DESTEEft Europa wordt goudmijn voor VS-tv Extra concert van Prince live op tv Han en Aad zoeken missionarissen op Elton John brengt bezit naar veiling Come-back Cannon na periode vol kostbare fouten SCHRIJVERSSTAKING IN HOLLYWOOD: SUCCES KOMT LATER ZATERDAGI A 27 AUGUSTUS 19881H ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1988 'EEN VERRE OPDRACHT OP KRO-TV Tegenwerking 24 uur Privatisering De staking van de tekstschrijvers in Hol lywood die eerder deze maand na 22 weken werd beëindigd, heeft voor de Amerikaanse tv-kijkers nare gevol gen. Het nieuwe sei zoen begint veel later. September en oktober zullen gevuld worden met herhalingen en t goedkope, snelle pro dukties. Opnieuw Ellende ITALIAANS GELD REDT FILM-IMPERIUM VAN ONDERGANG Ketens Filosofie Ambitie „Vroeger wist je welke mensen er bij de TROS werkten. Tegenwoordig moet je dat in memos lezen Gerard de Vries, radio-medewerker TROS Van een verslaggever BREDA - Popfenomeen Prince geeft speciaal voor zijn Nederlandse fans op 9 september een extra concert in de Westfalenhalle in Dortmund. Kaarten daarvoor zijn vanaf maandag uitsluitend in Nederland verkrijgbaar bij de bekende verkoopadres sen zoals de VW's. Het concert zal via de televisie rechtstreeks in heel Europa worden uitgezonden. In Nederland gebeurt dat door de KRO. Prince wil met dit concert zijn Nederlandse fans danken voor het enthousiasme tijdens de concerten die hij hier heeft gegeven. Lange tijd hebben de overhe den in de Europese landen de ether gecontroleerd en com merciële belangen geweerd. Die houding blijkt niet langer te handhaven. Overal wint de privatisering terrein en krijgen handige zakenlieden toegang. In Frankrijk zij ai drie com merciële netten en kan Canal Plus ontvangen worden door betalende abonnees. Italië kijkt naar de Berlusconi-zenders. Spanje krijgt binnenkort twee onafhankelijke tv-stations. Sky Channel gaat fors uitbrei den. Zelfs het sociaal-democra tische Zweden gaat overstag: op de kabel komt pay-tv. 'It's a whole new world' zegt men vergenoegd bij Lorimar, een grote film- en tv-produ- cent. Een andere firma, MTM, ooit opgezet door Mary Tyler Moore, is zelfs al een samen werkingsverband aangegaan met het Britse bedrijf Televi sion South om direct in Europa een vinger in de pap te hebben. MCA en Viacom (maker van de 'Cosby Show') groeien als kool nu Europa zo'n gweldig winge west aan het worden is. Straks komen de tv-programma's van de Via Appia in Rome in plaats van uit Los Angeles, zei een van de voormannen van Wein- traub Entertainment (van 'Cagney and Lacey')._ Europa om de luidruchtige Amerikaanse aanval op het kostbare cultuurgoed van de oude wereld te stuiten, hebben in Hollywood weinig indruk gemaakt. „Wij willen amuse ment verkopen. Wij verkopen geen cultuur", zei Bert Cohen van Worldvision, de distribu teur van o.a. 'Dallas' (naar 97 landen), 'Little House on the Prairie' (naar 110 landen) en 'Love Boat' (86 landen). Een topman van Lorimar stelde simpel: „Het publiek wil niet onderwezen worden, het wil vermaakt worden". Pater Jan Derickx, werkzaam, in Brazilië, is maandag avond te zien in 'Een verre opdracht'. - foto archief de stem Door Jan Koesen HILVERSUM - Voor de tweede keer in drie jaar hebben Aad van den Heuvel en Han van der Meer mis sionarissen en leken opge zocht in de Derde Wereld. Evenals in 1985 heet hun se rie, waarmee de KRO maandag (Nederland 1, 21 uur) start, 'Een Verre Op- uitzendingen van ieder een kleine vijftig minuten, die Aad en Han broederlij k delen. De boodschap van de twee zal voor velen niet