Paul McCartney: 'Biografie Lennon rotzooi' Zwarte komedies in F ilmhuisprogramma BSBBii Laatste weekFilmzomer brengt 4Round Midnight Italië verwacht veel van nieuwe film Rutger Hauer ff: STEM GIDS 2 POËTISCH VERHAAL VAN REGISSEUR OLMI Uitersten SPEELFILMS OP TV NEDERLAND 1 BELGIE 1 DE STEM T2 Klaus Kinski: gek of geniaal? ZEG nooit 'filmacteur' tegen Klaus Kinski. Hij zou dat onmiddellijk als een ernstige belediging opvatten. Hij geeft de voorkeur aan de term 'prostituee'. „Maar ik be paal wel zélf aan wie ik me verkoop en voor hoeveel geld", zegt Kinski onomwonden. Hij speelde in de afgelo pen j aren dan ook alles, van allerbelabberdste Duitse krimi's tot goedkope Italiaanse spaghetti-westerns tot Japanse soft-pornofilms. Maar af en toe verschijnt hij ook in ware meesterwerken waarin hij de sterren van de hemel speelt. Wie is Kinski, behalve Nastassia's vader? Omdat hij 'persparasieten' haat, geeft de inmiddels 62- jarige ster nooit interviews. Wel is hij zo goed af en toe journalisten uit te nodigen op een borrel. Dan weigert hij weliswaar alle vragen te beantwoorden maar tracteert hij de aanwezigen op lange monologen waarin met over gave wordt getierd en gevloekt. En dat afwisselend in vloeiend Engels, Duits, Italiaans en Frans. Is Kinski gek ,of geniaal? Door Johan van de Beek DE Franse dichter en filmer Cocteau zei ooit over Kinski: „Zijn gezicht is jong, zoals dat van een kind. Maar hij heeft een zeer volwassen blik in de ogen. Ik heb nog nooit zo'n ge zicht gezien". Als Kinski met bijna éën half uur vertraging op zijn eigen persconferentie verschijnt, schieten de fotogra fen op hem af om dat gezicht vast te leggen. En onmiddellijk wordt duide lijk waarom Kinski de lieve ling van de 'paparazzi' is. He vig vrijend met zijn veertig jaar jongere echtgenote Debora strompelt Klaus de zaal bin nen, daarbij ruw een stoel om- vertrappend. Een oploopje ont staat. Geschreeuw, geroep. „Klaus, look here!" De fotogra fen flitsen. Kinski's kop is in derdaad uniek en zelfs een beetje angstaanjagend door de haast lichtgevende ogen (niet voor niets speelde hij ooit in 'Die Toten Augen van London') en wilde henna-haren. Maar het is vooral zijn mi miek die opvalt. Kinski maakt het ene moment grimassen als een clown, kijkt dan plots wreed en gemeen naar een wil lekeurig persoon in de zaal om het vervolgens uit te brullen van de de pret. Hij is overdui delijk gestreeld door de aan dacht voor zijn persoon. Als zijn Italiaanse producer Al fredo Bini (bepaald geen kleine jongen, hij werkte met Pasolini en Fellini) de fotografen som meert te stoppen met hun werk zodat in alle rust vragen kun nen worden gesteld, blaft 'sig- nore' Kinski hem ruw af: „Maar man, laat ze toch wer ken!". Klaus Kinski is alom gevreesd wegens zijn opvliegende ka rakter. Er moeten heel wat re gisseurs rondlopen die alleen al bij het horen van zijn naam slapeloze nachten krijgen. Een van hen is ongetwijfeld Werner Herzog, die verschillende ma len met Kinski samenwerkte en vaak het slachtoffer werd van diens grillige tempera ment. Van de moeizaam verlo pende opname-periodes in Zuid-Amerika voor de Herzog- films 'Fitzcarraldo' en 'Aguir- re, der Zorn Gottes' werden imponerende tv-documentaires gemaakt die in een aantal op zichten nog interessanter wa ren dan de uiteindelijke films. Want deze documentaires gaven een onthutsend beeld van de explosieve relatie tus sen Kinski en zijn