L
"V-INTERVIEW MET DENNIS POTTER BIJ VPRO
door dirk vellenga
Barre werkelijkheid
m/v
French Saunders:
komisch vrouwenduo
Jan Cremer: naar beheersing van de driften
Na 30 jaar de eerste
overzichtsexpositie
Ook BBC zwicht voor
naam 'World Service'
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1988
felLVERSUM - De meest controversiële tv-
[chrijver in Engeland van de afgelopen jaren is
ngetwijfeld Dennis Potter.
Verraad
Morbide
bij
sering
meetgegevens
methode
EERSTE SHOW ZONDAGAVOND
Aftands
Modder
Tulpenvelden
Actrice Nanni
Vermeer
overleden
Brit wint Artis-
cartoonwedstrijd
„Wij hebben een duidelijke
voorsprong op andere provincies
omdat we fungeren als
idoorgeefprovincie' naar de rest
van Europa
Mr. F. Houben, Comm. Noord-Brabant
DE STEM
G1
li bejaarden en
iwoners. Tevens zijn
mden. Voor de groep
ar voor:
ijn en haat als inspiratie
nonzertv-redactie
i overtreedt in zijn werk consequent de traditionele tv-
,etten en ondermijnt met grote regelmaat de heersende
fcorele waarden.
i-niveau of MAVO,
ngsassistente.
nierover kontakt
aris personeelszaken
ar Technici
i Nederland is de VPRO de
iige omroep die ooit werk van
btter heeft uitgezonden. Vorig
ar was zijn serie 'The singing
jtective' met in de hoofdrol
tchael Gambon te zien. De se-
oogstte zo veel lof dat zij de
nende weken wordt her
ald, Voorafgaand daaraan
ndt de VPRO zondag een tv-
terview uit met Dennis Pot-
r gemaakt door BBC-mede-
erker Alan Yentob. Het inter-
ew begint om 21.06 uur, de
iste aflevering van de serie
olgt om 22.06 uur.
Het is een staaltje informa-
televisie van de goede
soort, maar wel voor een be
perkt publiek. De schrijver
wordt ondervraagd en zijn ant
woorden worden zonder op
smuk in beeld gebracht, alleen
hier en daar onderbroken door
relevante scènes uit zijn tv-
werk. Daardoor krijgt de kij
ker een vrij gedetailleerd beeld
van wat Potter beweegt.
Het blijkt dat de thema's in
Potters 20-jarige tv-carrière
vrij constant zijn gebleven. Het
verraad in al zijn verschillende
vormen, de ontoereikendheid
van religieuze en politieke
Dennis Potter kent de
kwelling van psoriasis uit
eigen ervaring. - fotovpro
ideologieën, pijnlijke seksuele
ervaringen, vernederingen, de
populaire volkscultuur, van
deze onderwerpen zijn de dra
ma's van Dennis Potter door
drenkt.
Potter: „Als je eenmaal een
stuk land hebt doorgeploegd,
blijf je dezelfde grond bewer
ken. Achteraf ben je daar blij
om, want je hebt nooit het ge
voel dat je het helemaal goed
hebt omgeploegd. Je kunt tel
kens op iets nieuws stuiten".
Dennis Potter gebruikt veel
autobiografische elementen. In
'The singing detective' lijdt de
hoofdpersoon Philip Marlow
aan psoriasis, een ziekte die
ook Dennis Potter voor het le
ven heeft getekend. Als de
schrijver tijdens het interview
een slok water tot zich neemt,
houdt hij het glas met zijn door
de ziekte ontnagelde en krom
getrokken vingers in een ste
vige klauwgreep.
De psoriasis is het uitgangs
punt van 'The singing detecti
ve'. Daardoor komt Marlow in
het ziekenhuis terecht, waar
hij begint aan de wederopbouw
van zijn identiteit. Dennis Pot
ter: „De ziekte is een extreme
crisis en heeft Marlow geeste
lijk geheel uitgekleed. Hij heeft
geen geloof meer in iets, alleen
maar pijn en haat".
