Paul McCartney:
'Biografie
Lennon rotzooi'
Zwarte komedies in
F ilmhuisprogramma
BSBBii
Laatste weekFilmzomer brengt 4Round Midnight
Italië verwacht veel van
nieuwe film Rutger Hauer
ff: STEM GIDS 2
POËTISCH VERHAAL VAN REGISSEUR OLMI
Uitersten
SPEELFILMS OP TV NEDERLAND 1
BELGIE 1
DE STEM
T2
Klaus Kinski: gek of geniaal?
ZEG nooit 'filmacteur' tegen Klaus Kinski. Hij zou dat
onmiddellijk als een ernstige belediging opvatten. Hij
geeft de voorkeur aan de term 'prostituee'. „Maar ik be
paal wel zélf aan wie ik me verkoop en voor hoeveel
geld", zegt Kinski onomwonden. Hij speelde in de afgelo
pen j aren dan ook alles, van allerbelabberdste Duitse
krimi's tot goedkope Italiaanse spaghetti-westerns tot
Japanse soft-pornofilms. Maar af en toe verschijnt hij
ook in ware meesterwerken waarin hij de sterren van de
hemel speelt. Wie is Kinski, behalve Nastassia's vader?
Omdat hij 'persparasieten' haat, geeft de inmiddels 62-
jarige ster nooit interviews. Wel is hij zo goed af en toe
journalisten uit te nodigen op een borrel. Dan weigert hij
weliswaar alle vragen te beantwoorden maar tracteert
hij de aanwezigen op lange monologen waarin met over
gave wordt getierd en gevloekt. En dat afwisselend in
vloeiend Engels, Duits, Italiaans en Frans. Is Kinski gek
,of geniaal?
Door Johan van de Beek
DE Franse dichter en filmer
Cocteau zei ooit over Kinski:
„Zijn gezicht is jong, zoals dat
van een kind. Maar hij heeft
een zeer volwassen blik in de
ogen. Ik heb nog nooit zo'n ge
zicht gezien". Als Kinski met
bijna éën half uur vertraging
op zijn eigen persconferentie
verschijnt, schieten de fotogra
fen op hem af om dat gezicht
vast te leggen.
En onmiddellijk wordt duide
lijk waarom Kinski de lieve
ling van de 'paparazzi' is. He
vig vrijend met zijn veertig
jaar jongere echtgenote Debora
strompelt Klaus de zaal bin
nen, daarbij ruw een stoel om-
vertrappend. Een oploopje ont
staat. Geschreeuw, geroep.
„Klaus, look here!" De fotogra
fen flitsen. Kinski's kop is in
derdaad uniek en zelfs een
beetje angstaanjagend door de
haast lichtgevende ogen (niet
voor niets speelde hij ooit in
'Die Toten Augen van London')
en wilde henna-haren.
Maar het is vooral zijn mi
miek die opvalt. Kinski maakt
het ene moment grimassen als
een clown, kijkt dan plots
wreed en gemeen naar een wil
lekeurig persoon in de zaal om
het vervolgens uit te brullen
van de de pret. Hij is overdui
delijk gestreeld door de aan
dacht voor zijn persoon. Als
zijn Italiaanse producer Al
fredo Bini (bepaald geen kleine
jongen, hij werkte met Pasolini
en Fellini) de fotografen som
meert te stoppen met hun werk
zodat in alle rust vragen kun
nen worden gesteld, blaft 'sig-
nore' Kinski hem ruw af:
„Maar man, laat ze toch wer
ken!".
Klaus Kinski is alom gevreesd
wegens zijn opvliegende ka
rakter. Er moeten heel wat re
gisseurs rondlopen die alleen al
bij het horen van zijn naam
slapeloze nachten krijgen. Een
van hen is ongetwijfeld Werner
Herzog, die verschillende ma
len met Kinski samenwerkte
en vaak het slachtoffer werd
van diens grillige tempera
ment. Van de moeizaam verlo
pende opname-periodes in
Zuid-Amerika voor de Herzog-
films 'Fitzcarraldo' en 'Aguir-
re, der Zorn Gottes' werden
imponerende tv-documentaires
gemaakt die in een aantal op
zichten nog interessanter wa
ren dan de uiteindelijke films.
