SVAET
i
jlplj
Kr Jat
m
0gf$
Concurrenten: Tipo en Golf
if
IG-KORTING
itroën BX voor negentiger jaren
Topmodel bij Hyundai
zorgt voor verrassing
Opel Vectra met lijnen
uit de Omega-reeks
Snelle VW Corrado is
duur maar comfortabel
weer wat
FIAT EN VOLKSWAGEN STEKEN ELKAAR NAAR DE KROON
MotoRAI in najaar
TAPIJT
TE STEM CONSUMENT VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988
9.95
4.95
KEUKEN PRETTY
TEGELS
T 8.95
HAARTEGELS
ÏT 6.95
(ledikant
nu 198,-
5.00
MASSIEF HOUTEN
LEDIKANTEN
MASSIEF HOUTEN
LEDIKANT
nu 275.00
9.00
ATIS
SEN
8.95
9.95
MATRASSEN
ALTIJD KORTING
'9.00
NORMA MERK
MATRASSEN
5.95
RAGE
9.95
2.95
4.95
LOPERS
VITRAGE
16.95
OVERGORDIJNEN
2.98
1.25
l
7.90
4.95
THEEDOEKEN
baddoeken
«f 4.95
WASHANDJES
MEUBELSTOF
nu 16.95
MA'S
9.95
MA'S
9.95
NIEUWE
COLLECTIE
nachthemden
SLOPEN
ST" 49.93
(KEN
4.98
4.98
■n
9.95
Woninginrichting
drikstraat 34, Axel,
01155-1434
ierjaarlijkse autokosten
T1
Jute rug
project kwaliteit
nu 78,-
Jute rug
multi color
NU 119,-
Jute rug
exclusief
nu 189,-
t, met
/aar-
el met
erlich-
1-pers. met
lattenbodem nn nn
Nu 9B.UU
140/200 met
lattenbodem
en of
te
60/120 nu 45.—
80/190 nu 59.-
90/200 nu 75.-
120/190
130/190
140/200 ICQ
160/200 ID®.*
180/200
OR
OF
BIJ
in binnenvering, polyether
en schuimrubber
nu 40.- tot 175.-
KORTING
ROLGORDIJNEN
gratis geplaatst
25% korting
op VERTICALE
JALOEZIEËN
kant
ALLE BREEDTEN
kokos en nylon
150 hoog e nc
NU 6.95
180 hoog n„
nu 8.95
220 hoog ai.
NU 15.95
6 kleuren _r
nu 7.95
VELOURS-
GORDIJNEN-c 0c
vanaf 10.93
Seahorse
nu 4.98
na
NU 0.98
nu 29.95
n AC
NU 3.95
HOESLAKENS
90/200 _n
Nu 16.50
140/200 n- ne
nu 21.95
DEKBED
OVERTREKKEN
NU°/20° 28.95
In de ontwerp- en ontwikkelingsstudio's
van Citroen wordt momenteel hard ge
werkt aan twee nieuwe modellen: de op
volger van de huidige CX die in de loop
,jn volgend jaar te verwachten is en de tweede ge
stie van de succesvolle BX-reeks.
eerste tekeningen van de BX laten duidelijk
i dat Citroen in de jaren 90 afstapt van de mo-
jjellijn, waarmee de BX de afgelopen jaren - juist
j een periode dat de meeste nieuwe modellen bij
concurrenten steeds nadrukkelijker op elkaar
jjjn gaan lijken - opvallend is gebleven in het to-
ule Europese wagenpark.
e nieuwe BX, die natuurlijk ook in de toekomst
Coorwielaandrijving houdt en zijn aandrijving
Tijgt van een dwars voorin geplaatste motor, krijgt
m betere stroomlijn dan het huidige model. Dat
teekent wel een afscheid van het karaktervolle
uiterlijk dat de BX tot dit moment siert.
De BX zal - wanneer de wagen in het begin van de
jaren negentig in produktie gaat - wel beter passen
in de totale Citroën-üjn. De eerste berichten over
de nieuwe CX (die waarschijnlijk als DX door het
leven zal gaan) spreken over een silhouet dat in
grote lijnen overeenkomt met de door de Auto
kampioen gepubüceerde tekening van de komende
BX.