In het ziekenhuis bouwt Mar
low zichzelf weer uit fanta
sieën, feiten en herinneringen
die in elkaar overlopen, op tot
een persoon. Uiteindelijk leidt
dat tot de genezing, waarna een
'vernieuwde' Marlow het zie
kenhuis uitloopt.
Potter verpakt zijn onder
werpen in een absurdistische
vorm, die op het eerste gezicht
ver weg lijkt te staan van de
realiteit. In 'The singing detec
tive' barsten de geneesheren en
het verplegend personeel bij
voorbeeld spontaan uit in een
morbide uitvoering van een po
pulair wijsje. Voor Potter is dat
ten aanleren m.b.t.
rs in een technische
jgelapparaat).
'Costen 1.485,-.
Jen aanleren m.b.t.
Dare logische schakelingen
flosten: 1.485,-.
u^lqo JTssn iom
Jische oefening van
ng van meetgegevens,
asten: 1.500,-.
[ie vaardigheden aanleren
tierieke methoden voor
sn op de microcomputer,
losten: ƒ2.150,-.
oegin oktober van start
tij. Plaatsing op volgorde
Door Mart van der Sanden
HILVERSUM - Dawn
French en Jennifer Saun
ders zijn in Nederland nog
onbekende namen. In En
geland, het land waar ze
vandaan komen, zijn de
twee comédiennes intus
sen verheven tot de status
van 'first ladies of British
comedy', op basis van
twee BBC-series van elk
zes shows. De VPRO heeft
deze gekocht en zendt ko
mende zondag op Neder
land 2 de eerste aflevering
ervan uit.
De dames borduren voort op
de traditie die de Britse tele
visie op het gebied van co
medy heeft opgebouwd. Tal
loze komische duo's hebben
vanaf het eiland de wereld
veroverd. Daaronder zijn be
kende namen als Smith en
Jones, de twee Ronnies (Bar
ker en Corbett) en More-
cambe en Wise. Dawn
French en Jennifer Saunders
maken dankbaar gebruik
van het pionierswerk dat
door hun voorgangers is ver
richt. Ze hanteren het tradi
tionele patroon waarbij de
een als aangever fungeert
(French) en de ander als af-
maker van de grapjes (Saun
ders), en hebben ook talrijke
andere komische trucjes af
gekeken.
Ais achtergrond voor de eer
ste serie gebruiken French en
Saunders een aftandse varié
té-club. In bouwvallige de
cors treden de dames op te
midden van een groepje se
niele danseressen, geleid
door een pretentieuze, veelei
sende en flink met pancake
opgesmukte 'Madame', en
begeleid door het huisorkest
Raw Sex (één keer raden wie
dat nu weer zijn).
Tussendoor worden komi
sche scènes ingelast, som
mige wel erg lang uitgespon
nen, waarin French Saun
ders optreden als lastige
schoolmeisjes, kleedsters en
oude bierdrinkende en siga-
renrokende mannen om
maar een paar creaties te
noemen.
Een vast ingrediënt is ook het
afzeiken van een bekende
gast. Onder anderen Julie T.
Wallace (de she-devil uit de
ook door de VARA uitgezon
den tv-serie naar Fay Wel
don) en Rik Mayall (van The
Young Ones) onderwerpen
zich vrijwillig aan een 'ver
nedering' door French
Saunders.
In de eerste aflevering valt
die eer te beurt aan de zange
res Alison Moyet. Dawn
French heeft Moyet naar de
verkeerde studio gestuurd, in
Manchester, om zelf de act
van de zangeres te kunnen
overnemen. Tijdens het op
treden van French duikt Ali
son Moyet plotseling in de
coulissen op, gekleed in re
genpak en doorweekt. Ze
heeft op een bromfietsje de
weg naar de goede studio
moeten zoeken.
