DE STEM 'Bloemetjesjurken vind ik vreselijk' -egale bootleg-cd toont falende auteurswet aan Brieven raken uitgestorven YOO: meer dan miljoen leden MODEMAKER FRANS MOLENAAR: B ■een twijfel Esscher ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1988 Stier 18 Karaat PLATENBRANCHE EN OMROEP GEBAAT BIJ SNELLE WETSWIJZIGINGEN Raffinement Machteloos Druk FASCINERENDE DOCUMENTAIRE Bonte stoet Programma's ZATERDAG I 10 AUGUSTUS 19881 Je moet nooit al je trucjes in één song stoppen. Want wat doe je dan de rest van je carrière7 Dweezil Zappa, de musicerende zoon van Frank- Zappa niet anders ais je de werkelijkheid - FOTO FOTOPERSBUREAU HENDRIKSEN-VALK Arntz t als ik meegegaan was ik afhankelijk is gebleven. In zekere zin ervoer ik het jrtrek; van Neurath als een bevrijding, jk al zaten we in de moeilijkheden." IDe bevrijding van Europa, zo door tltz toegejuicht, moest hij als soldaat i zijn eigen tegenpartij ondergaan. „Ik |t als chauffeur in Normandië. Als er ^schoten moest worden heb ik nooit ge floten in de richting waar ik iemand I Irmoedde. Ik heb dus ook nooit iemand >odgeschoten. Er werd wel heel doelge- pht op mij geschoten. Daar ben ik dus ped vanaf gekomen. „Op het eerste het beste moment dat at mogelijk was heb ik me overgegeven an de Franse verzetsbeweging. En heel ■onderlijk: mijn zoon heeft in Italië de- Elfde weg gevolgd." „De enige die heel erg onder de eurtenissen gebukt is gegaan was mijn rouw. Toen ik opgeroepen werd is zij oor een aantal mensen in de steek gela- fcn. Ze is in 1974 overleden. Haar leven au bepaald blijven door ons gedwongen ertrek, en door wat er op volgde." felf is Gerd Arntz via tewerkstellingen kampen in 1946 teruggekomen. Er vas geen discussie over zijn rol. Het on- lecht dat zijn vrouw aangedaan was trol ^Lem niet. Direct meldden zich de juiste nensen om hem vrij te pleiten van hel heulen met de vijand. De enkele ingewij den in het dubbelleven van deze wonder lijke man. Gerd Arntz heeft zijn mond openge- laan tegen het fascisme. Maar waakte er levens voor daar met betrekking tot zich- lelf roem voor te vergaren. En dat zelfs pp momenten waarop hij zich niet meet pedreigd hoefde te voelen. Het blijkt nu ook dat ook Neurath rooit geweten heeft van Arntz' politieke prenten. Gerd Arntz: „Nee, stel je voor, lie man zou zich doodgeschrokken zijn. kan mensen die het inzicht hebben offl hich dood te schrikken heb je op cruciale nomenten niets. Dat neem ik niemaroj valijk. Maar het maakt dat ik altijd [mijn mond heb gehouden. En dat is ze Iker niet onverstandig geweest. Want an- Iders had ik hier niet gezeten." Ik geef mijn indruk over hem bloot. E lijkt me iemand, die zich vroeg of laat al tijd terugtrekt uit de groep. Na een stilte: „Ja, dat is waar. Ik beJ gauw op mezelf teruggetrokken. Ik heb altijd een grote familie gehad, maar d zijn geen contacten. Ik heb tussen arbei ders gezeten zonder echt in die kringel1 verzeild geraakt te zijn. En voor kunste naarsgroeperingen geldt eigenlijk bet zelfde." „De graficus Esscher heb ik ook ge kend. Hij was ook zo'n Einzelgbnge'- Nog zonderlinger dan ik overigens. Tod1 kreeg ik ooit een prent van hem voorzie" van een opdracht 'Met gevoelens va° vriendschap'.'" I Morgen begint in Amsterdam de Modam. Dé vakbeurs voor de Nederlandse mannen- Lodemakers. Ook couturier Frans Molenaar (48) is er met zijn nieuwe collectie. Een ge- I sprek met een kunstenaar die als kleermaker begon en nog altijd een van de weinige modemakers ter wereld is die zijn nieuwste creaties zélf ontwerpt, knipt, past èn j draagt. ÏDoorMick Salet [Néé, Frans Molenaar schiet 's morgens niet gelij k in zij n lieuwste blazerblauwe jjasje met zes bruine benen nopen, kleine zijsplitten, Jklepzakken, opgesneden