Forum en KRO brengen samen opera op de tv lNGELIQUE cremers zoekt het nu bij de tv IINVELD - Angeli- ye Cremers (22) is aar wat blij dat ze nds afgelopen week- nde geen Miss Hol- nd meer is. De Schin- eldse schone had meer i genoeg van de titel. zegt dat ze er meer ;ld aan kwijtraakte i verdiende. iitgebuit Geen spijt Bekend DONDERDAG 25 AUGUSTUS 1988 Het nieuwe Pictura Grote spanning Promotie uitleen EXPOSITIES Kunstpark Tehatex Rock 'n' roll is nu niet meer dan een Jethode om je frisdrank aan te prij- zen Frank Zappa, popmuzikant DE STEÜ iss-titel leverde niets op irJoCortenraedt haar Duitse manager i vriend werkt Angelique aan een carrière als lentatrice en fotomodel, rijl ze ook contacten t met diverse televisie- btions. zakelijk ingestelde schoon- iskoningin bleek vorig jaar hniet goed genoeg opgelet te ;bben toen ze het contract te- inde vóór de Miss Holland- ikiezing. „Het bleek dat sar 25 procent van alle ver- len voor mij waren, en dat i dan ook nog eens bruto, aar moest nog het loon van de lager en allerlei andere bu- aukosten vanaf." ïgelique Cremers vindt dat r eens verteld moet worden lede meisjes die meedoen aan Miss Holland-verkiezing Igebuit wordea Althans door i huidige organisatie van me- r Frans Verlinden uit Am- „Het is best leuk om te doen aan miss-verkie- igen, maar dan moeten die sor professionele en vooral Mwbare mensen georgani- i worden. Dat kan ik van erlinden niet zeggea In het e half jaar van de titelpe- ode heb ik veel gewerkt, Angelique Cremers wordt als Miss Holland 1987 gekust door nummer twee en drie. „Het is allemaal doorgestoken kaart". - FOTO ANP maar nauwelijks wat verdiend. Ik moest zelfs nog een rekening aan hém betalen. Afgelopen zaterdag heb ik in Amsterdam de kroon overge dragen aan mijn opvolgster. Dat moest ik wel, anders kreeg ik mijn benzinegeld van 5.000 gulden over de afgelopen maanden ook niet uitbetaald. Maar die Verlinden is nog niet van me af. Ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat hem de rechten voor de Miss Holland- verkiezing ontnomen worden. Ik doe het voor die andere meisjes, want ik gun niemand dat ze zo voor de gek gehouden worden." De Limburgse is ervan over tuigd dat zaterdag al vóór de verkiezing beslist wie er zou gaan winnen: „Het is allemaal doorgestoken kaart." De telefoon rinkelt voortdu- heeft, gun ik andere meisjes rend in haar huis in Schinveld. niet." Niet alleen mensen die een klus voor haar hebben als fotomo del, maar ook mensen die haar willen ondersteunen in haar strijd tegen organisator Ver linden. Ze overweegt juridische stappen. „Ik wil ervoor vechten om dit onrecht ongedaan te krijgen. Wat hij mij geflikt Wat de Schinveldse vooral irri teert is dat de winnares volgens het contract veel vrijheid wordt ontnomen, waar niets te genover staat. Toch heeft ze geen spijt van het meedoen. „Door die titel heb ik bekend heid gekregen en dat kan ik nu goed gebruiken. Ik heb de laat ste maanden veel werk gekre gen als fotomodel en presenta trice, zowel in Duitsland als in Nederland." Haar manager heeft haar in middels ook in contact ge bracht met de Duitse televisie in Bremen. „Daar heb ik al een aanbieding gekregen voor het presenteren van een program ma, maar dat betekent dat ik een week per maand weg ben. Dat is wat veel. Ik probeer het eerst bij de Nederlandse televi sie, waar ik inmiddels ook con tacten heb." Het bureau van Angelique ligt vol met papieren, visite kaartjes en folders. Foto's van haar voor nieuwe auto's of voor haarproducten. Of ze ook het meer gedurfde werk zal aanne men, weet de Schinveldse nog niet. Ze sluit het niet uit maar 'dan moet het al héél mooi ge fotografeerd worden'. Aanbie dingen uit die hoek houdt ze op dit moment nog in overweging. Verbitterd is ze niet, zo zegt ze zelf, maar na een jaar Miss Holland