DE STEM Bert Haanstra huldigt Wim Kan Dansers Collectief in synagoge Tilburg HOOGTEPUNTEN VAN OUDEJAARSSHOWS DONDERDAG OP TV Vierhonderd Rijksaankopen te zien in Schiedam Film over Jezus dez maand al in Nederlart Jubilerend rlairck star SST concerttoernee m Breit HILVERSUM - De cineast Bert Haanstra heeft de in 1983 overleden cabarettier Wim Kan her dacht met een montage van fragmenten uit Kans oudejaarsshow uit de jaren '69, '72, '73, '76, '79 en '82, die komende donderdag door de VARA wordt uitgezonden (Nederland 1,20.43 uur). Ingetogen Hirohito Verbazing Boeiende tentoonstelling ondanks ontbreken van samenhang Samenhang G 6 SE JFDERLAND JEDERLAND 2 Interview met Botha in 'Hier en Nu' EDERLAND 3 ELGIE NED 2 ïsT J en Wiske: airibon „Ik denk dat je als popartiest met muziek toch individuele levens kunt beïnvloeden, of tenminste stukjes daarvan Bruce Springsteen, popmuzikant T2 Door Jan Koesen Haanstra heeft als titel een citaat gebruikt van de mees ter, die, gevraagd naar het waarom van zijn werk, ant woordde: „Alleen om U aan het lachen te maken." In de samenvatting heeft Haa stra, toch waarachtig niet de minste, zich volledig onderge schikt gemaakt. Het is een ont roerend weerzien met een kun stenaar, wiens politieke confe rences al bij zijn leven een le gende werden. Een onzekere man, een kluizenaar, met groot sociaal gevoel maar ook met nukken. En met een behoefte aan precisie die zijn omgeving vaak de gordijnen injoeg. Bert Haanstra heeft niet de gelikte formule gekozen van synchroniteit. We krijgen dus niet beelden en commentaar in de zin van, 'Hier werd Kan ge boren, 'Daar ging hij naar school,' 'Zijn eerste succes...' enz., maar iets zinnigers waar bij vooral de artiest naar voren komt. Haanstra kwam na lang inwendig beraad tot de slotsom dat hij de cabarettier beter in hoofdstukken kon weergeven. Al eerder had Haanstra meegewerkt aan twee compila ties van Toon Hermans' One Man Shows. Maar van Toon bestond veel en veel meer vi deomateriaal dan van Kan. Bij Toon was het voldoende om de beste liedjes en conferences aan elkaar te plakken; bij Kan moest er toch meer gebeuren omdat deze kunstenaar com plexer was dan de levensgenie tende Hermans. Bert Haanstra heeft in zijn to meloze bewondering voor Wim Kan zijn eigen filmverleden opzij gezet. De maker van on der meer 'Fanfare', 'Glas', 'Mensen', 'Vroeger kon je la chen', 'Alleman', 'Dokter Pul- der' en de winnaar van de grote prijs van het Filmfestival in Cannes, de British Film Aca demy Award, de Zilveren Beer, de Oscar (voor 'Glas') en nog meer onderscheidingen, heeft zich teruggetrokken in de scha duwen om alleen Kan in het voetlicht te laten. Een ingeto genheid die men zelden waar neemt. Geen technische grapjes van de regisseur, geen elektro nische stunts met de nieuwe vi deotechnieken, maar een heel sobere vormgeving waarbij je de cineast volledig vergeet. Het idee om Kan vijf jaar na diens dood te herdenken kwam van diens manager Wout van Liempt. De samenvatting be gint met Kans onvergetelijke creatie van de CRM-ambte- naar Van Puthoven die Kan in diens kleedkamer waarschuwt dat hij geen reclame mag ma ken. We zien imitaties van Jan Pelleboer, Luns, Van Agt en Den Uyl. Er komen enige ty petjes in voor, en ook heeft Haanstra beelden gebruikt van de toenmalige leider van de KVP, Drs. Norbert Schmelzer, door Kan getypeerd als een tekkel met een vette