Pop of poppetjes? NOS gaat KNVB 5 ton meer betalen 'ONDRAAGLIJKE LICHTHEID VAN HET BESTAAN' Hollands drama met anarchistisch tintje De Laurentiis vraagt uitstel van betaling Versierder Zwart-wit PRINCE GAAT VERLOREN IN GELUIDSBRH Andere opzet Hardrock Contact 'SUPER' ZENDT NEDERLANDS VOETBAL UIT Super Channel VRIJDAG 19 AUGUSTUS %ESTEM GIDS 2 SPEELFILMS OP TV MEPERLAND 1 ZATERDAG ZONDAG mmandant van de mili- NEDERLAND 2 MAANDAG NEDERLAND 3 DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG ïuske en Wiske: DE STEM 12 Lovestory in bezet Praag LOS ANGELES (RTR/ DPA) - Het Amerikaanse concern De Laurentiis, dat films als 'The Graduate' en een nieuwe versie van 'King Kong' heeft geproduceerd, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het concern, dat midden in een reorganisatie zit, heeft de laat ste jaren alleen maar verlies geleden. Een laatste poging om voldoende geld bij elkaar te krijgen is mislukt. Daarbij was ook Credit Lyonnais Bank Ne derland betrokken. Woord voerster Susan Feldon ver klaarde dat de negen films die De Laurentiis vorig jaar heeft gemaakt geen financieel succes zijn geweest. De personeelssterkte bij de onderneming is al verminderd van driehonderd tot honderd man. De onderneming heeft een aantal filmrechten ver kocht, enkele vestigingen ge sloten en bezittingen verkocht om aan geld te komen. In fe bruari trad oprichter Dino De Laurentiis terug als topman van het concern. De woordvoerster wilde niet ingaan op bijzonderheden van verdere reorganisatieplannen. Deskundigen zien weinig kans dat het uitstel van betaling kan worden opgeheven en dat De Laurentiis kan doorgaan als produktiemaatschappij. Vorig jaar leed de onderneming een verlies van twintig miljoen dollar. Opmerkelijk is dat het dit jaar met de Hollywood-films in de VS beter gaat dan vorig jaar. Door Marjan Mes HOE een Europese literaire bestseller omgevormd kan worden tot een geslaagde, commerciële Amerikaanse speelfilm met een niettemin authentieke sfeer; daarvan getuigt 'The Unbearable Lightness of Being' (De on draaglijke lichtheid van het bestaan). Een meer dan drie uur durende Hollywoodfilm, waarin de filosofische be schouwingen uit Milan Kundera's roman achterwege zijn gelaten, maar de liefdesgeschiedenis het volle pond heeft gekregen. Tegen de achtergrond van de Praagse Lente van 1968 en de Russische inval in Tsjechoslowakije in datzelfde jaar. Regisseur Philip Kaufman (The Right Stuff) en scenario schrijver Jean Claude Carrière bleven daarbij aan de opper vlakte, maar lieten in ieder ge val wel een van de belangrijk ste thema's van het boek intact; dat de politieke en sociale ge schiedenis van een land het meest intensief beleefd wordt door gewone mensen, die het meest direkt de gevolgen on dervinden van militair ingrij pen. Het interessante van de roman is de manier waarop de schrijver zijn personages zelf stuurt en hun gedrag analy seert. In de film is de auteur geheel afwezig, wat de inhoud sterk versimpelt. Temeer daar de boeiendste onderdelen van het boek, de filosofisch-essayisti- sche bespiegelingen, hierdoor eveneens werden opgeofferd. De titel wordt door het film verhaal, anders dan in de ro man, nauwelijks verklaard. Kundera's uitgangspunt was Nietzsches theorie over de eeu wige terugkeer van alle dingen, wat een 'ondraaglijke' zwaarte op de mens zou drukken. De 'ondraaglijke lichtheid' bij Kundera heeft