OOK KWALITEIT GENOEG, MAAR EEN EENHEID 'Ronse6 is een beladen wielerparkoers I. 'Op tijd werken, op tijd rusten' e eens van tg weg wilt sA''.'5?# TRIATHLON-TOPPER AXEL KOENDERS GEEN COMPUTERGESTUURDE TOPSPORTER JTUNTAANBIEDING IRUÜDMICHËLSENZN v Jf 14 herfstvakantie reizen |ta Tours Holland )ROVER ORWERKVOORBEREIDER XXXXXXXXXXXX DENAARDE - Met ogen dwaalt Jan jas naar buiten. Op 4 terras van het hotel jrlaten, witte, plastic leien. WK wielrennen JÊ\ zh Perfectionist Briefje ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1988 Wetenschap Overdreven yyrY t v ke touringcarreizen (comfortclass) met naar de Spaanse zon. Vertrek iedere v.a. 29 augustus. OP KWALITEIT KUNT U REKENEN Vltï-tapijt-bedden-zonwerïng Belcrumweg 32 Tel. 076-711134 Hoge Ham 107 Tel. 01623-21241 -LORET DE MAR VP met bad, sept. pad okt. VP |)ilet en balkon sept. okt. V.P. (menu, kamers sept. in, zwembad okt. BLANES L.G. kzetting van 4 (richt sept. L.G. Jezetting van 4 (richt sept. ÜALGRAT DE MAR VP loilet en balkon sept. okt. VP lad, alle kamers |on okt. L.G. sept. okt. CALELLA v.p. amers met bad, sept. okt. 10 dgn. 17 dgn. 349.- 599.. 299.- 498.- 449.- 69 349.- 599.. 449.- 799.. 649.. 219.- 388,. L.O. lamers met dou- okt. 299.- 498.- 289.- 479,- 349.- 569.- 219.- 388.- 219.- 388.- 369.- 589.- 229.- 389.- SALOU VP 10 dgn. [toilet en balkon 14 okt. ienu 9 dgn. 15 okt. 349.- AALGRAT DE MAR [toilet VP 10 dgn. 14 okt. 9 dgn. 15 okt. VP 9 dgn. 15 okt. BLANES V.P. 10 dgn. Tibad en binnen-14 okt. toilet en 9 dgn. 15 okt. 279.- 279.- 329.- 299.- 5-322222/020-13 7459 leken van 9.00 tot 23.00 uur. )ok 's zondags. OVER - RANGE ROVER OCCASIONS Landrover 90 Hi-Line. '85 Landrover 88div. jaren Toyota Lander, softtop. '83 Jeep Wrangiernieuw Subaru XY 4WD T urbo aut'86 gue4-d'86 2-d.... '85 :o '84 '84 '84 '80 ebruikte onderdelen - BREDA - 076-714888 BANGE BOVEFj Stoeterij 14 Postbus 73 4760 AB Zevenbergen Tel. 01680-23996 E BOUWMAATSCHAPPIJ B.V. 'oor ons voortdurend groeiend aan- lemingsbedrijf, dat zich richt op wo- ling- en utiliteitsbouw, vragen wij op orte termijn een Vij denken aan iemand met een annemers- of gelijkwaardige oplei- ing, enige jaren ervaring en veel nthousiasme. formatie kunt u bellen naar onze 'ikus, bereikbaar op ons kantoor or 10-60187. >llicitaties te richten aan de directie f. an Raas houdt slag om arm bavond als de twaalf [jerlandse profs om de zitten om de tactiek |or de dag van morgen te ipreken en de vraag te intwoorden wie voor wie Jat rijden en welke finan ce vergoeding daar te- lover staat, zal de Zeeuw |n mond roeren. Nu, an- thalve dag voor het WK weg van de profs, idt hij het nog te vroeg [neen oordeel te vellen, i voornaamste taak bestaat [het tot een eenheid smeden I pakweg zeven uur koers twaalf coureurs, die voor (rest van het jaar eerder te- elkaar dan met elkaar len. Geen eenvoudige op- r, zo lijkt het. Zeker niet, lat de verstandhouding van [Nederlandse ploegleiders op i zachtst gezegd niet tot de in deze wereld behoort. |Jan Raas stelt zich voor de ipreking van vanavond neu- 1 op. „Ik kan wel zeggen: (edoen het zus of zo, maar dat «niet passen. De jongens zelf oeten met plannen komen, (stuurlij k zal ik een woordje spreken. Ik ga daar niet «ir Piet Snot aan tafel zitten, jaar het belangrijkste moet de coureurs zelf komen, len ze een harde koers 1 het begin of denken ze |at het beter is in eerste in- intie een afwachtende hou- gaan te nemen? Van mij zul diet horen waar mijn voor- naar uitgaat. Al heb ik [stuurlij k wel een idee." [De selectie van met name nters als nationaal kam- *n Peter Pieters en Mathieu nans ontlokte de laatste iken nogal wat kritiek. Het tars in Ronse zou te zwaar [n voor dit tweetal. Jan Raas 1 via via weten een voorkeur r reserve Gerrit Solleveld te J®ben, maar legde zich uitein- llijlt neer bij de door de sectie Jan Raas neemt morgenochtend om tien uur plaats achter het stuur van de ploegleiderswagen, die het twaalftal Nederlandse profs zal begeleiden tijdens de strijd om het wereldkampioenschap wielrennen op de weg in het Belgische Ronse. De Zeeuw doet dat voor de derde maal. In 1985 in Noord-Italië ver ving hij de plotseling zieke Peter Post, in 1986 in het Amerikaanse Colorado Springs vervulde hij zijn toerbeurt en morgen neemt hij weer de hon neurs waar voor Peter Post, die nu openlijk toegaf totaal geen trek te hebben in het baantje en liever thuis te blijven bij de tv. Raas ziet het anders. Vindt het 'fijn' om tijdens de twintig omlopen van elk 13 kilometer en 700 meter (totaal 274 kilometer), met als voornaamste obsta kels de Kruisberg en de Hootondberg, tussen de wielen te zitten. Hij gelooft dat Nederland sinds ze ven, acht jaar de sterkste ploeg naar het WK af vaardigde. Die formatie bestaat uit: Steven Rooks, Adrie van der Poel, Gert-Jan Theunisse, Peter Stevenhaagen (allen PDM), Erik Breukink, Teun van Vliet, Peter Winnen (allen Panasonic), Frans Maassen, Jelle Nijdam (beiden SuperConfex), Johan van de Velde, Peter Pieters (beiden TVM) en Mathieu Hermans (Caja Rural). door Rob van Deursen beroepsrennen van de KNWU uitgevoerde samenstelling. „We zitten te veel elk jaar aan hetzelfde straatje vast. Als het wereldkampioenschap door merkenploegen zou worden be twist, waren we gelijk van alle problemen af. Maar binnen een aan tradities hangende inter nationale bond zal het daar waarschijnlijk nooit van ko men." „Jammer. In Nederland stoelt het selectie-beleid op het zoveel mogelijk tevreden houden van de sponsors. Dat is een keuze, die je kunt maken. Of het de juiste is...? Ik weet het niet. Eerlijk gezegd zou ik het wel anders willen. Je pakt vier of vijf kanshebbers en je bouwt daaromheen een ploeg, die zich helemaal in dienst stelt van de eventuele Nederlandse wereld kampioen. Zo gaat het bij het voetballen toch ook. Daar kij ken ze wat het Nederlands elf tal betreft niet naar de belan gen van bepaalde clubs of naar commerciële punten. De beste spelers worden gekozen. Ajax leverde op een bepaald moment acht man aan het Nederlands elftal. In die tijd hoorde je in de voetbalwereld niemand klagen. Dat betekende dat iedereen het er mee eens was, dat voor die bepaalde interland het sterkst mogelijke elftal op de been was gebracht. Of had de bonds coach toen maar vier Ajacieden moeten nemen, omdat er bij andere verenigingen boze ge zichten zouden kunnen on- staan? Kom nou." Jan Raas, inmiddels al vier jaar actief als ploegleider („wat gaat de tijd hard, hè"), staat in ieder geval een aanwijzingsbe- leid tijdens een later stadium in het seizoen voor. „Half in de Tour de France moet je acht man zekerheid geven. Niet di rect na het Nederlands kam pioenschap. En on het aller- Jan Raas: „Zelf was ik als coureur altijd zoveel mogelijk een perfectionist. En dat wil ik als ploeg leider ook zijn. - FOTO ARCHIEF DE STEM laatste moment de laatste vier pakken. Een John Talen reed in de Profronde van Nederland als één van de besten rond. Maar hier is hij niet. Theo de Rooy idem dito. Lubberding, zelfde geval. Die Fransen doen het slimmer. Geven achttien namen op en schrappen er, als het eigenlijk officieel al niet meer kan, zes. Wie kraait daar naar. Niemand toch." Nu moet niet worden gedacht dat Jan Raas morgen zonder enige verwachting in koers 'stapt'. Dat vooral niet. Raas acht het vaderlandse twaalftal zelfs zeer kansrijk als het gaat om de