Forum en KRO brengen
samen opera op de tv
lNGELIQUE cremers zoekt het nu bij de tv
IINVELD - Angeli-
ye Cremers (22) is
aar wat blij dat ze
nds afgelopen week-
nde geen Miss Hol-
nd meer is. De Schin-
eldse schone had meer
i genoeg van de titel.
zegt dat ze er meer
;ld aan kwijtraakte
i verdiende.
iitgebuit
Geen spijt
Bekend
DONDERDAG 25 AUGUSTUS 1988
Het nieuwe
Pictura
Grote spanning
Promotie uitleen
EXPOSITIES
Kunstpark
Tehatex
Rock 'n' roll is nu niet meer dan een
Jethode om je frisdrank aan te prij-
zen
Frank Zappa, popmuzikant
DE STEÜ
iss-titel leverde niets op
irJoCortenraedt
haar Duitse manager
i vriend werkt Angelique
aan een carrière als
lentatrice en fotomodel,
rijl ze ook contacten
t met diverse televisie-
btions.
zakelijk ingestelde schoon-
iskoningin bleek vorig jaar
hniet goed genoeg opgelet te
;bben toen ze het contract te-
inde vóór de Miss Holland-
ikiezing. „Het bleek dat
sar 25 procent van alle ver-
len voor mij waren, en dat
i dan ook nog eens bruto,
aar moest nog het loon van de
lager en allerlei andere bu-
aukosten vanaf."
ïgelique Cremers vindt dat
r eens verteld moet worden
lede meisjes die meedoen aan
Miss Holland-verkiezing
Igebuit wordea Althans door
i huidige organisatie van me-
r Frans Verlinden uit Am-
„Het is best leuk om
te doen aan miss-verkie-
igen, maar dan moeten die
sor professionele en vooral
Mwbare mensen georgani-
i worden. Dat kan ik van
erlinden niet zeggea In het
e half jaar van de titelpe-
ode heb ik veel gewerkt,
Angelique Cremers wordt als Miss Holland 1987 gekust door nummer twee en drie. „Het is allemaal doorgestoken kaart".
- FOTO ANP
maar nauwelijks wat verdiend.
Ik moest zelfs nog een rekening
aan hém betalen.
Afgelopen zaterdag heb ik in
Amsterdam de kroon overge
dragen aan mijn opvolgster.
Dat moest ik wel, anders kreeg
ik mijn benzinegeld van 5.000
gulden over de afgelopen
maanden ook niet uitbetaald.
Maar die Verlinden is nog niet
van me af. Ik doe er alles aan
om ervoor te zorgen dat hem de
rechten voor de Miss Holland-
verkiezing ontnomen worden.
Ik doe het voor die andere
meisjes, want ik gun niemand
dat ze zo voor de gek gehouden
worden."
De Limburgse is ervan over
tuigd dat zaterdag al vóór de
verkiezing beslist wie er zou
gaan winnen: „Het is allemaal
doorgestoken kaart."
De telefoon rinkelt voortdu- heeft, gun ik andere meisjes
rend in haar huis in Schinveld. niet."
Niet alleen mensen die een klus
voor haar hebben als fotomo
del, maar ook mensen die haar
willen ondersteunen in haar
strijd tegen organisator Ver
linden. Ze overweegt juridische
stappen. „Ik wil ervoor vechten
om dit onrecht ongedaan te
krijgen. Wat hij mij geflikt
Wat de Schinveldse vooral irri
teert is dat de winnares volgens
het contract veel vrijheid
wordt ontnomen, waar niets te
genover staat. Toch heeft ze
geen spijt van het meedoen.
„Door die titel heb ik bekend
heid gekregen en dat kan ik nu
goed gebruiken. Ik heb de laat
ste maanden veel werk gekre
gen als fotomodel en presenta
trice, zowel in Duitsland als in
Nederland."