Maar het oude idee om een
ster voor schut te zetten is
eerder al veel beter uitge
voerd. Morecambe en Wise
hebben in het grijze verleden
de glamourzangeres Shirley
Bassey ooit in een kerstshow
op een perfecte manier 'ge
piepeld'. Ze lieten de ster met
Las Vegas-allures een show-
trap aflopen in fout schoeisel,
haalden daarmee allerlei
toeren uit en Bassey beëin
digde haar optreden met een
plantebak aan haar voet. De
scène met Alison Moyet is
niet meer dan een slap af
treksel van dat goede voor
beeld en dat geldt voor meer
onderdelen van de show.
De humor die French
Saunders brengen is minder
verbaal dan we van veel En
gelse komieken gewend zijn.
Er zitten weinig echt spitse
woordgrapjes in. De dames
zoeken het meer in typetjes
maken, gekke-bekkentrek-
kerij, komische situaties en
persiflages op bekende tele
visieprogramma's (in de eer
ste aflevering is Sports Re
port met presentator Steve
Rider de klos).
De VPRO heeft alle 12
shows van French Saun
ders gekocht. De eerste vier
daarvan zijn in het program
maschema opgenomen. De
overige blijven nog even op
de plank liggen.
Jennifer Saunders (links) en Dawn French. - fotovpro
toorKoosTuitjer
5038 EC Tilburg
Stationsstraat 39
Tel. 013 - 42 41 28'
43 4232
sltijdopleidingen,
dag
ek les
Duits, Engels, Spaans
Nederlands en
donderdag 10-16 en 18-21 uur,
lur.
JtJL
GOED 553
Het OBAS bed geeft de juiste
|un aan ieder van beide partners;
het zorgt voor ontspanning
en voor verlichting van pijn-
/eer goed kunnen slapen,
eer weten over OBAS bedden,
verplichting aan.
Postcode:
Woonplaats:
OBAS, Antwoordnummer 2110,
egel is niet nodig.
NSCHEDE - 'Zestiende en
iventiende eeuwse schil-
erkunst'. De bordjes han
en er nog. Maar de bijpas-
mde schilderijen zijn mooi
erdwenen. Want Jan Cre-
ier beheerst alle zalen van
et Rijksmuseum Twenthe.
jij begint heel aangepast,
en landschapje uit 1956:
uisie met boompje. Wel
lp de vormen zwaar om-
ind. En het schilderijtje is
temmend rood.
tear dit werk is een uitzonde-
f De schilderijen maken
weljjk al een verwoestende
Cremer stuift in volle
aart op de schilderkunst af.
™6' talent overschreeuwde
wzelf. Wat te zien was, had
Pmtentie van schilderkunst.
j1 was tegelijkertijd de weer-
've van het geblaf van een
"se, wilde hond.
meteen was er ook die
Verduistering, die het zicht
hi? vertroebelde. De
Mider ging bovenop alle be-
«Üv. scbilderkunst staan,
mbrandt? 'Nee echt, daar
Jan Cremer, nog nooit
"gehoord.' Maar wie schil-
;'pnst wilde zien, kon bij
■"terecht. En wie iets wilde
ff' diende op een zeker mo-
een cheque van 1 miljoen
7n VBR zijn handtekening
voorzie Natuurlijk, dat
dan wel een voorlopig
ll*sterwerk.
i schokte hij mijn so-
.lu'dpmcratische oom, onze
olxeke buren en de gere-
•Inw i dapper op het win-
land vol mensen
„verontwaardigd met de
(v, fgen het voorhoofd,
j^fdterijBedrog! Gekte!
oeiiru Was 4x1 c^e dagen nog
it ar i °m onder ogen te zien,
i°n8e mensen be
en a P'e zich vechtend een
f oor het leven sloegen.
s Jan Cremer in feite
d van zijn tijd. Met hem
De schilder Jan Cremer heeft na ruim 30 jaar zijn
eerste, grote overzichtstentoonstelling. In het Rijks
museum Twenthe in Enschede. De opening ervan uit
tot een groot spektakel. Want behalve de minister
van Cultuur, stonden er honderden en nog eens hon
derden mensen op de stoep. Vanwege de attractie
van het jaar: het schildersbeest getemd, en net als
Rembrandt te kijk in een heus Rijksmuseum.
