Concurrenten: Tipo en Golf
i-KORTING
itroën BX voor negentiger jaren
Topmodel bij Hyundai
zorgt voor verrassing
Opel Vectra met lijnen
uit de Omega-reeks
Snelle VW Corrado is
duur maar comfortabel
FIAT EN VOLKSWAGEN STEKEN ELKAAR NAAR DE KROON
MotoRAI in najaar
ierjaarlijkse autokosten
nu 78,-
nu 119,-
nu 189,-
KEUKEN PRETTY
TEGELS
8.95
HAARTEGELS
)0
IS
■N
15
15
10
MASSIEF HOUTEN
LEDIKANTEN
95
95
98
25
90
95
A's
95
I'S
95
.98
.98
.95
MATRASSEN
ALTIJD KORTING
LOPERS
VITRAGE
6.95
8.95
15.95
OVERGORDIJNEN
VELOURS-
ÏÏDIJNE,,16.95
THEEDOEKEN
BADDOEKEN
S* 4.95
WASHANDJES
nu 0.98!
MEUBELSTOF
16.95
NIEUWE
COLLECTIE
NACHTHEMDEN
29.95!
SLOPEN
■T 3.95.
HOESLAKENS
NT00 16.50!
r200 21.95[
DEKBED
OVERTREKKEN
r200 49.95.
/oninginrichting
ikstraat 34, Axel,
01155-1434
ï^fiTEM CONSUMENT VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988
MASSIEF HOUTEN
LEDIKANT
nu 275.00
nu 45.-
nu 59.-
nu 75.-
159.-
NORMA MERK
MATRASSEN
Zwaar
Vreter
Sober
Comfort
Soepeler
Benzine
Radio
Jute rug
project kwaliteit
Jute rug
multi color
Jute rug
exclusief
6.95
1-pers. met
lattenbodem no nn
Nu 90.UU
60/120
80/190
90/200
120/190
130/190
140/200
160/200
180/200
ROLGORDIJNEN
gratis geplaatst
25% korting
op VERTICALE
JALOEZIEËN
ALLE BREEDTEN
kokos en nylon
150 hoog
Nu
180 hoog
Nu
220 hoog
Nu
6 kleuren nc
Nu 7.93
Seahorse
mr 4.98
Nu
Nu
i4u0/20° 28.95!
T1
In de ontwerp- en ontwikkelingsstudio's
van Citroen wordt momenteel hard ge
werkt aan twee nieuwe modellen: de op
volger van de huidige CX die in de loop
i volgend jaar te verwachten is en de tweede ge
ntle van de succesvolle BX-reeks.
eerste tekeningen van de BX laten duidelijk
jen da! Citroen in de jaren 90 afstapt van de mo-
Mijn, waarmee de BX de afgelopen jaren - juist
'i een periode dat de meeste nieuwe modellen bij
concurrenten steeds nadrukkelijker op elkaar
l'n gaan lijken - opvallend is gebleven in het to-
{le Europese wagenpark.
j nieuwe BX, die natuurlijk ook in de toekomst
lorwielaandrijving houdt en zijn aandrijving
_t van een dwars voorin geplaatste motor, krijgt
sn betere stroomlijn dan het huidige model. Dat
fctekent wel een afscheid van het karaktervolle
uiterlijk dat de BX tot dit moment siert.
De BX zal - wanneer de wagen in het begin van de
jaren negentig in produktie gaat - wel beter passen
in de totale Citroën-lijn. De eerste berichten over
de nieuwe CX (die waarschijnlijk als DX door het
leven zal gaan) spreken over een silhouet dat in
grote üjnen overeenkomt met de door de Auto
kampioen gepubliceerde tekening van de komende
BX.
Zo gaat de nieuwe Citroen BX er volgens de Autokampioen uitzien.
Sensationeel autonieuws komt aan het einde van dit jaar uit Zuid-
Korea. Hyundai gaat het programma uitbreiden met een zeer
ruime en moderne middenklasser.