betrekking op het feit dat zonder de zwaarte, de last, het bestaan van een mens evenzeer ondraaglijk is. In de film is de jonge hersen- chirurg en vrouwenversierder Tomas (Daniel Day-Lewis) de vertegenwoordiger van de 'lichtheid'. Hij kan zich niet langer dan één nacht aan een vrouw binden en versiert het ene na de andere meisje. De 'zwaarte' dient zich niet alleen aan met de vernietiging van Dubcek's democratiseringsgolf door de Russische tanks, maar meer nog door de komst van het zachtaardige, jonge meisje Tereza (Juliette Binoche) in Tomas' leven. Hij blijkt voor het eerst getroffen door een ge voel van liefde en medeleven, waardoor hij zich niet langer aan de verplichtingen van een vaste relatie kan onttrekken. Hij heeft haar leren kennen in een dorpje waar hij een opera tie moet verrichten. Korte tijd later staat ze bij hem op de stoep in Praag. En hoewel zijn versierdersinstinct het hem verbiedt, trouwt hij met haar. Het eerste deel van de film is gewijd aan Tomas' erotische verleidingskunsten tegen de achtergrond van de euforie van de Praagse Lente. De enige vrouw die aan hem gewaagd is, is de kunstenares Sabine (Lena Olin), die zich evenmin wil bin den en geen moeite heeft met de 'vrije liefde'. Zij blijft helaas beperkt tot een frivool seks- symbool met haar erotische on dergoed en zwarte bolhoed; een stukje Hollywood-kitsch dat lijnrecht staat tegenover Kun dera's beschouwingen die zich juist tegen de kitsch richten. Ook haar latere minaar Franz (Derek de Lint) blijft een recht- Juliette Binoche vertolkt op schitterende wijde de rol van het zachtaardige, jonge meisje Tereza. - foto concorde lijnige figuur zonder achter grond. In het tweede deel komt de in val van de Russen - in docu- mentairachtige zwart-witbeel- den aan bod. Tereza maakt verwoed foto's van de vijande lijke soldaten en riskeert bijna haar leven terwijl Tomas zich verdacht heeft gemaakt door een anti-communistische pu blicatie. Samen met hun hondje Karenin besluiten zij naar Zwitserland te vluchten. Daar voelt de kwetsbare Tereza, zonder de mogelijkheid tot haar geëngageerde fotografie, zich te afhankelijk van de on trouwe Tomas en keert terug naar het trieste Praag. Uit liefde volgt hij haar en moet genoegen nemen met een baantje als glazenwasser. Het nieuwe regiem probeert hem zijn anti-communistische be schuldigingen te laten herroe pen, maar hij weigert. De liefde tussen het tweetal verdiept zich en beleeft een hoogtepunt op het idyllische platteland waar zij zich bij een bevriende boer terugtrekken en meewerken op het land. Het is het ontroerendste gedeelte van deze al te lange film, die mij persoonlijk teleurstelde, omdat de inhoud niets wezen lijk te berde brengt. Niettemin zijn er schitterende scènes te zien, die prachtig in beeld wer den gebracht door Bergman cameraman Sven Nykvist. Het ontroerende spel van Juliette Binoche als de verlegen, kin derlijke en gevoelige Tereza verleent de film zijn grootste kracht. De weemoed waarmee zij besluit terug te keren naar Praag en het beeld met zwanen in water waarin ook planken met spijkers drijven als sym bool van de vertrapte democra tie zijn poëtisch en betekenis rijk. Daniel Day-Lewis is als de enigszins brute, maar ook charmante vrouwenverleider Tomas een treffende verschij ning, van wie een dierlijke veerkracht uitgaat. De Zweedse actrice Lena Olin is als Sabine hooguit verleidelijk om te zien. De driehoeksver houding kreeg in het boek veel meer achtergrond, al was het koel-dialectisch. In deze bij zondere Hollywood-film ont breekt een dramatische climax, maar vraagt de zorgvuldige enscènering om bewondering. 