Actief De NS kijkt niet op een wagonnetje Aardenburg krijgt sociaal rechercheur Sasse harmonie gaat drukke tijd tegemoe 'Vrij Aanta Zoom STANDPUNT GEMEENTERAAD OOSTBURG NOG NIET TE VOORSPELLEN Gildefeesten en Axelsestraatfeesten druk bezocht MEEI POLITIERAPPORT Lesgeefdag gymnastiek Terneuzen Sas ontvangt asielzoekers! directe DE STEM VAN ZEELAND 3 ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1988 T16 OOSTBURG - Het is nog volstrekt onduidelijk of de Oostburgse raad volgende maand geld zal uittrekken voor de Brugse helikopter-hulp dienst. INDRUKWEKKENDE CUFERS GOEDERENVERVOER OVER SPOOR Zeventig KANAALZONE Gevaarlijk Niet rendabel VAN RIE EN RAMMELAERE TEGEN Inbraak Aanrijding SEIZOEN BEGINT MET FIETSTOCH Stevige eis tegen dealer hard drugs Van Zoelen winnaar van verkiezing kermisvlaai AARDENBU college van b ter en wethc Aardenburg derdagavonc middernacht slachtoffer tieke chantaj Ziekenhuis Hele klus Twijfels helidienst groeien Het college mag dan voornemens zijn om een eenmalige subsidie van vijf mille te verstrekken, een deel van de gemeente raad heeft nog zijn twijfels. Dit bleek vrijdagmiddag tijdens de behandeling van het collegevoorstel door de financiële com missie. Het D&T-raadslid T. de Blok- van Herpen zei op zich niets tegen de hulpdienst te hebben, maar vond het ongepast om een buitenlandse dienst te subsidiëren. „Temeer, omdat de helidienst voor elke vlucht die ze in Nederland uitvoert, rijkelijk beloond wordt door de ziekenfondsen. De dienst, zo voerde zij aan, „krijgt voor elk vlieguur 2300 gulden van het ziekenfonds terwijl de werkelijk kosten slechts 1200 gulden bedragen per uur. Als de gemeenten bovenop die vergoeding nog eens gaan subsidiëren, dan vind ik dit geen goede zaak." Het bevreemdde het D&T-raadslid dat het Oostburgse gemeentebestuur verzuimd had om advies in te winnen bij deskundigen. De nood zaak van de helidienst voor West-Zeeuwsch- Vlaanderen trok zij ook in twijfel. „Als de heli kopter daadwerkelijk van levensbelang is, dan zouden ze in de Randstad zeker al in bosjes rondvliegen, maar dat is absoluut niet het ge val," aldus De Blok. Het CDA-raadslid L. Cuelenaere-Faes dacht er heel anders over en meende dat de helidienst beschouwd kon worden als 'een hulp achter de hand'. „Het zou gepast zijn om voorwaarden in het leven te roepen voor de afroep van de dienst. Dit zou alleen op medische indicatie moeten ge beuren," beklemtoonde zij. Het raadslid drong er verder op aan dat het Oostburgse gemeentebe stuur zich sterk zou maken voor het instandhou den van de kwalitatief goede ambulancedienst in de eigen regio. De WD'er K. Malcorps sloot zich hierbij aan. De PvdA'er J. Wielakker waarschuwde het college. „Het mag niet zo zijn dat deze eenmalige subsidie onze eigen ambulancedienst in gevaar brengt. Als dat het geval is, dan zeggen wij nee tegen de subsidie," stelde hij. Wielakker wilde overigens wel instemmen met de subsidie onder de strikte voorwaarde dat de Brugse helidienst aan het eind van het jaar een afrekening zou to nen. H. van der Weegen (D&T) constateerde on omwonden dat het college bezig is met het liqui deren van de eigen ambulancedienst in de streek. Die opmerking was niet naar de zin van wet houder J. Thomaes, die zich kribbig maakte om de oppositie tegen het collegevoorstel. „Het voor stel staat een paar mensen niet aan en daarom wordt er zoveel kritiek gespuid," sneerde hij. Thomaes vond dat de raad de buitenlandse hulp niet mocht afslaan. „Als we daarmee het leven van één mens kunnen redden, is dat die eenma lige bijdrage van 