Ëmmanuelle blijft publiek trekken EROTISCHE ROLPRENT IS AL AAN AFLEVERING 6 TOE Sagan schrijft aan Sarah Rob van Bavel componeert Meervaart-suite Nederlander kijkt per week 12 uur Omstreden Jezus-fil eerder in première stem gids 2 Audities Bekend thema Goudmijn Last tango Bom BIOGRAFIE IN BRIEVEN NEDERLAND 3 Variant Medisch Centrum West bij de BRT BRT herhaalt High Chaparral ONDERZOEK NAAR TIJDSBESTEDING: DUITSLAND 2 Boodschappen (Suske en Wishe „Televisie is leuk, maar niet zo belangrijk dat mensen er aan onderdoor mogen gaan" Thomas Doebele, winnaar Nipkov-schijf DE STEM T2 Door Bob van Huët PARIJS - Japanse toeristen die Parijs aandoen slaan twee attracties niet graag over: de Eiffel toren en de bio scoop 'Le Triomphe' op de Champs-Elysées, waar nu al bijna vijftien jaar de erotische avonturen van 'Ëmma nuelle' draaien. In het land van de rijzende zon is de wes terse sekspoes bijna een mytische figuur en zo populair dat de Japanners een nieuw werkwoord bedachten: 'Em- manuelliseren'. Het van ver gekomen publiek smult in 'Le Triomphe' vooral van wat er bij de Japanse film keuring niet doorkon. Wie in Tokyo vertelt dat hij in Parijs een Emmanuelle-film, 'version frangaise' heeft gezien wordt .benijd. De anekdotes worden smake lijk opgedist door Alain Si- ritzky (42), de Amerikaans- Franse producer van de 'Em- manuelles' IV, V en VI en daar voor de verhuurder van de eer ste drie met Sylvia Kristel. Terwijl de laatste aflevering, met de welgevormde Nathalie Uher, nog maar twee weken op de Champs-Elysées draait (eind september is de Neder landse première) denkt Si- ritzky alweer hardop aan het vervolg, dat de originele titel 'Ëmmanuelle VII' zal krijgen. De audities, waarvoor zich ge middeld zo'n 400 kandidates aanmelden gaan binnenkort beginnen. „We hebben we nog geen ster. Misschien wordt het wel weer een Nederlandse", zegt de geslaagde producer op quasi-geheimzinnige toon. „Ik ben van plan de rol opnieuw aan Sylvia Kristel voor te stel len. Ze is een erg goede actrice en is nog steeds een van de mooiste vrouwen ter wereld. Jammer dat ze zo weinig films maakt." Over- Mya Nygren, Kristels Zweedse opvolgster in 'Ëmmanuelle IV' en de laatste twee Franse hoofdrolspeel sters, Monique Gabrielle en Nathalie Uher, heeft Alain Si- ritzky overigens geen klagen. „Nathalie heeft zich echt hele maal gegeven", zegt hij. Een goede Ëmmanuelle moet volgens de producer aan twee voorwaarden voldoen: ten eer ste moet ze heel mooi zijn, maar ook „gezond in haar hoofd." Met een zeker leedver maak herinnert hij zich de ac trice die per abuis op een cas ting terecht was gekomen. Het arme kind dacht dat het om een onschuldig reclamespotje ging en wist niet hoe ze het had toen de regisseur vroeg of ze zich even wilde uitkleden. „Som mige kandidaten weten niet hoe de erotische scènes worden gedraaid. Dat is een vrij tech nische aangelegenheid. Het gaat om losse beelden die we later monteren. Actiescènes blijken doorgaans veel moeilij ker dan de bedscenes. Monique Gabrielle moest in 'Ëmma nuelle V' bijvoorbeeld door een wilde bergstroom waden. Dat viel niet mee." In de zesde film, geregisseerd door de onbekende Bruno Zin- cone, draait het om het geheu genverlies van de heldin, een bekend filmthema. Een Parijse dokter laat het verleden dank zij een zeer speciale therapie herleven en we leren uit flash backs dat Ëmmanuelle ooit deel uitmaakte van een groep beeldschone