Haar manager heeft haar in
middels ook in contact ge
bracht met de Duitse televisie
in Bremen. „Daar heb ik al een
aanbieding gekregen voor het
presenteren van een program
ma, maar dat betekent dat ik
een week per maand weg ben.
Dat is wat veel. Ik probeer het
eerst bij de Nederlandse televi
sie, waar ik inmiddels ook con
tacten heb."
Het bureau van Angelique
ligt vol met papieren, visite
kaartjes en folders. Foto's van
haar voor nieuwe auto's of voor
haarproducten. Of ze ook het
meer gedurfde werk zal aanne
men, weet de Schinveldse nog
niet. Ze sluit het niet uit maar
'dan moet het al héél mooi ge
fotografeerd worden'. Aanbie
dingen uit die hoek houdt ze op
dit moment nog in overweging.
Verbitterd is ze niet, zo zegt ze
zelf, maar na een jaar Miss
Holland zijn een paar dromen
in ieder geval verstoord. „Daar
heb ik van geleerd en kijk nu.
verder. Ik heb een boel mensen
leren kennen en daar kan ik
mijn voordeel mee doen. Naast
mijn kapsalon wil ik in dit
genre blijven werken. Ik hou
ervan om bekend te zijn."
De heer Verlinden wil nau
welijks wat kwijt over Angeli
que Cremers. Hij zegt blij te
zijn van haar af te zijn omdat
ze een slechte miss zou zijn ge
weest. Over de financiële kant
zegt hij zich van geen uitbui
ting bewust te zija Dat een
Miss Holland minder verdient
dan een vergelijkbare miss in
het buitenland, vindt hij lo
gisch omdat Nederland ook een
stuk kleiner is dan bijvoor
beeld Duitsland.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - De KRO en Forum gaan enkele
jaren samenwerken. De omroep brengt werken,
uitgevoerd door de twee poten van Forum: Fo
rum Filharmonisch en Opera Forum, op de tele
visie en de radio.
De uitzendingen zijn bij voorkeur rechtstreeks. De
KRO heeft bepaalde technische eisen en ook de regis
seurs zullen enkele voorwaarden stellen, maar in het
algemeen zal het toch gaan om zaalregistraties waar
bij Forum niet al te zeer beteugeld wordt.
De eerste gemeenschappelijke uitzending vindt plaats
op 9 september, de negende van de negende dus,
waarop Forum Filharmonisch in aanwezigheid van
koningin Beatrix en prins Claus in het splinternieuwe
Muziekcentrum te Enschede onder leiding van Wolde-
mar Nelsson de Negende Symfonie van Beethoven zal
uitvoeren. Hieraan werken ook mee Roberta Alexan
der, Carolyn Watkinson en het versterkte Forum Ope
ra-koor. Het concert komt gelijktijdig op Nederland 1
en Radio 4 (stereo) van 20.17 uur tot 21.30 uur.
Op stapel staan verder uitzendingen van de premiè
res van de opera's 'Rigoletto' (Verdi) op 11 november
en van 'Die Verkaufte Braut' (Smetana) op 10 maart.
Voorts wordt op Tweede Paasdag Rossini's 'L'Italiana
in Algéri' gebracht die begin dit jaar werd opgeno
men. De KRO-radio zendt op 28 januari de première
uit van 'Die Entführung aus dem Serail' van Mozart
en op nader te bepalen datums reportages van 'zitre-
petities' van Beethovens 'Fidelio' en Puccini's 'La Bo
hème.'
Voorlopig zal de combinatie alleen maar populaire
toppers als bovenvermelde uitzenden, omdat de KRO
de eerste jaren, aldus tv-directeur Gerard Hulshof,
zich toch verzekerd wil weten van een behoorlijk
groot publiek. Nederland is bepaald geen operaland.
Na turven bleek dat in Italië in 1985 er 22 opera's op de
televisie kwamen, in West-Duitsland 13, in België 5 en
in Nederland slechts 1.