re- jvers, een beetje bredere schouders en een lichte tail- jlering. i ik uit bed kom trek ik léérst een lekkere oude broek en en T-shirt aan. Ik hoef toch geen driedelig pak aan te doen om mijn hond uit te laten en koffie te drinken? |lk kleed me pas netjes aan als uit bad kom. Dan kijk ik in lijn agenda wat er op het pro- amma staat. Van de afspra ken die ik heb, hangt het af jvelke kleren ik aantrek. Een riedelig pak? Een blazer met en leuk overhemd? Of een spijkerbroek? Het hangt af van de dingen die ik moet doen en de mensen die ik ga ontmoeten. Vee, ik trek niet zómaar aan vat er nog van de vorige dag [ligt. Ik doe altij d iets schoons aan en kies ook echt speciaal pets uit. Keuze genoeg. Dat kan ok bijna niet anders. Mensen petten er op wat ik draag. Ik noet me wel goed kleden. Dat i reclame voor mezelf". (ijkt hij ook kritisch hoe an- dere mensen in de kleren zit- efi? Lik kijk er wel naar. Ik vind net leuk om te zien als mensen poed gekleed zijn. Maar ik be- ordeel mensen niet op hun cleding. Helemaal niet. Het baat niet om de kleren, het gaat km de mensen die er in zitten, (edereen moet zichzelf zijn. Als emand vindt dat een bepaald [asje hem erg leuk staat, dan maakt het toch niet uit wat ik daar van vind?" Hij heeft het overjasjes, niet over colberts. „Ik houd van Nederlandse woorden. Ik heb het liever over een pak dan over een kostuum. Een pantalon noem ik gewoon een broek. En een japon? Dat is een jurk." Maar hij heeft het wel over haute couture? „Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen. Ik las een keer dat een Vlaming het vertaalde als „de hoge naad". Dat lijkt me ook niet goed. Exclusieve maatkleding? Nee. Het begrip haute couture lijkt me zó ingeburgerd dat iedereen het begrijpt." Wat ontwerpt hij liever, ex clusieve maatkleding of con fectie? „Het maakt me niet uit. Ik ont werp alles met even veel ple zier. Of het nu haute couture, een confectiepak of een vloerkleed is. Het gaat mij om het creëren. Ik ben een ontwer per. Kunstenaar." Maar hij heeft wel eens gezegd dat hij het eigenlijk a-sociaal vindt alleen maar dure jurken voor rijke dames te ontwer pen. Dat hij liever goede en betaalbare mode maakt voor de man en de vrouw in de straat. „Ach, je roept wel eens wat. Ik ben een stier en stieren doen nog wel eens uitspraken die erg zwart-wit zijn. In werkelijk heid zit er nogal wat grijs tus sen. Als ik bezig ben, dan reali seer ik me eigenlijk niet eens of ik één jurk voor één vrouw ontwerp of een confectiejurk. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik liever iets speciaals maak met een super de luxe kasjmier, dan iets van een grote rol polyester. Aan de haute couture verdien ik ook geen stuiver. Maar het is wel mijn visitekaartje. De mensen kennen me van de haute couture. Van de grote modeshows. En aan die be kendheid dank ik mijn op drachten voor de confectie. Bo vendien gebruik ik in de con fectie ontwerpen die ik eerst in de haute couture heb uitgepro beerd. Het gaat er dus niet om wat ik liever doe, haute couture of confectie. Het is èn èn. Ik kan het één niet goed zonder het ander doen." Hoe komt hij aanzijn ideeën? „Ik laat me door allerlei dingen inspireren. Ik was op de Cari bische Eilanden en zag daar al die vrolijke en frisse kleuren, die ik later in mijn zomercol lectie heb gebruikt. En als ik een schilderij zie, dan kan ik me door het ontwerp of de kleuren laat beïnvloeden." Zo laat iedere kunstenaar zich beïnvloeden, maar is er in de wereld van de mode niet vaak sprake van hele of halve dief stal? „Diefstal? Er zijn inderdaad wel beunhazen die alleen maar kopiëren. Je hebt fabrikanten die naar Parijs gaan om de eta lages met nieuwe mode te foto graferen en thuis