5000 gulden zeker waard," al dus Thomaes. De NS in Zeeuwsch- Vlaanderen. Geen strakke dienstregeling, geen stations voor perso nenvervoer, geen snelle treinen door het land schap. Het verhaal lijkt derhalve snel verteld, maar wie zich meldt bij het NS-kantoor aan de Stationsweg in Terneu- zen weet na een paar uur wel beter. Exploitatiema nager, de chef, Jaap Dijk stra lepelt indrukwek kende cijfers op en vertelt dat er in totaal zeventig kilometer aan 'nuttig spoor' ligt. En dat Sas van Gent dringend behoefte heeft aan meer rail. Niet om een personen trein door Zeeuwsch- Vlaanderen te laten rij den. Want dat ziet Jaap Dijkstra niet zitten. „Dat is in dit gebied nooit ren dabel te maken". Een ver haal over het 'eilandbe- drijf' van de NS. Door Romain van Damme TERNEUZEN - De cijfers zijn indrukwekkend. De Ne derlandse Spoorwegen ver voerde vorig jaar in Zeeuwsch-Vlaanderen 920.000 ton goederen. Een jaar eerder was dat 700.000 ton. „Binnen de NS is die 920.000 ton vijf procent van het totale tonna ge. Tien procent van de goe deren die Nederland per rail uitgaan, gaan in Zeeuwsch- Vlaanderen de grens over". Jaap Dijkstra is als NS-man in Terneuzen bijna aan zijn koperen jubileum toe. Hij be gon bij de reizigersdienst, maar schakelde alras over naar de goederendienst. Tot nu toe telt zijn spoorboekje een respectabel aantal sta tions. Via Alkmaar, Zaan dam, Baarn en het Amster damse rangeerterrein Water graafsmeer reisde hij naar Terneuzen waar 25 NS'ers werkzaam zijn. In Zeeuwsch- Vlaanderen lijkt het spoor nauwelijks van belang, maar de cijfers vertellen een ander verhaal. „Je moet ons niet vergelijken met Rotterdam. Maar als je onze omzetcijfers ziet en weet hoeveel mensen hier werken, zeg ik, wij doen het niet zo slecht. Van die 25 mensen houden er zich vijf met het onderhoud van de infrastruc tuur bezig. De rest met het transportgebeuren. Daar zit dus alles bij, ook het admini stratief personeel". Tussen Terneuzen en Sas van Gent ligt zeventien kilo meter rail. Maar dat is niet alles wat de NS aan sporen te bieden heeft. „De bedrijven hebben sporen. Pak maar eens een luchtfoto van Dow. Dan zie je keurig de lijntjes lopen. We hebben sporen naar de NSM, naar de Cokes. Dat is een restant van de oude lijn naar Hulst-Clinge. Naar de bedrijven toe dus. In de FOTO OS STEM/COS. J. 0€ BOER havens liggen sporen. Alles bij elkaar, emplacementen en lijnen, ligt er zo'n zeventig ki lometer nuttig spoor". Wie wat wil laten vervoe ren, kan terecht bij de NS. „Maar het zal duidelijk zijn dat in dit gebied de grote be drijven onze belangrijkste klanten zijn", zegt Jaap Dijk stra, die vervolgens uitlegt hoe de werktijden liggen. „Maandag tot vrijdag van 7 tot 17 uur. Dat je weinig trei nen ziet rijden, is niet zo ver wonderlijk. Als Je in het oostelijk deel werkt en bijna nooit naar het westen moet, zie je vrijwel nooit een trein". Toch speelt het merendeel van de activiteiten zich af aan de oostkant van het kanaal. Jaap Dijkstra pakt pen en pa pier en rekent voor dat 75 procent van het werk aan de oostkant plaats vindt. Dijk stra blijft trouwens bij de cij fertjes. „Wij spelen steeds in op het vervoersaanbod. Als wij niets te doen hebben, kan ik geen kant uit met het per soneel. Je mag niet te weinig hebben, maar ook niet te veel. Want dan kunnen we het niet aan". Dijkstra staat op en loopt naar een standaard waar grote vellen papier op liggen. 