Verweerschrift mist échte argumenten *AAD VAN Nederland gooit zeggenschap over Antarctica weg Lage ink< even..u UITBLAZEN Storm in het Nauw H tezuinigingso WIM KOCK DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1988 -DESTEM- VAN DEN BROEK WEERLEGT KRITIEK PASPOORTCOMMISSIE NIET i* JP5? 1 KLi - - lü lÊÊÈkL ipp fHMpr' ji )ESTEM BINNENLAf 0RSE KRITIEK (X \MSTERDAM (ANP) - Er reen verbetering opgetrede arme kant van Nederland', jenomen bezuinigingen nie' n veei gevallen is er zelfs spral loor maatregelen van het kabi ubsidie, de eigen bijdrage in d inderwijs. Door deze bezuinig Tiensen aan de onderkant van d iovendien zijn er nog veel mee) ;elen op komst. Werkgelegen heidsbeleid PAPIER VOOR UW PEN Seksueel geweld Dikke tien Het verkeer DE StemjEH OVER de Kanaaltun nel hoor je momen teel niet veel. Ik neem aan dat er vlijtig aan wordt gewerkt. Van mij hoeft die tunnel niet. Niet temin moet ik toegeven dat een tunnel in één op zicht een voordeel biedt: hij zal ongevoeüg zijn voor het weer. Schepen kunnen wel last van het weer hebben. Dat on dervond ik vorige week vrijdag weer eens toen er in het Nauw van Kales een behoorlijk zeetje stond. De hovercrafts lagen werkloos op hun betonnen hel lingen in Dover en Calais en de vaarschema's van de veersche pen waren nog slechts theorie. De geboekte 'supersnelle over steek van vijf kwartier' duurde eens zo lang. Ik moet toegeven dat ik sinds de ramp bij Zeebrugge de veerschepen op het Kanaal heb gemeden, de voorkeur gevend aan de hovercrafts. Onzin na tuurlijk en daarom besloot ik vorige week dat die 'terughou dendheid' niet tot een fobie mocht uitgroeien en boekte ik een overtocht met de Pride oj Dover van P&O. Dat het slecht weer was en dat ik daarom, ook met een hovercraft-ticket, so wieso naar een schip zou zijn verwezen, was toeval en deed niets af aan de fermiteit van mijn besluit. De Pride of Dover en de Pride of Calais, waarmee ik weer veilig terugkeerde, zijn gloednieuwe schepen, zoge naamde jumbo-ferries. Het wa ren al de beoogde opvolgers voor de Herald en haar twee zusterschepen, maar nog in aanbouw, toen P&O Town- send-Thoressen overnam en prompt daarop door de ramp werd getroffen. De afbouw van de schepen was blijkbaar al zo ver gevorderd dat het TT-logo nog staat geperst in de kunstle deren rugleuningen van de hon derden verstelbare fauteuils aan boord. De beide 'Pride's' zijn comfortabele schepen, zo bleek ook uit het feit dat vrij-, wel geen gebruik werd gemaakt van de 'kotszakjes' die de zorg zame bemanning, met het oog op de storm, overal had neerge legd. Het effect van de ramp met de Herald of Free Enterprise is merkbaar aan de buitengewone mededeelzaamheid, via de scheepsomroep, van de beman ning, de kapitein inbegrepen. Ding Dong„Ladies and gentle men, this is your captain spea king. Het schip is vaarklaar en zeewaardig gemaakt. Over en kele ogenblikken starten we de machines." Met dat 'zeewaar dig' bedoelt hij natuurlijk ons gerust te stellen dat de garage deuren gesloten zijn, denk ik bij mezelf. Ding Dong. Een stewardess: „We hebben tien minuten ver traging vanwege scheepsbewe- gingen elders in de haven." Ding Dong. Een stewardess houdt een uitgebreid verhaal in het Engels en Frans over wat we moeten doen als er iets mis gaat. Kalm blijven vooral. Zo te zien wordt er aandachtig naar geluisterd en de meeste neuzen keren zich naar de wand waar het instruktiebord van het 'verzamelstation' hangt als de dame zegt dat we in ge val van nood dair moeten gaan staan om de instructies van de bemanning af te wachten. Ik denk weer even aan de onge lukkige Herald, die binnen een minut op z'n kant lag en onwil lekeurig zoek ik naar iets, waar aan ik me kan vasthouden als het dek plotseling zou veran derden in een steile afgrond. Onzin. Ding Dong. De captain weer: „We hebben vaart geminderd in verband met drukte in de ha ven van Dover en om de vaart wat comfortabeler voor u