DE STEM
DIRK VELLENGA
PUBLICEERT IN
VS BOEK OVER
COLONEL PARKER
Colonel Parker was dol op sukkels
HOE EEN MAN
UIT BREDA
MANAGER VAN
ELVIS WERD
'r zijn Nederlandse schrijvers die in
vertalingen de Amerikaanse markt halen. Het is echter
zelden of nooit voorgekomen dat een Nederlander zijn
debuut, in het Engels nog wel, in Amerika maakte. De
Stern-redacteur Dirk Vellenga schrijft dus ook in die
zin met zijn boek 'Elvis and the colonel' historie. In 'El
vis and the Colonel' onthult Dirk Vellenga het geheime
leven van Dries van Kuijk, alias Colonel Tom Parker.
Parker was niemand minder dan de manager van wij
len Elvis Presley. 'Elvis and the colonel' is het schok
kende relaas over een meedogenloze manager die
bijna letterlijk over lijken ging. En die manager was
een Bredanaaar van geboorte. Aan het eind van de ja
ren '20 ontvluchtte Van Kuijk zijn geboortestad en va
derland om illegaal naar Amerika te emigreren. Daar
startte hij een bizarre loopbaan die hem tot een van de
machtigste mensen van de Amerikaanse showbiz
maakte. Dirk Vellenga trok de sporen na en schreef
een knap en bij vlagen onthutsend boek. Een inter
view met de schrijver/speurneus.
ZATERDAG
27 AUGUSTUS 1988
Albert Goldman
Speurwerk
Labiel
Karikatuur
Gokverslaving
fims op
sentaties
andere pi
Dick Her
tions) kaïf
zwarte pc
ten, van
zelf óf ze
Grenzen
E
Dirk Vellenga, schrijver van het boek 'Elvis and the colonel'.
foto hans chabot
Colonel Tom Parker in het Hilton Hotel in Las Vegas in de kamer die hij nog wilde exploiteren toen hij niets meer met Elvis van doen had. - foto
De manager zonder gevoel
Door Wim van Leest
16 Augustus 1977 is voor de Elvis Presly-
fans een zwarte dag. Toen namelijk werd
Elvis dood aangetroffen in een badka
mer van zijn landgoed Graceland in
Memphis, Tennessee. Er volgde een
stroom van publicaties, herdenkingsarti
kelen en speculaties over de doodsoor
zaak van 'The King'. De aanhoudende
berichten leidden op de redactie van De
Stem tot een merkwaardig telefoontje.
Muziek-redacteur Dirk Vellenga kreeg
een man aan de lijn die hem, anoniem,
het volgende meedeelde: „Weet u wel
dat die Colonel Parker, de manager van
Elvis, uit Breda afkomstig is? Hij heet
Van Kuijk en zijn vader beheerde vroe
ger een stal van Van Gend Loos op de
Vlaszak.
Meer wist de man niet. Bij Dirk Vel
lenga was niettemin de nieuwsgierigheid
gewekt.
Dirk Vellenga: „Er ging bij mij een
lampje branden. Ik herinnerde mij dat er
inderdaad al eerder geruchten waren ge
weest dat Parker uit Nederland afkom
stig was. Toen ben ik een gaan zoeken.
Ik ben gaan informeren hier en daar en
de resultaten daavan leverden een ver
haal op. Dat stond in september '77 in
De Stem. Er stond niet zo gek veel in,
maar het verhaal leverde wel meteen een
reactie van de naaste familie van Van
Kuijk op. Ze zeiden: Het is onze Dries.
Ik ben toen met die mensen gaan praten
en daar kwam weer een verhaal uit. Het
ging op dat moment nog niet verder dan
krante-artikelen. Ik had er verder nog
geen bedoelingen mee. Het was gewoon
een heel leuk onderwerp en ik vond het
gek dat nog nooit iemand er iets mee ge
daan had. Want ik ontdekte toen snel
dat de geruchten die ik al kende, afkom
stig waren uit een publikatie in het blad
Rosita aan het begin van de jaren zestig.