Want deze documentaires
gaven een onthutsend beeld
van de explosieve relatie tus
sen Kinski en zijn regisseurs.
Vooral Les Blanks' 'Burden of
Dreams', over het maken van
Fitzcarraldo, toonde Kinski als
een megalomane driftkikker
die er niet voor schuwde om
zijn ruzies voor de BBC-came-
ra's uit te vechten.
De Nederlandse filmer
George Sluizer, toen regie-as
sistent van Herzog, vertelt
hierover: „Kinski was uiter
mate prikkelbaar. Hij ging als
een razende tekeer. Herzog
hield dan zijn mond. Kinski
verscheurde vliegtickets, sloeg
restaurantstoelen kapot, schold
mensen verrot en saboteerde de
opnames. Bij vlagen was hij
écht krankzinnig. Op een gege
ven moment liep hij gewoon
weg tijdens de opnames en ging
naar het restaurant. Herzog
liep hem na en ging tegenover
hem zitten. Als twee katten. Ze
begonnen 's morgens om acht
uur en om drie uur 's nachts
zaten ze er nog. Kijken wie het
sterkste was. Kinski weet dat
hij veel te danken heeft aan
Herzog en dat zit hem dwars
(tijdens de persconferentie
noemt Kinski Herzog herhaal
delijk een 'ongetalenteerde
idioot', JvdB). Herzog op zijn
beurt houdt van Kinski en te-
gelij k haat hij hem uit de grond
van zijn hart".
Kinski: lieveling van de 'paparazzi'
Klaus Kinski: „Ik speel
geen rollen, ik bén er ge
woon". - FOTO'S GUY VAN GRINSVEN
De opvliegendheid van Kinski
is volgens sommige van zijn
collega's een manier van con
centratie. Terwijl veel acteurs
vlak voor een opname stilte en
afzondering zoeken, lijkt
Kinski juist uit op herrie. Slui
zer: „Als hij moe is en er gaat
een klein beetje iets mis, dan
wordt ie razend".
Zo wilde
Kinski tijdens de opnames van
'Fitzcarraldo' een figurant met
een peddel slaan omdat die had
durven te giechelen in zijn bij
zijn. Kinski moest door twee
man in toom worden gehouden
omdat hij de man anders had
onthoofd.
Een soortgelijk drama had
zich enkele jaren eerder ook al
voorgedaan tijdens de opnames
van 'Aguirre, der Zorn Gottes'.
Dit keer stond een cameraploeg
van de Duitse tv er met de neus
op toen Kinski op de 'set ver
scheen met een geladen geweer
en dreigde Herzog neer te
schieten. Over dit op miljoenen
tv-schermen vertoonde inci
dent zei Kinski: „Hoeveel keer
in je leven zeg je niet dat je
iemand zal doden. Mensen zeg
gen honderdduizend keer: ik
maak je dood. Het zijn woor
den. Maar tegelijktertijd: wie
iemand doodt hoeft op zich niet
slechter te zijn dan degene die
het zegt en het niet doet. Her
zog was toen in gevaar. Maar
hij was professioneel, ging nét
niet over de grens. Hij zei tegen
me: als je weg gaat, maak ik je
dood. Ik zei: sodemieter op, ik
heb een Winchester en ik dood
jou eerst. Ik was kwaad en
moest mijn ergernis lozen. Het
was kinderachtig. Of misschien
helmaal niet. Het was echter
beter op deze manier".
Kinski werd in 1926 als Nicolas
Nakszynski geboren in Polen.
Zijn ouders verhuisden en
Klaus groeide, onder zeer ar
moedige omstandigheden, op in
Berlijn. Kinski wéét wat ar
moede is en dat verklaart ook
waarom hij geen enkele filmrol
afwijst op 'artistieke' gronden.
Integendeel, als goed betaald
wordt, neemt hij alles aan. Als
jongeman deed hij aan cabaret
en reisde hij door het land met
poëzie-lezingen. In 1948 maakte
hij zijn eerste film. Het zouden
er uiteindelijk ruim 150 worden
en het einde is nog niet in zicht.
In de jaren vijftig ontwikkelde
hij een grote vaardigheid in het
spelen van psychopaten, een
specialiteit (Jje hem nog vele
malen van pas zou komen.
