Accenten mijn specialiteit
r
IfEsmnÊ
l
AMSTERDAMSE JULIËTTE DE WUN (CORA VAN DE MORA):
Bluesgitarist Roy
Buchanan overleden
Schoolvriend heeft
eerste plaat Elvis
Fabuleus, kunst
van het fabuleren
Westduitsers zijn
tegen erotiek op tv
KIPSTICKS
DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1
Smulrol
pE STEM GIDS 2
Kaashapjes
Effie-nominatie
NEDERLAND 3
Fotografie
Biënnale
Rotterdam
puske en Wishe:
DE STEM
T2
„Daag, ik ben Cora van Mora.
Het is alweer feest bij Mora
Elke week is ze op tv te zien, als
het olijke werkneemstertje in de
Maastrichtse snackfabriek, dat
met Limburgse tongval de kro
ketten en frikandellen van haar
baas aanprijst. In werkelijkheid
heet ze Juliëtte de Wijn en is ze
een geboren en getogen Amster
damse.
Een gesprek met een STER-ster-
retje, dat voor haar broodheer
inmiddels een kip met gouden
eieren is geworden.
Door Bert Salden
„Bijna had ik Maastricht gewoond. Ik
had de toneelacademie willen doen,
maar na een week hield ik het voor
gezien", lacht Juliëtte de Wijn, die nu
blij is dat haar carrière desondanks
tóch nog een aardige draai heeft ge
kregen. En dat heeft de 26-jarige Am
sterdamse uitgerekend te danken aan
een Maastrichtse fabriek, waarvan
nu als 'Cora van de Mora' het levend
uithangbord is geworden.
Als Juliëtte oogt ze overigens een
stuk volwassener dan de witgejaste
krokettenmeid en inplaats van het
lijzig-zangerige toontje, dat de tv-kij-
kers doet zweren dat ze een geboren
Limburgse is, praat ze nu op z'n rand
stads, compleet met rollende r en
schrapende g. Maar op verzoek kan ze
vrijwel iedere tongval nabootsen.
„Toen ik voor die rol getest, vroegen
ze me nog: kun je een accent?", zegt ze
met een typisch Amsterdamse fout in
het gebruik van kunnen en kennen.
„Nu zijn accenten mijn specialiteit.
Als ik vroeger naar een vriendin in
Twente ging, slikte ik de klinkers
voor de n-en ook meteen in. Zelfs in
het buitenland neem ik het streekdia
lect van een taal over. Dus ik zei met
een: Wat willen jullie horen? Het
moest een zuidelijke tongval zijn.
Nou, daar had ik geen moeite mee.
Maar eerlijk gezegd had ik het aller
liefst iets in het Surinaams gedaan."
Juliëtte werd geselecteerd uit een 15-
tal kandidaten. Het 30-seconden
spotje was overigens niet haar eerste
tv-rol. Ze had haar debuut voor de
camera's al gemaakt toen ze 9 jaar
oud was, in de film 'Francis', die later
op de tv werd uitgezonden: Omdat ze
altijd al aan het toneel wilde, volgde
ze de vooropleiding voor de toneel-
F
nieuw van n*
MÜNCHEN (AP) - Het
merendeel van de
Westduitsers is tegen
de vertoning van ero
tische films op televi
sie. Dit blijkt uit een
enquête die in op
dracht van het West-
duitse weekblad Quick
is gehouden.
De vraag was of de
staatstelevisie het voor
beeld van de commer
ciële zenders zou moeten
overnemen die al langer
erotische programma's
tonen. Volgens het on
derzoek is 57 procent van
de 800 ondervraagden
strikt tegen vertoning
van dit soort films, is 32
procent er juist voor en
had 11 procent geen me
ning over dit onderwerp.
Rechtse politici in
Westduitsland klaagden
de laatste tijd al dat de
publiekrechtelijke televi
sie momenteel program
ma's uitzendt die naar
hun mening veel te ver
gaan.