Een jongere broer van Van Kuijk had
toen al de ware identiteit van Parker ont
huld".
De door Dirk Vellenga gepubüceerde
onthullingen leidden aanvankelijk ner
gens meer toe. Vellenga vergaarde nog
wel informatie, maar tot nieuwe publica
ties leidde die niet. De zaken verander
den toen Dirk Vellenga benaderd werd
door de Amerikaanse schrijver Albert
Goldman. Goldman was op dat moment
bezig met een boek dat later een gerucht
makende Elvis-biografie zou blijken „te
zijn. Goldman had de 0fe Stem-artikelen
over Parker gelezen en de feiten daarin
waren zo nieuw voor hem dat hij contact
zocht met Dirk Vellenga.
Dirk Vellenga: „In eerste instantie
werd dat contact gelegd door Lamar Fi-
ke, een bodyguard van Elvis die eigenlijk
samen met Goldman de Elvis-biografie
schreef. Fike was een van Goldmans
voornaamste bronnen en hij kreeg ook
een bepaald percentage van het boek.
Fike was op een bepaald moment als
manager met wat coutry-artiesten in Ne
derland en zodra hij in Amsterdam was,
belde hij me op. Want hij wilde dat ver
haal verifiëren. Hij ging met mij naar de
zuster van Van Kuijk in Breda toe. Fike
zag meteen een gelijkenis in het gedrag,
de manier van lachen en de manier
waarop die zus haar hand bewoog. Later
heb ik rechtstreeks met Goldman een
briefwisseling gehad, waarin ik hem ge
gevens voor zijn boek verstrekte. Hij op
zijn beurt had voor mij een archiefje
aangelegd met gegevens over Colonel
Parker. Een tijdje daarna ging ik voorl
een week naar New York om daar met
Goldman gegevens uit te wisselen. Hij
suggereerde me toen om een boek over l
Parker te schrijven en daartoe Neder
landse uittevers te benaderen. Ik heb I
toen een opzet gemaakt en ben daarmee I
bij Nederlandse uitgevers langs geweest, f
maar die vonden dat Nederland er tel
klein voor was. In overleg met Goldman I
heb ik toen besloten dan maar meteen de I
Amerikaanse uitgevers te benaderen. Ik I
heb een samenvatting van mijn bevin-1
dingen gemaakt en vervolgens maakte I
Goldman daar weer een samenvatting I
van die klonk als een klok. Daarmee
had-ie snel succes. De uitgeverij Dell had.
onmiddellijk interesse. In 1982 is toen I
het contract voor het boek opgemaakt".
Toen moest er dus een boek komen. Vel
lenga had op dat moment het Nedetj
landse verleden van Van Kuijk/Parket
compleet. Hij stond nu voor de taak
in Amerika uit te vissen wat er met Parj
VERVOLG OP PAGINA WEEKEND 3
D
ries van Kuijk, be
ter bekend als Colonel Tom Parker,
was dé man achter wijlen Elvis
Presley. Eigenlijk is dat te zwak uit
gedrukt. Als je het boek 'Elvis and
the colonel' van Dirk Vellenga gele
zen hebt, kom je tot de conclusie
dat wanneer de Colonel aan de
touwtjes trok, de marionet Elvis
zonder enig tegenstribbelen be
woog.
Door Wim van Leest
Het verhaal achter Dries van Kuijk is
een uiterst bizar verhaal. In het kort
komt het er op neer Van Kuijk in de ja
ren 20 illegaal naar de Verenigde Staten
emigreerde. Daar belandde hij eerst in
het leger. Na de dienst kwam hij terecht
bij rondreizende kennissen. Het was in
die rondreizende gezelschappen dat Van
Kuijk de smaak van de showbiz te pak
ken kreeg. Hij leerde er hoe je promotie
en reclame moest maken en hij leerde er
vooral hoe je mensen moest inpakken en
belazeren.