Sehitterende rollen als 'Nosfe-
ratu, Phantom der Nacht' (ook
met Herzog) en de Israëlische
Mossad-commandant in
George Roy Hill's 'The little
drummer girl' wisselt hij moei
teloos af met rollen in pijnlijk
slechte films als 'Commando
Leopard' en 'Creature'.
Kinski schaamt zich er niet
voor prestaties te leveren die
bij elke andere acteur de car
rière zouden ruïneren. „De eer
ste rol die ik aannam was om
het geld en zo is het altijd ge
bleven. Ik heb van niets spijt.
Ik heb er geen bezwaar tegen
een hoer te zijn, het kan me al
lemaal niks schelen. Ik wei
gerde films van Fellini en Pa
solini omdat ze me niet wilden
betalen. Ze dachten dat ik het
voor de roem wilde doen. Ha-
ha!" Kinski ventileert graag en
herhaaldelijk zijn afkeer van
de filmwereld en de rol die
journalisten daarin spelen.
Vooral de"filmkritici moeten
het ontgelden. „Het zijn gefrus-
teerde schrijvers die wat op pa
pier zetten in een krant zonder
dat iemand hen stopt. En daar
voor krijgen ze ook nog geld!"
Als een van de aanwezigen
hem vraagt of het niet moeilijk
was om zich voor de film te
verplaatsen in het personage
van de vioolvirtuoos Paganini
barst Kinski los. „Moeilijk?
Wat is moeilijk? Als ik over
straat loop en ik trap met met
mijn sandalen in de hondepoep,
dan is het héél moeilijk om dat
er weer van af te krijgen. Ik
speel geen rollen, ik bén er ge
woon".
Waarom Kinski zó werd gefas
cineerd door het personage van
Paganini dat hij de film ook
zelf regisseerde, is niet moeilijk
Door onze correspondent Gerard Kessels
ROME - De kans is groot dat Rutger Hauer een van de
meest bejubelde acteurs wordt van het filmfestival van
Venetië, begin volgende maand. Hauer speelt de hoofd
rol in de nieuwe film van de Italiaanse regisseur Er-
manno Olmi, die in Venetië zijn première beleeft.
De film draagt de titel 'La
Leggenda del santo Bevitore'
(De legende van de heilige
drinker). Het is heel poëtische
film naar een verhaal van de
grote Oostenrijkse schrijver
Joseph Roth, die in 1939 in
Parijs stierf. De film gaat
over de ontmoeting tussen
een Parijse clochard en en
een rijke burger. De rol van
clochard wordt gespeeld door
Hauer, die van de burger door
de 75-jarige Engelsman An
thony Quayle. De bejaarde
Engelse acteur is vooral be
kend geworden door zijn ver
tolkingen van Shakespeare.
Een kassucces zal de film ze
ker niet worden, maar 'De
Legende' zou best eens zeer
hoog kunnen scoren bij de in
ternationale kritiek. De ver
wachtingen in Italië zijn in
elk geval hoog gespannen. De
Italiaanse staatstelevisie RAI
heeft bijgedragen in de pro-
duktie-kosten.
Rutger Hauer houdt van
uitersten. Hij heeft de rol van
killer en van psychopaat ge
speeld en in de nieuwe film
van Nicholas Roeg, 'Eureka',
is hij in de weer als harten
breker. De rol van clochard
voegt een nieuw type toe aan
het uitgebreide scala van
Hauer-creaties. „Het is heel
moeilijk om over mijn nieuwe
rol te praten", zo heeft Hauer
tegen een Romeinse krant ge
zegd. „Elke uitleg lijkt mij
veel te beperkt Ik heb de in
druk dat het meer een gedicht
dan een film is. Olmi heeft
mij de rol van Andreas, de
zwerver, zoveel mogelijk zelf
laten ontdekken. Hij heeft
telkens heel lang gewacht
voordat hij een antwoord gaf
op de conflicten die ik als ac
teur had. Wanneer het ant
woord kwam was het steeds
verrassend en wel op een
prettige manier. Het is een
film waarin niet zozeer het
woord telt als wel datgene
wat wordt uitgedrukt."