regisseurs. Vooral Les Blanks' 'Burden of Dreams', over het maken van Fitzcarraldo, toonde Kinski als een megalomane driftkikker die er niet voor schuwde om zijn ruzies voor de BBC-came- ra's uit te vechten. De Nederlandse filmer George Sluizer, toen regie-as sistent van Herzog, vertelt hierover: „Kinski was uiter mate prikkelbaar. Hij ging als een razende tekeer. Herzog hield dan zijn mond. Kinski verscheurde vliegtickets, sloeg restaurantstoelen kapot, schold mensen verrot en saboteerde de opnames. Bij vlagen was hij écht krankzinnig. Op een gege ven moment liep hij gewoon weg tijdens de opnames en ging naar het restaurant. Herzog liep hem na en ging tegenover hem zitten. Als twee katten. Ze begonnen 's morgens om acht uur en om drie uur 's nachts zaten ze er nog. Kijken wie het sterkste was. Kinski weet dat hij veel te danken heeft aan Herzog en dat zit hem dwars (tijdens de persconferentie noemt Kinski Herzog herhaal delijk een 'ongetalenteerde idioot', JvdB). Herzog op zijn beurt houdt van Kinski en te- gelij k haat hij hem uit de grond van zijn hart". Kinski: lieveling van de 'paparazzi' Klaus Kinski: „Ik speel geen rollen, ik bén er ge woon". - FOTO'S GUY VAN GRINSVEN De opvliegendheid van Kinski is volgens sommige van zijn collega's een manier van con centratie. Terwijl veel acteurs vlak voor een opname stilte en afzondering zoeken, lijkt Kinski juist uit op herrie. Slui zer: „Als hij moe is en er gaat een klein beetje iets mis, dan wordt ie razend". Zo wilde Kinski tijdens de opnames van 'Fitzcarraldo' een figurant met een peddel slaan omdat die had durven te giechelen in zijn bij zijn. Kinski moest door twee man in toom worden gehouden omdat hij de man anders had onthoofd. Een soortgelijk drama had zich enkele jaren eerder ook al voorgedaan tijdens de opnames van 'Aguirre, der Zorn Gottes'. Dit keer stond een cameraploeg van de Duitse tv er met de neus op toen Kinski op de 'set ver scheen met een geladen geweer en dreigde Herzog neer te schieten. Over dit op miljoenen tv-schermen vertoonde inci dent zei Kinski: „Hoeveel keer in je leven zeg je niet dat je iemand zal doden. Mensen zeg gen honderdduizend keer: ik maak je dood. Het zijn woor den. Maar tegelijktertijd: wie iemand doodt hoeft op zich niet slechter te zijn dan degene die het zegt en het niet doet. Her zog was toen in gevaar. Maar hij was professioneel, ging nét niet over de grens. Hij zei tegen me: als je weg gaat, maak ik je dood. Ik zei: sodemieter op, ik heb een Winchester en ik dood jou eerst. Ik was kwaad en moest mijn ergernis lozen. Het was kinderachtig. Of misschien helmaal niet. Het was echter beter op deze manier". Kinski werd in 1926 als Nicolas Nakszynski geboren in Polen. Zijn ouders verhuisden en Klaus groeide, onder zeer ar moedige omstandigheden, op in Berlijn. Kinski wéét wat ar moede is en dat verklaart ook waarom hij geen enkele filmrol afwijst op 'artistieke' gronden. Integendeel, als goed betaald wordt, neemt hij alles aan. Als jongeman deed hij aan cabaret en reisde hij door het land met poëzie-lezingen. In 1948 maakte hij zijn eerste film. Het zouden er uiteindelijk ruim 150 worden en het einde is nog niet in zicht. In de jaren vijftig ontwikkelde hij een grote vaardigheid in het spelen van psychopaten, een specialiteit (Jje hem nog vele malen van pas zou komen. Sehitterende rollen als 'Nosfe- ratu, Phantom der Nacht' (ook met Herzog) en