mannequins die in woelig Zuid-Amerika wordt ontvoerd en - uiteraard - op een slavinnenmarkt verkocht. „Die markt bestaat echt", zegt Alain Siritzky. „Tussen Brazi lië en Venezuela heb je een soort no mans-land, waar leger noch politie kan komen. Het is het gebied van de outlaws, de handelaren in wapens, goud en vrouwen." Volgens de producer heeft Ëmmanuelle zich in de loop der jaren behoorlijk ontwikkeld. „In de eerste film was Sylvia Kristel erg passief. Ze volgde haar Mario, een soort guru die haar inwijdde in het plezier. Nathalie Uher doet absoluut wat ze zelf wil. Het fascine rende van Emmanuelle is-dat we niet weten in welke richting ze zal evolueren. Ze is een le vend personage geworden, een vrouw van haar tijd. Kijk hoe Tarzan, Superman, James Bond en andere mythische hel den zijn veranderd. Waar het om gaat is dat het publiek zich kan blijven herkennen." Alain Siritzky: „Erotiek blijft in elk land dynamiet. Men accepteert dat mensen met elkaar naar bed gaan, maar als je dat op het doek laat zien - FOTO AP De erotische en exotische avon turen van de wellustige Ëm manuelle zijn een goudmijn ge bleken. Voordat Sylvia Kristel de heldin haar lichaam leende, was de spraakmakende roman van Ëmmanuelle Arsan in Frankrijk met 800.000 ver kochte exemplaren al een dikke bestseller. Omdat de ver schillende films nog steeds over heel de wereld worden ver toond („tot in Rusland en China toe, en niet alleen op de ambas sades") kan Siritzky moeilijk becijferen hoeveel aan deze 'mythe' is verdiend. „Laten we zeggen dat de totale omzet rond de 180 miljoen dollar ligt. Daar mee zit je ongeveer op het ni veau van de grote Ameri kaanse kassuccessen." Niette min noemt de producer zichzelf echter eerder cinefiel dan za kenman. „Mijn familie emi greerde begin deze eeuw van Rusland over Palestina en later naar Frankrijk en Amerika. Mijn opa en vader hebben on derweg een spoor van biosco pen achtergelaten. In Istanboel exploiteerden ze de eerste bio scoop daar. Dat was de tijd van de stomme films. Als zesjarig jochie stond ik achter het scherm om de geluiden van zee en donder te maken. Mijn tante speelde tijdens de voorstellin gen piano, mijn oom maakte de affiches, oma zat achter de kassa en opa in de projectieca bine. Zelf ben ik in een bio scoop geboren. Een producer kan volgens mij nooit een film maken om zichzelf een plezier te doen. Hij moet in de eerste plaats aanvoelen welke onder werpen het publiek zouden kunnen interesseren. De ci nema leeft immers van het pu bliek." Alain Siritzky laat weten dat de eerste 'Emmanuelle'-film is geïnspireerd op het fenomenale succes van 'Last tango in Pa ris'. Daarop inhakend bedacht hij samen met anderen „een concept voor een film met in ternationale ambities, geba seerd op de erotische impact van een heldin", vrij vertaald soft-porno van een zekere allu re. „Dat Sylvia Kristel voor de hoofdrM wer^mfverforer^as \vaar dat Nederlandse vrouwen ■érg rtiooi en dus veel gevraagd zijn. Achteraf bezien hebben we met haar in de roos gescho ten", zegt de producer, die zich nog goed de allereerste casting herinnert. „Uit Holland kregen we een videocassette waarop alle meisjes afvielen. Maar in de aanloop van die band bleken nog wat beelden van een vorige auditie te zitten. Daarbij die van een wat rossig meisje met korte haren. Voor de scenario schrijver was het een uitge maakte zaak. Hij was lang met het personage bezig geweest en had haar herkend. De anderen hadden eerlijk gezegd wel wat verbeeldingskracht nodig om zich voor te stellen dat zij de rol zou moeten spelen." Er kwa men bijna detectives aan te pas om uit te vinden wie de myste rieuze schone was. Het bureau dat de cassette had gestuurd wist namelijk niet waar het fragment vandaan kwam. „Uiteindelijk hebben we haar toch gevonden en nadat Just Jaekin (de regisseur) enige proefopnamen had gemaakt was iedereen overtuigd." De film sloeg in als een bom. 