URICE' VAN FORSTER VERFILMD DOOR JAMES IVORY
erborgen liefde in Cambridge
Alberto Fischerman:
literatuur en muziek
Spannende thriller in het
voetspoor van Hitchcock
ichure over
cholesterol
amen zonder
or in de tuin
pi
Wm
Huwelijk
RETROSPECTIEF IN FILMHUIS BREDA
®sgebied
Veronica vecht
verder voor
lokale radio
erafilms op zondagmorgen in Grand Breda
'THE BEDROOM WINDOW' VAN CURTIS HANSON
VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1988
SPEELFILMS OP TV
00K IN DE BIOSCOOP
dt op de Nederlandse veilings
1 n miljoen kroppen ijsbergsla ge,t"
ige slavariant een van de sterhr
entesoorten. 111
erdubbeld. Momenteel zijn de D
arheen overigens eenderde vanl
geëxporteerd, is op dit mom
sgroene kleur ei een gesloten kton
ila is de houdbtarheid. Gewoon
kunt u ijsbergsl» vier tot vijf dag^
»sla per persoon als u deze sla w
ie sla als tweede groente of in com!
f rauwe groente dan is 50 gram j»
DE STEM
vaten.
rmindering te zien van
nekten, maar preventieve
sterker terug kunnen brengt
aantal
Idnik
at roken en een te hoge bl
i ziekte van hart en bloedvat
sterol is veel minder bekend.hichis
ngrijke risicofactor en volger) velen
ver cholesterol en onze g<
.brochure uitgegeven door Uiievenj
de hand van veel kleurrijke i
te hoog cholesterolgehalte I
de kransslagaders. Deze kra
iende zuurstof krijgt aangebodd
o'n kransslagader dichtslibt, 1
seren en zelfs een klein bloedsll
Juiting. Het hart krijgt daardo
het niet goed meer functionei
deel van de hartspier af. Dit not
Marjan Mes
ajn prachtige, veel-
xoonde verfilming
E.M. Forster's ro-
'A Room with a
heeft de van oor-
TOg Amerikaanse
sseur James Ivory
lieuw een roman
deze Britse auteur
beeld gebracht:
lurice'. Een boek dat
1914 werd geschre-
maar dat niet eer-
dan in 1971 - pos-
um - kon worden
jegeven.
thema - de erotische
ndschap tussen twee
ïbridge-studenten
if decennia lang te pre-
voor het preutse Enge-
met zijn rigide wetge-
ten aanzien van de
seksualiteit.
zichzelf was het gegeven
weinig uitzonderlijk en
tek zelfs uiterst decent, op
film 'Maurice' vertoont
overeenkomst met 'A
m with a View'. Opnieuw
James Wilby (links) en Hugh Grant als platonische geliefden in Cambridge in de film
Mauricenaar de roman van E.M. Forster. - foto archief de stem
gaat het over de gespannen
verhouding tussen strenge ge
dragsregels en primaire harts
tochten in kringen van de
Britse upperclass aan het begin
van deze eeuw. Met grote zorg
vuldigheid schildert Ivory dit
milieu, dat nu voor een belang
rijk deel naar Cambridge is
overgeplaatst en dus gesitueerd
is in een typisch Britse man
nengemeenschap waar homo
seksualiteit geen uitzondering
was. Daar bloeit een liefde op
tussen twee oudere studenten:
Maurice en Clive, beiden telgen
uit een voornaam geslacht.
Opgegroeid in een be
schermd milieu en lang kinder
lij k gebleven, is Maurice zich
niet vroeg bewust van zijn 'an
ders' zijn. Door de warme
vriendschap met de verfijnde,
intelligente Clive breekt dit be
sef langzaam bij hem door. Het
betekent het begin van een
even gelukkige als ongelukkige
periode in het leven van de
twee studenten.