Zo gaat de nieuwe Citroen BX er volgens de Autokampioen uitzien.
Sensationeel autonieuws komt aan het einde van dit jaar uit Zuid-
Korea. Hyundai gaat het programma uitbreiden met een zeer
ruime en moderne middenklasser.
De nieuwe Hyundai, die de naam Sonata heeft gekregen, heeft
niet alleen de buitenafmetingen van de nieuwe Opel Omega, maar
overtreft met een lengtemaat van 4.68 meter rechtstreekse concur
renten als de Volkswagen Passat, de Audi 80, de Ford Sierra, de
Peugeot 405 en Japanners als de Honda Accord, Mazda 626 en de
Toyota Camry.
In technisch opzicht heeft de Sonata erg veel te bieden. Alle be
schikbare motoren (van 1.8 tot en met 2.4 üter) zijn bijvoorbeeld
standaard voorzien van electronische brandstofinjectie. Stuurbe
krachtiging en een vijfversnellingsbak horen eveneens tot de basis
uitrusting van deze op de voorwielen aangedreven Koreaan.
W De Sonata, die strak en uiterst modern gelijnd is (in de carros
serie gelijnde ruiten, half verzonken ruitenwissers en een hoog op
lopende zeer ruime kofferruimte), gaat in de goedkoopste uitvoe
ring rond 30000 gulden kosten.
'r si «uj
«7 «^aBSBtóv!
-'tl'
pc Golf is een kwestie van vertrouwen.
Omdat de meeste fabrikanten hun
nieuwe modellen in het najaar uit-
gHj brengen, is het van vroeger be
kende RAI Motorweek-einde de
finitief naar een later tijdstip in het jaar ver
plaatst.
De MotoRAI wordt dit jaar van vrijdag 21
tot en met zondag 23 oktober in de RAI ge
houden. Er wordt een compleet overzicht
geboden van vrijwel alle merken en typen
motorfietsen. Naar verwachting zullen vele
nieuwe modellen voor het eerst in Neder
land te zien zijn.
«JTl
Vervolg van Consument 1
Dan komt er een middengroep van Fiat Tipo,
Hazda 323, Toyota Corolla en Volvo 340. Van die
Wagens heeft de Tipo nog wel kansen om straks
pat goedkoper uit te vallen. Omdat de leasemaat
schappij nog geen ervaring heeft met dit nieuwe
model, maar wel slechte met zijn voorganger de
xitmo, is men voorzichtig geweest met de inruil-
prijs. De onderhoudskosten zijn voorzichtig hoog
gehouden. De brandstofkosten zeer gemiddeld,
(vaar wij (zie de test elders in deze bijlage) een uit
zonderlijk laag verbruik noteerden.
Ford zit met de Escort op een mooie middenposi
tie. Maar Ford moet het toch afleggen tegen de
vubtop van Citroen, Nissan Sunny, Peugeot 309 en
polkswagen Golf, die elkaar per maand nog geen
ne tientjes toegeven.
%eau
pe twee negatieve uitschieters blijven zichtbaar als
Pe intrusting op een gelijker niveau wordt getrok
ken. De Volvo komt dan ook al boven de vijftig
Thlle. Maar tussen nummer vier Mazda en num
ber negen Fiat zit nog maar een gat van vijfhon-
ird gulden per jaar.
e bedragen die bij sommige merken met de extra
Accessoires zijn gemoeid, tikken dan ook stevig
RAn: de Golf kost bijna drieduizend gulden meer,
re Citroen 2700 gulden, de Opel 2600. En uit de
jtestwaarden blijkt dat de leasemaatschappij tegen
rle ex'ra uitgaven geen hogere inruilprijs verwacht.
re ma8 stellen dat Opel en Volkswagen uit de eer-
I's standaard-vergelijking zo gunstig te voorschijn
Pramen, omdat zij hun auto's volledig uitgekleed
leveren.
len zijn even absoluut als relatief. Absoluut in
enten, relatief in de verhouding tot 'hoeveel auto
ie voor je geld krijgt'. Een voorzichtige conclusie:
r twee Franse wagens, Peugeot en Citroen, doen
Pet met de prijs kwaliteitsverhouding in de eerste
ellen opvallend goed. Wie met vijfentwintig
™"e op stap gaat voor een andere auto, lijkt hier
aantrekkelijk alternatief voor de Duitse een-
riud 'e kunnen vinden.