'Verleden, heden en toekomst' staat er op het eerste vel. „Dat heb ik eens gemaakt om de mensen hier te laten zien hoe het er mee staat. Hoe de ont wikkelingen binnen het be drijf zijn". Hij bladert door en laat een grafiek zien. Grilli ger kan het nauwelijks. „Je hebt maanden dat je 60.000 ton doet. Soms doe je 100.000 of zelfs 120.000 ton. De slechtste maanden liggen in de zomertijd. We doen veel zaken met Frankrijk en Ita lië. In die landen is het dan vakantie. Augustus is in Frankrijk bijvoorbeeld de va kantiemaand bij uitstek. Dat merk je meteen in de omzet. Vorig jaar hebben we nogal uitgehaald. De laatste vier maanden dan. Op deze gra fiek zie je dat het in 1982 heel wat slechter ging. Onder de 600.000 ton. Toen ging het niet zo best met de economie en had vrijwel niemand ver trouwen in een herstel". Ook 1986 was minder. Maar dat was volgens Dijkstra te wijten aan een paar stakin gen in België en Frankrijk. „We verloren zeker 100.000 ton, maar we hebben er geen nadeel van ondervonden. We zijn geen klanten kwijt ge raakt. Het goederentransport in Zeeuwsch-Vlaanderen vertoont trouwens een stij gende lijn. Je hebt drie trans- portpoten. Scheepvaart, rail en wegtransport. Wij zijn verreweg de kleinste poot. Maar iedere poot heeft zo zijn specialisme. Ik denk dat rail- en wegtransport elkaar moe ten vinden. Je kunt niet zo maar betonnen linten door Europa blijven leggen". Milieu-organisaties wijzen er bovendien op dat de ge vaarlijke stoffen het best over het spoor vervoerd kunnen worden. „Natuurlijk worden hier ook gevaarlijke stoffen vervoerd", zegt Dijkstra daarover. „Met de chemische industrie in de buurt, kan dat niet anders. Ik denk dat onge veer vijftien procent in de ca tegorie gevaarlijk valt. De aanbieder van de vracht moet er voor zorgen dat het veilig is. Neem Dow. Dat bedrijf huurt zelf wagons. Wij heb ben geen ketelwagons". Van maandag tot vrijdag rijden er dagelijks acht trei nen met een gemiddelde lengte van 450 meter over de Zeeuws-Vlaamse sporen. Vier treinen die goederen naar de bedrijven brengen en vier treinen die voor de af voer van de goederen zorgen. Telkens goed voor zo een 1800 ton aan gewicht. Hard gaat dat niet. „Onze locomotieven rijden maar dertig kilometer per uur. Er zit wel veel power achter. Nee, ongelukken ko men hier gelukkig weinig voor". Op verzoek wisselt Jaap Dijkstra van spoor. Het per sonenvervoer. „Niet rendabel te maken in dit gebied. Dat past trouwens niet in onze be drijfsvoering. Nu werken we met flexibele tijden. Een trein vol, hup naar de grens. Met de Belgen is wat dat betreft goed samen te werken. Met perso nentreinen moet je wel op tijd rijden. Bovendien, de Zeeuws Vlamingen zijn auto- fielen. Praktisch iedereen heeft een auto. En aan welke lijn moetje dan denken? Pak Terneuzen-Gent. Wanneer ga je daar naar toe? Als er iemand in het ziekenhuis ligt. Je hebt bovendien ook nog met de brug te maken. Nu hebben we een goede samen werking met de brugwach ter". Nee, weet Dijkstra zeker. Een eventuele vaste oever verbinding is ook geen oplos sing voor de NS. „Een tunnel helemaal niet. Weet je trou wens wat ik mis in al die ver halen over de verbinding. De gevaarlijke stoffen. Stel dat er een tunnel komt, dan mag er geen gevaarlijke stof door heen". Veertig jaar geleden nam de NS de lijn Mechelen-Terneu- zen over. De verwachtingen destijds waren niet hoog ge spannen. „Het was er duide lijk op gericht om de zaak af te bouwen", weet Dijkstra te vertellen. „Wij hebben dat kunnen ombuigen. Er is geïn vesteerd voor een miljoen. De afbouwgedachte leeft niet meer. Momenteel zijn we bij voorbeeld aan het onder zoeken of het emplacement in Sas van Gent kunnen uitbrei den. Daar zitten we