EN DE STEM Seminar voor bezitters van een huis in Spanje Veel gebruikte spullen op ski-inn in Rosmalen Permanent infocentrum voor woninginrichting In U Informatiebureau voor koffie blijkt schot in de roos RIJKEREN CONSUMEREN MINDER DAN ANDEREN ïporteur). ets aan te doen is. in doen. door begrip te tonen, de hand uit te steken, slechtziende aan is bij de Nederlandse n Slecht- 500 GH 93 11 41. VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1988 Kaaskoppen Diners Dikzak msmm Op de pagina Consument van maandag: De meeste Nederlanders hebben de afgelopen zomer helemaal niet het strand opgezocht. Door Huub Jansen De gotvrezende Duitse componist J.S. Bach heft in zijn beroemde kofiie-cantate uit 1732 een pleidooi gehouden voor deze 'geestwrruimende' drank. Koffiedrinkers je in de Ife eeuw werden zelfs gedood omdat «brinken aanzou zetten tot politieke activiteiten. Finnen zijn degeduchtste koffiedrinkers ter wereld, deriand neemtde vijfde plaats op de wereldranglijst jjikoffiedrinkerie landen in. jat kun je allmaal aan de weet komen bij de itichting Koffi Informatie Bureau in Amsterdam. stichting verd in april in het leven geroepen tor de Verenging van Nederlandse Koffiebran- lers en Theeiakkers, nadat men al jaren werd mt allerlei verzoeken om informatie iver koffie. Foe draait dat bureau nu na een paar den? Dr blijkt heel goed te zijn. Schra, Pi-woordvoerder van Douwe Egberts: Voordat kc'fie gebrand en dus gearomatiseerd it is he'groen van kleur. Dan belt een me- [ouw op di van haar homeopaat het advies heeft ielregen gicne koffie te drinken omdat daar een weskracüge uitwerking van zou uitgaan. Je /ordtdan.econfronteerd met 'n medische proble matiek war je eigenlijk geen verstand van hebt, met je zo'n vraag serieus beantwoorden. In is er an het Koffie Informatie Bureau waar men objedeve en volledige informatie kan geven". ■overs] look ■Maar oc scholieren en studenten belden vaak op |naar deindividuele koffiebranders, want koffie ;n populair onderwerp te zijn om er een Ispréekhirt aan te wijden. Dat is niet zo vreemd I als je jirealiseert dat in Nederland per hoofd van Ide bevMng jaarlijks 8,3 kilo koffie wordt gedron- |ken. W neerkomt op een totaalomzet van 1 mil- ard gden. Alleen in de Scandinavische landen en l'in iJsnd ligt dat percentage hoger. In het Noor- I den vt Europa heerst dus een echt koffieklimaat. |W. Rnbach, medewerker van het Koffie Informa- I lie B eau: „Nederland kent een koffiecultuur bij luitsti. De eerste vraag die men vaak stelt, is: 'Wil I je kcie?' Koffie heeft als drank een gevestigde po- I sitiep de markt ingenomen en de sociale functie I vanoffie is groot. Koffie wordt geassocieerd met "reid, bij elkaar zitten en relaxen. Dat leeft linp enkel land zo sterk als in Nederland. Heel lljfch. Misschien komt het omdat wij al sinds de li: van de 18e eeuw koffie drinken". I Weren R. Schra (rtchts) en W. Rombach in het in- natiebureau. foto huub jansen activiteiten 'ti Koffie Informttie Bureau wil - behalve het "schaffen van informatie - een aantal projecten fstarten. Zo wordtin het najaar in samenwerking de Stichting School en Bedrijf in Den Haag ®scholenpakket 'oor 10- tot 14-jarigen ontwik- „We steven ernaar om steeds meer van de bevolking met koffie vertrouwd te en' ook school,aande jeugd en werkende jon- m de leeftijdsategorie van 15-20 jaar. Ook al deze categrie mensen nog niet elke dag le'ze tonen er vel veel belangstelling voor. Het '1® de consumento van de toekomst". loreca 'e horeca is ook en groep waar het Koffie Infor- j Bureau zijnaandacht op wil richten. Schra: horeca reahsert zich onvoldoende dat koffie aantrekkelijk drank is voor de consument, omdat het» goedkoop is. Wij vinden dat er hetere ambtnee omheen moet worden ge- lienM kvjjê je koffie geserveerd op een hlad met ee chocolaatje en een glas water er- 1 j~e Nederladse horeca zou ook wat meer aan- -c1aan die pisentatie moeten besteden". '®ch: „Boendien is de kostprijs van koffie zo 'a| oude bffie beter weggegooid kan worden al men vee koffie zet. De 'goodwill' die men men» kweekt, overtreft de stoutste ver bant als Nederlanders ergens geen mi - TOr over hebben is het voor slecht ge- h'koffie". hoi -y-~ hru^A imlF i 6 Zo zag Pieter Brueghel een maaltijd in de zestiende eeuw. Eten maakt groot verschil Eten maakt verschil. Boven de rivieren vinden Nederlanders andere dingen lek ker dan beneden de Moerdijk. Maar niet alleen verschilt de smaak per streek en i ook