Concert Prince in 11 landen op tv OG STEEDS GEEN VOORUITGANG REORGANISATIE OMROEPBESTEL Serra ontregelt Van Abbemuseum I SolFilm komt met zes 'j onger en berichten' Amsterdams gezelschap speelt op Rode Plein DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1988 REGIE EN PRODUKTIE ZIJN IN NEDERLANDSE HANDEN [ILVERSUM - Ook de AVRO maakt zich na Ve- taica, NCRV en TROS boos op de regering en Let name minister Brinkman die de reorganisa tie van ons omroepbestel alsmaar traineert, on- lanks een Regeerakkoord. er aan: de spaarder 1 met een excellente 3 liefst 5,2%, mits het ste f25.000- irders die een hoog illen koppelen aan Tijheid weten vanaf mogelijkheid hiedt I Landschap Anarchist Mannen met satire Van onze RTV-redactie AMSTERDAM - Het pop-fenomeen Prince besluit vrijdag zijn Europese toernee met een live televisie-optre den vanuit Dortmund. Dit concert, dat de KRO van 23.35-01.00 uur op Neder land 1 zal uitzenden, wordt geprodu ceerd door het Amsterdamse bedrijf ID TV. Behalve in Nederland zal de registratie nog in 11 andere landen op het scherm te zien zijn. De rechten voor het pop-concert, het eer ste live televisie-optreden van Prince, wa ren in eerste instantie gekocht door de Ita liaanse RAI-Televisie. De RAI zocht daarop contact met Granada Television in Engeland om het nodige geld bij elkaar te brengen. De relatie van ID TV met de RAI da teert van het Madonna-concert in 1987, dat het Nederlandse bedrijf eveneens voor RAI produceerde. Ook voor het Prince- concert zocht RAI al in een vroeg stadium contact met ID TV. Tijdens het verblijf van Prince in Ne derland op 17,18 en 19 augustus waren er twee regisseurs in de race: de Nederlander Egbert van Hees en de Engelsman David Mallet. Mallet had eigenlijk de voorkeur vanwege zijn internationale naamsbe kendheid als regisseur, maar Van Hees was populair om zijn groeiende faam op het gebied van live tv-registraties van popconcerten. Bovendien had hij drie maanden in Italië doorgebracht om het wekelijkse popprogramma Notte Rock te maken. De definitieve beslissing viel op 30 augus tus toen Egbert van Hees de regie had ge voerd over een verrassingsconcert in een kleine club in Hamburg en over een aantal grote televisieschermen, die tijdens Prin ce's optreden in Frankfurt en Hamburg tussen het publiek stonden opgesteld. Prince reageerde laaiend enthousiast op deze registratie en liet via zijn manage ment weten: „Wat deze man uit mij weet te halen is nog geen enkele regisseur ge lukt!" Dank zij dit enthousiasme is ID TV met een karavaan van zo'n 75 mensen naar Dortmund vertrokken. Daar is eerst een soort oefenconcert met publiek voor band en productie. Morgen volgt de registratie van Prince's show, waarbij het ronde po dium in het midden staat en het publiek (ongeveer 15.000 mensen) daar omheen zit. ok AVRO hekelt Brinkman (Kan onze rtv-redactie regering, aldus AVRO-voorzitter G. Wallis de Vries, (izelf gekomen met het idee van een duaal bestel, waarin laast de publieke netten ruimte moet komen voor com merciële netten. laar na deze stellingname, die »r de AVRO werd toege juicht, is er niets meer gebeurd, e Mediawet heeft weinig ver- inderd en biedt weinig per- ïctief. De privatisering van jtet NOB, ook door de AVRO legejuicht, is nog altijd een tarce. „Nog steeds geen voltal lige Raad van Commissarissen directie," verzucht de IiVRO-voorzitter. Het lijkt wel of de minuster taar de bal rondspeelt, en idertussen rukken de buiten- mdse zenders via de satelliet Als het zo doorgaat, valt ederland uit en is ons bestel raks niet meer dan een regio- ale zender. De AVRO vindt het ook on billijk dat zij, net als de TROS en Veronica, niet meer zendtijd heeft dan een veel kleinere KRO, VARA of NCRV. Boven dien brengt het tweede net (waarop ATV) verreweg het meeste geld in het laadje, maar in het NOS-bestuur (waarin de omroepen zitten) hebben ATV een minderheid. De AVRO kan ook niet begrijpen waarom KRO, NCRV en VARA maar niet inzien dat een duaal bestel ook