te maken. Dat zal ongeveer dertig minuten vertraging betekenen. Sorry voor het ongemak." Ding Dong. „Als gevolg van de weersomstandigheden is het scheepsverkeer enigszins ontre geld. Er moeten eerst twee schepen uit de haven van Dover vetrekken en een moet er binnenvaren, alvorens wij naar binnen mogen. Deze ver traging zal ongeveer twintig mi nuten duren. Sorry voor het on gemak." Willen ze ons in Dover soms niet hebben?, vraag ik me af. Tussen alle aankondigingen van vertragingen door wordt de hele reis lang, met de regelmaat van de klok, maar blijkbaar te vergeefs, de bestuurder van een Citroen CX, opgeroepen zich te melden bij de purser, zodat ik me met groeiende ongerustheid begin af te vragen of de spoor loze Citroen-bestuurder en de aaneenschakeling van vertra gingen iets met elkaar te maken hebben. Wat is er eigenlijk met die auto? Zo'n bestuurder komt vanzelf wel opdagen aan het eind van de reis en de accu houdt het ook wel een uurtje, mocht hij zijn lichten hebben laten branden. Wat is er dus zo bijzonder aan die auto dat de identiteit van de bestuurder zo dringend gewenst wordt dat ze hem keer op keer oproepen? Een verdachte auto? Iets met de IRA? Dit is per slot van re kening een Engels schip. Laat maar veilig arriveren we in Dover. De storm is aan het uitwaaien. Het van boord rijden verloopt normaal en ner gens staat een Citroen CX in de weg. Op de terugreis is het prach tig weer en de bemanning van de Pride of Calais blijkt even mededeelzaam. Maar nu is het veel drukker aan boord. Bijna 1900 passagiers. Bussen vol, merendeels bejaarde, Engelse vakantiegangers op weg naar Spanje en Oostenrijk. Dat krioelt opgewonden kakelend door de lounges, op zoek naar een zitplaats, of staat in lange rijen voor de bars en buffetten. Niemand - ik let erop! - nie mand luistert naar de veilig heidsinstructies van de stewar dess. Gelukkig halen we het nu wel binnen vijf kwartier. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIINNNIMIIIIMIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIfrc Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand: 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. J1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Ad Burger HET verweerschrift waarin minister Van den Broek (Buitenlandse Za ken) en diens staatssecre taris Van der Linden de kritiek van de enquête commissie in de paspoort affaire pogen te weerleg gen, is hard van toonzet ting. Scherp wijzen beide bewinds lieden de conclusies af dat de voorbereiding van het pas poortproject chaotisch is ver lopen, dat de Staat grote fi nanciële risico's loopt door met KEP in zee te zijn gegaan en dat staatssecretaris Van der Linden de Kamer onjuist dan wel onvolledig heeft geïn formeerd. Het verweerschrift is hard van toonzetting, zeker, maar de vraag is of de argumenten waarmee Van den Broek en Van der Linden de enquête kritiek willen pareren, ook zo hard zijn. Waterdichte bewij zen voor het feilen van de en quêtecommissie kunnen beide bewindslieden nauwelijks aanvoeren. In de brief wordt wel dui delijk dat Van den Broek en Van der Linden tegen be paalde ontwikkelingen in de paspoort-affaire compleet an ders aankijken dan de enquê tecommissie. Ze interpreteren bepaalde feiten anders (veel minder ernstig) dan de com missie en kunnen het daarom niet begrijpen dat WD'er Hermans en de zijnen zich in zulke afkeurende bewoordin gen hebben uitgelaten over onderdelen van het paspoort- beleid. Dat enorme verschil in interpretatie van de feiten heeft geleid tot een verweer schrift zonder echte tegenar gumenten. Een paar voorbeelden: Van der Linden lichtte de Kamer op 8 april 1987 niet in over de problemen die met de banken waren gerezen over het ma nagement bij KEP. De enquê tecommissie neemt dat Van der Linden zeer kwalijk; im mers, hij onthoudt de Kamer informatie. Het verweer van beide bewindslieden is dat die informatie helemaal niet be