De nieuwe Hyundai, die de naam Sonata heeft gekregen, heeft
niet alleen de buitenafmetingen van de nieuwe Opel Omega, maar
overtreft met een lengtemaat van 4.68 meter rechtstreekse concur
renten als de Volkswagen Passat, de Audi 80, de Ford Sierra, de
Peugeot 405 en Japanners als de Honda Accord, Mazda 626 en de
Toyota Camry.
W In technisch opzicht heeft de Sonata erg veel te bieden. Alle be
schikbare motoren (van 1.8 tot en met 2.4 liter) zijn bijvoorbeeld
standaard voorzien van electronische brandstofinjectie. Stuurbe
krachtiging en een vijfversnellingsbak horen eveneens tot de basis
uitrusting van deze op de voorwielen aangedreven Koreaan.
W De Sonata, die strak en uiterst modern gelijnd is (in de carros
serie gelijnde ruiten, half verzonken ruitenwissers en een hoog op
lopende zeer ruime kofferruimte), gaat in de goedkoopste uitvoe
ring rond 30000 gulden kosten.
V-y V'Mr
*2..
.<4 v*
Ie Golf is een kwestie van vertrouwen.
140/200 met
lattenbodem
nu
Omdat de meeste fabrikanten hun
nieuwe modellen in het najaar uit
brengen, is het van vroeger be
kende RAI Motorweek-einde de
finitief naar een later tijdstip in het jaar ver
plaatst.
De MotoRAI wordt dit jaar van vrijdag 21
tot en met zondag 23 oktober in de RAI ge
houden. Er wordt een compleet overzicht
geboden van vrijwel alle merken en typen
motorfietsen. Naar verwachting zullen vele
nieuwe modellen voor het eerst in Neder
land te zien zijn.
In binnenvering, polyether.
en schuimrubber
nu 40.- tot 175.-
KORTING
ervolg van Consument 1
komt er een middengroep van Fiat Tipo,
Jlazda 323, Toyota Corolla en Volvo 340. Van die
agens heeft de Tipo nog wel kansen om straks
lal goedkoper uit te vallen. Omdat de leasemaat-
lappij nog geen ervaring heeft met dit nieuwe
ï'odel, maar wel slechte met zijn voorganger de
Jtmo, is men voorzichtig geweest met de inruil-
rjs. De onderhoudskosten zijn voorzichtig hoog
tornden. De brandstofkosten zeer gemiddeld,
aar wij (zie de test elders in deze bijlage) een uit-
onderlijk laag verbruik noteerden,
lord zit met de Escort op een mooie middenposi-
'e. Maar Ford moet het toch afleggen tegen de
Ijibtop van Citroen, Nissan Sunny, Peugeot 309 en
volkswagen Golf, die elkaar per maand nog geen
to tientjes toegeven.
Niveau
I* twee negatieve uitschieters blijven zichtbaar als
e uitrusting op een gelijker niveau wordt getrok-
m. De Volvo komt dan ook al boven de vijftig
aille. Maar tussen nummer vier Mazda en num-
'ff negen Fiat zit nog maar een gat van vijfhon-
erd gulden per jaar.
e bedragen die bij sommige merken met de extra
:c«soires zijn gemoeid, tikken dan ook stevig
W: de Golf kost bijna drieduizend gulden meer,
le Citroen 2700 gulden, de Opel 2600. En uit de
ptwaarden blijkt dat de leasemaatschappij tegen
Ele ex'ra uitgaven geen hogere inruilprijs verwacht.
Ie mag stellen dat Opel en Volkswagen uit de eer-
F s'andaard-vergelijking zo gunstig te voorschijn
*amen, omdat zij hun auto's volledig uitgekleed
"eren.
rosten zijn even absoluut als relatief. Absoluut in
>nlen' relatief in de verhouding tot 'hoeveel auto
jVoor je geld krijgt'. Een voorzichtige conclusie:
Iwee Franse wagens, Peugeot en Citroen, doen
niet de prijs kwaliteitsverhouding in de eerste
opvallend goed. Wie met vijfentwintig
ue op stap gaat voor een andere auto, lijkt hier
i n aantrekkelijk alternatief voor de Duitse een-
f"ud te kunnen vinden.
