URICE' VAN FORSTER VERFILMD DOOR JAMES IVORY erborgen liefde in Cambridge Alberto Fischerman: literatuur en muziek Spannende thriller in het voetspoor van Hitchcock ichure over cholesterol amen zonder or in de tuin pi Wm Huwelijk RETROSPECTIEF IN FILMHUIS BREDA ®sgebied Veronica vecht verder voor lokale radio erafilms op zondagmorgen in Grand Breda 'THE BEDROOM WINDOW' VAN CURTIS HANSON VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1988 SPEELFILMS OP TV 00K IN DE BIOSCOOP dt op de Nederlandse veilings 1 n miljoen kroppen ijsbergsla ge,t" ige slavariant een van de sterhr entesoorten. 111 erdubbeld. Momenteel zijn de D arheen overigens eenderde vanl geëxporteerd, is op dit mom sgroene kleur ei een gesloten kton ila is de houdbtarheid. Gewoon kunt u ijsbergsl» vier tot vijf dag^ »sla per persoon als u deze sla w ie sla als tweede groente of in com! f rauwe groente dan is 50 gram j» DE STEM vaten. rmindering te zien van nekten, maar preventieve sterker terug kunnen brengt aantal Idnik at roken en een te hoge bl i ziekte van hart en bloedvat sterol is veel minder bekend.hichis ngrijke risicofactor en volger) velen ver cholesterol en onze g< .brochure uitgegeven door Uiievenj de hand van veel kleurrijke i te hoog cholesterolgehalte I de kransslagaders. Deze kra iende zuurstof krijgt aangebodd o'n kransslagader dichtslibt, 1 seren en zelfs een klein bloedsll Juiting. Het hart krijgt daardo het niet goed meer functionei deel van de hartspier af. Dit not Marjan Mes ajn prachtige, veel- xoonde verfilming E.M. Forster's ro- 'A Room with a heeft de van oor- TOg Amerikaanse sseur James Ivory lieuw een roman deze Britse auteur beeld gebracht: lurice'. Een boek dat 1914 werd geschre- maar dat niet eer- dan in 1971 - pos- um - kon worden jegeven. thema - de erotische ndschap tussen twee ïbridge-studenten if decennia lang te pre- voor het preutse Enge- met zijn rigide wetge- ten aanzien van de seksualiteit. zichzelf was het gegeven weinig uitzonderlijk en tek zelfs uiterst decent, op film 'Maurice' vertoont overeenkomst met 'A m with a View'. Opnieuw James Wilby (links) en Hugh Grant als platonische geliefden in Cambridge in de film Mauricenaar de roman van E.M. Forster. - foto archief de stem gaat het over de gespannen verhouding tussen strenge ge dragsregels en primaire harts tochten in kringen van de Britse upperclass aan het begin van deze eeuw. Met grote zorg vuldigheid schildert Ivory dit milieu, dat nu voor een belang rijk deel naar Cambridge is overgeplaatst en dus gesitueerd is in een typisch Britse man nengemeenschap waar homo seksualiteit geen uitzondering was. Daar bloeit een liefde op tussen twee oudere studenten: Maurice en Clive, beiden telgen uit een voornaam geslacht. Opgegroeid in een be schermd milieu en lang kinder lij k gebleven, is Maurice zich niet vroeg bewust van zijn 'an ders' zijn. Door de warme vriendschap met de verfijnde, intelligente Clive breekt dit be sef langzaam bij hem door. Het betekent het begin van een even gelukkige als ongelukkige periode in het leven van de twee studenten. In tegenstelling tot wat Mau rice gehoopt heeft, wenst Clive de relatie 'platonisch' te hou den. Wat niet wegneemt dat deze zowel voor de universi taire als huiselijke kring ver borgen dient te blijven. Beide jongemannen zijn tegelijker tijd beheerde huwelijkspreten denten. Het is Clive die uitein delijk onder druk van zijn om geving zwicht voor de sociaal gezien zoveel gerieflijker posi tie van een huwelijk. Daarmee Maurice wanhopig aan zijn lot overlatend. Tijdens de bezoe ken aan het landgoed van zijn inmiddels als advocaat geves tigde vriend moet hij aanzien hoe zijn grote liefde zijn be langstelling geheel verlegd heeft naar zijn huwelijk en carrière. Een ingrijpende gebeurtenis in het leven van het tweetal is het proces tegen een vroegere studiegenoot, de briljante