Tussen 1980 en 1985 werden er in ons land maar 10
opera's op de buis gebracht en dat is een schrale oogst.
Bovendien werd er amper naar gekeken. Ongeveer
300.000 gingen er voor zitten. Verdi, Mozart en Puccini
vormen de top drie. Als Forum wat experimenteier
werk wil brengen, zal het gezelschap dit voorlopig al
leen moeten doen. Dan trekt de KRO zich terug.
Anderzijds is Forum bij monde van directeur Peter
Westerhout toch heel tevreden over het akkoord, want
televisie-uitzendingen verlagen de drempel van de
schouwburg en ervaringen wijzen uit, dat een land,
dat regelmatig theater- en muziekstukken op het
scherm brengt, ook de zalen voller maakt.
Hulshof: „Door systematisch samenwerken met Fo
rum kan de vicieuze cirkel doorbroken worden. Dan
zal opera geen incident meer zijn op de televisie dat
men beter kan overslaan. We hebben niet de illusie
dat we een groot publiek gaan bedienen. We denken
wel dat we de niet zo kleine schare liefhebbers een
groot plezier kunnen doen."
Zijn radio-collega Cees Brinkhuizen is iets positie
ver. Brinkhuizen constateert een opleving voor de
opera. En de radio heeft in de afgelopen dertig jaar
toch maar liefst tachtig opera's ten gehore gebracht.
„Het radioprogramma 'KRO-Klassiek op de maan
dagmiddag' met veel opera mag elke week op 120.000
luisteraars rekenen. De vraag naar opera is in Neder
land veel groter dan het aanbod. En daarin ligt een
extra taak voor de omroepen. De samenwerking met
Forum heeft de basis gelegd voor nieuwe ideeën en
mogelijkheden. Zo kan de KRO-radio straks een rol
gan spelen in de uitbouw van de door Forum gestarte
Janécek-cyclus en kan Forum van zijn kant een bij
drage leveren aan onze Mascagni-cyclus of aan de
Vredenburg-serie. Ook biedt de samenwerking we
derzijds nieuwe mogelijkheden voor de programme
ring in het Mozart-jaar 1991."
1 De vierde dimensie. Pictura,
Voorstraat 190-192, Dordrecht.
Open: dinsdag tot en met zon-
dag van 14-17 uur.
'Het Teekengenootschap
Pictura' in Dordrecht is het
oudste van Nederland (1774).
Zijn 18e eeuwse pand, waarin
ook nu nog Dordtse creatieve
activiteiten plaatsvinden via
ateliers, werkplaatsen en ex
posities, is enkele jaren geslo
ten geweest voor restauratie.
Afgelopen weekend werd het
heropend Wezenlijk is aan
het historische gebouw niet
veel veranderd, maar het is
weer heel, zit fris in de verf en
kent enkele nieuwe technische
accommodaties zoals een bar.
Er zijn zes kunstenaars uit-
jenodigd om deze heropening
te accentueren met een expo
sitie: 'De vierde dimensie'.
Wat me bevreemdt is dat er
ogenschijnlijk geen enkele sa
menhang is met wat Pictura
was en wil zija Elders, op vier
andere plaatsen in de stad zijn
er exposities met historisch
werk van Picturaleden. Het
njkt erop dat de huidige be
leidsmakers dat te kneuterig
vnden. Ze hebben enkele
geijkte 'namen' van elders
tonnen gehaald. Samen wijzen
°P een trend van anti
kunst; afzonderlijk komen ze
•net uit de verf (al is er van
verf geen sprake).