meer een verrassing zijn. De klassieke missionaris met pij en rozen krans op jacht naar zieltjes heeft plaatsgemaakt voor in burger gehulde dames en heren die niet zozeer het Woord ver kondigen, als wel hun best doen het leven in moeilijke ge- dracht.' Die titel slaat piet. bieden wat draaglijker voor de bevolking te maken. Toch is de op de twee reporters, maar op de mensen die ze bezocht hebben. Mensen met een roeping die hen naar de uit hoeken van de wereld heeft gebracht. Van der Meer ging naar Egyp te, Tanzania en Korea, zijn ploeggenoot naar Brazilië, Ecuador en Papoea-Nieuw Guinea. Het resultaat zijn drie Elton John: alles moet weg. - fotoap Door onze correspondent Roger Simons LONDEN - „Als ik wat zie dat mij bevalt, dan koop ik het direct. Kopen doe ik altijd impulsief", zegt Re ginald Dwight, alias Elton John (41), de extravagante Engelse pop-artiest. De indrukwekkende Elton John-verzameling (bijna 2.000 stukken), die rond de drie miljoen pond waard heet te zijn, wordt van 6 tot 9 september geveild bij Sotheby's in Lon- dens Bond Street. Waarom de bekende zanger uitver koopt? „Wij moesten dringend ons huis weer bewoonbaar ma ken", zegt hij. „Telkens wanneer ik vrienden op bezoek had vonden zij elk duur ding ontzettend mooi maar nergens een plekje om hun borrel te deponeren. Onze woning begon een verbluffende gelijkenis te vertonen met het pakhuis van Harrods. Sommige voorwerpen zaten nog netjes ver pakt in kratten". Onder de hamer komen: Eltons flamboyante toneelkos tuums en honderden gekke brillen, persoonlijke herinne-" ringen, een shirt van zijn voetbalclub, Watford FC, met de handtekening van elke speler, sieraden, Art Nouveau en Art Deco en tot besluit diverse verzamelingen meubels, ta pijten beeldhouwwerk, zilveren voorwerpen, speelgoed, poppen, boeken, prenten, etsen van oude meesters, mo derne schilderijen (waaronder werken van Magritte en Lowry), designer-kleren, 20ste eeuws glaswerk en kera miek. Men kan vanaf morgen tot maandag 5 september de hele Elton John-verzameling gratis gaan bewonderen bij So theby's in Londens New Bond Street. Daar is ook de vier delige veilingcatalogus te koop. Hij kost 40 pond en is royaal versierd met foto's van de collectie, gemaakt toen deze zich nog in zijn huis te Windsor bevond. serie hoofdzakelijk een bezoek aan katholieken. In slechts één Elflevering wordt een vrouw die hervormd is, in beeld gebracht. Voor zendelingen en niet-reli- gieuze ontwikkelingswerkers heeft 'Een Verre Opdracht' geen plaats ingeruimd, niet ge heel te verwonderen, gezien de KRO toch duidelijker dan voorheen haar katholieke op druk wil tonen en de opdracht gevers en geldschieters negen katholieke clubs zijn. In de eerste aflevering zoekt Van den Heuvel pater Jan De rickx op die werkzaam is in het Amazonegebied. Hij heeft veel tegenwerking van grootgrond bezitters en plantage-eigena ren die niet willen dat hun per soneel lid van een vakbond wordt, een van Derickx' idea len. Ook maakt de pater zich grote zorgen over de ontbossing van de oerwouden. Vlak over het jaar 2000 kan Brazilië, nu de longen van de planeet, een woestijn zijn. Van der Meer vond in Cairo een interessante jezuïet, ,Dr Christiaan van Nispen tot Sevenaer die promoveerde aan de Sorbonne op de Koran. Hij is arabist/islamoloog en profes sor aan het Koptisch-katholiek college in Cairo. Hij heeft zich in laten schrijven in de Kopti- sche kerk. Hij spreekt over de vaak moeilijke relatie tussen de Islam en het christendom en probeert de moslims via liefde te begrijpen. In een andere