zijn een paar dromen in ieder geval verstoord. „Daar heb ik van geleerd en kijk nu. verder. Ik heb een boel mensen leren kennen en daar kan ik mijn voordeel mee doen. Naast mijn kapsalon wil ik in dit genre blijven werken. Ik hou ervan om bekend te zijn." De heer Verlinden wil nau welijks wat kwijt over Angeli que Cremers. Hij zegt blij te zijn van haar af te zijn omdat ze een slechte miss zou zijn ge weest. Over de financiële kant zegt hij zich van geen uitbui ting bewust te zija Dat een Miss Holland minder verdient dan een vergelijkbare miss in het buitenland, vindt hij lo gisch omdat Nederland ook een stuk kleiner is dan bijvoor beeld Duitsland. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De KRO en Forum gaan enkele jaren samenwerken. De omroep brengt werken, uitgevoerd door de twee poten van Forum: Fo rum Filharmonisch en Opera Forum, op de tele visie en de radio. De uitzendingen zijn bij voorkeur rechtstreeks. De KRO heeft bepaalde technische eisen en ook de regis seurs zullen enkele voorwaarden stellen, maar in het algemeen zal het toch gaan om zaalregistraties waar bij Forum niet al te zeer beteugeld wordt. De eerste gemeenschappelijke uitzending vindt plaats op 9 september, de negende van de negende dus, waarop Forum Filharmonisch in aanwezigheid van koningin Beatrix en prins Claus in het splinternieuwe Muziekcentrum te Enschede onder leiding van Wolde- mar Nelsson de Negende Symfonie van Beethoven zal uitvoeren. Hieraan werken ook mee Roberta Alexan der, Carolyn Watkinson en het versterkte Forum Ope ra-koor. Het concert komt gelijktijdig op Nederland 1 en Radio 4 (stereo) van 20.17 uur tot 21.30 uur. Op stapel staan verder uitzendingen van de premiè res van de opera's 'Rigoletto' (Verdi) op 11 november en van 'Die Verkaufte Braut' (Smetana) op 10 maart. Voorts wordt op Tweede Paasdag Rossini's 'L'Italiana in Algéri' gebracht die begin dit jaar werd opgeno men. De KRO-radio zendt op 28 januari de première uit van 'Die Entführung aus dem Serail' van Mozart en op nader te bepalen datums reportages van 'zitre- petities' van Beethovens 'Fidelio' en Puccini's 'La Bo hème.' Voorlopig zal de combinatie alleen maar populaire toppers als bovenvermelde uitzenden, omdat de KRO de eerste jaren, aldus tv-directeur Gerard Hulshof, zich toch verzekerd wil weten van een behoorlijk groot publiek. Nederland is bepaald geen operaland. Na turven bleek dat in Italië in 1985 er 22 opera's op de televisie kwamen, in West-Duitsland 13, in België 5 en in Nederland slechts 1. Tussen 1980 en 1985 werden er in ons land maar 10 opera's op de buis gebracht en dat is een schrale oogst. Bovendien werd er amper naar gekeken. Ongeveer 300.000 gingen er voor zitten. Verdi, Mozart en Puccini vormen de top drie. Als Forum wat experimenteier werk wil brengen, zal het gezelschap dit voorlopig al leen moeten doen. Dan trekt de KRO zich terug. Anderzijds is Forum bij monde van directeur Peter Westerhout toch heel tevreden over het akkoord, want televisie-uitzendingen verlagen de drempel van de schouwburg en ervaringen wijzen uit, dat een land, dat regelmatig theater- en muziekstukken op het scherm brengt, ook de zalen voller maakt. Hulshof: „Door systematisch samenwerken met Fo rum kan de vicieuze cirkel doorbroken worden. Dan zal opera geen incident meer zijn op de televisie dat men beter kan overslaan. We hebben niet de illusie dat we een groot publiek gaan bedienen. We denken wel dat we de niet zo kleine schare liefhebbers een groot plezier kunnen doen." Zijn radio-collega Cees Brinkhuizen is iets positie ver. Brinkhuizen constateert een opleving voor de opera. En de radio heeft in de afgelopen dertig jaar toch maar liefst tachtig opera's ten gehore gebracht. „Het radioprogramma 'KRO-Klassiek op de maan dagmiddag' met veel opera mag elke week op 120.000 luisteraars rekenen. De vraag naar opera is in Neder land veel groter dan het aanbod. En daarin ligt een extra taak voor de omroepen. De samenwerking met Forum heeft de basis gelegd voor nieuwe ideeën en mogelijkheden. Zo kan de KRO-radio straks een rol gan spelen in de uitbouw van de door Forum gestarte Janécek-cyclus en kan Forum van zijn kant een bij drage leveren aan onze Mascagni-cyclus of aan de Vredenburg-serie. Ook biedt de samenwerking we derzijds nieuwe mogelijkheden voor de programme ring in het Mozart-jaar 1991." 