26 t/m 29 AUGUSTUS n s Vijftig artistieke koninkrijkjes Utrecht is klaar voor oude muziek THÉRÈSE LEGIERSE BEDACHT VLAGGENPROJEKT OP NEELTJE JANS "f «V v Geen zouteloze kost, maar gepeperde muziek ELEN DE TOCHTEN Regisseur Schelfhout overleden 63 WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1988 Omroepen bescheiden op Firato ROTTERDAM - Thérèse Legierse zag gisteren op werkeiland Neeltje jans haar droom werkelijkheid worden, nadat minister Smit-Kroes haar internationale vlaggenprojekt zijn wereldpremière gaf. „De vlag intrigeerde me allang. Twee jaar geleden kreeg ik het idee om er een openluchttentoonstelling mee te maken." Sponsors Vakwerk Gesigneerd Gevoelig FESTIVAL TREKT STEEDS MEER MENSEN Burdon Kylie Minogue Europe "Pop voor bejaarden Opera svlaamse Koerier. A59 SwVavv/A'V.''' eft6 -,\tav 35.- Bezoek DUSSELDORF- winkelstad Tocht naat 't SAUERLAND (Duitsl.) incl. diner Bedevaart naar O.L. Vrouw van nil BANNEUX Oil." Bezoek aan OOGST-FRUIT corso in Tiel «r incl. diner en tribuneplaatsen Du." Geleide rondrit door natuurgebied „De Hoge Venen" incl. koffie, lunch, diner en entree Tocht door Eifelgebergte en Monschau incl. koffietafel, diner 87.50 70.- Heikant, Axel, Terneuzen, Zaamslag, Terhole, Hulst, Kapellebrug Tel. 01140-12662 TOUZÓ van 09.00-20.00 uur ijk in. -esteken één vakje benutten, van de advertentie wordt in een groter egin daarom de advertentie met het belangrijkste teksten kort en bondig. Uw telefoonnummer in de advertentie op. lageert men gemakkelijk en snel. it u AAN DE ZIJKANT HET BEDRAG moet betalen. Voor toezending van brieven dient u f 3,50 extra te betalen. Als ng kunt u een groene betaalcheque of een rt (dus géén giro- of bankoverschrijving) it-contante betaling ontvangt u een waarvoor wij u echter f 4,- sten in rekening moeten brengen. plaatsing aan Dagblad De Stem, 00 MB Breda. advertenties, of inleveren op onze kantoren. Prijs incl. 6% BTW f 6,07 f 8,09 f 10,11 f 12,13 f 14,15 f 16,17 o T2 AMSTERDAM/HILVERSUM - Jagers op omroepstic- kers en -posters zullen de komende Firato meer hun best moeten doen dan vroeger. Mede door de splitsing van NOS en NOB is de omroep op deze Firato, die vrij dag in de Amsterdamse RAI van start gaat en tot en met 4 september duurt, bescheiden vertegenwoordigd. De nadruk ligt meer op het geven van voorlichting. De TROS en de VARA hebben elk een eigen paviljoen. Zowel NOS als NOB zijn vertegenwoordigd en boven dien is er een eigen stand van de Wereldomroep, het Omroepmuseum en de Nozema, de zenderparkbeheer der. AVRO en Veronica verzorgen om beurten op televi sie een 'Firato-Journaal'. De VARA-radio presenteert ruim 180 uur vanaf de Firato. poor Henk Egbers Ze vond vijftig kunstenaars uit de hele wereld, van bekend tot beroemd, bereid om hun artistieke droom om te zetten in een vlag. Het werd een miljoenenprojekt dat over de wereld zal reizen. Thérèse, die enkele dagen in de week de ge meente Breda adviseert bij de beeldende vorm geving van de stad en in Utrecht kunstmanage- ment doceert, fladdert op en neer tussen haar flats in Rotterdam en Brussel. „Ik heb ooit een wapperend schilderij willen maken. De dubbel zijdigheid van de vlag, de twee-dimensionaliteit die door het wapperen drie dimensionaal wordt, hield me bezig. Met dat gegeven wilde ik een expositie maken, die een stadsbeeld op haar eigen wijze zou beïnvloeden; een tentoonstelling gemaakt door mensen die niet in een museum werken. De talrijke beeldenroutes die we overal zien, worden meestal bedacht door mensen met een museale instelling. Ik heb het samen met Peter van Beveren uitgevoerd, vanwege zijn grote, gedocumenteerde kennis van de kunst wereld." Het