Juliëtte tussen de echte Cora's in Maastricht.
school. Maar in Maastricht werd ze
afgewezen. Ze hield zich daarna bezig
met kleinere theaterprodukties en
rolletjes in films. Twee jaar geleden
werd ze dan het meisje van de Mora.
„Ze hadden mij verteld dat het ging
om een reclamecampagne voor een
smulrol", zegt Juliëtte. „Ik had nooit
van Mora gehoord en dacht dat een
smulrol een soort cakerol met jam
was!"
In de Scossa-studio in Amsterdam
werd van Juliëtte een Limburgs fa
brieksmeisje gemaakt. Haar half
lange bruine haar werd opgebonden
(„in de fabriek werken ze met haar
netjes, dat is verplicht") en ze werd in
een witte jas gestoken. „Maar omdat
die wat kaal uitzag, werden er wat
vrolijke details als ringetjes en zo aan
toegevoegd. Eerst had ik ook nog
nette rokjes en schoentjes aan, maar
toen wisten we nog niet dat alleen
mijn bovenste helft in beeld zou ko
men".
De eigenlijke opnames worden op
één dag gemaakt, van acht uur 's
morgens tot acht uur 's avonds. „Er
worden altijd verschillende versies
gemaakt, zodat de opdrachtgever
achteraf kan kiezen. De zogenaamde
pack-shots zijn het moeilijkst. Dat
zijn de opnames waarbij alleen je
handen in beeld komen. Daar wordt
soms uren over gedaan. Dan moet je
je vinger weer iets meer naar rechts
op het pak zetten en de volgende keer
draai je je hand iets te ver naar
links".
Maar er komen méér moeilijkheden
bij kijken: „Pim Peters, die mijn te
genspeler is als Meneer De Man, heeft
bijvoorbeeld eens 'n hele dag kaas
hapjes moeten eten. Koud, wel te ver
staan. Dus na een paar uur zag hij
groen en geel voor ogen. Toen kwa
men we op het idee om de hapjes uit
te hollen, zodat hij niet steeds de volle
hap hoefde te slikken".
Een ander probleem is de timing:
„Als meneer De Man van achteren
nadert om me met de koekepan op het
hoofd te slaan, moet ik precies op het
goede moment reageren. Want hij
raakt me natuurlijk niet echt".
Na de eerste Ster-spot, die in maart
1986 op het scherm kwam, bleek Cora
duidelijk op te vallen. Ze werd in de
volgende afleveringen dan ook be
wust naar voren geschreven. „Zoiets
weet je natuurlijk nooit vooraf", zegt
Henny Rol van het Amsterdams re
clamebureau Kuiper en Schouten.
„Het ontdekken van een onbekende,
maar goede actrice is zoiets als het
- FOTO'S FRANS WELTERS
vinden van een speld in een hooiberg.
En wij hebben, gelukkig, zo'n speld
gevonden".
Juliëtte geniet van haar Cora-rol,
die haar intussen een plaatsje heeft
bezorgd in het legioen van bekende
Nederlanders. „Als ik boodschappen
doe op de Albert Cuyp-markt, vragen
mensen wel eens of ik Cora ben. Soms
zeg ik nee, soms zeg ik ja, dat hangt
een beetje van mijn stemming af en
vooral of ik veel tijd heb of niet".
Toen ze tijdens de grote levensmid-
delenbeurs, de Roka in Utrecht, een
middag in de Mora-stand stond, werd
ze haast onder de voet gelopen door
enthousiaste kinderen. „Op een gege
ven moment hebben we Cora wel
even moeten verdonkeremanen, want
het liep echt uit de hand", herinnert
zich Mora's adjunct-directeur Los.
Juliëtte is ook al benaderd door
Sonja Barend, om in haar tv-pro-
gramma te komen vertellen hoe het
nou is, om als enige werkneemster uit
een fabriek op t.v. te komen.
