UITBLAZEN 'We moesten beoordelen, niet veroordelen' Ontwikkeling van een nieuw paspoort Treinrt Schiph even iVLSNO Camoufli Vlieg- shows COMMISSIEVOORZITTER HERMANS TERUGHOUDEND OVER GEVOLGEN ENQUETE: DESTEM ACHTERGROND DINSDAG 30 AUGUSTUS 1988 WIM KOCK DE STEM PEN HAAG - D fCW en KNOV laag alsnog zal t men die het met gemaakt. Doodstraf Haags Hoogstandje Correct Agenda )J3 STEM Koopkracht Komende zondag begint op het vlieg veld van Farnbo- rough, een flink eind ten zuidwesten van Londen de tweejaarlijkse Internatio nale Luchtvaartshow. Dat is een zogenaamde kopers show, waarop ook vlieg tuigen worden 'voorgevlogen' die al wel een luchtwaardig- heidsbewijs hebben, maar niet door en door in een betrekke lijk langdurige praktijk, zijn be proefd. Nieuwe vliegtuigen dus, op zoek naar klanten. Kopers- shows gelden als iets gevaarlij ker dan de gewone publieks- shows als de rampzalige show van afgelopen zondag op Ram- stein. De eerste dag van de ko persshow op Farnborough (met Le Bourget geldend als de be langrijkste ter wereld) is tradi tioneel de persdag. Dan hou den de vliegtuigfabrikanten hun persconferenties, waarvoor ze een paar nieuwtjes achter de hand hebben gehouden, van het kaliber dat ze het hele jaar door over de post sturen. Echt nieuws, grote vliegtuigorders bijvoorbeeld, volgt op z'n vroegst pas later in de week, wanneer de meeste journalisten weer naar huis zijn en alleen de broeders van de vakbladen en de wat vage scharrelaars van obscure 'hobbybladen' zijn achtergebleven. Voor de meeste journalisten is het belang van Farnborough en Le Bourget vooral gelegen in het gemak waarmee ze hun contacten in de luchtvaartwereld kunnen be naderen. Die zitten er nu spe ciaal voor, letterlijk 'huis aan huis', in hun vrolijk blauw-wit gestreepte paviljoens vol docu mentatie, drank en koude kip. De kopersshows worden een week na de persdag afgesloten met een spectaculaire publieks- show. Ik ga voor de twaalfde keer naar Farnborough en in de afgelopen 25 jaar ben ik een keer of zes op Le Bourget ge weest, maar de afsluitende pu- blieksshows heb ik er nog nooit gezien. Ik ga ook nooit naar de open dagen van de luchtmacht en de waarlijk perfecte show op Deelen, van afgelopen zomer, heb ik thuis op de televisie ge volgd. Ik geef toe dat de be langrijkste reden, waarom ik niet op dit soort evenementen kom, gelegen is in de verkeers drukte die ze oproepen. Maar het gevaar speelt zeker ook een rol bij mijn overweging om niet te gaan, hoewel ik graag naar vliegtuigen kijk. Ik weet dat de veiligheid van publiek én vliegers zelf voorop staat bij de organisatie. Ik weet dat ze met die vliegtuigen niet méér doen dan dat waarvoor ze zijn gebouwd. Ik weet ook dat de figuren die door demonstra tieteams gevlogen worden af komstig zijn uit het gewone da gelijkse pakket van de jacht- vliegerij en dat alleen zeer erva ren vliegers toegang krijgen tot de teams. Ik weet dat allemaal omdat het me op onvergetelijke wijze is gedemonstreerd, lang geleden, toen ik een dag te gast was bij Whisky-Four en een uur lang met het team omhoog mocht - men vloog met vier T- T5 33 tweezitters - om de sensaties van het 'kunstvliegen' in forma tie zelf te ervaren. Het was ook Whisky-Four dat mij - en nog tienduizenden bezoekers van een vliegshow op Woensdrecht- toonde dat er altijd iets mis kan gaan, on danks alle ervaring, oefening, toewijding en risicobeperking. Voor de ogen van het publiek vlogen twee van de vier vlieg tuigen tegen de grond. Dat on geluk heeft mij toen zo aange grepen dat ik nu, bijna 25 jaar later, de gezichten van de om gekomen vliegers nog scherp voor de geest kan halen, hoewel ik hen nauwelijks kende omdat het anderen waren dan die met wie ik een jaartje eerder 'aan de rol' was geweest. De toedracht van het ongeluk staat als een film in mijn geheugen geprent. Ik ben nooit meer speciaal naar een vliegshow gegaan, al heb ik