snel na te maken. Dat doe ik uiteraard niet. Ik laat me wel inspireren door an deren. Je kan ook niet achter blijven bij bepaalde trends. Als iedereen zwart heeft en ik kom met wit, dan val ik uit de boot. Als iedereen met korte rokken komt, dan kan ik niet alleen een collectie in het lang bren gen. De kunst is natuurlijk wel Als iedereen in de raad van commissarissen van een bank een grijs pak draagt, dan moetje wel een hele sterke per soonlijkheid zijn om daar met een rood jasje en een groene das te verschijnen. Dus dragen de meeste mannen onopval lende grijze en blauwe pakken. - foto Gelderland pers om niet achter iedereen aan te lopen, maar om de anderen steeds een slag vóór te zijn." Bloemetjesjurken... „Vreselijk. Strepen, ruiten en noppen, dat vind ik meer dan genoeg." Stropdassen.... „Afgrijselijk. Daar schijnen we nooit van ai te Komen. Een strikje vind ik wel leuk.'Dat heeft iets kwieks. Een móóie das draag ik zelf graag. Maar als je kijkt naar de meeste das sen die er gedragen wor- den...kraak noch smaak. Weet je hoe dat komt? Omdat veel mannen niet op willen vallen. Als iedereen in de raad van commissarissen van een bank een grijs pak draagt, dan moet je wel een hele sterke persoon lijkheid zijn om daar met een rood jasje en een groene das te verschijnen. Dus dragen de meeste mannen onopvallende grijze en blauwe pakken. Er komt welk een beetje veran dering in. Nederlanders zijn er de laatste jaren, wat mode be treft, goed op vooruit gegaan. Mannen en vrouwen kleden zich veel beter. Mode leeft meer dan vroeger. Het aantal mode bladen is enorm gegroeid. De televisie besteedt meer en meer aandacht aan mode. Mode shows zijn vaak uitverkocht. Ook mannen durven nu naar modeshows te komen. Ze dur ven eindelijk een beekje met de mode mee te gaan. Ze zijn wat losser geworden. Had jij je een paar jaar geleden voor kunnen stellen dat mannen make up G1 zouden gaan gebruiken? Dat ze hun haar in een staartje zou den gaan dragen? Dat ze mas saal oorbelletjes in zouden doen? Nee toch. Of ik het zelf doe? Néé. Ik gebruik geen make up. En oorbellen vind ik vreselijk." Brillen. „Ik draag deze bril al vijfen twintig jaar. Ik heb wel con tactlenzen, maar die doe ik nooit in. Ik wrijf te vaak in mijn ogen. Daarom heb ik lie ver een bril. Waarom ik in al die j aren nooit een ander mon tuur genomen heb? Omdat ik tevreden ben met deze bril. Die hoort gewoon bij mijn kop. Mijn opticiën vroeg me laatst of ik niet eens een nieuwe bril wilde ontwerpen. Dan zou hij die laten maken in achttien karaats goud. Nou, ik heb dat gedaan en over een paar dagen is die bril klaar. Ik ben be nieuwd of-ie me staat. Als dat niet zo is, dan ga ik die bril niet dragen. Een paar j aar geleden kwamen die grote brillen van Dior in de mode. Zag je opeens allemaal mensen compleet voor gek lo pen met zo'n te grote bril. Het was wel modieus, maar het paste vaak helemaal niet. Géén gezicht. Bij zonnebrillen zie je dat ook vaak. Veel te veel des ign. Die worden dan gedragen door mensen die de naam van de ontwerper belangrijker vin den dan de vraag of die bril goed staat of niet. Ja, mijn naam en initialen staan ook op kleding die ik ont worpen heb. Voor mij hoeft het niet zo nodig, maar veel klan ten schijnen het te willen. Kle ren met FM erop. Om te laten zien dat ze een echte Frans Mo lenaar dragen. Het is een snob appeal. Maar als de fabrikant en de klanten dat graag willen, dan ga ik dat niet tegenhou den." Wat tipt hij als nieuwe mo dekleur voor volgend jaar? „In de confectie worden het de frisse en primaire kleuren die ik afgelopen seizoen in de haute couture had. Wat ik yol- gend seizoen voor mijn nieuwe collectie haute couture ga ge bruiken, dat weet ik nog niet