DE STEM POSTORDERS GAAN VANUIT HULST AL 20 JAAR HEEL NEDERLAND DOOR SCHRU eckermann Postorders is twintig jaar actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf maakt deel uit van het Westduitse Karstadt-concern, dat over 1987 een totale omzet van vijftien miljard gulden boekte. Karstadt is het grootste warenhuisconcern van Europa en behoort tot de vijf grootste ter wereld. Het postorderbedrijf is een aparte divisie. De tourope rator is wel familie van het postorderbedrijf, maar be hoort tot een andere poot van Karstadt. Neckermann Postorders in Duitsland is de rechtstreekse moeder van Neckermann in Hulst. In Hulst zit de centrale di rectie van een holding, waaronder Neckermann Ne derland, België en Frankrijk vallen, die elk met een eigen directie werken. Neckermann Postorders heeft totaal een omzet van twee miljard gulden. De Holding in Hulst draagt daarin vierhonderd miljoen gulden bij. Groei Profiel Gemak Harteloos Weldoener Banken 24 uur De staking tekstschrijver lywood die ee maand na werd beëindi voor de Amt tv-kijkers na gen. Het nie zoen begint v September er zullen gevuld met herhalii goedkope, sn dukties. Opnieuw ITALIA: O 111! Ketens N Door Willem ReIJn Vrieskasten en vibrators, koffiezetappa raten en kasten, pullovers en pikante lin gerie. Bij één miljoen gezinnen valt jaar lijks de nieuwe Neckermann Postorder catalogus in de bus. Gemiddeld besteedt de ontvanger 185 bij het in Hulst ge vestigde postorderbedrijf. Het neemt met die omzet van 185 miljoen een ge deelde tweede plaats in op de Neder landse postordermarkt. Neckermann viert op 2 september het gedenkwaardige feit dat het zich twintig jaar geleden in Hulst vestigde. Een geo grafisch wat onlogische plaats om de Ne derlandse markt te bewerken, maar bij 'toeval' kocht het Duitse bedrijf toen de Textiel Centrale Hulst op, een Belgisch postorderbedrijf. Er werkten daar inder tijd 35 mensen. Nu zijn dat er zeshon derd, waarvan er honderdvijftig op part time-basis werken. Veel werk schept Neckermann ook bij de divisie Post van de PTT. „Wij beho ren tot de twintig grootste klanten van de Post", zegt Th. Schellekens, voorzitter van de hoofddirectie van de Hulster Neckermann Holding. „We betalen 25 miljoen gulden per jaar voor de verzen ding". De hele dag verzorgt de PTT een transportverbinding tussen Hulst en het centrale Expeditie Knooppunt van de post in Roosendaal. Diezelfde post is ook de achillespees van Neckermann: toen de ambtenaren enkele jaren terug staakten, kostte dat Neckermann miljoe nen guldens. Neckermann is in grootte het tweede of derde postorderbedrijf van Neder land. Wehkamp is met een omzet van 625 miljoen gulden (inclusief Sanders meubelstad) absoluut marktleider. Op de tweede en derde plaats komen Otto uit Tilburg en Neckermann. Die wisselen bijna jaarlijks van plaats en ontlopen elkaar niet veel. De Nederlandse markt voor postorder bedrijven is ongeveer 1,8 miljard groot. Of klein. „Dat is slechts twee procent van de totale omzet van de detailhan del", zegt Schellekens. Maar de markt is wel groeiende zoals blijkt uit cijfers van de Nederlandse Postorderbond. Lang zaam maar gestaag sprokkelen de post orderbedrijven procenten erbij. In '85 was de markt nog 1,689 miljard groot, in twee jaar tijd is daar 150 miljoen bij gekomen. „Vanuit zo'n klein percentage is het ook makkelijk groeien", stelt Schellekens. Die groei lijkt tegen de verdrukking in. Er is toch de trend dat mensen steeds exclusiever willen kopen? „Neen", zegt Schellekens, „er bestaan twee trends. De ene dag koopt de consument het duurste en exclusiefste bij de speciaalzaak, de volgende dag stapt ie gewoon de Hema binnen". De ultra-consumer dus? .