er af en toe nog wel eens een meegepikt waaronder, een paar jaar geleden nog maar, een de monstratie van de Britse Rea Arrows boven een feestvierend Engels stadje, iets wat in Ne derland terecht ondenkbaar zou zijn. Het is waar dat de demon straties van de grotere teams steeds sensationeler zijn gewor den; dat het demonstreren voor een deel wel degelijk is ontaard in stuntwerk. Neem alleen al die ontmoetingsfiguren, waarbij vliegtuigen uit vier windrich tingen op elkaar afstormen. Het is ook waar dat hun figu ren met computers nauwkeurig worden berekend en gecontro leerd. Het is echter de vraag of niet juist de nauwkeurigheid waarmee computers rekenen, ertoe heeft geleid dat de marges die in acht worden genomen steeds smaller geworden zijn. Vragen naar de zin van vliegshows is vragen naar een bekende weg. Hetzelfde soort vragen hoor je als er een bolide van het circuit vliegt en in het publiek terechtkomt of wan neer mensen hun levens op het spel moeten zetten om in moei lijkheden geraakte zeezeilers en alpinisten te redden; ervaren sportlieden zowel als domme, roekeloze amateurs. Wat we wel mogen vragen is of het alle maal niet wat minder kan bo ven de vlieghei. Wat minder 'gedurfd' en toch sierlijk. Wat minder ook wat betreft de sa menstelling van de teams. Ne gen vliegtuigen is spectaculair der, maar vier lijkt me wel zo veilig, al kan daar ook iets mis mee gaan, zoals we bij Whisky- Four hebben gezien. Het belangrijkste is dat we beseffen dat we risico lopen als we naar een vliegshow gaan kij ken. Op het vliegveld, maar ook op de weg erheen. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllrc Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452 Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: J 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Ad Burger ELKE POGING om hem een uitspraak te ontlokken over de politieke conse quenties die uit de bevin dingen van de parlemen taire enquêtecommissie paspoorten moeten worden getrokken, is vergeefs. Uit de mond van het WD-Ka- merlid Loek Hermans, voorzitter van de enquête commissie, zal men nu niet horen dat staatssecretaris Van der Linden (Buiten landse Zaken) of ex- staatssecretaris en thans minister van Defensie Van Eekelen al dan niet moeten opstappen. Hermans stelt zich uiterst te rughoudend op, hoedt zich er voor termen als 'onaanvaard baar' en 'ontoelaatbaar' te be zigen. Dergelijke scherpe af keurende bewoordingen wa ren wel terug te vinden in de rapporten van de commissies die de RSV-affaire en de bouwsubsidies onderzochten, in het rapport van Hermans' commissie zal men ze tever geefs zoeken. „In een van onze eerste vergaderingen hebben we afgesproken dat we ons puur aan onze taakomschrij ving zouden houden: het blootleggen van de feiten en verantwoordelijkheden in het paspoortproject. Wij zetten die feiten en verantwoorde lij kheden op een rijde Kamer Loek Hermans - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP moet vervolgens oordelen. En hoe ze dat doet, is haar zaak". Het weglaten van enig poli tiek waarde-oordeel („We hadden de opdracht te beoor delen, niet te veroordelen") was volgens Hermans vooral het gevolg van de geringe om vang van de commissie. Naast Hermans kende de commissie nog drie vaste leden: de PvdA'er Kosto, de CDA'er Van der Heijden en de D66'er Engwirda. En een commissie van dergelijke minieme af metingen moet volgens Her mans niet de pretentie hebben om voor de hele Kamer te oor delen. Dat de RSV-commissie, die toch niet wezenlijk groter was dan depaspoortcommissie, destijds wel een veroordeling (onaanvaardbaar) uitsprak, doet voor Hermans niet ter zake. „Bovendien, je hebt het kunnen zien: de commissie sprak een duidelijk waarde oordeel uit, dat de Kamer ver volgens liet liggen. Daarmee schiet je ook weinig op". Toch staan in het rapport opmerkingen die wel degelijk als een veroordeling aan het adres