Accenten mijn specialiteit r IfEsmnÊ l AMSTERDAMSE JULIËTTE DE WUN (CORA VAN DE MORA): Bluesgitarist Roy Buchanan overleden Schoolvriend heeft eerste plaat Elvis Fabuleus, kunst van het fabuleren Westduitsers zijn tegen erotiek op tv KIPSTICKS DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1 Smulrol pE STEM GIDS 2 Kaashapjes Effie-nominatie NEDERLAND 3 Fotografie Biënnale Rotterdam puske en Wishe: DE STEM T2 „Daag, ik ben Cora van Mora. Het is alweer feest bij Mora Elke week is ze op tv te zien, als het olijke werkneemstertje in de Maastrichtse snackfabriek, dat met Limburgse tongval de kro ketten en frikandellen van haar baas aanprijst. In werkelijkheid heet ze Juliëtte de Wijn en is ze een geboren en getogen Amster damse. Een gesprek met een STER-ster- retje, dat voor haar broodheer inmiddels een kip met gouden eieren is geworden. Door Bert Salden „Bijna had ik Maastricht gewoond. Ik had de toneelacademie willen doen, maar na een week hield ik het voor gezien", lacht Juliëtte de Wijn, die nu blij is dat haar carrière desondanks tóch nog een aardige draai heeft ge kregen. En dat heeft de 26-jarige Am sterdamse uitgerekend te danken aan een Maastrichtse fabriek, waarvan nu als 'Cora van de Mora' het levend uithangbord is geworden. Als Juliëtte oogt ze overigens een stuk volwassener dan de witgejaste krokettenmeid en inplaats van het lijzig-zangerige toontje, dat de tv-kij- kers doet zweren dat ze een geboren Limburgse is, praat ze nu op z'n rand stads, compleet met rollende r en schrapende g. Maar op verzoek kan ze vrijwel iedere tongval nabootsen. „Toen ik voor die rol getest, vroegen ze me nog: kun je een accent?", zegt ze met een typisch Amsterdamse fout in het gebruik van kunnen en kennen. „Nu zijn accenten mijn specialiteit. Als ik vroeger naar een vriendin in Twente ging, slikte ik de klinkers voor de n-en ook meteen in. Zelfs in het buitenland neem ik het streekdia lect van een taal over. Dus ik zei met een: Wat willen jullie horen? Het moest een zuidelijke tongval zijn. Nou, daar had ik geen moeite mee. Maar eerlijk gezegd had ik het aller liefst iets in het Surinaams gedaan." Juliëtte werd geselecteerd uit een 15- tal kandidaten. Het 30-seconden spotje was overigens niet haar eerste tv-rol. Ze had haar debuut voor de camera's al gemaakt toen ze 9 jaar oud was, in de film 'Francis', die later op de tv werd uitgezonden: Omdat ze altijd al aan het toneel wilde, volgde ze de vooropleiding voor de toneel- F nieuw van n* MÜNCHEN (AP) - Het merendeel van de Westduitsers is tegen de vertoning van ero tische films op televi sie. Dit blijkt uit een enquête die in op dracht van het West- duitse weekblad Quick is gehouden. De vraag was of de staatstelevisie het voor beeld van de commer ciële zenders zou moeten overnemen die al langer erotische programma's tonen. Volgens het on derzoek is 57 procent van de 800 ondervraagden strikt tegen vertoning van dit soort films, is 32 procent er juist voor en had 11 procent geen me ning over dit onderwerp. Rechtse politici in Westduitsland klaagden de laatste tijd al dat de publiekrechtelijke televi sie momenteel program ma's uitzendt die naar hun mening veel te ver gaan. Juliëtte tussen de echte Cora's in Maastricht. school. Maar in Maastricht werd ze afgewezen. Ze hield zich daarna bezig met kleinere theaterprodukties en rolletjes in films. Twee jaar geleden werd ze dan het meisje van de Mora. „Ze hadden mij verteld dat het ging om een reclamecampagne voor een smulrol", zegt Juliëtte. „Ik had nooit van Mora gehoord en dacht dat een smulrol een soort cakerol met jam was!" In de Scossa-studio in Amsterdam werd van Juliëtte een Limburgs fa brieksmeisje gemaakt. Haar half lange bruine haar werd