de Israëlische Mossad-commandant in George Roy Hill's 'The little drummer girl' wisselt hij moei teloos af met rollen in pijnlijk slechte films als 'Commando Leopard' en 'Creature'. Kinski schaamt zich er niet voor prestaties te leveren die bij elke andere acteur de car rière zouden ruïneren. „De eer ste rol die ik aannam was om het geld en zo is het altijd ge bleven. Ik heb van niets spijt. Ik heb er geen bezwaar tegen een hoer te zijn, het kan me al lemaal niks schelen. Ik wei gerde films van Fellini en Pa solini omdat ze me niet wilden betalen. Ze dachten dat ik het voor de roem wilde doen. Ha- ha!" Kinski ventileert graag en herhaaldelijk zijn afkeer van de filmwereld en de rol die journalisten daarin spelen. Vooral de"filmkritici moeten het ontgelden. „Het zijn gefrus- teerde schrijvers die wat op pa pier zetten in een krant zonder dat iemand hen stopt. En daar voor krijgen ze ook nog geld!" Als een van de aanwezigen hem vraagt of het niet moeilijk was om zich voor de film te verplaatsen in het personage van de vioolvirtuoos Paganini barst Kinski los. „Moeilijk? Wat is moeilijk? Als ik over straat loop en ik trap met met mijn sandalen in de hondepoep, dan is het héél moeilijk om dat er weer van af te krijgen. Ik speel geen rollen, ik bén er ge woon". Waarom Kinski zó werd gefas cineerd door het personage van Paganini dat hij de film ook zelf regisseerde, is niet moeilijk Door onze correspondent Gerard Kessels ROME - De kans is groot dat Rutger Hauer een van de meest bejubelde acteurs wordt van het filmfestival van Venetië, begin volgende maand. Hauer speelt de hoofd rol in de nieuwe film van de Italiaanse regisseur Er- manno Olmi, die in Venetië zijn première beleeft. De film draagt de titel 'La Leggenda del santo Bevitore' (De legende van de heilige drinker). Het is heel poëtische film naar een verhaal van de grote Oostenrijkse schrijver Joseph Roth, die in 1939 in Parijs stierf. De film gaat over de ontmoeting tussen een Parijse clochard en en een rijke burger. De rol van clochard wordt gespeeld door Hauer, die van de burger door de 75-jarige Engelsman An thony Quayle. De bejaarde Engelse acteur is vooral be kend geworden door zijn ver tolkingen van Shakespeare. Een kassucces zal de film ze ker niet worden, maar 'De Legende' zou best eens zeer hoog kunnen scoren bij de in ternationale kritiek. De ver wachtingen in Italië zijn in elk geval hoog gespannen. De Italiaanse staatstelevisie RAI heeft bijgedragen in de pro- duktie-kosten. Rutger Hauer houdt van uitersten. Hij heeft de rol van killer en van psychopaat ge speeld en in de nieuwe film van Nicholas Roeg, 'Eureka', is hij in de weer als harten breker. De rol van clochard voegt een nieuw type toe aan het uitgebreide scala van Hauer-creaties. „Het is heel moeilijk om over mijn nieuwe rol te praten", zo heeft Hauer tegen een Romeinse krant ge zegd. „Elke uitleg lijkt mij veel te beperkt Ik heb de in druk dat het meer een gedicht dan een film is. Olmi heeft mij de rol van Andreas, de zwerver, zoveel mogelijk zelf laten ontdekken. Hij heeft telkens heel lang gewacht voordat hij een antwoord gaf op de conflicten die ik als ac teur had. Wanneer het ant woord kwam was het steeds verrassend en wel op een prettige manier. Het is een film waarin niet zozeer het woord telt als wel datgene wat wordt uitgedrukt." Hauers' tegenspeler Quayle is razend enthousiast over de film. „Het gebeurt