van de betrokken be windslieden kunnen worden beschouwd. Zo is te lezen dat de commissie de indruk heeft dat vanaf februari 1988 een verbetering optreedt in de aanpak van het paspoortpro ject. Het was rond die tijd dat minister Van den Broek (Bui tenlandse Zaken) langzaam maar zeker de paspoort-af faire uit handen van zijn veelgeplaagde staatssecreta ris Van der Linden nam. Zo'n opmerking heeft verdacht veel van een bedekte veroor deling van Van der Linden en diens voorganger Van Eeke len. Hermans: „Ja, die conclusie kan je trekken. Maar zo'n kanttekening in het rapport is toch wezenlijk niet meer dan een feitelijkeconsta tering. Uit stukken en verhoren is bij ons de indruk ontstaan dat het in derdaad beter gaat, vooral in de samenwerking met de ge meenten. We zijn verplicht dat te vermelden, al was het alleen maar omdat we anders het verwijt zouden krijgen dat we bepaalde positieve ontwikkelingen niet melden". De termen onaanvaardbaar en ontoelaatbaar mogen dan niet in het commissie-rapport voorkomen, de meeste bevin dingen van de commissie lie gen er niet om. Een willekeu rige greep: de toetsing van defraudebestendigheid ver liep chaotisch, de Kamer werd weinig ruimhartig, onvol doende en zelfs onjuist geïn formeerd en financiële, doel stellingen werden ernstig verwaarloosd. En dan te be denken dat Hermans en de zijnen zich bij het samenstel len van het rapport nog enigs zins hebben ingehouden. Vol gens Hermans is de commissie in haar bevindingen aanzien lijk milder dan de externe deskundigen die de commissie van advies hebben gediend. Die deskundigen - juristen, register-accountants - beke ken het paspoortproject 'eng', vanuit hun eigen discipline en kwamen niet zelden tot bik kelharde oordelen. Het was de taak van de commissie, aldus Hermans, om die oordelen in onderlinge samenhang op hun gewicht te schatten. „En vaak kwamen we dan tot een ge nuanceerder totaal-oordeel. Je kunt natuurlijk ook een paar van die conclusies uit het hele paspoort-verhaal wippen en daarover een hoop herrie gaan maken. Daarvoor heb ben wij uitdrukkelijk niet ge kozen", aldus Hermans. Maar voor diegenen die voor het ko mende Kamerdebat de mes sen nog eens willen slijpen - zo dat al nodig is - zijn ook de 'eenzijdige' conclusies van de externe adviseurs integraal bij het rapport afgedrukt. De hele paspoort-affaire samenvattend, oordeelt Her mans dat er nogal wat is fout gegaan. Een heleboel dingen hadden beter gemoeten, een heleboel dingen hadden beter gekund. Waarschijnlijk de meest elementaire fout is dat Buitenlandse Zaken zich al leen heeft laten leiden door de fraudebestendigheid en de fi nanciering en de organisatie van het paspoortsysteem daaraan ondergeschikt heeft gemaakt. Hermans: „Het accent heeft altijd op de techniek gelegen. Er moesten een fraudebesten dige pas en paspoortsysteem komen. Hoe dat financieel en organisatorisch geregeld moest worden, achtte men van later zorg. Dat zou men nog wel zien". Tekenend voor die houding zijn de ambtelijke nota's van Buitenlandse Za ken waarin het nieuwe pas poort wordt aangekondigd. „Technisch uiterst exact, maar vreselijk vaag op het punt van financiën en organi satie". Nauwelijks een fatsoenlijk fundament voor een dermate ingewikkelde operatie als de invoering van een nieuw pas poortsysteem. En omdat nie mand zich realiseerde dat een fatsoenlijk fundament ont brak en niemand een poging deed om aan het paspoortpro ject een gedegen basis te ge ven, spoedde de paspoort-af faire zich, in de woorden van Hermans, van het ene inci dent naar het andere. Hermans ziet echter rede lijke mogelijkheden om als nog die basis onder het pas poortproject te schuiven: de derde aanvullende overeen komst tussen de Staat en pas poortproducent KEP biedt de kans om bijvoorbeeld tot be tere afspraken te komen over de financiering en de verhou ding tussen KEP en de Staat, aldus de commissie in het