DESTEM Autoleasen is een zaak van erg scherp rekenen aptember. COMPLEET FINANCIEEL OVERZICHT VAN MIDDENKLASSERS Twaalf middenklassers: de feiten en het imago STANDAARDUITVOERING AANGEKLEDE UITVOERING Zuiverder Stil STANDAARD AANGEKLEED VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988 Op de pagina Consument van maandag: Het geheim van een ruitenwisser en een pond andijvie. pard met 4 portieren, erklep en een zee Ize maand 2000 gul- Igt de vanafprijs op 1 kunt u deze maand één van de meest l prijsklasse, ainatie van sportief |rt en bijzonder lage am: de ideale auto bnsen die toch formi- dellen zijn pas bin- eel nieuwe versie bij, Toch maken tand voorde BX geen fl. 10.000, renteloos |(na aanbetaling van schafprijs) met blige financiering, die ^r ingaat. ompleter maken met ^00 gulden naar keu- ;enz.). haf fl. 22990,-' Maar liger. Er zijn namelijk |len leverbaar n. Informeer even bij Jerons speciale finan- naand I en blijft een unieke dernste motoren, de hniek De supersnelle peeld. |is uitgerust met alle die auto's op dit i veilig maken. (Zo is I ABS leverbaar) kenauto pur sang. Van- lod: bij aankoop van hen we deze maand uden randje, om zult u merken dat ent is. inaf fl 40.750,-* minus te leasetarieven. ide aanbiedingen gel- september 1988. k 15 oktober op naam '88 modellen is be an uw Citroen agent Eindredactie Hein Sluijter ■S? 076-236248 1 V - '- -ai. Wat het rijden in een bepaald merk in de loop van de jaren werkelijk kost, zal menigeen de wenkbrauwen doen fronsen. )oor Willem Reijn FOTO DE STEM BEN STEFFEN Hoeveel kost een auto van vijfentwintig mille? Die vraag stelde De Stem aan de universele autoleasemaatschappij Top Lease te Breda. Het antwoord kon na- tuuriijk niet eenduidig zijn. Want de vraag is: welke luto? Het leverde een unieke kostenvergelijking op. Want in publikaties zijn we tot nog toe alleen oude cijfers tegengekomen, d.w.z. de kosten die auto's in bet verleden hebben gemaakt. Top Lease levert de kosten van morgen van de auto van nu. Dit seizoen tal De Stem in samenwerking met Top Lease meer dere malen auto's doorlichten op hun werkelijke kosten. Vandaag de eerste aflevering: de Kadett- klasse. De uitkomsten op de vraag waren verrassend. Top Lease zette voor De Stem de kosten van twaalf auto's van ongeveer 25.000 gulden op een rijtje. De verschillen na vier jaar en tachtigduizend kilometer 20.000 km per jaar) rijden, lopen op tot ruim tien duizend gulden! We vroegen Top Lease de wagens ook een gelijke basisuitrusting te geven. Want een Golf blinkt uit door kaalheid, waar de Austin Maestro en de Fiat Rpo werkelijk zijn behangen met accessoires. Het grootste verschil nam af tot achtduizend piek. Kortom: hoewel de aanschafprijzen niet meer dan ten duizend gulden uit elkaar lopen, is de uiteinde lijke belasting van de bankrekening zeer verschil lend. Wie een nieuwe auto koopt, neemt zijn beslissing Dp een aantal gronden: de grootte, is het een han dige auto, en steeds meer: wat voor een imago heeft de auto of het merk. Nu de kwaliteit van de «schillende merken steeds dichter bij elkaar komt, wordt intuïtie een belangrijker aankoopmo- lief. Steeds meer gaan mensen ook 'shoppen': de consu- pent rijdt een aantal dealers af en kijkt waar hij bet meeste voor zijn inruilwagen terug kan krijgen. Dat is korte termijn-voordeel. Een dealer die zijn "agens aan de straatstenen niet kwijt kan, zal eer der geneigd zijn meer inruil te geven, dan een die "iet levertijden zit vanwege de grote drukte. Die nogere inruil blijft wel belangrijk, maar moet wor den verrekend met de werkelijke kosten die de wa gen in de toekomst gaat opleveren. Bp ^ijn voor deze vergelijking uitgegaan van 25.000. Dat lijkt - en is! - een hoop geld, maar Dor zo'n bedrag kun je echt niet meer kopen dan !n kleinere middenklasser. De meeste Nederlan- komen in dit