„De slogan Cora van Mora is inmid
dels een begrip in Nederland en Bel
gië en met een eindresultaat dat er
niet om liegt", zegt Mora-directeur
Van den Heuvel. Mede door de uit-
Even in witte fabrieksjas voor
haar tweede ik van de Sterreclame,
die Juliëtte inmiddels een plaatsje
heeft bezorgd in de groep van Ne
derlanders.
straling van Juliëtte werd in 6 maan
den tijd voor 3,5 miljoen gulden aan
kroketburgers omgezet. De doelstel
ling, een produktbekendheid van 30 a
40% werd zelfs overtroffen: de helft
van alle Nederlanders kent inmiddels
de kroketburger. Het geplande
marktaandeel werd vrijwel verdub
beld. Maar met behulp van Cora werd
ook een verbetering van het kwali
teitsimago van Mora en van de hele
snackmarkt gerealiseerd.
Nederlandse reclame-deskundigen
gaven de Mora-spot een 'Effie'-nomi-
natie. De 'Effie' is een onderscheiding
die jaarlijks wordt verleend voor de
meest effectieve reclamespot. Bijna
was Cora in de prijzen gevallen; Mar-
tine Bijl deed het met de groenten van
Hak nog net iets beter.
Waarom heeft Mora eigenlijk geen
Limburgs meisje ingezet om haar
produkten te promoten?
„We zijn uitgegaan van een lande
lijke campagne", zegt Van den Heu
vel, „en eigenlijk zijn we pas tijdens
de opnames op het idee gekomen om
er een zuidelijk accent in te leggen.
Maar ook toen hebben we er nog lang
over gediscussieerd of we het wel of
niet zouden doen".
Juliëtte: „Er loopt momenteel ook
een reclamespot met een Limburger
(Pierre Cnoops voor Ovis, red.), maar
daar versta ik echt niets van".
Aan het eind van het interview
neemt Juliëtte voor het eerst een
kijkje in de échte fabriek van Neder
lands grootste snackfabrikant. „Ver
rek, dat is Cora", roept een hambur-
ger-inpakker verrast als ze met witte
jas en muts doort het bedrijf loopt.
Haar 'collega's' raken spontaan en
thousiast. Van de 375 Mora-medewer-
kers mag de Amsterdamse actrice
best nog een tijdje doorgaan. De om
zet van het bedrijf steeg vorig jaar
naar 90 miljoen gulden.
FAIRFAX (AP) - De Ame
rikaanse bluesgitarist Roy
Buchanan is overleden. De
48-jarige Buchanan pleegde
zelfmoord in zijn cel. Bu
chanan was gearresteerd
wegens openbare dronken
schap en opgesloten in een
arrestantencel van de ge
vangenis van Fairfax in
Virginia.
De gitarist werd zondag
avond om 22.55 uur opgesloten.
Minder dan een half uur later
werd hij levenloos aangetrof
fen. Hij had zich met behulp
van zijn overhemd opgehangen
aan de tralies in het venster.
Buchanan, die in het begin
van de jaren vijftig begon te
spelen, verkende in zijn car
rière de grenzen van de moge
lijkheden van de elektrische gi
taar. Hij had grote invloed op
Queenie
ver een mooi meisje uit de
loppenwijken, dat zich op-
verkt tot een beroemde film
er, gaat 'Queenie'. De
ITARA begint vanavond met
lit driedelige verhaal naar
romantische bestseller
jan Michael Korda, een neef
ran de bekende filmregisseur
Uexander Korda. De auteur
iaseerde het karakter van de
toofdpersoon op dat van ac-
rice Merle Oberon, die een
ijdiang met zijn oom ge
rouwd is geweest. In de tv-
erie is Queenie Kelley een
ialf Indiase, half Engelse
ongedame uit de arme wijk
-an Calcutta.