In tegenstelling tot wat Mau
rice gehoopt heeft, wenst Clive
de relatie 'platonisch' te hou
den. Wat niet wegneemt dat
deze zowel voor de universi
taire als huiselijke kring ver
borgen dient te blijven. Beide
jongemannen zijn tegelijker
tijd beheerde huwelijkspreten
denten. Het is Clive die uitein
delijk onder druk van zijn om
geving zwicht voor de sociaal
gezien zoveel gerieflijker posi
tie van een huwelijk. Daarmee
Maurice wanhopig aan zijn lot
overlatend. Tijdens de bezoe
ken aan het landgoed van zijn
inmiddels als advocaat geves
tigde vriend moet hij aanzien
hoe zijn grote liefde zijn be
langstelling geheel verlegd
heeft naar zijn huwelijk en
carrière.
Een ingrijpende gebeurtenis
in het leven van het tweetal is
het proces tegen een vroegere
studiegenoot, de briljante lord
Risley, die na een homosek
suele provocatie werd gearres
teerd en veroordeeld. Als jurist
maar meer nog als latent ho
moseksueel raakt Clive door
deze kwestie uit zijn evenwicht
om vervolgens het onderwerp
volstrekt taboe te verklaren,
voor zichzelf en zijn omgeving.
Maurice, voortdurend gecon
fronteerd met de onmogelijk
heid van zijn geaardheid, hoopt
met behulp van een hypnoti
seur (Ben Kingsley) te worden
'genezen', nadat hij eerst tever
geefs heeft aangeklopt bij een
bevriende arts. Zijn geheime
hartstocht wordt echter intuï
tief begrepen door een knecht
op Clive's landgoed, die hem de
fysieke liefde leert kennen, met
een heftige passie als gevolg.
Angst voor chantage - het be
proefde middel van de lagere
klasse - lijkt deze liefde te zul
len ruïneren.
De blonde James Wilby met
zijn argeloze oogopslag speelt
de rol van Maurice invoelend
en overtuigend, helemaal de
sympathieke maar niet bijster
intellectuele jongeman zoals
Forster hem beschreef. Net als
in 'A Room with a View' zijn
bijna alle rollen sterk bezet en
werd er gedetailleerd aandacht
besteed aan lokatie en aankle
ding. Een mooie, onderhou
dende film die de humor van de
veelgeprezen voorganger mist,
maar wel opnieuw met over
tuigingskracht laat zien hoe
natuurlijke gevoelens gekne
veld kunnen worden door de
macht van de conventie.
'Maurice' van James Ivory
draait in Cinésol 2 in Breda.
Mizefilmredactie
Bredase Filmhuis Con-
ia begint op donderdag
ipteraber, zoals bekend,
de vertoning van films
de Argentijnse cineast
ito Fischerman en en
's: 'Alberto Fi-
irman&Amigos'.
erman, die een klein maar
«aardig, artistiek oeuvre
in naam heeft staan, stu-
e architectuur, antropolo-
n muziek. Dit laatste sa-
met Mauricio Kagel. In de
helft van de j aren zeven-
as hij regisseur van expe-
iteel muziektheater rond
«sities van Satie, Liszt en
illa. Hij schreef zelf sce-
)'s en verfilmde latijns-
rikaanse literatuur van
Mario Benedetti. Tussen
1982 produceerde en re-
n met roken, regelmatig controleren 5rde Mj zes films, die
e lichaamsbeweging.
lelijk aangegeven welke maatrej
desterolgehalte binnen de perken'
bij van het grootste belang. In
ezen: gebruik minder vet en vervi
rlijk) vet door onverzadigde (plan|
de brochure nadrukkelijk op dat
;n bloedvaten ook andere zaken
wam tot stand met adviezen van pro
iternist en mevrouw N. Kempen-
iben alle huisartsen, cardiologen, ui
en kruisverenigingen een set met 25
jratis verspreiding onder belangstel-
:en weer volop, de wilde bramen-
in bossen en bosachtige gebieden of
■eg op een vergetm stukje grond.
n heb je er nog naar nauwelijks een
p niet rijp zoudei zijn, maar omdat
nd verdwenen is. En bovendien gaat
chrammen, want le talloze doornen j
bepaald niet beteiop.