precies." Wat is zijn lievelingskleur? „Rood. Ik draag ook veel zwart, in de winter dan, en cognac vind ik ook erg mooi." En waar krijgt hij een kleur van? „Dat durf ik niet te vertellen." m ni En met een üchte twinkeling in Door Leo Nierse 'Uttele maanden na een ipectaculaire actie van jus- itie en Buma/Stemra tegen [s lands grootste organisatie in witte lp's, slaan de zwart- iandelaren-in-muziek dus ipnieuw toe. Ditmaal on grijpbaar voor justitie. Het de zoveelste zet in de 'rijd om de snelle grijp- tuiver. Een gevecht dat ten "oste gaat van artiesten en bonafide handel en aarbij de laatsten al ja- enlang aan het kortste eind rekken. Net zolang tot de aderlandse auteurswet op e helling gaat. „Nederland j echt het vuilnisvat van 'Uropa als het om auteurs- echten gaat", aldus NVPI- ïrecteur Rob Edwards, 'oordvoerder van de ver- (dgde platenmaatschap- "jen in ons land. actie in maart, in Delft en Roosendaal, heette een 'vernie lende slag' voor de piraterij ZIJn- De twee grootste zwart- 0ndelaren in ons land werden 'en hun bed gelicht, 14 mede werkers aangehouden en 40.000 "egale lp's in beslag genomen, e bedrijfsgeheimen van het landestiene postorderbedrijf 1 zijn schemerige handelsre- aues lagen op straat. Maar het schrikeffect van de «ie is verbazend snel weg- eebd: de collega-piraten zijn "esbehalve ontmoedigd. De «gebreide videopiraterij en andel in clandestiene muziek sites buiten beschouwing 'aten, verschijnen er alweer otop witte lp's op de zwarte ni. i Zoals Pal na de actie al de eerste echt illegale ®°tleg-cp via Mexico tot ons S Hierbij betreft het nog DE platenhandel en de auteursrechtenorganisaties in ons land zijn onaangenaam verrast door een 'primeur' van de handelaars in illegale geluidsdragers: de semi- legale bootleg-CD. Compact-discs met materiaal dat geheel afkomstig is van de zwarte markt. Maar die dank zij een reeks vernuftige juridische trucs vrijelijk in ons land verkocht kunnen worden. Want de auteurswet is zo lek als een mandje. Bij deze nieuwste piraten-stunt gaat het om een com plete catalogus met clandestien opgenomen werk van belangrijke rockartiesten. Het materiaal, dat enkele we ken geleden de vaderlandse detailhandel bereikte, is exclusief en derhalve waardevol voor verzamelaars. Maar de geluidskwaliteit van de schijfjes is abominabel en de winkelprijs (vijf tientjes) relatief hoog. „Voor die prijs is het pure oplichterij", oordeelt een detaillist die feestelijk bedankt heeft voor de eer. o - -• ucueii net nug ogen trekt hij zich op ditzelfde momeI1 lanael die met de bestaande ook uit die vriendschap terug. -Jwteurswet in de hand te ver- °'gen is. De nieuwe CD-serie dat niet. Maar eerst even enkele be grippen. Een bootleg is een ge luiddrager met opnamen die de betrokken artiest zelf nooit in de openbaarheid heeft willen brengen. Het is zeldzaam mate riaal, waarvan de geluidskwa liteit door veelvuldig kopiëren al zwaar te lijden heeft gehad vooraleer het de bootleggers bereikt. Wanneer het daaren tegen om illegale kopieën gaat van wél officieel uitgebrachte platen, spreekt men van pirate rij. De geluidskwaliteit is dan doorgaans redelijk tot goed maar altijd minder dan de offi ciële persingen. De beide be grippen - die ook van toepas sing zijn op 'gestolen' beeldma teriaal (video) - liggen erg dicht bij elkaar en worden ook door de officiële piraterij be strijders dikwijks door elkaar gebruikt, omdat het in alle ge vallen om 'roof' gaat. Cynisch genoeg kunnen de pro ducenten van de nieuwe cata logus van bootleg-cd's niet als bootleggers of piraten worden omschreven, althans niet in strikt juridische zin. Met groot raffinement zijn zij door de mazen van een aantal natio nale en internationale auteurs