Vrijheid in plaats van geld Nu te k Genade Juayle )FFICIE ÉÉN OP DE DUIZEND IN NEDERLAND VLUCHTELING 6Spanning is ondraaglijk' ASIELZOEKER IS GEEN GASTARBEIDER DE STEM EXTRA DONDERDAG 25 AUGUSTUS 1988 Vluchtelingen in onzekerheid Streven wra»Sn zu V^SEEN NEDERLANDSMffiG JJKGEUJKF* STEM B UII JUSTITIE HOUDT VLUCHTELING LANGE TIJD IN ONZEKERHEID Gissen Het vluchtelingenver drag van de Verenigde Naties uit 1951 geeft aan wie de Neder landse overheid als vluchteling moet be handelen. Een vluchte ling, zo stelt de VN, is iemand met 'gegronde vrees voor vervolging wegens zijn ras, gods dienst, nationaliteit, het behoren tot een be paalde sociale groep of politieke overtuiging'. foto anp Door Rob Bruntink en Cengiz Solak Een vluchteling herken je niet op straat. Er is fysiek niets waarin hij zich onderscheidt van andere men sen. Ook draagt hij (gelukkig maar) geen herken ningsteken. Voor velen staat een vluchteling dan ook gelijk aan een gastarbeider. Ten onrechte volgens de asielzoekers. Hun motieven om naar Nederland te komen verschillen hemelsbreed met die van de gast arbeider. „Mijn verblijf in Neder land is niet van harte", al dus Cecile (35). Zij ont vluchtte twee jaar geleden om politieke redenen Zaïre en woont sindsdien in Bre da. Deze maand kreeg zij van de Nederlandse over heid de A-status. Uniek vol gens een medewerkster van de stichting Vluchtelingen werk Breda omdat die sta tus sporadisch wordt ver leend. „Ik zou veel liever in Zaïre zijn. Maar daar loopt mijn leven gevaar". Dat is al een belangrijk verschil met de gastarbei der. Die kan wanneer hij wil, terug naar zijn land zonder gevaar te lopen. Iemand die om politieke re denen zijn land ontvlucht kan niet meer terug. Zeker niet zolang de politieke si tuatie waarvoor hij is ge vlucht, voortduurt. Geld speelt voor de vluch telingen geen doorslagge vende rol. Shamim (30) uit Bangla Desh: „Ik ben hier voor mijn rechten. Niet om er financieel beter van te wofden. Wat betreft mijn ontwikkeling word ik er al leen maar slechter van. Ik leef in een cultuur die niet de mijne is. En aangezien Bangla Desh ver weg is ver lies ik langzaam de band met het land. De Neder landse cultuur kan ik leren begrijpen. Maar het is on mogelijk die eigen te ma ken". Hij vraagt begrip van de Nederlandse bevolking voor zijn situatie. En hoopt dat hij opgenomen zal wor den in de Nederlandse sa menleving, „We kunnen zo veel van elkaar leren". Ook Cecile uit Zaïre be strijdt de stelling dat vluch telingen naar Nederland komen om er beter van te worden. „In je eigen land denk je er niet aan om naar Nederland te gaan. Dat speelt pas zodra je op stel en sprong je land moet verla ten. Dan ga je bekijken waar je het beste asiel kunt aanvragen. En dan ook nog niet vanuit een financieel oogpunt. Je gaat daarheen waar je veilig bent". Volgens haar begrijpen veel mensen hier niet wat het betekent vluchteling te zijn. „Oudere mensen die de oorlog nog hebben meege maakt, weten wat het is. Maar jongeren niet. Ze be seffen niet dat zodra je je land ontvlucht, je alles ach ter moet laten. Je familie, vrienden, bezittingen, etce tera. En daarnaast weet je niet of je ooit nog terug kan keren". Veiligheid en vrijheid is het belangrijkste voor de vluchtelingen. Kiasuka ver liet twee jaar geleden met zijn gezin Zaïre. Zijn poli tieke activiteiten werden door de machthebbers niet op prijs gesteld waardoor zijn leven gevaar liep. Wat er met hem gebeurt vindt hij niet zo belangrijk. Het gaat om een veilige toe komst van zijn kinderen. Hij hoopt wel dat de Neder landse overheid de bevol king duidelijk wil maken dat niet alle buitenlanders om economische redenen naar Nederland komen. Zijn