tussen 'hoog" en 'laag' in de samenle ving. Zelfs de huidige overvloed aan eten verhindert niet dat eetgewoonten nog steeds sociale verschillen blootleggen. Door Kees Buijs In het noorden van ons land moet de yoghurt wat zuurder smaken. In het zuiden moet het bruin- brood wat donkerder zijn. Ome Heijn en ome Uni lever weten het precies, en ze houden er terdege re kening mee. De baas van een grote keten restaurants zet in het zuiden kervelsoep op het menu, maar boven de ri vieren niet. Daar zou hij die soep nog niet aan de straatstenen kwijtraken. Tussen Nederland en België zijn de smaakverschil len nog wat groter. Onze zuiderburen kopen geen drop, maar geven meer geld uit aan champagne, kaviaar en andere luxe drink- en etenswaar. De koekjes zijn er zoeter, de koffie wordt anders ge brand, de ketchup is scherper. Toch verandert ook in Nederland de smaak gelei delijk van zoet naar hartig. Kijk maar naar de op mars van de pizza. Vakantie-eetplezier van Neder landers in het buitenland èn de eigen cultuur van etnische minderheden in ons land zorgen langza merhand voor een lappendeken aan eetmogelijkhe- den. Waar komen die smaakverschillen vandaan? We weten het niet, zeggen voedingsdeskundigen. Ze hebben ermee leren leven. Wat iemand lekker vindt, heeft met de stem van moeder natuur vrijwel niets te maken, vindt psycholoog Gerald Bennett. Volgens hem maakt de cultuur, de omgeving dus, uit wat iemand graag eet en wat niet. Hoe verklaar je anders bijvoorbeeld de gewoonte van Japanners om te smullen van hapjes van een vis, de fugu, waarvan grote delen zwaar vergiftigd zijn? Jaarlijks gaan Japanners dood na het eten van verkeerd uitgesneden porties fugu. Waarom eten mensen? Omdat ze trek hebben, da's nogal wiedes. Maar van oudsher heeft eten ook an dere betekenissen. Een religieuze bijvoorbeeld: vasten, het avondmaal, onreine dieren en produk- ten. Voedsel kan ook dienen als etiket op een groep mensen of op een heel volk: Belgen noemen Ne derlanders kaaskoppen, Amerikanen noemen Duitsers krauts. Verder: door samen te eten en te drinken komen we met elkaar in verbinding. En voedsel is een manier om macht uit te oefenen over anderen. De uitdrukking 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt' herinnert daaraan. Zolang er eten is, is er verschil tussen mensen, tus sen rangen en standen. In het huisgezin van vroe ger kreeg vader het grootste stuk vlees - als er al vlees op tafel kwam. Maar dat was eerder een kwestie van rolpatronen. Echt schrijnend waren eeuwenlang de verschillen tussen hoog en laag. Het toppunt van maatschappelijk succes was het geven van diners. Zo at in 1862 in België tijdens een feestmaal één genodigde voor een bedrag waarvoor iemand uit een arbeidersgezin zich vier maanden moest zien te voeden. Op het menu ston den onder meer tarbot, kreeftjes, truffels en ana nas. Te zelfder tijd leefden de gewone man en vrouw voornamelijk van brood, aardappelen en karnemelk, aangevuld met beetjes reuzel, vet, boter en spek. Daarom adviseerde in 1847 G.J. Mulder in 'De Voeding in Nederland in verband tot den Volks geest': Voor de armen en minvermogenden: meer bo nen en erwten in plaats van aardappelen. Vooral aandacht voor de kinderen van de ar men: eiwitrijk voedsel. Over voeding in onze samenleving, vroeger en nu, verscheen bij Samson Stafleu in Alpben aan de Rijn een gelijknamig boekje, als deel tien in de serie Voeding en gezondheid. Voor de meergegoeden: minder vlees en minder vet. Kookleraressen, sinds eind vorige eeuw gericht op democratisering van de kookkunst, waren vóór een 'hygiënisch menu', en veroordeelden diners: „Al wat we meer gebruiken dan voor onze levensbe hoefte noodzakelijk is, maakt ons ziek en geheel en al ongeschikt voor den arbeid." Dik zijn was tot in deze eeuw een teken van ge zondheid. En een teken dat men het breed kon la ten hangen. Maar naarmate we welvarender wer den, konden steeds meer mensen dik worden. Vooral sinds de jaren zestig kon het jarenlang niet op. Dik zijn werd een dalend cultuurgoed, zoals so ciologen zo gepolijst kunnen zeggen. De dikzak zakte door de sporten van de maat schappelijke ladder. Evenals trouwens het witte brood: ooit het voorrecht van de rijken, maar nu het meest gegeten door mensen met de kleine inko mens. Tegenwoordig vind je betrekkelijk veel dikke men sen - en bedorven gebitten - in de lagere sociale milieus. De betere kringen hebben nieuwe leef- en eetgewoonten ontdekt, want verschil moet er zijn. Ze slaan maaltijden over, zetten zich op dieet, en voor zover het 'gemaksvoedsel' bij hen zichtbare sporen achterlaat, worden die er zorgvuldig afge- masseerd en losgejogd. 