DE STEM Hoge Raad zoekt het grote publiek NOS BRENGT DOCUMENTAIRE OVER HOOGSTE RECHTSCOLLEGE Amerikaans succes voor John Cleese Nieuwe Zuidelijk Toneel nog in een overgangsfase Theater aan de Rijn in Arnhem brengt mini-produkties Weer Emmy A^ard voor Tyne Dal} (Cagney en Lacey) r DINSDAG 30 AUUSTUS 1988 NEDERLAND lESTEM G VANAVOND IN 'CHEERS' DEN HAAG (ANP) - De Hoge Raad moet in toe nemende mate 'noodverbanden leggen' waar wetten geen uitsluitsel geven. Voorbeeld Dieptepunt PREMIÈRE 'SAPEURLOOT' IN BREDA Suske en W „Doordat we ooit in koetsen hebben geredenheeft de trein tot op de dag van vandaag nog zon onhandig opstapje. Matthljs Koornstra, Wetenschappelijk Inst. Verkeersveiligheid Van onze kunstredactie Net als Het Zuidelijk toneel (opvolger Globe) zal het Theater aan de Rijn in Arn hem het 't komende seizoen met een interim-oplossing moeten doen. Deze tijdelijke opvolger van de opgeheven toneelgroep Theater zal een zestal kleine zaalprodukties uitbrengen, die in de regio nale schouwburgen te zien zullen zijn. Er is in Arnhem een nieuwe Stichting Toneelvoorziening voor Oost-Nederland in het le ven geroepen. Het is de bedoe ling dat Agaath Witteman per 1 augustus 1989 de artistiek leidster wordt van deze nieuwe voorziening. De Raad voor de Kunst moet nog haar goedkeu ring verlenen. Jacques Luyer blijft zakelijk leider. Agaath Witteman is getrouwd met Hans Croiset, de artistiek lei der van het nieuwe Nationale Toneel in Den Haag. Zij be hoorde tot de oprichtsters en was regisseur van de vrouwen toneelgroep Persona, waarvan zojuist bekend is geworden dat deze geen subsidie meer zal ontvangen van WVC. De Raad van State vernie tigde onlangs net als in het ge val van Globe de beslissing van minister Brinkman tot stopzet ting van de subsidie aan To neelgroep Theater. Het nega tieve advies van de Raad voor de Kunst over Globe en Thea ter leidde echter tot hernieuwd overleg over een beleid volgens het bestuursmodel van de Commissie De Boer. Dit houdt in dat voortaan een artistiek leider een gezelschap samen stelt en niet dat een nieuwe lei der bij een bestaand gezelschap wordt benoemd. Aangezien het in Arnhem te kort dag was om nog voor 1 augustus 1988 een nieuwe lei ding te benoemen, zal de Stich ting Toneelvoorziening voor Oost-Nederland losse produk- ties voor het kleine zalencircuit uitbrengen die in het eigen huistheatertje, Theater aan de Rijn, in première gaan. Het be treft o.a. 'Achterberg' van Ma nuel van Loggem in samen werking met het Hollands Theater over de dichter Gerrit Achterberg met o.a. Huib Broos en Yoka Berretty; 'Kassandra' naar de roman van Christa Wolf en 'Droomspel' van Strindberg. Anita Menist en Wivineke van Groningen zul len (in Breda op 17 september) te zien zijn in 'Wasserette' van Marsha Norman, de Ameri kaanse schrijfster van 'Nacht, noeder'. Agaath Witteman is - voor- jitlopend op de beslissing van ie Raad voor de Kunst - be gonnen met de voorbereiding van haar nieuwe ensemble, dat eind maart 1989 de eerste pre mière presenteert; een tragi komedie van Toergenjew onder -egie van Peter te Nuyl. Witte man zal een nieuwe naam voor ie Arnhemse groep bedenken. Deze krijgt subsidie voor drie seizoenenvier miljoen gulden, beduidend minder dan wat Theater keeg: ruim 5.5 miljoen. 17.46 Zeil en surf-tv fltV's 'Zeil en surf-' jelden zien van de J„gerensurfdag in Z t, Afgelopen zaterds evenement, georga per de ANWB en eoduizenden bezoekt ubriek brengt daarna dorbesehouwing vsi ilynipisehe zeilwe Korea, de Laserk: [happen in Worki telden van slalom-r; (Caribische eilande Estelle Getty, die zwaar vermomd de ona-rol speelt in de serie 'Golden Girls', net haar «-on derscheiding. -FOTO AP Pasadena (AFP) - Tyne Daly iieeft votr de vierde maal een Emmy Award gekregen var de beste vrouwelijke hoofdrol in een tv-sere, in haar geval de politieserie 'Cagnej and Ltcey', die in