marktsegment terecht: de Opel adett, Ford Escort en Volkswagen Golf zijn de De best verkochte wagens van Nederland. De °lvo 340 en de Citroen BX behoren tot de top 'en van de auto-hitlijst. •er meter itgangspunt bij het samenstellen was dat de s ongeveer vier meter lang moesten zijn en vijf uren moesten tellen. Bij het samenstellen van dit agenpark moeten er altijd enige compromissen 'orden gesloten. We hebben zoveel mogelijk ge acht om niet meer dan 25.000 gulden uit te ge- Volkswagen Golf is met vijf deuren een honderd gulden duurder, maar is, menen wij, sbaar. Dat geldt ook voor de Toyota Corolla, C a^een met een 1600cc-motor in een vijfdeurs- voering verkrijgbaar is. Tenzij je uitwijkt naar iftback, maar die komt nog duurder uit. 31 je komt andere rare dingen tegen: de Alfa Ro- ,eo '-3S staat voor ƒ24.190 in de boeken, aar de wagen is praktisch niet verkrijgbaar zon- r een toerenteller en getint glas. Daarvoor wordt zestienhonderd gulden op de rekening bijge- W at kost die auto nu echt Merk en Type Alfa Romeo 33 1.3 S Austin Maestro 1.3 LS Citroën BX 14 E Fiat Tipo 1.4 Ford Escort 1400 CL Mazda 323 1.5 GLX kat Nissan Sunny 1.3 SLX Opel Kadett E1.3N LS Peugeot 309 GL 1.3 Prof. Toyota Corolla XL 1.6 HBkat VW Golf 1.3 Volvo 340 DL 5 sp. Catalogusprijs: 24.190 24.995 24.200 24.350 24.460 24.995 24.485 24.264 24.385 25.295 25.115 25.055 Afleveringskosten: 642 576 618 594 564 546 480 492 618 546 560 582 Verplichte opties: 1.600') 3902) Kostprijs totaal: 26.432 25.571 25.208 24.944 25.024 25.541 24.965 24.756 25.003 25.841 25.675 25.637 Restwaarde: 6.045 4.739 8.710 7.545 8.801 8.988 8.320 10.673 8.775 9.852 10.286 9.761 Afschrijving: 20.387 20.832 16.498 17.399 16.223 16.553 16.645 14.083 16.228 15.989 15.389 15.876 Interest:3) 4.718 4.430 4.895 4.718 4.717 4.987 4.817 5.073 4.865 5.165 5.152 5.109 Verzekering: 8.031 8.038 7.785 8.065 7.578 8.038 7.933 7.556 7.743 8.259 7.730 8.210 Motorrijtuigenbelasting: 1.816 1.816 1.816 1.816 1.816 1.816 1.816 1.536 1.536 2.212 1.536 1.816 Reparatie en onderhoud: 4.435 4.224 3.379 4.330 3.590 3.696 3.590 3.590 3.696 3.590 3.590 4.224 Banden: 1.267 1.162 845 1.371 1.162 1.584 1.162 950 1.276 1.584 1.267 1.267 Brandstof: 12.829 10.279 10703 10.639 11.476 11.088 10.570 10.434 9.918 11.185 9.966 11.760 Totale kosten: 53.483 50.781 45.921 48.338 46.562 47.762 45.670 43.222 45.253 47.984 44.630 48.262 Catalogusprijs: 24.190 24.995 24.200 24.350 24.460 24.995 24.485 24.264 24.385 25.295 25.115 25.055 Afleveringskosten: 642 576 618 594 564 546 480 492 618 546 560 582 Verplichte opties: 2.680 600 2.734 990 1.309 600 774 2.629 1.308 1.230 2.924 1.680 Kostprijs totaal: 27.512 26.171 27.552 25.934 26.333 26.141 25.739 27.385 26.311 27.071 28.599 27.317 Restwaarde: 6.045 4.739 8.710 7.545 8.801 8.988 8.320 10.673 8.775 9.852 10.286 9.761 Afschrijving: 21.467 21.432 18.842 18.389 17.532 17.153 17.419 16.712 17.536 17.219 18.313 17.556 Interest: 4.869 4.515 5.227 4.858 5.066 5.072 4.927 5.443 5.049 5.340 5.564 5.346 Verzekering: 8.253 8.161 8.266 8.269 8.027 8.161 8.092 8.096 8.012 8.512 8.331 8.555 Motorrijtuigenbelasting: 1.816 1.816 1.816 1.816 1.816 1.816 1.816 1.536 1.536 2.212 1.536 1.816 Reparatie en onderhoud: 4.435 4.224 3.379 4.330 3.590 3.696 3.590 3.590 3.696 3.590 3.590 4.224 Banden: 1.267 1.162 845 1.371 1.162 1.584 1.162 950 1.276 1.584 1.267 1.267 Brandstof: 12.829 10.279 10.703 10.639 11.476 11.088 10.570 10.434 9.918 11.185 9.966 11.760 Totale kosten: 54.936 51.589 49.078 49.672 48.669 48.570 47.576 46.761 47.023 49.642 48.567 50.524 schreven. Bij de Citroen BX 14E brengt de dealer 390 voor radio-voorbereiding in rekening. In de vergelijking zal men het merk Renault mis sen. De Franse staatsproducent van personenwa gens brengt echter binnen enkele weken de nieuwe 19 op de markt. De 9 en 11 hebben we daarom