opgebonden („in de fabriek werken ze met haar netjes, dat is verplicht") en ze werd in een witte jas gestoken. „Maar omdat die wat kaal uitzag, werden er wat vrolijke details als ringetjes en zo aan toegevoegd. Eerst had ik ook nog nette rokjes en schoentjes aan, maar toen wisten we nog niet dat alleen mijn bovenste helft in beeld zou ko men". De eigenlijke opnames worden op één dag gemaakt, van acht uur 's morgens tot acht uur 's avonds. „Er worden altijd verschillende versies gemaakt, zodat de opdrachtgever achteraf kan kiezen. De zogenaamde pack-shots zijn het moeilijkst. Dat zijn de opnames waarbij alleen je handen in beeld komen. Daar wordt soms uren over gedaan. Dan moet je je vinger weer iets meer naar rechts op het pak zetten en de volgende keer draai je je hand iets te ver naar links". Maar er komen méér moeilijkheden bij kijken: „Pim Peters, die mijn te genspeler is als Meneer De Man, heeft bijvoorbeeld eens 'n hele dag kaas hapjes moeten eten. Koud, wel te ver staan. Dus na een paar uur zag hij groen en geel voor ogen. Toen kwa men we op het idee om de hapjes uit te hollen, zodat hij niet steeds de volle hap hoefde te slikken". Een ander probleem is de timing: „Als meneer De Man van achteren nadert om me met de koekepan op het hoofd te slaan, moet ik precies op het goede moment reageren. Want hij raakt me natuurlijk niet echt". Na de eerste Ster-spot, die in maart 1986 op het scherm kwam, bleek Cora duidelijk op te vallen. Ze werd in de volgende afleveringen dan ook be wust naar voren geschreven. „Zoiets weet je natuurlijk nooit vooraf", zegt Henny Rol van het Amsterdams re clamebureau Kuiper en Schouten. „Het ontdekken van een onbekende, maar goede actrice is zoiets als het - FOTO'S FRANS WELTERS vinden van een speld in een hooiberg. En wij hebben, gelukkig, zo'n speld gevonden". Juliëtte geniet van haar Cora-rol, die haar intussen een plaatsje heeft bezorgd in het legioen van bekende Nederlanders. „Als ik boodschappen doe op de Albert Cuyp-markt, vragen mensen wel eens of ik Cora ben. Soms zeg ik nee, soms zeg ik ja, dat hangt een beetje van mijn stemming af en vooral of ik veel tijd heb of niet". Toen ze tijdens de grote levensmid- delenbeurs, de Roka in Utrecht, een middag in de Mora-stand stond, werd ze haast onder de voet gelopen door enthousiaste kinderen. „Op een gege ven moment hebben we Cora wel even moeten verdonkeremanen, want het liep echt uit de hand", herinnert zich Mora's adjunct-directeur Los. Juliëtte is ook al benaderd door Sonja Barend, om in haar tv-pro- gramma te komen vertellen hoe het nou is, om als enige werkneemster uit een fabriek op t.v. te komen. „De slogan Cora van Mora is inmid dels een begrip in Nederland en Bel gië en met een eindresultaat dat er niet om liegt", zegt Mora-directeur Van den Heuvel. Mede door de uit- Even in witte fabrieksjas voor haar tweede ik van de Sterreclame, die Juliëtte inmiddels een plaatsje heeft bezorgd in de groep van Ne derlanders. straling van Juliëtte werd in 6 maan den tijd voor 3,5 miljoen gulden aan kroketburgers omgezet. De doelstel ling, een produktbekendheid van 30 a 40% werd zelfs overtroffen: de helft van alle Nederlanders kent inmiddels de kroketburger. Het geplande marktaandeel werd vrijwel verdub beld. Maar met behulp van Cora werd ook een verbetering van het kwali teitsimago van Mora en van de hele snackmarkt gerealiseerd. Nederlandse reclame-deskundigen gaven de Mora-spot een 'Effie'-nomi- natie. De 'Effie' is een onderscheiding die jaarlijks wordt verleend voor de meest effectieve reclamespot. Bijna was Cora in de prijzen gevallen; Mar- tine Bijl deed het met de groenten van Hak nog net iets beter. Waarom heeft Mora eigenlijk geen Limburgs meisje