Concurrenten: Tipo en Golf i-KORTING itroën BX voor negentiger jaren Topmodel bij Hyundai zorgt voor verrassing Opel Vectra met lijnen uit de Omega-reeks Snelle VW Corrado is duur maar comfortabel FIAT EN VOLKSWAGEN STEKEN ELKAAR NAAR DE KROON MotoRAI in najaar ierjaarlijkse autokosten nu 78,- nu 119,- nu 189,- KEUKEN PRETTY TEGELS 8.95 HAARTEGELS )0 IS ■N 15 15 10 MASSIEF HOUTEN LEDIKANTEN 95 95 98 25 90 95 A's 95 I'S 95 .98 .98 .95 MATRASSEN ALTIJD KORTING LOPERS VITRAGE 6.95 8.95 15.95 OVERGORDIJNEN VELOURS- ÏÏDIJNE,,16.95 THEEDOEKEN BADDOEKEN S* 4.95 WASHANDJES nu 0.98! MEUBELSTOF 16.95 NIEUWE COLLECTIE NACHTHEMDEN 29.95! SLOPEN ■T 3.95. HOESLAKENS NT00 16.50! r200 21.95[ DEKBED OVERTREKKEN r200 49.95. /oninginrichting ikstraat 34, Axel, 01155-1434 ï^fiTEM CONSUMENT VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988 MASSIEF HOUTEN LEDIKANT nu 275.00 nu 45.- nu 59.- nu 75.- 159.- NORMA MERK MATRASSEN Zwaar Vreter Sober Comfort Soepeler Benzine Radio Jute rug project kwaliteit Jute rug multi color Jute rug exclusief 6.95 1-pers. met lattenbodem no nn Nu 90.UU 60/120 80/190 90/200 120/190 130/190 140/200 160/200 180/200 ROLGORDIJNEN gratis geplaatst 25% korting op VERTICALE JALOEZIEËN ALLE BREEDTEN kokos en nylon 150 hoog Nu 180 hoog Nu 220 hoog Nu 6 kleuren nc Nu 7.93 Seahorse mr 4.98 Nu Nu i4u0/20° 28.95! T1 In de ontwerp- en ontwikkelingsstudio's van Citroen wordt momenteel hard ge werkt aan twee nieuwe modellen: de op volger van de huidige CX die in de loop i volgend jaar te verwachten is en de tweede ge ntle van de succesvolle BX-reeks. eerste tekeningen van de BX laten duidelijk jen da! Citroen in de jaren 90 afstapt van de mo- Mijn, waarmee de BX de afgelopen jaren - juist 'i een periode dat de meeste nieuwe modellen bij concurrenten steeds nadrukkelijker op elkaar l'n gaan lijken - opvallend is gebleven in het to- {le Europese wagenpark. j nieuwe BX, die natuurlijk ook in de toekomst lorwielaandrijving houdt en zijn aandrijving _t van een dwars voorin geplaatste motor, krijgt sn betere stroomlijn dan het huidige model. Dat fctekent wel een afscheid van het karaktervolle uiterlijk dat de BX tot dit moment siert. De BX zal - wanneer de wagen in het begin van de jaren negentig in produktie gaat - wel beter passen in de totale Citroën-lijn. De eerste berichten over de nieuwe CX (die waarschijnlijk als DX door het leven zal gaan) spreken over een silhouet dat in grote üjnen overeenkomt met de door de Auto kampioen gepubliceerde tekening van de komende BX. Zo gaat de nieuwe Citroen BX er volgens de Autokampioen uitzien. Sensationeel autonieuws komt aan het einde van dit jaar uit Zuid- Korea. Hyundai gaat het programma uitbreiden met een zeer ruime en moderne middenklasser. De nieuwe Hyundai, die de naam Sonata heeft gekregen, heeft niet alleen de buitenafmetingen van de nieuwe Opel Omega, maar overtreft met een lengtemaat van 4.68 meter rechtstreekse concur renten als de Volkswagen Passat, de Audi 80, de Ford Sierra, de Peugeot 405 en Japanners als de Honda Accord, Mazda 626 en de Toyota Camry. W In technisch opzicht heeft de Sonata erg veel te bieden. Alle be schikbare motoren (van 1.8 tot en met 2.4 liter) zijn bijvoorbeeld standaard voorzien van electronische brandstofinjectie. Stuurbe krachtiging en een vijfversnellingsbak horen eveneens tot de basis uitrusting van deze op de voorwielen aangedreven Koreaan. W De Sonata, die strak en uiterst modern gelijnd is (in de carros serie gelijnde ruiten, half verzonken ruitenwissers en een hoog op lopende zeer ruime kofferruimte), gaat in de goedkoopste uitvoe ring rond 30000 gulden kosten. V-y V'Mr *2.. .