lord Risley, die na een homosek suele provocatie werd gearres teerd en veroordeeld. Als jurist maar meer nog als latent ho moseksueel raakt Clive door deze kwestie uit zijn evenwicht om vervolgens het onderwerp volstrekt taboe te verklaren, voor zichzelf en zijn omgeving. Maurice, voortdurend gecon fronteerd met de onmogelijk heid van zijn geaardheid, hoopt met behulp van een hypnoti seur (Ben Kingsley) te worden 'genezen', nadat hij eerst tever geefs heeft aangeklopt bij een bevriende arts. Zijn geheime hartstocht wordt echter intuï tief begrepen door een knecht op Clive's landgoed, die hem de fysieke liefde leert kennen, met een heftige passie als gevolg. Angst voor chantage - het be proefde middel van de lagere klasse - lijkt deze liefde te zul len ruïneren. De blonde James Wilby met zijn argeloze oogopslag speelt de rol van Maurice invoelend en overtuigend, helemaal de sympathieke maar niet bijster intellectuele jongeman zoals Forster hem beschreef. Net als in 'A Room with a View' zijn bijna alle rollen sterk bezet en werd er gedetailleerd aandacht besteed aan lokatie en aankle ding. Een mooie, onderhou dende film die de humor van de veelgeprezen voorganger mist, maar wel opnieuw met over tuigingskracht laat zien hoe natuurlijke gevoelens gekne veld kunnen worden door de macht van de conventie. 'Maurice' van James Ivory draait in Cinésol 2 in Breda. Mizefilmredactie Bredase Filmhuis Con- ia begint op donderdag ipteraber, zoals bekend, de vertoning van films de Argentijnse cineast ito Fischerman en en 's: 'Alberto Fi- irman&Amigos'. erman, die een klein maar «aardig, artistiek oeuvre in naam heeft staan, stu- e architectuur, antropolo- n muziek. Dit laatste sa- met Mauricio Kagel. In de helft van de j aren zeven- as hij regisseur van expe- iteel muziektheater rond «sities van Satie, Liszt en illa. Hij schreef zelf sce- )'s en verfilmde latijns- rikaanse literatuur van Mario Benedetti. Tussen 1982 produceerde en re- n met roken, regelmatig controleren 5rde Mj zes films, die e lichaamsbeweging. lelijk aangegeven welke maatrej desterolgehalte binnen de perken' bij van het grootste belang. In ezen: gebruik minder vet en vervi rlijk) vet door onverzadigde (plan| de brochure nadrukkelijk op dat ;n bloedvaten ook andere zaken wam tot stand met adviezen van pro iternist en mevrouw N. Kempen- iben alle huisartsen, cardiologen, ui en kruisverenigingen een set met 25 jratis verspreiding onder belangstel- :en weer volop, de wilde bramen- in bossen en bosachtige gebieden of ■eg op een vergetm stukje grond. n heb je er nog naar nauwelijks een p niet rijp zoudei zijn, maar omdat nd verdwenen is. En bovendien gaat chrammen, want le talloze doornen j bepaald niet beteiop. de laatste jaren o doornloze rassen oor in uw achterttin, maar ook voor ante vrucht. De tiers zijn vooral in rd te vinden. En loor het geschikte de aanvoer op ditnoment al op een ssionele teelt van bamen is de laatste ;enomen. Belangrijke oorzaak daar- r bramen voor de erse consumptie! n de jam verdwene. En hoewel bet om die grote diepaars gekleurde j te kopen, vers uitde eigen tuin is d voor, maar denkt urn nog eens aan oktober) weer aanbrekt en de tuin Misschien dat er erpns een p'e*Je bijvoorbeeld. Of langieen schuurtje- tamelijk aansloegen bij de iigentsia van zijn land en merikaanse en Europese ielea !t was tevens een periode staatscensuur, dictatuur en rele repressie. De laatste i maakt hij amusements- die succesvol zijn in eigen Zijn eerste documentaires 'jaren zestig waren beïn- jioor het sociaal-realisme "gen over de levensom- digheden van de bewoners de zelfkant van Buenos s en de trek van de platte- sbevolking naar de stad. speelfilmdebuut, 'The versus angeles caidos', elde de beperkingen at film- en theatermaken gentinië en was (in 1969) Woed door de Franse Nou- fVague. collega's vormde Fi- i de Grupo de los Cin- r aoh losmaakte van het Tpen studiosysteem dat dure, oppervlakkige '>s richtte. Terwijl te- M de artistieke vrij- 'k aan banden werd door de rigide staats- "f stimuleerde het Natio- nstituut juist de 16 .