DESTEM
Autoleasen is een zaak
van erg scherp rekenen
aptember.
COMPLEET FINANCIEEL OVERZICHT VAN MIDDENKLASSERS
Twaalf middenklassers:
de feiten en het imago
STANDAARDUITVOERING
AANGEKLEDE UITVOERING
Zuiverder
Stil
STANDAARD AANGEKLEED
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988
Op de pagina Consument van maandag:
Het geheim van een ruitenwisser en een pond
andijvie.
pard met 4 portieren,
erklep en een zee
Ize maand 2000 gul-
Igt de vanafprijs op
1 kunt u deze maand
één van de meest
l prijsklasse,
ainatie van sportief
|rt en bijzonder lage
am: de ideale auto
bnsen die toch formi-
dellen zijn pas bin-
eel nieuwe versie bij,
Toch maken
tand voorde BX geen
fl. 10.000, renteloos
|(na aanbetaling van
schafprijs) met
blige financiering, die
^r ingaat.
ompleter maken met
^00 gulden naar keu-
;enz.).
haf fl. 22990,-' Maar
liger. Er zijn namelijk
|len leverbaar
n. Informeer even bij
Jerons speciale finan-
naand
I en blijft een unieke
dernste motoren, de
hniek De supersnelle
peeld.
|is uitgerust met alle
die auto's op dit
i veilig maken. (Zo is
I ABS leverbaar)
kenauto pur sang. Van-
lod: bij aankoop van
hen we deze maand
uden randje,
om zult u merken dat
ent is.
inaf fl 40.750,-* minus
te leasetarieven.
ide aanbiedingen gel-
september 1988.
k 15 oktober op naam
'88 modellen is be
an uw Citroen agent
Eindredactie
Hein Sluijter
■S? 076-236248
1
V -
'- -ai.
Wat het rijden in een bepaald merk in de loop van de jaren werkelijk kost, zal menigeen de wenkbrauwen
doen fronsen.
)oor Willem Reijn
FOTO DE STEM BEN STEFFEN
Hoeveel kost een auto van vijfentwintig
mille? Die vraag stelde De Stem aan de
universele autoleasemaatschappij Top
Lease te Breda. Het antwoord kon na-
tuuriijk niet eenduidig zijn. Want de vraag is: welke
luto? Het leverde een unieke kostenvergelijking op.
Want in publikaties zijn we tot nog toe alleen oude
cijfers tegengekomen, d.w.z. de kosten die auto's in
bet verleden hebben gemaakt. Top Lease levert de
kosten van morgen van de auto van nu. Dit seizoen
tal De Stem in samenwerking met Top Lease meer
dere malen auto's doorlichten op hun werkelijke
kosten. Vandaag de eerste aflevering: de Kadett-
klasse.
De uitkomsten op de vraag waren verrassend. Top
Lease zette voor De Stem de kosten van twaalf
auto's van ongeveer 25.000 gulden op een rijtje. De
verschillen na vier jaar en tachtigduizend kilometer
20.000 km per jaar) rijden, lopen op tot ruim tien
duizend gulden!
We vroegen Top Lease de wagens ook een gelijke
basisuitrusting te geven. Want een Golf blinkt uit
door kaalheid, waar de Austin Maestro en de Fiat
Rpo werkelijk zijn behangen met accessoires. Het
grootste verschil nam af tot achtduizend piek.
Kortom: hoewel de aanschafprijzen niet meer dan
ten duizend gulden uit elkaar lopen, is de uiteinde
lijke belasting van de bankrekening zeer verschil
lend.
Wie een nieuwe auto koopt, neemt zijn beslissing
Dp een aantal gronden: de grootte, is het een han
dige auto, en steeds meer: wat voor een imago
heeft de auto of het merk. Nu de kwaliteit van de
«schillende merken steeds dichter bij elkaar
komt, wordt intuïtie een belangrijker aankoopmo-
lief.