Hauers' tegenspeler Quayle
is razend enthousiast over de
film. „Het gebeurt niet vaak
dat je zo'n mooi script onder
„Het is heel moeilijk om over mijn nieuwe rol te pra
ten", heeft Hauer tegen een Romeinse krant gezegd.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
ogen krijgt", zo heeft hij ge
zegd. Quayle is onder de in
druk geraakt van Rutger
Hauer. „Hij speelt zijn rol
alsof hij danst in plaats van
acteert. Tussen Olmi en Rut
ger heeft dezelfde relatie be
staan als tussen een bloem en
de bijze hebben elkaar we
derzijds geholpen. Elk van
beiden heeft de ander wat ge
geven."
Van onze filmredactie
FILMHUIS Concordia in
Breda continueert zijn zo-
merprogramma 'Mad mad
summer' vanavond met
'High Anxiety' van en met
de komiek Mel Brooks.
Een parodie op thrillers van
Hitchcock met een opeenstape
ling van grappen, die o.a. de
psychiatrie op de korrel nemes.
Op 15, 16 en 17 augustus:
'S.O.B.' van komedieregisseur
Blake Sdwards. In 1981 nam hij
met deze satire op de filmwe
reld wraak op Hollywood, dat
hem in de jaren zeventig na
zijn Pink Panther-successen
had laten vallen. Slapstick en
zwakte humor wisselen elkaar
af m het verhaal over een film
producent, die door middel van
soft porno en bloot op succes
hoopt. Echtgenote Julie An
drews ontbloot daartoe haar
borsten. William Holden speelt
er zijn laatste rol in.
Op 18,19 en 20 augustus: 'De
stilte rond Christine M', van
Marleen Gorris. Adembene
mende feministische thriller
waarin drie vrouwen geweld
dadig afrekenen met manne
lijke superioriteitsgedrag. Het
drietal (Nelly Frijda, Edda Ba-
rends en Henriëtte Tol) wordt
van moord beschuldigd en een
vrouwelijke psychiater (Cox
Habbema) moet hun motief
achterhalen. Uitermate sterke
film.
te achterhalen. Nicollo Paga
nini (1782-1840) was een violist
van ongeëvenaarde techniek.
Met zijn spel veroverde hij bo
vendien talloze vrouwen die
hem sensueel en romantisch
vonden. De Europese prinses
Antonia Bianchi schonk hem
een zoon en overlaadde hem
met eerbewijzen en giften. Pa
ganini werd vooral beroemd
door zijn voordracht die zó
suggestief was dat zijn tijdge
noten hem van de duivel beze
ten waanden. En dat diaboli
sche aspect ziet Kinski, die ga
ven als paranormale 'ziener'
claimt, ook terug.
„Mijn lichaam herbergt de
zielen van miljoenen mensen
en dieren. De demonen marte
len me, ze vergiftigen mijn
slaap, wurgen me en proberen
me mee te slepen in de afgron
den van waanzin", schreeuwt
Kinski uit. Zijn stem schalt zó
hard door de geluidsinstallatie
dat zelfs de fotografen op de
eerste rij terugdeinzen en voor
een moment stoppen met hun
werk. Ergens klinkt en zenuw
achtige lach. Kinski springt
woedend op en speurt de zaal
rond. „Wie was dat?", gilt hij.
Niemand antwoord en dat is
voor Kinski het sein om Debora
plots ruw aan een arm op te
trekken en te vertrekken. Pre
cies een kwartier nadat hij ar
riveerde sprint hij weer naar
buiten met enige tientallen fo
tografen op zijn hielen.
Maar zoals gebruikelijk duurt
ook deze woede-aanval niet
lang. Als Kinski later op een
terras tot rust is gekomen
praat hij op zachte toon verder
over zijn film. Het lijkt alsof de
man verschillende karakters
heeft die hij op commando te
voorschijn kan toveren. Kinski:
„Ik bén Paganini. Zijn muziek
achtervolgt me al mijn hele le
ven. Ik ben er nooit van losge
komen. Kijk, het maakte Paga
nini niets uit of hij voor een
groep zatlappen of voor de ko
ning speelde. Mij ook niet. Ik
heb in Wenen en Londen mo
nologen van Shakespeare ge
daan voor zeer veel geld. In
Berlijn heb ik Shakespeare ge
daan op een cafe-stoel en heb
ik met een hoed geld opge
haald. Het maakt geen verschil,
als je maar niets voor niks
doet".