1 De vierde dimensie. Pictura, Voorstraat 190-192, Dordrecht. Open: dinsdag tot en met zon- dag van 14-17 uur. 'Het Teekengenootschap Pictura' in Dordrecht is het oudste van Nederland (1774). Zijn 18e eeuwse pand, waarin ook nu nog Dordtse creatieve activiteiten plaatsvinden via ateliers, werkplaatsen en ex posities, is enkele jaren geslo ten geweest voor restauratie. Afgelopen weekend werd het heropend Wezenlijk is aan het historische gebouw niet veel veranderd, maar het is weer heel, zit fris in de verf en kent enkele nieuwe technische accommodaties zoals een bar. Er zijn zes kunstenaars uit- jenodigd om deze heropening te accentueren met een expo sitie: 'De vierde dimensie'. Wat me bevreemdt is dat er ogenschijnlijk geen enkele sa menhang is met wat Pictura was en wil zija Elders, op vier andere plaatsen in de stad zijn er exposities met historisch werk van Picturaleden. Het njkt erop dat de huidige be leidsmakers dat te kneuterig vnden. Ze hebben enkele geijkte 'namen' van elders tonnen gehaald. Samen wijzen °P een trend van anti kunst; afzonderlijk komen ze •net uit de verf (al is er van verf geen sprake). Er wordt gelonkt met Henk visch, die Nederland momen teel vertegenwoordigt op de mennale van Venetië. Maar met één werk (wiel met lamp je) weet je niets van hem. Jan van Munster heeft twee ener- gieringen aan de muur gehan gen, die slechts een facet van njn werk laten zien. Meer aandacht krijgt Hans Citroen, me met de zaag als uitgangs punt persiflerende objecten maakte in relatie met de nmntelijke ordening. Een an- vTu grap m 6611 Bos-atlas als globe' met de opmerking dat i aarde dan toch maar plat „Tt'lur van der Hoek hing oan berg aan de wand en zette ai? in de zaal, die het s decorstukken voör een mÜri zu"en doen. De ste werkstukken op de ex positie bestaan uit litho's van commissielid Carla Kaper; wat onduidelijke-, trendma tige krabbels. We zijn be nieuwd naar het expositie-be- leid in het nieuwe Pictura. HE Ella Joosten, schilderijen, tekeningen en werk op papier; Kees Verbeek, beelden. Ar- tangel, Stationsweg 12, Breda. Open: donderdag tot en met zondag 13-17.30 uur. Tot 5 sep tember. Na de goede openingsexpo sitie, lijkt Artangel op basis van kwaliteit zijn bestaan toekomst-garant te maken met deze tentoonstelling. Ellen Joosten neemt de actuele-, technische wereld als uit gangspunt, terwijl ook haar presentatie het 'brutale' heeft van onze zichzelf afficherende maatschappij. Ze schildert en tekent driftig en voortvarend; probeert haar lijnen, vlakken en kleuren te vangen in ratio neel gekleurde schema's. Daarbij ontstaat er toch meestal een mooie balans tus sen het impulsieve en het overdachte. Zo hier en daar herken je nog wel het technische aan grijpingspunt (bv een boor machine), maar dat lost zich min of meer op in een esthe tisch spel, waarin de roman tiek het van de dorre techniek wint. Haar grote schilderijen (met papier geplakt op linnen) hebben een nadrukkelijke monumentale aanwezigheid; haar kleiner tekenwerk bezit meer van de intieme worste ling, die af en toe blijft steken in onmacht. Merkwaardig zijn de met uiterste preciesie vervaar digde beelden door Kees Ver Het gerestaureerde pand van Pictura. beek. Met name zijn monu mentale tekens in hardsteen, die