EEK- tIEDING ker jon DE STEM ioeken naar tweede James Dean PW •Pt 1,98 4,50 9.95 s FAMILIE WERKT MEE AAN FILM OVER LEGENDARISCHE ACTEUR Lyle Lovett: De tekst is altijd het belangrijkste 'Zonnebloemen' van Van Gogh mogelijk even terug uit Japan iRANEN- IE- IJES ITENTAART Jacques Hamelink krijgt Constantijn Huygensprijs EENTE OOSTBURG ■NDMAKING J. Swiers september 1988 WOENSDAG 31 AUGUSTUS 1988 jHOLLYWOOD (UPI) - Een produktiemaat- schappij in Hollywood wil een film maken over James Dean, de legendarische acteur die de Kwetsbaarheid, gevoeligheid en rebellie van de aren vijftig belichaamde. Er wordt gezocht naar :emand die de hoofdrol kan spelen. ENTE OOSTBURG •NDMAKING Verering Brutaliteit Rechten 9 01150-19817 4^TERNEUZEN ■I II II 'i 1 |i i) (an Oostburg maakt bekend dat wethouders voornemens zijn nen van het bestemmingsplan i van de Wet op de Ruimtelijke bouwen van een tuinhuisje op pdijkseweg 2 te groede. betrekking hebben op het' net ingang van woensdag 31 fiurende veertien dagen ter in entesecretarie (sectie Ruimte- uisplein 1 te Oostburg. igd gedurende deze termijn te-,; van deze vrijstelling schriftelijk jn bij burgemeester en wethou-" |ken. stus 1988 M ii burgemeester voornoemd, (Kruize. 'I het „Delta College", Ch'r. MEAO, MMO, MHO, deelt teur, de heer gebruik heeft gemaakt van II van dit afscheid worden juders, stageverlenende in-, ge relaties van harte uitge- ':ie bij te wonen op ii i uur in de aula van het MHO- school igenstraat). ennismaken met de nieuwe rdrs. C. Zuiddam. srwedestraat 1 >urg tuur, li - r i"| 1 II U L. Everaars, (voorzitter) „Als je geboren bent in Europa en opgegroeid in Australiëvoel j e j e nooit ergens thuisJe gevoel ligt aan beide kanten van de aardbol Dave Mitchell, voetballer Feyenoord T2 De film, die de goedkeuring heeft van de familie van wij- i de acteur, ligt nog op de tekentafel, maar er is al een stroom van sollicitanten binnengekomen en op het plat band van Indiana, waar James Deans kinderjaren la gen, toont men grote belangstelling. 1 4 an Oostburg, maakt ingevolge 'et op de Ruimtelijke Ordening I van deze gemeente in de verr igustus 1988 heeft besloten tè, wijziging c.q. een nieuw be idt voorbereid voor: i het bestemmingsplan „Nabij i Rijksweg 22 te Breskens; |we Sluisweg 41 te Breskens; i op de bij de besluiten beho- is aangegeven. De stukken,^ ebben op vermelde besluiten 'an 1 september 1988 voor een antesecretarie (sectie Ruimte- adhuisplein 1 te Oostburg, ter J l(V Mus 1988 |burgemeester'voórcioemd, Kruize. -*■ [,We weten in ieder geval al nat we niét willen", zegt pro ducer Michael Britton van 'Sun King Productions'. „We zetten niet zomaar de eerste de beste I in de rol. We willen niet Char- I lie Sheen (de zoon van Martin) als James Dean. Een bekende acteur die James Dean zou spe len en wiens image vertrouwd I is, zou het publiek alleen maar afleiden van wat deze film wil overbrengen." Britton zegt al meer dan 100 aanvragen voor inlichtingen over de rol te hebben gekregen. In september begint in heel Amerika een speurtocht. „Uiteraard zegt elke impres- sario dat hij de volgende James Dean heeft", aldus Britton. „U kunt zich niet voorstellen wie ach hier allemaal voor de rol en als James Dean II komen aanbieden. Heel ongelukkig." De 44-jarige Britton zegt over de somtijds hysterische pos tume verering die James Dean na zijn dodelijk auto-ongeluk op 30 september 1955 te beurt viel, dat hij de eerste acteur was die de jongelui van zijn ge neratie zo rechtstreeks aan