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Philip Kauf man draait in Casino 1 in Bre da. Door Wim van Leest POPMUZIEK begon ooit als muziek voor tieners en was in dat hele grijze verleden wellicht te beschouwen als een niet echt serieus te nemen tijdverdrijf. Anno 1988 is popmuziek 'big business'. Met popmuziek worden mil joenen verdiend en de belangstelling ervoor is zo groot en groeit nog altijd dusdanig dat de financiële perspec tieven almaar beter lijken te worden. Is popmuziek aan de ene kant strict zakelijk, aan de andere kant blijft het een min of meer amateuristische aange legenheid. Wie een popcon cert bezoekt, moet zich laten welgevallen dat dat concert zich 9 van de 10 keer afspeelt in een omgeving die absoluut niet geschikt is voor die mu ziek, maar die louter omwille van de enorme toeschouwers capaciteit is gekozen. De pop liefhebber moet accepteren dat hij voor zijn dure geld op grote afstand naar een groep of artiest mag kijken en mag luisteren naar een geluid dat veelal zeer matig en in soms zelfs ronduit erbarmelijk is. In het geval van Prince was het geluid woensdag avond bij zijn eerste concert in het Feyenoord-stadion bij vlagen zo slecht dat er weinig of niets te verstaan viel. Prince had op die momenten net goed in het Swahili kun nen zingen, zo weinig drong er van de teksten door de ge luidsbrij heen. Op die mo menten waren de nummers enkel te herkennen aan de deun of liever gezegd de dreun die vanaf het podium richting tribune opsteeg. Voor de concerten van Prince was in vergelijking met an dere Kuip-concerten voor een gewijzigde opstelling geko zen. Het podium stond dit keer maar pal tegenover de ere-tribune in de lengte-rich ting van het veld. Op die ma nier kon er een immens po dium gebouwd worden, kon den er meer mensen op het veld en zouden de mensen op de tribunes een beter zicht hebben. Met dat zicht viel het aller minst rpee en op de plaats waar ik zat (ere-tribune overdekt), was alleen in de rustige nummers goed te ho ren wat er op het podium ge beurde. In tegenstelling tot andere Kuip-concerten wa ren er bij het podium geen vi deo-schermen aangebracht, zodat je vanaf de tribune niet meer dan wat poppetjes op een podium zag. Dat podium zag er fantastisch uit, maar bij daglicht stak het schril af tegen de lege, volstrekt grauwe stadion-helft. Zo nu en dan kreeg je het idee dat je op 100 meter afstand naar een tv zat te kijken, waarvan het geluid onverstaanbaar hard stond. Natuurlijk, je moet zoveel mogelijk mensen de kans gunnen om een artiest in le vende lijve aan het werk te zien, maar als dat werk danig aan kwaliteit inboet door de omstandigheden waaronder het moet worden verricht dan is dat vervelend voor zowel toeschouwer als artiest. In Rotterdam kreeg ik zo nu en dan het idee naar poppeljes- muziek in plaats van naar popmuziek te kijken. In muzikaal opzicht was er ten opzichte van voorgaande jaren een en ander veran derd. Lag bij 'Sign 'o' the ti mes' het accent vooral op de soul en aanverwante rhythm blues, de 'Lovesexy'-toer- nee van Prince liet voor de korte pauze aan hardrock verwante muziek horen met voor mijn gevoel iets te veel ruimte voor de