OOK
KWALITEIT GENOEG, MAAR EEN EENHEID
'Ronse6 is een
beladen
wielerparkoers
I.
'Op tijd werken, op tijd rusten'
e eens van
tg weg wilt
sA''.'5?#
TRIATHLON-TOPPER AXEL KOENDERS GEEN COMPUTERGESTUURDE TOPSPORTER
JTUNTAANBIEDING
IRUÜDMICHËLSENZN
v Jf 14
herfstvakantie reizen
|ta Tours Holland
)ROVER
ORWERKVOORBEREIDER
XXXXXXXXXXXX
DENAARDE - Met
ogen dwaalt Jan
jas naar buiten. Op
4 terras van het hotel
jrlaten, witte, plastic
leien.
WK
wielrennen
JÊ\ zh
Perfectionist
Briefje
ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1988
Wetenschap
Overdreven
yyrY
t v
ke touringcarreizen (comfortclass) met
naar de Spaanse zon. Vertrek iedere
v.a. 29 augustus.
OP KWALITEIT KUNT U REKENEN
Vltï-tapijt-bedden-zonwerïng
Belcrumweg 32 Tel. 076-711134
Hoge Ham 107 Tel. 01623-21241
-LORET DE MAR
VP
met bad, sept.
pad okt.
VP
|)ilet en balkon sept.
okt.
V.P.
(menu, kamers sept.
in, zwembad okt.
BLANES
L.G.
kzetting van 4
(richt sept.
L.G.
Jezetting van 4
(richt sept.
ÜALGRAT DE MAR
VP
loilet en balkon
sept.
okt.
VP
lad, alle kamers
|on okt.
L.G.
sept.
okt.
CALELLA
v.p.
amers met bad, sept.
okt.
10 dgn. 17 dgn.
349.- 599..
299.- 498.-
449.- 69
349.- 599..
449.-
799..
649..
219.- 388,.
L.O.
lamers met dou-
okt.
299.- 498.-
289.- 479,-
349.- 569.-
219.- 388.-
219.- 388.-
369.- 589.-
229.- 389.-
SALOU
VP 10 dgn.
[toilet en balkon 14 okt.
ienu 9 dgn.
15 okt.
349.-
AALGRAT DE MAR
[toilet
VP 10 dgn.
14 okt.
9 dgn.
15 okt.
VP 9 dgn.
15 okt.
BLANES
V.P. 10 dgn.
Tibad en binnen-14 okt.
toilet en 9 dgn.
15 okt.
279.-
279.-
329.-
299.-
5-322222/020-13 7459
leken van 9.00 tot 23.00 uur.
)ok 's zondags.
OVER - RANGE ROVER
OCCASIONS
Landrover 90 Hi-Line. '85
Landrover 88div. jaren
Toyota Lander, softtop. '83
Jeep Wrangiernieuw
Subaru XY 4WD
T urbo aut'86
gue4-d'86
2-d.... '85
:o
'84
'84
'84
'80
ebruikte onderdelen
- BREDA - 076-714888
BANGE
BOVEFj
Stoeterij 14
Postbus 73
4760 AB
Zevenbergen
Tel. 01680-23996
E BOUWMAATSCHAPPIJ B.V.
'oor ons voortdurend groeiend aan-
lemingsbedrijf, dat zich richt op wo-
ling- en utiliteitsbouw, vragen wij op
orte termijn een
Vij denken aan iemand met een
annemers- of gelijkwaardige oplei-
ing, enige jaren ervaring en veel
nthousiasme.
formatie kunt u bellen naar onze
'ikus, bereikbaar op ons kantoor or
10-60187.