<4 v* Ie Golf is een kwestie van vertrouwen. 140/200 met lattenbodem nu Omdat de meeste fabrikanten hun nieuwe modellen in het najaar uit brengen, is het van vroeger be kende RAI Motorweek-einde de finitief naar een later tijdstip in het jaar ver plaatst. De MotoRAI wordt dit jaar van vrijdag 21 tot en met zondag 23 oktober in de RAI ge houden. Er wordt een compleet overzicht geboden van vrijwel alle merken en typen motorfietsen. Naar verwachting zullen vele nieuwe modellen voor het eerst in Neder land te zien zijn. In binnenvering, polyether. en schuimrubber nu 40.- tot 175.- KORTING ervolg van Consument 1 komt er een middengroep van Fiat Tipo, Jlazda 323, Toyota Corolla en Volvo 340. Van die agens heeft de Tipo nog wel kansen om straks lal goedkoper uit te vallen. Omdat de leasemaat- lappij nog geen ervaring heeft met dit nieuwe ï'odel, maar wel slechte met zijn voorganger de Jtmo, is men voorzichtig geweest met de inruil- rjs. De onderhoudskosten zijn voorzichtig hoog tornden. De brandstofkosten zeer gemiddeld, aar wij (zie de test elders in deze bijlage) een uit- onderlijk laag verbruik noteerden, lord zit met de Escort op een mooie middenposi- 'e. Maar Ford moet het toch afleggen tegen de Ijibtop van Citroen, Nissan Sunny, Peugeot 309 en volkswagen Golf, die elkaar per maand nog geen to tientjes toegeven. Niveau I* twee negatieve uitschieters blijven zichtbaar als e uitrusting op een gelijker niveau wordt getrok- m. De Volvo komt dan ook al boven de vijftig aille. Maar tussen nummer vier Mazda en num- 'ff negen Fiat zit nog maar een gat van vijfhon- erd gulden per jaar. e bedragen die bij sommige merken met de extra :c«soires zijn gemoeid, tikken dan ook stevig W: de Golf kost bijna drieduizend gulden meer, le Citroen 2700 gulden, de Opel 2600. En uit de ptwaarden blijkt dat de leasemaatschappij tegen Ele ex'ra uitgaven geen hogere inruilprijs verwacht. Ie mag stellen dat Opel en Volkswagen uit de eer- F s'andaard-vergelijking zo gunstig te voorschijn *amen, omdat zij hun auto's volledig uitgekleed "eren. rosten zijn even absoluut als relatief. Absoluut in >nlen' relatief in de verhouding tot 'hoeveel auto jVoor je geld krijgt'. Een voorzichtige conclusie: Iwee Franse wagens, Peugeot en Citroen, doen niet de prijs kwaliteitsverhouding in de eerste opvallend goed. Wie met vijfentwintig ue op stap gaat voor een andere auto, lijkt hier i n aantrekkelijk alternatief voor de Duitse een- f"ud te kunnen vinden. De Tipo heeft een gunstig brandstofverbruik. Door Willem Reijn 'Gut, sehr gut', rapporteert de Duitse autotester in de Fiat-reclamespot zijn ba zen, nadat hij een Fiat Tipo uitvoerig had beproefd. Mar hoe goed is de Tipo ten opzichte van de Volkswagen Golf als de wagens wat objectiever worden vergeleken? De Fiat Tipo is, om