^Geruchtmakend was 'beeld het vertonings- tvan 'Viridiana' van Bu- l?™®1 beeft zich ook al- u tegfm de film als ^trument ten bate van 7 y i HILVERSUM (ANP) - Ve ronica zal op korte termijn bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State om schorsing vragen van het boetebesluit van het Com missariaat voor de Media. Het gaat om het raampro- gramma dat deze omroep voor de lokale omroep ver zorgt. Gedurende de behandeling van de aanvraag van deze voorlo pige voorziening zal Veronica doorgaan met de produktie van het programma 'Veronica lo kaal'. Het commissariaat, dat Ve ronica een boete heeft opgelegd van 500 gulden wegens deze in hun ogen verboden nevenacti viteit, zal er vooralsnog van af zien nieuwe boetes op te leggen, als de procedure bij de Raad van State tenminste niet te lang duurt. De lokale omroep zal voorlo pig in deze zaak ongemoeid ge laten worden, zo valt af te lei den uit opmerkingen van het commissariaat en Veronica's radiodirecteur Lex Harding. De Argentijnse cineast Alberto Fischerman. het péronisme. Hij wilde een onafhankelijke filmkunst en onderzocht in zijn experimen ten de mogelijkheden van de filmtaal en het grensgebied tussen theater, muziek, litera tuur en film. Wegens deze open onderzoekende instelling wer den zijn films volstrekt on voorspelbaar. Zo wordt in 'La pieza de Franz' de ontwikke ling van de filmische structuur bepaald door een compositie van Franz Liszt. Het is een van tegenstellingen, zoals kleur versus zwart-wit, heden en verleden, oude en moderne mu ziek, filosofisch idealisme (Feuerbach) en materialisme (Marx). In de periode 1975-1982, de militaire dictatuur, beperkte Fischerman zich tot de conven tionele verfilming van literaire werken. In 1983 brak na de val van de militairen een tijdperk van culturele vrijheid aan, waarvan Argentijnse regis seurs nu de vruchten plukken. Fischerman maakte 'Los dlas de junio' over de junidagen van 1984 waarin de gevolgen van de repressiejaren voor vriend- - foto archief de stem schappen en persoonlijke rela ties indrukwekkend gestalte kreeg. 'Gombrowicz of de ver leiding' werd vertoond op het Filmfestival Rotterdam in 1987; een dramatische reconstructie rond vier voormalige vrienden van de Poolse absurdistische schrijver, die tussen 1939 en 1963 als balling in Argentinië verbleef. Alle films zijn Spaans ge sproken en Engels ondertiteld. Op 15 en 16 september draait 'De la misteriosa Buenos Aires' uit 1981, drie korte films naar verhalen van Manuel Mujica Lainez, waarin historische anecdotes een fantasierijke verbeelding krijgen. Alleen 'De honger' is van Fischerman. 'De armband met belletjes' en 'De vergulde salon' werden door respectievelijk Ricardo Wuli- cher en Osvaldo Barney Finn geregisseerd. 'Alberto Fischerman Ami- gos' is van 15 tot en met 28 sep tember te zien in Filmhuis Concordia in Breda. Telkens om 19.30 uur. Om 22.00 uur draait 'Felix* van Margarete von Trotta, Helka Sander e.a. :ge het er' is er niet meer bij. 'imredactie James Levine dirigeert The Metropolitan Opera Orchestra (niet in beeld). Tot en met april wordt een of tweemaal per maand een 'film-koffieconcert' op de zondag morgen in het Grand Theater gehouden, dat om half elf of elf uur begint, afhankelijk van de duur van de film. In de pauze is koffie met ge bak verkrijgbaar. Tot en met april staan op het programma: 'De barbier van Sevilla' van Rossi ni, 'Cosi fan tutte' en 'Le Nozze di Figaro' van Mozart, 'Otello' van Verdi, 'Fidelio' van Beetho ven, 'Tosca' van Puccini, 'Paljas' en 'Cavalleria Rusticana' van Mascagni, 'Salomé' van Richard Strauss en 'Tannhauser' van Wagner. J van een vorig jaar landelijk L i!angen