rapport. De Tweede Kamer zal waarschijnlijk eind septem ber met minister Van den Broek die mogelijkheid be spreken. Dan ook komt zonder enige twijfel de positie van Van der Linden en Van Eekelen aan de orde. En daarover wil Her mans nog steeds niets kwijt, ook niet als hij geconfron teerd wordt met de 'nieuwe koers' van zijn eigen WD. Vice-fractievoorzitter Bolke- stein bepleitte in het debat over de bouwenquete voor dat bewindslieden sneller dien den af te treden. Op de vraag of de 'Bolkestein-doctrine' ook geldt nu de positie van een eigen bewindsman (Van Eekelen) in het geding is, valt van de nog immer voorzich tige Hermans slechts te ver nemen dat het een zeer inte ressant debat zal worden in de Kamer. Hermans: „Er zit heel wat in". onze verslaggever GAARDINGEN - jrts en 'kankei -0rnelis Moerma [eer hoge leeftijd ,ezond is gebleven, Jeste reclame kun nen voor zijn metb erdag overleed hi; wrte ziekte, jjaar ondanks dat la ,n een praktijk van Ï5 jaar heeft dokter De totstandkoming van het nieuwe paspoort ziet er als volgt uit: 23 juni 1981: Nederland aan vaardt EG-resolutie om pas poort naar uniform Europees model in te voeren. 25 juni 1982: De Tweede Ka mer schaart zich achter de motie-Patijn, waarin staat dat pas wordt overgegaan tot de invoering van een machi naal leesbaar reisdocument als de nieuwe paspoortwet is aangenomen. Begin 1984: De ministeries van Buitenlandse en van Bin nenlandse Zaken zijn het er over eens dat er centraal een paspoort moet worden gepro duceerd, maar er bestaat ver schil van mening over de vraag of de persoonsgegevens centraal moeten worden op geslagen; Binnenlandse Za ken vindt van niet. 3 mei 1984: Buitenlandse Za ken vraagt de StaatsDrukke- rij/Uitgeverij om een offerte voor een centraal te produce ren paspoort. SDU wil alleen meewerken als niemand an ders inzicht krijgt in de offer te. Buitenlandse Zaken gaat daarmee niet akkoord. 30 juli 1984: Joh. Enschedé/ Agfa Gevaert en Kodak/Es- selte Film krijgen ook het verzoek om een offerte in te dienen. Begin september 1984: Tijdens besprekingen van Buiten landse Zaken met directeur Baard van Elba ontstaat het idee om het consortium KEP te vormen, een samenwer kingsverband van Kodak, Philips en Elba. 28 september 1984: Enschedé en SDU brengen offerte uit. 30 augustus 1984: De minister van Binnenlandse Zaken be klaagt zich erover dat Buiten landse Zaken zich niet aan af spraken houdt bij de centrale aanpak van zowel paspoort- produktie als verwerking van persoonsgegevens. 8 oktober 1984: KEP presen teert een offerte met daarin het 'totaalplan' verwerkt om een nieuw paspoortsysteem in te voeren. Begin 1985: Buitenlandse za ken acht de offerte van SDU het minst uitgewerkt. Ensche dé moet nog nadere informa tie geven over het elektro- nisch-technologisch deel en over het vervoer van de pas poorten naar de gemeenten. KEP's voorstel is tevreden stellend in de ogen van amb tenaren van BZ. 9 mei 1985: De twee departe menten worden het niet eens over de betaling van leges aan gemeenten. Binnenlandse Za ken wil de leges voor de ge meenten handhaven. Medio 1985: Binnenlandse za ken wil bemiddeling in het geschil met Buitenlandse Za ken. Maar Buitenlandse Za ken weigert mee te werken om uit de impasse te raken. 25 maart 1985: Staatssecreta ris Van Eekelen deelt mee dat met de invoering van het nieuw paspoort niet op de nieuwe paspoortwet moet worden gewacht - dat zou de kwestie twee tot drie jaar vertragen. Augustus 1985: Premier Lub bers acht de argumentatie van Buitenlandse Zaken ster ker dan die van het departe ment van Binnenlandse Za ken. De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken kondigt Lubbers aan de kwestie op nieuw te bespreken met zijn collega van Buitenlandse Za ken. 16 en 24 september 1985: Over- Van Eekelen - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP leg tussen de twee ministeries, maar zonder resultaat. 