'Ëmmanuelle I' draaide liefst tien jaar in Le Triomphe. De gezamenlijke Parijse zalen turfden voor Kristeliri' totaal 3.238.558 bezoekers. Volgens Si ritzky een wereldrecord "voor een filmvoorstelling in één en dezelfde stad. De 'fauteuil-Em- manuelle' werd een begrip. „Vanwege de censuur mocht de film niet in Spanje worden ver toond. Duizenden Spanjaarden zijn in bussen over de Pyre neeën gekomen om toch te kij ken. De zalen in Perpignan puilden uit in die tijd", vertelt hij. Mede dank zij de videover huur en het de 'Pay-tv'-syste- men is het commerciële succes is er de laatste jaren zeker niet minder op geworden. Thuis voor de buis blijken de Ameri kanen minstens even grote fans als de Japanners. „We ex porteren de film nu voor ver schillende soorten publiek. Ge zien het succes van 'Ëmma nuelle IV' op de Amerikaanse abonnee-televisie hebben we voor die markt een aangepaste versie van het vervolg ge maakt. De Amerikanen willen Door Marjan Mes EEN gefingeerde briefwis seling tussen twee legen darische Francaises, bei den meer bekend om hun stormachtige leven dan door hun artistieke crea ties; dat kan iets pikants opleveren, zou je denken. Francoise Sagan, ooit een literair wonderkind, die de theaterster van het fin-de- sièle Sarah Bernhardt vragen stelt en de actrice, die vanuit haar graf haar licht laat schijnen over haar leven en de huidige tijd. Sagan heeft voor haar brie- venbiografie, 'Sarah Bern hardt - De onverwoestbare lach', zoals zij zelf in de eerste regels opmerkt, alles gelezen dat er over de grote ster van de Comédie Frangaise ge schreven is, op de eerste plaats natuurlijk haar eigen fameuze mémoires. Sagan's taal is elegant als altijd, maar iets nieuws wordt er niet ver teld. De mythe rond Sarah Bernhardt blijft een mythe; die van de courtisane die vooral veel succes had bij mannen. Het ongelukkige jonge meisje dat door haar hoerachtige moeder tien jaar bij de ponnen werd onderge bracht en voor haar affec tieve behoeftes was aangewe zen op de liefde van twee een voudige, oudere vrouwen, juffrouw De Brabender en Dametje. Haar ontmoeting met Proust en haar vriendschap pen met o.a. Reynaldo Hahn, Robert de Montesquiou en Marie Colombier (ook vrien den van de grote schrijver) worden met decoratieve maar weinig interessante opmer kingen gememoreerd. Het zelfde is het geval met een van de excentriciteiten van Bernhardt; om als jong meisje regelmatig in een doodskist te slapen. Een re medie tegen de opdringerige liefde van jongemannen. Weinig verrassend ook is de wijze waarop Bernhardt aan het woord komt over haar to neelcarrière en haar bezeten heid om te willen acteren na dat ze als 15-jarige 'Brittani- cus' van Racine had gezien. 