Jan Cremer, naast schrijver ook beeldend kunstenaar.
- foto anp
waren ook de Pleiners en Halb-
starken aan het opstaan.
Waar werd je mee opgevoed?
Met de oorlog die geweest was.
Cremer stortte zich er ook op.
Het met rode verf getekende
portret van een KNIL-soldaat
maakte duidelijk dat er zelfs
een nieuwe oorlog was geweest.
Gevochten om het behoud van
de Indische koloniën, die be
schouwd werden als onze na
tionale levensverzekering.
Schilderijen als 'Stalingrad'
en 'Scherpschutter', en teke
ningen met titels als 'Tank
slag', 'Tanktreffen' brengen de
Grote Oorlog, die van 1940/45,
in beeld. De doeken zijn met
een breed gebaar geschilderd.
Maar opgezet, zoals je een
handgranaat werpt. Met het
doel om raak te slaan.
Het 'materie-schilderen' is een
beweging, die ook in die jaren
aanslaat. Het linnen wordt bij
voorbeeld voorzien van gipsla-
gen, waarin gekneed wordt,
alsof het modder is. De kunste
naar zoekt contact met de aar
de. Daaroverheen zet hij zijn
kleuren.
Ook hierin is Jan Cremer een
kind van zijn tijd. Hij is zo ab
stract als de pest, maar van ge
filosofeer houdt hij niet. Recht
toe rechtaan is het motto. Een
krater-achtig gipsreliëf wordt
rood overgeschilderd. 'Barba
re', zo vat de kunstenaar kort
maar krachtig de bedoeling
met dit doek samen. Niemand
kon hem ongelijk geven.
De 'Masterpiece' uit die da
gen is het uit vijf elementen
opgebouwde schilderij 'Ja
panse oorlog'. Cremers' Guer
nica. Hij geeft de verschrikking
weer van een massale slach
ting. Van de aarde rest een
krater.
Zelf zoekt de jonge kunste
naar zijn heil in nog niet door
het toerisme ontdekte oorden.
Ibiza is in die dagen (zo tussen
1960 en 1965) een kunstenaars-
en kunstluizen-kolonie.
De drift lijkt te zijn omgezet
in de lust tot produceren. Op
Ibiza schildert Cremers aan de
lopende band. Maar zodra je in
Enschede. De kunstenaar
zag er in 1940 het levens
licht. Maar tegelijkertijd
leek hij in de weversstad te
zullen stikken. De lezers
van het befaamde werk 'IK
Jan Cremer' weten daar het
fijne van.
Zijn bekendheid heeft
Cremer aan dat schrijver
schap te danken. De auto
biografische werken 'IK
Jan Cremer' en 'IK Jan
Cremer II', veroorzaakten
in de jaren Zestig grote be
roering.
'Viespeukerij, die ver
brand moest worden'. Maar
er waren nog ergere reac
ties. Bij de AVRO werd het
verbod afgekondigd om ook
maar één woord aan het fe-
nomen te wijden.
Inmiddels laten twee be
langrijke museumdirecteu
ren (Beeren van het Stede
lijk Museum en Oxenaar
van het Rijksmuseum
Kröller-Müller) hun licht
over de schilder schijnen.
Gelijktijdig met de ten
toonstelling is een mono
grafie verschenen bij de
Staatsuitgeverij drukkerij
Maar ook internationaal
haalt Cremer de oogst van
een erkenning binnen. De
Zwitserse uitgeverij Bente-
ii-Verlag publiceert een
omvangrijk boek. De Belgi
sche kunsthistoricus F.de
Vree ook mede-auteur van
de SDU-uitgave) heeft hier
met zijnFranse collega
PRestany aan gewerkt.
de tentoonstelling de stap in
deze peridoe zet, verandert je
gevoel.
