Pop of poppetjes?
NOS gaat KNVB 5
ton meer betalen
'ONDRAAGLIJKE LICHTHEID VAN HET BESTAAN'
Hollands drama met anarchistisch tintje
De Laurentiis
vraagt uitstel
van betaling
Versierder
Zwart-wit
PRINCE GAAT VERLOREN IN GELUIDSBRH
Andere opzet
Hardrock
Contact
'SUPER' ZENDT NEDERLANDS VOETBAL UIT
Super Channel
VRIJDAG 19 AUGUSTUS
%ESTEM GIDS 2
SPEELFILMS OP TV
MEPERLAND 1
ZATERDAG
ZONDAG mmandant van de mili-
NEDERLAND 2
MAANDAG
NEDERLAND 3
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
ïuske en Wiske:
DE STEM
12
Lovestory in bezet Praag
LOS ANGELES (RTR/
DPA) - Het Amerikaanse
concern De Laurentiis, dat
films als 'The Graduate' en
een nieuwe versie van 'King
Kong' heeft geproduceerd,
heeft uitstel van betaling
aangevraagd.
Het concern, dat midden in een
reorganisatie zit, heeft de laat
ste jaren alleen maar verlies
geleden. Een laatste poging om
voldoende geld bij elkaar te
krijgen is mislukt. Daarbij was
ook Credit Lyonnais Bank Ne
derland betrokken. Woord
voerster Susan Feldon ver
klaarde dat de negen films die
De Laurentiis vorig jaar heeft
gemaakt geen financieel succes
zijn geweest.
De personeelssterkte bij de
onderneming is al verminderd
van driehonderd tot honderd
man. De onderneming heeft
een aantal filmrechten ver
kocht, enkele vestigingen ge
sloten en bezittingen verkocht
om aan geld te komen. In fe
bruari trad oprichter Dino De
Laurentiis terug als topman
van het concern.
De woordvoerster wilde niet
ingaan op bijzonderheden van
verdere reorganisatieplannen.
Deskundigen zien weinig kans
dat het uitstel van betaling kan
worden opgeheven en dat De
Laurentiis kan doorgaan als
produktiemaatschappij. Vorig
jaar leed de onderneming een
verlies van twintig miljoen
dollar.
Opmerkelijk is dat het dit
jaar met de Hollywood-films in
de VS beter gaat dan vorig
jaar.
Door Marjan Mes
HOE een Europese literaire bestseller omgevormd kan
worden tot een geslaagde, commerciële Amerikaanse
speelfilm met een niettemin authentieke sfeer; daarvan
getuigt 'The Unbearable Lightness of Being' (De on
draaglijke lichtheid van het bestaan). Een meer dan drie
uur durende Hollywoodfilm, waarin de filosofische be
schouwingen uit Milan Kundera's roman achterwege
zijn gelaten, maar de liefdesgeschiedenis het volle pond
heeft gekregen. Tegen de achtergrond van de Praagse
Lente van 1968 en de Russische inval in Tsjechoslowakije
in datzelfde jaar.
Regisseur Philip Kaufman
(The Right Stuff) en scenario
schrijver Jean Claude Carrière
bleven daarbij aan de opper
vlakte, maar lieten in ieder ge
val wel een van de belangrijk
ste thema's van het boek intact;
dat de politieke en sociale ge
schiedenis van een land het
meest intensief beleefd wordt
door gewone mensen, die het
meest direkt de gevolgen on
dervinden van militair ingrij
pen. Het interessante van de
roman is de manier waarop de
schrijver zijn personages zelf
stuurt en hun gedrag analy
seert.
In de film is de auteur geheel
afwezig, wat de inhoud sterk
versimpelt. Temeer daar de
boeiendste onderdelen van het
boek, de filosofisch-essayisti-
sche bespiegelingen, hierdoor
eveneens werden opgeofferd.
De titel wordt door het film
verhaal, anders dan in de ro
man, nauwelijks verklaard.
Kundera's uitgangspunt was
Nietzsches theorie over de eeu
wige terugkeer van alle dingen,
wat een 'ondraaglijke' zwaarte
op de mens zou drukken. De
'ondraaglijke lichtheid' bij
Kundera heeft betrekking op
het feit dat zonder de zwaarte,
de last, het bestaan van een
mens evenzeer ondraaglijk is.