Er wordt gelonkt met Henk
visch, die Nederland momen
teel vertegenwoordigt op de
mennale van Venetië. Maar
met één werk (wiel met lamp
je) weet je niets van hem. Jan
van Munster heeft twee ener-
gieringen aan de muur gehan
gen, die slechts een facet van
njn werk laten zien. Meer
aandacht krijgt Hans Citroen,
me met de zaag als uitgangs
punt persiflerende objecten
maakte in relatie met de
nmntelijke ordening. Een an-
vTu grap m 6611 Bos-atlas als
globe' met de opmerking dat
i aarde dan toch maar plat
„Tt'lur van der Hoek hing
oan berg aan de wand en zette
ai? in de zaal, die het
s decorstukken voör een
mÜri zu"en doen. De
ste werkstukken op de ex
positie bestaan uit litho's van
commissielid Carla Kaper;
wat onduidelijke-, trendma
tige krabbels. We zijn be
nieuwd naar het expositie-be-
leid in het nieuwe Pictura.
HE
Ella Joosten, schilderijen,
tekeningen en werk op papier;
Kees Verbeek, beelden. Ar-
tangel, Stationsweg 12, Breda.
Open: donderdag tot en met
zondag 13-17.30 uur. Tot 5 sep
tember.
Na de goede openingsexpo
sitie, lijkt Artangel op basis
van kwaliteit zijn bestaan
toekomst-garant te maken
met deze tentoonstelling. Ellen
Joosten neemt de actuele-,
technische wereld als uit
gangspunt, terwijl ook haar
presentatie het 'brutale' heeft
van onze zichzelf afficherende
maatschappij. Ze schildert en
tekent driftig en voortvarend;
probeert haar lijnen, vlakken
en kleuren te vangen in ratio
neel gekleurde schema's.
Daarbij ontstaat er toch
meestal een mooie balans tus
sen het impulsieve en het
overdachte.
Zo hier en daar herken je
nog wel het technische aan
grijpingspunt (bv een boor
machine), maar dat lost zich
min of meer op in een esthe
tisch spel, waarin de roman
tiek het van de dorre techniek
wint. Haar grote schilderijen
(met papier geplakt op linnen)
hebben een nadrukkelijke
monumentale aanwezigheid;
haar kleiner tekenwerk bezit
meer van de intieme worste
ling, die af en toe blijft steken
in onmacht.
Merkwaardig zijn de met
uiterste preciesie vervaar
digde beelden door Kees Ver
Het gerestaureerde pand van Pictura.
beek. Met name zijn monu
mentale tekens in hardsteen,
die van zeer contrasterende
metalen buizen en andere
technische vormen voorzien
zijn, staan onder een grote
spanning. Merkwaardige
schoonheid, die niet alleen te
maken heeft met de vorm sèc,
maar ook met de kijker die op
scherp gesteld wordt. Verder
heeft hij er een aantal metalen
kistjes neergezet met een
kwasi natuurkundig-weten
schappelijke inhoud. Goed ge
maakt en waarschijnlijk in
spirerend voor de verzame
laar.
Artangel brengt hier, vol
gens opzet, twee jonge en
veelbelovende kunstenaars.
Gaan kijken.
HE
Kunstuitleen Tilburg. Ex
positieruimten Schouwburg
Tilburg. Open: maandag tot
en met zaterdag 11-18 uur en
19-21.30 uur; zondag van 12-17
uur. Tot 16 oktober.
In een aantal wisselexposi
ties laat de kunstuitleen Til
burg zien wat er te lenen valt.
Er zijn ook in onze regio lang
zamerhand heel wat instan
ties waarbij artistiek goed te
huur is. Ieder bureau heeft
zijn eigen ingekleurde collec
tie. Tilburg heeft er een extra
bij. De fotograaf Mare Mild-
ner maakte zes lenersportret
ten. Het betreft een pop-con
sulent, een leraar Nederlands,
een zwem-lerares, een student
en een architect. Teksten uit
interviews met hen zijn bijge
voegd. 'De jus in je leven'.
etcetera - Dus zes promoto
ren!