verdeling van de hoofd prijs, de regenboogtrui. Terwijl zijn ogen buiten opnieuw een richtpunt zoeken: „Het is een opperbeste ploeg. De sterkste van de laatste jaren. Dat meen ik. Tel eens op wat die jongens dit seizoen allemaal al gewon nen en gepresteerd hebben. Daar word je akelig vaa Ik zal ze vanavond allemaal op de man afvragen hoe het er bij staat. Van Vliet heeft zorgen, Theunisse nog steeds die steen puist. Ga zo maar door. Het kunnen kleine dingen zijn, die het verloop van het WK bepa len. Zelf was ik als coureur al tijd zoveel mogelijk een perfec tionist. En dat wil ik als ploeg leider ook zijn. Dus ik zal er voor zorgen dat ik niet door be paalde zaken verrast word." Jan Raas zou als coureur niet dringen om morgen in Ronse aan het vertrek te staan. „Nee, die Kruisberg heb ik on telbare malen moeten nemen en ik had er altijd moeite mee. Ronse zou voor mij geen par koers zijn geweest. Bovenop de Kruisberg ga je links af en dan komt er nog een klim. Vergis je niet, dat gaat benen breken. Okee, aan de andere kant van het parkoers heb je weer een gedeelte waar je kunt herstel len. Maar daar kan de wind weer gemeen spel spelen. Ik denk dat het een heel lastig kampioenschap wordt. Na tuurlijk, dat bepalen de ren ners. Als de favorieten 200 kilo meter lang een stel onbekenden naar voren sturen en zelf de wedstrijd kalm houden, krijg je weer een ander verhaal. De groep van kanshebbers breidt zich dan sterk uit. Een Eddy Planckaert bijvoorbeeld zou veel baat hebben bij een rus tige aanloop naar de finale. En vergeet de Italianen niet. Die staan er altijd, omdat er veel geld achter zit." Roger van Es, chef d'equipe van de Nederlandse WK-af- vaardiging, waarschuwde al dat hij nauwlettend zal bekij ken of er geen Nederlandse prof in dienst van één van zijn buitenlandse ploegmakkers zal koersen. Voor Jan Raas lijkt dat ook moeilijk. Immers, Rolf Gölz, de Westduitser, en Edwig van Hooydonck, de lange Belg, behoren tot de SuperConfex- ploeg en moeten morgen niet als kansloos worden be schouwd. Raas schiet in de lach. „De belangrijkheid van een ploegleider moet je niet overschatten. Aanwijzingen geven in de koers vanuit een auto valt echt niet mee. Gölz en/of Van Hooydonck zouden in een kopgroep kunnen zitten en als ik er langs zou rijden, kan ik wat roepen. Wat dan nog? Zulke dingen zullen altijd uitkomen. En daarna hoef ik als coach niet meer terug te ko men. Dus daar begin ik niet aan." „Ik vind het terecht dat iedereen een briefje moest te kenen, dat hij afziet van steun tijdens de wedstrijd aan een buitenlandse ploeggenoot. Cees Bal heeft eens voor Eddy Merckx gekozen in plaats van voor de Nederlandse equipe. Ik vond en vind het nog steeds te recht dat Bal nooit meer in aanmerking kwam. Zulke din gen kun je niet hebben. Even moeten alle tegenstellingen weggecijferd worden. Ik zeg het ronduit: we hebben als Ne derland een goede kans zon dagavond een wereldkampioen af te leveren. Kwaliteit genoeg. Alleen een eenheid. Dat moet het worden. Dat is de eerste winst." Rik van Looy werd vijfentwintig jaar gele den op het WK-parkoers van Ronse 'geklikt' door knecht Beheyt. - FOTOARCHIEF DE STEM Van onze speciale verslaggever RONSE - Ze hebben het er nog steeds over, de Belgische wielerfana- ten.Over de finale van het wereldkampioenschap op de weg voor profs in 1963 op bijna hetzelfde par koers als waar morgen het titanengevecht zal worden afgewerkt. De underdog Benoni Beheyt waagde het 25 jaar geleden de grote keizer van Heren tals, Rik van Looy, in een gloedvolle spurt te kloppen. Heel België stond op zijn kop want Beheyt zou zijn woord gebroken en Van Looy ge flikt hebben. Van Looy, in 1960 en 