Wonder man
)e AVRO herhaalt de Danny
taye-film "Wonder man', die
:n Oscar won voor de spe-
iale effecten. De komiek
peelt een keurige boeken
wurm, die in de huid kruipt
tan zijn tweelingbroer Buz-
een entertainer in een
ichtclub. Deze werd ver-
loord omdat hij teveel wist.
Iwin denkt op deze wijze de
loord op zijn broer te kun-
n oplossen, maar het over
men van Buzzy's act blijkt
eenvoudige zaak.
Roy Buchanan.
mensen als Robbie Robertson
en Jeff Beck.
Grote bekendheid verkreej
Buchanan pas aan het
van de jaren zeventig toen hij
het middelpunt was van een
tv-documentaire met de titel:
'De beste, onbekendste gitarist
van de wereld'.
Golf special
Ie voormalige golf-profes-
onal Noel Hunt verdient te-
enwoordig zijn brood op de
olflinks als instructeur en
ntertainer. In het voorjaar
ras de Brit in ons land en
verzorgde een aantal open-
are lessen gecombineerd
iet een show, waarin hij zijn
este stunts demonstreerde.
NEW YORK (AP) - Een
oude middelbare-school-
vriend van Elvis Presley
zegt in het bezit te zijn van
de eerste plaat die Presley
ooit heeft gemaakt. Het gaat
om een single met twee
liedjes, die Presley in 1953
voor zijn moeder maakte.
Edwin Leek, een inmiddels ge
pensioneerde piloot, zei dat El-
vis het plaatje 25 jaar geleden
heeft achtergelaten in het huis
van Leeks grootmoeder. Leek
zegt dat hij Presley een paar
jaar later in Chicago zag optre
den, waar hij tegen Presley zei
dat hij zijn eerste plaat bezat,
en dat die naar zijn mening la
ter veel waard zou worder,
„Zorg dat je hem houdt", hail
The King geantwoord.
Todd Morgan, de directeur
van Graceland, het landhuis
van Presley die nu een museurt
is geworden, heeft verklaari
dat het museum allang een
oogje heeft op de plaat, die vol
gens hem de meest waardevollt
plaat in welke verzameling dat
ook is. Leek heeft de plaat ja
renlang goed bewaard, maai
verklaarde deze week in hel
verzamelaarsblad Goldmine,
waarin het bestaan van
single werd onthuld, dat hij ral
wel eens wil weten hoeveel hel]
ding waard is.
NOS presenteert de korte
'Zin' van Paul Scholder,
Se hiermee in 1986 eindexa-
len deed aan de Neder-
idse Film en Televisie
idemie. Scholder schreef
:lf ook het scenario. De
'art-wit film is het verhaal
een jongeman, gespeeld
r Felix-Jan Kuyper, die
i> een station dienstmedede-
ngen omroept. De jongeman
laakt er een sport van om
jn microfoons tem zo 'me-
ial'-achtig mogelijk te laten
linken. In werkelijkheid
chuilt er achter die stem een
evoelige en eenzame jongen.
22.10
Het piratenschip
Fabuleus. Kasteel Eyme-
rick te Heeze. Open: maan
dag-vrijdag 13.00-17.30 uur en
zaterdag en zondag 12.00-21.00
uur. Tot en met 28 augustus.
De titel van deze tentoon
stelling, die wordt gehouden
in relatie met de befaamde
Brabantse Dag (28 augustus),
verwijst naar het literaire be
grip Tabel'. Een fabel is een
verdichte vertelling, waarin
dieren, als waren het mensen,
sprekend en handelend optre
den. Ze doen dat meestal met
een moralistische bedoeling.
Uit het Oosten (Indië) kwa
men ze via Griekenland
(Aisopos) en het Romeins rijk
(Phaerdrus) naar het Westen.
Uit een vermenging van Ger
maanse- en Oosterse stromen
ontstonden in de Middeleeu
wen het Westeuropese dier
dicht/verhaal. Tussen Rei-
naart en Koolhaas bezit ons
land ook op dat gebied lite
raire traditie. Hoewel beel
dende kunstenars soms lite
rair omgaan met hun mate
rie, doorgaans schijnen zij
niet veel te lezen.
