MARIJKE BAKKER KWAM NA PIPO NOOIT MEER AAN DE BAK Fotobiënnale Rotterdam etaleert gemanipuleerde realiteiten Danny en Dennie samen op podiuml KRO verbindt zich aan manifestatie Brabant Perspectief DINSDAG 23 AUGUSTUS f IESTEM GIDS Met gemengde gevoelens kijkt Ma rijke Bakker (55) terug naar de tv- serie Pipo de Clown die de Vara tot oktober iedere zondagmiddag her haalt. Aan haar rol als Pipo's echt genote Mammaloe heeft de Maas trichtse actrice weliswaar veel mooie herinneringen overgehouden. PRIMEUR SCHLAGERFESUVAL: GROOTS SPEKTAKEL MET OOG OP 1992 Onafhankelijk NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 Indrukwekkend \jh mis Sihanulïthc. DE STEM Voor altijd Mammaloe Door Raoul van den Booren Maar na dertien jaar opnamen werd Ma rijke zó met Mammaloe vereenzelvigd, dat zij daarna nooit meer als toneelspeel ster aan de bak kwam. Marijke was uiteindelijk gedwongen haar heil verder te zoeken in de bejaardenzorg. De be kende afscheidsgroet van Pipo kreeg voor haar een wrange toevoeging. Dag vogels. Dag bloe men. Dag kinderen. Dag toneelcarrière. „Cor Witschge had het voordeel dat hij als Pipo onherkenbaar geschminckt was," zegt Ma rijke Bakker, twintig jaar nadat zij voor het eerst Pipo's woonwagen schoonschrobde. „Cor heeft daarna nooit problemen gehad met nieuwe rollen. Maar ik moest het met mijn eigen hoofd doen. Als vrouw kun je niet even een snor opplakken of zo. Als je zó lang dezelfde rol heb gespeeld, ben je voor de toneelwereld niet meer bruikbaar. Kijk maar naar Joop Do- derer. Wat heeft die niet voor ellende gehad voordat hij van dat Swiebertje-imago af was?" Marijke Bakker woont drie hoog op een flat in Amsterdam, maar komt nog regelmatig naar haar geboortestad Maastricht waar haar ouders wonen. Uiterlijk is Mammaloe nauwelijks ver anderd. Ze draagt nog steeds het lange haar op gestoken, praat vriendelijk en heeft twinke- „Ik kijk tegen mezelf aan als tegen een vreemde." Marijke op de trappen van de stadswal in haar geboortestad Maastricht. FOTO FRANS WELTERS lende oogjes die samenknijpen als ze lacht. Ma rijke Bakker is alleen twintig jaar ouder ge worden. Verbitterd is ze niet. Hooguit wat teleurge steld, want ze zou graag nog een keer op de planken staan. „Direct na de serie heb ik die vlecht eraf geknipt. Ik wilde helemaal opnieuw beginnen, wilde af van dat imago. Dat is niet gelukt. Nu kan het me niet meer zoveel schelen en heb ik het haar maar weer laten groeien." Marijke Bakker slaagde in 1953 voor haar eindexamen aan de Maastrichtse toneelschool die in dat jaar de eerste lichting van drie stu denten afleverde. De actrice kwam terecht bij verschillende toneelgezelschappen. In 1966 nam zij de rol van Mammaloe over van cabaretière Christel Adelaar die toen zwanger was. De nieuwe Mammaloe was iets zelfstandiger dan de oude, hield zich niet alleen bezig met het poetsen van het woonwageninterieur, maar hielp Pipo ook met het oplossen van problemen. „In Mammaloe zat veel van mezelf. Ik ben zeer op vrijheid gesteld en lijk misschien ook vrien delijk. Toch vond mijn zoon Mammaloe een veel aardiger moeder dan mijlacht ze. Marijke Bakker kon destijds nauwelijks ver moeden dat de rol haar leven zou bepalen, maar uiteindelijk ook haar artistieke zelfmoord zou betekenen. „In het begin noemden ze me de Maagd van Hilversum. Ik denk omdat ik min der erotische uitstraling had dan mijn voor gangster Christel. Maar ik dacht: als je eenmaal een bijnaam hebt in dat wereldje, dat zit je goed. En ik kreeg gelijk. Mijn proeftijd van drie maanden werd verlengd tot twee jaar." Marijke Bakker heeft natuurlijk niet uitslui tend onprettige gevolgen overgehouden aan haar rol. Dozen vol kaarten van kinderen uit het hele land, die Marijke stuk voor