Nederland door de VARA wordt uitgezon den. In de categorie drama serie won 'Thirtysome- thing', een verhaal over de aanpassingsproble men van dertigers in de jaren tachtig. De onder scheiding voor de beste komische tv-serie van dit seizoen ging naar 'The Wonder Years', een serie gebaseerd op de nostalgie van de jaren zestig. Deze series zijn nog niet in Ne derland te zien geweest. Michael J. Fox ('Fa mily Ties') kreeg zijn derde Emmy voor de beste mannelijke hoofd rol. Als beste auteur is onderscheiden Richard Kiley door de drama-se rie A Year in the Life'. Beatrice Arthur won de prijs voor de teste vrouwelijke hoofdrd in een komische serie, The Golden Girls'. Eeider hadden haar medespeel sters Rue McClanahat en Betty White al deze pïjs gekregen. Estelle Gety, die de bitse moeder in deze serie speelt, wonde prijs voor de beste vrou welijke bijrol. De Emmy voor de beste mannelijke bjxol in een dramaserie [ing naar Larry Drake, de in 'L.A. Law' een geestrijke gehandicapte kantocbe- diende speelt. 20.29 Teddy Fde loop der jaren 1 unilie Kennedy vee he gebeurtenissen laakt en de gesch ,an senator Edwar" feddy is er een va jjn leven maakte fl ear Delbert Mann ilm The Ted Kenne v', die door de TROS litgezonden. In 1973 fed op twaalfjarige e horen, dat hij aan 1 ;er leed. Zijn overltj [ansen waren geri lokters raadden on ijke amputatie van ;te been aan. Mei vader Edward ongen zich moedig aoeilijke periode laan. Ted leerde tandicap leven en advcoaat in Boston, le belangen van geha en behartigt. Aan h van de film spreekt T een kort woord tot de 1 Door Dirk Vellenga Van gewet tot gewest De bewoners van woude zijn bang de watersport in him na bied te verliezen. NI ariek 'Van gewest tot brengt een reportage problemen in dit Frie centrum. Ze houden i met de verbetering vaarweg naar Dr waardoor de kleine sporters in de knel Een van de inwoner een alternatief plan I andere reportag avond gaat over de i tie van de vijf Midde kerken in het centru Utrecht Op zich een gelukkige aanvulling van de wetgeving, maar het moet wel voorzichtig gebeuren en het mag niet dienen om politieke issues op te lossen. Waar mogelijk wordt gezocht naar juridische aanknopingspunten, maar ook wordt aansluiting gezocht bij maatschappelijke op vattingen. Dat zegt de president van de 150 jaar oude Hoge Raad, mr. H.E. Ras, in een documentaire die de NOS vanavond over dit rechtscollege uitzendt op Ne derland 3 (21.30 tot 22.22 uur). Zijn woorden slaan vooral op de in de loop der tijd langza merhand veranderde taak van de Hoge Raad: van wetsuitleg- ger naar rechter die beslist in maatschappelijke problemen (bij voorbeeld euthanasie, kra ken, staken) waar wetsregels te kort schieten of niet meer op de huidige tijd zijn toegesneden. De Hoge Raad greep dan ook zijn jubileumjaar aan om zijn eigen plaats in het staatsbestel ter discussie te stellen en meer bekendheid bij het publiek te kweken. De vrij educatief getinte film past in dat streven. De makers, Milo Anstadt en Leo Spigt, stonden voor de moeilijke taak het portret te schilderen in een tijdsbestek van ongeveer vijf tig minuten. Daarbij richten ze zich tot een publiek dat weinig of niets van de rechterlijke macht weet. Spigt, advocaat en plaatsvervangend deken van de Orde van Advocaten, kruipt als interviewer in de huid van de onwetende die om uitleg en informatie vraagt. Tegelijk probeert hij ook de geïnter viewden uit hun tent te lokken over hun maatschappelijke be trokkenheid. De film kwam is gemaakt door Justitie en NOS, die sa men met de Voorlichtingsraad (advieslichaam van de rege ring) ook het geld op tafel brachten. De producent, de Stichting Informatie Rechts praktijk, is een al langer be staand initiatief van Anstadt en Spigt om ad hoe op verschil lende manieren juridische in formatie te brengen. Er komt overigens nog een speciale ver sie van de film voor educatieve