drums. Na de pauze was de muziek 'zwar ter' met 'The Cross', 'Kiss', 'Let's go crazy', 'When doves cry', 'Purple rain' en 'Alpha bet Street' als hoogtepunten. De 'Lovesexy'-show is net Prince in actie in de Kuip. als voorgaande shows een strak georganiseerd geheel, waarin nummers elkaar in een razend tempo afwisselen. In veel gevallen worden halve nummers gespeeld of een paar coupletten. Het podium veranderde ondertussen voortdurend van vorm en in combinatie met de lichtshow vormde dat, toen de duister nis eenmaal gevallen was, een schitterend schouwspel. Prince is een uitstekend ar tiest die bij voorgaande con certen bewezen heeft geen enkele moeite te hebben het zeer hoge niveau van zijn pla ten waar te maken. De paar keren dat woensdagavond een rustiger en dus verstaan baarder nummer werd ge speeld, had Prince het com plete stadion in zijn greep. Ik had dat best de twee volle uren die het concert duurde, een dergelijke intense band met het podium willen heb ben. Tijdens nummers als 'The cross' en 'Purple rain' slaagde Prince er moeiteloos in de pakweg 32.000 toeschouwers in zijn ban te houden. Op die momenten was er ook het meest sprake van contact met het publiek. 'Purple rain' werd zelfs door het publiek overgenomen en Prince stond erbij en keek er waarschijn lijk ontroerd naar. Prince had trouwens over een dankbaar publiek zeker niet te klagen. Handgeklap gaf de soms moeilijk ver staanbare nummers nog enige structuur en het pu bliek had zelfs luid applaus over voor de lichtflitsen die tijdens de pauze te zien wa ren. Toen dat lichtspel op hield, maakte het publiek zelf muziek met behulp van handgeklap, kreten en gejoel. Nog even en er hoeven bij dergelijke evenementen niet eens meer artiesten op te tre den. De wetenschap 'erbij' te zijn weegt voor veel toe schouwers inmiddels zwaar der dan de kwaliteit van het gebodene. Wie uit is op goedklinkende live-muziek zal zijn heil dus elders moeten zoeken. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De NOS en de KNVB hebben in principe overeenstemming bereikt over het uitzenden van voet balwedstrijden in het komend seizoen. De NOS gaat 2,25 miljoen gtïlden betalen voor een onbeperkt aantal sa menvattingen van competitie- en bekerwedstrijden, als mede voor de radioverslaggeving door zowel landelijke als regionale omroepen. Tot nu toe betaalde de KNVB 1,75 miljoen per seizoen. Het is voor het eerst dat ook de beta ling van de radio formeel is vastgelegd. Dit is gebeurd na dat de Hoge Raad in arrest had gesteld dat de KNVB voor ra dio-reportages een vergoeding mocht vragen. NOS en KNVB hebben bo vendien afgesproken dat er in het komend seizoen meer aan dacht zal worden besteed aan de eerste divisie. Vanaf 1 okto ber wordt ernaar gestreefd we kelijks een eerste-divisiewed- strijd uit te zenden. De KNVB heeft met het commerciële televisiestation Super Channel overeenstem ming bereikt over het uitzen den van voetbalwedstrijden. In de verbintenis, voor één jaar, is sprake van drie uitzendingen door het station per week. Op dinsdag zal er gedurende 50 minuten een samenvatting van één duel worden uitgezonden. Op donderdag zal een tweede wedstrijd te zien zijn, eveneens gedurende vijftig minuten. Een dag later verzorgt het station een half-uur durende voorbe schouwing voor de dat week einde te spelen wedstrijden. Met het contract is een bedrag gemoeid van meer dan een half