'Gezond', 'verstandig' en 'zuiver' zijn nu de tref woorden om eten en drinken aan te prijzen, en mensen aan de onderkant van de samenleving blij ken daar het minst voor open te staan. Daar kan nog steeds geen voedingsvoorlichting tegenop. On danks alle democratisering blijft eten verschil ma ken. Een ferme hap uit een broodje dat twee jaar geleden meedong naar de titel 'Het lekkerste broodje van Nederland'. Dit tij gerbolletje met elf soorten beleg erop heette Delfts-fris. 'Lekker' en 'gezond' zijn de belangrijkste trefwoorden waar mee voedsel tegenwoordig aan de man en vrouw wordt gebracht. foto anr 'Uw onroerend goed in Spanje', zo heet een seminar, dat op op 22 oktober gehouden wordt in de Utrechtse Jaarbeurs. Organisator is de Nederlands-Spaanse Kamer van Koophandel. Het seminar is bestemd voor mensen die een huis in Spanje be zitten, huren of verhuren, overwegen een huis te kopen of te verko pen, of een huis willen laten (ver)bouwen. W Het bezit van een eigen huis of ander onroerend goed in Spanje leidt niet zelden tot teleurstellingen. De reden hiervoor is vaak een gebrek aan kennis van de Spaanse wet- en regelgeving en onbe kendheid met afwijkende gebruiken in Spanje. Ook al is men hier van op de hoogte, dan nog worden de mogelijke gevolgen voor de eigen situatie regelmatig onderschat. F Nederlandse Spanje-deskundigen zullen de deelnemers uitge breid informeren over de praktijk van het onroerend goedbezit in Spanje en de problemen die daar mee kunnen samenhangen. Naast juridische en notariële aspecten komen fiscale, financiële en bank- technische zaken aan de orde, bouwkundige aspecten en de rol van de makelaar. De kosten voor deelname bedragen 125,- per per soon of 175,- per echtpaar, waarbij inbegrepen is het boek 'Uw onroerend goed in Spanje', dat de deelnemers na afloop wordt toe gezonden. W Deelnameformulieren en nadere informatie kunnen schriftelijk of telefonisch verkregen worden bij: Nederlands-Spaanse Kamer van Koophandel, Bezuidenhoutseweg 181,2594 AH Den Haag, tel. 070-820551 of 477529. Voor Zuid-Oost Nederland wordt van 20 tot en met 23 oktober in het Autotron te Rosmalen de traditioneel geworden Ski-Inn gehou- den.Deze wintersportvakantiebeurs, die in het verleden in Tilburg plaats vond moest door gebrek aan ruimte verhuizen. De laatste jaren heeft deze beurs vooral bekendheid gekregen door naast het tonen van een groot aantal noviteiten, ook aandacht te schenken aan gebruikt materiaal. In het Autotron is dit jaar tijdens de herfstvakantie opnieuw een tweedehandswinkel, waar gebruikt materiaal en kleding kan worden gekocht of verkocht. Vooral bij 'nieuwkomers' in het mog steeds groter wordende wintersportlegioen en voor kinderen, staat de 'occasion-markt' sterk in de belangstelling. Tijdens de Ski-Inn kan men zich ook oriënteren over vakantie mogelijkheden tijdens de wintermaanden. Een groot aantal ver keersbureaus uit bekende en minder bekende ski-oorden in Oos tenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Joegoslavië, Bulgarije, Scan dinavië en West-Duitsland zijn op de Ski-Inn present. Op donderdag 20 en vrijdag 21 oktober is de wintersportbeurs geopend van 1400 tot 2200 uur; op zaterdag 22 en zondag 23 ok tober van 1000 tot 1800 uur. De Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht gaat de presen tatie van de interieurbranche bundelen in een voor Nederland uniek Interieur Design Center: een permanent handels- en infor matiecentrum. W Het centrum is primair op de vakhandel gericht, maar ook de consument kan er terecht voor informatie en documentatie over woninginrichting. W De Jaarbeurs kent al geruime tijd de meubelbeurzen, Inter De cor en de permanente Meubel Trade Mart. Het Interieur Design Center (IDC) moet vanaf begin jaren negentig het centrale presen- tatiepunt worden voor de interieurbranche: meubelindustrie en - groothandel, verlichting, vloerbedekking, woningtextiel en project inrichting. In de Nederlandse meubelmarkt gaat jaarlijks zo'n vijf miljard gulden om. Na de teruggang begin jaren tachtig zit de groei er weer in: zes procent in het afgelopen jaar. Ook het woontextiel (jaarom zet 1,5 miljard gulden) geeft een groei te zien van zeven tot acht procent.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17