De beroemdste anecdote over
Kinski verhaalt hoe hij van de
universiteit van Chicago een
uitnodiging kreeg om, in het
kader van een bijbelstudie, te
praten over de kruisiging van
Christus. Het werd al snel dui
delijk dat men hem niet wenste
te betalen wegens het delicate
karakter van het onderwerp.
Waarop Kinski weigerde te ko
men en een telegram stuurde
met de tekst: „Maar ik was toch
niet degene die hem kruisig
de?"
m morgen
JS: Never cry wolf (Ned. 1,20.02 uur). Met behulp van een
igij: mo, gaat een bioloog in het zeer hoge noorden een ondei
doen naar de problemen van rendieren.
De mislukking (Nederland 1986 - Ned. 2, 00.15 uur). Nietj
heel geslaagde film van regisseur Hans de Ridder,
VPRO als nachtfilm brengt. 'Weinig verrassende,
•Sj: trage film, die eindigt met een hoopgevende gebei
luidde in het kort de recensie in deze krant.
The big sleep (USA 1946 - Ned. 3, 20.30 uur). Klassieken
Howard Hawks in het kader van de Humphrey Bogarti
clus van de NOS. Bogart speelt privé-detective Philip
lowe, die opdracht krijgt een generaalsdochter uit de ne
te helpen.
SS- Louisa (USA 1950 - Did. 1, 15.55 uur). Romantisch verh
gg over een meisje dat wil gaan trouwen. Er is echter een]
gig bleemze kan geen keus maken tussen twee mannen,
gjg Charley Varrick (USA 1973 - Did. 1, 22.10 uur). Don Sie
Sg: film met Walter Matthau in de titelrol. Een echtpaar k
gig: aan de kost met het beroven van banken. Ze doen dat in]
gig: provincie, omdat ze daar minder kans lopen te worden i
gig; pakt. Toch gaat het een keer mis.
Der schwarze Abt (Duitsland 1963 - Did. 2, 00.05 uur),
ggg Wallace-verfilming over een afgelegen landgoed waar]
gig schij nt te spoken.
igjg ZONDAG
jgjg Danton (Frankrijk/Polen 1982 - Ned. 2, 20.36 uur). De e
gig: van drie films met Gérard Depardieu. Hij speelt in deze ij
g:gi van de Poolse regisseur Adrzej Wajda de rol van Georj
gjg: Danton, die terugkeert in roerig Parij s.
gjgj La tempesta (Italië/ Joegoslavië 1958 - Did. 1,20.15 uur), L
gjgj desdrama ten tijde van de Russische tsaren. Een milij
gjgj redt in een sneeuwstorm een halfbevroren man. Dat zal n
gjgj hem grote gevolgen hebben.
Der Kleinstadtpoet (Duitsland 1940 - Did. 2,15.25 uur). 1
gig ambtenaar publiceert onder de naam van zijn vriend J
jgjg dichten. Dat levert problemen op als zijn werk wordt 1
gg kroond.
jgjg Un taxi mauve (Frankrijk/Italië/Ierland 1977 - Did. 2,a
jgjg uur). Aardige film van Yves Boisset met onder meer F:
jgjg Astaire, Philippe Noiret, Charlotte Rampling en Peter lil
jgjg nov. Een arts, die voor zijn patiënten zeer zorgzaam is,c«
gig: ringt zicht met een aantal wonderlijke figuren,
ggg: The owl and the pussycat (USA 1970 - Did. 3,21.45 uur), i
gjgj dige film van Herbert Ross, waarin Barbra Streisand t|
jgjg hoertje speelt en George Segal een intellectueel. Die com)
jgjg natie is goed voor veel grappen,
gjgj The prince and the pauper (USA 1978 - BRT 1, 20.35 n
gjgg Oliver Reed en Raquel Welch in een groots opgezet k
gjg tuumstuk van Richard Fleischer. Het gaat over een prinsl
gjg een arme j ongen en die hebben alles met elkaar te maken!
jggij MAANDAG
ggg Paradigma (Duitsland/Italië/Frankrijk 1985 - Did. 1,2
gjg uur). Een theologiestudent dreigt door zijn gedrag zijn h
gjg te verliezen. Een oudere heer toont begrip en biedt uitkoi
gjg Mr. Moto's gamble (USA 1938 - Did. 2,17.45 uur). Nogm
gjg Peter Lorre als meneer Moto, die de geheimzinnige dood.J
ggg: een bokser moet onderzoeken.
g|j DINSDAG
ggg Love me or leave me (USA 1955 - Ned. 2, 16.12 uur),
jggij Day als aankomend zangeresje, dat dank zij een berui
gggg gangster aan de bak komt.