sprak. „Ik hou van Martin Sheens opmerking, Marlon Brando leerde ons hoe te acte ren, James Dean leerde ons hoe te leven," aldus de producer. De 82-jarige Adaline Nall, de lerares op Deans High School in Indiana die bij hem vroege belangstelling voor acteren wekte, zegt dat zij een kandi daat voor James Deans rol heeft, de 21-jarige Geoffrey St. Claire. Hij belde haar in Ma rion in Indiana op vroeg of zij hem les wilde geven. „Hij kwam hier en wilde dat ik met hem de scene uit East of Eden zou spelen waarin Cal Trask probeert zijn jarige va der, gespeeld door wijlen Ray mond Massey, het geld in de handen te drukken dat hij niet wil aannemen omdat het uit winst verkregen zou zijn. Ik kon mezelf er niet toe brengen Massey's rol te spelen, maar ik bracht hem wel het een en an der bij. Hij toonde zelf initia tieven die mij verrasten, zoals daar waar Dean in huilen uit barst, zegt dat hij zijn vader haat en het huis uitvlucht. Ik hoop dat deze jongen het haalt. Het is duidelijk dat hij iets van acteren afweet." Vanuit zijn huis in Solvang in California zegt de jonge acteur James Dean, overleden in 1955, blijft Hollywood bezig houden. FOTO VERONICA St. Claire dat hij, nadat hij een uur of 14 in de bus naar In diana gezeten had, over zijn brutaliteit was gaan nadenken. „Maar ik overtuigde mevrouw Nall en Ortense Winslow (Ja mes Deans tante) dat ik niet al leen maar was gekomen omdat ik weg was van Dean als idool. Als Method-acteur moet ik zo veel mogelijk maskers afruk ken. Dat is het belangrijkste." Er zijn al eerder films over James Dean gemaakt. In 1957 kwam een documentaire uit van regisseur Robert Altman, 'The James Dean Story'. Men ziet er de acteur in terwijl hij aan het werk is en privé en er zijn vraaggesprekken met vrienden en familieleden. Een van de hechtste vrien den van James Dean, script schrijver William Bast, schreef en produceerde in 1976 een film die zich concentreerde op de laatste twee levensjaren van de acteur, toen hij was gecontrac teerd voor de drie films die hem beroemd zouden maken: 'East of Eden', 'Rebel without a cause' en 'Giant'. De 44-jarige Marcus Wins low, James Deans neef in In diana, zegt dat niemand er toen ook maar van dróómde dat hij ooit filmster zou zij a Winslow zegt dat hij de vele boeken die over zijn neef geschreven zijn, links heeft laten liggen, omdat hij zijn eigen herinneringen aan James Dean als een ge wone jongen die tijd tekort kwam, wil bewaren. Hij en zijn familie kijken ook zelden naar de videocassettes die zij van James Deans films hebbea „Niet dat we hem niet als ac teur respecteren; East of Eden is mijn favoriet onder alle films, maar het doet soms pijn naar hem te zitten kijken." Michael Britton heeft van de familie, die de rechten op Deans naam en afbeelding in 1983 in handen heeft gelegd van de Curtis Management Co. in Indianapolis, toestemming voor een film gekregen, omdat hij erin heeft toegestemd dat de familie een laatste woord krijgt over het voltooide script. „Wij hadden een kans om Jims verhaal in goede smaak te vertellen. Het is niet eenvoudig, maar men is bereid samen te werken en ons een vinger in de pap te geven. Het wordt een moeilijke taak om accuraat te zijn. Iedereen heeft zo zijn eigen kijk op wat hij was of wie hij was", aldus Marcus Wins low. Britton stemt ermee in. „Ik ben mij bewust van mijn ver antwoordelijkheid tegenover James Dean. Laat op de avond krijg ik het gevoel dat hij er is. Er gebeurt iets en het perso nage komt tot leven. Er is vooral