hun redding is. Veel nieuws brengt de AVRO niet in de winter. Ma- rijn de Koning gaat 'AVRO op het Binnenhof' presenteren, er komt een omvangrijke reeks over de Chinese eetcultuur compleet met kooklessen, Nada Kocky Andreoly (links) en Nico Tien brengen een cursus Chinees koken voor de AVRO. van Nie (Honnepon) brengt een jeugdmagazine 'Donderslag' en Annie M. G. Schmidt heeft 'Beppie' geschreven, een co medy met Rijk de Gooyer, Johnny Kraaykamp en Adele Bloemendaal. Een andere eigen drama-produktie is 'De Wan delaar', een politieserie met Kees Brusse in de hoofdrol. Er komt een Meryl Streep-cyclus en een Oscar-cyclus. Mies Bouwman houdt een grootse actie voor de gehandicapte sporter die 25 miljoen moet op brengen. Nada van Nie ('Honnepon') gaat het jeugdmagazine Donderslag presenteren. - FOTO ANP Van onze filmredactie SOLFILM Produkties, dit voorjaar bekroond met de Nassau Cultuur prijs van Breda, brengt morgen en vrijdag 9 sep tember zes nieuwe video films voor jongeren in roulatie. Het betreft een vervolg op de serie 'Jon- gerenberichten', waarin allerlei voor jeugdigen interessante onderwer pen worden aangesneden. Films van een half uur, die bedoeld zijn om o.a. de discussie op scholen over actuele thema's aan te zwengelen. De zes films gaan in pre- mère in de aula van het Mu seum voor Volkenkunde (Kasteelplein) in Breda. Vanavond worden vertoond: 'Grenzeloos', 'Hand in hand' en 'Mis-Daad'. Op vrijdag 9 september volgen: 'Wat wil len jongens eigenlijk?', 'Voor m'n eigen bestwil' en 'Hé. voel jij je wel goed?'. Deze voorstellingen zijn op de eerste plaats bedoeld voor de scholieren die erin optreden, de acteurs dus. De video films kunnen door geïnte resseerde scholen, instanties en individuelen worden ge huurd. De eerste drie films wer den geschreven en geregis seerd door Marcel Sieg- mund, terwijl Bob Entrop het camerawerk verzorgde. 'Grenzeloos' gaat over de be trokkenheid van Neder landse jongeren bij de hon ger in de wereld. De com merciële wijze waarop die betrokkenheid vaak wordt afgedwongen, is discussia- bel. Wel een goed voorbeeld is het Bredase Graaf Engel- bertcollege, dat een persoon lijke band heeft met een Afrikaanse school. 'Hand in hand' gaat ook over de relatie tussen de westerse consumptiemaat schappij en de Derde We reld. 'Mis-Daad' behandelt crimineel gedrag bij meis jes; een toenemend ver schijnsel. In 'Wat willen jongens eigenlijk?' van Bob Entrop spelen Dennis Coe- nen en Patrick Vlug de hoofdrollen. Twee totaal verschillende jongens die in gesprek met andere jongens kenbaar maken wat hen be zighoudt en hoe zij denken over meisjes, emoties, mu ziek, uiterlijk en idealen. Anneke Hopmans is de schrijfster en regisseur van 'Voor m'n eigen bestwil'; een videofilm over zeven jonge ren die in een tehuis wonen of hebben gewoond. Hoe denken ze over hun ouders, de groepsleiding, hun eigen thuis en het tehuis? 'Hé. voel jij je wel goed?' werd eveneens door Anneke Hop mans gerealiseerd. Deze korte film gaat over ziek zijn, gezondheid, de dokter en medicijngebruik. Alle zes films werden geproduceed door Bob Entrop. Volgende maand begin nen de opnamen voor drie nieuwe jongerenberichten, die de toekomstverwachtin gen en mogelijkheden van Surinaamse, Turkse en Ma rokkaanse jongeren tot on derwerp hebben. Deze films worden begin 1989 uitge bracht. AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse theatergroep Shusaku Dormu Dance Theater zal zondag met dertien dansers een grote straatvoorstelling geven op het Rode Plein in Moskou. Na deze voorstelling zal de groep nog in een zaal in de Sovjet-hoofdstad optreden en vervolgens wordt koers gezet naar Leningrad waar het programma wordt herhaald. In Leningrad zal ook nog een 'openluch timprovisatie' met Leningradse acteurs worden verzorgd. Dit heeft Han Bakker van de voor dit prjeet opgezette stichting Internationale Theateractiviteiten (ITA) gisteren meegedeeld. De Nederlandse groep is hiertoe uitgenodigd door de Mossowjet, de Moskouse gemeenteraad. Volgens Bakker zullen de Sowjet-TV en Moskfilm het hele toernee met de camera's volgen. Een groep van Moskouse bedrij ven financiert het evenmement. Het project is opgezet volgens idee en op initiatief van Bakker en de Leningradse acteur Slava Polunin. 