ingezet om haar produkten te promoten? „We zijn uitgegaan van een lande lijke campagne", zegt Van den Heu vel, „en eigenlijk zijn we pas tijdens de opnames op het idee gekomen om er een zuidelijk accent in te leggen. Maar ook toen hebben we er nog lang over gediscussieerd of we het wel of niet zouden doen". Juliëtte: „Er loopt momenteel ook een reclamespot met een Limburger (Pierre Cnoops voor Ovis, red.), maar daar versta ik echt niets van". Aan het eind van het interview neemt Juliëtte voor het eerst een kijkje in de échte fabriek van Neder lands grootste snackfabrikant. „Ver rek, dat is Cora", roept een hambur- ger-inpakker verrast als ze met witte jas en muts doort het bedrijf loopt. Haar 'collega's' raken spontaan en thousiast. Van de 375 Mora-medewer- kers mag de Amsterdamse actrice best nog een tijdje doorgaan. De om zet van het bedrijf steeg vorig jaar naar 90 miljoen gulden. FAIRFAX (AP) - De Ame rikaanse bluesgitarist Roy Buchanan is overleden. De 48-jarige Buchanan pleegde zelfmoord in zijn cel. Bu chanan was gearresteerd wegens openbare dronken schap en opgesloten in een arrestantencel van de ge vangenis van Fairfax in Virginia. De gitarist werd zondag avond om 22.55 uur opgesloten. Minder dan een half uur later werd hij levenloos aangetrof fen. Hij had zich met behulp van zijn overhemd opgehangen aan de tralies in het venster. Buchanan, die in het begin van de jaren vijftig begon te spelen, verkende in zijn car rière de grenzen van de moge lijkheden van de elektrische gi taar. Hij had grote invloed op Queenie ver een mooi meisje uit de loppenwijken, dat zich op- verkt tot een beroemde film er, gaat 'Queenie'. De ITARA begint vanavond met lit driedelige verhaal naar romantische bestseller jan Michael Korda, een neef ran de bekende filmregisseur Uexander Korda. De auteur iaseerde het karakter van de toofdpersoon op dat van ac- rice Merle Oberon, die een ijdiang met zijn oom ge rouwd is geweest. In de tv- erie is Queenie Kelley een ialf Indiase, half Engelse ongedame uit de arme wijk -an Calcutta. Wonder man )e AVRO herhaalt de Danny taye-film "Wonder man', die :n Oscar won voor de spe- iale effecten. De komiek peelt een keurige boeken wurm, die in de huid kruipt tan zijn tweelingbroer Buz- een entertainer in een ichtclub. Deze werd ver- loord omdat hij teveel wist. Iwin denkt op deze wijze de loord op zijn broer te kun- n oplossen, maar het over men van Buzzy's act blijkt eenvoudige zaak. Roy Buchanan. mensen als Robbie Robertson en Jeff Beck. Grote bekendheid verkreej Buchanan pas aan het van de jaren zeventig toen hij het middelpunt was van een tv-documentaire met de titel: 'De beste, onbekendste gitarist van de wereld'. Golf special Ie voormalige golf-profes- onal Noel Hunt verdient te- enwoordig zijn brood op de olflinks als instructeur en ntertainer. In het voorjaar ras de Brit in ons land en verzorgde een aantal open- are lessen gecombineerd iet een show, waarin hij zijn este stunts demonstreerde. NEW YORK (AP) - Een oude middelbare-school- vriend van Elvis Presley zegt in het bezit te zijn van de eerste plaat die Presley ooit heeft gemaakt. Het gaat om een single met twee liedjes, die Presley in 1953 voor zijn moeder maakte. Edwin Leek, een inmiddels ge pensioneerde piloot, zei dat El- vis het plaatje 25 jaar geleden heeft achtergelaten in het huis van Leeks grootmoeder. Leek zegt dat hij Presley een paar jaar later in Chicago zag optre den, waar hij tegen Presley zei dat hij zijn eerste plaat bezat, en dat die naar zijn mening la ter veel waard zou worder, „Zorg dat je hem houdt", hail The King geantwoord. Todd Morgan, de directeur van Graceland, het landhuis van Presley die nu een museurt is geworden, heeft