weggelaten. Om de vergelijking wat zuiverder te maken, heb ben we Top Lease ook gevraagd om de auto's eens op dezelfde wijze aan te kleden. Immers: een Golf is standaard een 'Spartaanse' auto, zonder klokje of zelfs dagteller. Terwijl bijvoorbeeld de Fiat Tipo in basis-uitvoering al heel compleet is. Wij vinden dat enkele accessoires zeer nuttig kun nen zijn en vroegen: een 5-versnellingsbak, een klokje, dagteller, in 2 delen neerklapbare achterbank, wis-was-installatie op achterruit, een rechterbuitenspiegel, en een radio van 600 gulden. We hebben voor het overzicht afgezien van de mo gelijkheid om meteen in een andere uitvoering te stappen. Dat had bv. bij de Fiat Tipo gekund (Tipo DGT De tabellen vermelden de totale kosten na vier jaar en tachtigduizend kilometer. Het zijn bedragen om even stil van te worden. De Opel Kadett kwam er in beide gevallen als winnaar uit. Maar in de stan daarduitvoering wel zonder enige uitmonstering van betekenis. Aangekleed scheelde het nog maar 250 (vijf gulden per maand) met nummer twee, Peugeot. Van de twaalf wagens vallen er eigenlijk twee wat uit de boot: de Alfa 33 en de Austin Maestro. De Austin geeft een rampzalige afschrijving te zien, zonder dat daar iets tegenover staat. De Alfa levert slechts een iets minder desastreus beeld. Daar staat dan wel enige exclusiviteit èn zeker ook karakter tegenover. Maar voor'dat karakter moet twee maal worden betaald, want de Alfa is met ruime voor sprong de grootste slok-op van het gezelschap. Noot:toerenteller getint glas 2) radio-voorbereiding J) kostPriis restwaarde x 1. Opel 43.222 1. 2. V.W. 44.630 2. 3. Peugeot 45.253 3. 4. Nissan 45.670 4. 5. Citroën 45.921 5. 6. Ford 46.562 6. 7. Mazda 47.762 7. 8. Toyota 47.984 8. 9. Volvo 48.262 9. 10. Fiat 48.338 10. 11Austin 50.781 11. 12. Alfa 53.483 12. Vervolg op pagina Consument 2 Alfa 33. Sportieve wagen, alleen vijfdeurs te koop. De 1.3S zit net boven de basisversie. Lengte 4.01 m. Top 167. Acc. 0 tot 10 11.5 sec. Voor: een auto met uitstraling. Tegen: maar daar moet je wel voor betalen! Austin Maestro. Top van de Maestro-serie. Lengte 3.98 m. Top 155. Acc. 13 s. Voor: bij aanschaf zeer compleet. Tegen: na vier jaar com pleet waardeloos. Citroen BX. Bij de BX begon voor Citroen de victorie. Enorm succes, mede dank zij de scherpe regelmatig terug kerende inruil- en kortingsacties. Lengte 4.23. Top 163. Acc. 15.5 s. Voor: ruim en comfortabel. Tegen: geen Citroen. Fiat Tipo. De aanval op de Golf is geopend. Moet het ant woord zijn van Fiat op 1992, als in Italië ook andere wa gens dan die van Agnelli te krijgen zijn. Lengte 3.98. Top 163. Acc. 13 s. Voor: ruim en compleet. Tegen: opvolger van de Ritmo. Ford Escort. De meest verkochte wagen ter wereld. Lengte 4.02. Top 167. Acc. 12.7 s. Voor: betrouwbaar, prijs. Tegen: leuk is anders. Mazda 323. De 1.5 GLX is de topuitvoering van de 323- reeks. Mazda is de best verkopende Japanner in Neder land. Lengte 3.99. Top 170. Acc. 13 s. Voor: betrouwbaar. Tegen: standaard-Jap. Nissan Sunny. De SLX is de meeste luxe uitvoering. Lengte 4.03. Top 155. Acc. 13.9 s. Voor: Goed. Tegen: dertien-dozijn-auto. Opel Kadett. Nummer een van Nederland. Was een revolu tie, toen ie in '84 op de markt kwam. Lengte 4.00. Top 160. Acc. 15 s. Voor: zeer lage kosten. Tegen: tenzij je hem écht gaat aan kleden. Is over hoogste populariteit heen. Peugeot 309. De Profil is de 'spaar'-auto van de reeks, ge heel op zuinigheid gericht. Lengte 4.05. Top 159. Acc. 15.4 s. Voor: goed geprijsd en geveerd. Tegen: is geen Peugeot maar een Talbot-Chrysler. Toyota Corolla. De Corolla komt van Japans grootste auto fabrikant. Lengte 4.00. Top 175. 