>llicitaties te richten aan de directie
f.
an Raas houdt slag om arm
bavond als de twaalf
[jerlandse profs om de
zitten om de tactiek
|or de dag van morgen te
ipreken en de vraag te
intwoorden wie voor wie
Jat rijden en welke finan
ce vergoeding daar te-
lover staat, zal de Zeeuw
|n mond roeren. Nu, an-
thalve dag voor het WK
weg van de profs,
idt hij het nog te vroeg
[neen oordeel te vellen,
i voornaamste taak bestaat
[het tot een eenheid smeden
I pakweg zeven uur koers
twaalf coureurs, die voor
(rest van het jaar eerder te-
elkaar dan met elkaar
len. Geen eenvoudige op-
r, zo lijkt het. Zeker niet,
lat de verstandhouding van
[Nederlandse ploegleiders op
i zachtst gezegd niet tot de
in deze wereld behoort.
|Jan Raas stelt zich voor de
ipreking van vanavond neu-
1 op. „Ik kan wel zeggen:
(edoen het zus of zo, maar dat
«niet passen. De jongens zelf
oeten met plannen komen,
(stuurlij k zal ik een woordje
spreken. Ik ga daar niet
«ir Piet Snot aan tafel zitten,
jaar het belangrijkste moet
de coureurs zelf komen,
len ze een harde koers
1 het begin of denken ze
|at het beter is in eerste in-
intie een afwachtende hou-
gaan te nemen? Van mij zul
diet horen waar mijn voor-
naar uitgaat. Al heb ik
[stuurlij k wel een idee."
[De selectie van met name
nters als nationaal kam-
*n Peter Pieters en Mathieu
nans ontlokte de laatste
iken nogal wat kritiek. Het
tars in Ronse zou te zwaar
[n voor dit tweetal. Jan Raas
1 via via weten een voorkeur
r reserve Gerrit Solleveld te
J®ben, maar legde zich uitein-
llijlt neer bij de door de sectie
Jan Raas neemt morgenochtend om tien uur plaats
achter het stuur van de ploegleiderswagen, die het
twaalftal Nederlandse profs zal begeleiden tijdens
de strijd om het wereldkampioenschap wielrennen
op de weg in het Belgische Ronse. De Zeeuw doet
dat voor de derde maal. In 1985 in Noord-Italië ver
ving hij de plotseling zieke Peter Post, in 1986 in
het Amerikaanse Colorado Springs vervulde hij
zijn toerbeurt en morgen neemt hij weer de hon
neurs waar voor Peter Post, die nu openlijk toegaf
totaal geen trek te hebben in het baantje en liever
thuis te blijven bij de tv.
Raas ziet het anders. Vindt het 'fijn' om tijdens de
twintig omlopen van elk 13 kilometer en 700 meter
(totaal 274 kilometer), met als voornaamste obsta
kels de Kruisberg en de Hootondberg, tussen de
wielen te zitten. Hij gelooft dat Nederland sinds ze
ven, acht jaar de sterkste ploeg naar het WK af
vaardigde.
Die formatie bestaat uit: Steven Rooks, Adrie van
der Poel, Gert-Jan Theunisse, Peter Stevenhaagen
(allen PDM), Erik Breukink, Teun van Vliet, Peter
Winnen (allen Panasonic), Frans Maassen, Jelle
Nijdam (beiden SuperConfex), Johan van de Velde,
Peter Pieters (beiden TVM) en Mathieu Hermans
(Caja Rural).
door Rob van Deursen
beroepsrennen van de KNWU
uitgevoerde samenstelling.
„We zitten te veel elk jaar aan
hetzelfde straatje vast. Als het
wereldkampioenschap door
merkenploegen zou worden be
twist, waren we gelijk van alle
problemen af. Maar binnen een
aan tradities hangende inter
nationale bond zal het daar
waarschijnlijk nooit van ko
men."
„Jammer. In Nederland stoelt
het selectie-beleid op het zoveel
mogelijk tevreden houden van
de sponsors. Dat is een keuze,
die je kunt maken. Of het de
juiste is...? Ik weet het niet.