Return of the gunfighter (USA 1966 - Did. 2,20.15 uur),
gjg te dreigen met geweld, lukt het een grondbezitter iedereei|
ggg: intimideren. Maar op een dag gaat hij te ver.
Ijggij WOENSDAG
igjg Rodnja (Rusland 1981 - Did. 2, 22.40 uur). Een vrouw veris
jggg na jaren haar dorp om in de stad haar dochter op te zoeli
jggg Het wederzien pakt anders uit dan ze gedacht en geh«
jggg had.
Le marquise d'O (Frankrijk/Duitsland 1975 - Did. 3,
gggg uur). Film van de Fransman Eric Rohmer, gebaseerd op:
gggg novelle van Heinrich von Kleist. Een officier zorgt er »«j
gggg dat zij n manschappen een vrouw niet lastig vallen.
ggjjj DONDERDAG
gggg Wonderman (USA 1945 - Ned. 2,16.05 uur). Aardige filmnj
gggg een dubbelrol van Danny Kaye. Een showman moet get
jggg gen in een zaak tegen gevaarlijke gangsters,
jggg -Spécial police (Frankrijk 1985 - Did. 3, 20.00 uur). Op 1
;ggg: verjaardag is een meisje getuige van de moord op haar brij
gjg: en haar schoonzuster. Ze klopt tevergeefs bij de politie aai
Crooked Man
L Je film There was a
brooked man' uit 1970 van Jo-
leph Mankiewicz spelen
Kirk Douglas en Henry
Fonda tegen elkaar. Verdere
sterren zijn Warren Oates en
Burgess Meredith. Zes man
nen worden naar een gevan
genis in de woestijn ge
bracht. Een van hen (Kirk
Douglas) heeft na een over
val zijn handlangers ver
moord en de buit van een
half miljoen dollar in een
Blangenest verborgen. In de
Gevangenis beramen de zes
«en plan om te ontsnappen.
Avondvoorstelling
je Avondvoorstelling van
je NOS speelt Schumann
vanavond een hoofdrol. Om
Ie beginnen presenteert Hans
ran Manen zijn 'Four Schu-
ïann Pieces', een ballet dat
j in 1975 ontwierp voor het
.ondense Royal Ballet. Een
aar later nam het Nationale
Jallet het stuk op. Een man
reeft zich over aan dromen,
»p de muziek van Schumann,
/ijf paren geven de fanta-
jeën gestalte. Vervolgens,
•mstreeks 21.05 uur, dirigeert
Leonard Bernstein de Wie
ier Philharmoniker die de
Symfonie 4, opus 120, ten ge-
lore brengt, gevolgd door het
pianoconcert, opus 54.
White Dog
Speelfilm van Samuel Fuller,
en actrice rijdt een hond
an en neemt het dier mee
laar huis. Ze knapt het dier
i en plaatst een advertentie
de eigenaar te zoeken,
laar ze gaat zich aan het
lier hechten. Dan valt de
bond opeens een zwarte col-
ega van haar aan. Het dier is
lelijk getraind om zwar-
en aan te vallen. Wat nu?
Actors Studio
en driedelige reeks over een
workshop voor acteurs die
logal wat beroemdheden
beeft afgeleverd. In deze af-
evering interviews met on-
ler meer de oprichters Elia
izan en Cheryl Crawford,
en de acteurs Paul Newman,
len Burstyn, Sydney Pol
lek, Arthur Penn, Eli Wal-
ich, Rod Steiger, Gene Wil
ier en Shelley Winters.
LONDEN (AP) - Ex-Beatle Paul McCartney is zeer oi
stemd over de biografie van John Lennon die onlangs
verschenen. In een interview met de Daily Mail n<
McCartney "The Lives of John Lennon' van Albert Gol
man „rotzooi" en hij ontraadt iedereen zelfs ook maar
het boek kennis te nemen.
