DE STEM DIRK VELLENGA PUBLICEERT IN VS BOEK OVER COLONEL PARKER Colonel Parker was dol op sukkels HOE EEN MAN UIT BREDA MANAGER VAN ELVIS WERD 'r zijn Nederlandse schrijvers die in vertalingen de Amerikaanse markt halen. Het is echter zelden of nooit voorgekomen dat een Nederlander zijn debuut, in het Engels nog wel, in Amerika maakte. De Stern-redacteur Dirk Vellenga schrijft dus ook in die zin met zijn boek 'Elvis and the colonel' historie. In 'El vis and the Colonel' onthult Dirk Vellenga het geheime leven van Dries van Kuijk, alias Colonel Tom Parker. Parker was niemand minder dan de manager van wij len Elvis Presley. 'Elvis and the colonel' is het schok kende relaas over een meedogenloze manager die bijna letterlijk over lijken ging. En die manager was een Bredanaaar van geboorte. Aan het eind van de ja ren '20 ontvluchtte Van Kuijk zijn geboortestad en va derland om illegaal naar Amerika te emigreren. Daar startte hij een bizarre loopbaan die hem tot een van de machtigste mensen van de Amerikaanse showbiz maakte. Dirk Vellenga trok de sporen na en schreef een knap en bij vlagen onthutsend boek. Een inter view met de schrijver/speurneus. ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1988 Albert Goldman Speurwerk Labiel Karikatuur Gokverslaving fims op sentaties andere pi Dick Her tions) kaïf zwarte pc ten, van zelf óf ze Grenzen E Dirk Vellenga, schrijver van het boek 'Elvis and the colonel'. foto hans chabot Colonel Tom Parker in het Hilton Hotel in Las Vegas in de kamer die hij nog wilde exploiteren toen hij niets meer met Elvis van doen had. - foto De manager zonder gevoel Door Wim van Leest 16 Augustus 1977 is voor de Elvis Presly- fans een zwarte dag. Toen namelijk werd Elvis dood aangetroffen in een badka mer van zijn landgoed Graceland in Memphis, Tennessee. Er volgde een stroom van publicaties, herdenkingsarti kelen en speculaties over de doodsoor zaak van 'The King'. De aanhoudende berichten leidden op de redactie van De Stem tot een merkwaardig telefoontje. Muziek-redacteur Dirk Vellenga kreeg een man aan de lijn die hem, anoniem, het volgende meedeelde: „Weet u wel dat die Colonel Parker, de manager van Elvis, uit Breda afkomstig is? Hij heet Van Kuijk en zijn vader beheerde vroe ger een stal van Van Gend Loos op de Vlaszak. Meer wist de man niet. Bij Dirk Vel lenga was niettemin de nieuwsgierigheid gewekt. Dirk Vellenga: „Er ging bij mij een lampje branden. Ik herinnerde mij dat er inderdaad al eerder geruchten waren ge weest dat Parker uit Nederland afkom stig was. Toen ben ik een gaan zoeken. Ik ben gaan informeren hier en daar en de resultaten daavan leverden een ver haal op. Dat stond in september '77 in De Stem. Er stond niet zo gek veel in, maar het verhaal leverde wel meteen een reactie van de naaste familie van Van Kuijk op. Ze zeiden: Het is onze Dries. Ik ben toen met die mensen gaan praten en daar kwam weer een verhaal uit. Het ging op dat moment nog niet verder dan krante-artikelen. Ik had er verder nog geen bedoelingen mee. Het was gewoon een heel leuk onderwerp en ik vond het gek dat nog nooit iemand er iets mee ge daan had. Want ik ontdekte toen snel dat de geruchten die ik al kende, afkom stig waren uit een publikatie in het blad Rosita aan het begin van de jaren zestig. Een jongere broer van Van Kuijk had toen al de ware identiteit van Parker ont huld". De door Dirk Vellenga gepubüceerde onthullingen leidden aanvankelijk ner gens meer toe. Vellenga vergaarde nog wel informatie, maar tot nieuwe publica ties leidde die niet. De zaken verander den toen Dirk Vellenga benaderd werd door de Amerikaanse schrijver Albert Goldman. Goldman was op dat moment bezig met een boek dat later een gerucht makende Elvis-biografie zou blijken „te zijn. Goldman had de 0fe Stem-artikelen over Parker gelezen en de feiten daarin waren zo nieuw voor hem dat hij contact zocht met Dirk Vellenga. Dirk Vellenga: „In eerste instantie werd dat contact gelegd door Lamar Fi- ke, een bodyguard van Elvis die eigenlijk samen met Goldman de Elvis-biografie schreef. Fike was een van Goldmans voornaamste bronnen en hij kreeg ook een bepaald percentage van het boek. Fike was op een bepaald moment als manager met wat coutry-artiesten in Ne derland en zodra hij in Amsterdam was, belde hij me op. Want hij wilde dat ver haal verifiëren. Hij ging met mij naar de zuster van Van Kuijk in Breda toe. Fike zag meteen een gelijkenis in het gedrag, de