stuk zelf beantwoordde, getuigen van een opwindende tijd. „Natuurlijk is het enorm leuk om succes te hebben. Geen zinnig mens zou zo'n rol destijds geweigerd hebben." En succes hadden Pipo en Mammaloe. Sap- perdeflap. Op 17 september is het precies dertig jaar geleden dat schrijver Wim Meuldijk Pipo in het leven riep. De serie heeft daarna, met on derbrekingen, twintig jaar op de televisie gelo pen. Half Nederland is met de bekende karika turen opgegroeid. De dommige, verdraaid pra tende indiaan Kluk Kluk, de hebberige direc teur Dikke Deur, de onhandige bandieten Snuf en Snuifje en natuurlijk de enige échte Pipo met zijn nasale stem. Hun invloed strekte zich zelfs uit tot het dagelijkse taalgebruik. Als Lubbers zegt dat hij het standpunt van de oppositie „van den gekke" vindt, dan heeft hij die uitdrukking overgenomen van de onnozele Kluk Kluk. Mammaloe groeide in die tijd uit tot een soort Nationaal Moedersymbool. Wim Kan onder streepte dat gevoel nog eens in een van zijn con- férrences door Marga Klompé „de Mammaloe van Nederland" te noemen. „De serie had enorme weerklank," herinnert ook Marijke zich nog. „Als ik 's morgens bij de bakker stond werd altijd erover gepraat wat Pipo de avond daar voor weer had gedaan". Pipo de Clown en Mammaloe maakten van hun leven een heerlijk ratjetoe, zo leert ons het lied. Over landelijke wegen trokken ze in hun woonwagen het land door en schiepen zo een zwerverssfeer die bepalend was voor de charme van de serie. Dat terug-naar-de-natuur prin cipe heeft Marijke Bakker ook in haar eigen le ven ingevoerd. In haar boerderijtje in Drente In haar gloriejaren naast Cor Witschge. - FOTO ANP probeert ze zo milieubewust mogelijk te leven. Toen ze vorig jaar gevraagd werd voor een re clamefilmpje deed ze dat alleen omdat het om zilvervliesrijst ging. „We gaan ten gronde aan ons eigen vuil," is de stelling van Marijke. „Wat dat betreft ben ik een pessimistisch mens. We zijn bezig ons hele milieu te vergiftigen. Ik ben zo bang dat dat niet meer te stoppen is." In haar Drents boerderijtje vergeet Marijke de wereld om haar heen. Dan kijkt ze ook niet naar de Pipo-herhalingen. Dat doet ze wel als de op haar flat in Amsterdam zit. „Het is heel interessant om jezelf zo bezig te zien. Het is al lemaal zo verschrikkelijk lang geleden. Ik kijk tegen mezelf aan als tegen een vreemde." Marijke Bakker vindt de herhaalde Pipo-serie „wel aardig" maar ziet zelf liever de dagelijkse afleveringen korte verhaaltjes van destijds. „Daar was ik helemaal verrukt van. Dat was zó knap gedaan. Wim Meuldijk, de schrijver, wist binnen vijf minuten een compleet verhaal te verwerken. En als het even kon stopte hij er nog wat actualiteit in ook. Dat is daarna nooit meer gelukt, ook niet met de Fabeltjeskrant." Toch kijkt Marijke nog graag naar kinderse ries. „Ik vind dat zelfs aardiger dan zoge naamde grote mensen programma's. Kwissen en zo, dat is toch infantiel. Kinderprogramma's worden veel serieuzer aangepakt, zijn veel waardevoller." Mammaloe heeft nog één grote wens. Ze wil graag Omaloe worden. „Dan kan ik heerlijk ge nieten van die kleintjes. Bij je eigen kinderen maak je je toch teveel zorgen. Dan is de verant woordelijkheid zwaar. Ook een Nationale Moe der denkt wel eens dat ze alles fout doet." Door Henk Egbers ROTTERDAM - „Ik heb geen idee hoeveel foto's hier hangen", zegt Bas Vroege, directeur van Per spectief, het sedert 1980 in Rotterdam opererende centrum voor fotografie, dat aan de basis staat van de eerste Fotografie Biën nale Rotterdam. Dat klinkt wat slordig, maar deze uit spraak demonsteert de op zet: niet de zoveelste mon ster-expositie op gebied van de fotografie, maar een ontmoetingsplek voor betrokkenen bij professio nele (kunst)fotografie. Samen met nog dertig andere galeries en musea in deze stad, die tegelijk specifieke fototentoonstellingen bren gen, is er tevens een evene ment voor een zogeheten bre der publiek van gemaakt. In de voorlopige Kunsthal -de aankomst- en vertrekhal van de Holland Amerika Lijn aan de Wilhelminapier aan de Katendrechtse kant van de stad- hebben tien Europese landen het werk van veertig fotografen ingestuurd. Een ratjetoe aan deskundig om gaan met de chemische foto grafie, gebed in de verwar rende hoeveelheid 'stijlen' die de beeldende kunst van dit moment kenmerken. Er is een thema, dat dit alles bijeen moet houden - 'Questioning Europe; reinterpretations wi thin photography' -, maar dat is meer truc dan werkelijk heid. Toen in de vijftiger jaren 'the greatest photographic ex hibition of all time - 503 pictu res from 68 countries'- plaatsvond onder de titel 'The Family of Man' lag de zaak veel eenvoudiger en werd uit Mikel MC: A Danger 1988. vele landen met een roman tisch documentaire instelling een gelijkgeaarde inzending verzorgd. De dicussies van de laatste decennia over fotogra fie als kunst liggen aan de ba sis van het 'zoodje ongeregeld' op deze biënnale. Deze consta tering is, denk ik, een prima uitgangspunt voor de opzet ervan: een discussie-platform bij recente ontwikkelingen. Die zijn er volop. De hal van de HAL is een on mogelijke ruimte. Het om- barmhartige daglicht weer kaatst van alle kanten, zodat je soms meer van jezelf in het glas binnen de lijst ziet dan van de foto. Slecht opgeplakte foto's en slordig afgewerkte lijsten worden zo aan de kaak gesteld etc. Maar dan is er al tijd nog de fraaie catalogus met goede informatieve tek sten en visuele documentatie, die waarschijnlijk een kost baar document zal blijken in de toekomst 39.50). De elektronische uitbrei ding via allerlei media van beeldmateriaal heeft de klas sieke fotografie teruggedron gen naar een veel kleiner ter rein. De vermeende objectieve documentaire waarde werd door andere technische ont wikkelingen overgenomen. De traditionele fotografie werd in de subjectieve hoek gedrukt en kwam daardoor veel dichter bij de beeldende kunst te liggen. Dat deze biënnale het accent legt op de reïnterpretatie van 'de wer kelijkheid' onderstreept dat nog eens. De gemanipuleerde fotografie of - om het mooier te zeggen- de geënsceneerde fotografie maakt furore. Rot terdam pretendeert zelfs een school op dit gebied ontwik keld te hebben, zoals een ge lijktijdige expositie in Boy mans-Van Beuningen laat zien. Bij deze verschuivingen valt op dat de disciplines foto graaf en beeldend kunstenaar grensvervagend ten aanzien van elkaar bezig zijn. De ordening die de catalo gus aanbrengt (behandeling per land) is op de expositie niet zo duidelijk en ook niet van belang; het gaat om een beweging door Europa, die niet per land, maar wel indi vidueel op verschillende golf lengtes zit. De Belg Ludo Geysels maakte grote monta gefoto's met drie naakte figu ren. Deze serie 'Modern', op gesteld op een zilveren loop brug, is een zeer relativerend geheel; om niet te spreken van een vorm van anti-kunst. Een badinerend relativisme kenmerkt de Belgen (Cox, Godfroid e.a.). Oost-Europa is, tot spijt van de organisatoren, slechts vertegenwoordigd door Tsjechoslowakije (in Wenen hoorde ik onlangs: 'Praag is voor ons West-Euro pa'). Het collectief Pacina, Prekop, Stano valt op met nogal flauwe drieluikjes met lichaamsdelen, terwijl Ja- sansky zijn naakte dansers zo met de hand beschildert dat het echte romantische 'schil derijen' worden. Oostenrijk presenteert zich als een land van uitersten. Tamara Horokova Ewald Maurer vervaardigden een aantal grote, vrij in de ruimte opgehangen abstracte pane