Steeds meer gaan mensen ook 'shoppen': de consu-
pent rijdt een aantal dealers af en kijkt waar hij
bet meeste voor zijn inruilwagen terug kan krijgen.
Dat is korte termijn-voordeel. Een dealer die zijn
"agens aan de straatstenen niet kwijt kan, zal eer
der geneigd zijn meer inruil te geven, dan een die
"iet levertijden zit vanwege de grote drukte. Die
nogere inruil blijft wel belangrijk, maar moet wor
den verrekend met de werkelijke kosten die de wa
gen in de toekomst gaat opleveren.
Bp ^ijn voor deze vergelijking uitgegaan van
25.000. Dat lijkt - en is! - een hoop geld, maar
Dor zo'n bedrag kun je echt niet meer kopen dan
!n kleinere middenklasser. De meeste Nederlan-
komen in dit marktsegment terecht: de Opel
adett, Ford Escort en Volkswagen Golf zijn de
De best verkochte wagens van Nederland. De
°lvo 340 en de Citroen BX behoren tot de top
'en van de auto-hitlijst.
•er meter
itgangspunt bij het samenstellen was dat de
s ongeveer vier meter lang moesten zijn en vijf
uren moesten tellen. Bij het samenstellen van dit
agenpark moeten er altijd enige compromissen
'orden gesloten. We hebben zoveel mogelijk ge
acht om niet meer dan 25.000 gulden uit te ge-
Volkswagen Golf is met vijf deuren een
honderd gulden duurder, maar is, menen wij,
sbaar. Dat geldt ook voor de Toyota Corolla,
C a^een met een 1600cc-motor in een vijfdeurs-
voering verkrijgbaar is. Tenzij je uitwijkt naar
iftback, maar die komt nog duurder uit.
31 je komt andere rare dingen tegen: de Alfa Ro-
,eo '-3S staat voor ƒ24.190 in de boeken,
aar de wagen is praktisch niet verkrijgbaar zon-
r een toerenteller en getint glas. Daarvoor wordt
zestienhonderd gulden op de rekening bijge-
W at kost die auto nu echt
Merk
en
Type
Alfa
Romeo
33 1.3 S
Austin
Maestro
1.3 LS
Citroën
BX
14 E
Fiat
Tipo
1.4
Ford
Escort
1400 CL
Mazda
323 1.5
GLX
kat
Nissan
Sunny
1.3 SLX
Opel
Kadett
E1.3N
LS
Peugeot
309 GL
1.3
Prof.
Toyota
Corolla
XL 1.6
HBkat
VW
Golf
1.3
Volvo
340 DL
5 sp.
Catalogusprijs:
24.190
24.995
24.200
24.350
24.460
24.995
24.485
24.264
24.385
25.295
25.115
25.055
Afleveringskosten:
642
576
618
594
564
546
480
492
618
546
560
582
Verplichte opties:
1.600')
3902)
Kostprijs totaal:
26.432
25.571
25.208
24.944
25.024
25.541
24.965
24.756
25.003
25.841
25.675
25.637
Restwaarde:
6.045
4.739
8.710
7.545
8.801
8.988
8.320
10.673
8.775
9.852
10.286
9.761
Afschrijving:
20.387
20.832
16.498
17.399
16.223
16.553
16.645
14.083
16.228
15.989
15.389
15.876
Interest:3)
4.718
4.430
4.895
4.718
4.717
4.987
4.817
5.073
4.865
5.165
5.152
5.109
Verzekering:
8.031
8.038
7.785
8.065
7.578
8.038
7.933
7.556
7.743
8.259
7.730
8.210
Motorrijtuigenbelasting:
1.816
1.816
1.816
1.816
1.816
1.816
1.816
1.536
1.536
2.212
1.536
1.816
Reparatie en onderhoud:
4.435
4.224
3.379
4.330
3.590
3.696
3.590
3.590
3.696
3.590
3.590
4.224
Banden:
1.267
1.162
845
1.371
1.162
1.584
1.162
950
1.276
1.584
1.267
1.267
Brandstof:
12.829
10.279
10703
10.639
11.476
11.088
10.570
10.434
9.918
11.185
9.966
11.760
Totale kosten:
53.483
50.781
45.921