10.8 s. Voor: interessante 16-klepper. Tegen: onder de motorkap van een oninteressante auto. Volkswagen Golf. De marktleider in Europa. Onder vuur van Fiat. Lengte 3.98. Top 148. Acc. 18.7 s. Voor: Duitser dan Duitse kwaüteit. Tegen: Duitser dan Duitse incompleetheid. Ook Duits duur. Volvo 340. Uit de Nederlandse keuken. Begint snel aan populariteit te verliezen. Lengte 4.32. Top 155. Acc. 15.5 s. Voor: heet veilig te zijn. Tegen: is aan het eind van zijnlatijn. Het berekenen van een leaseprijs van een auto is een kwestie van veel informatie over de markt en heel scherp kunnen rekenen. Wij hebben in bijgaande tabellen de totale kosten over vier jaar tijd ge geven. Maar in de computer van Top Lease gaat het er wat fijner aan toe, voordat deze getallen eruit rollen. Die vertelt bijvoorbeeld dat voor een Volvo 340 1.32 cent (excl. BTW) aan banden moet worden gerekend. Dat een Escort elke kilometer 3.74 cent ex. aan onderhoud kost. Dat een Nissan Sunny een gemiddeld verbruik van 8.58 liter per 100 km. oplevert. Tot ver achter de komma reke nen. Alle kosten moeten zeer exact worden berekend. W Dat is een kwestie van ervaring. Maar soms ook een kwestie van vertrouwen. De belangrijkste kostenpost is de afschrijving. En hoe voorspel je wat een auto over vier jaar nog waard is? Dat is voor een leasemaatschappij de moeilijkste vraag. Een voorbeeld: de Ford Taunus was een vertegenwoordigersauto bij uitstek, die dus ook veel werd geleased. Jarenlang konden lease bedrijven met de ogen dicht de wagens voor een vast bedrag van de hand doen. Toen lanceerde Ford de Sierra, een revolutionair mo del, zeker voor een brave-autoproducent als Ford. De inruilprijzen van de Taunus kelderden. En er werden miljoenenverhezen gele den. Een ander voorbeeld: de Mercedes 190 was al meteen na de in troductie waanzinnig populair. Er werd gerekend met idioot hoge - want onhaalbare - restwaarden. De grote lease-bazen staken de koppen bij elkaar. Als dat zo door zou gaan, zouden er miljoenen verhezen kunnen worden geleden. Want elke 190 zou vlot tien mille kunnen kosten. Die ramp werd door onderlinge afspraken af gewend. W Ervaring met vorige modehen, het imago van het merk en de waardering die de markt voor een merk/model heeft, hebben grote invloed op de inruilprijs. De inruilprijzen in de tabellen zijn aan de zeer lage kant gehouden. Een leasemaatschappij moet onmiddellijk als een klant zijn wagen inlevert, die wagen kwijt kunnen. Er zit immers duur werkkapitaal in. De prijzen zijn gebaseerd op wat de handel er voor geeft. Alles wat de wagens meer opleveren is winst voor de leasemaatschappij. U kunt dus wellicht meer krijgen, maar de verhoudingen die uit de tabellen spreken bhjven overeind. De afleveringskosten kunnen afwijken van wat de dealer rekent. Het bedrag is inclusief zaken als matten en gevarendriehoek. Maar zo mogehjk zonder tectyleren, want dat hoeft niet gezien de korte tijd dat de auto's bij de klanten zijn. W Er is gerekend met 8.25 procent rente. Die kosten hoeft U op Uw bankafschriften niet te zien, maar U maakt ze wel: U had im mers met Uw geld iets anders kunnen doen. Het percentage is niet helemaal willekeurig: het percentage hgt tussen de hypotheekrente (vaak gebruikt voor een auto) en die op een persoonlijke lening. Voor de verzekering is een gemiddelde all-riskprijs genomen. Reparatie en onderhoud is een ervaringscijfer. Natuurhjk is de ge voeligheid van de motor erin verwerkt, evenals de prijzen van on derdelen en de onderhoudsintervallen. W De bandenkosten kunnen uit elkaar hggen, omdat de ene wa gen bredere banden, of banden die een hogere topsnelheid kunnen hebben. Maar zeker ook omdat een Citroën-rijder anders, dat wil zeggen, rustiger rijdt dan een Alfa-rijder. Het brandstofgebruik hangt daar eveneens mee samen. De kosten in de tabel zijn aan de hoge kant, omdat de ervaring leert dat men sen in een lease-auto vaak harder rijden dan de automobilist in zijn eigen wagen. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19