len, die voor de argeloze kij ker niets meer met fotografie van doen hebben, terwijl Manfred Willmann fotografi sche objecten maakte die uit gaan van hele concrete 'plaatjes'. Bij de Franse inzen ding vallen op de koper-om lijste foto-'doeken' van Pascal Kern, die met de schroot van onze maatschappij stillevens schept die fotografie, beeld- houw- en schilderkunst fraai in zich verenigen. De Duitsers lijken met Bonvie, Fröhlich en Schmidt te opteren voor een verheven symbolisme, waar bij het fotograferen slechts een onderdeel is. Of het door Thatcher komt? Groot-Brittannië komt met twee vrouwelijke fotokunste naars. Eigenlijk niet iets om over te vallen, maar ze wor den wel nadrukkelijk zo ge presenteerd. Twee rationele vrouwen, die serieel hun eigen werkelijkheid bouwen; gortdroog, maar wel indrin gend. De Spanjaarden beto gen met nadruk dat hun foto grafie, na het verdwijnen van Franco een geheel nieuwe vrijheid beleefde. Daarvoor staan dan Minguez en Ribal- ta, die respectievelijk een ho ningzoet mysticisme en een schilderachtig cosmorama op dienen. Vier Noren illustreren een hang naar 'grafische' en theatrale dramatiek. Nederland zelf brengt drie fo tografen: Rob Nypels, Henk Tas en Lidwien van de Ven; uit het tussengebied van foto grafie en beeldende kunst. Het environment, de situatie van exposeren, de omrin gende ruimte, speelt een rol. Duidelijk is dat bijvoorbeeld bij de grote panelen van Lid wien die telkens Lidwien fo tografeerde in een soort 'ma- sochistisch'-narcistische sfeer (jezelf uitleveren). De keuze van de drie is gefocust op de Rotterdamse school. Fotogra- fia Buffa (Groningen '86) en De Zaak in Groningen. Fin land tenslotte bevestigt met Kokisalo, Kuukka, Puranen en Paajanen het image van melancholieke verlatenheid, waaraan veel vakmanschap besteed is; traditionele duide lijkheid. De veelzijdigheid van de actuele fotografie wordt, lijkt me aan de hand van de cata logus Fotografie in Rotter damse Galeries 17.50), nood zakelijk verbreed met nog eens dertig afzonderlijke ten toonstellingen in galeries en musea in Rotterdam. Er is ook nog een folder met gegevens voor een tocht langs deze ga leries. Deze brengen docu mentaire- of reportage-foto- grafie (Eric van Straaten, Wout Berger, Anja de Jong e.a.), geënsceneerde fotografie (Paul de Nooijer, Rommert Boonstra), installaties (Bol- tanski, John Blake e.a.), fotos culpturen (Wilmar König, Luuk Kramer), experimentele fotografie (Yardena Youner, Gerald Pryor e.a.)... om enkele facetten te noemen. Niet alleen de Rotterdamse biënnale, maar ook het ne- vengebeuren is een verplicht nummer voor ieder die ge boeid wordt door het fotogra feren, dat verder reikt dan het familiekiekje. Maar trek er wel minstens een hele dag voor uit. Fotografie Biënnale Rotterdam, HAL-hal, Wilhelminapier Rot terdam. Openingstijden: woens dag tot en met zondag van 12.00- 18.00 uur. Tot en met 2 oktober. Toegang f 3^0 p.p. Door Tom Smeets Het zeventiende Schlagerfestival, dat op vrijdag 9 en zaterdag 10 september weer in de Rodahal in Kerkrade wordt gehouden, heeft een opmer-1 kelijke primeur in petto: het nieuwe duo Danny I en Dennie. Het is een gelegenheids-duo, speciaal voor deze ene keer, met andere woorden. Danny en Dennie staat dan ook voor Danny de Munk en Dennie Christian, de Duitse zanger die voor de zesde keer als presentator zal optreden. Het optreden van de Duitse Dennie en de Amster damse Danny moet volgens Schlagerfestival-organi sator Harry Thomas als 'een geintje' worden gezien Harry: „Maar wel een serieus geintje. Danny's pro ducer Tom Peters en Dennie's producer Ad Kraamer gingen aan de slag en maakten ieder een eigen lied Beiden kwamen met een goed stuk aan, waarbij Ton Peters meer op het