwe stof bij wijze van deal. Ze neemt deel aan de Denim art-exposities, die deze fabri kant maakt met de resultaten van wed strijden die hij al vijftien jaar organiseert met het beschilderen van jeans en jackets als kledingstuk. In opdracht van Levi's maakt ze nu grote doeken met beroemd heden als James Deane en Marilyn Mon roe. Ik heb de indruk, dat dit haar minder in de vingers zit dan de onderwerpen die ze zelf kiest. Kaza beaamt dat. Op haar 'eigen' spijkerdoeken vind je bijvoorb- beld: De mysteries van Kuifje of het hypnotiseren van een wesp die niet meer kan steken omdat je in zijn astrale gol ven zit; Lieve Heersbeestjes die met hon derden cirkelen rond een spijkerbroek geschilderd op spijkerbroeken; met Kelly onder de douche 'singing in the rain'; een mini-golfbaan die uitmondt bij een grafsteen met de naam Kaza grapjes uit het leven genomen. Maar Kaza is springlevend. Onder de hanebalken van haar huis hangen de nieuwe lappen om geïmpregneerd te worden. „Ik werk met oüeverf. Die trekt erin en blijft elastisch. Met acryl durf ik niet goed. Ja, ik gebruik ook krijt". Ze schildert heel romantisch. Antwerpen en Rubens doen haar wat. De reacties van het pubüek zijn plezierig. De kleine doe ken verkopen redelijk; de grotere wat moeilijker. Er komen waarschijnlijk nog enkele exposities. Het publiek komt al tijd enkele passen achter een kunstenaar aan. Kaza: „Eerlijk gezegd begin ik er al een beetje van te balen en wil andere dingen maken. Net terug uit Spanje ben ik gek van bergen en wil daarmee hele andere dingen doen". Maar een kunste naar moet tegelijk toch zijn pubhek blij ven bedienen, zodat het beschilderen van jeans nog wel even zal duren. Je kunt wel zeggen dat het pubhek - om van de me dia maar niet te spreken - nu haar achter de broek zit. Vanavondzal Verdnica's 'Bodylijn' (Nederland 2, 19.25 uur) Ka- za's broeken op het scherm brengen. f ÜL ~3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 27