krap in de lijnijes en stagneert het soms. Ik zou graag zien dat dat verholpen wordt". Van onze verslaggever AARDENBURG - Op korte termijn zal ook in de gemeente Aardenburg een sociaal rechercheur aan het werk gaan. De gemeenteraad stemde in meerderheid in met het colle gevoorstel om in samenwer king met zes andere Zeeuws- Vlaamse gemeenten, met uit zondering van Oostburg, drie sociaal rechercheurs aan te stellen. Oostburg blijft voorlopig van mening dat de sociale dienst in de gemeente dermate goed functioneert dat er geen noodzaak bestaat om sociaal rechercheurs aan te stellen. In Aardenburg bleek don derdagavond laat dat enkele rnadcledm ook in de kikker- stal een ambtenaar met opspo ringsbevoegdheden niet nood zakelijk vonden. De raadsleden H. van Ria (DM) en E. Ramme- laere (Eigen Lijst) stemden dan ook tsjgen het aangaan van een gemeenschappelijke regeling. Van onze correspondent TERNEUZENSLUISKIL - Zowel de Gildefeesten in Sluiskil als de Axelse- straatfeesten in Terneuzen hadden gisteren over belangstelling niet te klagen. De VOA begroette gisteren de uit twintig man bestaande volksdans groep uit Oostenrijk, terwijl in Sluis kil de vrijdag traditioneel bestemd was voor talent van eigen bodem. De Gildefeesten werden om half drie weer gestart met een ouderenmiddag. Zo'n 126 bejaarden met hun aanhang bezochten deze Gilde-activiteit. Zij konden genieten van het optreden van bejaardenkoor De Nachtegalen uit Sluiskil. Verder werkten mee mevrouw Benjaminsz en de Zeeuws- Vlaamse verteller Ed Steyns. Als klap op de vuurpijl zong Piet van Puyenvelde een aantal bekende evergreens. Tot slot trad op de volksdansgroep Sluiskil onder lei ding van mevrouw Van de Velde. De jeugd kwam 's middags aan de beurt. De drie bassisscholen De Vrije Vlucht, St. Anthonius en de Oranje-Nassau streden om de Gilde-wisseltrofee. Ruim honderd kinderen, onderverdeeld in zeventien ploegen, probeerden een kleine vrachtwa gen zo snel mogelijk over een afstand van 50 meter te verplaatsen. De Oranje-Nas sau won dit jaar. De tweede plaats was voor De Vrije Vlucht en op de derde plaats eindigde de St. Anthoniusschool. Aansluitend begon er voor de jeugd een soundmix/play backshow. Hier deden 39 kinderen aan mee. De uitslag was als volgt: soundmix: 1. Wendy du Chaine, 2. Patricia de Groot; playbackshow: 1. groep Meat Loaf, 2. Judith van de Brande. 's Avonds vanaf 21.00 uur was het de beurt aan de volwassenen. Ook nu was het BRESKENS - In het multi functioneel gebouw van cam ping Schoneveld is ingebro ken. Men heeft het gehele ge bouw doorzocht en sigaret ten- en speelautomaten open gebroken. Er wor(jen een flink bedrag aan geld, als mede een grote hoeveelheid sigaretten vermist. Van de daders ontbreekt nog el) spoor. SLUIS - Op de kruising Gouj verneurstraat - Brandaris- straat verleende H. F. G. i IJzendijke geen voorrang aai L. de B. uit Breskens. De autj van G. liep hierbij zwari schade op, zodat deze moes worden weggesleept. Van onze correspondent SAS VAN GENT - Nu de vakantieperiode bijna achter rug is, maakt harmonie De Vereenigde Vrienden uit van Gent zich op voor een nieuw seizoen. Voor de Sas harmonie betekent dat direct al een drukke start vol rr muzikale activiteiten. weer lachen en gieren bij de diverse komi sche acts. De ondernemers van de Axelsestraat hadden eindelijk het weer mee. De Oos tenrijkse dansgroep, die vergezeld was van een kleine muziekgroep, gaf diverse optredens. Een Oostenrijkse bakker en slager bereidden allerlei delicatessen uit Oostenrijk. Ook de jubilerende volksdans groep Hava