aflevering van de serie komt zuster Norber- tine Rijk aan bod, die een stu die maakt 'Ontmoeting tussen Melanesische en westerse ge neeskunde.' In Ecuador heeft Camilo Baerwaldt een vernuf tige machine gemaakt om wa ter de bergen op te transporte ren. Van zijn aldus gekweekte monopolie en goodwill maakt hij gebruik om ook de theologie van de bevrijding door te zet ten. Marietje van Eeghen legt een moeras droog en probeert en passant de vrouwen-eman cipatie in Afrika te bevorderen. In Korea brengt de Vlaamse pater Mark Cuvelier onderwijs. Hij zingt een zelfgemaakt Ko- reaans lied en begeleidt zich op de gitaar. Deze zes figuren worden op 26 september door de KRO naar Nederland gehaald waar ze elkaar zullen ontmoeten. De reportages zijn zakelijk ge maakt. Han en Aad hebben geen afspraken van tevoren gemaakt en het is wel eens leuk om»de benadering van twee oude rotten te kunnen vergelij ken. I rijf sinds het begin van de jaren tachtig I I eze aangename inkomstenbron groten- -i0 I eels is kwijtgeraakt. Voor '80 werd I tchtig procent van de omzet op krediet I erkocht. Nu is dat nog dertig procent. h )e bank om de hoek nam de kredietver- I :ning over. I Maar ook zijn de postorderbedrijven I elf voorzichtiger geworden. Toen de I conomie de jaren tachtig binnen kwak- J l elde, bleken veel gezinnen hun schul- llen niet meer te kunnen voldoen, omdat l lles op afbetaling was gekocht. De wet- I ;ever kwam met strengere regels en elke l:redietverschaffing moet worden gemeld tan de centrale kredietregistratie in Tiel. Want niet alleen de klant kwam in I jroblemen, ook de kredietverschaffer I noest de post 'dubieuze debiteuren' (link opvoeren. „Laten we wel wezen: liet heeft voor ons ook geen enkele zin lom de consument vol te pompen met I krediet", zegt Schellekens. „Dat is een I ooemerang die op jezelf terug slaat". Bij Neckermann kijkt men na een I moeilijke start van de jaren tachtig vol (vertrouwen naar de toekomst. De winst over de omzet bedraagt twee procent of wel vier miljoen gulden. „Eigenlijk is dat nog wat te weinig. We zouden drie tot vier procent moeten draaien". Het vertrouwen komt tot uiting in de investeringen. Voor volgend jaar staat een modernisering van de magazijnen op het programma, waarmee tien miljoen gulden is gemoeid. De magazijnen wor den dan volledig geautomatiseerd. „Dat zal niet ten koste gaan van het aantal ar beidsplaatsen. Wel zal minder in ploegen hoeven worden gewerkt en kan het aan- tal overuren worden verminderd". Schellekens is ook trots op een nieuw project, waarmee het dezer dagen de markt op gaat: de 24-uurs-service. Grote huishoudelijke apparaten (wasmachines, koelkasten) worden binnen een dag aan huis geleverd. Daarvoor geldt een toeslag van 25, maar volgens Schellekens zit de consument echt op deze service te wach ten als de wasmachine het van de een op andere dag begeeft. „Die service is uniek in de wereld! Wij plaatsen daarom ad vertenties waarin we de consument vra gen ons te melden als hij een andere postorderbedrijf weet die dat kan waar maken. De eerste die dat kan aantonen, mag 2500 gulden komen ophalen". Vertrouwen: de omzet van Necker mann in Hulst stijgt dit jaar met maar liefst 25 procent tot 500 miljoen gulden. „En daarmee groeien we sneller dan de markt", zegt Schellekens. De groei moet komende jaren kunnen doorzetten. „In West-Duitsland nemen de postorderbe drijven zeven procent van de detailhan- delomzet voor hun rekening. In Frank rijk is het miditelsysteem een groot suc ces. In Eindhoven is weliswaar met een experiment begonnen met telematica, maar in Nederland moet nog worden ge werkt aan een vooral vreselijk eenvoudig systeem. Dan kan het miditelsysteem ook hier een groot succes worden". inkomsten uit Amerikaanse tv- produkten is tussen 1985 en 1987 gestegen met 53% tot 480 mil joen. Voor dit jaar wordt zelfs een omzet van 600 miljoen dol lar verwacht. 