Ëmmanuelle blijft publiek trekken
EROTISCHE ROLPRENT IS AL AAN AFLEVERING 6 TOE
Sagan schrijft aan Sarah
Rob van Bavel
componeert
Meervaart-suite
Nederlander kijkt
per week 12 uur
Omstreden Jezus-fil
eerder in première
stem gids 2
Audities
Bekend thema
Goudmijn
Last tango
Bom
BIOGRAFIE IN BRIEVEN
NEDERLAND 3
Variant
Medisch Centrum
West bij de BRT
BRT herhaalt
High Chaparral
ONDERZOEK NAAR TIJDSBESTEDING:
DUITSLAND 2
Boodschappen
(Suske en Wishe
„Televisie is leuk, maar niet zo
belangrijk dat mensen er aan
onderdoor mogen gaan"
Thomas Doebele, winnaar Nipkov-schijf
DE STEM
T2
Door Bob van Huët
PARIJS - Japanse toeristen die Parijs aandoen slaan
twee attracties niet graag over: de Eiffel toren en de bio
scoop 'Le Triomphe' op de Champs-Elysées, waar nu al
bijna vijftien jaar de erotische avonturen van 'Ëmma
nuelle' draaien. In het land van de rijzende zon is de wes
terse sekspoes bijna een mytische figuur en zo populair
dat de Japanners een nieuw werkwoord bedachten: 'Em-
manuelliseren'.
Het van ver gekomen publiek
smult in 'Le Triomphe' vooral
van wat er bij de Japanse film
keuring niet doorkon. Wie in
Tokyo vertelt dat hij in Parijs
een Emmanuelle-film, 'version
frangaise' heeft gezien wordt
.benijd.
De anekdotes worden smake
lijk opgedist door Alain Si-
ritzky (42), de Amerikaans-
Franse producer van de 'Em-
manuelles' IV, V en VI en daar
voor de verhuurder van de eer
ste drie met Sylvia Kristel.
Terwijl de laatste aflevering,
met de welgevormde Nathalie
Uher, nog maar twee weken op
de Champs-Elysées draait
(eind september is de Neder
landse première) denkt Si-
ritzky alweer hardop aan het
vervolg, dat de originele titel
'Ëmmanuelle VII' zal krijgen.
De audities, waarvoor zich ge
middeld zo'n 400 kandidates
aanmelden gaan binnenkort
beginnen. „We hebben we nog
geen ster. Misschien wordt het
wel weer een Nederlandse",
zegt de geslaagde producer op
quasi-geheimzinnige toon. „Ik
ben van plan de rol opnieuw
aan Sylvia Kristel voor te stel
len. Ze is een erg goede actrice
en is nog steeds een van de
mooiste vrouwen ter wereld.
Jammer dat ze zo weinig films
maakt." Over- Mya Nygren,
Kristels Zweedse opvolgster in
'Ëmmanuelle IV' en de laatste
twee Franse hoofdrolspeel
sters, Monique Gabrielle en
Nathalie Uher, heeft Alain Si-
ritzky overigens geen klagen.
„Nathalie heeft zich echt hele
maal gegeven", zegt hij.
Een goede Ëmmanuelle moet
volgens de producer aan twee
voorwaarden voldoen: ten eer
ste moet ze heel mooi zijn,
maar ook „gezond in haar
hoofd." Met een zeker leedver
maak herinnert hij zich de ac
trice die per abuis op een cas
ting terecht was gekomen. Het
arme kind dacht dat het om een
onschuldig reclamespotje ging
en wist niet hoe ze het had toen
de regisseur vroeg of ze zich
even wilde uitkleden. „Som
mige kandidaten weten niet
hoe de erotische scènes worden
gedraaid. Dat is een vrij tech
nische aangelegenheid. Het
gaat om losse beelden die we
later monteren. Actiescènes
blijken doorgaans veel moeilij
ker dan de bedscenes. Monique
Gabrielle moest in 'Ëmma
nuelle V' bijvoorbeeld door een
wilde bergstroom waden. Dat
viel niet mee."