miljoen gulden. Vorig seizoen werd door Sky Channel, een andere satelliet zender, op soortgelijke manier aandacht besteed aan het Ne derlandse voetbal. Daar stopte men ermee, omdat de kosten te hoog werden en de belangstel ling elders in Europa nihil was. Volgens Super Channel heeft het Europees Kampioenschap voetbal die belangstelling juist weer aangewakkerd en is er el ders in Europa vraag naar beelden van Nederlands voet bal. De postkoets ina een halve eeuw gele- maakte John Ford de Hard Knox Boatniks (USA 1970, Ned. 1,19.58 uur). Walt Disney-korre die rond een nieuwe kapitein van de kustwacht, die er tegi alle verwachtingen in een rommeltje van maakt. De situat verandert als hij op drie juwelendieven stuit. Casablanca (USA 1942, Ned. 3, 20.30 uur). Een van de t, roemdste films uit de geschiedenis met Humphrey Bogj, estern 'Stagecoach' met als een cynische Amerikaan, die tijdens de oorlog een caj ,bn Wayne, een moeilijk te in Casablanca uitbaat. Op een dag komt een oude geliefde, ertreffen film. In 1986 Ingrid Bergman-zijn etablissement binnenstappen. jje Ted Post het verhaal Counsellor at law (USA 1933, Did. 1,15.00 uur). John Bartj nieuw voor de televisie more in de rol van een arme joodse immigrant, die een vj rfihnen, maar was wijs ge- de beste advocaten van New York wordt. Een jaloerse co) leg er een iets andere versie lega brengt zijn carrière aan het wankelen. maken. De KRO brengt Telefon (USA 1977, Did. 1, 22.05 uur). Spannende spionaïs ,navond zijn 'Postkoets' op thriller van Don Siegel met Charles Bronson als een KGf. >t scherm, waarin de hoofd agent. Hij moet in Amerika een overgelopen collega opsm j wordt gespeeld door Kris ren. óstofferson. Ringo Kid .And justice for all (USA 1979, Did. 1, 23.45 uur). Norm;, ordt ten onrechte van Jewisons satire op de rechtspraak in Amerika. Desterkspt oord beschuldigd. Op zoek lende Al Pacino is een jonge idealistische advocaat, die g( ,ar de ware dader begeleidt dwongen wordt een corrupte rechter te verdedigen. j een postkoets door vijan- Wunschfilm der Wöche (Did. 2, 20.15 uur). De kijkers kir, lijk Indianengebied en nen kiezen uit: de historische spektakelfilm 'Alexander ft ert goed zijn mede-reizi- Great' uit 1956 met Richard Burton; Helmut Kautners 'Dj rs kennen. Schinderhannes' met Curd Jürgens (1958) en 'Ludwig l; eveneens van Helmut Kautner met O.W. Fischer (1954). - Upir z feratu (Tsjechoslowakije 1981, Did. 2,00.10 uur).Hot 23.30 ror-satire van Juraj Herz over een zwarte race-auto, dj - zich als een vampier gedraagt. j;o sluit het programma Live a little, love a little (USA 1968, Did. 3 WDF, 16.05 uur) het eerste net af met de Als mode-fotograaf heeft Elvis Presley constant problems -film 'Hard Knox". Robert met de meisjes. Leuke komedie van Norman Taurog. )nrad in de rol van Joe Ruggles of Red Gap (USA 1935, België 1,16.00 uur). Een i( nox is een gewaardeerd en top Engelse butler krijgt een nieuwe werkgever in kj arjne-piloot. Als het mo- door hem verfoeide Amerika. Hij ergert zich dood aan 4 ent komt, dat hij te oud manieren van de Amerikanen. Charles Laughton in wr testvlieger is geworden aardige komedie van Leo McCarey. hij een keuze maken ssen een bureaubaan of Loulou (Frankrijk 1980, Ned. 2, 20.36 uur). Keurige hu» «Melding heeft 'gehad! vrouw begint uit ontevredenheid met haar bestaan een vei {i kiest voor het laatste houding met een nietsnut. Deze tweede