kluif. Verder is alleen de cabarettier in beeld, heel kort even met zijn vrouw Corrie Vonk. We zien hem weer eens kwasi-boos uitvallen naar iemand uit het publiek, we horen hem zijn prachtige en wrange gedicht voordragen over Keizer Hiro hito die de Burma-spoorweg als geen ander kan navertellen, op ongewenst bezoek in Neder land. Kan flitst in de montage door de tijd. We zien hem af wisselend in zwart-wit en kleur en maken een verbluf fende herschepping mee van de tenor Richard Tauber door een nog jonge Kan. Veel materiaal is de Kan-fan niet onbekend. Maar Haanstra heeft subtiel een heel mooi por tret gemaakt, waardoor de meester in zijn veelzijdigheid wordt geschetst. Haanstra: „Toen ik werd opgebeld door Wout van Liempt of ik de mon tage wilde doen, heb ik geaar zeld. Ik moest eerst de keuze maken voor een chronologisch verslag of een verdeling naar onderwerpen. Toen heb ik voor dat laatste gekozen, want dat was de beste manier om het ty pische uit Kan te laten zien. Ik vond het ook heel moeilijk, want waar begin je aan? Wat kies je? Waar doe je hem recht mee? Kan was een enorme twijfelaar. Ik had een film ge maakt met Simon Carmiggelt van tien van diens korte verha len en omdat Simon veel ge schreven had voor Kan, leek het ons leuk om ze bij elkaar te Wim Kan in zijn laatste show als politieman te paard. Het idee had hij ook al gebruikt in het zwart-wit-tijdperk van de televisie. - fotoanp brengen. Carmiggelt vond het prima, en Kan eerst ook, maar de volgende dag deinsde hij al terug. Ik heb mijn best gedaan om het toneel van Kan niet te ver laten. Dus geen shots buiten en geen interviews met derden, want dat beschouwde ik als een stijlbreuk. Uiteindelijk heb ik twee maanden thuis gezeten met een eenvoudig montage apparaatje en daarmee ben ik naar een technicus van het NOB gegaan die met de grote en zware apparatuur begon te werken Ik had ontzettend veel materiaal, maar ik moest me tot een uur beperken." Wout van Liempt: „Ik heb elk nummer wel tienduizend keer gezien. Maar telkens moet ik er weer om lachen. Wat Haanstra ervan gemaakt heeft, is precies wat ik bedoelde." Haanstra: „He is fantastisch om te zien hoe Kan kon ombui gen tijdens een voorstelling. Hij declameert een ontroerend gedicht over de Japanse Keizer en buigt dan moeiteloos om naar Mr G B J Hilterman. Ik heb ook tot mijn stomme ver bazing gemerkt dat Kan af en toe een oud succesnummer van stal haalde, zoals letterlijk met die knol waarop hij als politie man reed in zijn laatste, helaas minder gelukkige show. Dat zelfde paard heeft hij in de zwart-wit tijd van de televisie gebruikt. Ik heb bijna geen liedjes opgenomen, hoewel Kan een schitterend stem had, want die duurden erg lang. Elke zin maakte Kan tot de zijne. Hij had nogal wat tekst schrijvers, maar hun teksten werden volledig de zijne. Ik heb mezelf nederig opgesteld, omdat ik wist dat ik een enorme verantwoording op me geladen had. Kan is zo'n feno meen dat je gemakkelijk hem fout kunt weergeven en daar doe je hem onrecht mee aan. Je moet natuurlijk als je zo'n compilatie maakt, af en toe eens tegen de regels van het theaterspel zondigen. Kijk, zo'n show wordt in weken, maan den opgebouwd en dan ga jij er ineens met de schaar in. In ben er twee maanden mee bezig ge weest en de laatste zes weken dag en nacht." Door Henk Egbers SCHIEDAM - De Rijks dienst Beeldende Kunst legt in het