7 v - foto's DE stem/cor j. de boer h a 8 poor Dirk Vellenga De stakers staan er beter voor. Ze hebben vijf maan den de broekriem moeten aanhalen, maar het lijkt erop dat hun actie op de langere termijn vruchten gaat afwerpen. De schrij vers zullen beter betaald worden voor hun aandeel in tv-series die aan het buitenland verkocht wor den. 'Cosby Show', een van de belangrijkste Amerikaanse export-produkten. - fotoanp Vooral de Europese markt wordt steeds aantrekkelijker voor Amerikaanse produkties. ïr komen steeds meer onaf hankelijke, commerciële tv- stations die grote behoefte heb ben aan tv-werk uit Holywood. De filmmakers wrijven zich nu al in de handen. Dat zijn de voornaamste conclusies die getrokken kun nen worden na de staking die de studio's in Amerika vijf maanden lam legde en de pro ducenten van geldmachines als 'Dallas' en 'Dynasty' de schrik op het lijf joeg. De maatschappijen ABC en CBS hebben nog zoveel tijd no dig om hun drama's en co medy-series te maken, dat ze voorlopig oude series en films herhalen en verder korte shows en nieuws-specials brengen. CBS kan pas eind oktober met de nieuwe produktie komen. De serie 'Falcon Crest' zal hele maal opnieuw gestart moeten worden. Er wordt nu met man en macht geschreven, maar een datum voor het begin van de nieuwe reeks kan nog niet wor den vastgesteld. Over een paar weken beginnen de opnamen en pas als de eerste episodes op de band staan, kan de serie op het programma worden gezet. ABC begint het wintersei zoen pas in november. Deze minst bekeken omroep komt dan met produkties die niet erg veelbelovend klinken. Gewerkt wordt aan een nieuwe versie van de oude series 'Mission: Impossible' en 'Police Story'. Dure produkties worden vast gehouden tot januari om de moordende concurrentie in de decembermaand te ontlopen. Voor de NBC, de populairste van de drie Amerikaanse maatschappijen, zijn de pro blemen minder groot. Men had september al vrijgehouden voor de uitzending van de Olympische Spelen. Verder waren series als 'Cosby Show', 'ALF', Highway to Heaven' en 'It's a Different World' (met dochter Denise uit de 'Cosby Show') waren al veilig gesteld. Voor de staking lagen er al scripts klaar en verder werden snel tussen-contracten afgeslo ten met tekst-schrijvers. CBS en ABC bereiden zich voor op een terugval in inkom sten tijdens dit najaar. Adver teerders zullen minder geïnte resseerd zijn in herhalingen en verwacht wordt dat de re clame-opbrengsten met zeker 10% zullen dalen. Aanvankelijk leek de staking van de auteurs alleen maar el lende te brengen, voor de ho reca in Hollywood die vele maanden niks te doen had, maar ook voor de schrijvers zelf. Eindelijk was het gelukt 9.000 van de 20.000 leden tel lende bond Writers Guild of America warm te krijgen voor de actie en toen bleek dat de in dustriebazen hun beurzen kop pig gesloten lieten. Het feit dat Hollywood in feite in handen is van andere industrietakken, maakte de onderhandelingen alleen nog maar moeilijker. Men sprak met Coca Cola (de eigenaar van Columbia) en met oliebedrijf Gulf and Western (de bezitter van Paramount) in plaats van met vakgenoten. Uiteindelijk was er toch enige speelruimte. De schrij vers van Hollywood hebben tot het