van zeer contrasterende metalen buizen en andere technische vormen voorzien zijn, staan onder een grote spanning. Merkwaardige schoonheid, die niet alleen te maken heeft met de vorm sèc, maar ook met de kijker die op scherp gesteld wordt. Verder heeft hij er een aantal metalen kistjes neergezet met een kwasi natuurkundig-weten schappelijke inhoud. Goed ge maakt en waarschijnlijk in spirerend voor de verzame laar. Artangel brengt hier, vol gens opzet, twee jonge en veelbelovende kunstenaars. Gaan kijken. HE Kunstuitleen Tilburg. Ex positieruimten Schouwburg Tilburg. Open: maandag tot en met zaterdag 11-18 uur en 19-21.30 uur; zondag van 12-17 uur. Tot 16 oktober. In een aantal wisselexposi ties laat de kunstuitleen Til burg zien wat er te lenen valt. Er zijn ook in onze regio lang zamerhand heel wat instan ties waarbij artistiek goed te huur is. Ieder bureau heeft zijn eigen ingekleurde collec tie. Tilburg heeft er een extra bij. De fotograaf Mare Mild- ner maakte zes lenersportret ten. Het betreft een pop-con sulent, een leraar Nederlands, een zwem-lerares, een student en een architect. Teksten uit interviews met hen zijn bijge voegd. 'De jus in je leven'. etcetera - Dus zes promoto ren! Kijk je naar wat er op dit moment naar buiten gepre senteerd wordt, dan valt het in Tilburg op dat het vooral gaat om garantienamen en veel minder om jonge kunste naars uit de eigen regio. Mo- lin, Lataster, Lucebert, Ar mando, Gubbels, Van Amstel, Henneman, Spermon e.d. Dat betekent dat het hier vooral gaat om grafiek (de laatste tijd minder in trek). Maar toch ook wel om namen als Voor- mey, Van der Linden, Nele mans en Van Erven. Het aan bod-spectrum van Tilburg is breed. De presentatie is duide lijk. Bij de werken hangen kaarten met mededelingen als 'ƒ2,40 per maand'. Kunst: geen t Ella Joosten: Master Cryptography Key Five ge mengde techniek op linnen 1988; 200x150 cm - bij Artan gel). geld, op deze manier. Ga eens kijken bij een uitleen. Tilburg is een goede, maar mogelijk is er een dichterbij. HE Galerie Artikel, Wilhelmi- napark 38, Tilburg: Annie van Buul, Monique Herman en Winston Hobstaken. Open: woensdag tot en met zaterdag 12-17.30 uur. Jevel, Wilhelmi- napark 7, Tilburg: Saskia de Frei, Ed van Gennip en Nicole de Vet; open: werkdagen 9-18 uur; Galerie W 125, Wilhelmi- napark 125, Tilburg: Angeli que Dieteren, Carmen Haags man, Marian Janssen, Eric Maas en Hanneke Vervoort. Open: donderdag 17-21 en vrijdag en zondag 13-18 uur. Tot 7 september. Het Wilhelminapark in Til burg wordt omzoomd door vier galeries. Drie ervan bren gen nu afgestudeerden van de Tehatex-opleiding; faculteit educatieve opleidingen van de universiteit van Brabant. Het was heel genoeglijk ernaar te kijken. Bij Artikel wordt je opgewacht door een wat olijke Winston Hobstaken, die schil derend en plakkend de con sumptiemaatschappij illu stratief op de hakken neemt; vooral het Belgische bier heeft zijn aandacht. Veel ingetogener en knap per is het werk van Anne van Buul, die in sober-kleurige vlakken haar dromerige figu ren mooi in het vlak zet om met kinderlijke meewarigheid aandacht te vragea Het werk van Monique Herman zit ook in deze sfeer, maar zij ver werkt méér schilderend een belangrijk deel van de kunst geschiedenis eigenzinnig van- GENT: Luciano Fabro uit Mi laan koos uit Gentse privé-collec- ties en stelde er een expositie mee samen in het Museum van He dendaagse Kunst Deze tentoon stelling staat haaks op de Cham- bres d'Amis uit 1986. EINDHOVEN: Op 4 september om 15 uur gaat in het Van Abbe- museum een tentoonstelling open met tien beelden die de bekende Amerikaan Richard Serra maakte voor dit museum. Twee jaar geleden werd hij uitgenodigd een speciala installatie te maken voor de tien zalen van de oud bouw. Hij doet dat met platte rechthoekige