Naquila gaf op Place du Bree enkele optredens. Om 19.00 uur verzorgde de jeugdbrandweer van de gemeente Ter neuzen een demonstratie. De vrijdagavond werd afgesloten met een feestavond met medewerking van disco De Vliegende Hol lander. Uitslag van de donderdag gehouden zeskamp: 1. De Meyer, 2. Wisse, 3. Krab 1, 4. Bilderbeek, 5. Krab 2 (brandweer). Uit slag van de standhouders van de Gilde feesten: 1. Firma Berkhout en Modehuis Rossy (Sas van Gent), 2. Roberto, 3. Kapsa lon Lissy. Inmiddels traditioneel start het nieuwe muziekseizoen vandaag met de jaarlijkse fietstocht voor leden en familie. Het ver trek is gepland om 09.30 uur bij Staf de Reu. De bestemming van de tocht wordt geheim ge houden. Na afloop van de fiets tocht, waarbij de instrumenten in de bezemwagen meegaan, is er een fondue-party. De werkelijke muzikale acti viteiten van De Vereenigde Vrienden starten morgen. De Sassenaren verzorgen dan in Philippine het slotconcert van de Mosselfeesten. Aanvang 19.00 uur. Zondag 4 september maakt De Vereenigde Vrien den vanaf 14.30 uur, ter gele genheid van de Sasse kermis, traditiegetrouw enkele rond wandelingen door het centrum van Sas van Gent. Zaterdag 10 september geeft de onder lei ding van Johan de Witte sta- nade harmonie een concert Van onze verslaggever TERNEUZEN - Gymnas tiekvereniging EMM uit Terneuzen test vandaag op het Zeldenrustcollege in Terneuzen de kennis en vaardigheid van toekom stige leiders. Dat gebeurt met een zoge naamde grote lesgeefdag waarop de examenkandidaten, die een cursus van twee jaar achter de rug hebben, hun ken nis in de praktijk kunnen bren gen. Van 10.00 tot 12.45 uur wordt er les gegeven aan kleu ters en jongens en meisjes tot 13 jaar. Na 13.30 uur komen de jongeren van dertien jaar en ouder aan de beurt. Om 15.00 uur is er recreatieve gymnas tiek voor dames. Iedereen die zaterdag gymnastiekles wil hebben is welkom. Van onze correspondente MIDDELBURG - 'Een rede lijk grote tussenhandelaar'. Zo kwalificeerde officier van justitie mr. Groen voor de Middelburgse rechtbank de 29-jarige A. C. uit Rot terdam. C. had in de periode april '86 tot en met mei '87 de Vlissingse drugsscene op grote schaal voorzien van heroine en cocaï ne. Hij deed dit deels om in eigen behoefte te kunnen voor zien, maar het grote aantal 'klanten' dat hij per dag 'ver werkte' (aanvankelijk zo'n vijf tot tien maar later zelfs oplo pend tot twintig) deed de offi cier concluderen dat er ook van winstbejag sprake was. Tegen de niet verschenen C. eiste mr. Groen bij verstek een gevangenisstraf van vijftien maanden. Tegen een 'collega' van C„ de 27-jarige Vlissinger H. S„ eiste de officier eveneens bij verstek voor soortgelijke feiten vijf maanden. S. had (eveneens als tussenhandelaar) in de periode september tot en met november '87 gedeald in amfetaminen, ro hypnol en seresta, en ook hij deed dat, hoewel over een korte periode, op vrij grote schaal. De rechtbank doet in beide zaken over twee weken uit spraak. voor De Zonnebloem in cultp reel centrum de Speye, aan vang 15.00 uur. De muziekagenda vermei verder: zaterdag 24 septemb concert in het Ledeltheater Oostburg ter gelegenheid vi het 125-jarig bestaan v; drumband Harmonie; zaterd: 1 oktober marsconcurs in ft Vlaanderenhal te Sas v; Gent, organisatie De Vere nigde Vrienden; zaterdag oktober deelname aan KNF-concours te Middelburg Van onze verslaggever SAS VAN GENT - De ge meente Sas van Gent biet maandag op het stadhu een officiële ontvangst aa negen asielzoekers aan. D negen, afkomstig uit Ghan India en Ethiopië, worder