'Ik besloot niet om actrice te worden, ik ontdekte dat ik het was. Alle talentvolle of ge niale mensen kunnen je het zelfde vertellen." Punt uit. „Ik maakte naam", aldus Bern hardt, 'om heel andere rede nen dan mijn talent. Ik raakte bekend door mijn ontrouw, mijn charme, mijn vrolijk heid en mijn elegantie. Ik raakte bekend als vrouw en niet als actrice." Maar waar bijvoorbeeld die onverwoest bare vrolijkheid, waarvan de titel van het boek rept, nu precies vandaan kwam; dat blijft een intrigerende vraag. Sagan had haar oppervlak kige briefjes aan Bernhardt net zo goed achterwege kun nen laten en zich beter hele maal kunnen wijden aan de biografie van de vrouw, die als 'La Dame aux camélias' zalen deed snikken en na haar beenamputatie gewoon doorspeelde. Nu ontlokte ze de 19e eeuwse actrive onbe nullige opmerkingen over moderne collega's in de trant van: „Denk je dat een van jullie actrices aanbeden had kunnen worden, kom nou gauw Je ziet ze in jullie bla den koken, hun kinderen ver schonen, uitleggen hoe ze jong blijven, hoe ze zich kleden als ieder ander, hoe ze ieder an der ontvangen Wat is dat voor een tijd waarin ze alles door elkaar gooien Sagan heeft kennelijk weinig op met het huidige theater, maar een boeiende visie op de tijd van Bernhardt ontbreekt al even- Sarah Bernhardt - De onver woestbare lach door Fra- ngoise Sagan. Uitgeverij De Prom. Prijs: 27,50. Sarah Bernhardt in 'La Dame axis Camélias' - FOTO: ARCHIEF DE STEM 16.50 Four Faces West De Tros brengt vanmiddag peer eens een film uit de chier onuitputtelijke doos „et oude westerns. Four Fa- es West gaat over de Ross fcEwen (een rol van Joel IcCrea). Ross berooft een ank om de ranch van zijn ader te redden. Na zijn daad lucht hij de woestijn in. iheriff Pat Garrett (een rol ran Charles Bickford) zet de chtervolging in. Van de koele meren Rob van Bavel AMSTERDAM/ BREDA - Donderdag 11 augustus vindt in de Amsterdamse Meer vaart de première plaats van de 'Meer vaart-suite' van Rob van Bavel. Deze suite is gecompo neerd in opdracht van de NOS en zal worden uit gevoerd in het kader van het NOS-Jazzfestival in De Meervaart in Amster dam-Osdorp. - FOTO MARCEL BEKKEN Rob van Bavel, pia nist/componist/arran geur uit Wagenberg, zal de uitvoering van zijn suite zelf leiden. De Meervaart-suite is ge componeerd voor twee piano's en twaalf instru- mentalisten. Rob van Ba- veis eigen Trio (dat ver der bestaat uit de Breda- naars Mare van Rooy en Hans van Oosterhout) vormt de ruggegraat van het ensemble. iouchka van Brakel maakte n 1982 de speelfilm 'Van de roele meren des doods' naar iet boek van Frederik van ïeden. Bij de montage van lie film moest veel materiaal weggeknipt worden. Dat ma- eriaal is nu weer aan de film oegevoegd en zodoende is er en mini-serie van behoor- ijke lengte ontstaan. De Tros Ie komende weken 'Van de :oele meren' in vier delen lit. Vanavond maken we »nnis met Hedwig Marga de 'ontayne (gespeeld door Re- aée Soutendijk). Zij is een leksueel gefrustreerde touw die het slachtoffer ivordt van de maatschappij yaarin ze leeft. 21.31 Markant meer actie en houden van grote machinegeweren, als in Ram- bo. Roger Corman heeft de film met Monique Gabrielle be werkt, er wat spectaculaire ac tiescènes bijgedaan en ook een nieuw personage toegevoegd." De Japanners bedachten een variant door een "Ëmmanuel le" voor kinderen te maken. Volgens Siritzky - die daar geen enkele moeite mee heeft - komt het erop neer dat alle ero tische en dus voor jongeren verboden scenes met een spe ciaal filter worden gemas keerd. In de speciale jeugdver- sie gaat het meer om actie en flirten dan om