Kort na de tweede wereldoorlog kwam
de zich inmiddels Colonel Parker noe
mende Van Kuijk in contact met de mu
ziek, de country western om precies te
zien. De daar opgedane ervaring plus
zijn trucs uit zijn circustijd wendde hij
aan om dé slag van zijn leven te slaan:
het contracteren van Elvis Presley.
In 'Elvis and the colonel' wordt lang
zaam maar zeker het beeld opgebouwd
van hoe de in zijn geboortestad Breda
onbeduidende Van Kuijk het als Colonel
Parker zo ver heeft kunnen brengen. Van
Kuijk/Parker was zeker geen briljant
persoon noch iemand die het van zijn in
nemende persoonlijkheid moest hebben.
Parker was iemand die in het circus een
aantal trucs had geleerd en die trucs zon
der omwegen op iedereen die hij er ge
schikt voor achtte, toepaste. Simpel ge
zegd kwam het er op neer dat Van
Kuijk/Parker het gros van de mensheid
als sukkels beschouwde. Sukkels, die er
om vroegen om minstens genept en als
het even kon opgelicht te worden. In de
ogen van Parker vormde Elvis Presley
daarop geen uitzondering.
In het geval van Elvis Presley hoefde
Parker eigenlijk niet veel meer te doen
dan zijn op de kermis opgedane mensen
kennis aan te wenden om de buit binnen
te halen. Al in zijn begindagen was Elvis
een labiele, nerveuze figuur die sterk be
hoefte aan een leidende figuur had. Aan
vankelijk was het Elvis' moeder die die
rol speelde, maar via een paar typsiche
Parker-streken wist de Colonel Elvis al
snel onder zijn invloed te krijgen. Toen
Elvis' moeder kort daarna overleed was
de Colonel niet alleen de zakelijke mana
ger maar ook min of meer de steun en
toeverlaat. De Colonel deed wat goed
voor Elvis was, zo dacht de laatste in al
zijn argeloosheid.
Als je Parker een vinger gaf dan nam
hij niet alleen je hele hand, maar je hele
persoon over. De argeloze Elvis zat voor-
ie er erg in had met handen en voeten
aan Colonel Parker vast. Parker be
paalde alles, maar dan ook alles wat El
vis deed en op den duur werd dat zo'n
verstikkende werkelijkheid dat Elvis er
wel aan onderdoor moest gaan.
Wie niet beter zou weten, zou kunnen
menen dat het Colonel Parker is geweest
die Elvis groot gemaakt heeft. Aanvan
kelijk was dat ook wel zo, maar verderop
in Elvis' carrière heeft Parker letterlijk
kapitale blunders gemaant.
Colonel Parker moest eigenlijk hele
maal niets hebben van de ruige muziek
die Elvis aanvankelijk maakte. Van meet
af aan heeft hij getracht Elvis uit die we
reld weg te halen en het is verbazingwek
kend om te lezen hoe makkelijk hij daar
in slaagde.
De Colonel kreeg het zelfs Elvis voort
elkaar zowat een decennium lang van het
podium af te houden. Nadat Elvis in
1960 terugkwam uit militaire dienst deed
hij twee concerten, maar nadien zat hij
opgescheept met een door de Colonel
uitgestippelde film-carrière. Die carrière
dwong Elvis ertoe aan de lopende band
steeds slechter wordende films te maken.
Bij die films hoorden soundtracks met
liedjes die in kwaliteit gelijke tred hiel
den met die films. Gevolg was dat Elvis
aan het eind van de jaren zestig in muzi
kaal opzicht een karikatuur van zichzelf
geworden was. Zijn rol als idool was al
lang overgenomen door een nieuwe ge
neratie popsterren als The Beatles, The
Rolling Stones en Bob Dylan.
Was Elvis muzikaal gesproken een ka
rikatuur, in zijn privé-leven waren de za
ken helemaal uit de hand gelopen. In het
volstrekt geïsoleerde wereldje van zijn
landgoed Graceland in Memphis en in
zijn tweede huis in Californië ging Elvis
zich voortdurend te buiten aan orgieën,
waarin minderjarige meisjes en vooral
veel drugs centraal stonden. Colonel
Parker deed hoegenaamd niets om aan
die desastreuze levenswijze te wijzigen,
hij greep hooguit in als er een schandaal
dreigde. Dan wendde hij zijn vermogens
aan om alles in de doofpot te stoppen en
het blazoen van Elvis voor de buiten
wacht ongeschonden te houden.