film in de Géran aar de tijden zijn intussen Depardieu-reeks is een geladen melodrama van Mauris Iranderd De kadett*" heb- Pialat met Isabelle Huppert in de vrouwelijke hoofdrol. mw,r 'Draatjes eekregen The last flight of Noah's Ark (USA 1980, Did. 1,14.55 uur; l b^orgen Joe Knox veel Walt Disney-film met Elliott Gould als een in geldnood vei kerende piloot, die een vreemde opdracht aanneemt. Hi moet de jonge missiezuster Genevieve Bujold en een veesla pel vervoeren, maar halverwege komen ook nog twee ver stekelingen te voorschijn. Die Privatsekretarin (W.-Duitsland 1953, Did. 2, 20.15 uur) Succesfilm van het 'droompaar' Rudolf Prack en Sonja Zit mann. Laatstgenoemde speelt een plattelandsmeisje, data de stad een baan zoekt als privé-secretaresse bij een bank. directeur. The way we were (USA 1973, België 1,20.40 uur). Sterk lid desverhaal van Sydney Pollack over twee jonge mensen,® eikaars volmaakte tegenpolen zijn. Politiek activiste st. de TROS' zomerserie Te nd, ter zee en in de lucht' lat vanavond het derde on- einacua vumiaan.LC bcgciipuicii niju. ruuucA auuvioic a». nrn0Tamma bra Streisand trouwt met de knappe en gemakkelijk It t» Ka!She..vel vende Robert Redford. Tijdens McCarthy's heksenjadi! worden de tegenstellingen echter te groot. 20.29 Te land, ter zee en in de lucht de Efteling te Kaatsheuvel ordt boven de Vonderpias freewheelen' beoefend. ,n kleine vijftig deelnemers den met de meest fabu- Up in arms (USA 1944, Ned. 2, 16.00 uur). Filmdebuut va!^2?, constructies over een Danny Kaye als een liftbediende die zich allerlei kwaaltjePaUe P1*1™ ,zuUe,n P*°' inbeeldt. Daarom werkt hij in een ziekenhuis, waar hij zit'F1?!1 ,m, 111 het water te- veilig voelt. Op zekere dag moet hij echter in dienst. If®' bomen, of juist wel. Mr. Moto takes a vacation (USA 1939, Did. 2,17.35 uur). Tij-F1 Pr°gramma wordt muzi- dens zijn vakantie hoort meesterspeurder Mr. Moto dat kroon van de koningin van Sheba is gevonden. Hij vei-| moedt dat er veel gespuis op af zal komen en spoedt zidij naar de opgraving. Down by law (USA 1986, Did. 2, 22.40 uur). Onderhoudend komedie van Jim Jarmusch over een werkloze discjockey ei een souteneur, die in de gevangenis gezelschap krijgen vai een kleurrijke Italiaan. Met Tom Waits, John Lurie en Ro berto Benigni. Blue collar (USA 1978, België 1, 21.10 uur). Drie ontevri automonteurs in Detroit komen tot de ontdekking dat ze z&P® Amerikaanse sterdirigent wel door de directie als hun vakbond worden belazerd. Uip componist Leonard Bem- balorigheid besluiten ze de kas van de bond te plundererj Krachtig drama van Paul Schrader met sterke rollen vai| Richard Pryor, Harvey Keitel en Ed Begley jr. est en Brian Hyland. Bernsteins liefde voor drie orkester ein viert volgende week h zeventigste verjaardig. ir ere van deze gebeurtenis •esenteert de NOS het pro- amma 'Bernsteins liefde »r drie orkesten'. Hierin 'aat Bernstein over zijn bij film met John Garfield als een jongeman, die geen middti bdere relatie met zijn drie Body and soul (USA 1947, Ned. 2,16.33 uur). Klassieke boks schuwt om kampioen te worden. Robert Rossen is de regis seur. Ihr schönster Tag (W.