10 september 1985: De Tweede Kamer neemt moties aan waarin de regering wordt op gedragen informatie te geven, zodat de Kamer kan conclu deren of er op een nieuwe paspoortwet moet worden ge wacht alvorens tot invoering van de nieuwe Europese pas over te gaan. 26 september: Lubbers' raads adviseur vraagt speciale aan dacht voor fraudebestendig heid van het paspoort a la KEP; dat moet het leidend be ginsel worden. 30 september 1985: Buiten landse Zaken houdt sterke voorkeur voor KEP. 28 oktober 1985: De staatsse cretaris van Buitenlandse Za ken, Van Eekelen, wil dat on derzocht wordt of er samen werking mogelijk is tussen SDU, Enschedé en KEP. En schedé trekt zich terug, SDU wil graag meewerken. 3 januari 1986: Brief van Lub bers met aanbeveling KEP en SDU te laten samenwerken. De prijs van de pas zou niet van de toenmalige mogen af- wij ken, de service aan het pu bliek mocht niet minder wor den en de pas moest op 1 ja nuari 1988 beschikbaar zijn. 23 januari 1986: Boze brief van Van Eekelen aan Lubbers waarin hij zich beklaagt over het 'separate' optreden van staatssecretaris Van Amels- voort (Binnenlandse Zaken). Van Amelsvoort had laten weten dat de SDU gewoon verder zou gaan met het ont wikkelen van een nieuw pas poort. 30 januari 1986: Lubbers schrijft de twee staatssecreta rissen dat hij blij is dat ze het eindelijk eens zijn. 24 februari: Van Eekelen praat met KEP en zegt nog vóór de verkiezingen in mei een samenwerkingsovereen komst te willen sluiten. 25 maart 1986: SDU wil van KEP informatie over de pas- poortproduktie om zijn eigen rol te kunnen bepalen maar krijgt nul op het rekest. Elba - de uitgeverij van KEP-direc- teur Baard - bleek ook al een offerte te hebben uitgebracht voor het visumboekje. 16 april 1986: SDU maakt be kend KEP te wantrouwen en verstrekt ook geen gegevens. 28 mei 1986: Van Eekelen wil niet praten met SDU over het paspoortproject. 4 j uni 1986: De Vereniging van Nederlandse Gemeenten maakt bezwaar bij Van Eeke len tegen het ontbreken van overleg met de gemeenten en de provincies. 5 juni 1986: Staatssecretaris Van Amelsvoort maakt be zwaar tegen de samenwer kingsovereenkomst tussen Staat en KEP, juist vanwege het ontbreken van de naam SDU. 6 juni 1986: De samenwer kingsovereenkomst tussen Staat, Kodak, Philips en Elba wordt getekend. 24 juli 1986: De nieuw aange treden staatssecretaris van Buitenlandse zaken, Van der Linden, informeert premier Lubbers over het paspoort project. De rol van SDU was definitief uitgespeeld, liet Van der Linden weten. 1 augustus 1986: De Neder landse Middenstandsbank en de Nationale Investerings bank stellen KEP 87,5 miljoen gulden ter beschikking. 17 oktober 1986: de staatsse cretarissen van Buitenlandse en van Binnenlandse Zaken vertellen de kamer dat de sa menwerkingsovereenkomst is gesloten en dat Elba al inves teringen heeft gedaan. 17 november 1986: De KEP- directie vraagt Kodak zijn be schikbaar gestelde man terug te trekken. De rol van Kodak is daarmee uitgespeeld. Enige tijd later haakt ook Philips af. Januari 1987: De banken drin gen aan op versterking van het management bij KEP. Buitenlandse Zaken heeft be zwaren tegen een interim- manager uit kringen van de banken. Maart 1987: Ruzie tussen de banken en Buitenlandse Za ken. De banken eisen zeker heid dan in 1988 begonnen kan worden met de produktie en uitgifte van paspoorten. De banken nemen de financiële aanspraken van KEP over. De staat zou schadevergoeding moeten betalen aan de ban ken als er door politieke om standigheden vertraging zou optreden. 31 maart 1987: Buitenlandse zaken constateert dat de pas- poortkaart niet voldoet aan de eisen. Mei 1987: VNG en KEP krij gen ruzie over de koppeling van gegevenssystemen bij ge meenten aan de KEP-centra- le. VNG constateert veel vraagtekens: wie moet de ap paratuur betalen waarop de persoonsgegeven ingetikt moeten worden, wie zorgt voor de scholing van het per soneel dat de apparatuur moet bedienen. I oktober 1987: De Algemene Rekenkamer komt met een rapport vol twijfels over het paspoortproject. Hoe hoog wordt de prijs van het pas poort? 