Eerlijk gezegd zou ik het wel
anders willen. Je pakt vier of
vijf kanshebbers en je bouwt
daaromheen een ploeg, die zich
helemaal in dienst stelt van de
eventuele Nederlandse wereld
kampioen. Zo gaat het bij het
voetballen toch ook. Daar kij
ken ze wat het Nederlands elf
tal betreft niet naar de belan
gen van bepaalde clubs of naar
commerciële punten. De beste
spelers worden gekozen. Ajax
leverde op een bepaald moment
acht man aan het Nederlands
elftal. In die tijd hoorde je in de
voetbalwereld niemand klagen.
Dat betekende dat iedereen het
er mee eens was, dat voor die
bepaalde interland het sterkst
mogelijke elftal op de been was
gebracht. Of had de bonds
coach toen maar vier Ajacieden
moeten nemen, omdat er bij
andere verenigingen boze ge
zichten zouden kunnen on-
staan? Kom nou."
Jan Raas, inmiddels al vier
jaar actief als ploegleider („wat
gaat de tijd hard, hè"), staat in
ieder geval een aanwijzingsbe-
leid tijdens een later stadium
in het seizoen voor. „Half in de
Tour de France moet je acht
man zekerheid geven. Niet di
rect na het Nederlands kam
pioenschap. En on het aller-
Jan Raas: „Zelf was ik als coureur altijd zoveel mogelijk
een perfectionist. En dat wil ik als ploeg leider ook zijn.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
laatste moment de laatste vier
pakken. Een John Talen reed in
de Profronde van Nederland
als één van de besten rond.
Maar hier is hij niet. Theo de
Rooy idem dito. Lubberding,
zelfde geval. Die Fransen doen
het slimmer. Geven achttien
namen op en schrappen er, als
het eigenlijk officieel al niet
meer kan, zes. Wie kraait daar
naar. Niemand toch."
Nu moet niet worden gedacht
dat Jan Raas morgen zonder
enige verwachting in koers
'stapt'. Dat vooral niet. Raas
acht het vaderlandse twaalftal
zelfs zeer kansrijk als het gaat
om de verdeling van de hoofd
prijs, de regenboogtrui. Terwijl
zijn ogen buiten opnieuw een
richtpunt zoeken: „Het is een
opperbeste ploeg. De sterkste
van de laatste jaren. Dat meen
ik. Tel eens op wat die jongens
dit seizoen allemaal al gewon
nen en gepresteerd hebben.
Daar word je akelig vaa Ik zal
ze vanavond allemaal op de
man afvragen hoe het er bij
staat. Van Vliet heeft zorgen,
Theunisse nog steeds die steen
puist. Ga zo maar door. Het
kunnen kleine dingen zijn, die
het verloop van het WK bepa
len. Zelf was ik als coureur al
tijd zoveel mogelijk een perfec
tionist. En dat wil ik als ploeg
leider ook zijn. Dus ik zal er
voor zorgen dat ik niet door be
paalde zaken verrast word."
Jan Raas zou als coureur
niet dringen om morgen in
Ronse aan het vertrek te staan.
„Nee, die Kruisberg heb ik on
telbare malen moeten nemen
en ik had er altijd moeite mee.
Ronse zou voor mij geen par
koers zijn geweest. Bovenop de
Kruisberg ga je links af en dan
komt er nog een klim. Vergis je
niet, dat gaat benen breken.
Okee, aan de andere kant van
het parkoers heb je weer een
gedeelte waar je kunt herstel
len. Maar daar kan de wind
weer gemeen spel spelen. Ik
denk dat het een heel lastig
kampioenschap wordt. Na
tuurlijk, dat bepalen de ren
ners. Als de favorieten 200 kilo
meter lang een stel onbekenden
naar voren sturen en zelf de
wedstrijd kalm houden, krijg je
weer een ander verhaal. De
groep van kanshebbers breidt
zich dan sterk uit. Een Eddy
Planckaert bijvoorbeeld zou
veel baat hebben bij een rus
tige aanloop naar de finale. En
vergeet de Italianen niet. Die
staan er altijd, omdat er veel
geld achter zit."