maar meteen in huis te vallen, een heel leuke auto. Zowel qua uiterlijk als qua binnenruimte is de Tipo een begerenswaardige wa gen. De auto is met zijn krappe vier meter lengte compact, straalt kracht uit, is wel breed (1.70 me ter) en heeft door de typische derde zijruitjes een eigen gezicht. Dat is uitzonderlijk in een tijd dat de windtunnel tot dertien-in-een-dozijn-modellen leidt. Wij reden, door toeval, twee Tipo's: de 1400-cc ba sis- en DGT-uitvoeringen. De eerste is al redelijk compleet uitgerust. De Tipo basis heeft vier deuren en een grote achterklep (vijfdeurs heet dat ten on rechte), een vijfversnellingsbak, een klokje, een in terval op de ruitenwissers, een achterruitwisser, achteruitrijlampen, links en rechts buitenspiegels, dagteller, gordels voor in hoogte verstelbaar, gor dels achter en kofferruimteverlichting. Bij de DGT-uitvoering komt daar nog eens bij: een digi taal dashboard met toerenteller, getint glas, een checkpannel (gesloten deuren etc.), centrale por tiervergrendeling en elektrisch bedienbare ruiten voor. De basis-Tipo kost 24.450, voor de DGT komt de prijs op 26.500. We vermelden de uitrus ting, omdat de compleetheid een aantrekkelijk aankoopargument is. De Tipo is op papier de opvolger van de Ritmo, die in zijn nadagen voor nog geen zeventiendui zend gulden van de hand ging. Dat gat van acht duizend gulden is groot, voor degene die binnen het merk wil meegroeien. Maar de klant krijgt er wel een zeer complete én veel ruimere wagen voor, terwijl hij ook behoed moet büjven voor roest om dat het Fiat-staal voor zeventig procent verzinkt is. Daarnaast is er ruim gebruik gemaakt van kunst stof. De degelijkheid moet verder worden bevor derd door het gebruik van zwaardere materialen. Dat heeft de wagen relatief wel zwaar gemaakt in zijn klasse: 950 kilogram. Maar de Fiat Tipo is minder een opvolger van de Ritmo als wel een 'Golf-vreter', zoals de Italiaanse autogigant heeft aangekondigd. De Golf II kwam eind '83 op de markt, is dus al vijf jaar in de hui dige verschijning te koop en stamt af van de Golf I, die halverwege de jaren zeventig het VAG-concern uit het slop haalde. De Golf is de nummer één van Europa in het kleinere middenklasse-segment. De Golf moet het hebben van betrouwbaarheid, goede rij-eigenschappen en vooral ook een goede inruil prijs. De uitrusting is daarentegen sober. Wij reden de C- ofwel basisuitvoering en die is ronduit kaal. Geen klokje, geen dagteller, geen spiegeltje in het rechterzonneklepje, kortom, een vervoermiddel zonder pret. Voor alles moet worden betaald. De Golf is in buitenmaten even groot als de Fiat, maar is reeds langer geleden getekend en heeft daardoor beduidend minder binnenruimte, ook al omdat de auto wel wat smaller is. De kofferruimte is overigens zeker niet minder dan die van de Tipo. Je kunt er je spullen in kwijt, zonder overdadig te zijn. Maar dat is bij een 'two-box-car' (een wagen zonder aparte aangebouwde kofferbak) ook geen regel. Het comfort van de Tipo is wat groter dan dat van de Golf. Dat komt vooral door de grotere binnen ruimte. Het zitcomfort was gelijk, zij het dat de Golf was uitgerust met een apart pakket, waardoor voor 1500 ook betere dan de normale