initiatief gaat de Bredase «D i bioscoop vanaf 18 septem- tpn,en zondagochtenden opera verf il- ?en vertonen. TO v?tien ^'^ms die een integrale vertol- w„ oemde opera's met befaamde solis- Wet't nï 18 september wordt begon- yj 7*f. Traviata' van Verdi in de regie van i. .ttlrelli en met Teresa Stratas en Pla- wgo in de hoofdrollen. Een schitte- erde film in weelderige decors. Door Marjan Mes SPANNENDE thrillers met een degelijk scenario en zonder allerlei technische rimram en daverende pop muziek kom je nog maar weinig tegen heden ten da ge. Zeg maar: het Hitch- cock-genre, waarin de kij ker geraffineerd wordt mis leid. Met 'The Bedroom Window' komt regisseur Curtis Hanson heel aardig in die richting. Driekwart van zijn thriller herinnert zelfs sterk aan de Master of Suspence. Gebaseerd op de roman 'The Witnesses' van de Engelse schrijfster Anne Holden gaat het filmverhaal over een over spelig paar. Doordat hij als ge tuige optreedt van een moord aanslag die zij vanuit zijn slaapkamerraam heeft gezien, haalt hij zichzelf - om haar niet in discrediet te brengen als ge trouwde vrouw - grote moei lijkheden op de hals. 'The Bedroom Window' be gint veelbelovend. Isabelle Huppert kijkt na het vrijen met Steve Guttenberg naarbui- ten en ziet hoe een roodharige man met een meisje worstelt, dat hij tracht te wurgen. Steve is even in de badkamer en heeft dus niets gezien. Zijn Franse minnares stelt hem echter nauwkeurig op de hoogte. Als de volgende morgen in de krant staat dat in dezelfde buurt een vrouw is vermoord, voelt Steve zich verplicht om de politie op de hoogte te brengen van de aanranding. Hij maakt gebruik van de beschijving van zijn maitresse en doet zich als di- rekte getuige voor. Een goedbe doelde onbezonnenheid die hem duur komt te staan. Wanneer hij voor een inden- tificatietest wordt gevraagd, herkent hij de verdachte na tuurlijk niet. Maar zijn verden king richt zich op een roodha rig type dat hij achtervolgt naar een kroeg. Dezelfde nacht wordt een meisje verkracht en vermoord dat hij daar gezien heeft. Door zijn toedoen be landt de verdachte voor de Isabelle Huppert en Steve Guttenberg als clandestien lief despaar dat ongewild getuige is van een misdaad. foto concorde film ter doen denken, tot zover. Maar nadat Huppert van het toneel is verdwenen, krijgt 'The Bedroom Window' een an der karakter. Het aangerande buurmeisje ontfermt zich over Steve, die op de vlucht is voor de politie. Sa men beramen zij een plan om de verkrachter erin te laten lo pen. Elisabeht McGovern tut zich overdreven op en lokt hem naar haar huis. Het is wat te dik opgelegd en weinig geraffi neerd, maar het levert wel een spannende ontknoping op. Geen echte ontknoping trou wens, want het is van het begin af bekend bij de kijker dat de roodharige verdachte de dader is van aanranding en moord. Niettemin maakte Hanson een uitstekende misdaadfilm, waarin nu eens geen knalharde muziek davert (maar alleen sfeervolle geluiden klinken) en het scenario goed in elkaar steekt. Jammer alleen dat de voortreffelijk acterende Isa belle Huppert vroegtijdig moet verdwijnen. Hitchcock had dat vast anders gedaan. The Bedroom Window* van Curtis Hanson draait in Cinésol 1 in Breda. rechter, maar in de rechtszaal valt Steve door de scherpzin nigheid van diens advocaat pas echt door de mand. Hij blijkt drager van contactlenzen en had, bijziend als hij is, de dader nooit kunnen herkennen van uit zijn slaapkamerraam. Het leuke is dat tijdens deze zitting Steve's minnares hem stiekum zit te souffleren, hetgeen zowel door de verdachte als door het aangerande buurmeisje van Steve (Elizabeth McGovern) wordt opgemerkt. Van getuige wordt hij een verdachte. Nog erger wordt het wan neer zijn minnares, die hem mooi laat barsten ten behoeve van haar eigen goede naam, door de verdachte wordt ver moord. In de rechtzaal heeft deze