L "V-INTERVIEW MET DENNIS POTTER BIJ VPRO door dirk vellenga Barre werkelijkheid m/v French Saunders: komisch vrouwenduo Jan Cremer: naar beheersing van de driften Na 30 jaar de eerste overzichtsexpositie Ook BBC zwicht voor naam 'World Service' ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1988 felLVERSUM - De meest controversiële tv- [chrijver in Engeland van de afgelopen jaren is ngetwijfeld Dennis Potter. Verraad Morbide bij sering meetgegevens methode EERSTE SHOW ZONDAGAVOND Aftands Modder Tulpenvelden Actrice Nanni Vermeer overleden Brit wint Artis- cartoonwedstrijd „Wij hebben een duidelijke voorsprong op andere provincies omdat we fungeren als idoorgeefprovincie' naar de rest van Europa Mr. F. Houben, Comm. Noord-Brabant DE STEM G1 li bejaarden en iwoners. Tevens zijn mden. Voor de groep ar voor: ijn en haat als inspiratie nonzertv-redactie i overtreedt in zijn werk consequent de traditionele tv- ,etten en ondermijnt met grote regelmaat de heersende fcorele waarden. i-niveau of MAVO, ngsassistente. nierover kontakt aris personeelszaken ar Technici i Nederland is de VPRO de iige omroep die ooit werk van btter heeft uitgezonden. Vorig ar was zijn serie 'The singing jtective' met in de hoofdrol tchael Gambon te zien. De se- oogstte zo veel lof dat zij de nende weken wordt her ald, Voorafgaand daaraan ndt de VPRO zondag een tv- terview uit met Dennis Pot- r gemaakt door BBC-mede- erker Alan Yentob. Het inter- ew begint om 21.06 uur, de iste aflevering van de serie olgt om 22.06 uur. Het is een staaltje informa- televisie van de goede soort, maar wel voor een be perkt publiek. De schrijver wordt ondervraagd en zijn ant woorden worden zonder op smuk in beeld gebracht, alleen hier en daar onderbroken door relevante scènes uit zijn tv- werk. Daardoor krijgt de kij ker een vrij gedetailleerd beeld van wat Potter beweegt. Het blijkt dat de thema's in Potters 20-jarige tv-carrière vrij constant zijn gebleven. Het verraad in al zijn verschillende vormen, de ontoereikendheid van religieuze en politieke Dennis Potter kent de kwelling van psoriasis uit eigen ervaring. - fotovpro ideologieën, pijnlijke seksuele ervaringen, vernederingen, de populaire volkscultuur, van deze onderwerpen zijn de dra ma's van Dennis Potter door drenkt. Potter: „Als je eenmaal een stuk land hebt doorgeploegd, blijf je dezelfde grond bewer ken. Achteraf ben je daar blij om, want je hebt nooit het ge voel dat je het helemaal goed hebt omgeploegd. Je kunt tel kens op iets nieuws stuiten". Dennis Potter gebruikt veel autobiografische elementen. In 'The singing detective' lijdt de hoofdpersoon Philip Marlow aan psoriasis, een ziekte die ook Dennis Potter voor het le ven heeft getekend. Als de schrijver tijdens het interview een slok water tot zich neemt, houdt hij het glas met zijn door de ziekte ontnagelde en krom getrokken vingers in een ste vige klauwgreep. De psoriasis is het uitgangs punt van 'The singing detecti ve'. Daardoor komt Marlow in het ziekenhuis terecht, waar hij begint aan de wederopbouw van zijn identiteit. Dennis Pot ter: „De ziekte is een extreme crisis en heeft Marlow geeste lijk geheel uitgekleed. Hij heeft geen geloof meer in iets, alleen maar pijn en haat". In het ziekenhuis bouwt Mar low zichzelf weer uit fanta sieën, feiten en herinneringen die in elkaar overlopen, op tot een persoon. Uiteindelijk leidt dat tot de genezing, waarna een 'vernieuwde' Marlow het zie kenhuis uitloopt. Potter verpakt zijn onder werpen in een absurdistische vorm, die op het eerste gezicht ver weg lijkt te staan van de realiteit. In 'The singing detec tive' barsten de geneesheren en het verplegend personeel bij voorbeeld spontaan uit in een morbide uitvoering van een po pulair wijsje. Voor Potter is dat ten aanleren m.b.t. rs in een technische jgelapparaat). 