uiterste moeten gaan om belangrijke, maar ook weer niet spectucalaire verbeterin gen in hun contracten gedaan te krijgen. Bij herhalingen van series in Amerika krijgen de schrijvers 1,2% van wat de pro ducers verdienen. Wat het bui tenland betreft: de bedenkers kunnen rekenen op een deel van de winst, maar alleen als een aflevering minstens 366.000 dolar oplevert. Dat is een hoge drempel en op dit moment halen alleen se ries als 'Dallas' en 'Dynasty' dat. Maar de verwachting is dat binnenkort meer Ameri kaanse programma's in die topcategorie terecht komen. In Europa heeft een aardver schuiving plaats gevonden die in Hollywood tot grote opge wektheid heeft geleid. Euro pese landen geven commerciële netten steeds meer kansen. De Door Johan van de Beek Het had een haar ge scheeld of Cannon, het we reldwijde film-imperium van de Israëli's Menahem Golan en Yoram Globus, was dit jaar failliet ge gaan. Dankzij een finan ciële injectie van 150 mil joen dollar, toegediend door de Italiaanse zaken man en multi-miljonair Giancarlo Parretti, werd het bedrijf van de totale ondergang gered. Cannon, in 1985 nog het snelstgroeiende filmbedrijf ter wereld met eigen bio scoopketens in tal van landen (in Nederland werden onder meer 32 Tuschinski-theaters en 17 City-theaters opge kocht), heeft een, naar eigen zeggen 'traumatische periode' van 18 maanden achter de rog- Het bedrijf wankelt nog, maar is volgens Yoram Glo bus nu weer 'back in busi ness'. Maar wat ging er mis? Yoram Globus: „Er bestaat geen twijfel over dat we fou ten hebben gemaakt. Grote foutea De grootste misreke ning is waarschijnlijk ge weest dat we met onze films teveel hebben vertrouwd op kwantiteit in plaats van kwa liteit. En de buitenlandse markten waar we onze eigen bioscopen kochten, hebben we met altijd even secuur onder zocht op hun specifieke pro- i blemen (Cannon liet in haar Italiaanse theaterketen bij voorbeeld peperdure air-con- nitioning installeren zonder te onderzoeken of daar wel ^ht behoefte aan was). Een grote fout was ook dat we turns met grote budgetten nebben gemaakt die him geld Menahem Golan rechtsen zijn 'reddende engel' Giancarlo Parretti. GUY VAN GRINSVEN niet terugspeelden waardoor enorme verliezen werden ge leden". Na deze 'verschrikkelijke tijd' volgde ook nog een mislukt avontuur op de New Yorkse aandelenbeurs waardoor Cannon begin vorig op de rand van een bankroet balan ceerde. Andere grote film maatschappijen, die Cannon altijd al met argusogen had den gevolgd, zagen nu hun kans schoon om het wanke lende imperium (inclusief de omvangrijke catalogus films) voor een zacht prijsje over te nemen. „We hebben nee gezegd, want Cannon is onze baby. We hebben het bedrijf vanuit het niets opgebouwd", aldus Golan. Dat de Italiaan Gian carlo Parretti het bedrijf niet uit altruïsme vol geld pompte, hoeft nauwelijks verbazing te wekken. Na een grondig on derzoek door het befaamde accountantsbureau Young Co werden een aantal ingrij pende wijzigingen in de Can- non-top aangebracht. Par retti zal het financiële mana gement gaan doen. Golan en Globus moeten zich ver van de brandkast houden en zich full-time bezig houden met film (uitzoeken van scenario's en het aantrekken van de juiste mensen om ze te verfil men). De ironie van de hele affaire is dat Cannon in een val is ge trapt die ze jaren geleden al hadden moeten zien aanko men. De maatschappij werd immers groot door een grote mate van efficiëncy (krente righeid, riepen sommigen) te koppelen aan een fijne neus voor de smaak van het grote publiek. In 1984 maakte