Er is een zekere rust be
speurbaar. En na verloop van
tijd, verschijnen er zelfs con
crete vormen in beeld. Noord-
afrika wordt ook bereisd. Cre
mer stuit nog wel op de herin
neringen aan de oorlog in El-
Almein. Maar de geschilderde
restanten van een oorlogsbar
rière, bieden de rust van het
achtergebleven roest.
Dan verschijnt in 1964 de bij
bel van de Barbaar. In alle pu
bliciteit daaromheen verdwijnt
de schilder. In het Niet? De vol
gende stap is werkelijk opzien
barend. Terwijl Holland in het
geniep, onder de dekens 'IK
Jan Cremer'leest, schildert de
zelfde Cremer Hollandse land
schappen. Volgezet met bloed
rode Hollandse tulpen. En er
steekt geen enkele adder onder
het gras.
Na de tulpen verschijnen
de enige manier om de werke-
likheid gestalte te geven, want
in zogenaamde realistische
nieuwsprogramma's en docu
mentaires wordt de wereld vol
gens hem geheel anders weer
gegeven dan zij in het echt is.
In Engeland bereiken Potters
stukken kijkcijfers die erop
duiden dat niet alleen de elite
ernaar kijkt. Televisie is een
medium dat volgens Potter als
enige de grens tussen de sociale
klassen kan doorbreken. In Ne
derland ligt dat waarschijnlijk
anders. De VPRO staat nog
steeds te boek als een elitaire
omroep, waar de werkende
man geen boodschap aan heeft.
'The singing detective' zal wel
nooit zo populair worden als
Medisch Centrum West, al was
het alleen maar omdat Dennis
Potter de controverse gebruikt
als instrument om de werke
lijkheid naar de oppervlakte te
ploegen.
De televisie brengt de werkelijkheid keihard in de huiska
mer, hoor je mediadeskundigen vaak zeggen. Het is waar.
De beelden van de vliegshow in Duitsland maken grote in
druk, ook al zie je ze voor de achtste keer. Maar het gebeurt
vaker dat de werkelijkheid van de tv niet of niet helemaal
de échte werkelijkheid is. Ook daarvan waren er deze week
verschillende vorbeeldea
Als horeca-gigant Van der Valk en zijn vrouw Toos hun ge
luk mogen tonen aan Jongbloed en Joosten, is dat niet omdat
ze in het nieuws zijn. De dagen ervoor had Henk van der
Meijden Van der Valk al geloofd en geprezen in lange arti
kelen in de Telegraaf. Het tv-optreden was slechts de climax
van een zorgvuldig uitgedachte publiciteitscampagne, die
wel verband zal houden met de overname door Van der Valk
van Oriental Palace in Breukelen.
Via de televisie kan een nieuwe werkelijkheid gemaakt
worden. TV-films tonen vaak waar gebeurde verhalen, die
door grote groepen kijkers als abosoluut waar geconsu
meerd worden. Dinsdag zond de Tros de Amerikaanse tv-
film 'Teddy' uit, over de zoon van senator Edward Kennedy.
De jongen heeft een been verloren aan kanker, maar over
leefde de ellende door wilskracht.
De film gaf ongeveer één-vierde weer van wat er werke
lijk gebeurd is in de familie Kennedy en dat gebeurde dan
ook nog in suikerzoete beelden. Moeder Joan praat af en toe
over haar alcoholisme en de medische behandeling die ze
nodig heeft, maar je ziet haar geen moment met een fles of
een glas. Haar kinderen vinden dat mammie wel eens raar
doet, maar van de steeds terugkerende drankzucht en bijbe
horende ellende merk je in de film 'Teddy' niks.
De familie Kennedy heeft met het maken van de film in
gestemd en dat zal wel de reden zijn dat de werkelijkheid
behoorlijk is uitgekleed. Iedereen weet dat Edward Kennedy
een rokkenjager was, die door de dood van zijn secretaresse
Mary Jo Kopechne bij Chappaquiddick in grote moeilijkhe
den kwam. In de film zagen we hem alleen maar als een
drukbezette, maar zeer bezorgde vader.