'Costen 1.485,-. Jen aanleren m.b.t. Dare logische schakelingen flosten: 1.485,-. u^lqo JTssn iom Jische oefening van ng van meetgegevens, asten: 1.500,-. [ie vaardigheden aanleren tierieke methoden voor sn op de microcomputer, losten: ƒ2.150,-. oegin oktober van start tij. Plaatsing op volgorde Door Mart van der Sanden HILVERSUM - Dawn French en Jennifer Saun ders zijn in Nederland nog onbekende namen. In En geland, het land waar ze vandaan komen, zijn de twee comédiennes intus sen verheven tot de status van 'first ladies of British comedy', op basis van twee BBC-series van elk zes shows. De VPRO heeft deze gekocht en zendt ko mende zondag op Neder land 2 de eerste aflevering ervan uit. De dames borduren voort op de traditie die de Britse tele visie op het gebied van co medy heeft opgebouwd. Tal loze komische duo's hebben vanaf het eiland de wereld veroverd. Daaronder zijn be kende namen als Smith en Jones, de twee Ronnies (Bar ker en Corbett) en More- cambe en Wise. Dawn French en Jennifer Saunders maken dankbaar gebruik van het pionierswerk dat door hun voorgangers is ver richt. Ze hanteren het tradi tionele patroon waarbij de een als aangever fungeert (French) en de ander als af- maker van de grapjes (Saun ders), en hebben ook talrijke andere komische trucjes af gekeken. Ais achtergrond voor de eer ste serie gebruiken French en Saunders een aftandse varié té-club. In bouwvallige de cors treden de dames op te midden van een groepje se niele danseressen, geleid door een pretentieuze, veelei sende en flink met pancake opgesmukte 'Madame', en begeleid door het huisorkest Raw Sex (één keer raden wie dat nu weer zijn). Tussendoor worden komi sche scènes ingelast, som mige wel erg lang uitgespon nen, waarin French Saun ders optreden als lastige schoolmeisjes, kleedsters en oude bierdrinkende en siga- renrokende mannen om maar een paar creaties te noemen. Een vast ingrediënt is ook het afzeiken van een bekende gast. Onder anderen Julie T. Wallace (de she-devil uit de ook door de VARA uitgezon den tv-serie naar Fay Wel don) en Rik Mayall (van The Young Ones) onderwerpen zich vrijwillig aan een 'ver nedering' door French Saunders. In de eerste aflevering valt die eer te beurt aan de zange res Alison Moyet. Dawn French heeft Moyet naar de verkeerde studio gestuurd, in Manchester, om zelf de act van de zangeres te kunnen overnemen. Tijdens het op treden van French duikt Ali son Moyet plotseling in de coulissen op, gekleed in re genpak en doorweekt. Ze heeft op een bromfietsje de weg naar de goede studio moeten zoeken. Maar het oude idee om een ster voor schut te zetten is eerder al veel beter uitge voerd. Morecambe en Wise hebben in het grijze verleden de glamourzangeres Shirley Bassey ooit in een kerstshow op een perfecte manier 'ge piepeld'. Ze lieten de ster met Las Vegas-allures een show- trap aflopen in fout schoeisel, haalden daarmee allerlei toeren uit en Bassey beëin digde haar optreden met een plantebak aan haar voet. De scène met Alison Moyet is niet meer dan een slap af treksel van dat goede voor beeld en dat geldt voor meer onderdelen van de show. De humor die French Saunders brengen is minder verbaal dan we van veel En gelse komieken gewend zijn. Er zitten weinig echt spitse woordgrapjes in. De dames zoeken het meer in typetjes maken, gekke-bekkentrek- kerij, komische situaties en persiflages op bekende tele visieprogramma's (in de eer ste aflevering is Sports Re port met presentator Steve Rider de klos). De VPRO heeft alle 12 shows van French Saun ders gekocht. De eerste vier daarvan zijn in het program maschema opgenomen. De overige blijven nog even op de plank liggen. Jennifer Saunders (links) en Dawn French. - fotovpro toorKoosTuitjer 5038 EC Tilburg Stationsstraat 39 Tel. 013 - 42 41 28' 43 4232 