De Tipo heeft een gunstig brandstofverbruik.
Door Willem Reijn
'Gut, sehr gut', rapporteert de Duitse
autotester in de Fiat-reclamespot zijn ba
zen, nadat hij een Fiat Tipo uitvoerig had
beproefd. Mar hoe goed is de Tipo ten
opzichte van de Volkswagen Golf als de wagens wat
objectiever worden vergeleken?
De Fiat Tipo is, om maar meteen in huis te vallen,
een heel leuke auto. Zowel qua uiterlijk als qua
binnenruimte is de Tipo een begerenswaardige wa
gen. De auto is met zijn krappe vier meter lengte
compact, straalt kracht uit, is wel breed (1.70 me
ter) en heeft door de typische derde zijruitjes een
eigen gezicht. Dat is uitzonderlijk in een tijd dat de
windtunnel tot dertien-in-een-dozijn-modellen
leidt.
Wij reden, door toeval, twee Tipo's: de 1400-cc ba-
sis- en DGT-uitvoeringen. De eerste is al redelijk
compleet uitgerust. De Tipo basis heeft vier deuren
en een grote achterklep (vijfdeurs heet dat ten on
rechte), een vijfversnellingsbak, een klokje, een in
terval op de ruitenwissers, een achterruitwisser,
achteruitrijlampen, links en rechts buitenspiegels,
dagteller, gordels voor in hoogte verstelbaar, gor
dels achter en kofferruimteverlichting. Bij de
DGT-uitvoering komt daar nog eens bij: een digi
taal dashboard met toerenteller, getint glas, een
checkpannel (gesloten deuren etc.), centrale por
tiervergrendeling en elektrisch bedienbare ruiten
voor. De basis-Tipo kost 24.450, voor de DGT
komt de prijs op 26.500. We vermelden de uitrus
ting, omdat de compleetheid een aantrekkelijk
aankoopargument is.
Zwaar
De Tipo is op papier de opvolger van de Ritmo,
die in zijn nadagen voor nog geen zeventiendui
zend gulden van de hand ging. Dat gat van acht
duizend gulden is groot, voor degene die binnen
het merk wil meegroeien. Maar de klant krijgt er
wel een zeer complete én veel ruimere wagen voor,
terwijl hij ook behoed moet blijven voor roest om
dat het Fiat-staal voor zeventig procent verzinkt is.
Daarnaast is er ruim gebruik gemaakt van kunst
stof. De degelijkheid moet verder worden bevor
derd door het gebruik van zwaardere materialen.
Dat heeft de wagen relatief wel zwaar gemaakt in
zijn klasse: 950 kilogram.
Vreter
Maar de Fiat Tipo is minder een opvolger van de
Ritmo als wel een 'Golf-vreter', zoals de Italiaanse
autogigant heeft aangekondigd. De Golf II kwam
eind '83 op de markt, is dus al vijf jaar in de hui
dige verschijning te koop en stamt af van de Golf I,
die halverwege de jaren zeventig het VAG-concern
uit het slop haalde. De Golf is de nummer één van
Europa in het kleinere middenklasse-segment. De
Golf moet het hebben van betrouwbaarheid, goede
rij-eigenschappen en vooral ook een goede inruil-
prijs.
Sober
De uitrusting is daarentegen sober. Wij reden de
C- ofwel basisuitvoering en die is ronduit kaal.
Geen klokje, geen dagteller, geen spiegeltje in het
rechterzonneklepje, kortom, een vervoermiddel
zonder pret. Voor alles moet worden betaald.
De Golf is in buitenmaten even groot als de Fiat,
maar is reeds langer geleden getekend en heeft
daardoor beduidend minder binnenruimte, ook al
omdat de auto wel wat smaller is. De kofferruimte
is overigens zeker niet minder dan die van de Tipo.
Je kunt er je spullen in kwijt, zonder overdadig te
zijn. Maar dat is bij een 'two-box-car' (een wagen
zonder aparte aangebouwde kofferbak) ook geen
regel.