1961 al wereldkam pioen, heeft er heden ten dage nog hartzeer van. „Het enige wat ik die dag moest doen, was er voor zor gen dat ik in de finale voorin zat. En ik zét voorin. Alleen had ik me geweldig pijn moeten doen toen Jacques Anquetil in de laatste ronde bovenop de Kruisberg wegsprong. Vlak voordat de eindspurt begon, had ik hem te pakken", aldus Van Looy. In de seconden die daarop volgden, ontspon zich een gevecht waarbij de truccendoos ver, heel ver open ging. Van Looy zag tot zijn verbazing Beheyt dichter en dichter bij komen. En week van zijn lijn af om de deur voor zijn helper dicht te gooien. „Achteraf bezien had ik dat nog een beetje meer moeten doen. Zodat Beheyt geen gaatje meer had kunnen vinden. Benoni kwam toch nog langszij en voorbij. Het was de eerste keer dat hij me klopte. En de laatste". Van Looy rekende helemaal niet meer op een aanval van Beheyt. Hij had het veel te druk met de Nederlander Jo de Haan. „Nee, Beheyt had me juist daarvoor gezegd dat hij last van kramp had. En daarnaast had hij zijn woord gege ven voor mij de spurt aan te zullen trekken. Dus ik maakte me om hem geen zorgen. Logisch toch. In de wielersport geldt een woord blijft een woord. Onderweg had Benoni niet zo veel gedaan. En dat had ik moeten zien". Benoni Beheyt zelf geeft nu nog steeds een andere versie van het bloedstollende verhaal. „Ik heb die dag mijn werk gedaan als helper. Gaten dicht gereden. Reken maar dat er hard gekoerst werd, toen ik in de voorlaatste ronde plat reed. Het duurde heel lang voordat ik een ander wiel kreeg. Een halve ronde heb ik moeten jagen, eer ik weer bij de kop zat. In de laatste bocht voor de finish kwam ik bij Van Looy. Hij vroeg me de spurt aan te trekken. We zaten nog op 500 meter van de aankomst. Ik dacht bij mezelf: als ik het vanaf hier doe, houd ik niks voor mezelf over. Ik reed voor de tweede, derde plaats. Ik heb Van Looy toen gezegd: "t Gaat niet. Ik zit met krampen.' Ik wilde mijn kansen op een ere plaats niet vergooien. Ik was er rotsvast van overtuigd dat Vpn Looy zou gaan winnen. Ik zat in zijn wiel en ik vroeg me af: wanneer begint hij echt te sprinten. Maar wat bleek? Dat hij al op volle snelheid zat en dat hij gewoon niet rapper kon. Toen ik naast hem kwam, week hij plotseling helemaal naar links uit. Ik heb hem weggeduwd, ja. Dat is me later heel kwalijk genomen. Maar ik heb niet aan z'n shirt ge trokken, zoals beweerd werd. Als ik hem geen duw had ge geven, was ik zelf tegen de hekken terecht gekomen. Ik won met een half wiel. Ik schrok me dood". Benoni Beheyt dus wereldkampioen in 1963 in Ronse. Rik van Looy tweede. Jo de Haan derde. Voor Beheyt hield het gelijk op. In het keiharde metier van de wielerprofs verweet men hem z'n belofte van trouw aan de kopman gebroken te hebben. En dat betekende voor de jaren daarna onverbidde lijk: af door de zijdeur ■■■I I fi f# BiOFORm "T,. noO Iioeru^ers: „Ik volg de simpele wetten van de trai- meer. Het is allemaal minder gecompliceerd dan ieder- n denkt." foto Door Eddy van der Beek ALMERE-STAD - Vorig jaar, kort voor de zevende aflevering van de Holland Triathlon, zag Axel Koenders een tijd van 8 uur en 15 minuten als de absolute grens van zijn kunnen. Nu, een jaar later, is de 28-jarige sportdo- cent de trotse houder van het we reldrecord met een tijd van 8 uur, 13 minuten en 11 seconden. Vier weken geleden kwam Koenders in het Zuidduitse plaatsje Roth tot deze grensverleggende prestatie. De tri-atleet uit Ouderkerk aan de Am- stel was op de 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en 42,915 meter lopen bijna een kwartier sneller dan de toptijd van de Amerikaan Scott Tinley. In het