plan kreeg als titel 'Gran Pavese', naar het jaarlijkse vlaggenfeest in Venetië. Het woord 'pavoiseren' (met vlaggen versieren of tooien) is ook hier - zeker in havenkringen - be kend. Vlaggen, wind, water... Rotterdam lag voor de hand. Thérèse zag haar vlaggenfeest dan ook als onderdeel van de huidige manifes tatie 'Rotterdam 88, de stad als podium'. Dat dit idee hier niet gerealiseerd werd, maar vervan gen door de geijkte beeldenroute, duidt ze euphemistisch met het woord 'misverstanden'. Zeeland met zijn werkeiland Neeltje Jans (de medewerkers verspreken zich iedere keer met 'Neeltje Kroes', die het projekt aan de wind gaf) werd tot 2 september een goed alternatief. Op 10 september wapperen de vlaggen in Antwerpen (bij het Museum voor Hedendaagse Kunst) en Frankfurt (Museumufer). Onderhandelingen zijn gaande met andere Europese landen, met Japan, Australië en de Verenigde Staten. Thérèse en Peter begonnen te bellen met tal rijke prominente kunstenaars over de hele we reld. Niet alleen was een onvoorstelbare hoge telefoonrekening het gevolg, maar ook een posi tieve intentieverklaring van bijna alle ge vraagde kunstenaars. Deze was weer nodig om ■v X 7. h ■- M 1% f f 1 T V. I) M -X 4 V M" - V» til II J V 1 8 u-w V V V. 1 y> D 1 1 d I 7- J ¥- w ■Q r {f, vl B f x c 01 o V i f m •7 Vfï 1 M V) N P 1 s m X. Ti Thérèse Legierse: van vlaggen bezeten. - FOTO DE STEM JOHANVANGURP sponsors te vinden. Als startkapitaal was een miljoen nodig. Het pr-bureau Winkelmann Van Hessen in Den Haag bleek bereid de onder neming voor te financieren. De kunstenaar werd gevraagd een ontwerp van minimaal 40x60 centimeter te maken, waarvan een vlag van 200x300 centimeter ge maakt zou kunnen worden via de zeefdruktech niek. Als motief werd opgegeven: maak een vlag van je eigen spirituele koninkrijk... Of met andere woorden: neem je normale werk als uit gangspunt en maak via deze vlag duidelijk waarmee je bezig bent. De iconografie van de vlag, die normaal staat voor de identiteit van een volk, vereniging of andere collectiviteiten, zou een beeld moeten geven van de identiteit van de kunstenaar. Nicola de Maria uit Turijn heeft letterlijk zijn koninkrijk tot uitdrukking gebracht met zijn.Bandiera del Regno di Fiori (Bloemenrijk). de op-art en de pop-art, de conceptuelen, nieuwe graffiti, constructivisten etc. Het was niet de bedoelingen om stromingen te kaderen, maar wel om reacties vanuit verschillende rich tingen op te roepen", aldus Thérèse Legierse. Onder de deelnemende kunstenaars bevinden zich namen als Acconci, Arakawa, Elvira Bach, Bloom, Boetti, Boezem, Bustemente, Colombo, Darboven, DokOupil, Friedman, Haacke, Ha ring, Van der Heyden, Kosuth, Longo, MacLean, Morellet, Salome, Scholte, Schuil, Tilson, Vau- tier, Vegt, Veneman, Veneman en Weiner. Het maken van vlaggen is vakwerk. Daar zijn enkele bedrijven in Nederland toe in staat. Maar noch de Dokkumer Vlaggen Centrale bv noch Faber Amsterdam bv hadden ooit met kunstenaars gewerkt. Daarom werd de kunste naar Zeger Reijers uit Bergen verzocht bij de produktie te assisteren. Het hele karwei, waar bij iedere firmant 25 ontwerpen uitvoerde, duurde zes maanden. Het was een hels karwei, dat goed voltooid werd. De vlaggen die voor ons liggen tijdens het gesprek vallen op door spran kelende kleuren en diversiteit van beelding. Salome blijkt zijn kenmerkende naakte lijven omgezet te hebben in stars en stripes; Boezem lijkt de Zeeuwse windkracht-acht vertaald te hebben in luchten tegen lucht; Morellet zette een foto van een wapperende vlag op de vlag die gaat wapperen; Gretchen Bender zette de Ame rikaanse vlag via de computer in drie dimensies