Kijk je naar wat er op dit
moment naar buiten gepre
senteerd wordt, dan valt het
in Tilburg op dat het vooral
gaat om garantienamen en
veel minder om jonge kunste
naars uit de eigen regio. Mo-
lin, Lataster, Lucebert, Ar
mando, Gubbels, Van Amstel,
Henneman, Spermon e.d. Dat
betekent dat het hier vooral
gaat om grafiek (de laatste
tijd minder in trek). Maar toch
ook wel om namen als Voor-
mey, Van der Linden, Nele
mans en Van Erven. Het aan
bod-spectrum van Tilburg is
breed. De presentatie is duide
lijk. Bij de werken hangen
kaarten met mededelingen als
'ƒ2,40 per maand'. Kunst: geen
t
Ella Joosten: Master Cryptography Key Five ge
mengde techniek op linnen 1988; 200x150 cm - bij Artan
gel).
geld, op deze manier. Ga eens
kijken bij een uitleen. Tilburg
is een goede, maar mogelijk is
er een dichterbij.
HE
Galerie Artikel, Wilhelmi-
napark 38, Tilburg: Annie van
Buul, Monique Herman en
Winston Hobstaken. Open:
woensdag tot en met zaterdag
12-17.30 uur. Jevel, Wilhelmi-
napark 7, Tilburg: Saskia de
Frei, Ed van Gennip en Nicole
de Vet; open: werkdagen 9-18
uur; Galerie W 125, Wilhelmi-
napark 125, Tilburg: Angeli
que Dieteren, Carmen Haags
man, Marian Janssen, Eric
Maas en Hanneke Vervoort.
Open: donderdag 17-21 en
vrijdag en zondag 13-18 uur.
Tot 7 september.
Het Wilhelminapark in Til
burg wordt omzoomd door
vier galeries. Drie ervan bren
gen nu afgestudeerden van de
Tehatex-opleiding; faculteit
educatieve opleidingen van de
universiteit van Brabant. Het
was heel genoeglijk ernaar te
kijken. Bij Artikel wordt je
opgewacht door een wat olijke
Winston Hobstaken, die schil
derend en plakkend de con
sumptiemaatschappij illu
stratief op de hakken neemt;
vooral het Belgische bier heeft
zijn aandacht.
Veel ingetogener en knap
per is het werk van Anne van
Buul, die in sober-kleurige
vlakken haar dromerige figu
ren mooi in het vlak zet om
met kinderlijke meewarigheid
aandacht te vragea Het werk
van Monique Herman zit ook
in deze sfeer, maar zij ver
werkt méér schilderend een
belangrijk deel van de kunst
geschiedenis eigenzinnig van-
GENT: Luciano Fabro uit Mi
laan koos uit Gentse privé-collec-
ties en stelde er een expositie mee
samen in het Museum van He
dendaagse Kunst Deze tentoon
stelling staat haaks op de Cham-
bres d'Amis uit 1986.
EINDHOVEN: Op 4 september
om 15 uur gaat in het Van Abbe-
museum een tentoonstelling open
met tien beelden die de bekende
Amerikaan Richard Serra
maakte voor dit museum. Twee
jaar geleden werd hij uitgenodigd
een speciala installatie te maken
voor de tien zalen van de oud
bouw. Hij doet dat met platte
rechthoekige staalplaten van
maximaal 3,5 x 10 meter die door
een bestaande sleuf in de buiten
muur naar binnen kunnen. Op 11
september om 14 uur zal Serra
een lezing over zijn werk houden
in het museum.
ROTTERDAM: In het Histo
risch Museum, Korte Hoogstraat
31, heeft Atlas van Stolk een aar
dige tentoonstelling ingericht ter
gelegenheid van de Willem ni-
herdenking. De kunstenaar Ro-
meyn de Hooghe (1645-1708)
maakte als trouw aanhanger van
deze vorst talrijke met de hand
ingekleurde etsen, die je kunt zien
als propagandamateriaal uit die
tijd. Met zijn barokke idealise
rende stijl maakte hij van Willem
Hl een Romeinse krijgsheld of
omringde hem met allerlei allego
rische figuren. De prenten hebben
onder meer als thema's de tocht
naar Chataham, de Vrede van
Breda, vertrek uit Hellevoetsluis,
het Hoog- en Lagerhuys in Enge
land e.d. Tot 7 november.