verklaari dat het museum allang een oogje heeft op de plaat, die vol gens hem de meest waardevollt plaat in welke verzameling dat ook is. Leek heeft de plaat ja renlang goed bewaard, maai verklaarde deze week in hel verzamelaarsblad Goldmine, waarin het bestaan van single werd onthuld, dat hij ral wel eens wil weten hoeveel hel] ding waard is. NOS presenteert de korte 'Zin' van Paul Scholder, Se hiermee in 1986 eindexa- len deed aan de Neder- idse Film en Televisie idemie. Scholder schreef :lf ook het scenario. De 'art-wit film is het verhaal een jongeman, gespeeld r Felix-Jan Kuyper, die i> een station dienstmedede- ngen omroept. De jongeman laakt er een sport van om jn microfoons tem zo 'me- ial'-achtig mogelijk te laten linken. In werkelijkheid chuilt er achter die stem een evoelige en eenzame jongen. 22.10 Het piratenschip Fabuleus. Kasteel Eyme- rick te Heeze. Open: maan dag-vrijdag 13.00-17.30 uur en zaterdag en zondag 12.00-21.00 uur. Tot en met 28 augustus. De titel van deze tentoon stelling, die wordt gehouden in relatie met de befaamde Brabantse Dag (28 augustus), verwijst naar het literaire be grip Tabel'. Een fabel is een verdichte vertelling, waarin dieren, als waren het mensen, sprekend en handelend optre den. Ze doen dat meestal met een moralistische bedoeling. Uit het Oosten (Indië) kwa men ze via Griekenland (Aisopos) en het Romeins rijk (Phaerdrus) naar het Westen. Uit een vermenging van Ger maanse- en Oosterse stromen ontstonden in de Middeleeu wen het Westeuropese dier dicht/verhaal. Tussen Rei- naart en Koolhaas bezit ons land ook op dat gebied lite raire traditie. Hoewel beel dende kunstenars soms lite rair omgaan met hun mate rie, doorgaans schijnen zij niet veel te lezen. Ook op deze tentoonstelling is de titel meer een leuke vondst dan een weergave van de inhoud. De doeken met koeien, vossen of paarden of sculpturen met pauweveren, duiven en poezen als vormge vende elementen staan niet in relatie met de gesuggereerde fabel. In de kunstgeschiedenis is dit trouwens ook niet zo vaak het geval, tenzij je de bijbel waaruit nogal eens dierlijk geput is als fabel wilt zien. Dieren vind je er meestal terug als min of meer bloedig geslachte dingen (bij voorbeeld op stillevens) of als 'meesterlijk vee'. Zoals de titel luid van een expositie die dit najaar in Dordrecht te zien zal zijn. Veeschilder kunst: het dier als genre waarop je als artiest oefent met kleur en licht. Het beest in onze dagen be vindt zich tussen de uitersten van verafgoding en exploita tie-object; tussen honden-ho tels en bio-industrie; tussen compenserende streel- en vraatzucht. Dat zijn om zo te zeggen nogal wat inspire rende uitgangspunten voor een geëngageerd kunstenaar. Maar verwacht ook dat niet op deze expositie. Wat dan wel Het werk van de zeven tien exposanten uit Brabant heeft het dier meestal alleen 'geëxploiteerd' als interessant vormgevend element. Een soort genre-kunst in een he dendaags kostuum; niet uit gesproken, zoals geen enkele stijl of manier van werken op dit moment het alleenrecht heeft. En, eerlijk gezegd, bij de entree daalde mijn stem ming naar het nulpunt. Maar ook hier wordt de betere wijn later gepresenteerd. Dus doorlopen en dan kom je te recht in een tamelijk uitvoe rige tentoonstelling, die als totaalbeeld een aangenaam plateau vol dieren in allerlei technieken biedt. Met wat goede wil zou je daarbij als 'nieuw' kunnen ervaren de intentie van nogal wat kun stenaars om het dier te ge bruiken om psychologische kenmerken in de mens tot uitdrukking te brengen. Jonge en oudere kunste naars uit Brabant hebben hun dieren naar Heeze ge bracht. Waarom daarbij, op de Bredase Hetty Oom-Mut- saerts na, geen deelnemers uit Hermien