langrijk was, omdat de gere zen problemen inmiddels wa ren opgelost; de banken had den zich neergelegd bij het besluit om voorlopig geen in terim-manager te benoemen. En dus, aldus Van den Broek en Van der Linden, lag het niet in de rede de kamer over deze kwestie nog in te lichten. De bewindslieden weerleggen hier niet de kritiek van de commissie dat de Kamer on volledig is geïnformeerd. Nee, ze zeggen dat ze dat feit des tijds te onbelangrijk vonden om publiek te maken. Dat is geen ontlastend bewijs, maar een kwestie van interpretatie. Of neem het feit dat Van der Linden de Kamer niet heeft meegedeeld dat Kodak vernietigende kritiek had op het door KEP ontwikkelde paspoort-procédé. In het voorjaar van 1987 liet Kodak weten dat het door KEP voor gestane 'natte procédé' nooit aan de internationale veilig heidseisen kon voldoen. Staatssecretaris Van der Lin den heeft de kamer daarvan niet op de hoogte gebracht, hetgeen hem door de enquête commissie ernstig wordt ver weten. En wat zeggen de bewinds lieden op die beschuldiging? Op dat moment was de rol van Kodak binnen KEP uit gespeeld en tegen die achter grond is gemeend dat aan de mededelingen van Kodak geen bijzondere betekenis meer behoefde te worden toe gerekend. Opnieuw een inter pretatie van de feiten (op Bui tenlandse Zaken vond men Van der Linden en zijn paspoort het niet belangrijk), maar geen weerlegging van de be schuldiging dat de Kamer on voldoende is geïnformeerd. Komen we op de medede ling van staatssecretaris Van der Linden in april 1987 dat er sprake is van tests door gere nommeerde testbureaus. Op dat moment had alleen BuZa- ambtenaar drs. Pieter Uiter- linden de ontwerp-pas op fraudebestendigheid onder zocht. Bijna de gehele Kamer maakte op dat moment uit de woorden van de staatssecre taris op dat instanties als TNO de pas al hadden gewo gen en (gedeeltelijk) goedge keurd. En dus was er, conclu deerde de commissie, hier zelfs sprake van het verstrek ken van onjuiste informatie. En wat is de respons van beide bewindslieden: de staatssecretaris heeft wellicht de indruk gewekt dat er al tests door gerenommeerde bureaus waren gedaan, maar hij bedoelde dat ze nog moes ten komen. Een 'misverstand' misschien, maar geen onjuiste informatie, oordelen Van den Broek en Van der Linden. Dat is dus maar de vraag, als men bedenkt dat Van der Linden erin slaagt het parle ment te laten geloven dat de ontwerp-pas al door grote bu reaus als TNO is getest. Of, zoals een Kamerlid het kort na het uitkomen van het ver weer uitdrukte: „Van der Linden had toen ook duidelijk kunnen zijn en kunnen zeg gen dat alleen een ambtenaar van zijn departement de ont werp-pas tot dusver had ge test. Die mededeling had de Kamer waarschijnlijk wel op tilt doen springen, maar Van der Linden had dan nu niet het verwijt van onjuiste in formatievoorziening gekre gen". Niet alleen op het gebied van de informatievoorziening is er constant sprake van in terpretatieverschillen. Het verwijt dat er geen fatsoenlijk kostenbewakingsplan was opgezet toen de Staat met KEP in zee ging, wordt bij voorbeeld door de minister en zijn staatssecretaris niet met kracht van argumenten te gengesproken. Ze constateren slechts dat de adviseurs van de Staat het wel een goed plan vonden en dat die opvatting haaks staat op de mening van de adviseurs van de enquête commissie. Die vinden dat het kostenbewakingsplan die naam nauwelijks verdient. Die tegenstelling moet vol gens beide bewindslieden in hun toch wel erg lakonieke reactie teruggevoerd worden op een meningsver schil tussen experts over de vraag wat onder een kosten bewakingsplan moet worden verstaan. Van den Broek en Van der Linden maken zich ook wel erg makkelijk af van de be schuldiging dat zij de finan ciële risico's van de Staat heb ben verwaarloosd. „De Staat neemt financieel niet deel aan KEP de Staat heeft ten behoeve van de crediteuren van KEP geen garanties ge