In de film is de jonge hersen-
chirurg en vrouwenversierder
Tomas (Daniel Day-Lewis) de
vertegenwoordiger van de
'lichtheid'. Hij kan zich niet
langer dan één nacht aan een
vrouw binden en versiert het
ene na de andere meisje. De
'zwaarte' dient zich niet alleen
aan met de vernietiging van
Dubcek's democratiseringsgolf
door de Russische tanks, maar
meer nog door de komst van
het zachtaardige, jonge meisje
Tereza (Juliette Binoche) in
Tomas' leven. Hij blijkt voor
het eerst getroffen door een ge
voel van liefde en medeleven,
waardoor hij zich niet langer
aan de verplichtingen van een
vaste relatie kan onttrekken.
Hij heeft haar leren kennen in
een dorpje waar hij een opera
tie moet verrichten. Korte tijd
later staat ze bij hem op de
stoep in Praag. En hoewel zijn
versierdersinstinct het hem
verbiedt, trouwt hij met haar.
Het eerste deel van de film is
gewijd aan Tomas' erotische
verleidingskunsten tegen de
achtergrond van de euforie van
de Praagse Lente. De enige
vrouw die aan hem gewaagd is,
is de kunstenares Sabine (Lena
Olin), die zich evenmin wil bin
den en geen moeite heeft met
de 'vrije liefde'. Zij blijft helaas
beperkt tot een frivool seks-
symbool met haar erotische on
dergoed en zwarte bolhoed; een
stukje Hollywood-kitsch dat
lijnrecht staat tegenover Kun
dera's beschouwingen die zich
juist tegen de kitsch richten.
Ook haar latere minaar Franz
(Derek de Lint) blijft een recht-
Juliette Binoche vertolkt op schitterende wijde de rol van het zachtaardige, jonge meisje
Tereza. - foto concorde
lijnige figuur zonder achter
grond.
In het tweede deel komt de in
val van de Russen - in docu-
mentairachtige zwart-witbeel-
den aan bod. Tereza maakt
verwoed foto's van de vijande
lijke soldaten en riskeert bijna
haar leven terwijl Tomas zich
verdacht heeft gemaakt door
een anti-communistische pu
blicatie. Samen met hun hondje
Karenin besluiten zij naar
Zwitserland te vluchten. Daar
voelt de kwetsbare Tereza,
zonder de mogelijkheid tot
haar geëngageerde fotografie,
zich te afhankelijk van de on
trouwe Tomas en keert terug
naar het trieste Praag. Uit
liefde volgt hij haar en moet
genoegen nemen met een
baantje als glazenwasser. Het
nieuwe regiem probeert hem
zijn anti-communistische be
schuldigingen te laten herroe
pen, maar hij weigert.
De liefde tussen het tweetal
verdiept zich en beleeft een
hoogtepunt op het idyllische
platteland waar zij zich bij een
bevriende boer terugtrekken
en meewerken op het land. Het
is het ontroerendste gedeelte
van deze al te lange film, die
mij persoonlijk teleurstelde,
omdat de inhoud niets wezen
lijk te berde brengt. Niettemin
zijn er schitterende scènes te
zien, die prachtig in beeld wer
den gebracht door Bergman
cameraman Sven Nykvist. Het
ontroerende spel van Juliette
Binoche als de verlegen, kin
derlijke en gevoelige Tereza
verleent de film zijn grootste
kracht. De weemoed waarmee
zij besluit terug te keren naar
Praag en het beeld met zwanen
in water waarin ook planken
met spijkers drijven als sym
bool van de vertrapte democra
tie zijn poëtisch en betekenis
rijk.
Daniel Day-Lewis is als de
enigszins brute, maar ook
charmante vrouwenverleider
Tomas een treffende verschij
ning, van wie een dierlijke
veerkracht uitgaat. De
Zweedse actrice Lena Olin is
als Sabine hooguit verleidelijk
om te zien. De driehoeksver
houding kreeg in het boek veel
meer achtergrond, al was het
koel-dialectisch. In deze bij
zondere Hollywood-film ont
breekt een dramatische climax,
maar vraagt de zorgvuldige
enscènering om bewondering.