wetten gekropen. Aldoende hebben zij tevens een aardig reisje over de wereldbol ge maakt. Vertrekpunt: Italië. De Italiaanse wet beschermt namelijk maar twintig jaar het zgn. nabuurrecht op (concert- )opnamen, of die nu in dit land zelf of ver daarbuiten zijn ge maakt. (In het nabuurrecht zijn de belangen van uitvoerenden en producenten vastgelegd - LN). Dat betekent ten eerste dat artiesten wier concerten vóór 1968 zijn opgenomen, daarover in Italië geen royal ties meer kunnen claimen. Ten tweede, dat destijds illegaal ge maakte opnamen volgens Ita liaanse begrippen thans van zelf legaal zijn geworden. Aan gezien de nationale auteurs wetten binnen de EG niet op elkaar zijn afgestemd, gelden de nu in Italië opgedoken opna men binnen de gehele Europese Gemeenschap als zijnde legaal en vrij van rechten. Derhalve bevatten deze, op het in vak kringen beruchte Italiaanse 'Bulldog'-label uitgegeven CD's, louter concertopnamen van coryfeeën als Elvis Pres ley, de Beatles en Rolling Sto nes, Bob Dylan, Jimi Hendrix en Frank Zappa. Belangrijke artiesten dus met een carrière van meer dan twintig jaar. Bijna onnodig te vermelden dat de amateurs die de opnamen destijds maakten slechts be schikten over apparatuur die ver onder de huidige audio- normen ligt. De volgende stap in de legalise ring van het oneigenlijk ver kregen materiaal is het aan vragen van een licensie. Dat is een officiële vergunning om platen of cd's uit te brengen. Dat aanvragen kan gebeuren in Italië zelf, maar gaat ook probleemloos in Denemarken. Dit land heeft weliswaar heel recentelijk zijn auteurswet op onderdelen aangepast. Maar de NCB, de Deense Stemra-zuster, verleent iedereen die zich aan dient als producent een licen sie, zolang de componist wiens werk wordt uitgevoerd maar betaald krijgt. Ook de Engelse auteursrechtenorganisatie MCPS heeft de naam weinig kieskeurig te zijn in het afge ven van licensies aan produ centen. In deze fase zijn de (bootleg-)opnamen al vrij ver handelbaar. Maar omdat de Europese fabrikanten van compact discs geen opdrachten aannemen zonder vrijwaring van de betrokken artiest of diens vertegenwoordiger (pla tenmaatschappij), worden de 'legale' bootleg-cd's elders ge fabriceerd. Veelal in het verre oosten; landen als Korea en In donesië kennen in het geheel geen auteurswet volgens wes ters model. In Nederland kunnen de schijfjes vervolgens probleem loos aan de man gebracht wor den, net zoals eerder met som mige semi-legale lp's al ge beurde. Rechten aan de uitvoe rende artiest en zijn officiële platenmaatschappij behoeven niet te worden afgedragen. Dat scheelt zo'n twee gulden op elke verkochte cd. Onder de huidige auteurswet zijn deze rechthebbenden machteloos, zoals onlangs voor de rechtbank in Utrecht en het gerechtshof in Amsterdam bleek. De NVPI poogde namens Presley's platenmaatschappij RCA een partij Deense Elvis- bootlegs te laten confisqueren. In hoger beroep werd de im porteur in het gelijk gesteld. (De kwestie ligt momenteel bij de Hoge Raad). Ook de Buma- juristen, die mogelijke sancties tegen de Italiaanse cd's hebben onderzocht, hebben er niets op kunnen vinden. „We kunnen ze niet tegenhouden," aldus Ger Welbers, hoofd van Buma's af deling Piratenbestrijding. „Het is oneerlijke concurrentie, maar er valt niets tegen te be ginnen. Temeer niet, nu de rechter sinds die kwestie met de Presley-lp's het bestaan van het nabuurrecht ontkent." Rob Edwards typeert het ontbreken van nabuurrecht in de Nederlandse auteurswet als een 'misstand in zowel moreel, zakelijk als juridisch opzicht', dat piraterij welhaast in de hand werkt. De NVPI-direc- teur: „Het is een kwaad dat met wortel en tak moet worden uitgeroeid. De piraten parasi-' teren