48.338
46.562
47.762
45.670
43.222
45.253
47.984
44.630
48.262
Catalogusprijs:
24.190
24.995
24.200
24.350
24.460
24.995
24.485
24.264
24.385
25.295
25.115
25.055
Afleveringskosten:
642
576
618
594
564
546
480
492
618
546
560
582
Verplichte opties:
2.680
600
2.734
990
1.309
600
774
2.629
1.308
1.230
2.924
1.680
Kostprijs totaal:
27.512
26.171
27.552
25.934
26.333
26.141
25.739
27.385
26.311
27.071
28.599
27.317
Restwaarde:
6.045
4.739
8.710
7.545
8.801
8.988
8.320
10.673
8.775
9.852
10.286
9.761
Afschrijving:
21.467
21.432
18.842
18.389
17.532
17.153
17.419
16.712
17.536
17.219
18.313
17.556
Interest:
4.869
4.515
5.227
4.858
5.066
5.072
4.927
5.443
5.049
5.340
5.564
5.346
Verzekering:
8.253
8.161
8.266
8.269
8.027
8.161
8.092
8.096
8.012
8.512
8.331
8.555
Motorrijtuigenbelasting:
1.816
1.816
1.816
1.816
1.816
1.816
1.816
1.536
1.536
2.212
1.536
1.816
Reparatie en onderhoud:
4.435
4.224
3.379
4.330
3.590
3.696
3.590
3.590
3.696
3.590
3.590
4.224
Banden:
1.267
1.162
845
1.371
1.162
1.584
1.162
950
1.276
1.584
1.267
1.267
Brandstof:
12.829
10.279
10.703
10.639
11.476
11.088
10.570
10.434
9.918
11.185
9.966
11.760
Totale kosten:
54.936
51.589
49.078
49.672
48.669
48.570
47.576
46.761
47.023
49.642
48.567
50.524
schreven. Bij de Citroen BX 14E brengt de dealer
390 voor radio-voorbereiding in rekening.
In de vergelijking zal men het merk Renault mis
sen. De Franse staatsproducent van personenwa
gens brengt echter binnen enkele weken de nieuwe
19 op de markt. De 9 en 11 hebben we daarom
weggelaten.
Om de vergelijking wat zuiverder te maken, heb
ben we Top Lease ook gevraagd om de auto's eens
op dezelfde wijze aan te kleden. Immers: een Golf
is standaard een 'Spartaanse' auto, zonder klokje
of zelfs dagteller. Terwijl bijvoorbeeld de Fiat Tipo
in basis-uitvoering al heel compleet is.
Wij vinden dat enkele accessoires zeer nuttig kun
nen zijn en vroegen:
een 5-versnellingsbak,
een klokje,
dagteller,
in 2 delen neerklapbare achterbank,
wis-was-installatie op achterruit,
een rechterbuitenspiegel,
en een radio van 600 gulden.
We hebben voor het overzicht afgezien van de mo
gelijkheid om meteen in een andere uitvoering te
stappen. Dat had bv. bij de Fiat Tipo gekund
(Tipo DGT
De tabellen vermelden de totale kosten na vier jaar
en tachtigduizend kilometer. Het zijn bedragen om
even stil van te worden. De Opel Kadett kwam er
in beide gevallen als winnaar uit. Maar in de stan
daarduitvoering wel zonder enige uitmonstering
van betekenis. Aangekleed scheelde het nog maar
250 (vijf gulden per maand) met nummer twee,
Peugeot.
Van de twaalf wagens vallen er eigenlijk twee wat
uit de boot: de Alfa 33 en de Austin Maestro. De
Austin geeft een rampzalige afschrijving te zien,
zonder dat daar iets tegenover staat. De Alfa levert
slechts een iets minder desastreus beeld. Daar staat
dan wel enige exclusiviteit èn zeker ook karakter
tegenover. Maar voor'dat karakter moet twee maal
worden betaald, want de Alfa is met ruime voor
sprong de grootste slok-op van het gezelschap.