-Duitsland 1962, Did. 2,20.15 uur), moeder denkt dat haar lievelingsdochter met een Ameri kaanse miljonair is getrouwd. Op een dag komt ze achter dt indien laat hij samen met waarheid. Inge Meysel en Sonja Ziemann in de verfilmiif van Curth Flatows toneelstuk door Paul Verhoeven. Le distrait (Frankrijk 1970, Did. 1, 10.50 uur). Satire Pierre Richard op de reclamewereld. Als verstrooide jonge man schiet hij op het reclamebureau van zijn moeders min naar de ene bok na de andere. Bes swideteilij (Sovjet-Unie 1984, Did. 2, 22.40 uur). Mai| keert na negen jaar naar zijn ex-vrouw terug. Deze staat het punt te hertrouwen. Film van Nikita Michalkow. La femme de l'aviateur (Frankrijk 1981, Did. 3 WDF, uur). Een jonge student ontdekt dat zijn vriendin een ver-j houding heeft. Als hij de man tijdens een tocht door Pi achtervolgt komt hii een meisje tegen, dat hem intriges Fahrenheit 451 (Frankrijk 1967, België 1, 20.10 uur). Vei ming van Ray Bradbury's sf-roman over een brandweei| man in een totalitaire staat, die moet controleren of boeken worden verbrand. Een jonge vrouw is er de oorzai van, dat hij nieuwsgierig wordt naar wat hij moet verbi den. Trage maar toch boeiende film van Frangois Truffai met Oskar Werner en Julie Christie. The secret life of Walter Mitty (USA 1947, Ned. 2,16.15 ui Een van de bekendste Danny Kaye-films, waarin de to miek een saaie dagdromer speelt. Op een dag wordt hij dl een wildvreemde blondine gekust en beleeft een merkwi dig avontuur. Laughterhouse (Engeland 1984, Did. 3 WDF, 20.00 uur), vlak voor de kerst zijn plukkers staken besluit een boer Norwich zijn ganzen lopend naar de markt in Londen t brengen. Originele film van Richard Eyre met moeilijk H regisseren ganzen en een schitterende hoofdrol van Ia» Holm. ivelings orkesten; het New »rk Philharmonic, het Is- ël Philharmonic en de iener Philharmoniker. Bo- jn' orkesten werken van ijaikovski, Gershwin, ahms, Haydn, Mozart, ahler en van hemzelf ho- n. Ifr ul nof heel wat werk aan eijn [om v dp te knappert IIk heb een iiee Van onze filmredactie Filmhuis Concordia in Breda gaat tot het eind van deze maand door met het zomerprogramma 'Mad mad summer'. Telkens draait drie avonden achter een (om 21.00 uur) dezelfde film, waarin op de een of andere manier waanzin een rol speelt. Vanavond en morgenavond 'De stilte rond Christine M.' van Marleen Gorris. Sterke, femi nistische thriller waarin drie vrouwen schijnbaar ongemoti veerd afrekenen met een man. Wraak op mannelijk superiori- teitsgedrag ligt er aan ten grondslag. Spannend en uitste kend geacteerd door Nelly Frij- da, Henriëtte Tol, Edda Ba- rends en Cox Habbema (als vrouwelijke psychiater). Goed gemaakt maar controversieel van inhoud. Op 22, 23 en 24 augustus; 'Sweet Movie' uit 1974 van Du- san Makavejev. Zwarte kome die, waarin seksuele en andere taboes provocerend in collage achtige beelden zijn gevat. De opnamen in Amsterdam, Parijs en Wenen veroorzaakten des tijds protesten en schandalen. De groteske fantasie van de maker kent geen grenzen, maar de afrekening met kerk, kapitaal en staat krijgt op den duur wansmakelijke trekjes. De provocerende actie is sterk gerelateerd aan het toenmalige verzet tegen de gevestigde or de. Op 25,26 en 27 augustus: teken van het beest' van Piet£:MttJ7l()0/16 Verhoeff uit 1980. Een -- Fries plattelandsdrama uit jaren twintig, waarin anarchistische klompenmaM (Gerard Thoolen) uit harts-j tocht voor zijn vriendin vlï' veldwachters neerschiet. Zij een weggelopen moeder va»| zes kinderen (Maja Kok), lak heeft aan het gezag. seerd op een historisch uit 1929.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14