Comfort
Het comfort van de Tipo is wat groter dan dat van
de Golf. Dat komt vooral door de grotere binnen
ruimte. Het zitcomfort was gelijk, zij het dat de
Golf was uitgerust met een apart pakket, waardoor
voor 1500 ook betere dan de normale Golf-stoe-
len waren geplaatst. Het motor-geluid viel in beide
gevallen te pruimen. De Fiat had wel wat teveel
wind- en bandenlawaai te voorduren, ondanks de
zo bijzondere luchtweerstandswaarde van 0.31.
Motorisch moeten we, zo vond men bij VW-impor-
teur PON, niet naar cilinder-inhoud vergelijken
maar naar geleverde PK's. En dus zetten we tegen
over de 1400-cc-Fiat-motor de 1600-cc-VW-motor.
Beide leveren ongeveer zeventig paardekrachten
ofwel 52 kiloWatts. De VW heeft een katalysator
onder de wagen hangen, de Fiat heet van nature
'beperkt schoon' te zijn.
Soepeler
De Golf-1600 laat zich wat soepeler berijden dan
de Italiaanse concurrent. Dat is enerzijds een ge
volg van het verschil in gewicht (de Tipo weegt
honderd kilo meer), anderzijds gaan er bij de Fiat
tussen motor en wielen waarschijnlijk wat meer
paardekrachten verloren.
Toch wil dat niet zeggen dat de Fiat minnetjes is
bedeeld. De Golf 'hangt' wat beter aan het gas,
maar de Tipo levert voldoende vermogen om snel
in te kunnen halen. De topsnelheden van de auto's
liggen met ruim honderdzestig kilometer per uur
op hetzelfde niveau.
De wegligging en het voorspelbare, mooi gelijkma
tige weggedrag van de Golf is vermaard. Het was
aan Fiat om die te evenaren of liefst te overtreffen.
Dat evenaren is de Italianen gelukt. Beide wagens
hellen nauwelijks over in snel genomen bochten,
dreigen niet vlug uit te breken als het hard gaat en
liggen keurig stabiel op rechte einden, zonder dat
de wind van de koers doet afwijken. Gewoon erg
goed dus.
Benzine
De Fiat is veel zuiniger dan de VW. Oorzaken: een
zeer goede stroomlijning, minder motorinhoud,
een vijfde versnelling en geen katalysator. De Tipo
kwam bij ons uit op 1 op 15 en 1 op 14.6. Uitzon
derlijk goede cijfers, die we eerder alleen bij veel
kleinere wagens boekten. De Golf gebruikte een li
ter op 12.5 kilometer. Een heel gewoon gemiddelde
en goed vergelijkbaar met de Ford Escort en de
Opel Kadett.
Hoe goed is de Fiat Tipo in vergelijking met de
Golf? Per saldo inderdaad goed. Als we de Golf-
1600 op hetzelfde niveau willen uitrusten als de
Fiat 1400 DGT, dan blijven we optellen: de vijf
deurs CL kost ƒ29.190, vijfversnellingsbak ƒ925,
in hoogte verstelbare gordels voor ƒ92, centrale
portiervergrendeling 695, elektrisch bedienbare
zijruiten 2460, toerenteller 606 en getint glas
1087. Dat is samen 35.055 exclusief afleverings-
kosten. En dan moeten er nog gordels achterin.
Radio
Wie dus op enige luxe is gesteld, heeft in de Tipo
een zeer interessante aanbieding. Maar de be
trouwbaarheid van de Fiat moet zich nog bewijzen.
De eerste tekenen zijn gunstig. De afwerking van
onze wagens was goed. Slechts de ontstoring voor
de radio had wat beter gekund.
De Fiat Tipo is beter voor wat betreft uitrusting,
binnenruimte, model, brandstofverbruik en prijs.
De Golf-motor is wat soepeler. De VW-dealer
heeft echter het vaste vertrouwen in het verleden al
verworven en heeft dus qua klantenbinding een
voorsprong op zijn concurrent. De Fiat-dealer zal
er nu aan moeten gaan werken om Golf-, Kadett-
en Escort-rijders over de streep te krijgen. De wa
gen heeft hij, nu het vertrouwen nog.