erotiek, aldus de producer. „Erotiek blijft in elk land dy namiet. Men accepteert dat mensen met elkaar naar bed gaan, maar als je dat op het doek laat zien.In Frankrijk kun je liefdesscenes op dit mo ment misschien wat preciezer in beeld brengen dan in Ame rika of Japan. Maar dat wil niet zeggen dat hier meer mag dan daar. Het zijn telkens ver schuivende tijdfases, de ene keer beïnvloeden wij Amerika en de andere keer zij ons. Maar heel algemeen gesproken mag je stellen dat erotiek, bijna vijftien jaar na 'Ëmmanuelle I' nog steeds taboe is. DE BRT zal de eerste dertien afleveringen van de succesvolle Nederlandse tv-reeks Medisch Centrum West in het winter seizoen uitzenden. De serie, geproduceerd door de Tros, werd door de BRT me degefinancierd waardoor de Vlaamse omroep het recht op twee uitzendingen per reeks kreeg. De Tros maakt momen teel opnamen voor een nieuwe reeks afleveringen ziekenhuis perikelen. DE BRT gaat een aantal afle veringen van de legendarische wetsrenreeks The High Cha parral herhalen. Dat gebeurt ter gelegenheid van een reeks uitzendingen over de jaren zes tig die de Vlaamse omroep mo menteel op het scherm brengt.De eerste aflevering van High Chaparral is te zien op zondag 28 augustus om 17.00 uur. De reeks ontsproot aan het brein van David Dortort die ook de Bonanza-serie maakte. In High Chaparral volgen de kijkers de twee Cannon-broers Big John en Buck, Big Johns tweede vrouw Victoria Mon- toya en zijn gevoelige, opstan dige zoon Billy Blue. Dit alles tegen de achtergrond van de strijd tussen de eerste pioniers en de Apache-indianen in de Amerikaanse staat Arizona in de j aren 70 van de 19e eeuw. HAAG (ANP) - De gemiddelde Nederlander besteedt p week totaal ruim zestien uur aan de televisie, radio eng drukte media. Tv-kijken gebeurt van deze drie het meij en neemt wekelijks bijna twaalf uur in beslag. arten Schakel staat he iend als een typische ARP- iliticus. Schakel zat van 64 tot 1981 in de Kamer 'oor eerst de ARP en later CDA. Hij noemde zich 'aag 'de laatste der man- lenbroeders'. Schakel was ivendien 40 jaar lang bur- ;emeester van drie gemeen - :n in de Alblasserwaard. èrman van Run heeft voor irkant Maarten Schakel, iportretteerd. Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek 'Nederlanders besteden hun tijd' dat'het bu reau ïntomart heeft gehouden in opdracht van onder 'méefhet marketingbureau van de Ne derlandse dagbladpers (Cebu- co), de NOS, VNU-markton- derzoek en het Sociaal en Cul tureel Plabureau. Het onder zoek dat om de vijf jaar wordt verricht, dateert uit 1985. Volgens de enquête, die werd gehouden onder 3.263 Neder landers die voor dit doel een dagboek bijhouden, blijft het aandeel van de tv toenemen. Dit wordt onder meer veroor zaakt door de komst van de vi deo. De toenemende belang stelling voor de buis heeft wei nig invloed op de tijd die aan de krant wordt besteed. De inte resse voor tijdschriften is wel wat teruggelopen. Van alle vrije tijd wordt ruim de helft aan media be steed, aan uitgaan 26,9 procent, sport 16,3 procent en aan ker kelijk, politiek en vrijwilligers werk 5,4 procent. De populairste kijksporten zijn voetbal, tennis en volley bal. De meest beoefende spor ten zijn zwemmen, fietsen, wandelen, gymnastiek en fit ness, tennis en 'pas daarna' voetbal. Het uitgaan van de Nederlander bestaat hoofdza kelijk uit op visite gaan, moge lijk in combinatie met het bij elkaar eten