de laatste jaren o doornloze rassen
oor in uw achterttin, maar ook voor
ante vrucht. De tiers zijn vooral in
rd te vinden. En loor het geschikte
de aanvoer op ditnoment al op een
ssionele teelt van bamen is de laatste
;enomen. Belangrijke oorzaak daar-
r bramen voor de erse consumptie!
n de jam verdwene. En hoewel bet
om die grote diepaars gekleurde j
te kopen, vers uitde eigen tuin is
d voor, maar denkt urn nog eens aan
oktober) weer aanbrekt en de tuin
Misschien dat er erpns een p'e*Je
bijvoorbeeld. Of langieen schuurtje-
tamelijk aansloegen bij de
iigentsia van zijn land en
merikaanse en Europese
ielea
!t was tevens een periode
staatscensuur, dictatuur en
rele repressie. De laatste
i maakt hij amusements-
die succesvol zijn in eigen
Zijn eerste documentaires
'jaren zestig waren beïn-
jioor het sociaal-realisme
"gen over de levensom-
digheden van de bewoners
de zelfkant van Buenos
s en de trek van de platte-
sbevolking naar de stad.
speelfilmdebuut, 'The
versus angeles caidos',
elde de beperkingen
at film- en theatermaken
gentinië en was (in 1969)
Woed door de Franse Nou-
fVague.
collega's vormde Fi-
i de Grupo de los Cin-
r aoh losmaakte van het
Tpen studiosysteem dat
dure, oppervlakkige
'>s richtte. Terwijl te-
M de artistieke vrij-
'k aan banden werd
door de rigide staats-
"f stimuleerde het Natio-
nstituut juist de 16
.^Geruchtmakend was
'beeld het vertonings-
tvan 'Viridiana' van Bu-
l?™®1 beeft zich ook al-
u tegfm de film als
^trument ten bate van
7 y i
HILVERSUM (ANP) - Ve
ronica zal op korte termijn
bij de afdeling rechtspraak
van de Raad van State om
schorsing vragen van het
boetebesluit van het Com
missariaat voor de Media.
Het gaat om het raampro-
gramma dat deze omroep
voor de lokale omroep ver
zorgt.
Gedurende de behandeling van
de aanvraag van deze voorlo
pige voorziening zal Veronica
doorgaan met de produktie van
het programma 'Veronica lo
kaal'.
Het commissariaat, dat Ve
ronica een boete heeft opgelegd
van 500 gulden wegens deze in
hun ogen verboden nevenacti
viteit, zal er vooralsnog van af
zien nieuwe boetes op te leggen,
als de procedure bij de Raad
van State tenminste niet te
lang duurt.
De lokale omroep zal voorlo
pig in deze zaak ongemoeid ge
laten worden, zo valt af te lei
den uit opmerkingen van het
commissariaat en Veronica's
radiodirecteur Lex Harding.
De Argentijnse cineast Alberto Fischerman.
het péronisme. Hij wilde een
onafhankelijke filmkunst en
onderzocht in zijn experimen
ten de mogelijkheden van de
filmtaal en het grensgebied
tussen theater, muziek, litera
tuur en film. Wegens deze open
onderzoekende instelling wer
den zijn films volstrekt on
voorspelbaar. Zo wordt in 'La
pieza de Franz' de ontwikke
ling van de filmische structuur
bepaald door een compositie
van Franz Liszt. Het is een van
tegenstellingen, zoals kleur
versus zwart-wit, heden en
verleden, oude en moderne mu
ziek, filosofisch idealisme
(Feuerbach) en materialisme
(Marx).
In de periode 1975-1982, de
militaire dictatuur, beperkte
Fischerman zich tot de conven
tionele verfilming van literaire
werken. In 1983 brak na de val
van de militairen een tijdperk
van culturele vrijheid aan,
waarvan Argentijnse regis
seurs nu de vruchten plukken.