5 november 1987: De staatsse cretaris eist een paspoort- kaart van KEP om onderzoek mogelijk te maken. KEP stuurt 60 exemplaren, maar vraagt van controle af te zien omdat ze nog niet voldoen. 20 november 1987: Twijfels over kwaliteit paspoortkaart. Staatssceretaris overweegt uitstel invoering. Maart 1988: Minister van den Broek van Buitenlandse Za ken gaat zich als eerste man op het departement met de paspoortkwestie bemoeien - op verzoek van premier Lub bers. 14 maart 1988: Kritiek van TNO op paspoort. 27 april 1988: Kamerdebat. KEP krijgt tot 1 september de kans nieuw en goed paspoort af te leveren. II mei 1988: Kamer besluit tot onderzoek naar paspoortpro ject. 29 augustus: Enquêtecommis sie presenteert lange reeks van feilen en fouten zonder politieke conclusies te trek ken. Wi Het gaat om afspra de investeringssub ging van de venn overheveling van i werkgevers naar hi De werkgevers stc optimisme op een ge K gistermiddag met net hebben gehad. T gen zijn in die bijeenk gedaan, maar volgei voorzitter Van Lede labinet goede nota wensen genomen en daarmee terdege reke den als dinsdag de doorhakt over de begr ,nnr\ >t HIJ is nóg verontwaardigd. Natuurlijk acht hij invoering van de doodstraf verwerpe lijk. CDA-kamerlid Hans Gualthérie van Weezei wil maar aarzelend praten over het bericht in een enkele krant en op radio en televisie dat hij de doodstraf 'be spreekbaar' acht, waardoor een driewerf 'foei' zijn deel werd. „Ik diende nog niet zo ver schrikkelijk lang geleden een motie in waarin ik de minis ter van Buitenlandse Zaken vroeg zich in te spannen voor afschaffing van de doodstraf waar ook ter wereld. Maar door een noodlottige omstan digheid wordt mijn naam nu genoemd in verband met in voering van de doodstraf. Heel triest en onterecht". Maar hoe komt zoiets dan in de wereld? „Kijk, ik krijg iemand van een krant aan de lijn die me vraagt of ik de doodstraf be spreekbaar acht, precies op het moment dat ik mijn va kantiekoffers sta uit te pak ken. Ik denk goed na en zeg ja; als een EG-lidstaat tot in voering van de doodstraf be sluit, moeten wij als Neder land daar over nadenken vanwege onze relatie met dat land. Want aan moet je daar als bondgenoot wellicht con sequenties uit trekken. Dat Gualthérie van Weezei .doodstraf. - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP heeft gevolgen voor je contac ten met zo'n land. Meer be doelde ik niet. Ben je gek, ik heb vorig jaar nog een actie van Amnesty International ondersteund om de staten van de VS die nog de doodstraf uitvoeren, aan te schrijven". Voor Vari Weezei hoeft dus niet te gelden wat een lande lijke krant afgelopen week bij wijze van serieuze grap op merkte: 'De doodstraf voor al len die ervóór zijn'. „Nee, het ligt niet moeilijk in het kabinet. Want ik kon het goed volgen". (Woordvoerder van het kabi net, Hans van der Voet, over begrotingsbesprekingen) MINISTER Ruding (Finan ciën) is in deze tijd een veelge plaagd man. Denkt hij einde lijk alle financiële touwtjes voor het komende jaar aan elkaar te hebben geknoopt, komt er weer een minister melden dat hij een tegenval ler heeft. En als het geen mi nister is, is. het wel een werk geversvoorzitter die boos is, of een vakbondstopman. Want de tijd dat het kabinet stilletjes en in zijn eentje de Ruding:...Niet correct... - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP begroting voor het komende jaar kon afronden, is allang voorbij. Fractievoorzitters, fi nanciële specialisten uit de regeringsfracties en tal van belangengroeperingen mogen hun zegje doen, alvorens Ru ding en consorten een defini tieve planning maken. Die inspraak zit Ruding niet lekker, het kost teveel tijd en