sltijdopleidingen, dag ek les Duits, Engels, Spaans Nederlands en donderdag 10-16 en 18-21 uur, lur. JtJL GOED 553 Het OBAS bed geeft de juiste |un aan ieder van beide partners; het zorgt voor ontspanning en voor verlichting van pijn- /eer goed kunnen slapen, eer weten over OBAS bedden, verplichting aan. Postcode: Woonplaats: OBAS, Antwoordnummer 2110, egel is niet nodig. NSCHEDE - 'Zestiende en iventiende eeuwse schil- erkunst'. De bordjes han en er nog. Maar de bijpas- mde schilderijen zijn mooi erdwenen. Want Jan Cre- ier beheerst alle zalen van et Rijksmuseum Twenthe. jij begint heel aangepast, en landschapje uit 1956: uisie met boompje. Wel lp de vormen zwaar om- ind. En het schilderijtje is temmend rood. tear dit werk is een uitzonde- f De schilderijen maken weljjk al een verwoestende Cremer stuift in volle aart op de schilderkunst af. ™6' talent overschreeuwde wzelf. Wat te zien was, had Pmtentie van schilderkunst. j1 was tegelijkertijd de weer- 've van het geblaf van een "se, wilde hond. meteen was er ook die Verduistering, die het zicht hi? vertroebelde. De Mider ging bovenop alle be- «Üv. scbilderkunst staan, mbrandt? 'Nee echt, daar Jan Cremer, nog nooit "gehoord.' Maar wie schil- ;'pnst wilde zien, kon bij ■"terecht. En wie iets wilde ff' diende op een zeker mo- een cheque van 1 miljoen 7n VBR zijn handtekening voorzie Natuurlijk, dat dan wel een voorlopig ll*sterwerk. i schokte hij mijn so- .lu'dpmcratische oom, onze olxeke buren en de gere- •Inw i dapper op het win- land vol mensen „verontwaardigd met de (v, fgen het voorhoofd, j^fdterijBedrog! Gekte! oeiiru Was 4x1 c^e dagen nog it ar i °m onder ogen te zien, i°n8e mensen be en a P'e zich vechtend een f oor het leven sloegen. s Jan Cremer in feite d van zijn tijd. Met hem De schilder Jan Cremer heeft na ruim 30 jaar zijn eerste, grote overzichtstentoonstelling. In het Rijks museum Twenthe in Enschede. De opening ervan uit tot een groot spektakel. Want behalve de minister van Cultuur, stonden er honderden en nog eens hon derden mensen op de stoep. Vanwege de attractie van het jaar: het schildersbeest getemd, en net als Rembrandt te kijk in een heus Rijksmuseum. Jan Cremer, naast schrijver ook beeldend kunstenaar. - foto anp waren ook de Pleiners en Halb- starken aan het opstaan. Waar werd je mee opgevoed? Met de oorlog die geweest was. Cremer stortte zich er ook op. Het met rode verf getekende portret van een KNIL-soldaat maakte duidelijk dat er zelfs een nieuwe oorlog was geweest. Gevochten om het behoud van de Indische koloniën, die be schouwd werden als onze na tionale levensverzekering. Schilderijen als 'Stalingrad' en 'Scherpschutter', en teke ningen met titels als 'Tank slag', 'Tanktreffen' brengen de Grote Oorlog, die van 1940/45, in beeld. De doeken zijn met een breed gebaar geschilderd. Maar opgezet, zoals je een handgranaat werpt. Met het doel om raak te slaan. Het 'materie-schilderen' is een beweging, die ook in die jaren aanslaat. Het linnen wordt bij voorbeeld voorzien van gipsla- gen, waarin gekneed wordt, alsof het modder is. De kunste naar zoekt contact met de aar de. Daaroverheen zet hij zijn kleuren. Ook hierin is Jan Cremer een kind van zijn tijd. Hij is zo ab stract als de pest, maar van ge filosofeer houdt hij niet. Recht toe rechtaan is het motto. Een krater-achtig gipsreliëf wordt rood overgeschilderd. 