de firma voor een habbekrats dansfilms als 'Breakin' en 'Breakin II: Electric Booga- loo' die een veelvoud op brachten van wat ze hadden gekost en die snel hun weg vonden naar een jeugdig pu bliek dat was gegrepen door de rage van het break-dan cing. Een paar jaar eerder had de Cannon met simpele ko medies als 'Lemon Popsicle' ook miljoenen verdiend om dat ze aansloten op de toen opkomende revival van jaren vijftig-rock roll. De for mule was simpel: kijk naar nieuwe rages en maak dan in hoog tempo een aantal films die daar op inhaken. Cannon stond zo ook aan de wieg van de Ninja-rage (die nog steeds niet is uitgewoed, getuige 'American Ninja part II') en de Vietnam-mania (ze maak ten alleen al met Chuck Nor- ris drie 'Missing in Action'- films). De 'filosofie' van Cannon in die glorieuze tijd was: een doorsnee-film hoeft niet meer te kosten dan vijf miljoen dollar (slechts eenderde deel van wat een doorsnee-Holly- wood product kost). Zo'n film kan, door de video-rechten vooraf te verkopen en al deals te maken voor televisie-ver sies, eigenlijk geen geld ver liezen. Als de film bovendien aanslaat wordt pure winst gemaakt. Cannon snoeide in de kosten door bijvoorbeeld nooit op lokatie te filmen in New York. De vele films die daar speelden werden opge nomen in het Canadese Mont real waar het Eifhuren van lo- katies veel goedkoper bleek. Hoewel Cannon goed geld verdiende waren Golan en Globus niet tevreden met het imago van hun bedrijf als B- film-fabriek. Ze wilden ook goede sier maken met films van gerenommeerde regis seurs en huurden onder an dere mensen als Andrei Kon- chalovsky ('Runaway Train'), John Cassavetes ('Love Streams'), Jean-Luc Godard ('King Lear') en Norman Mai ler ('Tough Guys don't Dan ce') in om aan 'upgrading' te doen. Het verlies dat met die films vaak werd geboekt, werd op de koop toegenomen. De grote klap kwam echter toen Can non, blind geworden door ambitie, haar eigen '5 miljoen voor een film'-wet regelmatig begon te overtreden. Voor 'In vaders from Mars' van Tobe Hooper werd ruim 24 miljoen gulden uitgetrokken maar de film flopte geweldig, evenals de bijna 25 miljoen kostende draak 'Masters of the Univer se' waar in Nederland nog geen anderhalve kip naar kwam kijken. Een nóg groter drama werd 'Over the Top' (een titel die letterlijk kon worden geno men, zo bleek) die bijna 40 miljoen kostte en waarvoor Sylvester Stallone het waan zinnige salaris van 24 miljoen gulden toucheerde (zelfs Go lan moest slikken, maar be taalde toch en regisseerde vervolgens zelf om de kosten te drukken). De 'baby' van Golan en Globus is nu dus weer terug naar af en moet practisch op nieuw beginnen. De firma blaast nu aanzienlijk minder hoog van de toren dan ge bruikelijk was in de laatste jaren. 'Salsa', waarvan men zich kennelijk had voorge steld dat die film het 'mira kel' van 'Breakin' zou herha len, is niet geworden wat men zich er van voor had gesteld. Nieuwe prestige-projecten zijn 'Zorba the Greek' (een musical-versie, opnieuw met Anthony Quinn), 'Garden of Roses' (onder regie van Fons Rademakers), 'Deux' (met Marushka Detmers en Ge rard Depardieu), Brechts 'Drei Groschen Oper' (met Raul Julia van 'Kiss of the Spiderwoman') en 'Powaq- quatsi' van Godfrey Reggio (het vervolg op 'Koyaanis- quatsi'). Films die geld in het laacfje moeten brengen zijn 'Hannah's War' (met Ma rushka Detmers, onder regie van Golan zelf), 'Hero' en 'Delta Force II' (beiden met Chuck Norris), 'Spiderman' en 'Kinjiite' met Charles Bronson.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29