Roger van Es, chef d'equipe
van de Nederlandse WK-af-
vaardiging, waarschuwde al
dat hij nauwlettend zal bekij
ken of er geen Nederlandse
prof in dienst van één van zijn
buitenlandse ploegmakkers zal
koersen. Voor Jan Raas lijkt
dat ook moeilijk. Immers, Rolf
Gölz, de Westduitser, en Edwig
van Hooydonck, de lange Belg,
behoren tot de SuperConfex-
ploeg en moeten morgen niet
als kansloos worden be
schouwd. Raas schiet in de
lach. „De belangrijkheid van
een ploegleider moet je niet
overschatten. Aanwijzingen
geven in de koers vanuit een
auto valt echt niet mee. Gölz
en/of Van Hooydonck zouden
in een kopgroep kunnen zitten
en als ik er langs zou rijden,
kan ik wat roepen. Wat dan
nog? Zulke dingen zullen altijd
uitkomen. En daarna hoef ik
als coach niet meer terug te ko
men. Dus daar begin ik niet
aan."
„Ik vind het terecht dat
iedereen een briefje moest te
kenen, dat hij afziet van steun
tijdens de wedstrijd aan een
buitenlandse ploeggenoot. Cees
Bal heeft eens voor Eddy
Merckx gekozen in plaats van
voor de Nederlandse equipe. Ik
vond en vind het nog steeds te
recht dat Bal nooit meer in
aanmerking kwam. Zulke din
gen kun je niet hebben. Even
moeten alle tegenstellingen
weggecijferd worden. Ik zeg
het ronduit: we hebben als Ne
derland een goede kans zon
dagavond een wereldkampioen
af te leveren. Kwaliteit genoeg.
Alleen een eenheid. Dat moet
het worden. Dat is de eerste
winst."
Rik van Looy werd
vijfentwintig jaar gele
den op het WK-parkoers
van Ronse 'geklikt' door
knecht Beheyt.
- FOTOARCHIEF DE STEM
Van onze speciale verslaggever
RONSE - Ze hebben het
er nog steeds over, de
Belgische wielerfana-
ten.Over de finale van het
wereldkampioenschap op
de weg voor profs in 1963
op bijna hetzelfde par
koers als waar morgen
het titanengevecht zal
worden afgewerkt.
De underdog Benoni Beheyt
waagde het 25 jaar geleden
de grote keizer van Heren
tals, Rik van Looy, in een
gloedvolle spurt te kloppen.
Heel België stond op zijn kop
want Beheyt zou zijn woord
gebroken en Van Looy ge
flikt hebben. Van Looy, in
1960 en 1961 al wereldkam
pioen, heeft er heden ten
dage nog hartzeer van.
„Het enige wat ik die dag
moest doen, was er voor zor
gen dat ik in de finale voorin zat. En ik zét voorin. Alleen
had ik me geweldig pijn moeten doen toen Jacques Anquetil
in de laatste ronde bovenop de Kruisberg wegsprong. Vlak
voordat de eindspurt begon, had ik hem te pakken", aldus
Van Looy. In de seconden die daarop volgden, ontspon zich
een gevecht waarbij de truccendoos ver, heel ver open ging.
Van Looy zag tot zijn verbazing Beheyt dichter en dichter
bij komen. En week van zijn lijn af om de deur voor zijn
helper dicht te gooien. „Achteraf bezien had ik dat nog een
beetje meer moeten doen. Zodat Beheyt geen gaatje meer
had kunnen vinden. Benoni kwam toch nog langszij en
voorbij. Het was de eerste keer dat hij me klopte. En de
laatste".
Van Looy rekende helemaal niet meer op een aanval van
Beheyt. Hij had het veel te druk met de Nederlander Jo de
Haan. „Nee, Beheyt had me juist daarvoor gezegd dat hij
last van kramp had. En daarnaast had hij zijn woord gege
ven voor mij de spurt aan te zullen trekken. Dus ik maakte
me om hem geen zorgen. Logisch toch. In de wielersport
geldt een woord blijft een woord. Onderweg had Benoni niet
zo veel gedaan. En dat had ik moeten zien".