op het twee dimensionale doek; Hans Haacke legde in de Zuid-Afrikaanse vlag een knoop (zo dat het wapperen onmogelijk wordt) en liet die bevestigen onder de vlag van het ANC; Busta- mente haalde een optische grap uit door het middenstuk van de vlag de hemelkleur (als die tenminste blauw is) te geven; Dokoupil lijkt de Christus-dramatiek met een Slavisch gedreven heid via twee kruizen op het doek gezet te heb ben; Kosuth is als goed conceptualist met een tekst bezig geweest op het dundoek, dat bestaat uit zogeheten spunpolyester; Vautier noemde zijn vlag 'Vive la difference' en liep aanvanke lijk met plannen rond om daarmee te proparen 'Friesland vrij maar richtte zich uiteindelijk op Corsica. Thérèse: „De Maria is een enorm gevoelige kun stenaar. Hij is de enige die geen schriftelijk con tract wilde tekenen. Hij wilde zien met wie hij te maken had, zodat ik naar Turijn ben gereisd. En ik werd geaccepteerdPrecies was hij ook bij het afdrukken met de kleuren. Iedere keer moest het opnieuw. Iedere kunstenaar reageert anders. De een maakt een ontwerp en wil dat dit precies wordt uitgevoerd, een ander zegt tegen me: bedenk jij er maar een aardige kleur bij „We hadden kunstenaars uitgenodigd uit alle leef tij dscategoriën. De oudste is van 1918 (Cop ley), de jongste van 1960. Er zijn artiesten bij uit Alle vlaggen zijn geproduceerd in een oplage van telkens tien, door de kunstenaars persoon lijk gesigneerde, exemplaren. Ze worden te koop aangeboden. De prijzen liggen tussen de twee- en tienduizend gulden per stuk, naarge lang de naam die de kunstenaar heeft. Verder is er een boek gemaakt met de titel Gran Pavese, waarin alle vlaggen in kleur staan afgebeeld en enkele teksten, van onder meer Thérèse Legier se, De Staatsuitgeverij brengt het uit voor 40,-. Vlaggen zijn doorgaans het symbool voor na tionalisme. Vlaggen verdwenen in Nederland uit het maatschappelijke beeld. Kunstenaars uit tien landen brengen ze terug in Zeeland als symbolen van een individualistisch artistiek credo. Gran Pavese is toch méér dan alleen maar een kunstzinnig spel. Door Jan Bik UTRECHT - Liefhebbers van de oude muziek maken zich momenteel op voor wat sommigen ervaren als een uitput tingsslag: het Holland Festival Oude Muziek Utrecht. Het zevende festival op rij al weer in de Domstad, dat tien dagen oude muziek betekent, van de vroege ochtend tot de late avond, op tal van plaatsen. Een festival dat steeds meer bezoekers trekt, van 25.000 in 1982 tot ruim het dubbele aan tal in 1987. Kiezen uit het omvangrijke programma is moeilijk maar onvermijdelijk. Het bevat tingsvermogen van de mens is immers beperkt. En er moet ook tijd zijn voor wat rustpau zes tussen de bedrijven door. Het festival begint vrijdag en eindigt op zondag 4 septem ber. In die tien dagen spelen zich tweehonderd uitermate gevarieerde concerten en an dere evenementen af. Er wordt niet alleen muziek gemaakt. Er zijn lezingen en een forumdiscussie, er zijn workshops en ronde-tafelge sprekken. Er is een oude-mu- ziekmarkt, in beide weekends in Muziekcentrum Vreden- burg, er is een videoclub met een aantal vertoningen, er is een tentoonstelling, gewijd aan de fortepiano. Daarmee zijn we aan een van de thema's van dit zevende Festival Oude Muziek, de for tepiano. Dat instrument uit vroeger dagen, voorloper van de huidige piano, maar meer en meer herontdekt. Er zijn vijf thema's, dit jaar. Muziek uit het Italië van de veertiende eeuw, het werk van Orlandus Lassus, composities uit de tijd van William en Ma ry, muziek van Carl Philipp Emanuel Bach en zijn broers, en, de fortepiano. Er is veel en heel verschil lende muziek te horen, muziek