vrouw valt hem bij: „We zijn op zoek naar onze vrij heid. Zoals iedereen op de wereld graag vrij wil zijn. Daar moeten we vele moei lijke stappen voor nemen. Maar dat hebben we ervoor over". In veel gevallen wordt de keuze voor Nederland niet bewust genomen. Cecile uit Zaïre: „Eerst wilde ik eigen lijk helemaal niet naar Ne derland. Ik dacht namelijk dat Nederland een dorpje in België was. En naar België wilde ik per se niet, omdat België nog steeds zeer nauwe banden heeft met Zaïre (Zaïre was immers vroeger een kolonie van België. Het huidige Zaïre heette toen Belgisch Congo, red.). Pas toen ik hoorde dat Nederland een apart land is, ben ik hierheen gekomen". Toch is ze ook in Neder land nog niet helemaal op haar gemak. De angst voor de Zaïrese veiligheidsdienst blijft. Dat is ook de reden dat ze niet met haar eigen naam in de krant wil, laat staan dat ze wil dat er een foto van haar wordt afge drukt. Andere vluchtelingen zo als Shamim kiezen wel be wust voor Nederland: „In Nederland wonen zeer wei nig vluchtelingen uit Bangla Desh. Je kunt je hier makkelijker verbergen". Cecile heeft zich inmid dels aardig gesettled. Ze studeert Nederlands; zit in het bestuur van de vereni ging van Zaïrese vluchtelin gen en de vrouwenraad van de Federatie van Vluchte lingenorganisaties in Ne derland (FVON). Ze heeft het ook prima naar de zin in Nederland. Veel problemen heeft ze nog niet ondervonden. Een ding baart haar echter zor gen, „Momenteel zijn veel vluchtelingen die een be roep doen op de Neder landse regering zwarten ui Afrika. Je hoort nu veel mensen zeggen dat we ge noeg vluchtelingen hebben. Omdat het opvalt. Maar toen de vluchtelingen vooral een blanke huid hadden hoorde je die geluiden niet". Lech Walesa spreekt DEZE MAAND IN ANNE-W1L BLANKERE smoties, dat ben ik!' SP olympische spelen. AI het zwarte goud looi meer. VOOR DE Vï stoeisterke kindermoe KOOP VANDAAG NO NjEUWSTE MANNA. PAGINA'S KIJK- EN PLEZIER VOOR HELE GEZIN. NU OVi AL VER KRIJGBAAR VOOR MAAR DEN HAAG (ANP) - tëven jaar 'hgstrijd tegen waarbij meer dan len zijn gevallen, ïenadeslag voor de het de dag dichterbij men. gemoraliseerd, ziek jfihongerd vluchten dui mtisandinistische rebel Nicaragua naar Hondur 'ei voornemen nooit m te keren naar het vi Weinig eer. Alleen al vorige wee' men volgens ooggetuige J?» 1.000 Contras Hc mnnen. Verzwakt door machtsstrijd, gebrek aa de Nicaraguaanse mng en aan hulp van W «m, leggen steeds mee Postrijders' van pr pgan het strijdbijl!: Ondertussen krijgt welt u* ste€(0 benauw ®et het zich geen raad wassende stroom vlu Onwillige vluchtelingen worden desnoods met harde hand het land uitgezet. dienst en hij heeft geen stem recht, behalve bij gemeente raadsverkiezingen. een toelating als asielgerech- tigde, ofwel B-status. Deze sta tus geeft Justitie aan hen, die op basis van de genoemde ver- volgingsgronden in het VN- Vluchtelingenverdrag niet als vluchteling (kunnen) worden beschouwd, maar die toch om 'humanitaire redenen' niet naar het land van herkomst te rug kunnen worden gestuurd. De B-status is in april van dit jaar afgeschaft, omdat de Raad van State het verschil met de A-status niet juist achtte. een 'gewone' verblijfsvergun ning, ook wel eens cynisch de C-status genoemd. De vluchte ling wordt door Justitie offi cieel niet als vluchteling be schouwd. Hij/zij mag wel in het land blijven, maar moet ieder jaar een verlenging van de vergunning aanvragen. een afwijzing. De asielzoeker Nederland heeft van de Westeuropese landen de minste vluchtelingen per duizend inwoners binnen de grenzen: slechts één. België bijvoorbeeld, heeft vier vluchtelingen op duizend inwoners. Nederland is houder van