zich in een flits herinnerd, dat zij hem uit het raam gezien heeft. De moord vindt plaats in een theater tijdens ene ballet-' voorstelling waar de vrouw met haar eigen man naartoe is gegaan. Een scène die onmid dellijk herinnert aan de overi gens veel spannender scène in de Royal Albert Hall in Hitch cock's 'The man who knew too much'. Er zijn nog meer beel den die aan films van de mees- ZATERDAG Grease (USA 1978, Ned. 2,22.30 uur). Kasssucces met John Tra volta en Olivia Newton-John als twee tieners, die een zomer liefde beleven. Zjoek (Nederland 1987, Ned. 2, 00.30 uur). Tijdens de Tweede Wereldoorlog leert een Russische soldaat, die zijn geheugen kwijt is, een geheugenkunstenaar kennen. Film van Erik van Zuylen. Met Felix-Jan Kuypers, Hans Dagelet en Guusje van Tilborgh. Death of a gunfighter (USA 1969, Did. 22.05 uur). Het stadsbe stuur van Cotton Springs zit met een ouderwetse marshal, die niet wil opstappen. Richard Widmark in western van Don Sie- gel. Fade to black (USA 1980, Did. 1, 23.40 uur). Een jonge filmfa naat ontvlucht in de bioscoop de misère in zijn leven. Geweld dadige thriller met Dennis Christopher, Uno sceriffo extraterrestre.molto terrestre, poco extra (Italië 1978, Did. 2, 20.15 uur). De stad Newnan in Georgia is in rep en roer als er ufo's zijn gesignaleerd. Sheriff Bud Spencer gelooft er niet erg in. Komedie van Michele Lupo. The prisoner of Second Avenue (USA 1975, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Jack Lemmon in de rol van een werkloze zenuwlijder met een flatneurose. Anne Bancroft speelt zijn begrijpende vrouw. Komedie naar Neil Simon. This thing called love (USA 1941, België 1,15.00 uur). Komedie met Rosalind Russell en Melvyn Douglas als een paar, dat een proef huwelijk aangaat om te zien of ze bij elkaar passen. ZONDAG Bombshell (USA 1933, Did. 1,15.10 uur). Satire over een filmi dool, die meer dan genoeg heeft van alle opwinding rond haar persoon en de domme rollen die ze krijgt. Met Jean Harlow. The Hallelujah Trail (USA 1965, Did. 1, 20.15 uur). Een clubje strijdbare geheelonthoudsters wil een whisky-karavaan on derscheppen. Westernkomedie van John Sturges met Lee Re- mick en Burt Lancaster. Heidi (Oostenrijk 1965, Did. 2,15.25 uur). Het klassieke verhaal met Eva Maria Singhammer en de deze week overleden Gustav Knuth als Heidi's grootvader. Desperately seeking Susan (USA 1985, België 1, 20.40 uur). Huisvrouw Rosanna Arquettie reageert uit verveling op een contactadvertentie, waarin een zekere Susan wordt gezocht. Komedie van Susan Seidelman met Madonna. MAANDAG The pride of the Yankees (USA 1942, Ned. 2,16.00 uur). Het le vensverhaal van baseball-ster Lou Gehrig, die van zijn ouders ingenieur had moeten worden. Met Gary Cooper. Force 10 from Navarone (Engeland 1978, Ned. 2, 20.30 uur). Het vervolg op 'The guns of Navarone'. Na de mislukte aanval op de kanonnen van Navarone krijgen twee overlevenden op dracht verrader Lescovar op te sporen in Joegoslavië. Met Ro bert Shaw en Franco Neri. DINSDAG Historia official (Argentinië 1985, Ned. 1,19.45 uur). Argentijnse lerares besluit de herkomst van haar geadopteerde dochtertje te onderzoeken. Met een Oscar bekroond drama van Luis Puenzo met Norma Aleandro. Dakota Lil (USA 1950, Ned. 2, 16.35 uur). De aanvoerster van een bende wordt verliefd op de man, die op haar jaagt. Ze helpt hem zelfs haar vroegere kameraden te vangen, western met Marie Windsor en George Montgomery. Die Letzten werden die Ersten sein (W.