staalplaten van maximaal 3,5 x 10 meter die door een bestaande sleuf in de buiten muur naar binnen kunnen. Op 11 september om 14 uur zal Serra een lezing over zijn werk houden in het museum. ROTTERDAM: In het Histo risch Museum, Korte Hoogstraat 31, heeft Atlas van Stolk een aar dige tentoonstelling ingericht ter gelegenheid van de Willem ni- herdenking. De kunstenaar Ro- meyn de Hooghe (1645-1708) maakte als trouw aanhanger van deze vorst talrijke met de hand ingekleurde etsen, die je kunt zien als propagandamateriaal uit die tijd. Met zijn barokke idealise rende stijl maakte hij van Willem Hl een Romeinse krijgsheld of omringde hem met allerlei allego rische figuren. De prenten hebben onder meer als thema's de tocht naar Chataham, de Vrede van Breda, vertrek uit Hellevoetsluis, het Hoog- en Lagerhuys in Enge land e.d. Tot 7 november. DORDRECHT: Zaterdag 3 sep tember wordt in het achttiende eeuwse pakhuis Stockholm aan de Wolwevershaven 30 de ten toonstelling 'De mannen houden huis' geopend. Loek van Beers, Marcel van der Heijden, Bas Kwakman en Hennie Spermon, samen een jonge kunstenaars groep uit Tilburg ('De mannen'), leggen daarbij de nadruk op het alledaagse en clichématige. Ver trekpunt zijn een woonkamer, keuken en speel- en slaapkamer, waarmee de mannen met hun kunstwerken spelen. Tot 25 sep tember woensdag tot en met zon dag 11-18 uur. AMSTERDAM: Christie's be gint zijn 22 geprogrammeerde veilingen op 30 augustus met 350 schilderijen, aquarellen en teke ningen; een soort grabbelton waarin bekende namen met lage inzet. Onder 1000,- tref je de schilderende pastoor Jean Adams, Raoul Hynckes, tien schilderijen van Willem Knip, Willem van Konijnenburg, een Mesdag, een Opsomer, Jeanne Bieruma Oosting, Betsy Osieck, Anton Pieck, e.a. Wat duurder Sluyters, Israels, Mauve, Leic- kert, Neuhuys e.a. Kijken: 25, 26, 28,29 augustus 10-16 uur. DEN BOSCH: Het Kruithuis brengt tot 4 september 'De selec tie'. Vier Bossche kunstenaars, die allen werken in een voorma lige sigarenfabriek in deze stad kregen elk een eigen ruimte in dit Museum voor Hedendaagse Kunst. De uit Breda komende Margriet Kemper zegt overigens dat ze er niet van houdt dat haar werk in de schijnwerpers gezet wordt. Strijklicht. Toon Laurense wil verbeelden wat bijna on-ver- beeldbaar is: ruimte en tijd. Peter Koene jongleert met illusie en werkelijkheid en Fieke Terstegge houdt van het grillige directe schilderen. Open: dinsdag tot en met zondag 11 (zo 13)-17 uur. fr uit een psychologische inte resse voor mensen. Bij Jevel is met name het grafische werk van Nicole de Vet dat om aandacht vraagt. En dan te lezen in het bijlig gende dagboek, dat de oplei ding grafiek niet stimuleert, niet begeleidt omdat het vrije schilderen prioriteit krijgt. St. Joost in Breda kan dus nooit verdwijnen terwille van 'Til burg'. Haar etsen verraden overigens het schilderen. Er hangen enkele series, waarop verschillende technische sta ten (zwart-wit, kleur, blind druk e.d.) laten zien dat ze se rieus en met succes ermee be zig is. Ed van Gennip maakt foto's; aardig gevonden mon tages met perspectief-ver trekkende taferelen, djfe ech- ter slordig zijn afgewerkt. Van Saskia de Frei hangen er paneeltjes met wat ikoon-ach- tige effecten; leuk maar het hobby-achtige ontneemt er spanning aan. Het is leuk dat galeries sa men een projekt als dit orga niseren. Maar als de openings tijden niet op elkaar zijn afge stemd wordt het de bezoekers wel moeilijk gemaakt. Zo bleef ik op zaterdagmiddag steken voor de etalage van ga lerie W125. Wat ik daarin zag liggen aan werk van Vervoort gaf me een spijtig gevoel de deur gesloten te vinden. De frêle-achtige keramisch ob jecten met hier en daar toe voegingen in metaal leken me veelbelovend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21