nog een record: nergens in West- Europa werden zoveel asielaanvragen afgewezen als hier. Vorig jaar meer dan tachtig procent. Dat dat gegevens zijn waarop je als land niet trots hoeft te zijn, is geen reden voor de overheid om asielzoekers soepeler tegemoet te treden. Want ook in 1988 bedraagt het percentage afgewezenen tot nu toe meer dan tachtig procent. dient het land te verlaten. Hiertegen kan beroep worden aangetekend, maar de kans dat 'afwijzing' een definitieve be slissing wordt, is groot. Bij het uitwijzen is Nederland overigens zo 'vriendelijk' de asielzoeker een handje te hel pen. Al geruime tijd reserveert de overheid bijvoorbeeld stoe len op de wekelijkse KLM- vlucht naar Paramaribo (vele Surinamers wacht een afwij zing van het asielverzoek, om dat Bouterse c.s. niet meer aan de regeringsmacht zijn) en het verschijnsel 'uit bed lichten en op het vliegtuig zetten' is Justi tie ook niet vreemd. Staatsse cretaris Korte-Van Hemel van Justitie streeft ernaar het voor de uitgewezenen zo onaantrek kelijk mogelijk te maken om in Nederland te leven. Zo krijgen ze geen uitkering meer, en zijn ze opgenomen in het opspo ringsregister van de politie. Mocht de Hermandad een uit gewezen asielzoeker tegen het lijf lopen, „dan wordt de asiel zoeker met de sterke arm ons land uitgezet", schreef de staatssecretaris onlangs in een brief aan de Tweede Kamer. De A-status is -begrijpelijker wijs- veelal het streven van de vluchteling. De kans op het be reiken daarvan, wordt steeds kleiner. Ook met het toekennen van de B-status is Nederland niet al te scheutig geweest. In 1975 werd bij voorbeeld aan tachtig procent van de asiel zoekers een A- of B-status ver- Jo Wijnen WASHINGTON - De R< ■likeinse kandidaat ,et vice-presidentschap ator Dan Quayle, ich gisteren alleen op ,egeven om campagne oeren voor George Bus jchzelf. (uayle had zich geen mot ■er start kunnen denken eruchten over zijn moge ntduiking van de milh jenst in Vietnam blijven louden. En intussen heeft ook F 'arkinson, een dame met luayle en twee andere resleden in 1980 een week [oorbrachten in Florida, zi. strijd gemengd. Parkinson heeft zich gel ken betaald interview in Pleidooien op het Binnenhof om menselijker met vluchtelingen om te gaan worden niet gehonoreerd. Justitie hanteert grove zeef Door Rob Bruntink en Cengiz Solak Tussen het moment van de asielaanvraag van de poli tieke vluchteling en de defi nitieve beslissing daarover van het ministerie van Jus titie zit een lange periode. wezig. Nachten liggen we wak ker. Waarom zegt de overheid niet gewoon waar we aan toe zijn", aldus Kiasuka. Niettemin proberen ze er het beste van te maken. Kiasuka kan veel van zijn spanningen kwijt in een spelletje voetbal. Hij speelt re gelmatig mee in een elftal waarin meer vluchtelingen zit ten. Tegenwoordig belandden mensen die asiel vragen in Ne derland in opvangcentra. Het Ministerie van Welzijn, Volks gezondheid en Cultuur is ver antwoordelijk voor de opvang. Sinds november vorig jaar is gekozen voor een gespreide op vang (geografisch gezien), om dat de grote toeloop van asiel zoekers naar de grote steden problemen veroorzaakten met betrekking tot de huisvesting. Ook het ontstaan van wantoe standen in de steden (er waren huisjesmelkers die profijt trok ken van de noodtoestand door de asielzoekers flink te laten betalen voor woonruimte) speelde hierin mee. Wat die gespreide opvang te weeg bracht, mag als bekend worden verondersteld. Plaats namen als Stevensbeek, Rijs- bergen, Oploo en Slagharen herinneren aan emotionele protesten. In dergelijke op vangcentra verblijven de asiel zoekers minimaal vier en maximaal zeven weken. Er zijn wat gesprekken