van Herpt: Na het gevecht (lino). West-Brabant zijn, is me een raadsel. Zij heeft haar be kende stukken met pauweve ren en fijnzinnige textiele structuren geëxposeerd. An dere objecten: wie kent niet de bronzen beelden van Toon Siegers en Joep Coppens; het monumentale gebaar tegen over samengebalde symbo liek. Van Kathinka Roovers staan er sierachtige vogels in keramiek en een Efteling-rie- kende keramische stiel. De grote houden sculpturen van Lennie van Vugt uit gecombi neerde materialen (vooral hout) zijn interessante signa len in de ruimte. Theo van Keulen loopt een beetje in het voetspoor van Ra veel met zijn schilderijen waarop sculptuurvormen (van een paard, vogelkooitje, weilandhek) zijn aange bracht. Tegenover de 'kinder lijke' fantasieën en als zoda nig uitgewerkte schilderijen van Gerard van den Dobbel steen hangt de goed monu mentaal geschilderde wol- venserie van Cora van Ant werpen. De Spaanse vogels ritmisch gevat in aarden kleuren van les Schutte ma ken indruk. Grafische tech nieken zijn er weinig, maar de bladen van Hermien van Herpt tellen dubbel. Ook de pentekeningen van Willi- brord Rieken, die met monni- kengeduld gemaakt moeten zijn, roepen reminiscenties op aan grafische werkstukken. Ik heb bij deze expositie niet geroepen 'fabuleus', mar heb er toch wel met enige voldoe ning naar gekeken. H.E. ROTTERAM - Binnen het kader van de manifestatie 'De stad als podium' wordt van 20 augustus tot en met 2 oktober in de Kunsthal-Rotterdam een internationale fotografie biënnale gehouden. Daarbij wordt een symposium, een in ternationale kunst- en foto grafietijdschriftenmarkt en een serie lezingen georgani seerd. De fotografie biënnale wil een platform voor reflectie, discussie en uitwisseling op mondiaal niveau zijn. Tien Europese landen zijn verte genwoordigd op de hoofdex positie in de Kunsthal aan de Wilhelminakade. De titel van deze eerste biënnale is 'Ques tioning Europe' met als thema 'Reinterpretation within Photography'. Vandaag en morgen is er een internationaal sympo sium in de Erasmus Universi teit. Daarbij wordt genoemd thema omgespit door onder meer Jean-Cleaude Lemagny (Bibliothèque National Paris), Colin Westerbeck (Art Insti- tuite Chicago) en Antonin Dufek (Moravska Galerie Brno). De voertaal is Engels en deelname kost 95,-. Op 20 en 21 augustus is in de kunsthal een internatio nale kunst- en fotografietijd schriftenmarkt; van 12 tot 18 uur. Lezingen rond fotografie vinden plaats op de donder dagavonden 25 augustus en 8, 15 en 22 september bij Per- spektief; van 20 tot 22 uur. Sprekers zijn Manfred Will- man, Michael Gibbs, Tessa Boffin en Mirelle Thijsen. Toegang vrijreservering wordt aanbevolen. Een dertigtal Rotterdamse galeries brengt in deze pe riode foto-exposities. Er is een aparte galerie-folder met gegevens. Museum Boymans- Van Beuningen heeft tot 25 september de foto-tentoon stelling 'Rotterdamse School In het Museum voor Vol kenkunde is werk te zien van Nguyen Dang Trinh; van 27 augustus tot 16 oktober. In het Historisch Museum is de foto tentoonstelling 'Vertrek uit Rotterdam' van 19 augustus tot 18 september en in het Ka- tendrecht Museum exposeert Wally Elenbaas van 20 augustus tot 2 oktober. EXPOSITIES t •BERGEN OP ZOOM: „Een van de meesters van onze vlaamse schilderkunst. Deze kunstenaar is eigenlijk een wijsgeer"... Dat wordt gezegd van Jos van den Abeele uit Oudenaarde, die tot 4 september bij Etcetera in het Markiezenhof zijn olieverfschil derijen heeft opgehangen. Van den Abeele accentueert de jume- lage tussen beide gemeenten, maar exposeerde al in talrijke andere belangrijke steden buiten Vlaanderen. Van dinsdag tot en met zondag tussen 14 en 17 uur. BREDA: In de fraaie nieuwe galerie