In de zesde film, geregisseerd
door de onbekende Bruno Zin-
cone, draait het om het geheu
genverlies van de heldin, een
bekend filmthema. Een Parijse
dokter laat het verleden dank
zij een zeer speciale therapie
herleven en we leren uit flash
backs dat Ëmmanuelle ooit
deel uitmaakte van een groep
beeldschone mannequins die in
woelig Zuid-Amerika wordt
ontvoerd en - uiteraard - op
een slavinnenmarkt verkocht.
„Die markt bestaat echt", zegt
Alain Siritzky. „Tussen Brazi
lië en Venezuela heb je een
soort no mans-land, waar leger
noch politie kan komen. Het is
het gebied van de outlaws, de
handelaren in wapens, goud en
vrouwen."
Volgens de producer heeft
Ëmmanuelle zich in de loop der
jaren behoorlijk ontwikkeld.
„In de eerste film was Sylvia
Kristel erg passief. Ze volgde
haar Mario, een soort guru die
haar inwijdde in het plezier.
Nathalie Uher doet absoluut
wat ze zelf wil. Het fascine
rende van Emmanuelle is-dat
we niet weten in welke richting
ze zal evolueren. Ze is een le
vend personage geworden, een
vrouw van haar tijd. Kijk hoe
Tarzan, Superman, James
Bond en andere mythische hel
den zijn veranderd. Waar het
om gaat is dat het publiek zich
kan blijven herkennen."
Alain Siritzky: „Erotiek blijft in elk land dynamiet. Men accepteert dat mensen met elkaar naar bed gaan, maar als je dat
op het doek laat zien
- FOTO AP
De erotische en exotische avon
turen van de wellustige Ëm
manuelle zijn een goudmijn ge
bleken. Voordat Sylvia Kristel
de heldin haar lichaam leende,
was de spraakmakende roman
van Ëmmanuelle Arsan in
Frankrijk met 800.000 ver
kochte exemplaren al een
dikke bestseller. Omdat de ver
schillende films nog steeds over
heel de wereld worden ver
toond („tot in Rusland en China
toe, en niet alleen op de ambas
sades") kan Siritzky moeilijk
becijferen hoeveel aan deze
'mythe' is verdiend. „Laten we
zeggen dat de totale omzet rond
de 180 miljoen dollar ligt. Daar
mee zit je ongeveer op het ni
veau van de grote Ameri
kaanse kassuccessen." Niette
min noemt de producer zichzelf
echter eerder cinefiel dan za
kenman. „Mijn familie emi
greerde begin deze eeuw van
Rusland over Palestina en later
naar Frankrijk en Amerika.
Mijn opa en vader hebben on
derweg een spoor van biosco
pen achtergelaten. In Istanboel
exploiteerden ze de eerste bio
scoop daar. Dat was de tijd van
de stomme films. Als zesjarig
jochie stond ik achter het
scherm om de geluiden van zee
en donder te maken. Mijn tante
speelde tijdens de voorstellin
gen piano, mijn oom maakte de
affiches, oma zat achter de
kassa en opa in de projectieca
bine. Zelf ben ik in een bio
scoop geboren. Een producer
kan volgens mij nooit een film
maken om zichzelf een plezier
te doen. Hij moet in de eerste
plaats aanvoelen welke onder
werpen het publiek zouden
kunnen interesseren. De ci
nema leeft immers van het pu
bliek."
Alain Siritzky laat weten dat
de eerste 'Emmanuelle'-film is
geïnspireerd op het fenomenale
succes van 'Last tango in Pa
ris'. Daarop inhakend bedacht
hij samen met anderen „een
concept voor een film met in
ternationale ambities, geba
seerd op de erotische impact
van een heldin", vrij vertaald
soft-porno van een zekere allu
re. „Dat Sylvia Kristel voor de
hoofdrM wer^mfverforer^as
\vaar dat Nederlandse vrouwen
■érg rtiooi en dus veel gevraagd
zijn. Achteraf bezien hebben
we met haar in de roos gescho
ten", zegt de producer, die zich
nog goed de allereerste casting
herinnert.