in dit geval een stille kracht aan het werk." Door Leo Nierse LYLE Lovett is de naam van een in Europa nog vrijwel on bekende zanger uit Texas. Niettemin mag zijn lp 'Pon- tiac' een van de opmerkelijk ste platen van deze zomer ge noemd worden. Na Tracy Chapman is Lovett dit jaar de tweede (Ameri kaanse) singer/songwriter die met eigenzinnig reper toire opstaat in de door steeds sneller wisselende trends ge domineerde popwereld. Min der ingetogen dan Chapman, is Lyle Lovett een stuk veel- zijdiger. Zijn aankomende single-hit 'She's no lady (she's my wife)' is slechts één proeve van bekwaamheid van een man die vele genres blijkt te beheersen en een vol strekt eigen geluid heeft. 'Pontiac' bevat juweeltjes van countrysongs, western-swing, blues, pop en folk. Lovett schrijft zijn eigen repertoire en voorziet zijn nummers van trefzekere, veelal ironische teksten. Zijn eerste lp is niet minder overtuigend. In Amerika is 'Pontiac' dus zijn tweede lp, in Europa zijn eerste. Hoewel dat Ameri kaanse debuutalbum nu ook in Engeland is uitgebracht, wordt de plaat elders in Europa niet gereleased. In Nashville, het hart van de Amerikaanse country and western, werd de Texaan twee jaar geleden als coun- tryzanger gelanceerd. Als een van de vele jonge artiesten die pogen de c&w te vernieu wen door er genre-vreemde elementen in te mengea Toch lijkt Lovett (30) niet helemaal thuis te horen bij deze New Traditionalists: hij zoekt niet naar een nieuwe muzikale mengvorm, maar beoefent tal van stijlen néast elkaar. De Europese vertegenwoordigers van zijn platenmaatschappij blijken nu juist daarin com merciële mogelijkheden te zien. Zij zijn inmiddels een waar promotie-offensief be gonnen. Dat boezemt nu niet meteen vertrouwen in. Is de onmiskenbaar getalenteerde Lovett een wandelende lied- jesfabriek die met zoveel mo gelijk muzikale pijlen op de boog op een zo breed mogelijk publiek mikt? Of wordt er een bod op zijn artistieke ziel uitgebracht? „Voor alles ben ik een schrijver", legt Lovett uit in de lounge van het Hilver- sumse hotelletje waar hij en kele dagen verblijft, tussen Lyle Lovett: anti-ster... zijn veelvuldige bezoeken aan de radiostudio's door. „Ik denk en doe als een schrijver en de rest is allemaal bijzaak. Mijn thematiek is beperkt, ik schrijf slechts over elemen taire menselijke aangelegen heden; liefde en dood en voor vallen in mijn directe omge ving. Maar ik ben vrijgezel en overal lopen meiden rond, dus ik vind overal mijn inspiratie wel. Muzikaal ben ik even zeer beperkt, want ik compo neer alleen op gitaar. Pas als ik een tekst heb, begin ik mu zikaal te denken. Dan zoek ik een genre dat de tekst zijn maximale effect geeft. Daar bij ga ik nooit uit van één be paalde stijl. Weliswaar sta ik - FOTORCA Curb Records in Nashville onder contract als country- zanger, maar ik laat me daar door niet beknotten. Ik ben geboren en getogen op het platteland, onder de rook van Houston, de op vijf na grootste stad van de VS. De contrasten tussen de mu ziek van platteland en stad zijn voor mij heel normaal en er zijn natuurlijk heel veel muziekgenres in Texas. Ik pak gewoon wat mij het beste uitkomt. Andersom werk ik nooit; ik schrijf geen woorden bij een melodie. Andermans werk speel ik ook vrijwel niet, ik kan alleen maar mijn eigen werk vertolken. Ik heb het stomme geluk gehad een platenmaatschappij te treffen die mij de vrije hand laat. Meer kun je je niet wensen. Het is verschrikkelijk om je tot één stijl te moeten beper