„Ach, die modebegrippen zeggen me niet zo veel". Neckermann heeft een assortiment dat wat lager in de markt zit. „Maar wel van goede kwaliteit", haast Schellekens zich te zeggen. „We zijn wat dat betreft echt Duits. De consument verwacht daar nog sterker dan hier dat kwaliteit wordt gele verd". Wie koopt er nu uit een boekje? „Een echt profiel kan ik niet geven", aarzelt Schellekens. Maar langzaam ontstaat toch wel een beeld. Schellekens zegt dat de klanten een goede doorsnee van de Nederlandse bevolking vormen, met een accent op het C- en D-segment. Dat wil zeggen: de lagere inkomens. De groei is te danken aan een toenemende belang stelling van twee groepen klanten: „Win kelen bij een postorderbedrijf is aantrek kelijk voor de werkende (huis)vrouw, die geen tijd heeft voor of geen fun heeft in winkelen. Die doelgroep is de laatste ja ren een gat in de markt gebleken. Daar naast bestellen oudere mensen in de grote steden meer. Zij zijn minder mo biel en bang de stad in te gaan vanwege de criminaliteit". Bij sommige produkten kan de anoni miteit een motief zijn om bij een postor derbedrijf te kopen. „Grote maten lopen bij ons altijd goed. Als je in een kleine gemeenschap woont, vind je het verve lend je maten bij de plaatselijke winke lier te laten opmeten. Wij bieden een groter assortiment grote maten dan welke gewone winkel dan ook. Pikante lingerie en vibrators lopen ook uitste kend. Dat moet je trouwens ook niet Het 'zenuw-centrum' van Neckermannn: de verwerking van de postorders. De expeditie-afdeling van Neckermann. Jaarlijks gaat daar voor 185 miljoen aan artikelen de deur uit. FOTO'S DE STEM/COR J. DE BOER Neckermanns grote maten Directeur Th. Schellekens: „Winke len bij een postorderbedrijf Is aantrek kelijk voor de werkende (huls)vrouw, die geen tijd heeft voor of geen fun heeft In winkelen. Die doelgroep Is de laatste Jaren een gat In de markt geble ken. Daarnaast bestellen oudere men sen In de grote steden meer. ZIJ zijn minder mobiel en bang de stad In te gaan". overtrekken. We zijn natuurlijk geen vi brator-postorderbedrijf'. Hij staaft die stelling met cijfers: 55 tot 60 procent van de omzet komt van mode, ongeveer dertig procent komt van - zogeheten - 'hardware' en tien procent van huishoudelijk textiel. Het thuiswinkelen moet makkelijk zijn voor de klant. Vanuit de luie stoel kan hij zij de 754 van de Neckermann-gids (Schellekens: 'De dikste gids van Neder land') aan zich voorbij laten glijden. De keuze laat zich, zo zegt Schellekens, ver gelijken met een middelgroot warenhuis: er staan 5500 artikelen op de kleurenfo to's uitgestald, die verkrijgbaar zijn in 44.000 posities (maten). 'Vrijblijvend op zicht' kan de klant haar bestelling doen. Bonnetje invullen en opsturen, ldaar is Kees. De bestelling wordt in het computersysteem getikt en een keer per dag gaan alle orders per rechtstreekse computerlijn naar West- Duitsland. Daar worden de volgende dag de orders in de magazijnen in Frankfurt samengesteld en vervolgens naar Nederland gezonden. Binnen twee weken heeft de klant haar avondjurk thuis. „Wij houden zelf maar kleine voorra den aan", legt Schellekens uit. „Tachtig tot negentig procent van onze artikelen komt overeen met wat de Duitse Necker mann-gids biedt. In Frankfurt ügt voor één miljard gulden aan voorraden opge slagen. Alleen de specifiek op de Neder landse markt gerichte produkten hebben wij zelf in Hulst in huis. Dat zijn vooral technische produkten, dié hier anders zijn. Of slaapkamermeubilair. Wij heb ben bijvoorbeeld langere bedden dan de Fransen". Maar kopen uit een boekje is niet zo ge makkelijk als het lijkt. Zelf de maten ne men volgens de Neckermann-richtlijnen lukt menig klant niet. En al zijn de ma ten goed genomen, dan wil de broek, jurk of blouse nog niet zo mooi vallen als bij de aantrekkelijke fotomodellen uit de gids. „Ik heb voor intern gebruik eens 10 verschillende Levi-posters opgehangen met van achter gefotografeerde naakte meisjes, die allen dezelfde maat hadden. Maar op een rij gezet bleken ze allemaal verschillend gebouwd". De retour-afdeling is dan ook stevig ontwikkeld. Van de mode-artikelen wordt twintig tot dertig procent door de klant weer teruggezonden. Dat kost Nec kermann miljoenen guldens aan onren dabele verzending en verwerking. „Ach, dat is inherent aan ons systeem", haalt Schellekens de schouders op. Neckermann bewerkt de markt voor namelijk met direct-mailing. In de com puters van het Hulster bedrijf is een adressenbestand van tweeënhalf miljoen Nederlanders opgeslagen. Met een druk op de knop kan Neckermann nagaan, wie er de laatste jaren iets