7pc Lppl d bouwers. Esp 4a, Eindho ven. Open: vrijdag, zater dag en zondag 13-17 uur en na telefonische afspraak Steeds meer kunstenaars «ginnen met eigen expositie- fuimten buiten de bestaande galeries om. Ze vinden daar soms te weinig mogelij khe- ®n, achten de verkoopper- ®tages te hoog, etcetera. De tekende Brabantse beeldhou wer Theo Coenen heeft achter huis, aan de weg van undhoven naar Son en Breu- ?el. een beeldenpark aange- 'W waar hij niet alleen ochzelf maar ook collega's de Jpwte geeft met publiek in pntakt te treden. Tussen de teerderijen in ligt een 'wei- ana-achtig' terrein (de aan ging moet nog groeien) een heus en architecto- iusch goed uitgewerkt pavil- to e.'. behalve Theo Coe- 3 zijn het Kees Buckens, i*r Veneman, Adrie Ver- j6n' Henk visch en Mela- seren Vroom er nu exP°" v J)e Brabantse gedeputeerde cultuur drs. J. Baart- otJf;van den Boogaart, kd u zondag 11. en zei en- le pehartenswaardige din- Ze verweet WVC een te Tien beelden van Richard Serra. Van Abbemuseum in Eindhoven. Open: dinsdag tot en met zondag 10 (zondag 11)-17 uur. Tot en met 30 ok tober. HET verschijnsel Serra manifesteert zich duidelijk in Eindhoven. Er is de laatste jaren bijna een grote beel denmanifestatie denkbaar in de wereld of Serra heeft er zijn kolossale roestkleurige metalen schuttingen neerge zet. Men heeft er een lieve cent voor over om hem in of bij huis te halen; vaak ten koste van andere kunstenaars zoals bijvoorbeeld vorig jaar in Kassei bleek. Serra 'moet'... Als hij er is kun je trouwens niet om hem heen. Daar gaat het om. In het Van Abbe heeft hij de tien zalen van de oud bouw voorzien van zijn me tershoge stalen platen, waar tussendoor je een wet moet zoeken of overheen moet stappen. Zondag 1.1., bij de opening, zag je jongeren met bewondering kijken naar de techniek (hoe krijgen ze het voor elkaar en ouderen hoorde ik zeggen: „Ik heb de zalen in dit museum nog nooit zo gezien/ervaren."... En dat is wel the heart of the matter. De kern van de zaak is, dat Stella met zijn ruimtelijke objecten de gebouwde omge ving zó wil doorbreken dat deze op een andere manier wordt ervaren. Richard Serra (San Fran cisco 1939) groeide op tussen de scheepswerven en werkte zelf een tijdje in staalfabrie ken om zich in levensonder houd te voorzien. Deze jeugd trauma wordt omgezet in zeer demonstratieve kunstwerken (bijna in de zin van het minis- leven riep. Ze waarschuwde voor -een nieuw-dretgend -ge- terie van verkeer en water staat). Vanaf de jaren zeven tig begon hij staalconstructies te maken. Eerder had hij al getoond dat hij erg gesteld is op het vervaardigen van ob jecten die een grote fysieke activiteit veronderstellen. Voorbeelden hiervan waren zijn splash pieces (kokend lood, uitgegoten over de vloer of tegen de wand) en de scat ter pieces (het uitstorten van vuilnis, rubber, aarde over de grond). Tegengestelde mate rialen boeiden hem. Hij maakte objecten uit rubbere riemen met neon of tegen de muur met loden platen. Ook werkte hij mee aan de landschapskunst van een Ro bert Smithson. De Serra die in 1973 in de beeldentuin van Kröller-Müller in Otterlo werd geplaatst is aan Smith son opgedragen. In 1977 expo seert hij in Amsterdam Ste delijk monumentale tekenin gen en in 1980 staan zijn nieuwe beelden (wanden) in Boymans-Van Beuningen Rotterdam, waar in de nieuwbouw die enorme gebo gen wand Waxing Arcs bleef opgesteld (aangekocht). Serra wordt steeds agres siever en voert 'oorlog' met de gebouwde omgevingen. Dat gebeurt steeds 'irritanter' met constructies die eigenlijk niet kunnen; met wanden die bijna op de millimeter nauw keurig, vaak op een griezelige manier, met elkaar in balans worden gebracht. Hij tast grote pleinen aan en