ken, alleen maar omdat de markt daarom vraagt. Zeker, ik zet nummers op mijn lp's die bedoeld zijn voor de coun- try-radiostations, maar ik schrijf er niet speciaal voor. Wat mij nu zo verrast is dat in Europa heel andere nummers van mij op single worden uitgebracht. Zo be reikt mijn overige werk toch een groot publiek. Het is heel opwindend om te zien hoe al die verschillende songs op verschillende plaatsen hun eigen leven gaan leiden." Je trekt er wel hard aan. Drie Britse toernees in zes maan den, een intensieve promotour op het vasteland, dat is toch zaken doen. Trouvoens veel Amerikaanse kunstenaars plegen zichzelf artist-busi- nessman te noemen. „Zeker. Als ik eenmaal een plaat af heb, wil ik er best re clame voor maken, want ik geloof erin. En ik moet ook za ken doen om te krijgen wat ik hebben wil, nl. artistieke vrij heid. Maar het is een noodza kelijk kwaad; het leidt mij af van mijn creatieve activiteit. Hoe behoud je je zelfstandig heid als de zakenlieden om je heen drommen? Daar heb je geen trucs bij nodig. Gewoon jezelf blijven, karakter tonen. Dan behoud je invloed op wat er op de plaat komt en hoe je werk ge produceerd wordt. Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet al op mijn 18e een platencon tract had. Dat neemt niet weg dat ik me wel heel pril voel in deze business. En heel verrast dat mijn werk ueberhaupt overal op de radio te horen is. Toen ik begon, heb ik niet eens bij die mogelijkheid stil gestaan." AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Lovett ontbeert elke gla mour. In zijn verschijning en optreden is hij het tegendeel van de vlotte jongen. En door lopend toont hij een bijna on Amerikaanse nederigheid. Voortdurend relativeert hij zichzelf en zijn werk. „In Europa voel ik me echt een domme jongen. Iedereen spreekt hier meerdere talen en de interviews zijn hier ook diepzinniger. Amerikaanse journalisten zijn over het al gemeen slechts in feitelijkhe den geïnteresseerd, terwijl men zich hier veel meer in mijn werk en achtergronden verdiept. It's intimidating. Voor mij is het ook ongedacht dat mensen wier eerste taal niet het Engels is, toch zo geïnteresseerd zijn in buiten landse songteksten. Natuur lijk kun je een song nooit te serieus nemen, maar de ar tiest zelf moet je niet over schatten en dat gebeurt maar al te vaak. Muzikanten zijn niet altijd grote denkers of briljante opiniemakers. Toch krijgen ze veel te veel kans om in het openbaar te spre ken over zaken waar ze geen verstand van hebben," aldus de zanger, die in '82 een aca- De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit; Iron Maiden, HeUoween, Kiss, Anthrax en David Lee Roth, 4 september in Tilburg (Willem Il-stadion) Bruce Springsteen, Sting, Pe ter Gabriel, Tracy Chapman, Youssou n'Dour e.v.a„ 4 sep tember op Amnesty Interna tional Festival in Parijs. Kaarten voor dit festival en voor eventuele busreizen kunnen worden besteld bij Tickets Nijmegen op het nummer 080-227125. Gill Scott Heron, 16 septem ber in Tilburg (Noorderligt) Living Colour, Derek B., Soup Dragons, Chaba Fadela, Fish bone e.a., 4 september in Rot terdam (Zuiderpark) Henry Rollins, 20 september in Den Bosch (Willem II) Style Council, 19 september in Rotterdam (Ahoy) Eddy Grant, 24 september in Amsterdam (Paradiso) Van Morrison en Chieftains, 30 september in Eindhoven (Evenementenhal), 4 oktober in Rotterdam (Doelen) Robert Palmer, 3 oktober in Den Haag (Congresgebouw) Level 42, 4 en 5 oktober in Rotterdam (Ahoy) Siouxie and