en naar een disco gaan. Bij het bekijken van het win kelgedrag bleek onder meer dat mannen, al dan niet een door de huisvrouw stelde boodschappenlijst, si meer naar de'siipermarkt is: Het bezorgen aan huis boodschappen is verder aanl afnemen. De straatmarkt zich in een stabiele popular# bij een derde van de vroui lijke bevolking verheugen. Sinds 1980 is het percenl werkenden niet toegenomen] blijkt uit de enqüete. Oi vrouwen is zelfs een afnami| bespeuren. Het aantal uren de Nederlander werkt is toegenomen en ook overwe Misbruikt paradijs Het is dit jaar 40 jaar geleden dat de Amerikanen begonnen iet atoom-proeven in de ie Oceaan. Het eiland Bi- J heeft er zijn roemruchte am aan overgehouden. De oefnemingen zijn altijd igeven met een waas van iheimzinnigheid. Zo is er al Se jaren weinig bekend ge- rorden van de gevolgen die atoomproeven voor bevol ing en milieu hadden. ZDF- werken thuis en het volgen i «respondent Günter Ederer cursussen neemt sinds 1980 to Wat het vervoer betreft het gebruik van de fiets en Nog niet de helft van de ma nen kan het opbrengen oog naar het gebied en wam tot de conclusie dat ticronesië een misbruikt pa- eigen benen minder algeme fadijs geworden is. Er wordt dan men misschien zou denki esold met bevolking en mi' eu en veel eilanden zijn of nilitaire basis of proefter- een week meer dan zeven Rin voor alle mogelijke wa- een halve minuut achtereen lopen. Vrouwen lopen en fii sen vaker, vooral voor het* van boodschappen. De man schikt voor naar het werkgas vaak over de auto. De mee reistijd (bijna drie uur 'f week) gaat op aan vrije-tijt besteding. do Nd Fi[ 23. N* 09. Het huishouden en de ki derverzorging behoren trai tioneel nog voornamelp het domein van de vrot tlee.ellanf nietmetr. Snap nith m mnulerspelletjes ran SusHe en Uishe.. <w er niets aan. finden mij te stow Maar, zo blijkt uit het om zoek, de verschuiving taakverdeling tussen man vrouw is tussen 1980 en li' het niet spectaculair, oi kenbaar voortgegaan. LOS ANGELES (EPD) - De omstreden film 'De laatste v£ zoeking van Christus wordt een maand eerder dat gepl" in omloop gebracht in de Amerikaanse bioscopen. De Cal fornische filmmaatschappij Universal Pictures wil das mee bereiken dat tegenstanders van de film er door tijdS brek niet in slagen de als 'godslasterlijk' bestempelde C' uit de bisocopen te houden, De maatschappij maakte het afgelopen weekeinde bekend dat de film nu op vrijdag 12 augustus voor het eerst in de bioscoop te zien zal zijn. Diverse televisiepredikanten en christelijke organisaties als Campus Crusade for Christ hebben inmiddels opgeroepen tot een boycot van alle produk- ten van de gewraakte film maatschappij. Christenen werd gevraagd bij de komende pre sidentsverkiezingen niet op de democratische kandidaat Du kakis te stemmen omdat de di recteur van de maatschappij, Lew Wasserman, een promi nente aanhanger is van de de mocraten. Eerder mislukte poging van de Amerika? evangelist Bill Bright oio film voor zo'n 20 miljoen l den op te kopen en vervol? alle copiën ervan te ver»! gen. In de film wordt Jezus a beeld als een psychisch stoorde man met sterke suele driften die Judas Iska ervan weet te overtuigen te verraden. Ook vanuit christelijke hoek is tege film geprotesteerd. De film regisseur Martin Scorsest| gebaseerd op een roman Nikos Kazantzakis, de ah' van 'Zorba de Griek'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14