Stedelijk Mu seum Schiedam 'verant woording' af - zoals zijn directeur Robert de Haas het noemde - van de Rijksaankopen 1987. Van 85 kunstenaars kocht het Rijk werk aan voor zijn eigen collectie, waarmee nadien via bruiklenen of reizende tentoonstellingen goede sier wordt gemaakt. Een verzameling die heel ongeregeld spannend is. Het Rijk verzamelt al zo'n zestig jaar. Op een zo breed mogelijke basis. Aangezien die basis (als je daarvan nog kunt spreken) in de actuele kunstwereld heel breed is, kenmerkt deze jaaraankoop zich door breedsprakerigheid; de kunst heeft letterlijk weer veel te vertellen. Bijna alle vierhonderd aankopen zijn er te zien (een deel zit al in rei zende tentoonstellingen). Het zuiden is er weer tame lijk mager op vertegenwoor digd. Meestal wordt via gale ries aangekocht. Je zou dus kunnen concluderen dat deze kunstbedrijven in het zuiden niet agressief genoeg opere ren. Wat onze regio betreft: Johan van L»on uit Breda (keramiek) is de enige die in het verhaal voorkomt. Uit de buurt nog' wel Ben Sleeuwen- hoek uit Middelburg (schilde rijen), en uit Tilburg Toine Horvers (geluidssculptuur), Wijnand van Lieshout (foto), Albert van Westing (foto) en uit Hilvarenbeek Jeroen Vin ken (textiel). Vijftig procent komt uit Amsterdam. Er is wel sprake van een kleine verschuiving ten goede. Dit alles wil niet zeggen dat je op basis van een soort verde lende rechtvaardigheid kwa litatief kunt aankopen, maar er is in de provincie creatief vaak toch meer aan de hand dan in de hoofdstad. De aankopen zijn niet per se gericht op jonge kunste naars. Er wordt gekocht wat in zo'n jaar als boeiend wordt ervaren door de keurders van de dienst. En daarbij zitten dan voor dit jaar oude klap- namen als Appel, Armando en Co Westerik, maar ook jongeren als Birza, Van den Dobbelsteen of Bart Gulde- mond. Hun 'beelden' lopen dwars door de leeftijden heen. Er wordt van alles bedacht en gedaan en dat is best leuk, tenzij die ondogmatische houding berust op 'het ook niet meer weten' of een post modernisme dat epigonisme heet. Er moesten zo'n vierhonderd werkstukken verwerkt wor den in het Schiedams Mu seum. Ondanks het feit dat deze tentoonstelling geen 'overzicht biedt van dè Ne derlandse kunst in '87, maar een soort boekhoudkundige verantwoording is', is dat Rob Scholte: Cover, schilderij 171,5x129,5 cm; aange kocht door de Rijksdienst toch goed - vaak geheel asso ciatief - gedaan. Er wordt geen samenhang gesugge reerd, maar het ontbreken er van is juist de 'samenhang'. Opvallend is de collectie keramiek; met name ge- bruikskeramiek, waarmee schilders en beeldhouwers zich gaan bemoeien. Zo bracht Lawrence Weiner tek sten aan op serviesgoed. Piet Stockman is bekend om zowel zijn pure gebruiksgoed als zijn monumentale spel met het materiaal zelf. Jan van der Vaart en Johan van Loon zijn bijna handelsmerken voor een gecombineerde ont wikkeling. Een tweedelig vaas van Rosalie Begeer is een pure plastiek, die nauwe lijks nog associaties heeft met het begrip 'vaas'. 