the Banshees, 6 oktober in Utrecht (Vreden- burg) Run DMC, 13 oktober in Am sterdam (Edenhal) Huey Lewis and the News, 15 oktober in Rotterdam (Ahoy) Earth, Wind Fire, 19 okto ber in Rotterdam (Ahoy) A-Ha, 20 oktober in Rotter dam (Ahoy) Everly Brothers, 29 oktober in Rotterdam (Ahoy) en 3 no vember in Den Bosch (Maas poort) demische graad in de journa listiek behaalde aan de Uni versiteit van Texas. „Ik kan alleen maar spreken over mijn eigen werk", waar schuwt hij bij voorbaat, „en mijn visie en ervaringen zijn beperkt." Dus: Voor een artiest die zich niet tot de c&w wil beperken, zing je opvallend vaak over cow boys en rodeo's. „De cowboy is voor mij een mystiek symbool. Het staat voor de strijd van het indi vidu in deze wereld: iedereen moet het in zijn uppie klaren, net als de cowboy. Ik vind het een bruikbare metafoor." Je staat in een lange traditie van singer/songwriters. Wie hebben jou het meest beïn vloed „Regionale artiesten, Texa- nen als Guy Clark en Townes van Zandt Van hen heb ik af gekeken hoe je een verhaal in een song vertelt. Ik heb ook hun instelling overgenomen, nl. dat het schrijven van een song nog veel belangrijker is dan optreden. Nee, ik ben niet beïnvloed door de grote sin ger/songwriters uit de jaren zestig en zeventig. Dylan en Neil Young ken ik b.v. alleen maar van de radio; ik zou me toch eens in hun werk moeten gaan verdiepen. Guy Clark heeft me trouwens in contact gebracht met Emmylou Har- ris, mijn grootste idool. Mijn producer Tony Brown, die bij Harris in de band heeft geze ten, heeft haar uitgenodigd tijdens de opnamen van 'Pon tiac', wat resulteerde in twee duetten met haar." Hoe sterk is de invloed van de huidige New Traditionalists eigenlijk. Zijn zij de Nash ville Rebels van de jaren'SO? „Ik geloof niet dat hun in vloed blijvend is. Er is wel een heel nieuwe lichting artiesten, maar die voegt niet genoeg toe aan het bestaande. C&w is nooit anders dan een smelt kroes van stijlen geweest. De constante factor was altijd de tekst en daarin is nooit veel veranderd. Momenteel is Randy Travis veruit de suc cesvolste New Traditionalist en hij is héél traditioneel. Dat geeft wei aan, dat Nashville toch meer naar nieuwe vertol kers van het oude geluid zoekt dan naar iverkelijke vernieu wing. Zeker voor Nashville geldt dat hoe meer alles ver andert, hoe meer het bij het oude blijft." In oktober neemt Lyle Lo vett zijn derde lp op. Jacques Hamelink. DEN HAAG (ANP) - De schrijver Jacques Ha melink (49) krijgt voor zijn gehele letterkundige werk de Constantijn Huygensprijs. De prijs, waaraan aan bedrag van 10.000 gulden is ver bonden, wordt 16 december in Den Haag uitge reikt. Dit heeft het bestuur van de Jan Campert- stichting gisteren meegedeeld. Voorts zijn nog vier let- was leraar en vestigde terkundige prijzen van elk 5.000 gulden toege kend: de Jan Campert- prijs aan H.H. ter Balkt voor zijn dichtbundel 'Aardes deuren', de F. Bordewijkprijs aan Her mine de Graaf voor haar verhalenbundel 'Aan klacht tegen onbekend', de J. Greshoffprijs aan S. Dresden voor zijn essay 'Wat is creativiteit' en de G.H. 