Ook op deze tentoonstelling
is de titel meer een leuke
vondst dan een weergave van
de inhoud. De doeken met
koeien, vossen of paarden of
sculpturen met pauweveren,
duiven en poezen als vormge
vende elementen staan niet in
relatie met de gesuggereerde
fabel. In de kunstgeschiedenis
is dit trouwens ook niet zo
vaak het geval, tenzij je de
bijbel waaruit nogal eens
dierlijk geput is als fabel wilt
zien. Dieren vind je er
meestal terug als min of meer
bloedig geslachte dingen (bij
voorbeeld op stillevens) of als
'meesterlijk vee'. Zoals de
titel luid van een expositie die
dit najaar in Dordrecht te
zien zal zijn. Veeschilder
kunst: het dier als genre
waarop je als artiest oefent
met kleur en licht.
Het beest in onze dagen be
vindt zich tussen de uitersten
van verafgoding en exploita
tie-object; tussen honden-ho
tels en bio-industrie; tussen
compenserende streel- en
vraatzucht. Dat zijn om zo te
zeggen nogal wat inspire
rende uitgangspunten voor
een geëngageerd kunstenaar.
Maar verwacht ook dat niet
op deze expositie. Wat dan
wel Het werk van de zeven
tien exposanten uit Brabant
heeft het dier meestal alleen
'geëxploiteerd' als interessant
vormgevend element. Een
soort genre-kunst in een he
dendaags kostuum; niet uit
gesproken, zoals geen enkele
stijl of manier van werken op
dit moment het alleenrecht
heeft. En, eerlijk gezegd, bij
de entree daalde mijn stem
ming naar het nulpunt. Maar
ook hier wordt de betere wijn
later gepresenteerd. Dus
doorlopen en dan kom je te
recht in een tamelijk uitvoe
rige tentoonstelling, die als
totaalbeeld een aangenaam
plateau vol dieren in allerlei
technieken biedt. Met wat
goede wil zou je daarbij als
'nieuw' kunnen ervaren de
intentie van nogal wat kun
stenaars om het dier te ge
bruiken om psychologische
kenmerken in de mens tot
uitdrukking te brengen.
Jonge en oudere kunste
naars uit Brabant hebben
hun dieren naar Heeze ge
bracht. Waarom daarbij, op
de Bredase Hetty Oom-Mut-
saerts na, geen deelnemers uit
Hermien van Herpt: Na het gevecht (lino).
West-Brabant zijn, is me een
raadsel. Zij heeft haar be
kende stukken met pauweve
ren en fijnzinnige textiele
structuren geëxposeerd. An
dere objecten: wie kent niet
de bronzen beelden van Toon
Siegers en Joep Coppens; het
monumentale gebaar tegen
over samengebalde symbo
liek. Van Kathinka Roovers
staan er sierachtige vogels in
keramiek en een Efteling-rie-
kende keramische stiel. De
grote houden sculpturen van
Lennie van Vugt uit gecombi
neerde materialen (vooral
hout) zijn interessante signa
len in de ruimte.
Theo van Keulen loopt een
beetje in het voetspoor van
Ra veel met zijn schilderijen
waarop sculptuurvormen
(van een paard, vogelkooitje,
weilandhek) zijn aange
bracht. Tegenover de 'kinder
lijke' fantasieën en als zoda
nig uitgewerkte schilderijen
van Gerard van den Dobbel
steen hangt de goed monu
mentaal geschilderde wol-
venserie van Cora van Ant
werpen. De Spaanse vogels
ritmisch gevat in aarden
kleuren van les Schutte ma
ken indruk. Grafische tech
nieken zijn er weinig, maar
de bladen van Hermien van
Herpt tellen dubbel. Ook de
pentekeningen van Willi-
brord Rieken, die met monni-
kengeduld gemaakt moeten
zijn, roepen reminiscenties op
aan grafische werkstukken.