'Echte' sculptuur is er overigens nau welijks bij. Van Freymuth staat er een brons ('Melan cholie') van drie slecht gepitte aardappels op elkaar. Foto's worden nu zonder be zwaar als kunst aangekocht. Van Bianca met zijn schilder achtige naakten en Westing portretten met commentarië rende omlijstingen; terwijl de architectuurgerichte beelden van Sengers een symbolisch geladen fotografie demon streren. Meubels zijn tegenwoordig ook plastieken, zoals 'Meubels verbeeld' onlangs in Boymans nog liet zien. Maar van Mar tin Visser werd een strakke zitbank zonder meer uit 1987 aan de collectie toegevoegd. Van die andere Visser, Carel, werd - merkwaardig - een werkstuk uit het begin van de zeventiger jaren gekocht (een wandobject van vier gebou wen plaatijzeren vierkanten). Met het schilderen en teke nen kun je vooral alle kanten op. Tegenover de in hout ge sneden romantische bloemen van Erik Andriesse zie je een doek van Jan van Asbeck met enkel harde kubussen en de uiterst minimale tekeningen van Sandra Derks. De krach tige statische expressiviteit van Jan van den Dobbelsteen heeft niets van doen met de werkwijze van Ben Sleeu- wenhoek, die lijkt op het ma ken van schabionen. Pieter Laurens Mol, de Amster damse Bredanaar, schilderde met onder meer koolstof en zwavel 'Duivelsgeld'. Kunst historische terugblikken zijn er volop, zoals in het werk van Fons Haagmans, André Groothuizen of David Groot. Urs Pfannemüller met zijn heldere gecompliceerdheid, de IJmuidende abstractie van Lei Molin, de houtsneden met het accent op hout van Maria van Elk, of het strakke spel met het platte vlak van Bart Domburg zijn wat sprekende voorbeelden voor genoemde gevarieerdheid. Er is een uitvoerige catalo gus gemaakt (ƒ29,90) waarin alle werken staan afgedrukt en de kunstenaars een goede biografie krijgen. De tentoon stelling is alleen maar te zien in Schiedam. Het is de vierde keer dat de Rijksdienst zijn aankopen publiekelijk laat zien. Volgend jaar zal dat in Enschede gebeuren en het jaar daarop in Den Bosch. Het museum in Schiedam is open van dinsdag tot en met zater dag 10.00-17.00 uur en zondags van 12.30-17.00 uur. De entree is gratis. U zult er waar schijnlijk geen spijt van krij gen door er te gaan kijken. DEN HAAG (ANP) - De film 'De laatste verzoe king van Christus' van regisseur Martin Scor sese zal al eind deze maand in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. De film zal op 22 of 29 sep tember in ongeveer 10 bio scopen in première gaan, zo heeft een woordvoerder van United International Pictu res Netherlands, die de film in Nederland distribueert, desgevraagd meegedeeld. De film zou volgens de oor spronkelijke plannen pas medio oktober in Nederland te zien zijn. Volgens de woordvoerder heeft de vervroeging van de première niets te maken met de acties tegen de film van onder meer het Rainbowin- stituut voor normen en waarden van drs. L.P. Do renbos. De bioscopen had den ruimte om de film eer der op het programma te zetten. Het Rainbowinstituut or ganiseert op dit moment on der de kerkleden een hand tekenactie tegen de film. Aan de première zal gebruikelijk een persvoorstelling V( gaan. Ook kerkelijke zijn daarbij welko®" deelde de woordvoerder gevraagd mee. Vorige weigerde een aantal n nente kerkleden, onder" mediabisschop Bar en renbos, in besloten kring, vertoning van de film b:, wonen. In de Verenigde Stad de film ook eerder in rt tie gebracht dan oorsp. kelijk de bedoeling was distributiemaatschappij ging daartoe over om de BS» genstanders minder geven via acties de ve»*n29 ning van de film te ver] deren. Unnatural pauses tweede Ata in serie ümreers' zendt de ^Saturel causes'uit. '1 victor werkt In Cbi- «p een bureau voor op en begeleiding van jam-veteranen. Van 