wat nog meer is: er lekken zaken van tevoren uit. Lang voor de koningin op Prinsjesdag de troonrede voorleest, weet iedereen in het land al wat erin staat. De koopkracht blijft gehand haafd, de belastingen gaan omlaag voor burgers en be drijven en na jaren waarin het betrekkelijk goed gaat, past komend jaar toch enige voorzichtigheid. Om maar iets te noemen. Die openheid vindt Ruding niet netjes. „Ik vind het niet correct ten opzichte van de koningin en ondergetekende als er al voor Prinsjesdag nieuws over de nog te presen teren begroting in de kranten verschijnt", zei hij onlangs bij de opening van een tentoon stelling over Prinsjesdag in Madurodam. En ook: „Wil je adviseren, best, maar dan spreken we wel een datum af. Is het ad vies niet op tijd binnen, jam mer maar dan slaan we er geen acht meer op". Dat klinkt standvastiger dan het is, want wie kregen gistermiddag nog eens uitge breid de kans om hun zegje te doen bij het kabinet en ver volgens tegenover de pers? De werkgevers. Voor hen maakte het kabinet tot grote woede van de werknemers een uit zondering. Om in Rudings woorden te spreken: „Niet correct". DE Tweede Kamer zet deze week al direct een stevige punt achter het reces. Van daag staat onder meer de wet gelijke behandeling op het programma. Morgen en over morgen bespreekt de kamer enkele wijzigingen van de adoptiewet en als hoofdmoot de wijziging van de politie wet. Daarin staat de vraag centraal hoeveel inwoners een stad moet hebben om gemeen tepolitie te krijgen: 40.000 of 25.000. In commissieverband praat de Tweede Kamer van daag over het verplaatsings- besluit mest. Dat heeft alles te maken met de vraag of boeren hun mestrechten kunnen ver kopen aan andere boeren. Tussen alle werk door is er deze week ook volop gelegen heid voor de meer informele contacten. Vanmiddag bij voorbeeld slaat Kamervoor zitter Dolman de officiële eer ste paal voor de nieuwbouw van de Tweede Kamer en morgen neemt PvdA-Kamer- lid Klaas de Vries afscheid. De Vries, defensiedeskundige, maar voornamelijk bekend als voorzitter van de enquête commissie over de bouwsub sidies, wordt hoofddirecteur van de Vereniging Neder landse Gemeenten (VNG). De Senaat vergadert deze week ook, maar niet in het openbaar. Het kabinet overwe kele weken om de i met de werkgevers niet na te komen. E 0__d voor. Dat komt WIR nog steeds veel afrekeningen uit vor die nu binnenkomel minister Ruding (F honderden miljoenen meer dan hij had verv Ruding vindt dat de vers maar zelf mo draaien voor die tegi Hij heeft het kabine steld nog even te wac de aangekondigde 1 lichting voor het bedr temeer omdat er nog dere problemen zijn. voor de bestrijding werkloosheid veel m nodig en moet ministi extra in de buidel tasf koopkracht van de taalden op peil te houd SCHIPHOL (Ah Amsterdamse heeft met de van vier manner gemaakt aan eer berovingen op hollijn. Minstens 40 pass beroofd van hun buit bedraagt ruim Na een 'regen' \t ten zette de politie op de zaak, die in d tijds het traject 1 malen aflegden. Als gevolg daarv 21-jarige B.C. op STEVIG GECAMOUFL Paspoortproject gistei 'outen. Maar geen pol Ex-staatssecretaris ken, nu minister van voorbereidingen voor Zijn opvolger staatsse spreekwoordelijke ka bad niet krachtig op sferen te halen. Twee politici staan commissie spreekt ge» maar doen, vindt ze. visie op het politieke verzakend politiek am het einde van het m staatssecretariaat van Maar of zoveel polity ris Voorhoeve en van meerde? Gistermorge; «ge bewoordingen, ml e WD al een stuk ges Eeit is - dat zegt de Poortproject onder vei haar behoren is verrj schouwde het paspoc onderdeeltje van zijn hiag niet betekenen c Paspoort is een grom "toet zijn. En betaalba Gezien de eerdere ministers voor hun b« ®o, alweer, Van Eekek ao dat het sop de ko> ®6 nieuwe lijn' van de ?®h hangen? Het zo El-fractie, hoe dan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2