's-Gravesandeprijs aan Frédéric Bastet voor zijn biografie van Coupe rus. De onderscheidingen zijn toegekend op voor dracht van een jury die bestond uit Harry Bek kering, Margaretha Fer guson, Han Foppe, Anton Korteweg, Jan van der Wegt, Herman Verhaar, Anne de Vries, Paul de Wispelaere en Ad Zuide rent. Jacques Hamelink werd in Terneuzen gebo ren, werd neerlandicus, zich in 1963 als schrijver in Amsterdam. Van zijn werk gaat dikwijls een dreiging uit, die vooral haar oorsprong in de na tuur vindt en die onaf wendbaar lijkt. Van de tientallen werken die in middels van Hamelink het licht zagen, is nage noeg de helft poëzie en de rest proza, waaronder een luisterspel. Hamelink debuteerde in 1964 als dichter met 'De eeuwige dag' en het zelfde jaar als proza schrijver met de roman 'Het plantaardig bewind', waarvoor hij de Van der Hoogtprijs won. In 1981 kreeg hij de Busken Huetprijs voor zijn es say-bundel 'In een lege kamer een garendraadje' en in 1985 gaf de Stich ting Amsterdams Fonds voor de Kunst hem de Herman Gorterprijs voor de dichtbundel 'Ge mengde tijd'.. Het schilderij 'Zonnebloemen' werd vorig jaar ingerekend door Japanners, maar is wellicht in 1990 weer te zien in Ne derland. - FOTO AP AMSTERDAM (ANP) - Het schilderij 'Zonnebloemen' van Vincent van Gogh, dat in 1987 voor het toenmalige record bedrag van 77 miljoen guldén werd verkocht, zal mogelijk in 1990 worden getoond tijdens de grote overzichtsexpositie over Van Gogh in het naar hem genoemde Rijksmuseum in Amsterdam. De eigenaar van de Zonnebloemen, de Ja panse zakenman Yasuo Goto, heeft dit deze week tijdens een bezoek aan het museum verklaard. Hij is bij wijze van uitzonde ring bereid het schilderij in bruikleen af te staan. Voor waarde is wel, aldus dinsdag directeur R. de Leeuw van het museum, dat ook andere schil derijen van Van Gogh met zon nebloemen tijdens de expositie getoond worden. Van Gogh schilderde in totaal zeven schilderijen met zonnebloemen. Zes doeken met dit motief zijn nog over: één van de schilde rijen ging in de Tweede We reldoorlog verloren in Japan. Van de zes nog bestaande 'Zonnebloemen' is er één bezit van het Rijksmuseum Vincent van Gogh. Drie andere 'Zonne bloemen' van Van Gogh zijn in het bezit van grote musea in Londen, Muiichen en Philadel phia. De zesde nog bestaande 'Zonnebloemen' is in privé-be- zit. De Leeuw wil niet zeggen wie die eigenaar is. Goto kocht zijn doek in 1987 tijdens een veiling bij Christie's in Londen. Het ging toen om een recordbedrag. Later wer den Van Gogh's 'Irissen' voor 102 miljoen gulden geveild. De directeur van het Rijks museum Van Gogh is blij met het aanbod van Goto. Hij .had diens schilderij evenwelr niet staan op de lijst van schilde rijen van Van Gogh waarmee hij in 1990 de overzichtexpositie - ter gelegenheid van de 100ste sterfdag van de schilder - wil samenstellen. „Voor een goed overzicht van van het oeuvre van Van Gogh, zoals hij dat zelf blijkens zijn brieven ook voor ogen had, is Goto's schil derij niet echt nodig", aldus de museumdirecteur. Hij acht het voor een goed overzicht in principe voldoende als de Zon nebloemschilderijen van de National Gallery in Londen en het doek uit het eigen museum worden getoond. De Leeuw schat dat de over zichtsexpositie zeker 100 wer ken zal omvatten. De meeste zullen in bruikleen door de eigenaren worden afgestaan. Die eigenaren zijn vooral te vinden in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Zwitserland en Frankrijk. De Leeuw heeft goede hoop dat alle schilderijen van Van Gogh die hij in 1990 graag wil laten zien ook wer kelijk door de betrokkenen in bruikleen afgestaan zullen worden. De overzichtsexpositie van Gogh is de grootste sedert lange tijd. De Leeuw: „Alleen de expositie met werk van Van Gogh in 19Q0rin het Stedelijk Museum in Amsterdam was uitgebreider".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19