'cliënten hoort ze verha- ^ver het gebruik van che- Z wapens in Vietnam. kennis maakt met die aan kanker lijdt, een verband tussen nekte en die giftige che- iën. T #1 nnen om naar Australië te T, 1» O*1»* De imitatie van Den Uyl is te zien in de Kan-herdenking 'Alleen om Uaan het lachen te maken'. - fotoanp Muziekgroep Flairck begint zijn jubileumtoernee - zij bestaat tien jaar - op 15 en 16 september in Concordia Breda. Het grootste deel van dit concert zal uit nieuw re pertoire bestaan, waarin rustige ballads een belang rijke plaats innemen. Bo vendien is er veel ruimte voor improvisatie en een grotere jazz-invloed dan voorheen toen vooral klas siek en folk het karakter bepaalden. Uiteraard is in dit jubileum concert ook plaats ingeruimd voor oude successen, die in hoog tempo als een soort pot- pouri worden gespeeld. De thans 35-jarige gitarist Erik Visser vormt samen met flui tist Peter Weekers de oude kern van Flairck, dat in de loop van de jaren vele gedaantewis selingen heeft ondergaan, hoe wel de 'grondtoon' steeds de zelfde bleef. Erik Visser begon destijds behalve met Weekers ook samen met zijn eigen broer en zus, die net als Judy Schom- per en later Weekers (die weer terugkwam) afhaakten. Enkele jaren terug zei Erik Visser tegen deze krant: „Dat ik de enige ben die over is, zegt misschien iets over mijn ka rakter. Iedereen vlucht bij mij weg, ook omdat mijn stempel, doordat ik alles zelf componeer, erg groot is. Na een paar jaar ontstaat er onvermijdelijk in een groep een conflict over de artistieke opvattingen en dat heeft doorgaans ook zijn weer slag op de kameraadschappe lijke verhoudingen. Tussen HILVERSUM (ANP) - 'Hier en Nu', het actualiteitenpro gramma van de NCRV, brengt vanavond (21.47 uur op Nederland 1) onder voor behoud een exclusief inter view met de Zuidafrikaanse president Pieter Botha. Sinds drie jaar heeft Botha geen interview meer toege staan. Verder in 'Hier en Nu' aan dacht voor de paspoortaffaire, voor Bangladesh, de Tweede Kamer en de weduwe Rost van Tonningen en het 75-jarig be staan van het Vredespaleis. Laraplnta ridrolspeelster rilm ai de JoS> tv-film 'Larapinta, de Ook beraadt het insta, i«te grens' is Linda Evans, zich over juridische stan. ^Jit de aantrekkelijke om vertoning van de fik, U <jje na haar scheiding voorkomen. De woordvj Australische weduwnaar der wil in verband mete farmer Tom Hannon ont- 'informatiestop' geen Deze is in Los Angeles woord geven op de vra feen bezoek aan zijn zus wat de distributie®; gate en Tom worden schappij tot nu toe van ijefd, tot groot ongenoe- acties tegen de film heeft| van Kate's kinderen, merkt. en dochterlief verzet- zich hevig tegen moeders Derrick' presenteert de )S de aflevering 'De Fabrikant dr. Lippert bijna twee keer het jtoffer van een moord- ,lag geworden. Beide ke- werd hij tevoren ge huwd door een ano- telefoontje. Hoofdin- ■teur Derrick laat bij de •jkant een opname-appa- installeren. Maar als er leuw een telefoontje it, schakelt dr. Lippert aparaat niet in. Het huidige FlaiTck j v.l.n.r. Peter Weekers, Visser, Stan Stolk en Houtzager - fotoarchief» mijn broer en mij was zo". De broers Visser zijn afkoc stig uit Ulvenhout. Erik Vis bezocht als jongetje de Bredn ceuwse schip, dat in Le- Muziekschool, waar hij kreeg van Benny Ludemani ter ook gitaarbegeleider Ludeman", zei hij indertj „heb ik mijn klassieke belas, stelling