juist op die artiesten die grote investeringen en moeite in hun carrière hebben gesto ken. Die sluiten exclusieve con tracten af met een platenmaat schappij voor een verant woorde produktie van hun creatieve werk. Behalve dat hun morele recht op zeggen schap over hun eigen maaksels wordt geschonden, heeft er bij dit soort CD's zelfs nooit pro duktie plaats gehad. En precies hierin zit 'm de piraterij, die toch niet strafbaar is. De mas ters (de moederopnamen, die eigendom zijn van de platen maatschappij -LN), zijn name lijk niet gekopieerd. Volgens de Nederlandse wet is er dan geen inbreuk op het auteursrecht gepleegd en derhalve geen strafbaar feit gepleegd. Verder gaat de rechtspraak niet. An ders gezegd: In een land waar slechts de rechten van compo nisten en auteurs wettelijk zijn beschermd, staan uitvoerende artiesten en hun producenten in de kou. Nederland wordt in Europa dan ook met scheve ogen aangekeken, omdat pira ten hier vrij spel hebben. Ar tiesten, platenproducenten en de omroepen zijn onder de hui dige wetgeving vogelvrij. Iedereen die dat wil kan in breuk maken op hun rechten." Zonder juridisch handvat kan de fonografische industrie niet veel meer doen dan druk uitoe fenen op de detailhandel, door 'grijze' geluidsdragers besmet te verklaren. De NVPI schroomt niet een dreigement te hanteren in de trant van 'zo gauw de auteurswet is aange past, nemen we je eens goed te grazen'. Soms helpt dat. Zo zwichtte er onlangs een keten van platenzaken in de Benelux en nam verscheidene grote partijen van dubieuze her komst uit de handel. Het dreigement van de NVPI is namelijk niet helemaal zon der grond. Er gaat de komende jaren wel degelijk het een en ander veranderen aan de Ne derlandse auteurswet. In het bijzonder de oprukkende beeldtechnologie (video, kabel en satelliet-tv) en de belangen die er voor de omroepen mee gemoeid zijn, nopen de rege ring tot stappen. Bij de Raad van State ligt momenteel een wetsvoorstel tot ratificatie van de Conventies van Rome (uit 1961) en Genève ('71). Daarmee zouden de rechten van uitvoe rende artiesten en producenten beter gewaarborgd zijn (Rome) en de piraterij harder aan te pakken (Genève). Voorts ligt er op het ministerie van justitie een wetsontwerp klaar dat het vervolgen van beeld- en ge luidpiraten moet versoepelen. Als de Tweede Kamer (komend najaar) daarmee instemt, gaat binnen afzienbare tijd de ma ximumstraf op piraterij om hoog van ƒ25.000 boete en zes maanden gevangenisstraf naar één ton en vier jaar. „Als dat niet gebeurt, komt Nederland werkelijk in een isolement te verkeren",aldus Edwards. „Maar wij zijn hoop vol* gestemd." Door Jan Koesen HILVERSUM - Brieven zijn veel meer dan bood schappen op papier in een envelop. Dat wordt duidelijk bij het zien van 'Brieven', een doku- mentaire van Bernie Ijdis die de NOS op 22 augustus uitzendt. Ijdis is bezeten van brieven en hij heeft mensen opgespeurd die diezelfde gevoe lens koesteren. 'Brieven' is fascinerend. Boeiende mensen, mooie vormgeving, veel afwis seling. „Elke dag schreef ik mijn vader een brief, maar de postbode deed de hemel niet aan, mijn vlie ger wel", leidt Adriaan van Dis de documentaire in. Met 'Brieven' maken we kennis met een apart ras. Het is een bijna uit gestorven communicatie kunst. Het is een vorm van beschaving en soms van perversie. We zien een man die elke dag een paar brieven de deur uit doet. Hij kan niet anders. Zodra iemand een corr- respondentievriend vraagt, reageert hij. We zien een fan die hopeloze brieven aan David Bowie schrijft waraop ze nooit antwoord krijgt. Harryt Mulisch werpt een brief in het graf van zijn vader om datgene kwijt te kun nen waartoe hij bij leven van zijn verwekker niet in staat