zadelt kleine ruimten op met benau- j «u-uraak van de Beel- JJ® Kunstenaars Regeling, 1 nogal wat kunstenaars len in de Bijstand en knn,tWeik in de verdrukking r. Brabant is de eerste sw een door kun- ars beheerd fonds in het vaar: moesten de voormalige BKR-gelden tot op heden nog gebruikt worden voor kunst, provincie en gemeenten zul len binnenkort daartoe niet meer verplicht worden. Het gevaar is niet denk beeldig dat in veel gevallen kunstgeld bij de algemene middelen terecht zullen ko- - men. Ze deed een beroep op-de kunstenaars om actie te on dernemen voor behoud van het fonds. Anderzijds was ze gelukkig met de talrijke ini tiatieven die kusntenaars (noodgedwongen) nu onder nemen. „We hebben nog geen zicht op de invloed van de af geschafte BKR op de beel- wenis, blokkeert straten of brutaliseert klassieke gevels van oude paleizen. Geen wonder dat daarop gereageerd wordt; dikwijls vanuit bepaalde politieke hoeken, zoals tegen de Berku- lin voor de klassieke gevel van het Noordbrabants Mu seum wordt gereageerd, zo werd door de CDU in Bochum tegen Serra's Terminal actie ondernomen. In New York heeft hij net een driejarig proces achter de rug (en ver loren) tegen zijn Tilted Arch op een groot plein, waar de concentrische lijnen werden doorgesneden met een tegen draadse beweging. In 1986 nodige Rudi Fuchs hem uit om iets te doen met de zalen van het Van Abbe. Hij bouwde in zijn atelier in New York een maquette van de tien ruimtne en ging aan de slag. In zaal 1 is indertijd een sleuf aangebracht om grote schilderijen naar bin nen te krijgen. Dat zou de toe gangspoort zijn. De werken konden daardoor niet dikker dan 25 cm worden. Serra ont wierp constructies met stalen platen en smeedijzeren lig gers en staanders. Ingeniers werden ingehuurd om de draagkracht van de vloeren te meten en zonodig extra voorzieningen te laten aan brengen. Doorgaans wordt gebruik gemaakt van de be staande constructie, zodat de bovenbouw in de zala als het ware een spiegelbeeld is van de onderliggende draagcon structie. Sommige zalen zijn belast met zo'n twaalfduizend kilo. Het hele gebeuren weeg ongeveer honderdduizend lei dende kunst zelf, maar een initiatief—van= bijvoorbeeld Theo Coenen is bewonderens waardig." Ook wees ze op het risico dat veel kunstenaars op dit moment lopen nu allerlei zakenmensen bij hen op de stoep staan om kunst aan de man te brengen. Uit het Westbrabantse ex poseren er Kees Buckens met lo... Een bedrijf in het Duitse Bochum heeft de technische uitvoering verzorgd. Op daarvoor geconstrueerde wagentjes werden de cor-ten stalen platen het museum in gereden. Op een video is dat allemaal te zien. Serra heeft zich bj de open stelling van de delen laten leiden door de architectuur van Krophollers' gebouw. Deze kerken- en kloosters- bouwer was wars van de Nieuwe Zakelijkheid, van verstandsarchitectuur. De Amerikaanse kunstenaar heeft nu in dit 'klassiek' sy- metrische bouwwerk een Nieuwe Orde aangebracht, die Kropholler echter niet erg op prijs gesteld zou hebben. Hij stelt in elke zaal de be staande ruimte aan de orde; niet om deze te verbeteren of te zeggen 'zo had het ook ge kund' (zoiets als alternatieve architectonische oplossingen), maar om de ervaring van de kijker op de proef te stellen. Dat zal het meest effectief zijn bij de geregelde bezoe kers van dit museum. Het rechthoekige van de ma terialen, de opbouw van de balkconstructies met name, lijkt in eerste instantie tegen een nieuw soort zakelijkheid aan te liggen, maar in de praktijk is Serra een roman tische anarchist. De manier waarop de platen tegen elk aar gezet zijn en elkaar in evenwicht houden is bij na dere beschouwing met een griezelige bravour bezwan gerd. Het lijkt allemaal on- zijn interessante stapelingen van Rückriemaehtige Momentopname bij de opbouw van de zogeheten Sia mese 67ti; twee platen van elk 850x300x3 cm. Totaal ge wicht 6120 kg. en Melanie de Vroom, die uit de brokken van de klassieke cultuur nieuwe stijlvolle mo