gebouw van Cinevideo in Al- mere neemt Axel Koenders de verlate blijken van waardering rustig in ont vangst. Zijn geest is al weer gericht op de achtste Holland Triathlon, die van daag in Almere wordt gehouden. Op de vraag wat er voor de viervoudige winnaar van de Holland Triathlon, de regerend Europees kampioen en we reldrecordhouder eigenlijk nog te winnen valt, antwoordt Koenders zonder blikken of blozen: „Ik wil in Almere de Holland Triathlon gewoon voor de vijfde keer winnen." Het antwoord typeert de instelling van de eerzuchtige en perfectionis tisch ingestelde Koenders. Toch wil hij niet afgeschilderd worden als een computergestuurde topsporter, die dag-in dag-uit zijn verstiand op nul zet. „Per jaar ben ik vier maanden zeer intensief met de triathlonsport bezig", aldus Axel Koenders. „Gedu rende de andere maanden van het jaar draai ik de training terug en geef ik les aan de Academie voor Lichame lijke Opvoeding in Amsterdam. Je zou me dus een semi-prof kunnen noe men. Full-time met deze sport bezig zijn, is me te geestdodend." het volgend jaar. Ik moet rekening houden met de belangen van mijn sponsor en die liggen nu eenmaal in Nederland en Europa. Daarnaast wil ik mijn baan niet zo maar opgeven. I OptlJ Q6I1 aanbod komen. Maar komt er ooit zo'n aanbod, dan zal ik dat zeker in over weging nemen." „Ik heb me de afgelopen weken geër gerd aan de verhalen rond mijn we reldrecord in Roth. Er z(jn figuren die het niet eerlijk vinden, dat ik onder zogenaamde fantastische voorwaar den kan sporten. Er zijn mensen die denken dat ik alles uit computers haal. Gelul natuurlijk. Simpel gesteld is het gewoon zo dat ik gebruik maak van hartslagmeters en een walkman met populaire muziek. Ik gebruik de wetenschap alleen als steun en ga af op mijn gevoel, mijn intuïtie. Ik volg samen met Jos Geysel (sportfysioloog en begeleider van Koenders, red.) de simpele wetten van de trainingsleer. Op tijd werken, op tijd rusten en goede voeding gebruiken. Het is alle maal minder gecompliceerd dan iedereen denkt. Stimulerende midde len, doping? Nee, daar begin ik niet aan." Bij menig sportvrouw- of man, die een prestatie van formaat heeft gele verd, verschijnen tegenwoordig dol larteken!] es in de ogen. Axel Koen ders lijkt als wereldrecordhouder vooralsnog genoegen te nemen met de Nederlandse guldens van zijn hoofd sponsor en zes sub-sponsors. De we reldtopper zal zelfs afwezig zijn op de befaamde Iron Man-triathlon op Ha waï, omdat hij zijn werkzaamheden als sportdocent tijdens de winter maanden niet kan onderbreken. Het 'grote geld', is dat in de toekomst voor Axel Koenders weggelegd? „Ach, ik weet het niet", klinkt het behoedzaam. „Het contract met mijn hoofdsponsor loopt tot het einde van Kijk, Rob Barèl (de specialist op de kwart- en halve triathlons, red.) gaat wel naar andere werelddelen om geld te verdienen. Hij heeft andere contac ten. In de Verenigde Staten heb je al prijzengelden van 15.000 dollar, in Al mere krijgt de winnaar 7500 gulden." „Mijn wereldrecord heeft, denk ik, wel veel losgemaakt, maar de telefoon heeft niet roodgloeiend gestaan. Ik heb ook geen extra uitnodigingen ge kregen. Op straat wordt ik wat vaker herkend. Is wel leuk, ja. Maar het grote geld, ach, ik vind het allemaal wat overdreven. Mondiaal gezien heb je eigenlijk twee circuits, het Ameri kaanse en het Europese. De Amerika nen komen bijna nooit naar Europa, omdat zij hier geen belangen hebben. Vind ik trouwens wel jammer, want ik zou me graag met die gasten willen meten." „Zolang er twee circuits blijven be staan, zullen de prijzengelden nauwe lijks toereikend zijn om er van te le ven. Komen er naast de Europese kampioenschappen