manier van lachen en de manier waarop die zus haar hand bewoog. Later heb ik rechtstreeks met Goldman een briefwisseling gehad, waarin ik hem ge gevens voor zijn boek verstrekte. Hij op zijn beurt had voor mij een archiefje aangelegd met gegevens over Colonel Parker. Een tijdje daarna ging ik voorl een week naar New York om daar met Goldman gegevens uit te wisselen. Hij suggereerde me toen om een boek over l Parker te schrijven en daartoe Neder landse uittevers te benaderen. Ik heb I toen een opzet gemaakt en ben daarmee I bij Nederlandse uitgevers langs geweest, f maar die vonden dat Nederland er tel klein voor was. In overleg met Goldman I heb ik toen besloten dan maar meteen de I Amerikaanse uitgevers te benaderen. Ik I heb een samenvatting van mijn bevin-1 dingen gemaakt en vervolgens maakte I Goldman daar weer een samenvatting I van die klonk als een klok. Daarmee had-ie snel succes. De uitgeverij Dell had. onmiddellijk interesse. In 1982 is toen I het contract voor het boek opgemaakt". Toen moest er dus een boek komen. Vel lenga had op dat moment het Nedetj landse verleden van Van Kuijk/Parket compleet. Hij stond nu voor de taak in Amerika uit te vissen wat er met Parj VERVOLG OP PAGINA WEEKEND 3 D ries van Kuijk, be ter bekend als Colonel Tom Parker, was dé man achter wijlen Elvis Presley. Eigenlijk is dat te zwak uit gedrukt. Als je het boek 'Elvis and the colonel' van Dirk Vellenga gele zen hebt, kom je tot de conclusie dat wanneer de Colonel aan de touwtjes trok, de marionet Elvis zonder enig tegenstribbelen be woog. Door Wim van Leest Het verhaal achter Dries van Kuijk is een uiterst bizar verhaal. In het kort komt het er op neer Van Kuijk in de ja ren 20 illegaal naar de Verenigde Staten emigreerde. Daar belandde hij eerst in het leger. Na de dienst kwam hij terecht bij rondreizende kennissen. Het was in die rondreizende gezelschappen dat Van Kuijk de smaak van de showbiz te pak ken kreeg. Hij leerde er hoe je promotie en reclame moest maken en hij leerde er vooral hoe je mensen moest inpakken en belazeren. Kort na de tweede wereldoorlog kwam de zich inmiddels Colonel Parker noe mende Van Kuijk in contact met de mu ziek, de country western om precies te zien. De daar opgedane ervaring plus zijn trucs uit zijn circustijd wendde hij aan om dé slag van zijn leven te slaan: het contracteren van Elvis Presley. In 'Elvis and the colonel' wordt lang zaam maar zeker het beeld opgebouwd van hoe de in zijn geboortestad Breda onbeduidende Van Kuijk het als Colonel Parker zo ver heeft kunnen brengen. Van Kuijk/Parker was zeker geen briljant persoon noch iemand die het van zijn in nemende persoonlijkheid moest hebben. Parker was iemand die in het circus een aantal trucs had geleerd en die trucs zon der omwegen op iedereen die hij er ge schikt voor achtte, toepaste. Simpel ge zegd kwam het er op neer dat Van Kuijk/Parker het gros van de mensheid als sukkels beschouwde. Sukkels, die er om vroegen om minstens genept en als het even kon opgelicht te worden. In de ogen van Parker vormde Elvis Presley daarop geen uitzondering. In het geval van Elvis Presley hoefde Parker eigenlijk niet veel meer te doen dan zijn op de kermis opgedane mensen kennis aan te wenden om de buit binnen te halen. Al in zijn begindagen was Elvis een labiele, nerveuze figuur die sterk be hoefte aan een leidende figuur had. Aan vankelijk was het Elvis' moeder die die rol speelde, maar via een paar typsiche Parker-streken wist de Colonel Elvis al snel onder zijn invloed te krijgen. Toen Elvis' moeder kort daarna overleed was de Colonel niet alleen de zakelijke mana ger maar ook min of meer de steun en toeverlaat. De Colonel deed wat goed voor Elvis was, zo dacht de laatste in al zijn argeloosheid. Als je Parker een vinger gaf dan nam hij niet alleen je hele hand, maar je hele persoon over. De argeloze Elvis zat voor- ie er erg in had met handen en voeten aan Colonel Parker vast. Parker be paalde alles, maar dan ook alles wat El vis deed en op den duur werd dat zo'n verstikkende werkelijkheid dat Elvis er wel aan onderdoor moest gaan. Wie niet beter zou weten, zou kunnen menen dat het Colonel Parker is geweest die Elvis groot gemaakt heeft. Aanvan kelijk was dat ook wel zo, maar verderop in Elvis' carrière heeft Parker letterlijk kapitale blunders gemaant. Colonel Parker moest eigenlijk hele maal niets hebben van de ruige muziek die Elvis aanvankelijk maakte. Van meet af aan