doeleinden. De NOS zal op 6 oktober ook nog een praatprogramma wij den aan de Hoge Raad. Een groepje mensen, onder wie naar verwachting ook een of meer leden van het hoogste rechtscollege, zal dan discus siëren over de vraag in hoe verre de Hoge Raad een rol speelt bij het handhaven van de rechtsstaat. Andere activiteiten in het kader van het jubileum zijn een tentoonstelling die op 27 Mr.H.E. Ras: Hoge Raad niet bedoeld om politieke proble men op te lossen. - fotoanp september in het Haagse Mu- seon begint en na enkele maan den een rondreis door het Ko ninkrijk gaat maken en een symposium op 30 september in het Haagse Congresgebouw. Juristen en politici zullen dan discussiëren over de plaats van de Hoge Raad in het huidige staatsbestel en de veranderin gen in de rol van de Hoge Raad als rechtsvormen De kijker moet niet een alle somvattend beeld verwachten, lange discussies of filosofieën: de film bestaat uit informatie, voorbeelden en gesprekken. De makers hebben actuele en aan sprekende praktijkgevallen ge nomen die bovendien een geva rieerd beeld van ons recht ge ven: het arrest over de staking van het spoorweg- en later an der overheidspersoneel in 1983, een echtscheidingszaak waar bij de waardevermeerdering van onroerend goed in het ge ding was en een strafzaak waarin de rechtmatigheid van het gebruik van een anonieme getuige ter discussie stond. Aardig is dat de (overigens niet in de documentaire ver werkte) jongste actualiteit de levendigheid van het recht on derstreept. Zodra in de film ge praat wordt over de onmoge lijkheid dat rechters wetten toetsen aan de Grondwet, denk je meteen aan de recente toet sing van de Harmonisatiewet van minister Deetman aan het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden. En het ge bruik van de anonieme getuige in een strafzaak kwam onlangs nog in het nieuws toen de Europese Commissie voor de Rechten van de Mens de Ne derlandse rechters op de vin gers tikte. In een zaak, die nu aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens wordt voorgelegd, zou het beginsel van 'een eerlijk proces' zijn ge schonden door het bewijs al léén te baseren op verklaringen van twee anonieme getuigen. De historie van de afgelopen 150 jaar komt ook in de film aan bod, zij het zeer summier. Interessant is de aandacht voor de 'zwakke momenten' in het bestaan van het college tijdens de Tweede Wereldoorlog, met als dieptepunt het arrest van 1942 dat de wetgevende maat regelen van de bezetter sanc tioneerde. Mr. Ras is onom wonden in zijn kritiek: de Hoge Raad heeft in de oorlogstijd on voldoende blijk gegeven van betrokkenheid bij het afschu welijke gebeuren in Nederland, heeft ook onvoldoende besef gehad van zijn voorbeeldfunc tie. Ras, destijds nog rechten student: „Ik dacht toen: waar zijn ze mee bezig, hebben ze wel contact met de werkelijk heid". Het belang van de onafhan kelijkheid van de rechter wordt in de film tenslotte nog eens onderstreept door minis ter Korthals Altes van justitie die aangeeft dat die onafhan kelijkheid inherent is aan het karakter van onze rechtsstaat: de rechter heeft het laatste woord. De macht van de over heid is toegenomen en dat vraagt om contra-macht, aldus de minister. En dan is het, zegt hij, heel juist dat een rechter de wetgever op de vingers kan tikken. Door Marjan Mes HET Zuidelijk Toneel uit Eindhoven - de opvolger van Globe - begint zijn eerste seizoen op 9 september met de première van 'De Sapeurloot' van Gildas Bourdet in Breda. Feitelijk is het een reprise van een voorstelling van De Theaterassocia tie, die vorig jaar onder regie van Wim Meuwissen vooral de toneelkritiek enorm charmeerde. Een absurde klucht maar tevens een taalvernieuwende tragi-komedie. Dit eerste seizoen brengt Het Zuidelijk To neel slechts één geheel nieuwe produktie uit: 'Rouw past Electra' van O'Neill in de regie van de Vlaming Ivo