Toen Elvis aan het begin van de jaren
'70 een geslaagde come-back maakte,
greep de Colonel die alleen aan om er
zoveel mogelijk munt uit te slaan. Parker
was inmiddels verslaafd geraakt aan
gokken en die bezigheid leek hem meer
in beslag te nemen dan 'zijn' Elvis.
Elvis stevende intussen rechtstreeks
op zijn droevige einde af. Parker stond
erbij en keek ernaar en sloot en passant
nog een paar voor hem zeer lucratieve
'deals' af die, luguber genoeg, vooral na
Elvis' dood hun waarde bewezen.
In de juridische afwikkeling van de El-
vis-erfenis heeft Parker min of meer zijn
streken thuis gekregen. Uiteindelijk
moest hij met een schikking genoegen
Colonel Parker met Elvis Presley. Ogenschijnlijk waren ze een succesvol duftl
maar in werkelijkheid was Elvis de marionet van Parker. - foto*'
nemen en gingen de rechten naar Elvis'
dochter Lisa Marie.
Als je 'Elvis and the colonel' leest, be
kruipt je zo nu en dan een gevoel van on
geloof over zoveel doortraptheid aan de
ene en zoveel argeloosheid en later
machteloosheid aan de andere kant.
Toch is er geen reden om aan Dirk Vel-
lenga's boek te twijfelen. De feiten liegen
er niet om. Dirk Vellenga heeft die feiten
veelal eigenhandig boven water gehaald,
ze op een rijtje gezet en vervolgens
mythe van Colonel Tom Parker h'
zorgvuldig ontrafeld. 'Elvis and the coloj
nel' is een indrukwekkend boek en Wr
knap staaltje van journalistiek speur
werk.
Dirk Vellenga with Mick Farren - E'»'s I
and the colonel, uitgeverij Delacorte
Press. Het boek wordt in ons land g
porteerd door Van Ditmar. Prijs: 46,50.
Door I
Verhuur van di
dat in een tijd
door kritische
Dier', Dierenbtjj
dienst van het l
zeg maar misbi;
bare vermakelij
gen. Het levert
stress op.
Een toeneme;
steeds vaker op
geconstateerd.
Hendriksen va
ces, varkensracsj
ste jaren zijn
vooral op het
ten, dat gebeu
In de omgev'
Groningen, Ovd
Hendriksen
bruik af. „Daai
niet voor gema.
nengevechten;
ren pijnigen. M
en windhonden
doen die dieren
strenge regels
een span van 2
leuk gezicht, nie
Hendriksen vei
verhuur en tra
ren, maar stelt
VERVOLG VAN
ker was gebeur
hij uit Nederlan
ment dat hij op
vis.
Het speurwe
toe dat Dirk
kwam over de t
leger diende e
kwam met twee
Parker door d
meegemaakt he
Kaplan, een fig
jaren '30 op ke
die later ook nc
De andere was
zwager van Par
Het is nooit di
huweüjk tussen
rie ook echt vol
Dirk Velleng
in eerste instan
was zelf ook me
rig, zei hij. Dat
maal. Over Par
interview gegev
dus ik moet he
vragen', liet-ie
Dus ik wachtte
'ik heb Parker g
zelf maar moes
rigens niet dat
want het conta
was toen al niet
iemand die ook
kende. In eerst
belachelijk veel
Toen ben ik
stelde voor om
tien vragen te
eind van de avo
heel uitgebreid
dan tien vrager
het ontbrekende
pakken".
Een boek over
ooggetuigen spi
maar nog mooie
soon zelf te spre
heeft Vellenga
zonder resultaat
„Ik heb op
roet Parker zelf
geschreven en j
m Hollywood,
postadres in V
was-ie ook niet
huis in Palm