'Barba re', zo vat de kunstenaar kort maar krachtig de bedoeling met dit doek samen. Niemand kon hem ongelijk geven. De 'Masterpiece' uit die da gen is het uit vijf elementen opgebouwde schilderij 'Ja panse oorlog'. Cremers' Guer nica. Hij geeft de verschrikking weer van een massale slach ting. Van de aarde rest een krater. Zelf zoekt de jonge kunste naar zijn heil in nog niet door het toerisme ontdekte oorden. Ibiza is in die dagen (zo tussen 1960 en 1965) een kunstenaars- en kunstluizen-kolonie. De drift lijkt te zijn omgezet in de lust tot produceren. Op Ibiza schildert Cremers aan de lopende band. Maar zodra je in Enschede. De kunstenaar zag er in 1940 het levens licht. Maar tegelijkertijd leek hij in de weversstad te zullen stikken. De lezers van het befaamde werk 'IK Jan Cremer' weten daar het fijne van. Zijn bekendheid heeft Cremer aan dat schrijver schap te danken. De auto biografische werken 'IK Jan Cremer' en 'IK Jan Cremer II', veroorzaakten in de jaren Zestig grote be roering. 'Viespeukerij, die ver brand moest worden'. Maar er waren nog ergere reac ties. Bij de AVRO werd het verbod afgekondigd om ook maar één woord aan het fe- nomen te wijden. Inmiddels laten twee be langrijke museumdirecteu ren (Beeren van het Stede lijk Museum en Oxenaar van het Rijksmuseum Kröller-Müller) hun licht over de schilder schijnen. Gelijktijdig met de ten toonstelling is een mono grafie verschenen bij de Staatsuitgeverij drukkerij Maar ook internationaal haalt Cremer de oogst van een erkenning binnen. De Zwitserse uitgeverij Bente- ii-Verlag publiceert een omvangrijk boek. De Belgi sche kunsthistoricus F.de Vree ook mede-auteur van de SDU-uitgave) heeft hier met zijnFranse collega PRestany aan gewerkt. de tentoonstelling de stap in deze peridoe zet, verandert je gevoel. Er is een zekere rust be speurbaar. En na verloop van tijd, verschijnen er zelfs con crete vormen in beeld. Noord- afrika wordt ook bereisd. Cre mer stuit nog wel op de herin neringen aan de oorlog in El- Almein. Maar de geschilderde restanten van een oorlogsbar rière, bieden de rust van het achtergebleven roest. Dan verschijnt in 1964 de bij bel van de Barbaar. In alle pu bliciteit daaromheen verdwijnt de schilder. In het Niet? De vol gende stap is werkelijk opzien barend. Terwijl Holland in het geniep, onder de dekens 'IK Jan Cremer'leest, schildert de zelfde Cremer Hollandse land schappen. Volgezet met bloed rode Hollandse tulpen. En er steekt geen enkele adder onder het gras. Na de tulpen verschijnen de enige manier om de werke- likheid gestalte te geven, want in zogenaamde realistische nieuwsprogramma's en docu mentaires wordt de wereld vol gens hem geheel anders weer gegeven dan zij in het echt is. In Engeland bereiken Potters stukken kijkcijfers die erop duiden dat niet alleen de elite ernaar kijkt. Televisie is een medium dat volgens Potter als enige de grens tussen de sociale klassen kan doorbreken. In Ne derland ligt dat waarschijnlijk anders. De VPRO staat nog steeds te boek als een elitaire omroep, waar de werkende man geen boodschap aan heeft. 'The singing detective' zal wel nooit zo populair worden als Medisch Centrum West, al was het alleen maar omdat Dennis Potter de controverse gebruikt als instrument om de werke lijkheid naar de oppervlakte te ploegen. De televisie brengt de werkelijkheid keihard in de huiska mer, hoor je mediadeskundigen vaak zeggen. Het is waar. De beelden van de vliegshow in Duitsland maken grote in druk, ook al zie je ze voor de achtste keer. Maar het gebeurt vaker dat de werkelijkheid van de tv niet of niet helemaal de échte werkelijkheid is. Ook daarvan waren er deze week verschillende vorbeeldea Als horeca-gigant Van der Valk en zijn vrouw Toos hun ge luk mogen tonen aan Jongbloed en Joosten, is dat niet omdat ze in het nieuws zijn. De dagen ervoor had Henk van der Meijden Van der Valk al geloofd en geprezen in lange arti kelen in de Telegraaf. Het tv-optreden was slechts de climax van een zorgvuldig uitgedachte publiciteitscampagne, die wel verband zal houden met de overname door Van der Valk van Oriental Palace in Breukelen. Via de televisie kan een nieuwe werkelijkheid gemaakt worden. TV-films tonen vaak waar gebeurde verhalen, die door grote