-Duitsland 1957, Did. 2, i 20.15 uur). Na zijn terugkeer uit langdurige Russische gevan- genschap leert een man een prostituée kennen. Hij doodt de man, die verantwoordelijk is voor haar 'afdwalen'. Drama naar John Galsworthy met Maximilian Schell en Ulla Jacobs- j son. On the waterfront (USA 1954, België 2, 20.50 uur). De met acht Oscars bekroonde film van Elia Kazan over het leven in de Newyorkse haven, waar gangsterbenden een terreur uitoefe- nen. Met Marlon Brando. i WOENSDAG Flashdance (USA 1983, Ned. 2, 20.29 uur). Jennifer Beals in de rol van een vrouwelijke lasser, die 's avonds als danseres in een nachtclub wat bijverdient. Dansfilm op muziek van Giorgio i; Moroder. I; Le beau marriage (Frankrijk 1981, Did. 2,22.40 uur). Haar rela- ties met getrouwde mannen beu zoekt een studente in de kunstgeschiedenis naar een levenspartner. Ze achtervolgt een knappe advocaat. Observatieschets van Eric Rohmer met Béatrice Romand en André Dussolier. The chase (USA 1974, België 2, 20.20 uur). Gevangene Robert Redford, die slechts voor een klein vergrijp werd veroordeeld, i ontsnapt samen met een gewetenloos misdadiger. Drama van Arthur Penn met rollen van Marlon Brando en Jane Fonda. DONDERDAG Kilsottum (Zud-Korea 1985, Did. 2,22.55 uur). Dertig jaar na de Koreaanse oorlog ziet een vrouw een tv-programma over ver- i; miste kinderen. In een foto van een jongeman meent ze haar ij zoon ter herkennen. The killer is loose (USA 1955, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Wendell Corey in de rol van een bankbediende, die zich met bankrovers inlaat. Misdaadfilm van Budd Boetticher. El sur (Spanje 1983, België 2.20.15 uur). Een vijftienjarig meisje in het noorden van Spanje besluit naar het zuiden te trekken om het mysterie rond haar vader op te lossen. Drama van Vic- tor Erice. JJ 'Deadly Pursuit' van Roger Spottiswoode blijft in Cinésol 3 in Breda en in Cinemactueel 1 in Bergen op Zoom. Fraai, 'ouder wets' achtervolgingsavontuur in de Canadese Rocky Moun tains. Met Sidney Poitier en Tom Berenger. 'De ondragelijke lichtheid van het bestaan' van Philip Kauf man naar de roman van Milan Kundera is weer geprolongeerd in Casino 1 in Breda. Schitterend geënscèneerd liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Praagse Lente en de Russische in val in Tsjechoslowakije in 1968. De inhoud blijft aan de opper vlakte, omdat de filosofische bespiegelingen van Kundera niet aan bod komen. 'Salsa', de slordige muziek- en dansfilm van Boaz Davidson (van 'Dutch Treat' met de Dolly Dots), is een succes bij de jeugd en gaat dus verder in Grand Theater in Breda, Cinemactueel 2 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Over de probleempjes van een Portoricaanse jongen op weg naar een danscarière. 'Bright lights, big city' van James Bridges blijft te zien in Ca sino 3 in Breda. Gladde verfilming van het boek van Jay Mcl- nerney met Michael J. Fox als jongeman, die door de dood van zijn moeder en het vertrek van zijn vrouw in het nachtleven belandt. 'Rambo 3' met en van Sylvester Stallone is nog te zien in Mig non in Breda, Centraal in Geertruidenberg, City 3 in Roosen daal, Cinemactueel 3 in Bergen op Zoom en De Koning van En geland in Hulst. 'Crocodile Dundee 2' met komiek Paul Hogan gaat weer verder in Casino 2 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. 'Cry Freedom' van Richard Attenbourough is terug in Casino 4. Meeslepend epos over de zwarte Zuidafrikaanse activist Steve Biko en zijn vriendschap met een journalist, die zijn levensver haal en dood wereldkundig maakte. Spannend als een thriller. De komedie 'Gooi mamma uit de trein' is deze week te zien in Centraal in Geertruidenberg en Ledel in Oostburg.Filmhuis Concordia in Breda vertoont tot en met 14 september 'Lady Be ware' van Karen Arthur (22.00 uur). Spannende feministische thriller over een nogal exhibitionistische etaleuse die een bege rige overbuurman rigoureus op zijn nummer zet. De acteurs worden nauwelijks mensen van vlees en bloed. Om 19.30 uur draait 'Du mich auch' van het Berlijnse trio Anja Franke, Dany Levi en Helmut Berger. Bruisende, onorthodoxe Romeo en Julia-vertelling in een marginale Westberlijnse entourage.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19