'De ondraaglijke lichtheid van
het bestaan' van Philip Kauf
man draait in Casino 1 in Bre
da.
Door Wim van Leest
POPMUZIEK begon ooit als muziek voor tieners en was
in dat hele grijze verleden wellicht te beschouwen als
een niet echt serieus te nemen tijdverdrijf. Anno 1988 is
popmuziek 'big business'. Met popmuziek worden mil
joenen verdiend en de belangstelling ervoor is zo groot
en groeit nog altijd dusdanig dat de financiële perspec
tieven almaar beter lijken te worden.
Is popmuziek aan de ene kant
strict zakelijk, aan de andere
kant blijft het een min of
meer amateuristische aange
legenheid. Wie een popcon
cert bezoekt, moet zich laten
welgevallen dat dat concert
zich 9 van de 10 keer afspeelt
in een omgeving die absoluut
niet geschikt is voor die mu
ziek, maar die louter omwille
van de enorme toeschouwers
capaciteit is gekozen. De pop
liefhebber moet accepteren
dat hij voor zijn dure geld op
grote afstand naar een groep
of artiest mag kijken en mag
luisteren naar een geluid dat
veelal zeer matig en in soms
zelfs ronduit erbarmelijk is.
In het geval van Prince
was het geluid woensdag
avond bij zijn eerste concert
in het Feyenoord-stadion bij
vlagen zo slecht dat er weinig
of niets te verstaan viel.
Prince had op die momenten
net goed in het Swahili kun
nen zingen, zo weinig drong
er van de teksten door de ge
luidsbrij heen. Op die mo
menten waren de nummers
enkel te herkennen aan de
deun of liever gezegd de
dreun die vanaf het podium
richting tribune opsteeg.
Voor de concerten van Prince
was in vergelijking met an
dere Kuip-concerten voor een
gewijzigde opstelling geko
zen. Het podium stond dit
keer maar pal tegenover de
ere-tribune in de lengte-rich
ting van het veld. Op die ma
nier kon er een immens po
dium gebouwd worden, kon
den er meer mensen op het
veld en zouden de mensen op
de tribunes een beter zicht
hebben.
Met dat zicht viel het aller
minst rpee en op de plaats
waar ik zat (ere-tribune
overdekt), was alleen in de
rustige nummers goed te ho
ren wat er op het podium ge
beurde. In tegenstelling tot
andere Kuip-concerten wa
ren er bij het podium geen vi
deo-schermen aangebracht,
zodat je vanaf de tribune niet
meer dan wat poppetjes op
een podium zag. Dat podium
zag er fantastisch uit, maar
bij daglicht stak het schril af
tegen de lege, volstrekt
grauwe stadion-helft. Zo nu
en dan kreeg je het idee dat je
op 100 meter afstand naar een
tv zat te kijken, waarvan het
geluid onverstaanbaar hard
stond.
Natuurlijk, je moet zoveel
mogelijk mensen de kans
gunnen om een artiest in le
vende lijve aan het werk te
zien, maar als dat werk danig
aan kwaliteit inboet door de
omstandigheden waaronder
het moet worden verricht dan
is dat vervelend voor zowel
toeschouwer als artiest. In
Rotterdam kreeg ik zo nu en
dan het idee naar poppeljes-
muziek in plaats van naar
popmuziek te kijken.
In muzikaal opzicht was er
ten opzichte van voorgaande
jaren een en ander veran
derd. Lag bij 'Sign 'o' the ti
mes' het accent vooral op de
soul en aanverwante rhythm
blues, de 'Lovesexy'-toer-
nee van Prince liet voor de
korte pauze aan hardrock
verwante muziek horen met
voor mijn gevoel iets te veel
ruimte voor de drums. Na de
pauze was de muziek 'zwar
ter' met 'The Cross', 'Kiss',
'Let's go crazy', 'When doves
cry', 'Purple rain' en 'Alpha
bet Street' als hoogtepunten.