groepen kijkers als abosoluut waar geconsu meerd worden. Dinsdag zond de Tros de Amerikaanse tv- film 'Teddy' uit, over de zoon van senator Edward Kennedy. De jongen heeft een been verloren aan kanker, maar over leefde de ellende door wilskracht. De film gaf ongeveer één-vierde weer van wat er werke lijk gebeurd is in de familie Kennedy en dat gebeurde dan ook nog in suikerzoete beelden. Moeder Joan praat af en toe over haar alcoholisme en de medische behandeling die ze nodig heeft, maar je ziet haar geen moment met een fles of een glas. Haar kinderen vinden dat mammie wel eens raar doet, maar van de steeds terugkerende drankzucht en bijbe horende ellende merk je in de film 'Teddy' niks. De familie Kennedy heeft met het maken van de film in gestemd en dat zal wel de reden zijn dat de werkelijkheid behoorlijk is uitgekleed. Iedereen weet dat Edward Kennedy een rokkenjager was, die door de dood van zijn secretaresse Mary Jo Kopechne bij Chappaquiddick in grote moeilijkhe den kwam. In de film zagen we hem alleen maar als een drukbezette, maar zeer bezorgde vader. Eerder deze zomer was er een tv-film over de verslaving van Betty Ford, de vrouw van ex-president Gerald Ford, die wel realistischer was, maar toch ook de pijnlijke momenten zoveel mogelijk vermeed. Zo'n aanpak verbaast je eigenlijk niet meer, maar het gevolg is wel dat de tv de historie vak kundig verdraait en mensen zand in de ogen strooit. Zo kunnen we ooit rekenen op een daverende film over Dan Quayle, het loopmaatje van George Bush. Na een stormachtige entree als een jeugdige aanpakker met de kop van Robert Redford, weten we dat er geen centimeter deugt aan deze man. Maar een romantisch portret van een ambi tieuze knul, die heerlijke beloften strooit over dolenthou siaste zalen en 's nachts wakker ligt over het welzijn van zijn volk, lijkt onvermijdelijk. Veronica bakte het woensdagavond helemaal bruin. Aan gekondigd stond dat deze omroep een overzicht zou geven van het winterprogramma. Een stukje actualiteit dus, welis waar door de omroep zelf gecreëerd, maar de nieuwe plan nen van de club van één miljoen blijven nieuws. Maar wat gebeurde er? Het eerste kwartier werd in beslag genomen door een terugblik op het afgelopen jaar. Een trotse opsom ming, gebracht op een snelle, reclame-achtige manier. Alle neven-activiteiten van Veronica werden breed uitgemeten. Heel globaal werden daarna de plannetjes voor de ko mende winter genoemd. Lenferink, Tineke, Van Meekeren en vele anderen blijven. Dat de series 'Miami Vice' en 'Moonlighting' van het programma verdwijnen werd de gre tige, jonge kijkers niet meegedeeld. Het werd een lange propaganda-uitzending, die alle re gels overtreedt die er in Hilversum bestaan voor het re clame-maken voor de eigen club. Om Brinkman te sussen werd ook de minister even getoond (bij de opening van het Veronica-gebouw). Ja, je gelooft het niet, maar het is echt gel>eurd. t=) i 'niftnp a LONDEN (AP) - De op het buitenland gerichte uitzendin gen van de BBC, die miljoenen mensen in de hele wereld kennen als de BBC World Service, zullen nu ook door de Britse omroep zelf zo worden aangeduid. dieren in beeld. Eerst paarden. Maar de verwoesting is uitge bannen. Al zijn heftige har stocht draagt de schilder op aan zijn paardjes. Een blijvende relativering van zichzelf? Daar blijkt toch nog geen sprake van. De tulpenvel den doemen weer op. Maar er boven klapwiekt een zwarte adelaar. Met zijn veren be druipt hij het land: zwart bloed spat neer. Het is de voorbode van een door de mensen zelfge kozen ondergang. Elders laat de zwarte ade laar laat zijn schaduw vallen. Bloedrood ligt deze op een vlammend geel veld. Een sterk bewogen schilderij. Wat dit werk aangaat: Jan Cremer zal niet meer kunnen zeggen dat hij ook nooit van Van Gogh hoorde. Inmiddels