Artangel, tegenover het stationsparkeerterrein, expose ren tot en met 4 september Ella Joosten met schilderijen, teke ningen en werken op papier en Kees Verbeek met beelden. Ver beek werkt met name met steen en blank ijzer als contrasterende elementen en Ella Joosten laat zich emotioneel sturen op niet voor de hand liggend materiaal (bijvoorbeeld beschildert pakpa pier en plakt dit op linnen). Van donderdag tot en met zondag van 13 tot 17.30 uur. NEERRIJNEN: In en om kas teel Neerrijnen wordt van 20 augustus tot 12 september het evenement 'Landschap-mensen werk' georganiseerd. In het ka der van het Jaar van het Land schap (Raad van Europa) wordt het bedreigde rivierenlandschap bekeken vanuit de beeldende kunst, geluidskunst, muziek, proza en poëzie. Op zaterdag 20 augustus Om 11 uur wordt ge opend met de premieère van De Waal, een compositie van Alex Manassen en een optreden van het Delta ensemble met onder meer een compositie van Daan Manneke. In het Koetshuis expo seren twaalf beeldende kunste naars (o.a. Joyce Bloem, Geertjan van Oostende, Joop Sjollema). In de kasteeltuin is er geluidskunst van onder meer Joe Jones uit New York, Paul Panhuysen uit Eindhoven en Gunter Demig uit Keulen, terwijl in het landschap beelden geplaatst zijn van onder anderen Willem den Ouden, So- raya van Houwelingen en Floris de Graaf.Op 3 september is op het kasteel om 14.30 uur een poë- ziemiddag met Willem van Toorn, Gerrit Noordzij, Hans Fa- very e.a. Koningin Beatrix komt zelfs op 23 augustus naar dit eve nement kijken (inl. 03445- 2382 1543). GEERTRUIDENBERGGale rie Kersten heeft nog tot en met 2 september de surrealistische schilder Hans Noordermeer in huis. Met de techniek der oude meesters schildert en tekent hij dood en verval in een christelijk- kerkelijke sfeer. Zijn tekeningen en aquarellen zijn wat opgewek ter van toon. Hij exposeerde eer der onder meer in Berlijn en Oostende, waar hij de Europa- prijs ontving. Van Woensdag tot en met zondag van 10 tot 17 uur. UDEN: 'Duizendjarig doopsel van de Rus' is de titel van een ikonen-tentoonstelling in het Museum voor Religieuze kunst Ruim honderd ikonen uit de laat ste vier eeuwen, met een accent op het Maria-thema, zijn er tot 16 oktober te zien. Behalve maan dags dagelijks van 10 (za en zo 13) tot 17 uur te bezoeken. DORDRECHT: Vrijdag 19 augustus om 16.30 uur neemt Pic- tura, het oudste tekengenoot schap van Nederland, het fraai gerestaureerde pand aan de Voorstraat 190 weer in gebruik. Tot 10 september is er daarna een expositie te zien met werk van Henk Visch, Arthur van der Hoek, Jan van Munster, Karla Kaper, John Körmeling en Hans Citroen. Behalve op maandag dagelijks van 14-17 uur te bezoe ken. Tevens wordt dit weekend de manifestatie Dordt Monu- menteel gehouden. In museum Simon van Gijn, het Dordrechts museum, het Archief en in 't Hoi wordt daarbij geëxposeerd hoe in de loop der tijd Picturianen Dor drecht hebben vastgelegd. Daar- bij verschijnt het boek 'Was gete- |j kend...Dordrecht' met 100 pren ten. GELDROP: In het weverij mu seum aan de Heilige Geeststraat 4b exposeert op de zaterdagen 26 en 27 augustus, alsmede 3 sep tember de Bredase Addy Li mans onder de titel 'Textiel f vorm en kleur'. Wandkleden en objecten in weef- en naaldwerk technieken (met name geinspi' reerd door de natuur) van deze lerares met de eigen handweverU De Blaker in Breda zijn er dan tussen 13 en 17 uur te zien. bekende tekenaar Guil- fermo Mordillo maakte in •76 samen met de Duitse te- visie de animatiefilm 'Het piratenschip'. In het werk rordt Mordillo's karakteris- tke tekenstijl en gevoel r humor gecombineerd iet de mogelijkheden, die de itrucage biedt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18