niet vaak dat je zo'n mooi script onder „Het is heel moeilijk om over mijn nieuwe rol te pra ten", heeft Hauer tegen een Romeinse krant gezegd. - FOTO ARCHIEF DE STEM ogen krijgt", zo heeft hij ge zegd. Quayle is onder de in druk geraakt van Rutger Hauer. „Hij speelt zijn rol alsof hij danst in plaats van acteert. Tussen Olmi en Rut ger heeft dezelfde relatie be staan als tussen een bloem en de bijze hebben elkaar we derzijds geholpen. Elk van beiden heeft de ander wat ge geven." Van onze filmredactie FILMHUIS Concordia in Breda continueert zijn zo- merprogramma 'Mad mad summer' vanavond met 'High Anxiety' van en met de komiek Mel Brooks. Een parodie op thrillers van Hitchcock met een opeenstape ling van grappen, die o.a. de psychiatrie op de korrel nemes. Op 15, 16 en 17 augustus: 'S.O.B.' van komedieregisseur Blake Sdwards. In 1981 nam hij met deze satire op de filmwe reld wraak op Hollywood, dat hem in de jaren zeventig na zijn Pink Panther-successen had laten vallen. Slapstick en zwakte humor wisselen elkaar af m het verhaal over een film producent, die door middel van soft porno en bloot op succes hoopt. Echtgenote Julie An drews ontbloot daartoe haar borsten. William Holden speelt er zijn laatste rol in. Op 18,19 en 20 augustus: 'De stilte rond Christine M', van Marleen Gorris. Adembene mende feministische thriller waarin drie vrouwen geweld dadig afrekenen met manne lijke superioriteitsgedrag. Het drietal (Nelly Frijda, Edda Ba- rends en Henriëtte Tol) wordt van moord beschuldigd en een vrouwelijke psychiater (Cox Habbema) moet hun motief achterhalen. Uitermate sterke film. te achterhalen. Nicollo Paga nini (1782-1840) was een violist van ongeëvenaarde techniek. Met zijn spel veroverde hij bo vendien talloze vrouwen die hem sensueel en romantisch vonden. De Europese prinses Antonia Bianchi schonk hem een zoon en overlaadde hem met eerbewijzen en giften. Pa ganini werd vooral beroemd door zijn voordracht die zó suggestief was dat zijn tijdge noten hem van de duivel beze ten waanden. En dat diaboli sche aspect ziet Kinski, die ga ven als paranormale 'ziener' claimt, ook terug. „Mijn lichaam herbergt de zielen van miljoenen mensen en dieren. De demonen marte len me, ze vergiftigen mijn slaap, wurgen me en proberen me mee te slepen in de afgron den van waanzin", schreeuwt Kinski uit. Zijn stem schalt zó hard door de geluidsinstallatie dat zelfs de fotografen op de eerste rij terugdeinzen en voor een moment stoppen met hun werk. Ergens klinkt en zenuw achtige lach. Kinski springt woedend op en speurt de zaal rond. „Wie was dat?", gilt hij. Niemand antwoord en dat is voor Kinski het sein om Debora plots ruw aan een arm op te trekken en te vertrekken. Pre cies een kwartier nadat hij ar riveerde sprint hij weer naar buiten met enige tientallen fo tografen op zijn hielen. Maar zoals gebruikelijk duurt ook deze woede-aanval niet lang. Als Kinski later op een terras tot rust is gekomen praat hij op zachte toon verder over zijn film. Het lijkt alsof de man verschillende karakters heeft die hij op commando te voorschijn kan toveren. Kinski: „Ik bén Paganini. Zijn muziek achtervolgt me al mijn hele le ven. Ik ben er nooit van losge komen. Kijk, het maakte Paga nini niets uit of hij voor een groep zatlappen of voor de ko ning speelde. Mij ook niet. Ik heb in Wenen en Londen mo nologen van Shakespeare ge daan voor zeer veel geld. In Berlijn