was. De uitgever Johan Polak wast zijn handen als een brief bin nenkomt, fotokopieert hem als er een vlek opzit en bewaart hem voorts in een archief. Een vrouw gaat naar New York, maar schijft brieven aan zichzelf, thuis in Holland. Er is een man die weggeworpen of stukgescheurde brieven opvist en ze aan elkaar plakt, in een merkwaar dig soort van voyeurisme. Er is de school waarin streng wordt gedoceerd wat een brief wel of niet mag bevatten. Een boer in Friesland schaakt per brtief met grootmeester Jan Timman en een Thaise politieke gevan gene krijgt troostbrieven uit Nederland. Het is een bonte stoet van mensen. Ze komen kort in beeld. Sommigen worden geïnterviewd door Adriaan van Dis, die on der meer de Amerikaanse schrijver James Merrill opzoekt die per ouija- bord communiceert met de overleden Nederlandse dichter Hans Lodeizen. Cees Nooteboom vertelt over een brief aan ene Si monie die de halve we reld omreist en uiteinde lijk bij hem terugkeert via een diplomaat in Zuid Amerika. Jeroen Brou wers laat ons weten hoe hij als kostschooljongen gedwongen werd elke week een brief aan zijn 'lieve ouders' te zenden met vaste jubelkreten. De brief heeft veel meer facetten dan je zoal zou denken. Bernie Ijdis: „Ik heb wat met het me dium brieven. Dat is iets heel bijzoncers. En ik heb contact opgenomen met mensen die dit ook heb ben. Ik kan er nauwelijks iets over zeggen: met brieven heb ik een be paalde affiniteit, zeker nu het medium gaat verwa teren door de opkomst van de elektronische me dia." Bernie Ijdis vorige film heette 'Dreammail' en ging over Ameri kaanse postorderbedrijf ven. Deze Thaise politieke gevangene kwam vrij dank zij brieven van Amnesty International. - FOTO ANP Van onze RTV-redactie HILVERSUM - De Veronica Omroep Organisatie (VOO) heeft meer dan één miljoen leden. Daarmee is een magi sche grens doorbroken die nog geen enkele Hilversumse omroep vóór Veronica heeft bereikt. Volgens eigen tellingen heeft Nederlands jongste omroep nu pre cies 1.065.000 leden. Daarvan zijn er ongeveer een miljoen ge abonneerd op het Veronicablad. De overige 65.000 zijn zoge naamde tientjesleden. Ter vergelijking: de Avro telde eind vorig j aar 806705 leden en de Tros 701000. Veronica was al sinds afgelopen jaar de grootste omroep in Ne derland met 877.000 leden. De Veronica-aanhang zit vooral onder de 15- tot 35-jarigen. Volgens de Hilversumse omroep is het ver loop onder deze jongeren klein zodat het miljoen zeker een tijd ge handhaafd kan blijven. Veronica-voorlichter Hans van de Veen denkt dat het bereiken van een miljoen leden vooral een kwestie van goede programma's. „Echt simpel is dat natuurlijk niet. Het is een zaak van jaren. Maar het heeft waarschijnlijk toch nog alles te maken met ons wilde piraten-imago. Dat schip blijft, dat gaat nooit meer weg." De omroep heeft de afgelopen maanden wel campagne gevoerd onder het motto „Veronica wil een miljoen, jij toch ook?" Ook is Veronica zoals bekend steeds nadrukkelijk aanwezig op het scherm. „Dat zijn wij verplicht aan onze doelgroep," weet de VOO-man. „De jongeren houden van dat luidruchtige." Het bezit van meer dan een miljoen leden levert Veronica nauwe lijks enig voordeel op. Veronica krijgt geen extra zendtijd en blijft gewoon een A-omroep omdat ons land geen mega-omroepen of iets dergelijks kent. Wel levert ieder lid extra meer geld op als abonnee. Het commissariaat voor de media kon het nieuwe ledental van Veronica gisteren niet bevestigen omdat dit instituut slechts één keer per jaar een officiële telling verricht. Het commissariaat gaat er echter van uit dat Veronica de eigen aanhang wel goed ge teld zal hebben. jl- V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29