heeft besteld èn wat. Wie dus denkt in alle anonimiteit een pikant slipje of een vibrator aan te schaffen, moet wel weten dat bij Necker mann dat tot in lengte van dagen in de computer te zien blijft. Met een andere druk op de knop verschijnt een lijstje op het scherm, met namen van welke men sen in de een bepaalde straat wel eens iets bij Neckermann heeft besteld. Big Brother is watching you. Maar erg nauwkeurig is Grote Broer niet. Neckermann benadert de klanten graag via het prijzen-festival. Sandra Reemer deelt voor Neckermann Por sches en Mercedessen uit en 'Ja, ook U behoort tot de prijswinnaars!' De mees ten krijgen dan een balpen thuis (achtste prijs) en slechts een enkeling de hoofd prijs. Maar soms komt een brief ook har teloos verkeerd terecht. Na ons gesprek meldt het vakblad van de reclamewereld Adformatie dat (weer eens) een gezin een aan 'mevrouw X' gerichte brief kreeg, met de mededeling dat zij een mooie prijs heeft gewonnen. Even later wordt haar gevraagd waarom zij nog niet heeft gereageerd. Maar mevrouw X is al jaren geleden overleden en de nabestaanden zijn nog steeds niet over hun verdriet heen. Maar er bestaat meer weerstand tegen deze 'sweep-stakes'. Mensen gaan dingen bestellen in de hoop meer kans op die ton kostende Mercedes te maken. „Ne derlanders zijn dol op spelletjes", zegt Schellekens. „Uit onderzoek is gebleken dat de mensen verdomd goed weten wat ze doen. Kijk, als mensen winnen die niets hebben besteld, dan vind ik dat na tuurlijk niet echt fijn. Maar we keren wel uit". Neckermann keert jaarlijks meer dan een miljoen gulden uit aan prijzen. De prijswinnaars reageren zeer verschillend. „Laatst hadden we een echtpaar dat een ton had gewonnen, maar het geld niet wilde komen ophalen. Die wilden ano niem blijven", vertelt Schellekens, die er geruststellend aan toevoegt dat zij het geld wel hebben geïnkasseerd. „Maar we hebben ook een paar keer ge had dat het geld echt heel mooi terecht kwam. Laatst nog hadden we een gezin, waarvan de man al lang werkloos was, ook nog in het ziekenhuis had gelegen en vol financiële problemen zat. Dat kwam echt heel goed terecht", zegt Schellekens. Hij lijkt heel even de ontroerde weldoe ner, die geld uitstrooit over de verworpe nen der aarde. Het nuchter zakelijk verstand keert echter heel snel terug. „We hebben die sweep-stake nodig om de verkoop te sti muleren", zegt de Neckermann-direc- teur. „V D maakt reclame met VaZa- aanbiedingen, wij moeten het op een an dere manier doen. Die prijzenfestivals met de grote prijzen hebben werkelijk een geweldig uitstralingseffect". Een ander stimulerend middel is de kredietverstrekking. Bij Neckermann is het niet erg als de klant even geen geld heeft. „Waarom wachten als het nü kan met het Neckermann Privé Plus Plan", kirt Neckermann en enthousiast pakt een model-gezinnetje de onbetaalde vi deo-camera, kleurentelevisie en videore corder uit. Een plaatje verder denken ze vol vreugdevolle verwachtingen al aan de volgende bestellingen waar ze geen geld voor hebben: in de gedachtenwoflcjes verschijnen personal-computers, magne tronovens, naaimachines, gouden horlo ges, cd-spelers en elektrische piano's. 'Met het Privé Plus Plan reikt Uw koop kracht zoveel verder'. Dat PPP is 'NIEUW!' met de 'laagste rente!. Vanaf slechts 12.5 procent per jaar!' Dat rentepercentage wordt in reke ning gebracht als er voor meer dan vijf duizend gulden wordt besteld. De rente loopt op naar vijftien procent als er voor vijftienhonderd gulden uitstaat en komt vlot boven de twintig procent bij klei nere bedragen - overigens geheel binnen de wettelijke toegestande interest-tarie ven. Dan valt de klant ook niet meer on der het 'voordelige PPP'. Voor wat hoort wat. „De rente van het Privé Plus Plan is echt laag", verweert Schellekens zich. „Voor die lagere bedragen moeten we die hogere rente wel rekenen, omdat er aan administatie relatief veel meer kos ten worden gemaakt". Het 'lage' rentetarief is door Necker mann ingevoerd, omdat het postorderbe drijf sinds het begin van de jaren tachtig deze aangename inkomstenbron groten deels is kwijtgeraakt. Voor '80 werd tachtig procent