heb ik Shakespeare ge daan op een cafe-stoel en heb ik met een hoed geld opge haald. Het maakt geen verschil, als je maar niets voor niks doet". De beroemdste anecdote over Kinski verhaalt hoe hij van de universiteit van Chicago een uitnodiging kreeg om, in het kader van een bijbelstudie, te praten over de kruisiging van Christus. Het werd al snel dui delijk dat men hem niet wenste te betalen wegens het delicate karakter van het onderwerp. Waarop Kinski weigerde te ko men en een telegram stuurde met de tekst: „Maar ik was toch niet degene die hem kruisig de?" m morgen JS: Never cry wolf (Ned. 1,20.02 uur). Met behulp van een igij: mo, gaat een bioloog in het zeer hoge noorden een ondei doen naar de problemen van rendieren. De mislukking (Nederland 1986 - Ned. 2, 00.15 uur). Nietj heel geslaagde film van regisseur Hans de Ridder, VPRO als nachtfilm brengt. 'Weinig verrassende, •Sj: trage film, die eindigt met een hoopgevende gebei luidde in het kort de recensie in deze krant. The big sleep (USA 1946 - Ned. 3, 20.30 uur). Klassieken Howard Hawks in het kader van de Humphrey Bogarti clus van de NOS. Bogart speelt privé-detective Philip lowe, die opdracht krijgt een generaalsdochter uit de ne te helpen. SS- Louisa (USA 1950 - Did. 1, 15.55 uur). Romantisch verh gg over een meisje dat wil gaan trouwen. Er is echter een] gig bleemze kan geen keus maken tussen twee mannen, gjg Charley Varrick (USA 1973 - Did. 1, 22.10 uur). Don Sie Sg: film met Walter Matthau in de titelrol. Een echtpaar k gig: aan de kost met het beroven van banken. Ze doen dat in] gig: provincie, omdat ze daar minder kans lopen te worden i gig; pakt. Toch gaat het een keer mis. Der schwarze Abt (Duitsland 1963 - Did. 2, 00.05 uur), ggg Wallace-verfilming over een afgelegen landgoed waar] gig schij nt te spoken. igjg ZONDAG jgjg Danton (Frankrijk/Polen 1982 - Ned. 2, 20.36 uur). De e gig: van drie films met Gérard Depardieu. Hij speelt in deze ij g:gi van de Poolse regisseur Adrzej Wajda de rol van Georj gjg: Danton, die terugkeert in roerig Parij s. gjgj La tempesta (Italië/ Joegoslavië 1958 - Did. 1,20.15 uur), L gjgj desdrama ten tijde van de Russische tsaren. Een milij gjgj redt in een sneeuwstorm een halfbevroren man. Dat zal n gjgj hem grote gevolgen hebben. Der Kleinstadtpoet (Duitsland 1940 - Did. 2,15.25 uur). 1 gig ambtenaar publiceert onder de naam van zijn vriend J jgjg dichten. Dat levert problemen op als zijn werk wordt 1 gg kroond. jgjg Un taxi mauve (Frankrijk/Italië/Ierland 1977 - Did. 2,a jgjg uur). Aardige film van Yves Boisset met onder meer F: jgjg Astaire, Philippe Noiret, Charlotte Rampling en Peter lil jgjg nov. Een arts, die voor zijn patiënten zeer zorgzaam is,c« gig: ringt zicht met een aantal wonderlijke figuren, ggg: The owl and the pussycat (USA 1970 - Did. 3,21.45 uur), i gjgj dige film van Herbert Ross, waarin Barbra Streisand t| jgjg hoertje speelt en George Segal een intellectueel. Die com) jgjg natie is goed voor veel grappen, gjgj The prince and the pauper (USA 1978 - BRT 1, 20.35 n gjgg Oliver Reed en Raquel Welch in een groots opgezet k gjg tuumstuk van Richard Fleischer. Het gaat over een prinsl gjg een arme j ongen en die hebben alles met elkaar te maken! jggij MAANDAG ggg Paradigma (Duitsland/Italië/Frankrijk 1985 - Did. 1,2 gjg uur). Een theologiestudent dreigt door zijn gedrag zijn h gjg te verliezen. Een oudere heer toont begrip