""IIUPERT MURDOCH KOMT MET VIER TY-PROGRAMMA'S W. BAKKEI P P GRASZODEN ïcyQ e^l Szeemann doorbreekt hokj esgeest Vrouw keizer Pu Yi vindt film niet waarheidsgetrouw Stanley Kramer maakt film over Lech Walesa GARAGE RISSEEUW XX DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1988 CILINDERKOPPEN VLAKKEN GASZITTINGEN MONTEREN Proeven Radio f€> Concurrentie Pvv" 3 krant. Drie verrassingen Vijf eeuwen ikonen Geluiden in rivierenland op bestelling „Het probleem van de criminaliteit kent geen envoudige oplossingen en de doodstraf behoort daar al helemaal niet toe. J. Dobbelaer, geestelijk verzorger gevangenen DE STETf 12 GuidoGezellestraat??! TERNEUZEN Tel. 01150-17911 Nieuwstraat 3 Groede 01171-1462 Sky7 zaait paniek in Engeland jor onze correspondent Roger Simons LONDEN - De Britse onafhankelijke televisie ITV zal vanaf volgend jaar een harde dobber hebben om de alsmaar toenemende concurrentie [/an commerciële satelliet-tv het hoofd te bieden. in nieuwe onderneming, 'Sky Television', de opvolger fan 'Sky Channel', hoopt met ingang van 1 februari vier lerschillende satellietprogramma's gratis op de buis te irengen bij Britten die hun tv hebben uitgerust met een :hotelantenne. huurd op de Europese Astra- satelliet, die 8 november van dit jaar gelanceerd wordt in Kourou (Frans Guyana). tJ van apparatuur om de ST-uit- mdingen te kunnen ontvan- ;n, zal tegen die tijd in Groot- Irittannië overal te koop zijn. omenteel worden de kosten een schotelantenne er ge- amd op 199 pond, inclusief itw. Sky Television is de nieuwe ■oepnaam van het bedrijf dat [fgelopen juni werd gesticht [oor de Australische Ameri can Rupert Murdoch, de con- iversiële grote baas van International, in Londen itgeefster van onder meer de imes en Sunday Times. Mur- :h en News International >ben ook grote Amerikaanse Australische belangen, In Engeland zat NI vanaf het ;gin in Sky Channel, het Lon- nse station voor satelliet-tv it sinds zes jaar met matig (want er werd geen ;t gemaakt) op de kabel zit diverse Europese landen, [et zijn er inmiddels al 22 ge- 'orden en het theoretische ijkcijfer bedraagt 13 miljoen. Murdoch heeft nu zijn in- 'loed op het terrein van de sa- illiet-tv gevoelig versterkt. Channel bestaat niet lan- ;er afzonderlijk. De belangen an dit satellietstation zullen irtaan worden behartigd ir de nieuwe groep Sky Tele- üön, die in de toekomst het luwedeel van de opbrengst Britse satelliettelevisie ir zich zal opeisen. Murdochs International bezit 89 •ocent van de ST-aandelen. Via British Telecom Interna- lonal (dat is de internationale 'leugel van het door premier 'hatcher geprivatiseerde be- flf voor telefonie en telecom- lunicatie) heeft News Inter- .ational vier kanalen afge- Is die lancering een succes en Astra werkt naar behoren, dan zal Sky Television in december al met proefuitzendingen be ginnen. De vier verschillende programma's (voor de Britten zijn het vier alternatieven) zouden vanaf begin februari dag en nacht in de ether wor den geslingerd. Het viervoudige aanbod van Sky Television zal in de eerste plaats bestaan uit een 'verbe terde' versie van het huidige Sky Channel, dat volgens zijn directie programma's uitzendt die bestemd zijn voor het hele gezin. Op de tweede plaats komt Sky Movies, een kanaal met kosteloze speelfilms, be stemd voor kijkers in Groot- Brittannië en Ierland. Verder komt er Sky News, het eerste Europese kanaal dat continu nieuws zal brengen. Het vierde kanaal van Sky Te levision is bestemd