De 'Lovesexy'-show is net
Prince in actie in de Kuip.
als voorgaande shows een
strak georganiseerd geheel,
waarin nummers elkaar in
een razend tempo afwisselen.
In veel gevallen worden halve
nummers gespeeld of een
paar coupletten. Het podium
veranderde ondertussen
voortdurend van vorm en in
combinatie met de lichtshow
vormde dat, toen de duister
nis eenmaal gevallen was, een
schitterend schouwspel.
Prince is een uitstekend ar
tiest die bij voorgaande con
certen bewezen heeft geen
enkele moeite te hebben het
zeer hoge niveau van zijn pla
ten waar te maken. De paar
keren dat woensdagavond
een rustiger en dus verstaan
baarder nummer werd ge
speeld, had Prince het com
plete stadion in zijn greep. Ik
had dat best de twee volle
uren die het concert duurde,
een dergelijke intense band
met het podium willen heb
ben.
Tijdens nummers als 'The
cross' en 'Purple rain' slaagde
Prince er moeiteloos in de
pakweg 32.000 toeschouwers
in zijn ban te houden. Op die
momenten was er ook het
meest sprake van contact met
het publiek. 'Purple rain'
werd zelfs door het publiek
overgenomen en Prince stond
erbij en keek er waarschijn
lijk ontroerd naar.
Prince had trouwens over
een dankbaar publiek zeker
niet te klagen. Handgeklap
gaf de soms moeilijk ver
staanbare nummers nog
enige structuur en het pu
bliek had zelfs luid applaus
over voor de lichtflitsen die
tijdens de pauze te zien wa
ren. Toen dat lichtspel op
hield, maakte het publiek zelf
muziek met behulp van
handgeklap, kreten en gejoel.
Nog even en er hoeven bij
dergelijke evenementen niet
eens meer artiesten op te tre
den.
De wetenschap 'erbij' te
zijn weegt voor veel toe
schouwers inmiddels zwaar
der dan de kwaliteit van het
gebodene. Wie uit is op
goedklinkende live-muziek
zal zijn heil dus elders moeten
zoeken.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - De NOS en de KNVB hebben in principe
overeenstemming bereikt over het uitzenden van voet
balwedstrijden in het komend seizoen. De NOS gaat 2,25
miljoen gtïlden betalen voor een onbeperkt aantal sa
menvattingen van competitie- en bekerwedstrijden, als
mede voor de radioverslaggeving door zowel landelijke
als regionale omroepen.
Tot nu toe betaalde de KNVB
1,75 miljoen per seizoen. Het is
voor het eerst dat ook de beta
ling van de radio formeel is
vastgelegd. Dit is gebeurd na
dat de Hoge Raad in arrest had
gesteld dat de KNVB voor ra
dio-reportages een vergoeding
mocht vragen.
NOS en KNVB hebben bo
vendien afgesproken dat er in
het komend seizoen meer aan
dacht zal worden besteed aan
de eerste divisie. Vanaf 1 okto
ber wordt ernaar gestreefd we
kelijks een eerste-divisiewed-
strijd uit te zenden.
De KNVB heeft met het
commerciële televisiestation
Super Channel overeenstem
ming bereikt over het uitzen
den van voetbalwedstrijden. In
de verbintenis, voor één jaar, is
sprake van drie uitzendingen
door het station per week. Op
dinsdag zal er gedurende 50
minuten een samenvatting van
één duel worden uitgezonden.
Op donderdag zal een tweede
wedstrijd te zien zijn, eveneens
gedurende vijftig minuten. Een
dag later verzorgt het station
een half-uur durende voorbe
schouwing voor de dat week
einde te spelen wedstrijden.
Met het contract is een bedrag
gemoeid van meer dan een half
miljoen gulden.
Vorig seizoen werd door Sky
Channel, een andere satelliet
zender, op soortgelijke manier
aandacht besteed aan het Ne
derlandse voetbal. Daar stopte
men ermee, omdat de kosten te
hoog werden en de belangstel
ling elders in Europa nihil was.
Volgens Super Channel heeft
het Europees Kampioenschap
voetbal die belangstelling juist
weer aangewakkerd en is er el
ders in Europa vraag naar
beelden van Nederlands voet
bal.