van de omzet op krediet verkocht. Nu is dat nog dertig procent. De bank om de hoek nam de kredietver lening over. Maar ook zijn de postorderbedrijven zelf voorzichtiger geworden. Toen de economie de jaren tachtig binnen kwak kelde, bleken veel gezinnen hun schul den niet meer te kunnen voldoen, omdat alles op afbetaling was gekocht. De wet gever kwam met strengere regels en elke kredietverschaffing moet worden gemeld aan de centrale kredietregistratie in Tiel. Want niet alleen de klant kwam in problemen, ook de kredietverschaffer moest de post 'dubieuze debiteuren' flink opvoeren. „Laten we wel wezen: het heeft voor ons ook geen enkele zin om de consument vol te pompen met krediet", zegt Schellekens. „Dat is een boemerang die op jezelf terug slaat". Bij Neckermann kijkt men na een moeilijke start van de jaren tachtig vol vertrouwen naar de toekomst. De winst over de omzet bedraagt twee procent of wel vier miljoen gulden. „Eigenlijk is dat nog wat te weinig. We zouden drie tot vier procent moeten draaien". Het vertrouwen komt tot uiting in de investeringen. Voor volgend jaar staat een modernisering van de magazijnen op het programma, waarmee tien miljoen gulden is gemoeid. De magazijnen wor den dan volledig geautomatiseerd. „Dat zal niet ten koste gaan van het aantal ar beidsplaatsen. Wel zal minder in ploegen hoeven worden gewerkt en kan het aan tal overuren worden verminderd". Schellekens is ook trots op een nieuw project, waarmee het dezer dagen de markt op gaat: de 24-uurs-service. Grote huishoudelijke apparaten (wasmachines, koelkasten) worden binnen een dag aan huis geleverd. Daarvoor geldt een toeslag van 25, maar volgens Schellekens zit de consument echt op deze service te wach ten als de wasmachine het van de een op andere dag begeeft. „Die service is uniek in de wereld! Wij plaatsen daarom ad vertenties waarin we de consument vra gen ons te melden als hij een andere postorderbedrijf weet die dat kan waar maken. De eerste die dat kan aantonen, mag 2500 gulden komen ophalen". Vertrouwen: de omzet van Necker mann in Hulst stijgt dit jaar met maar liefst 25 procent tot 500 miljoen gulden. „En daarmee groeien we sneller dan de markt", zegt Schellekens. De groei moet komende jaren kunnen doorzetten. „In West-Duitsland nemen de postorderbe drijven zeven procent van de detailhan- delomzet voor hun rekening. In Frank rijk is het miditelsysteem een groot suc ces. In Eindhoven is weüswaar met een experiment begonnen met telematica, maar in Nederland moet nog worden ge werkt aan een vooral vreselijk eenvoudig systeem. Dan kan het miditelsysteem ook hier een groot succes worden". „Vroeger TROS werk dat in memc Gerardi Door Dirk Vellenga De stakers staa voor. Ze hebben den de broekric aanhalen, maar erop dat hun langere termijr gaat afwerpen, vers zullen bet. worden voor ht in tv-series di( buitenland verk den. Vooral de Euroj. wordt steeds aan voor Amerikaanse Er komen steeds hankelijke, comir stations die grote b ben aan tv-werk u De filmmakers wri al in de handen. Dat zijn de conclusies die geti nen worden na de de studio's in A maanden lam legd ducenten van geldt 'Dallas' en 'Dynast op het lijf joeg. De maatschappi CBS hebben nog zo dig om hun drar medy-series te m: voorlopig oude ser herhalen en verder en nieuws-specia CBS kan pas eind de nieuwe produkt De serie 'Falcon Cr Door Johan van t Het had eei scheeld of Can reldwijde fil van de Israël: Golan en Yo: was dit jaar gaan. Dankzi; ciële injectie joen dollar, door de Italia man en mu Giancarlo Pa het bedrijf v ondergang gei Cannon, in 1 snels tgroeiende ter wereld mi scoopketens in (in Nederland meer 32 Tusch en 17 City-th kocht), heeft ee zeggen 'trauma van 18 maand rug. Het bedriji maar is volgen bus nu weer ness'. Maar wat Yoram Globus geen twijfel ovi ten hebben ge fouten. De grot ning is waan weest dat we n teveel hebben kwantiteit in pl liteit. En de markten waar bioscopen kocht niet altijd even zocht op him s blemen (Canno Italiaanse the: voorbeeld pepe ditioning insta te onderzoeker echt behoefte grote fout wa. films met gr< nebben gemaal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 28