in groepjes van drie gehuil vest in huurwoningen in c kern Sas van Gent, West dorpe en Philippine. De ontvangst vindt plaats oi 14.00 uur. De asielzoekers wot den toegesproken door burgt meester mevr. J. van Rest wethouder L. Marquinie. Van onze correspohdent SAS VAN GENT - Bakkerij Van Zoelen uit de Zandstraat heeft donderdagavond de verkiezing van de Sasse kermisvlaai ge wonnen met een inzen ding naar het recept van een van de eigen medewerkers. De vlaai werd na een uitge breide proeverij door de Sasse gemeenteraad kort voor aanvang van de maandelijkse raads vergadering gekozen uit negen inzendingen van Sasse bakkers. De verkiezing was op touw gezet op initiatief van de plaatselijke VW, die met de kermis in aan tocht een oude traditie in ere wilde herstellen. Daarnaast krijgt de ker misvlaai naam als uniek culinair Sas gerecht. Het recept van de ver kozen vlaai zal volgens afspraak door de Sasse bakkers worden overge nomen en het gebak zal tevens verkrijgbaar zijn in de horecagelegenheden in Philippine, Sas en Westdorpe. Komende; vrijdag -dan begint d kermis in Sas van Gent- zal de verkozen vlaai voort het eerst voor het grot< publiek verkrijgbaar zijrij Oorspronkelijk werd de kermisvlaai in het Sasse gebakken volgens huis vrouwenrecept. Bakkers namen echter al snel hef recept over. Het basisrecept voor di vlaai bestaat uit stroop; peperkoek en melk. Om de specifieke smaak te ga randeren worden daar speculaaskruiden, kaneel en lichte of bruine suiker aan toegevoegd. De berei dingstijd van de vlaai vergt ongeveer anderhalf uur. Na het koken van de meer vloeibare ingrediën ten worden de vaste toe gevoegd, waarna het ge heel in de oven gaat. nieuwe Sasse kermisvlaai moet met de smakelijke gembergelei bovenop een culinaire topper van df Sasse bakkerijen worden. Pc Van onze verslagg De gemeenter inclusief de wethouder J. weigerden ur sein op groen t< de uitvoering tweede fase va plan Sint-Krui De raad wilde a collegevoorstel v< ring van de we: Kruis instemm Door Ronald de Br SAS VAN GET Precies op tijd bij de aanleur Vierambachter één van de vijf sen Sas van G huisvestiging v derhouden. Dr P. Schelstraete gen per uitzone Meneer de Bruin bewoners van d« ringen en keurij stapt in voor zijn naar Sluiskil. „Ie neem ik de bus va in Sluiskil koffie ken. Vaste prik," Als een vollee neemt hij plaa chauffeur. De bus rijdt v vaste opstapplaa de Markt en aai laan. Op de Mai vrouw R. Andri deze morgen na kilse ziekenhuis Grootaert, ook e fiedrinker, hoort vreden gezicht tende chauffeurs Jules Bockstae Markt enkele ogf tijdschema in ac moeten we ons st den, de mensen nen op een precie tijd. Je kunt noo nog iemand aan k van de Europalaa kil wordt nog e brief gepost voo Bruine. De rit nar dorp verloopt Tien uur en koffi delijke Redoute. De vrijwillige draait al sinds be na afloop van de verhuizingsopera doute-bewoners r Sluiskil. Het zilv is inmiddels verschijing in I Sluiskilse straatt chauffeurs, gere gepensioneerden, haanlozen, ber splinternieuwe vervoermiddel, strak dienstenscl dagelijks negen Sas van Sluiskil 'werkdag' start 's acht uur en loopt ten einde. De draaien een hal zaterdag en zon dag en dat alles o gen. ..Ja, best een hel ontzettend leuk oi chauffeurs staan volle honderd p: net doel van deze Van onze verslagge BERGEN OP ZI Van het Zoomn fteemt af. Gister ln en rond het w Donderdag warer erd- De zoekacti ?eker door. Aan d< «eken of ook zon zoekploeg van Rij In totaal heeft ngezet om de ziek °ver twee boten. C assistentie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20