Benoni Beheyt zelf geeft nu nog steeds een andere versie
van het bloedstollende verhaal. „Ik heb die dag mijn werk
gedaan als helper. Gaten dicht gereden. Reken maar dat er
hard gekoerst werd, toen ik in de voorlaatste ronde plat
reed. Het duurde heel lang voordat ik een ander wiel kreeg.
Een halve ronde heb ik moeten jagen, eer ik weer bij de kop
zat. In de laatste bocht voor de finish kwam ik bij Van Looy.
Hij vroeg me de spurt aan te trekken. We zaten nog op 500
meter van de aankomst. Ik dacht bij mezelf: als ik het vanaf
hier doe, houd ik niks voor mezelf over. Ik reed voor de
tweede, derde plaats. Ik heb Van Looy toen gezegd: "t Gaat
niet. Ik zit met krampen.' Ik wilde mijn kansen op een ere
plaats niet vergooien. Ik was er rotsvast van overtuigd dat
Vpn Looy zou gaan winnen. Ik zat in zijn wiel en ik vroeg
me af: wanneer begint hij echt te sprinten. Maar wat bleek?
Dat hij al op volle snelheid zat en dat hij gewoon niet rapper
kon. Toen ik naast hem kwam, week hij plotseling helemaal
naar links uit. Ik heb hem weggeduwd, ja. Dat is me later
heel kwalijk genomen. Maar ik heb niet aan z'n shirt ge
trokken, zoals beweerd werd. Als ik hem geen duw had ge
geven, was ik zelf tegen de hekken terecht gekomen. Ik won
met een half wiel. Ik schrok me dood".
Benoni Beheyt dus wereldkampioen in 1963 in Ronse. Rik
van Looy tweede. Jo de Haan derde. Voor Beheyt hield het
gelijk op. In het keiharde metier van de wielerprofs verweet
men hem z'n belofte van trouw aan de kopman gebroken te
hebben. En dat betekende voor de jaren daarna onverbidde
lijk: af door de zijdeur
■■■I
I fi
f#
BiOFORm
"T,.
noO Iioeru^ers: „Ik volg de simpele wetten van de trai-
meer. Het is allemaal minder gecompliceerd dan ieder-
n denkt." foto
Door Eddy van der Beek
ALMERE-STAD - Vorig jaar,
kort voor de zevende aflevering
van de Holland Triathlon, zag
Axel Koenders een tijd van 8 uur
en 15 minuten als de absolute
grens van zijn kunnen. Nu, een
jaar later, is de 28-jarige sportdo-
cent de trotse houder van het we
reldrecord met een tijd van 8 uur,
13 minuten en 11 seconden.
Vier weken geleden kwam Koenders
in het Zuidduitse plaatsje Roth tot
deze grensverleggende prestatie. De
tri-atleet uit Ouderkerk aan de Am-
stel was op de 3,8 kilometer zwemmen,
180 kilometer fietsen en 42,915 meter
lopen bijna een kwartier sneller dan
de toptijd van de Amerikaan Scott
Tinley.
In het gebouw van Cinevideo in Al-
mere neemt Axel Koenders de verlate
blijken van waardering rustig in ont
vangst. Zijn geest is al weer gericht op
de achtste Holland Triathlon, die van
daag in Almere wordt gehouden. Op
de vraag wat er voor de viervoudige
winnaar van de Holland Triathlon, de
regerend Europees kampioen en we
reldrecordhouder eigenlijk nog te
winnen valt, antwoordt Koenders
zonder blikken of blozen: „Ik wil in
Almere de Holland Triathlon gewoon
voor de vijfde keer winnen."