ïuske en Wishe: „L
McCartney spreekt tegen dat
Lennon een homoseksuele rela
tie had met Beatle-manager
Brian Epstein, zoals in het boek
wordt gesuggereerd. De ex-
Beatle zegt nooit de geringste
aanwijzing te hebben gehad
dat Lennon homofiele neigin
gen had. „In tegendeel, John
werd altijd erg aangetrokken
door vrouwen", zegt hij
Goldman, die zegt dat hij 6,5
jaar onderzoek heeft gedaan
voor zijn laatste biografie en
1.200 mensen, die Lennon van
nabij hebben gekend, heeft
geïnterviewd, is bepaald niet
complimenteus over zijn on
derzoeksobject. In de periode
kort voor zijn dood in 1980 na
een aanslag door een geestelijk
ontspoorde man in New York
gedroeg Lennon zich als een
wereldvreemde kluizenaar, tot
over zijn oren onder de dope en
lijdend aan een soort anorexia,
stelt de 60-jarige biograaf, die
al eerder geld in het lal
kreeg met een soortgelijk'
over Elvis Presley.
McCartney erkent dat 1*
non het een tijd te kwaad hs
gehad met verdovende midi
len. Maar in 1975 toen zijn!
panse gezellin Yoko Ono tj
zoon ter wereld bracht had:
zich helemaal ontworsteld s
de drugsellende, stelt McCa!
ney.
De Amerikaanse uitge»
blijft zich volledig achter!:
boek van Goldman opstellen'
zweert dat de koper van)
boek een „uitputtend gedï
menteerde, grondige en aft"
rate biografie" in hand
krijgt. Om de proef op des'
te nemen moet in de VS, vi«
het boek al in de handel is,
dollar (bijna 54 gulden) word
neergeteld. In Groot-Britt»
nië, waar het op 22 august
uitkomt, is het werk op 15 p-
geprijsd.
Ik hen er zeker
nn fat ik
Wemmen hoorde.
Bestaat niet.
tliemand durft
iets tefen ons
ondernemen
Van onze filmredactie
DE laatste week van de Filmzomer '88
is ingegaan. Deze week kan het pu
bliek nog dagelijks tegen geredu
ceerde entreeprijs een andere (oudere)
kwaliteitsfilm gaan zien in o.a. Ciné-
sol 3 in Breda.
Daar draait vandaag 'The Name of the
Rose' van Jean Jacques Annaud naar het
boek van Umberto Eco over het leven in 13
en 14e eeuwse Italiaanse kloosters. De film
is een duistere thriller met Sean Connery
in de hoofdrol van een Engelse monnik die
op achterlijkheid en misdaad stuit in een
geïsoleerde abdij. Horror en sensatie in
een groezelige sfeer zetten de toon.
Zaterdag: 'Indiana Jones and the temple
of doom' van Steven Spielberg. Vervolg op
de avonturenfilm 'Raiders of the lost Ark'
met Harrison Ford als avonturier/archeo
loog in een spectaculaire amusementsfilm
die uitsluitend op uiterlijk effect steunt.
Zondag: 'Round Midnight' van Bertrand
Ta vernier. Ontroerende film voor jazzlief
hebbers met de saxofonist Dexter Gordon
in de hoofdrol. Beeld en muziek zijn
prachtig verweven. De melancholie van
een alcohol verslaafd musicus op zijn re
tour voert de boventoon.
Maandag: "The Mission' van Roland Joffé.
Groots filmepos over twee tegengestelde
18e eeuwse missionarissen (Robert de Niro
en Jeremy Irons), die samen met de indj I
nen in Zuid-Amerika strijd moeten lel '"UO/IG
ren tegen het kolonialisme van Portui
Schitterende opnamen in een niet gel*
overtuigend drama.
Dinsdag: 'Los Santos Innocentes' van)'
rio Camus. Prachtig, ingehouden dra1
over een Spaanse boerenfamilie die in
jaren zestig moet vechten tegen een vet'
derd feodalisme.
Woensdag: Zoeken naar Eileen' van
dolf van den Berg en Leon de Winter (S
nario). Mooie, niet geheel realistische
telling over een jonge weduwnaar die
een Ierse vrouw zijn overleden echtgen
herkent. Spannend en romantisch.
&/r /z UW OBRJX.
ÓÜELHE/DS OVBRTRE
WBBK- /A Z
IV 2-A4A Is/T/