en biedt uitkoi gjg Mr. Moto's gamble (USA 1938 - Did. 2,17.45 uur). Nogm gjg Peter Lorre als meneer Moto, die de geheimzinnige dood.J ggg: een bokser moet onderzoeken. g|j DINSDAG ggg Love me or leave me (USA 1955 - Ned. 2, 16.12 uur), jggij Day als aankomend zangeresje, dat dank zij een berui gggg gangster aan de bak komt. Return of the gunfighter (USA 1966 - Did. 2,20.15 uur), gjg te dreigen met geweld, lukt het een grondbezitter iedereei| ggg: intimideren. Maar op een dag gaat hij te ver. Ijggij WOENSDAG igjg Rodnja (Rusland 1981 - Did. 2, 22.40 uur). Een vrouw veris jggg na jaren haar dorp om in de stad haar dochter op te zoeli jggg Het wederzien pakt anders uit dan ze gedacht en geh« jggg had. Le marquise d'O (Frankrijk/Duitsland 1975 - Did. 3, gggg uur). Film van de Fransman Eric Rohmer, gebaseerd op: gggg novelle van Heinrich von Kleist. Een officier zorgt er »«j gggg dat zij n manschappen een vrouw niet lastig vallen. ggjjj DONDERDAG gggg Wonderman (USA 1945 - Ned. 2,16.05 uur). Aardige filmnj gggg een dubbelrol van Danny Kaye. Een showman moet get jggg gen in een zaak tegen gevaarlijke gangsters, jggg -Spécial police (Frankrijk 1985 - Did. 3, 20.00 uur). Op 1 ;ggg: verjaardag is een meisje getuige van de moord op haar brij gjg: en haar schoonzuster. Ze klopt tevergeefs bij de politie aai Crooked Man L Je film There was a brooked man' uit 1970 van Jo- leph Mankiewicz spelen Kirk Douglas en Henry Fonda tegen elkaar. Verdere sterren zijn Warren Oates en Burgess Meredith. Zes man nen worden naar een gevan genis in de woestijn ge bracht. Een van hen (Kirk Douglas) heeft na een over val zijn handlangers ver moord en de buit van een half miljoen dollar in een Blangenest verborgen. In de Gevangenis beramen de zes «en plan om te ontsnappen. Avondvoorstelling je Avondvoorstelling van je NOS speelt Schumann vanavond een hoofdrol. Om Ie beginnen presenteert Hans ran Manen zijn 'Four Schu- ïann Pieces', een ballet dat j in 1975 ontwierp voor het .ondense Royal Ballet. Een aar later nam het Nationale Jallet het stuk op. Een man reeft zich over aan dromen, »p de muziek van Schumann, /ijf paren geven de fanta- jeën gestalte. Vervolgens, •mstreeks 21.05 uur, dirigeert Leonard Bernstein de Wie ier Philharmoniker die de Symfonie 4, opus 120, ten ge- lore brengt, gevolgd door het pianoconcert, opus 54. White Dog Speelfilm van Samuel Fuller, en actrice rijdt een hond an en neemt het dier mee laar huis. Ze knapt het dier i en plaatst een advertentie de eigenaar te zoeken, laar ze gaat zich aan het lier hechten. Dan valt de bond opeens een zwarte col- ega van haar aan. Het dier is lelijk getraind om zwar- en aan te vallen. Wat nu? Actors Studio en driedelige reeks over een workshop voor acteurs die logal wat beroemdheden beeft afgeleverd. In deze af- evering interviews met on- ler meer de oprichters Elia izan en Cheryl Crawford, en de acteurs Paul Newman, len Burstyn, Sydney Pol lek, Arthur Penn, Eli Wal- ich, Rod Steiger, Gene Wil ier en Shelley Winters. LONDEN (AP) - Ex-Beatle Paul McCartney is zeer oi stemd over de biografie van John Lennon die onlangs verschenen. In een interview met de Daily Mail n< McCartney "The Lives of John Lennon' van Albert Gol man „rotzooi" en hij ontraadt iedereen zelfs ook maar het boek kennis te nemen. ïuske en Wishe: „L McCartney spreekt tegen dat Lennon een homoseksuele rela tie had met Beatle-manager Brian