Het antwoord typeert de instelling
van de eerzuchtige en perfectionis
tisch ingestelde Koenders. Toch wil
hij niet afgeschilderd worden als een
computergestuurde topsporter, die
dag-in dag-uit zijn verstiand op nul
zet. „Per jaar ben ik vier maanden
zeer intensief met de triathlonsport
bezig", aldus Axel Koenders. „Gedu
rende de andere maanden van het
jaar draai ik de training terug en geef
ik les aan de Academie voor Lichame
lijke Opvoeding in Amsterdam. Je zou
me dus een semi-prof kunnen noe
men. Full-time met deze sport bezig
zijn, is me te geestdodend."
het volgend jaar. Ik moet rekening
houden met de belangen van mijn
sponsor en die liggen nu eenmaal in
Nederland en Europa. Daarnaast wil
ik mijn baan niet zo maar opgeven. I OptlJ Q6I1
aanbod komen. Maar komt er ooit zo'n
aanbod, dan zal ik dat zeker in over
weging nemen."
„Ik heb me de afgelopen weken geër
gerd aan de verhalen rond mijn we
reldrecord in Roth. Er z(jn figuren die
het niet eerlijk vinden, dat ik onder
zogenaamde fantastische voorwaar
den kan sporten. Er zijn mensen die
denken dat ik alles uit computers
haal. Gelul natuurlijk. Simpel gesteld
is het gewoon zo dat ik gebruik maak
van hartslagmeters en een walkman
met populaire muziek. Ik gebruik de
wetenschap alleen als steun en ga af
op mijn gevoel, mijn intuïtie. Ik volg
samen met Jos Geysel (sportfysioloog
en begeleider van Koenders, red.) de
simpele wetten van de trainingsleer.
Op tijd werken, op tijd rusten en
goede voeding gebruiken. Het is alle
maal minder gecompliceerd dan
iedereen denkt. Stimulerende midde
len, doping? Nee, daar begin ik niet
aan."
Bij menig sportvrouw- of man, die
een prestatie van formaat heeft gele
verd, verschijnen tegenwoordig dol
larteken!] es in de ogen. Axel Koen
ders lijkt als wereldrecordhouder
vooralsnog genoegen te nemen met de
Nederlandse guldens van zijn hoofd
sponsor en zes sub-sponsors. De we
reldtopper zal zelfs afwezig zijn op de
befaamde Iron Man-triathlon op Ha
waï, omdat hij zijn werkzaamheden
als sportdocent tijdens de winter
maanden niet kan onderbreken. Het
'grote geld', is dat in de toekomst voor
Axel Koenders weggelegd?
„Ach, ik weet het niet", klinkt het
behoedzaam. „Het contract met mijn
hoofdsponsor loopt tot het einde van
Kijk, Rob Barèl (de specialist op de
kwart- en halve triathlons, red.) gaat
wel naar andere werelddelen om geld
te verdienen. Hij heeft andere contac
ten. In de Verenigde Staten heb je al
prijzengelden van 15.000 dollar, in Al
mere krijgt de winnaar 7500 gulden."
„Mijn wereldrecord heeft, denk ik,
wel veel losgemaakt, maar de telefoon
heeft niet roodgloeiend gestaan. Ik
heb ook geen extra uitnodigingen ge
kregen. Op straat wordt ik wat vaker
herkend. Is wel leuk, ja. Maar het
grote geld, ach, ik vind het allemaal
wat overdreven. Mondiaal gezien heb
je eigenlijk twee circuits, het Ameri
kaanse en het Europese. De Amerika
nen komen bijna nooit naar Europa,
omdat zij hier geen belangen hebben.
Vind ik trouwens wel jammer, want
ik zou me graag met die gasten willen
meten."