De postkoets
ina een halve eeuw gele-
maakte John Ford de
Hard Knox
Boatniks (USA 1970, Ned. 1,19.58 uur). Walt Disney-korre
die rond een nieuwe kapitein van de kustwacht, die er tegi
alle verwachtingen in een rommeltje van maakt. De situat
verandert als hij op drie juwelendieven stuit.
Casablanca (USA 1942, Ned. 3, 20.30 uur). Een van de t,
roemdste films uit de geschiedenis met Humphrey Bogj, estern 'Stagecoach' met
als een cynische Amerikaan, die tijdens de oorlog een caj ,bn Wayne, een moeilijk te
in Casablanca uitbaat. Op een dag komt een oude geliefde, ertreffen film. In 1986
Ingrid Bergman-zijn etablissement binnenstappen. jje Ted Post het verhaal
Counsellor at law (USA 1933, Did. 1,15.00 uur). John Bartj nieuw voor de televisie
more in de rol van een arme joodse immigrant, die een vj rfihnen, maar was wijs ge-
de beste advocaten van New York wordt. Een jaloerse co) leg er een iets andere versie
lega brengt zijn carrière aan het wankelen. maken. De KRO brengt
Telefon (USA 1977, Did. 1, 22.05 uur). Spannende spionaïs ,navond zijn 'Postkoets' op
thriller van Don Siegel met Charles Bronson als een KGf. >t scherm, waarin de hoofd
agent. Hij moet in Amerika een overgelopen collega opsm j wordt gespeeld door Kris
ren. óstofferson. Ringo Kid
.And justice for all (USA 1979, Did. 1, 23.45 uur). Norm;, ordt ten onrechte van
Jewisons satire op de rechtspraak in Amerika. Desterkspt oord beschuldigd. Op zoek
lende Al Pacino is een jonge idealistische advocaat, die g( ,ar de ware dader begeleidt
dwongen wordt een corrupte rechter te verdedigen. j een postkoets door vijan-
Wunschfilm der Wöche (Did. 2, 20.15 uur). De kijkers kir, lijk Indianengebied en
nen kiezen uit: de historische spektakelfilm 'Alexander ft ert goed zijn mede-reizi-
Great' uit 1956 met Richard Burton; Helmut Kautners 'Dj rs kennen.
Schinderhannes' met Curd Jürgens (1958) en 'Ludwig l;
eveneens van Helmut Kautner met O.W. Fischer (1954). -
Upir z feratu (Tsjechoslowakije 1981, Did. 2,00.10 uur).Hot 23.30
ror-satire van Juraj Herz over een zwarte race-auto, dj -
zich als een vampier gedraagt. j;o sluit het programma
Live a little, love a little (USA 1968, Did. 3 WDF, 16.05 uur) het eerste net af met de
Als mode-fotograaf heeft Elvis Presley constant problems -film 'Hard Knox". Robert
met de meisjes. Leuke komedie van Norman Taurog. )nrad in de rol van Joe
Ruggles of Red Gap (USA 1935, België 1,16.00 uur). Een i( nox is een gewaardeerd
en top Engelse butler krijgt een nieuwe werkgever in kj arjne-piloot. Als het mo-
door hem verfoeide Amerika. Hij ergert zich dood aan 4 ent komt, dat hij te oud
manieren van de Amerikanen. Charles Laughton in wr testvlieger is geworden
aardige komedie van Leo McCarey. hij een keuze maken
ssen een bureaubaan of
Loulou (Frankrijk 1980, Ned. 2, 20.36 uur). Keurige hu» «Melding heeft 'gehad!
vrouw begint uit ontevredenheid met haar bestaan een vei {i kiest voor het laatste
houding met een nietsnut. Deze tweede film in de Géran aar de tijden zijn intussen
Depardieu-reeks is een geladen melodrama van Mauris Iranderd De kadett*" heb-
Pialat met Isabelle Huppert in de vrouwelijke hoofdrol. mw,r 'Draatjes eekregen
The last flight of Noah's Ark (USA 1980, Did. 1,14.55 uur; l b^orgen Joe Knox veel
Walt Disney-film met Elliott Gould als een in geldnood vei
kerende piloot, die een vreemde opdracht aanneemt. Hi
moet de jonge missiezuster Genevieve Bujold en een veesla
pel vervoeren, maar halverwege komen ook nog twee ver
stekelingen te voorschijn.