„Uit Holland kregen we een
videocassette waarop alle
meisjes afvielen. Maar in de
aanloop van die band bleken
nog wat beelden van een vorige
auditie te zitten. Daarbij die
van een wat rossig meisje met
korte haren. Voor de scenario
schrijver was het een uitge
maakte zaak. Hij was lang met
het personage bezig geweest en
had haar herkend. De anderen
hadden eerlijk gezegd wel wat
verbeeldingskracht nodig om
zich voor te stellen dat zij de rol
zou moeten spelen." Er kwa
men bijna detectives aan te pas
om uit te vinden wie de myste
rieuze schone was. Het bureau
dat de cassette had gestuurd
wist namelijk niet waar het
fragment vandaan kwam.
„Uiteindelijk hebben we haar
toch gevonden en nadat Just
Jaekin (de regisseur) enige
proefopnamen had gemaakt
was iedereen overtuigd."
De film sloeg in als een bom.
'Ëmmanuelle I' draaide liefst
tien jaar in Le Triomphe. De
gezamenlijke Parijse zalen
turfden voor Kristeliri' totaal
3.238.558 bezoekers. Volgens Si
ritzky een wereldrecord "voor
een filmvoorstelling in één en
dezelfde stad. De 'fauteuil-Em-
manuelle' werd een begrip.
„Vanwege de censuur mocht de
film niet in Spanje worden ver
toond. Duizenden Spanjaarden
zijn in bussen over de Pyre
neeën gekomen om toch te kij
ken. De zalen in Perpignan
puilden uit in die tijd", vertelt
hij.
Mede dank zij de videover
huur en het de 'Pay-tv'-syste-
men is het commerciële succes
is er de laatste jaren zeker niet
minder op geworden. Thuis
voor de buis blijken de Ameri
kanen minstens even grote
fans als de Japanners. „We ex
porteren de film nu voor ver
schillende soorten publiek. Ge
zien het succes van 'Ëmma
nuelle IV' op de Amerikaanse
abonnee-televisie hebben we
voor die markt een aangepaste
versie van het vervolg ge
maakt. De Amerikanen willen
Door Marjan Mes
EEN gefingeerde briefwis
seling tussen twee legen
darische Francaises, bei
den meer bekend om hun
stormachtige leven dan
door hun artistieke crea
ties; dat kan iets pikants
opleveren, zou je denken.
Francoise Sagan, ooit een
literair wonderkind, die de
theaterster van het fin-de-
sièle Sarah Bernhardt
vragen stelt en de actrice,
die vanuit haar graf haar
licht laat schijnen over
haar leven en de huidige
tijd.
Sagan heeft voor haar brie-
venbiografie, 'Sarah Bern
hardt - De onverwoestbare
lach', zoals zij zelf in de eerste
regels opmerkt, alles gelezen
dat er over de grote ster van
de Comédie Frangaise ge
schreven is, op de eerste
plaats natuurlijk haar eigen
fameuze mémoires. Sagan's
taal is elegant als altijd, maar
iets nieuws wordt er niet ver
teld. De mythe rond Sarah
Bernhardt blijft een mythe;
die van de courtisane die
vooral veel succes had bij
mannen. Het ongelukkige
jonge meisje dat door haar
hoerachtige moeder tien jaar
bij de ponnen werd onderge
bracht en voor haar affec
tieve behoeftes was aangewe
zen op de liefde van twee een
voudige, oudere vrouwen,
juffrouw De Brabender en
Dametje.
Haar ontmoeting met
Proust en haar vriendschap
pen met o.a. Reynaldo Hahn,
Robert de Montesquiou en
Marie Colombier (ook vrien
den van de grote schrijver)
worden met decoratieve maar
weinig interessante opmer
kingen gememoreerd. Het
zelfde is het geval met een
van de excentriciteiten van
Bernhardt; om als jong
meisje regelmatig in een
doodskist te slapen. Een re
medie tegen de opdringerige
liefde van jongemannen.
Weinig verrassend ook is de
wijze waarop Bernhardt aan
het woord komt over haar to
neelcarrière en haar bezeten
heid om te willen acteren na
dat ze als 15-jarige 'Brittani-
cus' van Racine had gezien.