die zes eeuwen omvat. Zo wor den er composities uitgevoerd van Francesco Landini en Ja- copo da Bologna, componisten uit de veertiende eeuw, maar ook werken van Mozart en Beethoven, van Chopin en Door Wim van Leest jr. Bedankt Jan Prinsen uit Breda. Jouw ingezonden brief van afgelopen zater dag heeft mijn vader ein delijk eens aan het denken gezet. Ik loop al jaren te gen hem te kankeren dat hij te oud is voor dit werk. Hij heeft zich nog niet he lemaal gewonnen gegeven, maar vandaag mag ik van hem de plaatjes bespreken. Daarom dit keer geen zwaarwichtig gezever, maar gewoon wat babbels over lekkere muziek. Laten we dit rubriekje eerst maar eens wat rondingen ge ven met Salt 'n' Pepa. Die nieuwe elpee 'A salt with a deadly pepa' is onwijs goed. Natuurlijk staat 'Push it' er op. Dat is mijn favoriete num mer. Ik zet het altijd op als ik voor de spiegel puistjes sta uit re knijpen. Mijn ma zegt dat ik daar acné van kan krijgen, maar daar geloof ik niks van. Nee, als ik naar Salt 'n' Pepa luister gaat er bij mij heel iets anders groeien, als je voelt Wat ik bedoel. Ik kan tegen een stoofje, maar drie van die meiden is natuurlijk 'absolutely brill'. Ik hoop dat ze gauw weer bij Countdown te zien zullen zijn. Hopelijk stelt dat domme mokkel dan geen vragen, maar laat ze de cameraman het werk doen. 'A salt with a deadly pepa' is rap, rapper, rapst. Ik kan het zo nu en dan amper bijbe nen, dat swingende ritme. En dan die teksten. Die meiden nemen geen blad voor de mond, dat zou veel te veel hinderen. Ooh baby baby, baby baby... wat een plaat. Je zou hem alleen om de hoes al kopen. Wat zeg je pa, monotone dreunen? Man lui niet, dit is funky, this is bad. Geen zou teloze kost, maar gepeperde muziek. Ik geef - hier vijf sterren voor en ik denk dat ik zelf ook maar eens een rap-plaat ga maken. Ik doe dat in het Ne derlands en de tekst heb ik al zo'n beetje: Mijn vader is een oude lul-hij valt me lastig met flauwekul- met muziek is ie allang niet meer in touch-hij houdt van platen waarvan ik kots-hij zegt soms: jongen, luister hier eens naar-dan zeg ik: pa ben je raar-ik kijk wel uit en ik weet wel beter-jouw muziek swingt voor nog geen meter- je bent ouderwets, het bewijs, PfP f PR AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST hier lig 't-je bent een oude zak, do you dig it. Mijn vader maakt er altijd een gewoonte van om jonge veelbelovende groepen of ar tiesten af te zeiken. Laat ik de rollen eens omdraaien. Ik kan dat ook met oude groepen of artiesten. Neem nou zo iemand als Eric Burdon. In het archief van mijn vader kwam ik ver geelde knipsels tegen, waarin stond dat die Burdon ooit zan ger was bij de Animals. Was dat een voorloper van de Be- asty Boys? Nee hoor, het was Pe agenda voor de komende we- en ziet er als volgt uit: lroa Maiden, Helloween, Kiss, Anthrax en David Lee Roth, 4 september in Tilburg (Willem II- stadion) 5"?^ Springsteen, Sting, Peter Arabriel' Tracy Chapman, Yous- n Dour e.v.a., 4 september op amnesty International Festival val Kaarten voor dit festi- al en voor eventuele busreizen kunnen worden besteld bij Tic kets Nijmegen op het nummer 080-227125. Freddie Fingers Lee, 28 augustus in Hilvarenbeek (Bikse Fiste) Gill Scott Heron, 16 september in Tilburg (Noorderligt) Living Colour, Derek B., Soup Dragons, Chaba Fadela, Fishbone e.a., 4 september in Rotterdam (Zuiderpark) Henry Rollins, 20 september in Den Bosch (Willem II) Style Council, 19 september in Rotterdam (Ahoy) Eddy Grant, 24 september in Am sterdam (Paradiso) Van morrison en Chieftains, 30 september in Eindhoven (Evene mentenhal), 4 oktober in Rotter dam (Doelen) Robert Palmer, 3 oktober