„Zolang er twee circuits blijven be
staan, zullen de prijzengelden nauwe
lijks toereikend zijn om er van te le
ven. Komen er naast de Europese
kampioenschappen wedstrijden -
noem die voor mijn part wereldkam
pioenschappen of World Cup - waar
aan alle sterke tri-atleten van de we
reld mee doen, ja, dan wordt het inte
ressant. Voor het publiek, de sponsors
en uiteraard de tri-atleten zelf. De
wereldbond is hard aan het werk,
maar achter de schermen is er sprake
van een enorme machtsstrijd en spe
len commerciële belangen een grote
rol. Vertrekken naar Amerika? Nou,
dan moet er toch wel een fantastisch
Axel Koenders zegt het niet met zo
veel woorden, maar tussen de regels
door wordt wel duidelijk dat hij de
Holland Triathlon in Almere eigenlijk
geen fijne wedstrijd vindt. Een paar
jaar geleden stond bij de internatio
nale (top)tri-atleten een overwinning
voorop, maar in de ontwikkeling van
de sport worden toptijden steeds be
langrijker. De parkoersen op Hawaï
(Verenigde Staten), Roth (West-
Duitsland), Sater (Zweden) en Joroi-
nen (Finland) zijn door hun ligging en
klimatologische omstandigheden be
duidend sneller dan het traject in Al
mere.
De lange, geestdodende dijken, het
open polderlandschap, het bochtige
fietsparkoers en de altijd aanwezige
wind van het drooggelegde Zuider-
zee-gebied staan snelle tijden in (Je
weg. Ter illustratie: vorig jaar
scoorde titelverdediger Koenders in
Almere een tijd van 8.58.46, ruim 45
minuten boven het huidige wereldre
cord. Koenders denkt dat een tijd van
rond de 8 uur en 30 minuten het maxi
maal haalbare in Almere is. De twaalf
snelste tijden van de wereld werden
gemaakt in Roth (West-Duitsland),
Sater (Zweden), Joroinen (Finland) en
op Hawaï (Verenigde Staten).
Axel Koenders: „De concurrentie
voor Almere wordt steeds groter. Het
parkoers is wat verbeterd, maar niet
veel. Je hebt in Almere nu eenmaal te
maken met allerlei verkeerstechni
sche problemen en het klimaat is te
veranderlijk. Bovendien krijgen de
buitenlandse triathlons veel meer
aanzien. De uitstraling van de Iron
Man is natuurlijk bekend en aan de
triathlon van Roth was dit jaar kwa-
lificaite voor die Iron Man verbon
den."
„Landen als West-Duitsland,
Frankrijk, Zweden en Finland tim
meren enorm aan de weg. Nederland
telt 6000 georganiseerde tri-atleten,
West-Duitsland heeft er al 12.000 en
Frankrijk zelfs 16.000. De organisatie
en de sfeer in Almere zijn fantastisch,
maar de mogelijkheden om snelle tij
den te maken blijven gering. Mis
schien zullen we een keer moeten uit
wijken naar een gebied als de Veluwe.
En wil je als organisatie, internatio
naal bijblijven, dan zul je toch met
aanlokkelijke prijzengelden moeten
komen. Zeker als je Amerikanen in je
deelnemersveld wil hebben."
In Almere duikt vandaag om 07.00
uur een aantal internationale toppers
in het Gooimeer voor het open kam
pioenschap van Nederland. De voor
naamste concurrenten van favoriet
Axel Koenders zijn Ben van Zeist (vo
rig jaar derde) en 'runner-up' Peter
Zijerveld (beste tijd: 8.41.04). Het is
nog niet zeker of Gregor Stam in Al
mere van de partij zal zijn. De pu
bliekslieveling werd twee weken gele
den aangereden door een auto en
kampt met een bovenbeenblessure.
Van de buitenlanders, onder ande
ren afkomstig uit België, West-Duits
land, Groot-Brittannië, Frankrijk,
Polen, Denemarken en Nieuw-Zee-
land, behoren de Finse toppers Mag
nus Lönnqvist (beste tijd: 8.40.11) en
Pauli Kiuru (beste tijd: 8.50.26) tot de
kanshebbers op de eindzege.
Irma Zwartkruis zal hoogstwaar
schijnlijk als winnares bij de dames
worden gehuldigd. Haar grootste con
currente en nummer één van vorig
jaar, Ada van Zwieten, is geblesseerd
en doet niet mee in -jBrnere. Zwart
kruis moest overigens vorig jaar de
strijd staken wegens een kwetsuur.