Die Privatsekretarin (W.-Duitsland 1953, Did. 2, 20.15 uur)
Succesfilm van het 'droompaar' Rudolf Prack en Sonja Zit
mann. Laatstgenoemde speelt een plattelandsmeisje, data
de stad een baan zoekt als privé-secretaresse bij een bank.
directeur.
The way we were (USA 1973, België 1,20.40 uur). Sterk lid
desverhaal van Sydney Pollack over twee jonge mensen,®
eikaars volmaakte tegenpolen zijn. Politiek activiste
st.
de TROS' zomerserie Te
nd, ter zee en in de lucht'
lat vanavond het derde on-
einacua vumiaan.LC bcgciipuicii niju. ruuucA auuvioic a». nrn0Tamma
bra Streisand trouwt met de knappe en gemakkelijk It t» Ka!She..vel
vende Robert Redford. Tijdens McCarthy's heksenjadi!
worden de tegenstellingen echter te groot.
20.29
Te land, ter zee
en in de lucht
de Efteling te Kaatsheuvel
ordt boven de Vonderpias
freewheelen' beoefend.
,n kleine vijftig deelnemers
den met de meest fabu-
Up in arms (USA 1944, Ned. 2, 16.00 uur). Filmdebuut va!^2?, constructies over een
Danny Kaye als een liftbediende die zich allerlei kwaaltjePaUe P1*1™ ,zuUe,n P*°'
inbeeldt. Daarom werkt hij in een ziekenhuis, waar hij zit'F1?!1 ,m, 111 het water te-
veilig voelt. Op zekere dag moet hij echter in dienst. If®' bomen, of juist wel.
Mr. Moto takes a vacation (USA 1939, Did. 2,17.35 uur). Tij-F1 Pr°gramma wordt muzi-
dens zijn vakantie hoort meesterspeurder Mr. Moto dat
kroon van de koningin van Sheba is gevonden. Hij vei-|
moedt dat er veel gespuis op af zal komen en spoedt zidij
naar de opgraving.
Down by law (USA 1986, Did. 2, 22.40 uur). Onderhoudend
komedie van Jim Jarmusch over een werkloze discjockey ei
een souteneur, die in de gevangenis gezelschap krijgen vai
een kleurrijke Italiaan. Met Tom Waits, John Lurie en Ro
berto Benigni.
Blue collar (USA 1978, België 1, 21.10 uur). Drie ontevri
automonteurs in Detroit komen tot de ontdekking dat ze z&P® Amerikaanse sterdirigent
wel door de directie als hun vakbond worden belazerd. Uip componist Leonard Bem-
balorigheid besluiten ze de kas van de bond te plundererj
Krachtig drama van Paul Schrader met sterke rollen vai|
Richard Pryor, Harvey Keitel en Ed Begley jr.
est en Brian Hyland.
Bernsteins liefde
voor drie orkester
ein viert volgende week
h zeventigste verjaardig.
ir ere van deze gebeurtenis
•esenteert de NOS het pro-
amma 'Bernsteins liefde
»r drie orkesten'. Hierin
'aat Bernstein over zijn bij
film met John Garfield als een jongeman, die geen middti bdere relatie met zijn drie
Body and soul (USA 1947, Ned. 2,16.33 uur). Klassieke boks
schuwt om kampioen te worden. Robert Rossen is de regis
seur.
Ihr schönster Tag (W.-Duitsland 1962, Did. 2,20.15 uur),
moeder denkt dat haar lievelingsdochter met een Ameri
kaanse miljonair is getrouwd. Op een dag komt ze achter dt indien laat hij samen met
waarheid. Inge Meysel en Sonja Ziemann in de verfilmiif
van Curth Flatows toneelstuk door Paul Verhoeven.