Fischerman maakte 'Los dlas
de junio' over de junidagen van
1984 waarin de gevolgen van de
repressiejaren voor vriend-
- foto archief de stem
schappen en persoonlijke rela
ties indrukwekkend gestalte
kreeg. 'Gombrowicz of de ver
leiding' werd vertoond op het
Filmfestival Rotterdam in 1987;
een dramatische reconstructie
rond vier voormalige vrienden
van de Poolse absurdistische
schrijver, die tussen 1939 en
1963 als balling in Argentinië
verbleef.
Alle films zijn Spaans ge
sproken en Engels ondertiteld.
Op 15 en 16 september draait
'De la misteriosa Buenos Aires'
uit 1981, drie korte films naar
verhalen van Manuel Mujica
Lainez, waarin historische
anecdotes een fantasierijke
verbeelding krijgen. Alleen 'De
honger' is van Fischerman. 'De
armband met belletjes' en 'De
vergulde salon' werden door
respectievelijk Ricardo Wuli-
cher en Osvaldo Barney Finn
geregisseerd.
'Alberto Fischerman Ami-
gos' is van 15 tot en met 28 sep
tember te zien in Filmhuis
Concordia in Breda. Telkens
om 19.30 uur. Om 22.00 uur
draait 'Felix* van Margarete
von Trotta, Helka Sander e.a.
:ge het
er' is er niet meer bij.
'imredactie James Levine dirigeert The Metropolitan Opera
Orchestra (niet in beeld).
Tot en met april wordt een of tweemaal per
maand een 'film-koffieconcert' op de zondag
morgen in het Grand Theater gehouden, dat om
half elf of elf uur begint, afhankelijk van de
duur van de film. In de pauze is koffie met ge
bak verkrijgbaar. Tot en met april staan op het
programma: 'De barbier van Sevilla' van Rossi
ni, 'Cosi fan tutte' en 'Le Nozze di Figaro' van
Mozart, 'Otello' van Verdi, 'Fidelio' van Beetho
ven, 'Tosca' van Puccini, 'Paljas' en 'Cavalleria
Rusticana' van Mascagni, 'Salomé' van Richard
Strauss en 'Tannhauser' van Wagner.
J van een vorig jaar landelijk
L i!angen initiatief gaat de Bredase
«D i bioscoop vanaf 18 septem-
tpn,en zondagochtenden opera verf il-
?en vertonen.
TO v?tien ^'^ms die een integrale vertol-
w„ oemde opera's met befaamde solis-
Wet't nï 18 september wordt begon-
yj 7*f. Traviata' van Verdi in de regie van
i. .ttlrelli en met Teresa Stratas en Pla-
wgo in de hoofdrollen. Een schitte-
erde film in weelderige decors.
Door Marjan Mes
SPANNENDE thrillers met
een degelijk scenario en
zonder allerlei technische
rimram en daverende pop
muziek kom je nog maar
weinig tegen heden ten da
ge. Zeg maar: het Hitch-
cock-genre, waarin de kij
ker geraffineerd wordt mis
leid. Met 'The Bedroom
Window' komt regisseur
Curtis Hanson heel aardig
in die richting. Driekwart
van zijn thriller herinnert
zelfs sterk aan de Master of
Suspence.
Gebaseerd op de roman 'The
Witnesses' van de Engelse
schrijfster Anne Holden gaat
het filmverhaal over een over
spelig paar. Doordat hij als ge
tuige optreedt van een moord
aanslag die zij vanuit zijn
slaapkamerraam heeft gezien,
haalt hij zichzelf - om haar niet
in discrediet te brengen als ge
trouwde vrouw - grote moei
lijkheden op de hals.
'The Bedroom Window' be
gint veelbelovend. Isabelle
Huppert kijkt na het vrijen
met Steve Guttenberg naarbui-
ten en ziet hoe een roodharige
man met een meisje worstelt,
dat hij tracht te wurgen. Steve
is even in de badkamer en heeft
dus niets gezien. Zijn Franse
minnares stelt hem echter
nauwkeurig op de hoogte. Als
de volgende morgen in de krant
staat dat in dezelfde buurt een
vrouw is vermoord, voelt Steve
zich verplicht om de politie op
de hoogte te brengen van de
aanranding. Hij maakt gebruik
van de beschijving van zijn
maitresse en doet zich als di-
rekte getuige voor. Een goedbe
doelde onbezonnenheid die
hem duur komt te staan.