in Den Haag (Congresgebouw) Level 42,4 en 5 oktober in Rotter dam (Ahoy) Siouxie and the Banshees, 6 okto ber in Utrecht (Vredenburg) Run DMC, 13 oktober in Amster dam (Edenhal) Huey Lewis and the News, 15 ok tober in Rotterdam (Ahoy) Earth, Wind Fire, 19 oktober in Rotterdam (Ahoy) A-Ha, 20 oktober in Rotterdam (Ahoy) Everly Brothers, 29 oktober in Rotterdam (Ahoy) en 3 november in Den Bosch (Maaspoort) een prehistorisch bandje dat zijn grootste succes te danken had aan het nummer 'The house of the rising sun'. Dat ging ondermeer over het ver kopen van een nieuwe spij kerbroek door een goklustige moeder en daar deed die Bur don heel zielig over. Kun je je iets duffers voorstellen? Later schijnt die Burdon ook nog de groep Eric Burdon Declares War gehad te hebben. Dat-ie in de war was geloof ik graag. Goed, die oude man van Burdon heeft dus een plaat gemaakt die 'I used to be an animal' heet. Foute titel, me neer Burdon. Want daaruit maak ik op dat u tegenwoor dig braaf bent en aan brave mensen hebben wij geen be hoefte. Op de hoes staat Bur don tegen een muur waarop in hopeloos ouderwetse graf fiti geschreven staat: I used to be an animal but i'm alright now. Hoezo alright, niks al right. De muziek op de plaat is te duf voor woorden. Het is net of je een slappe versie van Bruce Springsteen hoort of die eigenlijk ook al niet meer kunnende Huey Lewis. Ja hoor pa, je mag best die animal Burdon opzetten, maar je kunt het beter door een goede preparateur laten doen. Nee, geef me dan maar Kylie Minogue. Goed, ze ziet er dom uit, maar daar voel je dus niks van, op de dansvloer bedoel ik. Kylie, inderdaad jongens, met een K, deed het al lekker met 'I should be so lucky, luc ky, lucky, lucky, lucky' en momenteel laat ze met 'The loco-motion' horen wat ene Little Eva destijds met dat nummer allemaal had kun nen doen als ze niet in zo'n duf tijdperk had geleefd. Kylie!!! De nummers zijn terug te vinden op de elpee 'Kylie' en die plaat is geproduceerd door het wonder-trio Stock, Aitken en Waterman. Zeg ik te veel als ik stel dat die boys het ge luid van de jaren '80 maken? Ik was deze zomer met mijn ouders in Lloret -ja, ik weet het, maar ik had te veel geld uitgegeven aan kleertjes om zelfstandig op vakantie te gaan- en terwijl mijn vader zich in donkere tentjes liet vollopen met sangria, ging ik in de discotheek lekker van wappo, onder andere op de muziek van Kylie. Dit is een nette krant, dus ik moet me inhouden. Hou het er maar op - FOTO CNR dat ik aan Kylie's muziek heel ener-verende herinneringen bewaar. Ik ben het in weinig dingen met mijn vader eens, maar ik kan heel ver met hem mee gaan als hij zegt dat hij hard rock dom vindt. In het geval van Europe ben ik het zelfs helemaal met hem eens. Om de een of andere reden vind ik dat een stel kleffe boys. Ze zijn zogenaamd ruig, maar ik wed dat ze voor de hoesfoto van hun nieuwe elpee 'Out of this world' minstens ander half uur met de krultang in de weer zijn geweest. Van mijn vader hoor ik nog wel eens lovende woorden 3 over pop-recensent Wim j van Leest. Logisch ook; zo- wel mijn pa als de heer Van 1 Leest zijn Zappa-fans. Dat I hebben ze dus gemeen. Wat 1 I ze niet gemeen hebben, is j dat mijn pa zich totaal niet bemoeit met de muziek uit mijn tijd en Van Leest wel. Dat stoort me. Mijn pa heeft j een zoon en zo ook Zappa, f Zou het geen tijd worden 1 dat zoontje Van Leest de ru-, briek van zijn vader over-f neemt? Breda Jan Prinsen Mijn vader heet thuis nog een heleboel oude foto's van Frank Zappa. Die had vroeger ook lang haar, maar dat was tenminste ongewassen en dus echt ruig. Ik weet het niet, te gen Europe heb ik net zo'n weerzin als tegen A-Ha, ook zo'n Scandinavisch bandje. Europe is met iets te veel ouwe-j ongens-knackerbröd, maar dan zogenaamd en overal afgekeken. Als je hier en daar goed luistert, hoor je enge Duitse tonen a la Modern Talking en dat heb ik van kinds af aan het creepieste bandje ever gevonden. 