Epstein, zoals in het boek wordt gesuggereerd. De ex- Beatle zegt nooit de geringste aanwijzing te hebben gehad dat Lennon homofiele neigin gen had. „In tegendeel, John werd altijd erg aangetrokken door vrouwen", zegt hij Goldman, die zegt dat hij 6,5 jaar onderzoek heeft gedaan voor zijn laatste biografie en 1.200 mensen, die Lennon van nabij hebben gekend, heeft geïnterviewd, is bepaald niet complimenteus over zijn on derzoeksobject. In de periode kort voor zijn dood in 1980 na een aanslag door een geestelijk ontspoorde man in New York gedroeg Lennon zich als een wereldvreemde kluizenaar, tot over zijn oren onder de dope en lijdend aan een soort anorexia, stelt de 60-jarige biograaf, die al eerder geld in het lal kreeg met een soortgelijk' over Elvis Presley. McCartney erkent dat 1* non het een tijd te kwaad hs gehad met verdovende midi len. Maar in 1975 toen zijn! panse gezellin Yoko Ono tj zoon ter wereld bracht had: zich helemaal ontworsteld s de drugsellende, stelt McCa! ney. De Amerikaanse uitge» blijft zich volledig achter!: boek van Goldman opstellen' zweert dat de koper van) boek een „uitputtend gedï menteerde, grondige en aft" rate biografie" in hand krijgt. Om de proef op des' te nemen moet in de VS, vi« het boek al in de handel is, dollar (bijna 54 gulden) word neergeteld. In Groot-Britt» nië, waar het op 22 august uitkomt, is het werk op 15 p- geprijsd. Ik hen er zeker nn fat ik Wemmen hoorde. Bestaat niet. tliemand durft iets tefen ons ondernemen Van onze filmredactie DE laatste week van de Filmzomer '88 is ingegaan. Deze week kan het pu bliek nog dagelijks tegen geredu ceerde entreeprijs een andere (oudere) kwaliteitsfilm gaan zien in o.a. Ciné- sol 3 in Breda. Daar draait vandaag 'The Name of the Rose' van Jean Jacques Annaud naar het boek van Umberto Eco over het leven in 13 en 14e eeuwse Italiaanse kloosters. De film is een duistere thriller met Sean Connery in de hoofdrol van een Engelse monnik die op achterlijkheid en misdaad stuit in een geïsoleerde abdij. Horror en sensatie in een groezelige sfeer zetten de toon. Zaterdag: 'Indiana Jones and the temple of doom' van Steven Spielberg. Vervolg op de avonturenfilm 'Raiders of the lost Ark' met Harrison Ford als avonturier/archeo loog in een spectaculaire amusementsfilm die uitsluitend op uiterlijk effect steunt. Zondag: 'Round Midnight' van Bertrand Ta vernier. Ontroerende film voor jazzlief hebbers met de saxofonist Dexter Gordon in de hoofdrol. Beeld en muziek zijn prachtig verweven. De melancholie van een alcohol verslaafd musicus op zijn re tour voert de boventoon. Maandag: "The Mission' van Roland Joffé. Groots filmepos over twee tegengestelde 18e eeuwse missionarissen (Robert de Niro en Jeremy Irons), die samen met de indj I nen in Zuid-Amerika strijd moeten lel '"UO/IG ren tegen het kolonialisme van Portui Schitterende opnamen in een niet gel* overtuigend drama. Dinsdag: 'Los Santos Innocentes' van)' rio Camus. Prachtig, ingehouden dra1 over een Spaanse boerenfamilie die in jaren zestig moet vechten tegen een vet' derd feodalisme. Woensdag: Zoeken naar Eileen' van dolf van den Berg en Leon de Winter (S nario). Mooie, niet geheel realistische telling over een jonge weduwnaar die een Ierse vrouw zijn overleden echtgen herkent. Spannend en romantisch. &/r /z UW OBRJX. ÓÜELHE/DS OVBRTRE WBBK- /A Z IV 2-A4A Is/T/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14