met Justitie mensen, en er is een medische controle. De opvangcentra kunnen zo'n 1200 mensen huis vesten. Momenteel, zo luidt een schatting van WVC, is de helft bewoond. De bekendste van die op vangcentra (het meest op TV te zien in ieder geval) is het op vangcentrum op Schiphol- Oost. De deur ervan is altijd op slot. De marechaussee houdt dag en nacht de ingang in de gaten. Asielzoekers mogen er niet spontaan uit, bezoek mag er niet ongevraagd in. Toch stelt de staatssecretaris van Justitie, Korte-Van Hemel, dat het vluchtelingencentrum niet het karakter van detentie draagt. Een aantal advocaten meent van wel en de Hoge Raad, het hoogste rechtscollege van Nederland, doet daarover eind oktober uitspraak. leend, terwijl dat tien jaar later nog maar gold voor twintig procent van de asielzoekers. De recentste cijfers die het Ministerie hierover kan ver strekken, van de periode ja- nuari-maart 1988, bevestigen dit beeld. Van de 2473 behan delde aanvragen, kregen 283 vluchtelingen de A-status en 150 de B-status (welke toen nog bestond). 63 Mensen kregen een 'gewone' verblijfsvergunning, terwijl 1977 verzoeken tot asiel werden afgewimpeld. Nog wat andere cijfers: in 1986 telde het Ministerie van Justitie een kleine zesduizend aanvragen, in 1987 waren dat er 13.460 en voor 1988 worden er weer zo'n zesduizend verwacht. Een Justitie-woordvoerder meldt over het hoge percentage afgewezenen dat „klaarblijke lijk de verhalen en argumenten van de asielzoeker niet hebben geleid tot een vorm van ver blijfsvergunning. Waarom ze dan toch naar NëcfêrIancTzijn~ gekomen, daarnaar valt slechts te gissen. Veelal zullen het mensen zijn die om economi sche redenen naar Nederland komen, om hier dus een beter bestaan op te bouwen, maar dat is geen argument voor Jus titie om hen van de verblijfs vergunning te voorzien". Zo'n eerste gesprek -zonder advocaat- kan overigens kort duren: drie kwartier. Aan de hand van de verkregen (of ge vraagde) informatie, moet de Justitie-ambtenaar een ver slagje maken op basis waarvan het Ministerie een besluit moet nemen over een verblijfsver gunning, ja of nee. Rob Hamer slag, advocaat in Amsterdam en gespecialiseerd in het vluch- telingenrecht, noemt het op merkelijk dat het gesprek van asielzoeker en contactambte naar veel langer duurt (vaak drie tot vier uur) wanneer er een advocaat bij zit. „De advo caat kan er vaak voor zorgen dat het relaas van de vluchte ling veel beter uit de verf komt. Een asielzoeker die net het land is uitgevlucht waar hij alleen maar ellende heeft meege maakt, en waar hij familie heeft moeten achterlaten, is over het algemeen niet goed in staat het volledige verhaal bin nen een paar kwartiertjes te vertellen". Die kan zelfs oplopen tot acht jaar. In die tijd kan de vluchte ling kennismaken met de bu reaucratie en de 'gastvrijheid' van Nederland. Een tijd waarin de spanning voor velen on draaglijk is met als gevolg grote psychische problemen. Zolang een vluchteling nog geen status heeft is zijn bewe gingsvrijheid zeer beperkt. Hij mag het land niet verlaten en niet werken. De enige studie die gevolgd kan worden is Ne derlands om de taal meester te worden. „Het enige dat mag is wachten", aldus Shamim(30). Hij kwam in 1986 naar Neder land. Op de vlucht voor de dic tatuur in Bangla Desh. „Het is vreselijk niet te weten wat er met je gaat gebeuren. In 1986 heb ik via een interview met een krant getracht een beslis sing los te krijgen van Justitie. Of die nou positief of negatief zou zijn, ik wilde een beslis sing. Maar ik hoorde niets". Een jaar later stuurde de ad vocaat van Shamim een brief naar Justitie voor opheldering. Tevergeefs, ook daar werd niet op