Eerder deze zomer was er een tv-film over de verslaving
van Betty Ford, de vrouw van ex-president Gerald Ford, die
wel realistischer was, maar toch ook de pijnlijke momenten
zoveel mogelijk vermeed. Zo'n aanpak verbaast je eigenlijk
niet meer, maar het gevolg is wel dat de tv de historie vak
kundig verdraait en mensen zand in de ogen strooit.
Zo kunnen we ooit rekenen op een daverende film over
Dan Quayle, het loopmaatje van George Bush. Na een
stormachtige entree als een jeugdige aanpakker met de kop
van Robert Redford, weten we dat er geen centimeter deugt
aan deze man. Maar een romantisch portret van een ambi
tieuze knul, die heerlijke beloften strooit over dolenthou
siaste zalen en 's nachts wakker ligt over het welzijn van
zijn volk, lijkt onvermijdelijk.
Veronica bakte het woensdagavond helemaal bruin. Aan
gekondigd stond dat deze omroep een overzicht zou geven
van het winterprogramma. Een stukje actualiteit dus, welis
waar door de omroep zelf gecreëerd, maar de nieuwe plan
nen van de club van één miljoen blijven nieuws. Maar wat
gebeurde er? Het eerste kwartier werd in beslag genomen
door een terugblik op het afgelopen jaar. Een trotse opsom
ming, gebracht op een snelle, reclame-achtige manier. Alle
neven-activiteiten van Veronica werden breed uitgemeten.
Heel globaal werden daarna de plannetjes voor de ko
mende winter genoemd. Lenferink, Tineke, Van Meekeren
en vele anderen blijven. Dat de series 'Miami Vice' en
'Moonlighting' van het programma verdwijnen werd de gre
tige, jonge kijkers niet meegedeeld.
Het werd een lange propaganda-uitzending, die alle re
gels overtreedt die er in Hilversum bestaan voor het re
clame-maken voor de eigen club. Om Brinkman te sussen
werd ook de minister even getoond (bij de opening van het
Veronica-gebouw). Ja, je gelooft het niet, maar het is echt
gel>eurd. t=)
i 'niftnp a
LONDEN (AP) - De op het buitenland gerichte uitzendin
gen van de BBC, die miljoenen mensen in de hele wereld
kennen als de BBC World Service, zullen nu ook door de
Britse omroep zelf zo worden aangeduid.
dieren in beeld. Eerst paarden.
Maar de verwoesting is uitge
bannen. Al zijn heftige har
stocht draagt de schilder op
aan zijn paardjes.
Een blijvende relativering van
zichzelf? Daar blijkt toch nog
geen sprake van. De tulpenvel
den doemen weer op. Maar er
boven klapwiekt een zwarte
adelaar. Met zijn veren be
druipt hij het land: zwart bloed
spat neer. Het is de voorbode
van een door de mensen zelfge
kozen ondergang.
Elders laat de zwarte ade
laar laat zijn schaduw vallen.
Bloedrood ligt deze op een
vlammend geel veld. Een sterk
bewogen schilderij. Wat dit
werk aangaat: Jan Cremer zal
niet meer kunnen zeggen dat
hij ook nooit van Van Gogh
hoorde.
Inmiddels wijzigt de adelaar
zijn rol. Hij laat zich niet lan
ger zonder meer afslachten.
Maar slaat terug: 'Hunting
Eagle', jagende adelaar. Cre
mer is weer aan het vechten.
Maar zo te zien, heeft hij de be
heersing over zijn driften. Het
talent stijgt boven de woede
uit.
Het meest recente werk is
onthullend. Cremer heeft later
eens in geschrifte zijn fascina
tie beschreven voor de Hunnen.
Hij voelt zich verwant met dit
primitieve en impulsieve her
dersvolk.
Welnu, in het nieuwe werk
tekent hij het legers in rust af.
Het kamp van koning Atilla
wordt ten tonele gevoerd. De
grondvorm in de doeken, ver
sterken het verlangen om zich
gebonden weten aan een plek.