voor Euro sport, een gezamenlijke pro ductie van News International en een consortium van 15 Euro pese omroeporganisaties waar onder, van Britse zijde, de BBC. Eurosport zal diverse grote sportgebeurtenissen verslaan in vele talen. Naast deze vier tv-kanalen die elk een verschillend pro gramma zullen brengen, zal de Astra-satelliet ook Sky Radio uitzenden. Op een FM-kanaal krijgen de luisteraars dan dag OQ( V" Media-magnaat Rupert Murdoch (links) met een model van de satelliet Astra. Rechts Alan Sugar, leverancier van zend- en ontvangst-materiaal. - foto ap en nacht moderne 'hits' in ste reo-kwaliteit. Alle uitzendingen van Sky Television worden gefinan cierd door middel van reclame- sponsoring. De Britse kijkers hoeven dus niets te betalen. Rupert Murdoch en zijn mede werkers zijn zich ervan be wust, dat zij een ware revolutie zullen ontketenen op Brits - en vermoedelijk ook continentaal- Europees - tv-gebied. Het ver schijnen van de vier Sky Tele- vision-programma's op miljoe nen tv's zou overal de kijkge woonten grondig kunnen ver anderen. Voor Sky Television wordt nu in het Westlondense Oster- ley een gloednieuw hoofd kwartier gebouwd dat volgens Murdoch het eerste vier kana len-televisiecentrum van de wereld zal zijn. Voor de oprich ting ervan werden nauwelijks vijf maanden uitgetrokken. Het wordt een hoofdkwartier van meer dan 15 miljoen pond, met vier tv-studio's, 4 regieka mers, 2 radio-studio's en 15 montagekamers, kantoren en een restaurant. Sky News zal in dit gebouw een aparte afdeling betrekken en over eigen stu dio's beschikken. Sky Television is van plan di verse programma's aan te ko pen, gemaakt door prominente onafhankelijke producers. Voor ITV, de oude Britse com- mefclétë' televisie, is dit aiies bijzonder slecht nieuws^ Vol gens Greg Dyke, programma directeur van London Weekend Television, een van de grootste ITV-maatschappijen, zal de sterke concurrentie alleen het hoofd kunnen worden geboden door een groot deel van de hui dige ITV-programma's te schrappen en veel meer geld te steken in programma's die worden uitgezonden wanneer de kijkdichtheid het grootst is. Volgens Dyke zal ITV in de jaren negentig niet de ruime verscheidenheid van program ma's bieden die de vaste kij kers van de Britse commerciële tv gewend waren in de jaren tachtig. Hij is van mening dat de concurrentie van de satel lietzenders ITV zal dwingen haar kinder- en religieuze pro gramma's, documentaires en educatieve uitzendingen voor volwassenen meedogenloos af te schaffen. De Britse commer ciële tv-programma's zullen dan des te oppervlakkiger wor den. Gelukkig is men bij de BBC niet van plan die weg te volgen. Deze omroep blijft er bij, dat ook in de jaren negentig een passende keuze moet open blij ven voor alle Britse kijkers, zelfs wanneer de commerciële sector (ITV en Sky Television) dan gewikkeld zijn in een con- currëntiestrijd op leven en dood, die wellicht zal worden \W e# A-historische klanken; Museum Boymans-Van Beuningen, Rotterdam. Open: dinsdag tot en met zondag 10 (zo. 11)-17 uur. Tot en met 9 oktober. 