'Ik besloot niet om actrice te
worden, ik ontdekte dat ik het
was. Alle talentvolle of ge
niale mensen kunnen je het
zelfde vertellen." Punt uit. „Ik
maakte naam", aldus Bern
hardt, 'om heel andere rede
nen dan mijn talent. Ik raakte
bekend door mijn ontrouw,
mijn charme, mijn vrolijk
heid en mijn elegantie. Ik
raakte bekend als vrouw en
niet als actrice." Maar waar
bijvoorbeeld die onverwoest
bare vrolijkheid, waarvan de
titel van het boek rept, nu
precies vandaan kwam; dat
blijft een intrigerende vraag.
Sagan had haar oppervlak
kige briefjes aan Bernhardt
net zo goed achterwege kun
nen laten en zich beter hele
maal kunnen wijden aan de
biografie van de vrouw, die
als 'La Dame aux camélias'
zalen deed snikken en na
haar beenamputatie gewoon
doorspeelde. Nu ontlokte ze
de 19e eeuwse actrive onbe
nullige opmerkingen over
moderne collega's in de trant
van: „Denk je dat een van
jullie actrices aanbeden had
kunnen worden, kom nou
gauw Je ziet ze in jullie bla
den koken, hun kinderen ver
schonen, uitleggen hoe ze jong
blijven, hoe ze zich kleden als
ieder ander, hoe ze ieder an
der ontvangen Wat is dat
voor een tijd waarin ze alles
door elkaar gooien Sagan
heeft kennelijk weinig op met
het huidige theater, maar een
boeiende visie op de tijd van
Bernhardt ontbreekt al even-
Sarah Bernhardt - De onver
woestbare lach door Fra-
ngoise Sagan. Uitgeverij De
Prom. Prijs: 27,50.
Sarah Bernhardt in 'La Dame axis Camélias'
- FOTO: ARCHIEF DE STEM
16.50
Four Faces
West
De Tros brengt vanmiddag
peer eens een film uit de
chier onuitputtelijke doos
„et oude westerns. Four Fa-
es West gaat over de Ross
fcEwen (een rol van Joel
IcCrea). Ross berooft een
ank om de ranch van zijn
ader te redden. Na zijn daad
lucht hij de woestijn in.
iheriff Pat Garrett (een rol
ran Charles Bickford) zet de
chtervolging in.
Van de
koele meren
Rob van Bavel
AMSTERDAM/
BREDA - Donderdag
11 augustus vindt in de
Amsterdamse Meer
vaart de première
plaats van de 'Meer
vaart-suite' van Rob
van Bavel.
Deze suite is gecompo
neerd in opdracht van de
NOS en zal worden uit
gevoerd in het kader van
het NOS-Jazzfestival in
De Meervaart in Amster
dam-Osdorp.
- FOTO MARCEL BEKKEN
Rob van Bavel, pia
nist/componist/arran
geur uit Wagenberg, zal
de uitvoering van zijn
suite zelf leiden. De
Meervaart-suite is ge
componeerd voor twee
piano's en twaalf instru-
mentalisten.
Rob van Ba-
veis eigen Trio (dat ver
der bestaat uit de Breda-
naars Mare van Rooy en
Hans van Oosterhout)
vormt de ruggegraat van
het ensemble.
iouchka van Brakel maakte
n 1982 de speelfilm 'Van de
roele meren des doods' naar
iet boek van Frederik van
ïeden. Bij de montage van
lie film moest veel materiaal
weggeknipt worden. Dat ma-
eriaal is nu weer aan de film
oegevoegd en zodoende is er
en mini-serie van behoor-
ijke lengte ontstaan. De Tros
Ie komende weken 'Van de
:oele meren' in vier delen
lit. Vanavond maken we
»nnis met Hedwig Marga de
'ontayne (gespeeld door Re-
aée Soutendijk). Zij is een
leksueel gefrustreerde
touw die het slachtoffer
ivordt van de maatschappij
yaarin ze leeft.
21.31 Markant
meer actie en houden van grote
machinegeweren, als in Ram-
bo. Roger Corman heeft de film
met Monique Gabrielle be
werkt, er wat spectaculaire ac
tiescènes bijgedaan en ook een
nieuw personage toegevoegd."
De Japanners bedachten een
variant door een "Ëmmanuel
le" voor kinderen te maken.
Volgens Siritzky - die daar
geen enkele moeite mee heeft -
komt het erop neer dat alle ero
tische en dus voor jongeren
verboden scenes met een spe
ciaal filter worden gemas
keerd. In de speciale jeugdver-
sie gaat het meer om actie en
flirten dan om erotiek, aldus de
producer.