numentjes bouwt. Theo Coe nen is een man die ordent in hët boerenland. Van hem is er een fijnzinnige stenen poort en een evenwichtige stapeling van stalen balken te zien. wrikbaar, maar voor het zelfde geld krijg je het gevoel dat alles om kan vallen. Er gaat hier en dar iets drei gends van uit. Je loopt door een dooltuin) moet soms over platen heen stappen; vind een zaal ge deeltelijk ontoegankelijk of de normale route voor 'gan gen' enigszins versperd. Zul je wel onder de balken door lopen, die zo los lijken te lig gen Moeten de ruimtes van het museum wel zo blijven of zijn ze aan een verbouwing toe? Hoe geordend is alles eigenlijk door deze dis-orde ning Blijkt dat iedere zaal constructie nog een mooie naam meegekregen heeft op onduidelijke kaartjes aan de muur. Maar je bent geneigd om titels als Merel, Sub-Tend of Steely Point Redefined voor kennisgeving aan te ne men. Dan toch maar even op de video naar Serra kijken en horen hoe hij zijn theorieën Peer Veneman heeft zijn Cas- structie met rode textiel drapperie - daarheen ge bracht en ook Henk Visch lijkt met zijn 'Het andere in het ene' (een lantaarntje in een wiel) van de ene naar de andere expositie te moeten vanwege zijn Venetië-bien- nale-faam. h.E. over bijvoorbeeld gewicht ontvouwd. Serra is de eerste die zegt dat zijn werk manipuleert. Bedacht is om greep te krij gen op structuren. „Mijn wre ken zijn vrij van esoterische verwijzingen naar mijzelf. Het begrip van de constructie leidt tot een bezig zijn met haar structuur, niet tot een bezig zijn met de persoon van de kunstenaar." Dat is na tuurlijk een indrukwekkende uitspraak, maar ongeloof waardig. Als iemand een per soonlijk stempel drukt met zijn constructies op omgevin gen is dat Serra wel. Zijn con structies zijn zó herkenbaar en bekend als 'Serra' dat je er niet meer omheen kunt zon der zijn naam te noemen. Maar wie hem daarover zelf wil horen praten kan op 11 september om 14 uur in het Van Abbemuseum terecht, want dan komt de meester er een lezing geven. H.E. De Mannen houden huis. Stockholm, Wolwevershaven in Dordrecht; open woensdag t/m zondag van 11.00 tot 18.00 uur, t/m 25 september. Wat doe je als je vindt dat we nu echt wel alles hebben gehad? Je keert je af van 's werelds strijdgewoel in zwij gende diepzinnigheid en komt zodoende tot de bevinding dat 'alles' allemaal nóg anders kan en dat geen enkele theo rie of stelling, toch zeker niet in de kunstgeschiedenis eeu wigheidswaarde heeft. De weg naar de satire ontvouwt zich en een amusante presen tatie van 'Gesamtkunst' in een imposant gebouw is het resultaat. Zo komt het dat vier Til- burgse jongens, Loek van Beers, Marcel van der Hey- den, Bas Kwakman en Hen- nie Spermon zich presenteren als De Mannen, jawel met hoofdletters, in een acht tiende eeuws pakhuis in Dor drecht. Ze tonen zich als por trettisten, publicisten, bin nenhuisarchitecten, psycho- analisten en vooral als v-r-ij- e-kunstenaars die gek zijn op melodrama, verrukt zijn van het stoere pand, niet vies zijn van oubolligheid en kitsch en trouwe aanhangers zijn van absurdistische humor. Ze to nen hun gezamenlijke visie op huis-slaap-kinderkamer en keuken waarbij geen enkel middel geschuwd wordt om het beoogde effect te berei ken. De sleur van de dagelijkse gang van zaken in de keuken krijgt uitdrukking door mid del van een schier eindeloze serie aan knijpertjes opge hangen doeken, die zich slechts in formaat van elkaar onderscheiden en allemaal een abstractie van een Hol landse wei in de mist tot on derwerp hebben Zwoele opwinding vindt u in de intieme slaapkamer met erotische kunst (de klapper is een foto van een paar prach tige blote damesbillen, als medaillon in het centrum van een levensgroot vaag geschil derd liggend naakt gezet). En 'de kinderkamer' verscheurt op harteloze wijze de schone mythe van de gelukkige jeugd. Als u al deze en andere ver makelijkheden wilt gaan be leven neem dan ruim de tijd. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21