showelement en Ad Kraamer meer op het schlagerwerk afstevende." De beide titels worden nu door het gelegenheidsduo in Kerkrade in het Duits gezongen. Harry Thomas: „Danny de Munk voor het eerst in het Duits! En dat nadat de tv-serie 'Ciske de Rat' net door de Duitse te levisie is uitgezonden. Overigens zijn de beide stukken ook door de heren in het Nederlands opgenomen. Die zullen op hun komende nieuwe lp's verschijnen." De Duitse titels van de beide nummers van Danny en Dennie zijn 'Alle Madchen móchten gerne...'en 'Und immer wieder siegt die Liebe'. Het duo zal, na het optreden van Heino, helemaal tegen het einde van de vijf uur durende show als semi-finale fungeren. Na hen volgt alleen nog Rex Gildo. Behalve het gelegenheidsduo Danny en Dennie zul len in Kerkrade nog achttien artiesten van de partij zijn: Bata Illic, Andy Borg, Johnny Hill, Chris Ro- berts, Bernd Cluver, Peter Orloff, Heino, Tommy Stei- ner, Lena Valaitis, Daniel David, Chris Wolff, Camillo Felgen, Klaus Densow, Nina Mike, Freddy Breek en Rex Gildo. De Belgische zangeressen Mieke - van wie net een nieuwe solo-lp is verschenen - en Micha Marah treden ook op. Micha werd in Nederland bekend dankzij haar samenwerking met Dennie Christian, Freddy Breek en Mieke. Gevieren maakten ze verleden jaar een kerstplaat, die binnen enkele weken de gouden-status bereikte. De TROS zal van het Schlagerfestival opnamen maken voor een twee uur durende registratie, die op vrijdag 16 september wordt uitgezonden. De Duitsta lige satellietzender RTL Plus zal deze zelfde reportage op 16 oktober uitzenden. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De KRO zal uitgebreid aandacht bes op radio en televisie aan de grote manifestatie, 'Brabanil Perspectief', die op 9,10 en 11 september wordt gehoudenii| de Brabanthallen in Den Bosch. De Stichting Brabant Perspec tief, waar de KRO ook in zit, wil Nederland in het algemeen en Brabant in het bijzonder goed voorbereiden op het jaar 1992, als de handelsgrenzen van de Europese Gemeenschap ver- dwijnen. Dit heeft kolossale ge volgen op talloze terreinen, vooral voor handel en consu ment. Dit wordt, op het Pausbezoek na, de grootste klus die de KRO ooit op zich genomen heeft. De omroep brengt 10 uur televisie, 9 uur radio en diverse pagina's in haar gidsen en Teletekst. De verslaggeving zal niet alleen maar voor Brabanders interes sant zijn, maar mikt op natio nale interesse. Er komen twee permanente televisiestudio's, 'een radiostudio en diverse losse cameraploegen zwerven door de hallen. Brabant is met Limburg voor de KRO het belangrijkste achterland. De Stichting Bra bant Perspectief vindt het op haar beurt natuurlijk prettig dat de media zoveel aandacht aan deze enorme campagne voor de eigen provincie. De KRO denkt 1 miljoen kijkers te bereiken. Hoewel de KRO ook in de Stichting zit, zal de omroep in haar verslaggeving de noodza kelijke journalistieke onafhan kelijkheid betrachten, belooft Gerard Hulshof, programma leider KRO-televisie. Als er onaangenaamheden te melden zijn, zullen de KRO-journalis- ten die niet onder de mat ve gen. „Van meetaf aan hebben wij als KRO aan Brabant Perspec tief duidelijk gemaakt dat wij een autonome zendgemach tigde zijn die uitsluitend de eigen statuten en de Mediawet als richtsnoer voor de pro gramma's erkent," aldus Huls hof. De manifestatie van 1988 zal de eerste zijn in een serie van vijf, uitmondend in het jaar 1992 waarin diverse muren in Europa geslecht moeten zijn. Om het publiek bewust te ma ken van 1992 heeft de KRO al 12 attentiespots laten maken, die, aldus Hulshof met nadruk, niet als STER-spots gezien moeta| worden. In deze spotjes v iemand in enkele secc waarom 1992 zo belangrijk v»| hem of haar is. NCRV