„Erotiek blijft in elk land dy
namiet. Men accepteert dat
mensen met elkaar naar bed
gaan, maar als je dat op het
doek laat zien.In Frankrijk
kun je liefdesscenes op dit mo
ment misschien wat preciezer
in beeld brengen dan in Ame
rika of Japan. Maar dat wil
niet zeggen dat hier meer mag
dan daar. Het zijn telkens ver
schuivende tijdfases, de ene
keer beïnvloeden wij Amerika
en de andere keer zij ons. Maar
heel algemeen gesproken mag
je stellen dat erotiek, bijna
vijftien jaar na 'Ëmmanuelle I'
nog steeds taboe is.
DE BRT zal de eerste dertien
afleveringen van de succesvolle
Nederlandse tv-reeks Medisch
Centrum West in het winter
seizoen uitzenden.
De serie, geproduceerd door
de Tros, werd door de BRT me
degefinancierd waardoor de
Vlaamse omroep het recht op
twee uitzendingen per reeks
kreeg. De Tros maakt momen
teel opnamen voor een nieuwe
reeks afleveringen ziekenhuis
perikelen.
DE BRT gaat een aantal afle
veringen van de legendarische
wetsrenreeks The High Cha
parral herhalen. Dat gebeurt
ter gelegenheid van een reeks
uitzendingen over de jaren zes
tig die de Vlaamse omroep mo
menteel op het scherm
brengt.De eerste aflevering
van High Chaparral is te zien
op zondag 28 augustus om 17.00
uur.
De reeks ontsproot aan het
brein van David Dortort die
ook de Bonanza-serie maakte.
In High Chaparral volgen de
kijkers de twee Cannon-broers
Big John en Buck, Big Johns
tweede vrouw Victoria Mon-
toya en zijn gevoelige, opstan
dige zoon Billy Blue. Dit alles
tegen de achtergrond van de
strijd tussen de eerste pioniers
en de Apache-indianen in de
Amerikaanse staat Arizona in
de j aren 70 van de 19e eeuw.
HAAG (ANP) - De gemiddelde Nederlander besteedt p
week totaal ruim zestien uur aan de televisie, radio eng
drukte media. Tv-kijken gebeurt van deze drie het meij
en neemt wekelijks bijna twaalf uur in beslag.
arten Schakel staat he
iend als een typische ARP-
iliticus. Schakel zat van
64 tot 1981 in de Kamer
'oor eerst de ARP en later
CDA. Hij noemde zich
'aag 'de laatste der man-
lenbroeders'. Schakel was
ivendien 40 jaar lang bur-
;emeester van drie gemeen -
:n in de Alblasserwaard.
èrman van Run heeft voor
irkant Maarten Schakel,
iportretteerd.
Dit zijn enkele uitkomsten uit
het onderzoek 'Nederlanders
besteden hun tijd' dat'het bu
reau ïntomart heeft gehouden
in opdracht van onder 'méefhet
marketingbureau van de Ne
derlandse dagbladpers (Cebu-
co), de NOS, VNU-markton-
derzoek en het Sociaal en Cul
tureel Plabureau. Het onder
zoek dat om de vijf jaar wordt
verricht, dateert uit 1985.
Volgens de enquête, die werd
gehouden onder 3.263 Neder
landers die voor dit doel een
dagboek bijhouden, blijft het
aandeel van de tv toenemen.
Dit wordt onder meer veroor
zaakt door de komst van de vi
deo. De toenemende belang
stelling voor de buis heeft wei
nig invloed op de tijd die aan de
krant wordt besteed. De inte
resse voor tijdschriften is wel
wat teruggelopen.
Van alle vrije tijd wordt
ruim de helft aan media be
steed, aan uitgaan 26,9 procent,
sport 16,3 procent en aan ker
kelijk, politiek en vrijwilligers
werk 5,4 procent.
De populairste kijksporten
zijn voetbal, tennis en volley
bal. De meest beoefende spor
ten zijn zwemmen, fietsen,
wandelen, gymnastiek en fit
ness, tennis en 'pas daarna'
voetbal. Het uitgaan van de
Nederlander bestaat hoofdza
kelijk uit op visite gaan, moge
lijk in combinatie met het bij
elkaar eten en naar een disco
gaan.