Is de Fiat 'gut, sehr gut'? Gut, ja. Sehr gut moeten
we nog afwachten.
Type:
Prijs:
Maten:
Gewicht:
Motor:
Max. Vermogen:
Prestaties:
acc. 0-100:
topsnelheid:
Verbruik:
(fabrieksopgave)
90 km u:
120 km u:
stadsrit:
testgemiddelde
Srt brandstof:
Goed:
Minder:
Kosten: zie voorpagina.
Fiat Tipo 1.4 Golf 1600
24.350 ƒ27.515
3958x1700x1445 3985x1665x1415.
950 kg835 kg
1372cc4-cil1595cc4-cil
52 kW (71 pk)53 kW (72 pk)
13 sec
161
13.5 sec
164.
1 op 19.21 op 17
1 op 141 op 12.5
1 op 11.81 op 11.2
1 op 14.81 op 12.5
eurosuper
mooi model
zeer ruim
zuinig
complete uitrusting
ontstoring radio
matige restwaarde
eurosuper
degelijke afwerking
soepele motor
wegligging
zeer karige uitrusting
stevig geprijsd
Met de Vectra voltooit Opel zijn nieuwe generatie auto's.
Eind oktober verschijnt de opvolger van de Opel Ascona in ons
land. Net als bij de vroegere Rekord heeft Opel ook ditmaal voor
een nieuwe naam gekozen: de laatste aanwinst in de middenklasse
gaat als Vectra door het leven.
W Met de Vectra voltooit de fabriek in Rudelsheim haar nieuwe
generatie auto's die enkele jaren geleden met de Kadett begon en
daarna werd gevolgd door de Omega-reeks op de plaats waar voor
dien de Opel Rekord had geopereerd.
Bij de Vectra zijn duidelijke overeenkomsten te ontdekken met
de Omega. De neus van de wagen loopt sterk af, terwijl de achter
kant relatief hoog is. De carrosserie is erg glad. Zijruiten en sloten
'steken' dus niet uit, terwijl de ruitewissers verzonken zijn.
De Vectra wordt als sedan (door de extra derde zijruit is de
overeenkomst met de Omega overduidelijk) en als 5-deurs ge
bouwd. Alle 4-cilinders zijn gekoppeld aan een 5 versnellingsbak;
er is ook een automatische versnellingsbak.
W Over de prijzen van de wagens is op dit moment nog niets be
kend. Aangenomen mag worden dat de goedkoopste Vectra een
prijs krijgt tussen 28000 en 29000.
Kleintjes worden in de loop van de jaren niet alleen groot, maar
worden ook steeds duurder. Met deze conclusie heeft men niet al
leen in het gezinsleven te maken, ook voor de produkten die de
auto-industrie aflevert, gaat dit op.
W Ver voor de tweede wereldoorlog startte men in Duitsland met
de ontwikkeling van een wagen voor het volk. Jarenlang heeft de
Volkswagen Kever dit symbool met trots kunnen dragen. Maar dat
deze wagen, en de later gebouwden Polo's, Jetta's, Passat's en Sci-
rocco's, de huidige autobouwers in Wolfsburg in staat zouden stel
len om een volbloed sportwagen op de markt te brengen, had in die
beginjaren niemand voor mogelijk gehouden.
W Met de komst van de nieuwe Corrado rond Volkswagen niet al
leen wat prestaties, maar ook wat prijs betreft, het programma
naar boven af. Het nieuwe topmodel komt begin volgend jaar naar
Nederland en gaat dan rond 70000.- kosten.
W Voor dit bedrag komt men wel in het bezit van een heel bijzon
dere auto. Niet alleen de üjn van de Corrado kan opvallend ge
noemd worden, de prestaties en de rijeigenschappen mogen er ook
zijn. De slechts 4 meter lange Corrado heeft een topsnelheid van
225 km/u en ac
celereert van 0
naar 100 km/u
in 8,3 seconden.
Volgens de fa
brieksopgave
blijft het brand
stofverbruik
(Eurosuper) met
ruim 1 op 12
binnen de per
ken.
Begin volgend jaar komt de Corrado naar Ne
derland.