Le distrait (Frankrijk 1970, Did. 1, 10.50 uur). Satire
Pierre Richard op de reclamewereld. Als verstrooide jonge
man schiet hij op het reclamebureau van zijn moeders min
naar de ene bok na de andere.
Bes swideteilij (Sovjet-Unie 1984, Did. 2, 22.40 uur). Mai|
keert na negen jaar naar zijn ex-vrouw terug. Deze staat
het punt te hertrouwen. Film van Nikita Michalkow.
La femme de l'aviateur (Frankrijk 1981, Did. 3 WDF,
uur). Een jonge student ontdekt dat zijn vriendin een ver-j
houding heeft. Als hij de man tijdens een tocht door Pi
achtervolgt komt hii een meisje tegen, dat hem intriges
Fahrenheit 451 (Frankrijk 1967, België 1, 20.10 uur). Vei
ming van Ray Bradbury's sf-roman over een brandweei|
man in een totalitaire staat, die moet controleren of
boeken worden verbrand. Een jonge vrouw is er de oorzai
van, dat hij nieuwsgierig wordt naar wat hij moet verbi
den. Trage maar toch boeiende film van Frangois Truffai
met Oskar Werner en Julie Christie.
The secret life of Walter Mitty (USA 1947, Ned. 2,16.15 ui
Een van de bekendste Danny Kaye-films, waarin de to
miek een saaie dagdromer speelt. Op een dag wordt hij dl
een wildvreemde blondine gekust en beleeft een merkwi
dig avontuur.
Laughterhouse (Engeland 1984, Did. 3 WDF, 20.00 uur),
vlak voor de kerst zijn plukkers staken besluit een boer
Norwich zijn ganzen lopend naar de markt in Londen t
brengen. Originele film van Richard Eyre met moeilijk H
regisseren ganzen en een schitterende hoofdrol van Ia»
Holm.
ivelings orkesten; het New
»rk Philharmonic, het Is-
ël Philharmonic en de
iener Philharmoniker. Bo-
jn' orkesten werken van
ijaikovski, Gershwin,
ahms, Haydn, Mozart,
ahler en van hemzelf ho-
n.
Ifr ul nof heel wat werk aan eijn
[om v dp te knappert
IIk heb een iiee
Van onze filmredactie
Filmhuis Concordia in
Breda gaat tot het eind van
deze maand door met het
zomerprogramma 'Mad
mad summer'. Telkens
draait drie avonden achter
een (om 21.00 uur) dezelfde
film, waarin op de een of
andere manier waanzin een
rol speelt.
Vanavond en morgenavond 'De
stilte rond Christine M.' van
Marleen Gorris. Sterke, femi
nistische thriller waarin drie
vrouwen schijnbaar ongemoti
veerd afrekenen met een man.
Wraak op mannelijk superiori-
teitsgedrag ligt er aan ten
grondslag. Spannend en uitste
kend geacteerd door Nelly Frij-
da, Henriëtte Tol, Edda Ba-
rends en Cox Habbema (als
vrouwelijke psychiater). Goed
gemaakt maar controversieel
van inhoud.
Op 22, 23 en 24 augustus;
'Sweet Movie' uit 1974 van Du-
san Makavejev. Zwarte kome
die, waarin seksuele en andere
taboes provocerend in collage
achtige beelden zijn gevat. De
opnamen in Amsterdam, Parijs
en Wenen veroorzaakten des
tijds protesten en schandalen.
De groteske fantasie van de
maker kent geen grenzen,
maar de afrekening met kerk,
kapitaal en staat krijgt op den
duur wansmakelijke trekjes.
De provocerende actie is sterk
gerelateerd aan het toenmalige
verzet tegen de gevestigde or
de.
Op 25,26 en 27 augustus:
teken van het beest' van Piet£:MttJ7l()0/16
Verhoeff uit 1980.
Een --
Fries plattelandsdrama uit
jaren twintig, waarin
anarchistische klompenmaM
(Gerard Thoolen) uit harts-j
tocht voor zijn vriendin vlï'
veldwachters neerschiet.
Zij
een weggelopen moeder va»|
zes kinderen (Maja Kok),
lak heeft aan het gezag.
seerd op een historisch
uit 1929.