van Hove (van De Tijd). Voor de nieuwe zakelijk en artistiek leider, de Belg Eric Antonis, was het te kort dag om in dit overgangsseizoen met een compleet nieuwe repertoire voor de dag te komen. Daarvoor kwam de beslissing van minister Brinkman van WVC om de subsidie aan Globe te beëindigen teveel op het laatste nip pertje. Bovendien zag het er nog even naar uit, dat Globe gewoon zou blijven bestaan aangezien het bestuur de Arob-procedure, die het tegen de minister had aangespannen, te elfder uren nog won ook. Maar omdat inmiddels Eric An tonis al was benoemd en een geheel nieuw plan (van de werkgroep Zuidelijke Theate rinfrastructuur) op tafel lag, bleek doorzet ting van de nieuwe vorm de beste oplossing. Het oude bestuur had bovendien al afstand genomen van de nieuwe gang van zaken en was voor een deel afgetreden afgelopen voor jaar. Het Zuidelijk Toneel is opgezet als een pa raplu-model met verschillende taken: de pro duktie en spreiding van theatervoorstellingen in de zuidelijke provincies, de oprichting van een middelgrote dansgroep in Brabant en de uitbouw van een theater-en danswerkplaats. Als 'artistiek ondernemer' moet Eric Antonis de komende j aren een en ander zien te verwe zenlij ken. Op de eerste plaats wil hij het ver trouwen herstellen tussen theatermakers on derling en tussen Het Zuidelijk Toneel en het publiek. Kennelijk doelend op het recente verleden van Globe schrijft hij in zijn seizoenover zicht: „Theater was soms meer een vorm van therapie dan dat het een publiek wist te boeien." De eerste jaren zal de zuidelijke pro- duktiekern hoofdzakelijk ad hoc-produkties uitbrengen. Maar het is wel de bedoeling dat er op den duur een vast gezelschap groeit. „Het mooiste theater', aldus Antonius, „wordt toch binnen een gezelschapsstructuur ge maakt, als mensen elkaar heel goed kennen." Behalve 'De Sapeurloot' brengt Zuidelijk To neel nog een andere bestaande produktie: 'Nachtwake' van Lars Norén in de regie van Guy Joosten in samenwerking met De Blauwe Maandag Compagnie. Joosten staat overigens op de nominatie als vaste regisseur van Het Zuidelijk Toneel. Samen met de Stichting AMAI zal 'Suiker' van Hugo Claus op diverse Brabantse lokaties (niet in West- Brabant) worden gespeeld. De première is op 23 september in De Bergruimte in Eindhoven, het eigen kleintheater dat Antonis opnieuw een functie wil geven. In 'De Sapeurloot' bedient de Franse auteur Gildas Bourdet zich van een zelf ge creëerde, poëtisch-komische taal en groteske personages. Het stuk gaat o.a. over de eroti sche verwikkelingen in een driehoeksverhou ding, waarbij de steriel-technische omschrij vingen uit het porno-jargon zijn vervangen door een wonderlijk woordgebruik, het 'sa- peurloots', zoals vertaler Pjeroo Roobjee het noemt. Bourdet is directeur van het Théatre La Salamandre in Le Havre, waar 'Le Sa- peurleau' in 1982 een geruchtmakende pre mière beleefde. Het Publiekstheater speelde vorig jaar zijn meest recente stuk, 'Een Pompstation', waarin eveneens het genre van de boulevard- komedie gebruikt werd voor een bizar soort komisch realisme. Ook de klassieke tragedie van Racine is voor Bourdet aanleiding tot analyse van de dialoogfunctie. Bij hem is de taal min of meer gescheiden van de hande ling, omdat hij geen logisch verband ziet tus sen de uitspraken van mensen en hun gedrag. Daardoor ontstaat tevens een komische wer king. „Mensen hebben behoefte aan het komi sche," meent Bourdet. „Lachen verandert het Scène uit 'De Sapeurloot', een coproduktie vanm Zuidelijk Toneel en De Theateras sociatie. Met op de voorgrond Rik Hancké (links) en Lisette Mertens, achter Herman Verbeeck en Lydeke Harschnitz. Op 9 en 10 september première in Breda. foto andre beekman gedrag van het publiek net als wanneer je ze aansluit op elektrodes." De titelrol wordt ge speeld door Rik Hancké, terwijl de andere rollen worden vertolkt door Lydeke Harsch nitz, Lisette Mertens en Herman Verbeeck. Hun prestaties in dit als een parodie op een klucht, maar ook als virtuoos taalspel over komende stuk werden algemeen hogelijk ge prezen. 