Golf-stoe- len waren geplaatst. Het motor-geluid viel in beide gevallen te pruimen. De Fiat had wel wat teveel wind- en bandenlawaai te voorduren, ondanks de zo bijzondere luchtweerstandswaarde van 0.31. Motorisch moeten we, zo vond men bij VW-impor- teur PON, niet naar cilinder-inhoud vergelijken maar naar geleverde PK's. En dus zetten we tegen over de 1400-cc-Fiat-motor de 1600-cc-VW-motor. Beide leveren ongeveer zeventig paardekrachten ofwel 52 kiloWatts. De VW heeft een katalysator onder de wagen hangen, de Fiat heet van nature 'beperkt schoon' te zijn. De Golf-1600 laat zich wat soepeler berijden dan de Italiaanse concurrent. Dat is enerzijds een ge volg van het verschil in gewicht (de Tipo weegt honderd kilo meer), anderzijds gaan er bij de Fiat tussen motor en wielen waarschijnlijk wat meer paardekrachten verloren. Toch wil dat niet zeggen dat de Fiat minnetjes is bedeeld. De Golf 'hangt' wat beter aan het gas, maar de Tipo levert voldoende vermogen om snel in te kunnen halen. De topsnelheden van de auto's liggen met ruim honderdzestig kilometer per uur op hetzelfde niveau. De wegligging en het voorspelbare, mooi gelijkma tige weggedrag van de Golf is vermaard. Het was aan Fiat om die te evenaren of liefst te overtreffen. Dat evenaren is de Italianen gelukt. Beide wagens hellen nauweüjks over in snel genomen bochten, dreigen niet vlug uit te breken als het hard gaat en liggen keurig stabiel op rechte einden, zonder dat de wind van de koers doet afwijken. Gewoon erg goed dus. De Fiat is veel zuiniger dan de VW. Oorzaken: een zeer goede stroomlijning, minder motorinhoud, een vijfde versnelling en geen katalysator. De Tipo kwam bij ons uit op 1 op 15 en 1 op 14.6. Uitzon derlijk goede cijfers, die we eerder alleen bij veel kleinere wagens boekten. De Golf gebruikte een li ter op 12.5 kilometer. Een heel gewoon gemiddelde en goed vergelijkbaar met de Ford Escort en de Opel Kadett. Hoe goed is de Fiat Tipo in vergelijking met de Golf? Per saldo inderdaad goed. Als we de Golf- 1600 op hetzelfde niveau willen uitrusten als de Fiat 1400 DGT, dan blijven we optellen: de vijf deurs CL kost ƒ29.190, vijfversnellingsbak ƒ925, in hoogte verstelbare gordels voor ƒ92, centrale portiervergrendeling 695, elektrisch bedienbare zijruiten 2460, toerenteller 606 en getint glas 1087. Dat is samen 35.055 exclusief afleverings- kosten. En dan moeten er nog gordels achterin. Wie dus op enige luxe is gesteld, heeft in de Tipo een zeer interessante aanbieding. Maar de be trouwbaarheid van de Fiat moet zich nog bewijzen. De eerste tekenen zijn gunstig. De afwerking van onze wagens was goed. Slechts de ontstoring voor de radio had wat beter gekund. De Fiat Tipo is beter voor wat betreft uitrusting, binnenruimte, model, brandstofverbruik en prijs. De Golf-motor is wat soepeler. De VW-dealer heeft echter het vaste vertrouwen in het verleden al verworven en heeft dus qua klantenbinding een voorsprong op zijn concurrent. De Fiat-dealer zal er nu aan moeten gaan werken om Golf-, Kadett- en Escort-rijders over de streep te krijgen. De wa gen heeft hij, nu het vertrouwen nog. Is de Fiat 'gut, sehr gut'? Gut, ja. Sehr gut moeten we nog afwachten. Type: Prijs: Maten: Gewicht: Motor: Max. Vermogen: Prestaties: acc. 0-100: topsnelheid: Verbruik: (fabrieksopgave) 90 km u: 120 km u: stadsrit: testgemiddelde Srt brandstof: Goed: Minder: Kosten: zie voorpagina. Fiat Tipo 1.4 Golf 1600 24.350 ƒ27.515 3958x1700x1445 3985x1665x1415 950 kg835 kg 1372 cc 4-cil1595 cc 4-cil 52 kW (71 pk)53 kW (72 pk) 13 sec 161 13.5 sec 164. eurosuper 1 op 19.21 op 17 1 op 141 op 12.5 1 op 11.81 op 11.2 1 op 14.81 op 12.5 eurosuper mooi model zeer ruim zuinig complete uitrusting ontstoring radio matige restwaarde degelijke afwerking soepele motor wegligging zeer karige uitrusting stevig geprijsd Met de Vectra voltooit Opel zijn nieuwe generatie auto's. Eind oktober verschijnt de opvolger van de Opel Ascona in ons land. Net als bij de vroegere Rekord heeft Opel ook ditmaal voor een nieuwe naam gekozen: de laatste aanwinst in de middenklasse gaat als Vectra door het leven. W Met de Vectra voltooit de fabriek in Rudelsheim haar nieuwe generatie auto's die enkele jaren geleden met de Kadett begon en daarna werd gevolgd door de Omega-reeks op de plaats waar voor dien de Opel Rekord had geopereerd. W Bij de Vectra zijn duidelijke overeenkomsten te ontdekken met de Omega. De neus van de wagen loopt sterk af, terwijl de achter kant relatief hoog is. De carrosserie is erg glad. Zijruiten en sloten 'steken' dus niet uit, terwijl de ruitewissers verzonken zijn. De Vectra wordt als sedan (door de extra derde zijruit is de overeenkomst met de Omega overduidelijk) en als 5-deurs ge bouwd. Alle 4-cilinders zijn gekoppeld aan een 5 versnellingsbak; er is ook een automatische versnellingsbak. Over de prijzen van de wagens is op dit moment nog niets be kend. Aangenomen mag worden dat de goedkoopste Vectra een prijs krijgt tussen 28000 en 29000. Kleintjes worden in de loop van de jaren niet alleen groot, maar worden ook steeds duurder. Met deze conclusie heeft men niet al leen in het gezinsleven te maken, ook voor de produkten die de auto-industrie aflevert, gaat dit op. Ver voor de tweede wereldoorlog startte men in Duitsland met de ontwikkeling van een wagen voor het volk. Jarenlang heeft de Volkswagen Kever dit symbool met trots kunnen dragen. Maar dat deze wagen, en de later gebouwden Polo's, Jetta's, Passat's en Sci- rocco's, de huidige autobouwers in Wolfsburg in staat zouden stel len om een volbloed sportwagen op de markt te brengen, had in die beginjaren niemand voor mogelijk gehouden. W Met de komst van de nieuwe Corrado rond Volkswagen niet al leen wat prestaties, maar ook wat prijs betreft, het programma naar boven af. Het nieuwe topmodel komt begin volgend jaar naar Nederland en gaat dan rond 70 000.- kosten. W Voor dit bedrag komt men wel in het bezit van een heel bijzon dere auto. Niet alleen de lijn van de Corrado kan opvallend ge noemd worden, de prestaties en de rijeigenschappen mogen er ook zijn. De slechts 4 meter lange Corrado heeft een topsnelheid van 225 km/u en ac celereert van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden. Volgens de fa brieksopgave büjft het brand stofverbruik (Eurosuper) met ruim 1 op 12 binnen de per ken. Begin volgend jaar komt de Corrado naar Ne derland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 45