Bij het bekijken van het win
kelgedrag bleek onder meer
dat mannen, al dan niet
een door de huisvrouw
stelde boodschappenlijst, si
meer naar de'siipermarkt is:
Het bezorgen aan huis
boodschappen is verder aanl
afnemen. De straatmarkt
zich in een stabiele popular#
bij een derde van de vroui
lijke bevolking verheugen.
Sinds 1980 is het percenl
werkenden niet toegenomen]
blijkt uit de enqüete. Oi
vrouwen is zelfs een afnami|
bespeuren. Het aantal uren
de Nederlander werkt is
toegenomen en ook overwe
Misbruikt
paradijs
Het is dit jaar 40 jaar geleden
dat de Amerikanen begonnen
iet atoom-proeven in de
ie Oceaan. Het eiland Bi-
J heeft er zijn roemruchte
am aan overgehouden. De
oefnemingen zijn altijd
igeven met een waas van
iheimzinnigheid. Zo is er al
Se jaren weinig bekend ge-
rorden van de gevolgen die
atoomproeven voor bevol
ing en milieu hadden. ZDF-
werken thuis en het volgen i «respondent Günter Ederer
cursussen neemt sinds 1980 to
Wat het vervoer betreft
het gebruik van de fiets en
Nog niet de helft van de ma
nen kan het opbrengen
oog naar het gebied en
wam tot de conclusie dat
ticronesië een misbruikt pa-
eigen benen minder algeme fadijs geworden is. Er wordt
dan men misschien zou denki esold met bevolking en mi'
eu en veel eilanden zijn of
nilitaire basis of proefter-
een week meer dan zeven Rin voor alle mogelijke wa-
een halve minuut achtereen
lopen. Vrouwen lopen en fii
sen vaker, vooral voor het*
van boodschappen. De man
schikt voor naar het werkgas
vaak over de auto. De mee
reistijd (bijna drie uur 'f
week) gaat op aan vrije-tijt
besteding.
do
Nd
Fi[
23.
N*
09.
Het huishouden en de ki
derverzorging behoren trai
tioneel nog voornamelp
het domein van de vrot
tlee.ellanf nietmetr. Snap nith m
mnulerspelletjes ran SusHe en Uishe..
<w er niets aan. finden mij te stow
Maar, zo blijkt uit het om
zoek, de verschuiving
taakverdeling tussen man
vrouw is tussen 1980 en li'
het niet spectaculair, oi
kenbaar voortgegaan.
LOS ANGELES (EPD) - De omstreden film 'De laatste v£
zoeking van Christus wordt een maand eerder dat gepl"
in omloop gebracht in de Amerikaanse bioscopen. De Cal
fornische filmmaatschappij Universal Pictures wil das
mee bereiken dat tegenstanders van de film er door tijdS
brek niet in slagen de als 'godslasterlijk' bestempelde C'
uit de bisocopen te houden,
De maatschappij maakte het
afgelopen weekeinde bekend
dat de film nu op vrijdag 12
augustus voor het eerst in de
bioscoop te zien zal zijn.
Diverse televisiepredikanten
en christelijke organisaties als
Campus Crusade for Christ
hebben inmiddels opgeroepen
tot een boycot van alle produk-
ten van de gewraakte film
maatschappij. Christenen werd
gevraagd bij de komende pre
sidentsverkiezingen niet op de
democratische kandidaat Du
kakis te stemmen omdat de di
recteur van de maatschappij,
Lew Wasserman, een promi
nente aanhanger is van de de
mocraten. Eerder mislukte
poging van de Amerika?
evangelist Bill Bright oio
film voor zo'n 20 miljoen l
den op te kopen en vervol?
alle copiën ervan te ver»!
gen.
In de film wordt Jezus a
beeld als een psychisch
stoorde man met sterke
suele driften die Judas Iska
ervan weet te overtuigen
te verraden. Ook vanuit
christelijke hoek is tege
film geprotesteerd. De film
regisseur Martin Scorsest|
gebaseerd op een roman
Nikos Kazantzakis, de ah'
van 'Zorba de Griek'.