Wanneer hij voor een inden-
tificatietest wordt gevraagd,
herkent hij de verdachte na
tuurlijk niet. Maar zijn verden
king richt zich op een roodha
rig type dat hij achtervolgt
naar een kroeg. Dezelfde nacht
wordt een meisje verkracht en
vermoord dat hij daar gezien
heeft. Door zijn toedoen be
landt de verdachte voor de
Isabelle Huppert en Steve Guttenberg als clandestien lief
despaar dat ongewild getuige is van een misdaad.
foto concorde film
ter doen denken, tot zover.
Maar nadat Huppert van het
toneel is verdwenen, krijgt
'The Bedroom Window' een an
der karakter.
Het aangerande buurmeisje
ontfermt zich over Steve, die op
de vlucht is voor de politie. Sa
men beramen zij een plan om
de verkrachter erin te laten lo
pen. Elisabeht McGovern tut
zich overdreven op en lokt hem
naar haar huis. Het is wat te
dik opgelegd en weinig geraffi
neerd, maar het levert wel een
spannende ontknoping op.
Geen echte ontknoping trou
wens, want het is van het begin
af bekend bij de kijker dat de
roodharige verdachte de dader
is van aanranding en moord.
Niettemin maakte Hanson een
uitstekende misdaadfilm,
waarin nu eens geen knalharde
muziek davert (maar alleen
sfeervolle geluiden klinken) en
het scenario goed in elkaar
steekt. Jammer alleen dat de
voortreffelijk acterende Isa
belle Huppert vroegtijdig moet
verdwijnen. Hitchcock had dat
vast anders gedaan.
The Bedroom Window* van
Curtis Hanson draait in Cinésol 1
in Breda.
rechter, maar in de rechtszaal
valt Steve door de scherpzin
nigheid van diens advocaat pas
echt door de mand. Hij blijkt
drager van contactlenzen en
had, bijziend als hij is, de dader
nooit kunnen herkennen van
uit zijn slaapkamerraam. Het
leuke is dat tijdens deze zitting
Steve's minnares hem stiekum
zit te souffleren, hetgeen zowel
door de verdachte als door het
aangerande buurmeisje van
Steve (Elizabeth McGovern)
wordt opgemerkt. Van getuige
wordt hij een verdachte.
Nog erger wordt het wan
neer zijn minnares, die hem
mooi laat barsten ten behoeve
van haar eigen goede naam,
door de verdachte wordt ver
moord. In de rechtzaal heeft
deze zich in een flits herinnerd,
dat zij hem uit het raam gezien
heeft. De moord vindt plaats in
een theater tijdens ene ballet-'
voorstelling waar de vrouw
met haar eigen man naartoe is
gegaan. Een scène die onmid
dellijk herinnert aan de overi
gens veel spannender scène in
de Royal Albert Hall in Hitch
cock's 'The man who knew too
much'. Er zijn nog meer beel
den die aan films van de mees-
ZATERDAG
Grease (USA 1978, Ned. 2,22.30 uur). Kasssucces met John Tra
volta en Olivia Newton-John als twee tieners, die een zomer
liefde beleven.
Zjoek (Nederland 1987, Ned. 2, 00.30 uur). Tijdens de Tweede
Wereldoorlog leert een Russische soldaat, die zijn geheugen
kwijt is, een geheugenkunstenaar kennen. Film van Erik van
Zuylen. Met Felix-Jan Kuypers, Hans Dagelet en Guusje van
Tilborgh.
Death of a gunfighter (USA 1969, Did. 22.05 uur). Het stadsbe
stuur van Cotton Springs zit met een ouderwetse marshal, die
niet wil opstappen. Richard Widmark in western van Don Sie-
gel.