steld. Het financiële risico van een onverhoopte déconfiture van KEP wordt door de ban ken gedragen en niet door de Staat", aldus het verweerf- schrift. Dat klopt, maar het is wel nog niet eens het halve ver haal. Waren het niet de ban ken, als financiers van KEP, die dreigden met enon, schadeclaims aan het S van de Staat, op het m0l, dat het ernaar uitzag dj. Staat het contract met fe. poortfabrikant zou opze». En was het niet staatssecw finajicis ris Van der Linden die defc mer in april 1987 meeds dat de Staat geen f' risico loopt als het mis, tenzij de Staat jegens verwijtbaar zou hebben handeld? En was het niet nister Van den Broek zei zich vierkant tegen een meronderzoek in de faire teweerstelde, oi Kamer zo het dossier tegenpartij zou aanleggèjj een eventueel juridisch vecht met KEP en de banl Het tegenargument van t® bewindslieden mag dan meel juist zijn, materieel het weinig voor. De beide spelen op het punt van ij dan niet vermeende weij ruimhartige, onvolledige i op punten onjuiste info® tieverstrekking in hun v> weerschrift de bal nog terug naar de Kamer. Dl., mer liet de uitvoering van jj paspoortproject over regering en keek slechts afstand' toe. En dan moei, kamer niet zeuren dat gering niet spontaan gebeurtenis in het paspee project aan de Kamer i deelt. De regering was verplicht tot 'actieve voorlii ting', ze was alleen tot het geven van antwoordi gestelde vragen, vinden bei bewindslieden. Dat de enquêtecommissie haar maandag te publicen reactie het met die zienswiji niet eens is, staat zonder et twijfel vast. Het maakt heti voor de Kamerfracties - dan met name die van CDA - in het komende deh niet makkelijker op. ring is er niet in geslaaj feiten te weerleggen, ze die feiten wel anders preteerd. uur gaan betalen. Woning- ezitters krijgen bovendien weinig bescherming te- i—nuttde hand lopende hy- ptheekkosten. reanisaties zoals het Neder- Thc Christelijk Instituut voor Volkshuisvesting (NOV) en Vereniging Eigen Huis heb- ln forse kritiek op de plannen Vera i dat de t De itj Door Wouke van Scherren- burg ANTARCTICA. Het geïso leerde Zuidpoolgebied dat ver ten zuiden van de dichtbevolkte en geïndus trialiseerde delen van de wereld ligt. Een onbedor ven continent dat twee keer zo groot is als Austra lië en vrijwel geheel is be dekt met een ijslaag van twee kilometer dik. Antarctica is van niemand. In de eerste helft van deze eeuw claimden landen die weten schappelijke expedities stuur den delen van het continent. Maar die aanspraken zijn nooit geldig geworden. In 1958 startten 12 landen -Argentinië, Australië, Bel gië, Chili, Frankrijk, Japan, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Sovjet-Unie, Verenigde Sta ten, Engeland en Zuid-Afri- ka- gezamenlijk een pro gramma voor wetenschappe lijk onderzoek in het gebied. De coördinatie daarvan kwam en is nog steeds in han den van het Wetenschappelijk Comité Antarctica Onderzoek (SCAR). Een jaar later stelden de 12 landen een verdrag op dat het continent vrijwaart van alle militaire en nucleaire activi teiten en alleen onderzoek voor vreedzame doeleinden toelaat. Ruimtelijke aanspra ken werden bevroren en re gels ter bescherming van de flora en fauna en het milieu vastgelegd. Dit unieke verdrag, het An tarctica Verdrag, trad in 1961 in werking. Sindsdien traden nog enkele landen toe als lid. Nederland speelt tot nu toe een bescheiden rol en is geen volwaardig lid van het Ver drag maar staat genoteerd als 'waarnemer'. Om echt lid te worden, moet een land volwaardig en langdurig wetenschappelijk onderzoek doen op Antarctica. Het geld dat de Nederlandse wetenschappers kregen, rond de acht ton per jaar, was tot nu toe onvoldoende voor een volwaardig onderzoek. Als er geen politiek wonder gebeurt, zal Nederland nooit mee kunnen praten in het Verdrag. Op de begroting van volgend jaar heeft het kabinet alle subsidies voor het nu drie jaar lopende onderzoek dat tot 1991 