te danken. Een niet alleen gitaar liet Van gewest tot gewest er de titel 'Storm in de avia' brengt 'Van gewest gewest' een reportage, rin het VOC-schip 'De een rol speelt. Het ad in aanbouw is, fun- rt in de maand september heater en decor voor het Toon Hermans). „Aan Beu elstuk <De storm' van T urinTVaon" föi indnrül -> i kespeare. Het idee komt het Gemeentelijk Cen- m voor Kunstzinnige Vor- van een man, die me als kii lg Kubus' in Lelystad. rts zijn in deze rubriek maar me ook stimuleerde -flórtages te zien over de zelf wat te maken. Hij gingisKeinse opgravingen in achter het clavecimbel zirfcenburg en over Radio en liet me dingen horen die^wijk, weldige indruk maakten, stimuleerde op een hel omJ thodoxe wijze de muzikl creativiteit van zijn leeilil gen". Dat de première van het.ii bileumconcert in Breda wita psychologische drama gehouden, heeft mede te makjddie' is de geschiedenis met deze achtergrond Visser. Overigens is een Australische vrouw, hiei tijdens de depressiejaren meer plaats ingeruimd voorlpydney leefde. Caddie ont- op een dag, dat haar haar bedriegt met haar composities van violiste/ha piste Sylvia Houtzager en trabassist Stan Stolk, die a ie vriendin. Het schijnhu- juist is afgestudeerd aan li ijk beu neemt ze een voor Rotterdams Conservatorii» Het merendeel van de stukte werd echter geschreven Erik en Peter (Weekers). K voor de première verschijnt nieuwe elpee van Flairck: II .„L met tien nieuwe stukken, groep - thans dus nog sta een kwartet - is op 19 septi ber te zien in het tv-pH gramma 'Haal het doek op' en op 12 september live de uitzending van het CD-Gi la. Het Flairck-jubileum»®* is op 15 en 16 september in B' da, 1 oktober in Roosendaal, oktober in Oosterhout en of januari in Den Bosch. In ber en november staat een certtoernee in Australië programma. Van onze kunstredactie EEN voormalige synagoge aan de Willem II straat 20 in Tilburg is sinds kort inge richt als kleintheater. Het Dansers Collectief, het be langrijkste Brabantse pro fessionele dansgezelschap, heeft zijn thuisbasis in Theater De Synagoge. Na een ingrijpende verbou wing beschikt het gebouw over een podium, tribune en licht brug, geschikt om professionele theatervoorstellingen te pre senteren. De synagoge dateert van 1871 en werd tot 1977 door de joodse gemeenschap van Tilburg gebruikt. Het histori sche pand is, na restauraties in 1923 en 1933, grotendeels in ori ginele staat bewaard gebleven en valt onder de monument zorg van de gemeente. Het* deliikp nnererende L» delijke opererende Collectief heeft het geb°u® gebruik genomen als rep» en premièreplaats. In de maand septei staan voorstellingen °P programma van de we", produktie 'De waanzin va» dag'. Op 30 september «ori het nieuwe theatertje n°8 reprise gegeven fumeerde tuin' tember kunnen de »<*-•- het Dansers Collectief P® worden bijgewoond (n1»»»,, tot en met vrijdag 1100 tot uur). Op werkdagen is tentoonstelling van «j riaal ut het archief van burgse groep te (11.00 tot 15.00 uur). - foonnummer is: 013-36567o- 9.15 Caddie tijd zeer moedige beslis- 13 Sl' 16 (1| va 16 di n 17 17 Sll i9| 19 vd Ml wl 2lf 10| st) 13. sle 15. 16. del Vr Joi li 18. 19. (rij 19. 20. 20. Nt 09. sle 13J sle 17. sle 17. 17. 18. Ne (he 18. sei 19. 19. (he 19„ Do. sta ^dtn liih wl een tijdje koest. Komm, flay het hoofiïkwMier m kr/mstnl -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16