DORDRECHT: Zaterdag 3 sep
tember wordt in het achttiende
eeuwse pakhuis Stockholm aan
de Wolwevershaven 30 de ten
toonstelling 'De mannen houden
huis' geopend. Loek van Beers,
Marcel van der Heijden, Bas
Kwakman en Hennie Spermon,
samen een jonge kunstenaars
groep uit Tilburg ('De mannen'),
leggen daarbij de nadruk op het
alledaagse en clichématige. Ver
trekpunt zijn een woonkamer,
keuken en speel- en slaapkamer,
waarmee de mannen met hun
kunstwerken spelen. Tot 25 sep
tember woensdag tot en met zon
dag 11-18 uur.
AMSTERDAM: Christie's be
gint zijn 22 geprogrammeerde
veilingen op 30 augustus met 350
schilderijen, aquarellen en teke
ningen; een soort grabbelton
waarin bekende namen met lage
inzet. Onder 1000,- tref je de
schilderende pastoor Jean
Adams, Raoul Hynckes, tien
schilderijen van Willem Knip,
Willem van Konijnenburg, een
Mesdag, een Opsomer, Jeanne
Bieruma Oosting, Betsy Osieck,
Anton Pieck, e.a. Wat duurder
Sluyters, Israels, Mauve, Leic-
kert, Neuhuys e.a. Kijken: 25, 26,
28,29 augustus 10-16 uur.
DEN BOSCH: Het Kruithuis
brengt tot 4 september 'De selec
tie'. Vier Bossche kunstenaars,
die allen werken in een voorma
lige sigarenfabriek in deze stad
kregen elk een eigen ruimte in dit
Museum voor Hedendaagse
Kunst. De uit Breda komende
Margriet Kemper zegt overigens
dat ze er niet van houdt dat haar
werk in de schijnwerpers gezet
wordt. Strijklicht. Toon Laurense
wil verbeelden wat bijna on-ver-
beeldbaar is: ruimte en tijd. Peter
Koene jongleert met illusie en
werkelijkheid en Fieke Terstegge
houdt van het grillige directe
schilderen. Open: dinsdag tot en
met zondag 11 (zo 13)-17 uur.
fr
uit een psychologische inte
resse voor mensen.
Bij Jevel is met name het
grafische werk van Nicole de
Vet dat om aandacht vraagt.
En dan te lezen in het bijlig
gende dagboek, dat de oplei
ding grafiek niet stimuleert,
niet begeleidt omdat het vrije
schilderen prioriteit krijgt. St.
Joost in Breda kan dus nooit
verdwijnen terwille van 'Til
burg'. Haar etsen verraden
overigens het schilderen. Er
hangen enkele series, waarop
verschillende technische sta
ten (zwart-wit, kleur, blind
druk e.d.) laten zien dat ze se
rieus en met succes ermee be
zig is. Ed van Gennip maakt
foto's; aardig gevonden mon
tages met perspectief-ver
trekkende taferelen, djfe ech-
ter slordig zijn afgewerkt.
Van Saskia de Frei hangen er
paneeltjes met wat ikoon-ach-
tige effecten; leuk maar het
hobby-achtige ontneemt er
spanning aan.
Het is leuk dat galeries sa
men een projekt als dit orga
niseren. Maar als de openings
tijden niet op elkaar zijn afge
stemd wordt het de bezoekers
wel moeilijk gemaakt. Zo
bleef ik op zaterdagmiddag
steken voor de etalage van ga
lerie W125. Wat ik daarin zag
liggen aan werk van Vervoort
gaf me een spijtig gevoel de
deur gesloten te vinden. De
frêle-achtige keramisch ob
jecten met hier en daar toe
voegingen in metaal leken me
veelbelovend.