Ik heb bij deze expositie niet
geroepen 'fabuleus', mar heb
er toch wel met enige voldoe
ning naar gekeken.
H.E.
ROTTERAM - Binnen het
kader van de manifestatie 'De
stad als podium' wordt van 20
augustus tot en met 2 oktober
in de Kunsthal-Rotterdam
een internationale fotografie
biënnale gehouden. Daarbij
wordt een symposium, een in
ternationale kunst- en foto
grafietijdschriftenmarkt en
een serie lezingen georgani
seerd.
De fotografie biënnale wil
een platform voor reflectie,
discussie en uitwisseling op
mondiaal niveau zijn. Tien
Europese landen zijn verte
genwoordigd op de hoofdex
positie in de Kunsthal aan de
Wilhelminakade. De titel van
deze eerste biënnale is 'Ques
tioning Europe' met als thema
'Reinterpretation within
Photography'.
Vandaag en morgen is er
een internationaal sympo
sium in de Erasmus Universi
teit. Daarbij wordt genoemd
thema omgespit door onder
meer Jean-Cleaude Lemagny
(Bibliothèque National Paris),
Colin Westerbeck (Art Insti-
tuite Chicago) en Antonin
Dufek (Moravska Galerie
Brno). De voertaal is Engels
en deelname kost 95,-.
Op 20 en 21 augustus is in
de kunsthal een internatio
nale kunst- en fotografietijd
schriftenmarkt; van 12 tot 18
uur. Lezingen rond fotografie
vinden plaats op de donder
dagavonden 25 augustus en 8,
15 en 22 september bij Per-
spektief; van 20 tot 22 uur.
Sprekers zijn Manfred Will-
man, Michael Gibbs, Tessa
Boffin en Mirelle Thijsen.
Toegang vrijreservering
wordt aanbevolen.
Een dertigtal Rotterdamse
galeries brengt in deze pe
riode foto-exposities. Er is
een aparte galerie-folder met
gegevens. Museum Boymans-
Van Beuningen heeft tot 25
september de foto-tentoon
stelling 'Rotterdamse School
In het Museum voor Vol
kenkunde is werk te zien van
Nguyen Dang Trinh; van 27
augustus tot 16 oktober. In het
Historisch Museum is de foto
tentoonstelling 'Vertrek uit
Rotterdam' van 19 augustus
tot 18 september en in het Ka-
tendrecht Museum exposeert
Wally Elenbaas van 20
augustus tot 2 oktober.
EXPOSITIES
t
•BERGEN OP ZOOM: „Een van
de meesters van onze vlaamse
schilderkunst. Deze kunstenaar
is eigenlijk een wijsgeer"... Dat
wordt gezegd van Jos van den
Abeele uit Oudenaarde, die tot 4
september bij Etcetera in het
Markiezenhof zijn olieverfschil
derijen heeft opgehangen. Van
den Abeele accentueert de jume-
lage tussen beide gemeenten,
maar exposeerde al in talrijke
andere belangrijke steden buiten
Vlaanderen. Van dinsdag tot en
met zondag tussen 14 en 17 uur.
BREDA: In de fraaie nieuwe
galerie Artangel, tegenover het
stationsparkeerterrein, expose
ren tot en met 4 september Ella
Joosten met schilderijen, teke
ningen en werken op papier en
Kees Verbeek met beelden. Ver
beek werkt met name met steen
en blank ijzer als contrasterende
elementen en Ella Joosten laat
zich emotioneel sturen op niet
voor de hand liggend materiaal
(bijvoorbeeld beschildert pakpa
pier en plakt dit op linnen). Van
donderdag tot en met zondag van
13 tot 17.30 uur.