herhaalt de docu mentaire 'Ik ben er voor jou' [ver de blinde en doof gebo- en jim Smith in het Engelse lAndover. Na twintig jaar Can zijn leven in totaal isole ment te hebben doorgebracht iyerd hij dertien jaar geleden Boor de Nederlandse me- rrouw Frieda Gumm-Van ■ichaik uit zijn eenzaamheid behaald. De NCRV zond deze documentaire eerder op 5 april j-1- uit. Enkele dagen fcoor die uitzending overleed jim, 73 jaar oud. Het Paperclip Complot jot besluit van de dinsdag avond presenteert de NCRV Be BBC-documentaire 'Het paperclip Complot'. Na de Tweede Wereldoorlog wer den officieel geen nazi's tot Be Verenigde Staten toegela ten. President Truman wen- jste geen volgelingen van Hit- Ier in zijn land op te nemen. lesondanks kwamen toch o'n duizend nazi-geleerden pi Amerika terecht. Hun kennis werd zo belangrijk gevonden, dat de president len de autoriteiten bewust inisleid werden. Hoe dit kon igebeuren en wie ervoor ver antwoordelijk waren, ont hult de documentaire 'Het Papervlip Complot'. 16.33 Body and soul tot een van de beste boks- uit de Hollywood-ge- ichiedenis behoort de in 1947 gemaakte 'Body and soul' yan Robert Rossen. De film is vanmiddag bij de TROS te $ien. John Garfield speelt er en uitstekende rol in. Hij is barley Davis, een midden- I gewicht bokser. Zijn verlan- gen om zich aan zijn armoe dige milieu te ontworstelen is zo sterk, dat Garfield zich tot [duistere middelen laat ver- leiden om zijn doel te berei- Iken. Van gewest tot gewest Brabant Perspectief de KRO bijzonder aan, zien van de reclame voor zicS j zelf in eigen kijkers- en luis-| tergebied. De manifestatie pal in de lijn van 'Brandpunt ini| Markt'. De manifestatie belooft een tol drukwekkende show te wordec| voor iedereen. Er zijn tall® evenementen en attracties t de Brabanthallen bleken al te klein voor de ambitieïi verkopers van Brabant diepa l viljoens hebben laten bijzette! Er komt een speciale W'l naai met korte interviews e-'l reportages. Milou van Spra.'il en Frank Kramer praten owl de veranderingen die het mafl sche jaar 1992 in petto heeft El is een Euro-kwis. Brandpt'l zelf besteedt er een extra gf''| uitzending aan en ondervraafl onder meer premier LubWl Tijdens het gesprek wordt to l kens naar de diverse hallen ge I schakeld om de kijker een tol druk te geven van de bedrijvif I heid. Er is een popconcert ff I onder meer Golden EarrMl The Nits en I've got the bullet maar ook het klassiekere komt aan zijn trekken. Honderd jongeren discuss tol ren met drie belangrijke w| derlandse captains of ind "Lekker Weg" voert de 1 langs Brabants mooie P- en Brabant Cultuur brengt diverse culturele evene in beeld en geluid. De KRO is voorlopig nog ff; I weg uit Brabant, want op1 september vindt in het kaff van Brabant Perspectief de nale plaats van "Screentest waarin aankomende journaal ten bekende figuren inter"®'! wen. Op 5 september gaat KRO op stap in Heeze om verslag te doen van de W lijkse folklore. Ook de radio haalt tofl1 uit. Veel programma's van..% KRO zullen geheel of gedee'^ lijk over Brabant Persp" gaan. NOS' regionale rubriek "Van gewest tot gewest' brengt on- j der meer een reportage over de laatste parochianen van I de Heilig Hart kerk in Breda. In 1986 werd deze parochie door bisschop Ernst gesloten, iwaarop woedende parochia- [nen hun kerk bezetten. Na I uitzetting door de politie be- sloot men een schuilkerk te bouwen en onderwijl met de strijd door te gaan. Ook nu nog geven de laatste paro chianen niet op, ondanks het feit dat de kerkelijke recht bank zich onlangs bij het be- I sluit van de bisschop heeft aangesloten. ÏSuske en Wiske: Wet/spel Jh étnh rr niet m(en moet ih Sihanullehe leruf hebben Üambohe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16