5-02 Harald Szeemann (1933), kunsthistoricus uit Zwitser land, is vooral bekend als een onconventionele tentoonstel lingsmaker. Met deze exposi tie knipper je met je ogen (Rembrandt met Picasso; een middeleeuws beeld naast Beuys), protesteert mogelijk in eerste instantie, maar wan neer je bereid bent je uit te le veren aan de manier waarop Szeemann stukken uit de kunsthistorie in relatie met elkaar en vooral de ruimte weet te brengen is de ervaring verrassend. Wat is er aan de hand? Dit museum wil regelmatig een gastconservator uitnodigen om een persoonlijke visie op de collecties te geven. Zoals bekend bezit Boymans een zeer breed scala kwalitatieve collecties (het museum wordt weer verder uitgebouwd bin nenkort). Szeemann is de ideale persoonlijkheid om - zoals hij zelf zegt - 'de hokjes geest in een museum te door breken'. Hij vertrekt niet vanuit een geijkte ideologie, maar streeft ernaar kunstwerken, met be houd van hun autonomie, een andere context te geven waardoor ze met een nieuwe poëzie geladen worden. Hij gaat daarbij vooral intuïtief Je werk. Maar dat kun je na tuurlijk pas doen wanneer je <ds deskundige vertrouwd bent met de historische con text van de diverse werken en de hele collecties. Szeemann wijst er echter op dat weten schap in relatie met kunst werken niet veel waard is zonder een gezonde dosis hu manisme of ethiek. Te vaak blijft men uit gemakzucht vasthouden aan traditionele conventies die zijn afgeleid van feitenkennis en niet van ervaring, aldus de Zwitser, die even grenzeloos is als zijn tentoonstellingen tijdloos. 'A-historische klanken' is de titel. Hij had ook 'Tijdloos' kunnen heten. Maar zo heet de expositie al die hij onge veer tegelijk maakte in Ber lijn (Zeitlos in de Hamburger Bahnhof). Zelf spreekt hij ook nog van 'een overwinning op het materialisme'. Hoewel hij deze uitspraak tè manifest vindt, moet je toch tegelijk ook constateren dat Szee mann een uitstekend gevoel voor theater heeft (niet in ne gatieve zin bedoeld). Deze ex positie is knap in scène gezet; de mise en scène sluit uitste kend aan bij genoemde kwali ficaties. Hij is daarbij uitge gaan van drie centrale kunst werken. In de grote zaal van de nieuwbouw bevindt zich de grote installatie 'Grond' van Joseph Beuys, waarbij het stalen bureau staat tegenover stijlmeubelen uit verschil lende periodes. Aan de tegen over liggende wand hangen naast elkaar schilderijen van onder meer Titiaan, Van Gogh, Rubens, Picasso en Rembrandt naast elkaar. In dezelfde omgeving is ook Brueghel's Toren van Babel te zien, waarbij de associatie van spraakverwarring voor de hand ligt. Maar een nieuwe merkwaardige balans dient zich aan. Bruce Nauman's Studio Piece beheerst een andere zaal, waarbij de aangren zende wanden telkens slechts één schilderij bevatten. Hier en elders op deze expositie is deze beperking een verade ming voor het kijken. De beide uitersten bij Nauman zijn Rothko en Saenredam te genover elkaar. Verstilling op beide doeken, die duidelijk kunsthistorisch 300 jaar uit elkaar liggen, maar uit de zelfde bron putten. Ironiserend theater is ge bouwd rond het wandmeubel- stuk/sculptuur van Imi Knoe- bel in de derde zaal. Voor Szeemann kwam hier de asso- Harold Szeemann. - foto boymans ciatie 'altaar' op. Daarbij slui ten andere kunstwerken min of meer aan: een maria van Geertgen tot St. Jans en een knielende jongeling van George Minne, Broodthaers en Kadinsky etc. De Zwitser, die zich inzet voor het 'mum mificeren' van de Mons Verita (de Berg der Waarheid) in As- cona, waar in het begin van deze eeuw de culturele top uit Europa elkaar trof, speelt ook hier het spel van aantrekken en afstoten. Szeemann zet je als kijker in Boymans op de op en neergaande golven in de cultuur. Atelier Kennisheuvel. Nieuwe Brabantse Kunststichting, Oude Raadhuis, Markt 1, Oirschot. Open: dinsdag tot en met zondag 13-17 uur. Tot