NEERRIJNEN: In en om kas
teel Neerrijnen wordt van 20
augustus tot 12 september het
evenement 'Landschap-mensen
werk' georganiseerd. In het ka
der van het Jaar van het Land
schap (Raad van Europa) wordt
het bedreigde rivierenlandschap
bekeken vanuit de beeldende
kunst, geluidskunst, muziek,
proza en poëzie. Op zaterdag 20
augustus Om 11 uur wordt ge
opend met de premieère van De
Waal, een compositie van Alex
Manassen en een optreden van
het Delta ensemble met onder
meer een compositie van Daan
Manneke. In het Koetshuis expo
seren twaalf beeldende kunste
naars (o.a. Joyce Bloem, Geertjan
van Oostende, Joop Sjollema). In
de kasteeltuin is er geluidskunst
van onder meer Joe Jones uit
New York, Paul Panhuysen uit
Eindhoven en Gunter Demig uit
Keulen, terwijl in het landschap
beelden geplaatst zijn van onder
anderen Willem den Ouden, So-
raya van Houwelingen en Floris
de Graaf.Op 3 september is op
het kasteel om 14.30 uur een poë-
ziemiddag met Willem van
Toorn, Gerrit Noordzij, Hans Fa-
very e.a. Koningin Beatrix komt
zelfs op 23 augustus naar dit eve
nement kijken (inl. 03445-
2382 1543).
GEERTRUIDENBERGGale
rie Kersten heeft nog tot en met 2
september de surrealistische
schilder Hans Noordermeer in
huis. Met de techniek der oude
meesters schildert en tekent hij
dood en verval in een christelijk-
kerkelijke sfeer. Zijn tekeningen
en aquarellen zijn wat opgewek
ter van toon. Hij exposeerde eer
der onder meer in Berlijn en
Oostende, waar hij de Europa-
prijs ontving. Van Woensdag tot
en met zondag van 10 tot 17 uur.
UDEN: 'Duizendjarig doopsel
van de Rus' is de titel van een
ikonen-tentoonstelling in het
Museum voor Religieuze kunst
Ruim honderd ikonen uit de laat
ste vier eeuwen, met een accent
op het Maria-thema, zijn er tot 16
oktober te zien. Behalve maan
dags dagelijks van 10 (za en zo 13)
tot 17 uur te bezoeken.
DORDRECHT: Vrijdag 19
augustus om 16.30 uur neemt Pic-
tura, het oudste tekengenoot
schap van Nederland, het fraai
gerestaureerde pand aan de
Voorstraat 190 weer in gebruik.
Tot 10 september is er daarna een
expositie te zien met werk van
Henk Visch, Arthur van der
Hoek, Jan van Munster, Karla
Kaper, John Körmeling en Hans
Citroen. Behalve op maandag
dagelijks van 14-17 uur te bezoe
ken. Tevens wordt dit weekend
de manifestatie Dordt Monu-
menteel gehouden. In museum
Simon van Gijn, het Dordrechts
museum, het Archief en in 't Hoi
wordt daarbij geëxposeerd hoe in
de loop der tijd Picturianen Dor
drecht hebben vastgelegd. Daar-
bij verschijnt het boek 'Was gete- |j
kend...Dordrecht' met 100 pren
ten.
GELDROP: In het weverij mu
seum aan de Heilige Geeststraat
4b exposeert op de zaterdagen 26
en 27 augustus, alsmede 3 sep
tember de Bredase Addy Li
mans onder de titel 'Textiel f
vorm en kleur'. Wandkleden en
objecten in weef- en naaldwerk
technieken (met name geinspi'
reerd door de natuur) van deze
lerares met de eigen handweverU
De Blaker in Breda zijn er dan
tussen 13 en 17 uur te zien.
bekende tekenaar Guil-
fermo Mordillo maakte in
•76 samen met de Duitse te-
visie de animatiefilm 'Het
piratenschip'. In het werk
rordt Mordillo's karakteris-
tke tekenstijl en gevoel
r humor gecombineerd
iet de mogelijkheden, die de
itrucage biedt.