wedstrijden - noem die voor mijn part wereldkam pioenschappen of World Cup - waar aan alle sterke tri-atleten van de we reld mee doen, ja, dan wordt het inte ressant. Voor het publiek, de sponsors en uiteraard de tri-atleten zelf. De wereldbond is hard aan het werk, maar achter de schermen is er sprake van een enorme machtsstrijd en spe len commerciële belangen een grote rol. Vertrekken naar Amerika? Nou, dan moet er toch wel een fantastisch Axel Koenders zegt het niet met zo veel woorden, maar tussen de regels door wordt wel duidelijk dat hij de Holland Triathlon in Almere eigenlijk geen fijne wedstrijd vindt. Een paar jaar geleden stond bij de internatio nale (top)tri-atleten een overwinning voorop, maar in de ontwikkeling van de sport worden toptijden steeds be langrijker. De parkoersen op Hawaï (Verenigde Staten), Roth (West- Duitsland), Sater (Zweden) en Joroi- nen (Finland) zijn door hun ligging en klimatologische omstandigheden be duidend sneller dan het traject in Al mere. De lange, geestdodende dijken, het open polderlandschap, het bochtige fietsparkoers en de altijd aanwezige wind van het drooggelegde Zuider- zee-gebied staan snelle tijden in (Je weg. Ter illustratie: vorig jaar scoorde titelverdediger Koenders in Almere een tijd van 8.58.46, ruim 45 minuten boven het huidige wereldre cord. Koenders denkt dat een tijd van rond de 8 uur en 30 minuten het maxi maal haalbare in Almere is. De twaalf snelste tijden van de wereld werden gemaakt in Roth (West-Duitsland), Sater (Zweden), Joroinen (Finland) en op Hawaï (Verenigde Staten). Axel Koenders: „De concurrentie voor Almere wordt steeds groter. Het parkoers is wat verbeterd, maar niet veel. Je hebt in Almere nu eenmaal te maken met allerlei verkeerstechni sche problemen en het klimaat is te veranderlijk. Bovendien krijgen de buitenlandse triathlons veel meer aanzien. De uitstraling van de Iron Man is natuurlijk bekend en aan de triathlon van Roth was dit jaar kwa- lificaite voor die Iron Man verbon den." „Landen als West-Duitsland, Frankrijk, Zweden en Finland tim meren enorm aan de weg. Nederland telt 6000 georganiseerde tri-atleten, West-Duitsland heeft er al 12.000 en Frankrijk zelfs 16.000. De organisatie en de sfeer in Almere zijn fantastisch, maar de mogelijkheden om snelle tij den te maken blijven gering. Mis schien zullen we een keer moeten uit wijken naar een gebied als de Veluwe. En wil je als organisatie, internatio naal bijblijven, dan zul je toch met aanlokkelijke prijzengelden moeten komen. Zeker als je Amerikanen in je deelnemersveld wil hebben." In Almere duikt vandaag om 07.00 uur een aantal internationale toppers in het Gooimeer voor het open kam pioenschap van Nederland. De voor naamste concurrenten van favoriet Axel Koenders zijn Ben van Zeist (vo rig jaar derde) en 'runner-up' Peter Zijerveld (beste tijd: 8.41.04). Het is nog niet zeker of Gregor Stam in Al mere van de partij zal zijn. De pu bliekslieveling werd twee weken gele den aangereden door een auto en kampt met een bovenbeenblessure. Van de buitenlanders, onder ande ren afkomstig uit België, West-Duits land, Groot-Brittannië, Frankrijk, Polen, Denemarken en Nieuw-Zee- land, behoren de Finse toppers Mag nus Lönnqvist (beste tijd: 8.40.11) en Pauli Kiuru (beste tijd: 8.50.26) tot de kanshebbers op de eindzege. Irma Zwartkruis zal hoogstwaar schijnlijk als winnares bij de dames worden gehuldigd. Haar grootste con currente en nummer één van vorig jaar, Ada van Zwieten, is geblesseerd en doet niet mee in -jBrnere. Zwart kruis moest overigens vorig jaar de strijd staken wegens een kwetsuur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 9