De Tipo heeft een gunstig brandstofverbruik.
Door Willem Reijn
'Gut, sehr gut', rapporteert de Duitse
autotester in de Fiat-reclamespot zijn ba
zen, nadat hij een Fiat Tipo uitvoerig had
beproefd. Mar hoe goed is de Tipo ten
opzichte van de Volkswagen Golf als de wagens wat
objectiever worden vergeleken?
De Fiat Tipo is, om maar meteen in huis te vallen,
een heel leuke auto. Zowel qua uiterlijk als qua
binnenruimte is de Tipo een begerenswaardige wa
gen. De auto is met zijn krappe vier meter lengte
compact, straalt kracht uit, is wel breed (1.70 me
ter) en heeft door de typische derde zijruitjes een
eigen gezicht. Dat is uitzonderlijk in een tijd dat de
windtunnel tot dertien-in-een-dozijn-modellen
leidt.
Wij reden, door toeval, twee Tipo's: de 1400-cc ba
sis- en DGT-uitvoeringen. De eerste is al redelijk
compleet uitgerust. De Tipo basis heeft vier deuren
en een grote achterklep (vijfdeurs heet dat ten on
rechte), een vijfversnellingsbak, een klokje, een in
terval op de ruitenwissers, een achterruitwisser,
achteruitrijlampen, links en rechts buitenspiegels,
dagteller, gordels voor in hoogte verstelbaar, gor
dels achter en kofferruimteverlichting. Bij de
DGT-uitvoering komt daar nog eens bij: een digi
taal dashboard met toerenteller, getint glas, een
checkpannel (gesloten deuren etc.), centrale por
tiervergrendeling en elektrisch bedienbare ruiten
voor. De basis-Tipo kost 24.450, voor de DGT
komt de prijs op 26.500. We vermelden de uitrus
ting, omdat de compleetheid een aantrekkelijk
aankoopargument is.
De Tipo is op papier de opvolger van de Ritmo,
die in zijn nadagen voor nog geen zeventiendui
zend gulden van de hand ging. Dat gat van acht
duizend gulden is groot, voor degene die binnen
het merk wil meegroeien. Maar de klant krijgt er
wel een zeer complete én veel ruimere wagen voor,
terwijl hij ook behoed moet büjven voor roest om
dat het Fiat-staal voor zeventig procent verzinkt is.
Daarnaast is er ruim gebruik gemaakt van kunst
stof. De degelijkheid moet verder worden bevor
derd door het gebruik van zwaardere materialen.
Dat heeft de wagen relatief wel zwaar gemaakt in
zijn klasse: 950 kilogram.
Maar de Fiat Tipo is minder een opvolger van de
Ritmo als wel een 'Golf-vreter', zoals de Italiaanse
autogigant heeft aangekondigd. De Golf II kwam
eind '83 op de markt, is dus al vijf jaar in de hui
dige verschijning te koop en stamt af van de Golf I,
die halverwege de jaren zeventig het VAG-concern
uit het slop haalde. De Golf is de nummer één van
Europa in het kleinere middenklasse-segment. De
Golf moet het hebben van betrouwbaarheid, goede
rij-eigenschappen en vooral ook een goede inruil
prijs.
De uitrusting is daarentegen sober. Wij reden de
C- ofwel basisuitvoering en die is ronduit kaal.
Geen klokje, geen dagteller, geen spiegeltje in het
rechterzonneklepje, kortom, een vervoermiddel
zonder pret. Voor alles moet worden betaald.
De Golf is in buitenmaten even groot als de Fiat,
maar is reeds langer geleden getekend en heeft
daardoor beduidend minder binnenruimte, ook al
omdat de auto wel wat smaller is. De kofferruimte
is overigens zeker niet minder dan die van de Tipo.
Je kunt er je spullen in kwijt, zonder overdadig te
zijn. Maar dat is bij een 'two-box-car' (een wagen
zonder aparte aangebouwde kofferbak) ook geen
regel.