zou duren, geschrapt. Onderzoek op dit schoonste gedeelte van de aarde blijft hard nodig, zeggen de inter nationale wetenschappers. Het continent leent zich bij uitstek voor bestudering van de mondiale en atmosferische bevuiling, de stand van de zeespiegel en klimaatsveran deringen. De eerste gaten in de ozonlaag werden op dit continent ontdekt, door En gelse onderzoekers. Nederlands aandeel in het onderzoek is weliswaar be scheiden maar niet zonder be lang. De Nederlandse onder zoekers bestuderen plankton, zeehonden en vogels op het continent. Dit jaar ontdekten zij dat dat talloze vogels op Antarctica hun magen vol plastic hebben. Dit plastic, overboord gekieperd of ge loosd door de industrie, wordt door de vogels als voedsel aangezien. JÜ JLemxft lm, jÈÊË^., wBÈL W, X' '0 Mf - IB ÉêJL W 1 \m «f] m W1 f '^ÊÊtlÊKm m ,fN haag -De lage inko- ;ns moeten veel^ te veel vail (Vc voll aar tev blij] ger M loui de ach ter du rati 1 W': and jke| lit zei drs. H. Noordegraaf van Raad van Kerken in Neder- „id in Amsterdam, waar de lannen bekend werden ge taakt voor een tweede kerke- conferentie tegen verar- ,b in Nederland. Deze wordt v dinsdag 4 oktober in de Doopsgezinde Kerk en in de lozes- en Aaronkerk te Am- terdam gehouden. De eerste conferentie, vorig aar september, constateerde lat de verarming in Nederland iet gevolg is van het beleid van iet kabinet ter vergroting van ke Ra on he ah la: mij nii Zi; wa va Onderzoekers nemen de Zuidpool in bezit. Nederland laat verstek gaan. De kerken willen op alle ni- eaus de politiek benaderen, aar ook aan een klimaatsve- indering in het denken over :iale zekerheid werken. In de iren '70 en '80 is er een sfeer reëerd waarin uitkeringen verband werden gebracht iet fraude en luiheid. „Dat ild moet doorbroken wor- len," aldus de Amsterdamse idustriepredikant A. Harre- "n. De komende tijd zal vooral iandacht worden besteed aan iet feit dat vooral vrouwen en len van minderheden door de irmoede zijn getroffen. Vooral ;escheiden vrouwen die van de lijstand leven, zijn het slacht- "er, maar ook onder de oude- :n zijn het vaak vrouwen die jden onder de verarming, al- lus Plonie Robbers-Van Ber- H; vq sp ga fri sa w« Ni vc Zij eten het en houden het onverteerbare spul in hun maag. De Nederlandse onder zoeker Van Franeker vond dode kuikens die het nest nog nooit hadden verlaten. Deson danks zaten de maagjes vol plastic. Oudervogels verteren gedeeltelijk voedsel voor de jongen in hun eigen maag en braken dat dan in de bekjes van de kuikens. Zo komt het plastic uit hun magen in de kuikens terecht. Het Marpol-verdrag -een internationaal verdrag dat dumpingen van afval op de zeeën verbiedt- lijkt onvol doende om Antarctica te vrij waren van vervuiling. Al zijn de hoeveelheden plastic in het gebied nog steeds veel gerin ger dan in andere zeeën. Maar niet alleen zwerfvuil bedreigt het continent. Voor de welgestelden der aarde wordt Antarctica een steeds aanlokkelijker wintersport gebied. Het dreigt een trend te worden achteloos tegen rela ties te kunnen zeggen: „Ik ben even wezen skieën op Antarc tica". Een ongebreideld toerisme zou destrastreuze gevolgen hebben voor het gebied. Dat geldt ook voor een ongeremde visvangst, die zich langzaam maar zeker uitbreidt. De bo demschatten aan olie en mi neralen maken Antarctica tot een begeerlijk continent. De Nederlandse Natuurbe scherming, de Stichting Na tuur en Milieu en de interna tionale milieu-organisatie Greenpeace beijveren zich er dan ook voor dat Antarctica de beschermende status van internationaal natuurgebied krijgt. Alleen een dergelijke status kan verhinderen dat het con tinent ten prooi valt aan eco nomische belangen. Daarom willen de Nederlandse onder zoekers dat Nederland een stem heeft in het Verdrag. Di recteur Nijhoff van Natuur en Milieu waarschuwde deze week dat 1991, wanneer i»e 'nkr 6 in^t' Verdrag 30 jaar oud is, «otverklanng werd gepleit ge