en met 2 oktober. Drie jonge kunstenaars, die samen in Boxtel in één atelier werken; elkaar soms beïnvloeden zonder de eigen autonomie te verliezen. De expositie toont heel prettig werk, waaraan met overgave en vaak technisch raffinement is gewerkt. De uit Hulst stammende Luc Leenknegt (1962) heeft er enkele grote plastieken Een deel van de A-historische klanken in Rotterdam. - foto jannes linders neergezet. Hij weet een krachtige spanning op te bouwen tussen de materialen steen en ijzer. Het zijn zeer doordachte, vaak 'grafische' tekens waarin kracht en tegenkracht gevoel en verstand tegen elkaar uitspelen. Luc zegt Auke de Vries te bewonderen. Hij is zeker geen navolger. Hij is ook minder speels (althans bij wat hier te zien is). Liesbeth Peeters (1961) staat in materieel opzicht haaks op het werk van Luc. Zij werkt met hele fragiele zijde; knipt en schildert er doorzichtig objecten mee. Ritme en kleur, licht en schaduw, rechtlijnigheid en de romantische vrije val vormen samen vederlichte stukken die een gewichtloze schoonheid uitstralen. Of Liesbeth Ronald Raaymakers (1959) inspireert of omgekeerd, is niet zo belangrijk te weten, maar het schilderwerk van Ronald heeft in kleur en structuur enige verwantschap met het werk van Liesbeth. Het lijkt of hij een eigen 'kleurenleer' ontwikkelt; een romantische uitwerking van Mondriaan of Lohse. Hij werkt structureel en met kleuren die elkaar complementeren of uitdagen. Dat gebeurt dan op een soort panelen, opgebouwd uit vierkante centimeter kops- hout of schijven, waarbij de structuur van het hout door de verf meespeelt. Hier en daar loopt hij het gevaar in te decoratieve aardigheden te verzanden. Dan weer schildert hij doeken waarop de kleursegmenten door transparante overschildering dooltuinen voor het oog worden. „Ik meng lyriek door mijn verf", zegt Ronald. Dat is heel leuk, als het geen maniertje wordt. Ikonen; 1000-jarig doopsel Sky Channel zendt nu nog oudere series uit als 'Fantasy Island', maar gaat volgend voorjaar op de serieuzere toer. - fotosky uitgevochten met programma's waarvoor BBC-producers de neus ophalen. Maar Rupert Murdoch be gint nu al de BBC en ITV het leven zuur te maken. Hij is ook eigenaar van het Amerikaanse filmverhuurbedrijf 20th Cen tury Fox. Op instructie van Murdoch weigert deze firma tegenwoordig bepaalde grote films te verhuren aan de Britse commerciële televisie of de BBC. 20th Century Fox trok kortgeleden een aanbod in om 'Wall Street' te verhuren aan de BBC en 'Broadcast News' aan ITV. In Londen wordt ver ondersteld dat beide films vol gend jaar wel op Sky Movies zullen komen en dat Murdoch voortaan de beste producties zal reserveren voor uitzending oj) 'dat kanaal van zijn Sky Te levision. Ook in Amerika is de macht van Murdoch groeiende. Zijn filmmaatschappij Fox bezit ook tv-stations en kort geleden deed Murdoch een hoog bod op 'TV-Guide' het belangrijkste tv-blad in Amerika. De invloed van de Australische opkoper in alle sectoren van het amuse mentswezen stuit in de VS op veel tegenstand. van de Rus. Museum voor Religieuze Kunst, Uden. Open: dinsdag-vrijdag 10-17 uur en zaterdag-zondag 13-17 uur. Duizend jaar Christendom in Rusland was aanleiding voor deze ikonententoonstelling. Ze is met grote zorg samengesteld en is van een kwaliteit, die haar tot de betere exposities op dit gebied maakt. Dat is onder meer te danken aan de gulle bruiklenen van hèt ikonenmuseum in Recklinghausen. Maar ook het Wilhelmietenmuseum