heeft hij getracht Elvis uit die we reld weg te halen en het is verbazingwek kend om te lezen hoe makkelijk hij daar in slaagde. De Colonel kreeg het zelfs Elvis voort elkaar zowat een decennium lang van het podium af te houden. Nadat Elvis in 1960 terugkwam uit militaire dienst deed hij twee concerten, maar nadien zat hij opgescheept met een door de Colonel uitgestippelde film-carrière. Die carrière dwong Elvis ertoe aan de lopende band steeds slechter wordende films te maken. Bij die films hoorden soundtracks met liedjes die in kwaliteit gelijke tred hiel den met die films. Gevolg was dat Elvis aan het eind van de jaren zestig in muzi kaal opzicht een karikatuur van zichzelf geworden was. Zijn rol als idool was al lang overgenomen door een nieuwe ge neratie popsterren als The Beatles, The Rolling Stones en Bob Dylan. Was Elvis muzikaal gesproken een ka rikatuur, in zijn privé-leven waren de za ken helemaal uit de hand gelopen. In het volstrekt geïsoleerde wereldje van zijn landgoed Graceland in Memphis en in zijn tweede huis in Californië ging Elvis zich voortdurend te buiten aan orgieën, waarin minderjarige meisjes en vooral veel drugs centraal stonden. Colonel Parker deed hoegenaamd niets om aan die desastreuze levenswijze te wijzigen, hij greep hooguit in als er een schandaal dreigde. Dan wendde hij zijn vermogens aan om alles in de doofpot te stoppen en het blazoen van Elvis voor de buiten wacht ongeschonden te houden. Toen Elvis aan het begin van de jaren '70 een geslaagde come-back maakte, greep de Colonel die alleen aan om er zoveel mogelijk munt uit te slaan. Parker was inmiddels verslaafd geraakt aan gokken en die bezigheid leek hem meer in beslag te nemen dan 'zijn' Elvis. Elvis stevende intussen rechtstreeks op zijn droevige einde af. Parker stond erbij en keek ernaar en sloot en passant nog een paar voor hem zeer lucratieve 'deals' af die, luguber genoeg, vooral na Elvis' dood hun waarde bewezen. In de juridische afwikkeling van de El- vis-erfenis heeft Parker min of meer zijn streken thuis gekregen. Uiteindelijk moest hij met een schikking genoegen Colonel Parker met Elvis Presley. Ogenschijnlijk waren ze een succesvol duftl maar in werkelijkheid was Elvis de marionet van Parker. - foto*' nemen en gingen de rechten naar Elvis' dochter Lisa Marie. Als je 'Elvis and the colonel' leest, be kruipt je zo nu en dan een gevoel van on geloof over zoveel doortraptheid aan de ene en zoveel argeloosheid en later machteloosheid aan de andere kant. Toch is er geen reden om aan Dirk Vel- lenga's boek te twijfelen. De feiten liegen er niet om. Dirk Vellenga heeft die feiten veelal eigenhandig boven water gehaald, ze op een rijtje gezet en vervolgens mythe van Colonel Tom Parker h' zorgvuldig ontrafeld. 'Elvis and the coloj nel' is een indrukwekkend boek en Wr knap staaltje van journalistiek speur werk. Dirk Vellenga with Mick Farren - E'»'s I and the colonel, uitgeverij Delacorte Press. Het boek wordt in ons land g porteerd door Van Ditmar. Prijs: 46,50. Door I Verhuur van di dat in een tijd door kritische Dier', Dierenbtjj dienst van het l zeg maar misbi; bare vermakelij gen. Het levert stress op. Een toeneme; steeds vaker op geconstateerd. Hendriksen va ces, varkensracsj ste jaren zijn vooral op het ten, dat gebeu In de omgev' Groningen, Ovd Hendriksen bruik af. „Daai niet voor gema. nengevechten; ren pijnigen. M en windhonden doen die dieren strenge regels een span van 2 leuk gezicht, nie Hendriksen vei verhuur en tra ren, maar stelt VERVOLG VAN ker was gebeur hij uit Nederlan ment dat hij op vis. Het speurwe toe dat Dirk kwam over de t leger diende e kwam met twee Parker door d meegemaakt he Kaplan, een fig jaren '30 op ke die later ook nc De andere was zwager van Par Het is nooit di huweüjk tussen rie ook echt vol Dirk Velleng in eerste instan was zelf ook me rig, zei hij. Dat maal. Over Par interview gegev dus ik moet he vragen', liet-ie Dus ik wachtte 'ik heb Parker g zelf maar moes rigens niet dat want het conta was toen al niet iemand die ook kende. In eerst belachelijk veel Toen ben ik stelde voor om tien vragen te eind van de avo heel uitgebreid dan tien vrager het ontbrekende pakken". Een boek over ooggetuigen spi maar nog mooie soon zelf te spre heeft Vellenga zonder resultaat „Ik heb op roet Parker zelf geschreven en j m Hollywood, postadres in V was-ie ook niet huis in Palm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26