geantwoord. In mei van dit jaar, drie jaar na zijn komst, kreeg hij van Justitie te horen dat hij niet mocht blijven. Zijn teleurstelling was groot. „Drie jaar gewacht en dan te horen krijgen dat ik weg moet. Waarom hebben ze me niet meteen teruggestuurd toen ik in Nederland kwam. Mijn ad vocaat is meteen in beroep ge gaan tegen deze beslissing. Dus moet ik nog langer in onzeker heid leven". In de tussentijd heeft hij zich gevestigd in Breda. Hij woont in een studentenflat en heeft al vele en leuke contacten met Nederlanders. Alleen de va kantietij d valt hem tegen. „Al mijn kennissen gaan op vakan tie. Ik mag dat niet. Althans niet naar het buitenland". Het uitblijven van een status doet hem veel pijn. „Ik kwam naar Nederland voor mijn Hulpvaardige advocaten hebben een busje aangeschaft. Hiermee kunnen zij beter en sneller vluchtelingen van dienst zijn. - FOTO ANP mensenrechten. Niettemin heb ik nu weinig vrijheid. En is dat niet een van de belangrijkste rechten van de mens". Shamim is echter overtuigd dat hij de status van vluchteling zal krij gen. Zijn advocaat is inmiddels in het bezit van een brief waarin staat dat Shamim bij terugkeer in Bangla Desh de doodstraf wacht. Hoewel hij momenteel een studie Neder lands volgt gaat dat niet van harte. Hij wil dolgraag maar door de onzekerheid over zijn toekomst staat zijn motivatie op een laag pitje. „Ik weet dat het in mijn voordeel is als ik de Neder landse taal onder de knie heb. Maar het is zo moeilijk door te zetten met de gedachte in het achterhoofd dat er een moment kan komen waarop de overheid mij het land uitzet". Schrijnend is de situatie waarin Kiasuka en zijn gezin verkeren. Hij vluchtte in 1986 uit Zaïre. Zijn politieke activi teiten werden niet op prijs ge steld door de machthebbers. De aankomst van het gezin in Breda werd onmiddellijk ge volgd door twee tragische ge beurtenissen. Het eerste hotel waar ze verbleven werd in brand gestoken. Bij die brand kwam een jongeman uit Eri trea om het leven. Ook hun nieuwe onderkomen, een hotel aan de Boschstraat in Breda, ging in vlammen op. Kiasuka wacht nu met zijn vrouw en drie kinderen op een status. Een vreselijke tijd voor hen. „De onzekerheid over onze toekomst is bij alles wat we doen in ons achterhoofd aan- Door Rob Bruntink en Cengiz Solak De 'gegronde vrees voor vervolging' moet in het eerste gesprek dat een vluchteling met een Justi- tie-medewerker heeft, worden aangetoond. Op basis van het individuele relaas wordt het asielverzoek beoordeeld. Het is een zoge noemd 'face-to-face-gesprek', waarbij de asielzoeker en de voor hem wildvreemde con tactambtenaar een vraag- en antwoordspelletje spelen. Een gesprek dat volgens An- nelies Wagemakers, mede werkster van de stichting Vluchtelingenwerk Breda, niet altijd even netjes verloopt: „De vluchtelingen worden vaak uitgemaakt voor leugenaars. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een jongen van een ambtenaar niet naar de toilet mocht. Uit eindelijk kreeg hij toestem ming maar de ambtenaar ging wél mee". Vanuit de advocatuur komen stemmen op om een advocaat bij dit gesprek aanwezig te la ten zijn, omdat de asielzoeker moeite heeft met het beargu menteren van zijn vlucht naar Nederland en dit gesprek let terlijk van levensbelang is. Want: uit het gesprek moet het Ministerie van Justitie op maken welke status de asiel zoeker krijgt. Tot april van dit jaar kon het ministerie kiezen uit vier varianten: een toelating als vluchteling, ook wel A-status genoemd. De vluchteling krijgt met deze sta tus dezelfde rechten als een Nederlander, met twee uitzon deringen: hij hoeft niet in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4