Fade to black (USA 1980, Did. 1, 23.40 uur). Een jonge filmfa
naat ontvlucht in de bioscoop de misère in zijn leven. Geweld
dadige thriller met Dennis Christopher,
Uno sceriffo extraterrestre.molto terrestre, poco extra
(Italië 1978, Did. 2, 20.15 uur). De stad Newnan in Georgia is in
rep en roer als er ufo's zijn gesignaleerd. Sheriff Bud Spencer
gelooft er niet erg in. Komedie van Michele Lupo.
The prisoner of Second Avenue (USA 1975, Did. 3 WDF, 20.00
uur). Jack Lemmon in de rol van een werkloze zenuwlijder met
een flatneurose. Anne Bancroft speelt zijn begrijpende vrouw.
Komedie naar Neil Simon.
This thing called love (USA 1941, België 1,15.00 uur). Komedie
met Rosalind Russell en Melvyn Douglas als een paar, dat een
proef huwelijk aangaat om te zien of ze bij elkaar passen.
ZONDAG
Bombshell (USA 1933, Did. 1,15.10 uur). Satire over een filmi
dool, die meer dan genoeg heeft van alle opwinding rond haar
persoon en de domme rollen die ze krijgt. Met Jean Harlow.
The Hallelujah Trail (USA 1965, Did. 1, 20.15 uur). Een clubje
strijdbare geheelonthoudsters wil een whisky-karavaan on
derscheppen. Westernkomedie van John Sturges met Lee Re-
mick en Burt Lancaster.
Heidi (Oostenrijk 1965, Did. 2,15.25 uur). Het klassieke verhaal
met Eva Maria Singhammer en de deze week overleden Gustav
Knuth als Heidi's grootvader.
Desperately seeking Susan (USA 1985, België 1, 20.40 uur).
Huisvrouw Rosanna Arquettie reageert uit verveling op een
contactadvertentie, waarin een zekere Susan wordt gezocht.
Komedie van Susan Seidelman met Madonna.
MAANDAG
The pride of the Yankees (USA 1942, Ned. 2,16.00 uur). Het le
vensverhaal van baseball-ster Lou Gehrig, die van zijn ouders
ingenieur had moeten worden. Met Gary Cooper.
Force 10 from Navarone (Engeland 1978, Ned. 2, 20.30 uur). Het
vervolg op 'The guns of Navarone'. Na de mislukte aanval op
de kanonnen van Navarone krijgen twee overlevenden op
dracht verrader Lescovar op te sporen in Joegoslavië. Met Ro
bert Shaw en Franco Neri.
DINSDAG
Historia official (Argentinië 1985, Ned. 1,19.45 uur). Argentijnse
lerares besluit de herkomst van haar geadopteerde dochtertje
te onderzoeken. Met een Oscar bekroond drama van Luis
Puenzo met Norma Aleandro.
Dakota Lil (USA 1950, Ned. 2, 16.35 uur). De aanvoerster van
een bende wordt verliefd op de man, die op haar jaagt. Ze helpt
hem zelfs haar vroegere kameraden te vangen, western met
Marie Windsor en George Montgomery.
Die Letzten werden die Ersten sein (W.-Duitsland 1957, Did. 2,
i 20.15 uur). Na zijn terugkeer uit langdurige Russische gevan-
genschap leert een man een prostituée kennen. Hij doodt de
man, die verantwoordelijk is voor haar 'afdwalen'. Drama
naar John Galsworthy met Maximilian Schell en Ulla Jacobs-
j son.
On the waterfront (USA 1954, België 2, 20.50 uur). De met acht
Oscars bekroonde film van Elia Kazan over het leven in de
Newyorkse haven, waar gangsterbenden een terreur uitoefe-
nen. Met Marlon Brando.
i WOENSDAG
Flashdance (USA 1983, Ned. 2, 20.29 uur). Jennifer Beals in de
rol van een vrouwelijke lasser, die 's avonds als danseres in een
nachtclub wat bijverdient. Dansfilm op muziek van Giorgio
i; Moroder.