Een driehoek, als de abstracte
weergave van een tent.
Jan Cremer, overzichtsten
toonstelling in het Rijksmu-
suem Twenthe, Lasondersingel
129, Enschede. Tot en met 16
oktober. Di. t/m vr. 10-17 uur.
Za. en zo. 13-17 uur.
De naam BBC External Servi
ces, die naar directeur John
Tusa toelicht 'ons steeds onge
makkelijker om de schouders
begon te zitten', wordt verlaten.
„Wat alle anderen betreft zijn
we altijd de BBC World Service
geweest. We hebben daarom
besloten om die naam door te
voeren, omdat die vertrouwd,
inzichtelijk en universeel is en
onze wereldwijde functie dui
delijk weerspiegelt," aldus Tu
sa.
De naam World Service was
bij de luisteraars al sinds lang
in zwang voor de Engelstalige
uitzendingen, die de BBC 24
DEN HAAG (ANP) - De ac
trice Nanni Vermeer is don
derdag in Den Haag op 57-
jarige leeftijd overleden. Ze
speelde van 1964 tot ze in
1984 ziek werd bij de Haagse
Comedie. Ze vestigde zich
met haar man in Moraira,
Spanje en keerde dit jaar
terug naar Den Haag waar
enige maanden geleden
bleek dat haar ziekte dode
lijk was.
Johanna Maria Chatarina
Noordermeer werd op 11 mei
1934 geboren in Beek. Ge
trouwd met Joop van der Donk
debuteerde Nanni van der
Donk in 1954 bij de Schouwspe
lers als mevrouw Halma in
'Boefje' van M. Brusse. Ze
speelde enkele jaren bij Nieuw
Jeugdtoneel, Arena/Nieuwe
Komedie en Nieuw Rotterdams
Toneel, deed twee jaar vrijwel
alleen televisiewerk en werd in
1964 geëngageerd bij het to
neelgezelschap in Den Haag.
Daarbij vertolkte ze in twintig
jaar ongeveer vijftig rollen ter
wijl ze ook nog optrad in tele-
visieprodukties bij de toenma
lige NTS, de AVRO en
NCRV.
de
uur per dag wijdt aan het be
langrijkste nieuws in de we
reld.
Het is overigens de vierde
keer dat de naam van de op het
buitenland gerichte uitzendin
gen wordt gewijzigd. De inter
nationale dienst kwam in 1932
in het leven onder de naam
BBC Empire Service. Zes jaar.;
later, toen er ook uitzendingen
in andere talen dan Engels in
de ether kwamen, werd het
Overseas Services. In 1952 werd
die, het modieuze en deftige,
ambtelijke taalgebruik van die
tijd getrouw, weer veranderd
in de nu afgedankte naam 'ex
terne diensten'.
AMSTERDAM (ANP) - De
Brit Pete Field heeft de in
ternationale Artis-cartoon-
wedstrijd gewonnen. Hij
krijgt de Gouden Aap en
2.000 gulden. Tweede en
derde werden respectieve
lijk Srecko Puntaric uit
Joegoslavië en de Belg Luc
Descheemaeker. Zij zijn be
kroond met de Zilveren Aap
(1.500 gulden) en de Bronzen
Aap (1.000 gulden).
Een eervolle vermelding kre
gen Pavel Radosta uit Tsjecho-
slowakije, Jos Geboes uit Bel
gië, Pavildes Vangelis uit Grie
kenland en Davor Stambuk uit
Joegoslavië.
De wedstrijd was uitge
schreven door de Nederlandse
Cartoonistenverenigingen De
Tulp in het kader van het 150-
jarig bestaan van de Amster
damse dierentuin. Cartoonisten
uit 38 landen stuurden 1531 te
keningen in, alle met het thema
'Dier en Mens'. Een jury selec
teerde zestig cartoons uit 21
landen, welke te zien zijn in de
dierentuin. Deze expositie
duurt tot en met 30 oktober en
is voor Artis-bezoekers gratis
toegankelijk.