eens het moment kan zij ft°r een ander beleid dat leidt - het Verdrag op te blazen verbetering van deposite Voor een succesvol vefc" de mensen ™etde laagste daartegen zijn de van landen nodig. Ook Nederland, zeggen de nal organisaties die hun wi schappers sinds 1985 uit*| den naar Antarctica. Om gehoord te worden invloed op de toekomst Antarctica te krijgen, Nederland zijn ond< voortzetten en uitbreic Daarvoor is jaarlijks maal een miljoen nodig, geld moet worden opgebi door vijf ministeries: Buil landse Zaken, Ondi VROM, Landbouw en mische Zaken. Als het de natuurbeseti ming lukt, met steun vanl Tweede Kamer, dit bedrag! rug op de begroting te krijif heeft Nederland in 1991 daan aan de voorwaarden s| lid te worden van het Ana tisch Verdrag. En het Ml lukken, vindt Natuurbesciz| ming. Daarom organiseert deS derlandse Organisatie Wetenschappelijk Ondei samen met de Stichting 0 derzoek der Zee, de Stichtij Ledencontact Internatio: Natuurbehoud, de Ned landse Oceanografen Clubi de Werkgroep Antarctica! 29 en 30 september een posium in Amsterdam. I nationale en nationale kundigen zetten daar uit® hoe groot het belang i derzoek en natuurbeseti ming op Antarctica is. va to br w: da» 'h de kl er de bl de Miljarden meevallers in de belastingen. Dat is geld van ons allemaal. Economische opleving in vele bedrijven met veelal jubelende win sten. Het financieringste kort daalt. Dit alles dank zij een gematigd loonbeleid en de zware offers die vele uit keringstrekkers gebracht hebben. De roep van rege ring en bedrijfsleven om loonmatiging in ruil voor werkgelegenheid, wie ge looft daar nog in. Nog steeds bijna 700.000 werklozen. Werkgelegenheidsplannen van de regering en allerlei foefjes die men steeds op nieuw bedenkt met de tel lingen, hebben het aantal niet doen dalen. De laatste truc gaat gelukkig niet door. Voorwerpen en dingen, als ze niet voldoen, kan men uit een telling weglaten. De be denkers van deze truc wa ren zeker vergeten dat werklozen ook mensen zijn. Met de belastingmeevallers wil de regering ons nu blij maken met een dooie mus. BTW-verlaging van het hoogste tarief. Zal de consu ment daar wat van merken? Ik geloof het niet. Met de be lastingmeevallers had de regering gericht werk kun nen scheppen. Dat had straks weer winst opgele verd. Achterstallig werk is er bij de overheid genoeg. In politiek Den Haag hebben ze natuurlijk niet geleerd dat werken voor verdienen gaat. Liever miljarden aan uitkeringen dan te laten werken. De langdurige grote werkloosheid een so ciaal schandaal. Regering en bedrijfsleven zijn er mee gebaat. Men kan dan loon matiging en verlaging van uitkeringen prediken. Hoe lang zal men dit nog vol houden? Loonmatiging heeft niets opgeleverd. Daarom moeten de vakbon den maar harde looneisen stellen. Misschien komt men dan tot inkeer. Want met deze werkgeversvriende- lijke regering en dit beleid zal de werkloosheid nooit op een aanvaardbaar peil ko men. Breda P. v. Gurp Hedenochtend las ik in uw blad: Een op drie vrouwen seksueel mishandeld. Op een andere pagina las ik uw advertentie voor 2 sekslij nen. Als protest zeg ik mijn abonnement op De Stem op. Iedereen die seksmaniakken ondersteunt in hun lieder lijke praktijken, t.w. het verkrachten van vrouwen en kinderen, wordt door mij geboycot. Zo heb ik ook he den mijn girorekening bij de PTT opgezegd. Een Staatsbedrijf dat deze seks lijnen toestaat, zodat de seksmaniak zijn seksdrift kan opdrijven en deze kan bekoelen op onschuldige vrouwen en kinderen heeft elk normbesef verloren. Breda Mev. A.C.C. McDonald Nadat wij van vakantie weer zijn terug gekeerd, heb ik toch de behoefte langse deze weg mijn waardering uit te spreken voor de zeer correcte, punctuele bezor ging van mijn krant op mijn vakantieadres. Op mijn ver zoek op 1 juli j.l. om mijn krant tijdens mijn verblijf op de camping in Zeeland door te sturen, werd in eer ste instantie de mogelijk heid geboden