in Huij bergen en talrijke particuliere bruikleengevers hebben fraaie stukken afgestaan. Af te leiden uit de drukte die ik in het museum aantrof, kun je aannemen dat er veel belangstelling voor dit thema is. De principe waarop deze schilderkunst is gebaseerd zijn even oud als het Christendom in Rusland. De tentoonstelling laat mooie exemplaren uit de bloeiperiode zien (16e en I7e eeuw). Wat daarna kwam heeft veel minder authentieke waarde. Ook dat is te ervaren. In onze dagen zie je nogal eens dat hobbyisten ikonen reproduceren, maar er wordt soms ook gezocht naar een eigentijdse vertaling. De twaalf feestikonen die Else Steenbergen voor de Mariakerk in Oosterhout schilderde (tien jaar geleden) en die ook hier te zien zijn, illustreren dat. Een verdienstelijke poging, maar je mist de patine van de tijd, terwijl ook de statische wijding van de oude ikonen een totaal andere geladenheid heeft. Het zijn met name Maria- ikonen die op deze tentoonstelling bijeen zijn gebracht. Een moeder Gods van Iviron uit de 17e eeuw; een moeder Gods Eleousa van Vladimir uit dezelfde eeuw of Ween niet om mij, Moeder uit 1600 zijn daarvan enkele vermeldenswaardige voorbeelden. Een koninklijke Li Shuxian, de laatste vrouw van de laatste kei zer van China. - foto anp PEKING (AFP) - Li Shuxian, de laatste echtge note van Pu Yi, de laatste keizer van China,, woont nu in een tweekamerflatje in Peking. Ze heeft onlangs een kaartje gekregen om naar de licht gecensureerde versie van Bertolucci's film over het leven van haar man te gaan kijken. In de film 'The Last Emperor' (negen Oscars) 'wordt de werkelijkheid mooier voorgesteld dan zij was', zegt Li Shuxian. een plezier te doen. In die tijd moesten zelfs de meisjes van het volk, wanneer ze aankwamen in de familie van haar man, zich vóór alles ten dienste stellen van haar schoonmoeder. Aan het keizerlijke hof waren de regels nog strenger en de keizer zelf stond constant onder toezicht." Li meent dat Bertolucci haar had moeten opzoe ken in Peking om een meer getrouw beeld te kunnen geven van de man met wie zij van 1962 tot aan zijn dood in 1967 was getrouwd. Zij gelooft dat de werkelijkheid vooral geweld is aange daan om meer in de smaak van het westerse publiek te vallen. Li, nu 63 jaar, vindt met name de scène bela chelijk waarin de 17-ja- rige keizer op de avond van zijn huwelijk onder de lakens kruipt met zijn vrouw Wan Rong én met zijn concubine Wen Xiu. „Dat is absoluut onmo gelijk", zegt ze. „Zelfs in gewone families was zo iets ondenkbaar. En dat góld nog veel meer voor een vooraanstaande fa milie zoals die van het keizerlijke hof, waar men onder de beperkin gen van het feodalisme leefde. Die scène is ge draaid om westerlingen Joan Chen, de actrice uit Shanghai die de rol van Wan Rong speelt, is naar de mening van Li „te westers", terwijl zij niets dan lof heeft voor John Lone die Pu Yi als volwassene speelt. In de Chinese versie ontbreken enkele te ge waagd gevonden scènes, zoals de beroemde scène van de huwelijksnacht en de scène waarin Wan Rong, inmiddels ver slaafd aan opium, haar tenen laat likken door een in leer geklede Chi nese homo, die als agent voor de Japanners werkt. LOS ANGELES (AP) - De Amerikaanse producer-regis seur Stanley Kramer gaat een film maken over het leven van de Poolse vakbondsleider Lech Walesa. De film, die 'Polonaise' gaat heten, is geschreven door Da niel Taradash, die in 1953 te kende voor het script van 'Here to Eternity'. Het script is geba