wijzigt de adelaar zijn rol. Hij laat zich niet lan ger zonder meer afslachten. Maar slaat terug: 'Hunting Eagle', jagende adelaar. Cre mer is weer aan het vechten. Maar zo te zien, heeft hij de be heersing over zijn driften. Het talent stijgt boven de woede uit. Het meest recente werk is onthullend. Cremer heeft later eens in geschrifte zijn fascina tie beschreven voor de Hunnen. Hij voelt zich verwant met dit primitieve en impulsieve her dersvolk. Welnu, in het nieuwe werk tekent hij het legers in rust af. Het kamp van koning Atilla wordt ten tonele gevoerd. De grondvorm in de doeken, ver sterken het verlangen om zich gebonden weten aan een plek. Een driehoek, als de abstracte weergave van een tent. Jan Cremer, overzichtsten toonstelling in het Rijksmu- suem Twenthe, Lasondersingel 129, Enschede. Tot en met 16 oktober. Di. t/m vr. 10-17 uur. Za. en zo. 13-17 uur. De naam BBC External Servi ces, die naar directeur John Tusa toelicht 'ons steeds onge makkelijker om de schouders begon te zitten', wordt verlaten. „Wat alle anderen betreft zijn we altijd de BBC World Service geweest. We hebben daarom besloten om die naam door te voeren, omdat die vertrouwd, inzichtelijk en universeel is en onze wereldwijde functie dui delijk weerspiegelt," aldus Tu sa. De naam World Service was bij de luisteraars al sinds lang in zwang voor de Engelstalige uitzendingen, die de BBC 24 DEN HAAG (ANP) - De ac trice Nanni Vermeer is don derdag in Den Haag op 57- jarige leeftijd overleden. Ze speelde van 1964 tot ze in 1984 ziek werd bij de Haagse Comedie. Ze vestigde zich met haar man in Moraira, Spanje en keerde dit jaar terug naar Den Haag waar enige maanden geleden bleek dat haar ziekte dode lijk was. Johanna Maria Chatarina Noordermeer werd op 11 mei 1934 geboren in Beek. Ge trouwd met Joop van der Donk debuteerde Nanni van der Donk in 1954 bij de Schouwspe lers als mevrouw Halma in 'Boefje' van M. Brusse. Ze speelde enkele jaren bij Nieuw Jeugdtoneel, Arena/Nieuwe Komedie en Nieuw Rotterdams Toneel, deed twee jaar vrijwel alleen televisiewerk en werd in 1964 geëngageerd bij het to neelgezelschap in Den Haag. Daarbij vertolkte ze in twintig jaar ongeveer vijftig rollen ter wijl ze ook nog optrad in tele- visieprodukties bij de toenma lige NTS, de AVRO en NCRV. de uur per dag wijdt aan het be langrijkste nieuws in de we reld. Het is overigens de vierde keer dat de naam van de op het buitenland gerichte uitzendin gen wordt gewijzigd. De inter nationale dienst kwam in 1932 in het leven onder de naam BBC Empire Service. Zes jaar.; later, toen er ook uitzendingen in andere talen dan Engels in de ether kwamen, werd het Overseas Services. In 1952 werd die, het modieuze en deftige, ambtelijke taalgebruik van die tijd getrouw, weer veranderd in de nu afgedankte naam 'ex terne diensten'. AMSTERDAM (ANP) - De Brit Pete Field heeft de in ternationale Artis-cartoon- wedstrijd gewonnen. Hij krijgt de Gouden Aap en 2.000 gulden. Tweede en derde werden respectieve lijk Srecko Puntaric uit Joegoslavië en de Belg Luc Descheemaeker. Zij zijn be kroond met de Zilveren Aap (1.500 gulden) en de Bronzen Aap (1.000 gulden). Een eervolle vermelding kre gen Pavel Radosta uit Tsjecho- slowakije, Jos Geboes uit Bel gië, Pavildes Vangelis uit Grie kenland en Davor Stambuk uit Joegoslavië. De wedstrijd was uitge schreven door de Nederlandse Cartoonistenverenigingen De Tulp in het kader van het 150- jarig bestaan van de Amster damse dierentuin. Cartoonisten uit 38 landen stuurden 1531 te keningen in, alle met het thema 'Dier en Mens'. Een jury selec teerde zestig cartoons uit 21 landen, welke te zien zijn in de dierentuin. Deze expositie duurt tot en met 30 oktober en is voor Artis-bezoekers gratis toegankelijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 61