dit te doen via het bonnenstelsel, maar dit ging slechts tot 20 augustus terwijl ik tot 27 augustus af wezig was. Direct werd door uw stadskantoor toestem ming verleend de krant dan met de post door te zenden. Dat was het eerste pluspunt. Het tweede echter is nog van groter waarde, want de krant kwam precies vanaf de eerste dag keurig bp de camping bij de post aan iedere dag en toen we weer thuis waren, kwam ie weer netjes in de bus. Ik vind toch, dat dit ook wel eens gezegd mag worden tegen over al het negatieve dat soms gespuid wordt. De Stem heeft wat mij betreft een dikke tien verdiend en nogmaals bedankt Breda M.T. v.d. Ven De rubriek 'Even uitblazen' in De Stem van 2 september heeft als titel: 'Het verkeer verloedert'. Daarin verkon digt Wim Koek zijn mening dat het (auto)verkeer be langrijker is dan het milieu. Dat is althans waar het be gin van zijn betoog op neer komt: eerst zorgen voor nog meer en nog bredere auto wegen en vervolgens eens nagaan wat er daarna nog voor de bijtjes en de bloe metjes kan worden gedaan. Als overtuigd ex-automobi list begrijp ik zo'n redene ring niet. We moeten nu toch zo langzamerhand ont groeid zijn aan het onvoor waardelijke geloof in de technische vooruitgang van de jaren zestig? Ook al rij je graag auto, moet je dan blind en doof zijn voor de talrijke alarmsignalen ons regelmatig via dei bereiken? Hoef je dan! oog te hebben voor maar doorgaande vei ling van natuur en schap? Voor het hard dat, als de biosfeer na knoppen gaat, het er1 ons mensen - die imroenl diezelfde biosfeer behoij heel somber uitziet? De5 voor natuur en milieu J anders dan de heer wellicht veronderstelt, l hobby van mensen i baarden en geiten sokken, maar ons begrepen eigenbelang, dient dus op de allereei en niet op de tweede pl» te komen. Dit is geen f dooi voor afschaffen1 auto. Maar wel voor1 zorgvuldig gebruik van. Voor het intomen1 onze ongebreidelde plaatsingszucht. EnvcotJ wat vaker gebr van bijvoorbeeld het baar vervoer. Dan de door de heer Koek i gewenste meer en W autowegen er wellicht' te komen. Breda W.L. Giesing STAATSSECRETARIS Heerma van 1 [Ontwerpnota volkshuisvesting in de pezuinigingsnota mee te geven. He pi het beleid op het departement freer ruimte gegeven aan de vrije m; pal in het eerste beleidsplan dat het licht heeft doen zien. Dat de Sta rinder geld zal uitgeven aan volksl lomen, maar ook niet meer dan dat bretaris mogen geloven. in de geest van de uitleg van Hee van WVC ooit eens een forse bezuir je praten. De immer scherp formu Hans van Mierlo, maakte korte m emand een clubhuis afneemt, zeg jem echter niet wijs te maken dat d jrhdat het beter voor hem zou zijn'. Datzelfde advies zou Heerma m natuurlijk is zijn nota in eerste inst, len. De uitgaven van Volkshuisvest P°l®n roet maar liefst 35 procent. D P®gt. Een dergelijke rigoureuze ing natig worden onderbouwd. Voor ds Jar®n negentig' ontworpen. /Nn ^h die Heerma in zijn jn. het kopen van een eigen won tmm ^,erdergaande lastenstijging voo klvf 'e 9ezien hun inkomen te ujjpwon|ng 0f naar een duurdere hi „„„„Heerma inspeelt op de trend Hin.ale®zins acceptabele zaak. Het BiHif tegelijkertijd forse beperk Hen h- ln_,de Premiekoopsector. Grot Lr ?00r in de toekomst niet ww subsiclies op koopwoningen. Rtan ,efn deel gebaseerd op een u. Wanneer die rente onverhoe ven 9eval is geweest - dan ten sterk afnemen. n„a_n de P'annen om de laagstbeta lninna« «xT,UMMCIumuc iddy&iueid schen z,ltten h°e positief die ook San £pelljke aspecten. Het gevaar c 3pnilv?n.s het geval is, het stigma vi P akt, is niet denkbeeldig. Die twe look nn e van Heerma geeft ook c |Meer v terrein van volkshuisvest Idaar Vriie niarkt en minder overhe een we,,ni9 tegen in te brengen. H lande? e ui,holling van de taak va Inen nehff eL recht op om 9°ed e I streven beleidsnota van Heerma h I en m het jaar 2000 zal zijn gere j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2