Het comfort van de Tipo is wat groter dan dat van
de Golf. Dat komt vooral door de grotere binnen
ruimte. Het zitcomfort was gelijk, zij het dat de
Golf was uitgerust met een apart pakket, waardoor
voor 1500 ook betere dan de normale Golf-stoe-
len waren geplaatst. Het motor-geluid viel in beide
gevallen te pruimen. De Fiat had wel wat teveel
wind- en bandenlawaai te voorduren, ondanks de
zo bijzondere luchtweerstandswaarde van 0.31.
Motorisch moeten we, zo vond men bij VW-impor-
teur PON, niet naar cilinder-inhoud vergelijken
maar naar geleverde PK's. En dus zetten we tegen
over de 1400-cc-Fiat-motor de 1600-cc-VW-motor.
Beide leveren ongeveer zeventig paardekrachten
ofwel 52 kiloWatts. De VW heeft een katalysator
onder de wagen hangen, de Fiat heet van nature
'beperkt schoon' te zijn.
De Golf-1600 laat zich wat soepeler berijden dan
de Italiaanse concurrent. Dat is enerzijds een ge
volg van het verschil in gewicht (de Tipo weegt
honderd kilo meer), anderzijds gaan er bij de Fiat
tussen motor en wielen waarschijnlijk wat meer
paardekrachten verloren.
Toch wil dat niet zeggen dat de Fiat minnetjes is
bedeeld. De Golf 'hangt' wat beter aan het gas,
maar de Tipo levert voldoende vermogen om snel
in te kunnen halen. De topsnelheden van de auto's
liggen met ruim honderdzestig kilometer per uur
op hetzelfde niveau.
De wegligging en het voorspelbare, mooi gelijkma
tige weggedrag van de Golf is vermaard. Het was
aan Fiat om die te evenaren of liefst te overtreffen.
Dat evenaren is de Italianen gelukt. Beide wagens
hellen nauweüjks over in snel genomen bochten,
dreigen niet vlug uit te breken als het hard gaat en
liggen keurig stabiel op rechte einden, zonder dat
de wind van de koers doet afwijken. Gewoon erg
goed dus.
De Fiat is veel zuiniger dan de VW. Oorzaken: een
zeer goede stroomlijning, minder motorinhoud,
een vijfde versnelling en geen katalysator. De Tipo
kwam bij ons uit op 1 op 15 en 1 op 14.6. Uitzon
derlijk goede cijfers, die we eerder alleen bij veel
kleinere wagens boekten. De Golf gebruikte een li
ter op 12.5 kilometer. Een heel gewoon gemiddelde
en goed vergelijkbaar met de Ford Escort en de
Opel Kadett.
Hoe goed is de Fiat Tipo in vergelijking met de
Golf? Per saldo inderdaad goed. Als we de Golf-
1600 op hetzelfde niveau willen uitrusten als de
Fiat 1400 DGT, dan blijven we optellen: de vijf
deurs CL kost ƒ29.190, vijfversnellingsbak ƒ925,
in hoogte verstelbare gordels voor ƒ92, centrale
portiervergrendeling 695, elektrisch bedienbare
zijruiten 2460, toerenteller 606 en getint glas
1087. Dat is samen 35.055 exclusief afleverings-
kosten. En dan moeten er nog gordels achterin.
Wie dus op enige luxe is gesteld, heeft in de Tipo
een zeer interessante aanbieding. Maar de be
trouwbaarheid van de Fiat moet zich nog bewijzen.
De eerste tekenen zijn gunstig. De afwerking van
onze wagens was goed. Slechts de ontstoring voor
de radio had wat beter gekund.
De Fiat Tipo is beter voor wat betreft uitrusting,
binnenruimte, model, brandstofverbruik en prijs.
De Golf-motor is wat soepeler. De VW-dealer
heeft echter het vaste vertrouwen in het verleden al
verworven en heeft dus qua klantenbinding een
voorsprong op zijn concurrent. De Fiat-dealer zal
er nu aan moeten gaan werken om Golf-, Kadett-
en Escort-rijders over de streep te krijgen. De wa
gen heeft hij, nu het vertrouwen nog.