seerd op lange gesprekken die Taradash had met Walesa. De produktie zal dit najaar begin nen. deur uit een ikonostase (afsluitingswand van het priesterkoor) met de vier evangelisten en hun boodschap aan Maria is een opvallend stuk. Maria en Johannes op een Deïsis (voorbede-ikoon) uit 1500 biedt verstilling. Er zijn verder nogal wat interessante, grote reisikonen te zien, zoals een huisikonstatse uit de 17e eeuw met zo'n vijftig afbeeldingen, die een kerkikonostase met Madurodam-formaat vervangt. Verder zijn er nog een vijftigtal metalen ikonen uit particulier bezit te zien; van goedkope tot artistieke uitvoeringen. Op het terrein van het anecdotische (maar wel informatief) ligt de in het klein nagebouwde ikonostase door J. den Ouden uit Breda. Er is een catalogus 15,-) die via teksten goede achtergrondinformatie biedt en verder niet al te beste reprodukties in zwart-wit van een aantal ikonen. Zestig ikonen worden erin beschreven. Tussen al die ikonen staat een bronzen apostel van Frans Verhaak uit Breda, die als hedendaagse ikoon (beeld) niet onder doet voor de historische - die hier getoond worden. Landschap-mensenwerk, in en om kasteel Neerijnen, aan de Waal onder Geldermalsen. Het koetshuis is open op werkdagen van 10-16 uur en op zondag van 13-17 uur. Het buitengebeuren is elk uur van de dag toegankelijk, tot en met 12 september. De dijkverzwaringsprojec ten komen bedreigend dicht bij Neerijnen en de gemeente viert dit jaar haar tienjarig bestaan. Redenen waarom de plaatselijke kunststichting van zich heeft doen spreken met het organiseren van de spectaculaire tentoonstelling Landschap-mpnsenwerk. Een titel die nadrukkelijk de be perkingen en nadelen, maar ook de grote mogelijkheden van landschapsher- en ver vormingen duidt. Het invullen van landschap door architecten en planolo gen is zeker een interessant onderdeel van de tentoonstel lingen, zeer aanschouwelijk op de video in het koetshuis weergegeven. Maar waar u voor uit uw stoel moet komen is de artistieke invulling van deze expositie. *En dan met name wat er buiten gebeurt. Alsof een onzichtbaar or kest van elfen en trollen zich in de prachtige hoge bomen heeft verschanst, bromt, zoemt en vibreert het rondom het kasteel. Een aantal kun stenaars uit binnen- en bui tenland hebben hun speeltui gen, wat ik een passender om schrijving vindt dan kunst werken, in de bomen gehan gen en in en rondom de kas teelgracht gezet. 'Het landschap met zeven molens in Neerijnen' van Jo- han Goedhart en Paul Pan- huijsen, noem ik om een idee te geven over het soort ge luidskunst dat hier te genie ten valt. Het bestaat uit zeven hengels met molens, vastgezet op het kasteelplein, waarvan de strak gespannen vislijnen blikken trommels in de kas teelvijver aan de haak heb ben. Via een eenvoudig me chanisme vibreren de lijnen en de trommels versterken dat geluid. Dit en al de andere wonderlijke geluiden zorgen voor een unieke ervaring van ludieke en onaardse sferen. De beeldende kunst is wat meer 'down to earth' en refe reert aan het snel verdwij nende prachtige wilde rivier landschap dat ten prooi valt aan de dijkverzwaring. Langs de Waal staan dreigende meer dan manshoge spaden van Joyce Bloem en op de dijk wapperen de fraaie maar sombere Rouwvanen van Freddy Rikken. Er is nog veel meer te beleven, onder andere een lange laan vol kinderte keningen. U kunt er maar het beste een dagje uit van ma ke11- Lia Roose

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21