Noot:toerenteller getint glas
2) radio-voorbereiding
J) kostPriis restwaarde x
1. Opel
43.222
1.
2. V.W.
44.630
2.
3. Peugeot
45.253
3.
4. Nissan
45.670
4.
5. Citroën
45.921
5.
6. Ford
46.562
6.
7. Mazda
47.762
7.
8. Toyota
47.984
8.
9. Volvo
48.262
9.
10. Fiat
48.338
10.
11Austin
50.781
11.
12. Alfa
53.483
12.
Vervolg op pagina Consument 2
Alfa 33. Sportieve wagen, alleen vijfdeurs te koop. De 1.3S
zit net boven de basisversie. Lengte 4.01 m. Top 167. Acc. 0
tot 10 11.5 sec.
Voor: een auto met uitstraling. Tegen: maar daar moet je
wel voor betalen!
Austin Maestro. Top van de Maestro-serie. Lengte 3.98 m.
Top 155. Acc. 13 s.
Voor: bij aanschaf zeer compleet. Tegen: na vier jaar com
pleet waardeloos.
Citroen BX. Bij de BX begon voor Citroen de victorie.
Enorm succes, mede dank zij de scherpe regelmatig terug
kerende inruil- en kortingsacties. Lengte 4.23. Top 163.
Acc. 15.5 s.
Voor: ruim en comfortabel. Tegen: geen Citroen.
Fiat Tipo. De aanval op de Golf is geopend. Moet het ant
woord zijn van Fiat op 1992, als in Italië ook andere wa
gens dan die van Agnelli te krijgen zijn. Lengte 3.98. Top
163. Acc. 13 s.
Voor: ruim en compleet. Tegen: opvolger van de Ritmo.
Ford Escort. De meest verkochte wagen ter wereld. Lengte
4.02. Top 167. Acc. 12.7 s.
Voor: betrouwbaar, prijs. Tegen: leuk is anders.
Mazda 323. De 1.5 GLX is de topuitvoering van de 323-
reeks. Mazda is de best verkopende Japanner in Neder
land. Lengte 3.99. Top 170. Acc. 13 s.
Voor: betrouwbaar. Tegen: standaard-Jap.
Nissan Sunny. De SLX is de meeste luxe uitvoering. Lengte
4.03. Top 155. Acc. 13.9 s.
Voor: Goed. Tegen: dertien-dozijn-auto.
Opel Kadett. Nummer een van Nederland. Was een revolu
tie, toen ie in '84 op de markt kwam. Lengte 4.00. Top 160.
Acc. 15 s.
Voor: zeer lage kosten. Tegen: tenzij je hem écht gaat aan
kleden. Is over hoogste populariteit heen.
Peugeot 309. De Profil is de 'spaar'-auto van de reeks, ge
heel op zuinigheid gericht. Lengte 4.05. Top 159. Acc. 15.4
s.
Voor: goed geprijsd en geveerd. Tegen: is geen Peugeot
maar een Talbot-Chrysler.
Toyota Corolla. De Corolla komt van Japans grootste auto
fabrikant. Lengte 4.00. Top 175. 10.8 s.
Voor: interessante 16-klepper. Tegen: onder de motorkap
van een oninteressante auto.
Volkswagen Golf. De marktleider in Europa. Onder vuur
van Fiat. Lengte 3.98. Top 148. Acc. 18.7 s.
Voor: Duitser dan Duitse kwaüteit. Tegen: Duitser dan
Duitse incompleetheid. Ook Duits duur.
Volvo 340. Uit de Nederlandse keuken. Begint snel
aan populariteit te verliezen. Lengte 4.32. Top 155.
Acc. 15.5 s.
Voor: heet veilig te zijn. Tegen: is aan het eind van
zijnlatijn.