'De Sapeurloot' door het Zuidelijk Toneel is op 9 en 10 september in Breda, in november in Oosterhout en Tilburg, in december in Roosendaal, Etten-Leur, Brugge, Middelburg en Antwerpen. Speciale gast in de tv-serie 'Cheers' is vanavond de ko miek John Cleese. Dit op treden geeft aan hoe popu lair deze typische Engels man geworden is in Ameri ka. Zijn speelfilm 'A Fish Called Wanda' is een van de grote bioscoopsuccessen van deze zomer in de VS. Verder is Cleese onlangs op de Amerikaanse tv te zien ge weest in 'Funny People' en andere show-programma's. De flegmatieke Brit heeft het land van de luidruchtige hu mor helemaal aan zijn voeten gekregen. Verschillende Ame rikaanse tv-stations zenden nog regelmatig afleveringen van Monty Python en Fawlty Towers uit. Van zijn Silly Walks-act krijgen de liefheb bers maar niet genoeg. John Cleese speelt vanavond in 'Cheers' de wereldver maarde huwelijkstherapeut Si mon Finch-Royce, die zijn me ning moet geven over het aan staande huwelijk tussen Diane en Sam. Zijn conclusie is inge wikkeld, maar toch duidelijk: dat huwelijk kan nooit iets worden. Het is typisch iets voor Cleese om deze rol te accepte ren. Anderen zouden in zijn on- standigheden het verzoek met een vermoeid 'nee' afgewim peld hebben. Cleese leeft op dit moment gescheiden van zijn tweede vrouw, de Amerikaanse tv-regisseuse Barbara Tren- tham, en het ziet er naar uit dat het huwelijk ontbonden wordt. Van 1968 tot 1978 was John Cleese getrouwd met Connie Booth, ook een Amerikaanse en ook werkzaam in de de film- en tv-wereld. Ze maakten samen de serie 'Fawlty Towers' en speelden daarin de rollen van hotelhouder Basil Fawlty en medewerkster Polly. De serie werd opgenomen tijdens en na de scheidingsperiode. De nu 48-jarige John Cleese wijt de strubbelingen in zijn privé-leven aan zijn starre, kleinburgerlijke opvoeding, die hem naar een rechtenstudie in Cambridge voerde. Daar ont dekte hij het toneel en een le ven in vrijheid. Tijdens een John Cleese zoals hij te zien was in de film 'Cloc kwise'. - foto archief DE slfel langdurige depressie in de ja ren zeventig, ging Cleese it therapie en ontdekte hij dat elke beknotting van zijn wij heid hem beangstigde. Een hu welijk lijkt voor hem een on mogelijkheid. Op zakelijk gebied is het Cleese altijd voor de wind ge gaan. Zijn onderneming Video Arts Ltd. brengt ondernemers management-technieken bij op een bijzondere, komische ma- Tier. Met een omzet van 30 mil joen gulden per jaar is deze firma een van de grootste ter wereld op het gebied van trai- nLigsfilms voor het bedrijfsle- vei. Jk heb veel geluk", zei hij een;. „Ik word altijd overbe- taald." Zijn financiële welstand maskt het hem mogelijk regel matig bizarre films te maken. Pas net 'A Fish Called Wanda' heeglhij het grote publiek be reikt. Hij speelt de rol van de EngeLe rechter Archie Leach (de e;hte naam van Cary Grant)en de rol van zijn doch ter wo-dt gespeeld door zijn échte ebehter Cynthia, die nu 17 is. Zijn Monty Python-maat Michael ^alin is ook te zien in 'A Fish Called Wanda' en ver der tredei de populaire Ameri kaanse shrren Jamie Lee Cur tis en Kevn Kline op. De KR} zendt vrijdag (2 september een portret van John Clees uit. Het was enkele weken gelden op de BRT te zien. Daarii praat Cleese over zijn carrièn, zijn therapie, zijn boek 'Familes and how to sur vive them' geschreven samen met zijn theapeut) en zijn po litieke tv-wek voor de Engelse SDP. Die Rache des Herku Bewonderaars van sieke oudheid moge avond de spektakelf wraak van Hercules' ZDF niet missen, zoon, Ilos, wil met ningsdochter Thea M heeft BRT te bet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16