I; Le beau marriage (Frankrijk 1981, Did. 2,22.40 uur). Haar rela-
ties met getrouwde mannen beu zoekt een studente in de
kunstgeschiedenis naar een levenspartner. Ze achtervolgt een
knappe advocaat. Observatieschets van Eric Rohmer met
Béatrice Romand en André Dussolier.
The chase (USA 1974, België 2, 20.20 uur). Gevangene Robert
Redford, die slechts voor een klein vergrijp werd veroordeeld,
i ontsnapt samen met een gewetenloos misdadiger. Drama van
Arthur Penn met rollen van Marlon Brando en Jane Fonda.
DONDERDAG
Kilsottum (Zud-Korea 1985, Did. 2,22.55 uur). Dertig jaar na de
Koreaanse oorlog ziet een vrouw een tv-programma over ver-
i; miste kinderen. In een foto van een jongeman meent ze haar
ij zoon ter herkennen.
The killer is loose (USA 1955, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Wendell
Corey in de rol van een bankbediende, die zich met bankrovers
inlaat. Misdaadfilm van Budd Boetticher.
El sur (Spanje 1983, België 2.20.15 uur). Een vijftienjarig meisje
in het noorden van Spanje besluit naar het zuiden te trekken
om het mysterie rond haar vader op te lossen. Drama van Vic-
tor Erice.
JJ
'Deadly Pursuit' van Roger Spottiswoode blijft in Cinésol 3 in
Breda en in Cinemactueel 1 in Bergen op Zoom. Fraai, 'ouder
wets' achtervolgingsavontuur in de Canadese Rocky Moun
tains. Met Sidney Poitier en Tom Berenger.
'De ondragelijke lichtheid van het bestaan' van Philip Kauf
man naar de roman van Milan Kundera is weer geprolongeerd
in Casino 1 in Breda. Schitterend geënscèneerd liefdesverhaal
tegen de achtergrond van de Praagse Lente en de Russische in
val in Tsjechoslowakije in 1968. De inhoud blijft aan de opper
vlakte, omdat de filosofische bespiegelingen van Kundera niet
aan bod komen.
'Salsa', de slordige muziek- en dansfilm van Boaz Davidson
(van 'Dutch Treat' met de Dolly Dots), is een succes bij de jeugd
en gaat dus verder in Grand Theater in Breda, Cinemactueel 2
in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Over
de probleempjes van een Portoricaanse jongen op weg naar een
danscarière.
'Bright lights, big city' van James Bridges blijft te zien in Ca
sino 3 in Breda. Gladde verfilming van het boek van Jay Mcl-
nerney met Michael J. Fox als jongeman, die door de dood van
zijn moeder en het vertrek van zijn vrouw in het nachtleven
belandt.
'Rambo 3' met en van Sylvester Stallone is nog te zien in Mig
non in Breda, Centraal in Geertruidenberg, City 3 in Roosen
daal, Cinemactueel 3 in Bergen op Zoom en De Koning van En
geland in Hulst.
'Crocodile Dundee 2' met komiek Paul Hogan gaat weer verder
in Casino 2 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning
van Engeland in Hulst.
'Cry Freedom' van Richard Attenbourough is terug in Casino 4.
Meeslepend epos over de zwarte Zuidafrikaanse activist Steve
Biko en zijn vriendschap met een journalist, die zijn levensver
haal en dood wereldkundig maakte. Spannend als een thriller.
De komedie 'Gooi mamma uit de trein' is deze week te zien in
Centraal in Geertruidenberg en Ledel in Oostburg.Filmhuis
Concordia in Breda vertoont tot en met 14 september 'Lady Be
ware' van Karen Arthur (22.00 uur). Spannende feministische
thriller over een nogal exhibitionistische etaleuse die een bege
rige overbuurman rigoureus op zijn nummer zet. De acteurs
worden nauwelijks mensen van vlees en bloed. Om 19.30 uur
draait 'Du mich auch' van het Berlijnse trio Anja Franke,
Dany Levi en Helmut Berger. Bruisende, onorthodoxe Romeo
en Julia-vertelling in een marginale Westberlijnse entourage.