'Out of this world' mag van mij zo omgesmolten worden. Misschien kunnen ze van de vrijkomende gassen haarlak maken of zo. Zo, hiermee ben ik aan het eind van dit rubriekje geko men. Dat stelt dus echt niks voor, pa. Ik snap niet dat jij daar wekelijks een heel pakje zware shag en een halve fles whiskey nodig hebt. By the way, wat doet het bandje met de remix van 'Push it' in jullie slaapkamer? Liszt. Er is werk van in totaal honderd componisten te horen. Het festival werkt vanaf het begin langs drie belangrijke lijnen: kwaliteit, authenticiteit en verbreding van het reper toire. Er komen alleen solisten en ensembles naar Utrecht, die werken met authentieke in strumenten of kopieën daar van. En de verbreding van het re pertoire is elk jaar weer aan zienlijk. Zo'n negentig procent van de muziek, die er wordt ge speeld is bij voorbeeld niet be schikbaar op plaat, cassette of compact-disc. Muziekcentrum Vredenburg is een belangrijk centrum van ac tiviteiten. Daar worden ook de grotere concerten gegeven. Daar is ook vrijdag 26 augustus het openingsconcert door een bekend Frans ensemble, Les Arts Florissants ondef leiding van de Amerikaan William Christie. En daar wordt ook het festi val zondagavond 4 september besloten met een concert door het Nederlands Kamerkoor en The Amsterdam Baroque Or chestra onder leiding van Ton Koopman, een van de steunpi laren van het festival. Er spelen meer bekenden op het festival, solisten en ensem bles. Onder die solisten Stanley Hoogland, Jos van Immerseel, Marjanne Kweksilber, Geof frey Douglas Madge, Bernard Winsemius en stadsbeiaardier Arie Abbenes. Onder die en sembles The Consort of Music- ke, The Hilliard Ensemble, Mu- sica Antiqua Köln en The Tal- lis Scholars. Voor het eerst treden, onder meer, op het festival op solisten als Martine Cahppuis, forte piano, Siebe Henstra, clavi chord, Melvyn Tan, fortepiano, Konrad Hünteler, traverso, en ensembles als The Academy of the Begynhof onder leiding van Roderick Shaw, Ars Italica, Concerto Armonica onder lei ding van Miklós Spanyi en Pe-, ter Szütz, Ensemble dell'' Anima Eterna, onder leiding van Jos van immerseel, The King's Consort onder leiding van Robert King, Pariser Quartett, Rheinische Kantorei onder leiding van Hermann Max, en Pomerium Musices on der leiding van Alexander Blachly. Er is één opera dit jaar, die ge presenteerd wordt in samen werking met de Festwoche der alten Musik in Innsbruck, zon dagmiddag 28 augustus, in de Stadsschouwburg, de opera 'Giasone' van Cavalli. In de voorverkoop zijn al heel wat kaarten gereserveerd. In Muziekcentrum Vredenburg is het forse programmaboek te koop, 184 pagina's dik, voor ƒ10,-. Er is een bescheiden pro- grammafoler, met informatie van uur tot uur. De centrale festivalkassa bevindt zich aan de Mariahoek 6 in Utrecht. Te lefonisch reserveren kan ook, via de nummers 030-312791 en 313279. HILVERSUM (ANP) - Op 44-jarige leeftijd is maan dag AVRO-producer en re gisseur John Schelfhout overleden. Schelfhout was ruim twintig jaar voor de AVRO-televisie werkzaam als regisseur van programma's als Babbelonië, AVRO's Puzzeluur, de Wie- Kent-Kwis en Wie van de Drie. Als producer was hij onder meer verantwoordelijk voor operette-programma's met Marjon Lambriks. Dit is giste ren bekendgemaakt door de AVRO.,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19