Het berekenen van een leaseprijs van een auto is een kwestie van
veel informatie over de markt en heel scherp kunnen rekenen. Wij
hebben in bijgaande tabellen de totale kosten over vier jaar tijd ge
geven. Maar in de computer van Top Lease gaat het er wat fijner
aan toe, voordat deze getallen eruit rollen. Die vertelt bijvoorbeeld
dat voor een Volvo 340 1.32 cent (excl. BTW) aan banden moet
worden gerekend. Dat een Escort elke kilometer 3.74 cent ex. aan
onderhoud kost. Dat een Nissan Sunny een gemiddeld verbruik
van 8.58 liter per 100 km. oplevert. Tot ver achter de komma reke
nen. Alle kosten moeten zeer exact worden berekend.
W Dat is een kwestie van ervaring. Maar soms ook een kwestie
van vertrouwen. De belangrijkste kostenpost is de afschrijving. En
hoe voorspel je wat een auto over vier jaar nog waard is? Dat is
voor een leasemaatschappij de moeilijkste vraag.
Een voorbeeld: de Ford Taunus was een vertegenwoordigersauto
bij uitstek, die dus ook veel werd geleased. Jarenlang konden lease
bedrijven met de ogen dicht de wagens voor een vast bedrag van de
hand doen. Toen lanceerde Ford de Sierra, een revolutionair mo
del, zeker voor een brave-autoproducent als Ford. De inruilprijzen
van de Taunus kelderden. En er werden miljoenenverhezen gele
den.
Een ander voorbeeld: de Mercedes 190 was al meteen na de in
troductie waanzinnig populair. Er werd gerekend met idioot hoge -
want onhaalbare - restwaarden. De grote lease-bazen staken de
koppen bij elkaar. Als dat zo door zou gaan, zouden er miljoenen
verhezen kunnen worden geleden. Want elke 190 zou vlot tien
mille kunnen kosten. Die ramp werd door onderlinge afspraken af
gewend.
W Ervaring met vorige modehen, het imago van het merk en de
waardering die de markt voor een merk/model heeft, hebben grote
invloed op de inruilprijs.
De inruilprijzen in de tabellen zijn aan de zeer lage kant gehouden.
Een leasemaatschappij moet onmiddellijk als een klant zijn wagen
inlevert, die wagen kwijt kunnen. Er zit immers duur werkkapitaal
in. De prijzen zijn gebaseerd op wat de handel er voor geeft. Alles
wat de wagens meer opleveren is winst voor de leasemaatschappij.
U kunt dus wellicht meer krijgen, maar de verhoudingen die uit de
tabellen spreken bhjven overeind.
De afleveringskosten kunnen afwijken van wat de dealer rekent.
Het bedrag is inclusief zaken als matten en gevarendriehoek. Maar
zo mogehjk zonder tectyleren, want dat hoeft niet gezien de korte
tijd dat de auto's bij de klanten zijn.
W Er is gerekend met 8.25 procent rente. Die kosten hoeft U op
Uw bankafschriften niet te zien, maar U maakt ze wel: U had im
mers met Uw geld iets anders kunnen doen. Het percentage is niet
helemaal willekeurig: het percentage hgt tussen de hypotheekrente
(vaak gebruikt voor een auto) en die op een persoonlijke lening.
Voor de verzekering is een gemiddelde all-riskprijs genomen.
Reparatie en onderhoud is een ervaringscijfer. Natuurhjk is de ge
voeligheid van de motor erin verwerkt, evenals de prijzen van on
derdelen en de onderhoudsintervallen.
W De bandenkosten kunnen uit elkaar hggen, omdat de ene wa
gen bredere banden, of banden die een hogere topsnelheid kunnen
hebben. Maar zeker ook omdat een Citroën-rijder anders, dat wil
zeggen, rustiger rijdt dan een Alfa-rijder.
Het brandstofgebruik hangt daar eveneens mee samen. De kosten
in de tabel zijn aan de hoge kant, omdat de ervaring leert dat men
sen in een lease-auto vaak harder rijden dan de automobilist in zijn
eigen wagen.
J