Is de Fiat 'gut, sehr gut'? Gut, ja. Sehr gut moeten
we nog afwachten.
Type:
Prijs:
Maten:
Gewicht:
Motor:
Max. Vermogen:
Prestaties:
acc. 0-100:
topsnelheid:
Verbruik:
(fabrieksopgave)
90 km u:
120 km u:
stadsrit:
testgemiddelde
Srt brandstof:
Goed:
Minder:
Kosten: zie voorpagina.
Fiat Tipo 1.4 Golf 1600
24.350 ƒ27.515
3958x1700x1445 3985x1665x1415
950 kg835 kg
1372 cc 4-cil1595 cc 4-cil
52 kW (71 pk)53 kW (72 pk)
13 sec
161
13.5 sec
164.
eurosuper
1 op 19.21 op 17
1 op 141 op 12.5
1 op 11.81 op 11.2
1 op 14.81 op 12.5
eurosuper
mooi model
zeer ruim
zuinig
complete uitrusting
ontstoring radio
matige restwaarde
degelijke afwerking
soepele motor
wegligging
zeer karige uitrusting
stevig geprijsd
Met de Vectra voltooit Opel zijn nieuwe generatie auto's.
Eind oktober verschijnt de opvolger van de Opel Ascona in ons
land. Net als bij de vroegere Rekord heeft Opel ook ditmaal voor
een nieuwe naam gekozen: de laatste aanwinst in de middenklasse
gaat als Vectra door het leven.
W Met de Vectra voltooit de fabriek in Rudelsheim haar nieuwe
generatie auto's die enkele jaren geleden met de Kadett begon en
daarna werd gevolgd door de Omega-reeks op de plaats waar voor
dien de Opel Rekord had geopereerd.
W Bij de Vectra zijn duidelijke overeenkomsten te ontdekken met
de Omega. De neus van de wagen loopt sterk af, terwijl de achter
kant relatief hoog is. De carrosserie is erg glad. Zijruiten en sloten
'steken' dus niet uit, terwijl de ruitewissers verzonken zijn.
De Vectra wordt als sedan (door de extra derde zijruit is de
overeenkomst met de Omega overduidelijk) en als 5-deurs ge
bouwd. Alle 4-cilinders zijn gekoppeld aan een 5 versnellingsbak;
er is ook een automatische versnellingsbak.
Over de prijzen van de wagens is op dit moment nog niets be
kend. Aangenomen mag worden dat de goedkoopste Vectra een
prijs krijgt tussen 28000 en 29000.
Kleintjes worden in de loop van de jaren niet alleen groot, maar
worden ook steeds duurder. Met deze conclusie heeft men niet al
leen in het gezinsleven te maken, ook voor de produkten die de
auto-industrie aflevert, gaat dit op.
Ver voor de tweede wereldoorlog startte men in Duitsland met
de ontwikkeling van een wagen voor het volk. Jarenlang heeft de
Volkswagen Kever dit symbool met trots kunnen dragen. Maar dat
deze wagen, en de later gebouwden Polo's, Jetta's, Passat's en Sci-
rocco's, de huidige autobouwers in Wolfsburg in staat zouden stel
len om een volbloed sportwagen op de markt te brengen, had in die
beginjaren niemand voor mogelijk gehouden.
W Met de komst van de nieuwe Corrado rond Volkswagen niet al
leen wat prestaties, maar ook wat prijs betreft, het programma
naar boven af. Het nieuwe topmodel komt begin volgend jaar naar
Nederland en gaat dan rond 70 000.- kosten.
W Voor dit bedrag komt men wel in het bezit van een heel bijzon
dere auto. Niet alleen de lijn van de Corrado kan opvallend ge
noemd worden, de prestaties en de rijeigenschappen mogen er ook
zijn. De slechts 4 meter lange Corrado heeft een topsnelheid van
225 km/u en ac
celereert van 0
naar 100 km/u
in 8,3 seconden.
Volgens de fa
brieksopgave
büjft het brand
stofverbruik
(Eurosuper) met
ruim 1 op 12
binnen de per
ken.
Begin volgend jaar komt de Corrado naar Ne
derland.