Sly Stallone als Superman zonder gein rambo en de oorlog van gisteren ['Sign V the times': ervelende show Simon en Nichols: sterk team maakt symphatieke film 'Les enfants du paradis' weer terug in Filmzomer PPORT NGEN igdbelang jndijke Psychiatrie als drama en als dwaze komedie EN NIEUWS Solo Machóóst VOORPREMIÈRE FILM IN BREDA .eukenbrand In Oostburg restaurant Spring Band I speelt op Snorfeesten 'BILOXI BLUES' HOOG NIVEAU FILMHUIS CONCORDIA TOT EIND AUGUSTUS MET ZOMERPROGRAMMA: Stijlvol voensdag op donderdai Ëe Kruisvereniging Wall Iddelburg. Er wordt Tien was bi"' 'ogekortJ fend Scheepje, een ver.l ling die zich inzet voor dj (indicapten van Kiel-I ht en Nieuw-Namen; lit haar ledenvergadering! Irdag 6 augustus in call Nachtegaal. De aanvang at uur. EST- EN SPORTCOMIH |et Feest- en Sportcomité dt vrijdag 5 august®},' |r ledenvergadering. b,| [vang is 20.30 uur bij setee. Op de agenda discussie over het kerj Iprogramma voor de ide kermis in september, I 70/80 80-146, 65/70 52-10tJ 5 23-47. Precose: kil 70/8096 fo 63-87, 55/60 34-55. Suptl Ivoux: kl 80/90 57-58,70/8081.' 0/70 63-67. IsTERDAM, 4 augustus ïdappeltermijnmarkt: li| Itje 50 mm, oogst 1988, werdtul 1 contracten verhandeld voel Lring april bij een prijs va" 1,80 tot 33,70 per 100 kg. t nming was prijshoudend t Ier niveau. Iste hoge vogel: C. van 't West-! |de; tweede hoge vogel: G.| et, beiden Soranus; derde hogi Jgel; J. Platschorre, Zorgvlied Fste zij vogel: J. Smallegangt| Irgvlied; tweede en vierde 4g Igel: M. Wisse; derde zij vogel® f Vette, beiden ConcordijJf kootste aantal (10): J. Traas Insgezindheid. Wip 2: eersul Ige vogel: J. Platschorre, Zoiw |ied; tweede hoge vogel: wfl et, Soranus; eerste en vierd Ivogel: N. van de Dries, Eenge-J ndheid; tweede zij vogel: J. var! i Guchte; derde zij vogel: C. Je-; femiasse, beiden Zorgvlied rootste aantal (9): A. DekketJ Doel naar Hoger; extra vogels:B ■ermeule, Zeelandia; M. Ver^ lonk, Concordia; C. Jeremiasse lorgvlied; W. Boudens, Wilier, fell; Ch. Korstanje, Doel naai Hoger; G. Voet, Soranus en V Steenbakker, Victoria. DE STEM 12 fcloorBoetKokke Die Russen - je kunt er nooit staat op maken. Eerst bedreigen ze ja renlang de vrije we reld, en net als je bezig bent dat streven met harde middelen aan de kaak te stellen, trekken de Russen zich terug uit Afghanistan - en daar ging je film nou net over. Misschien dat over tien jaar *>en film over de Russen in Af ghanistan weer kan. Het is net als met de krant: die van giste ren is niet meer te pruimen, maar die van jaren geleden is weer interessant. Misschien zal dit alles de irouwe aanhang van Sylvester Stallone een rotzorg zijn. Maar le bezoekcijfers in Amerika ieiken toch niet tot de ver wachte astronomische hoogte, ;n dat zou misschien met de >nverwachte belegenheid van iet onderwerp te maken kun- ïen hebben - het steekt de ma ters dan ook zéér dat ze de Australiër Paul Hogan als Cro- »dile Dundee in de filmhitlijst hoven Rambo III moeten dul- en- DSt ligt bepaald niet aan een tekort aan geweld, en daarmee is Stallone-Rambo tenslotte ;root geworden. Via het door ïemzelf mede geschreven ver- ïaal wordt Stallone in deze nieuwe Rambo-aflevering weggelokt uit een klooster in Thailand, waar hij waarachtig op zoek is naar zoiets als inner lijke vrede. Maar dat gaat snel over als zijn vroegere commandant Ri chard Crenna net over de grens van Afghanistan wordt opge pakt en door een wrede Russi sche officier gevangen gehou den wordt in een fort. Stallone trekt opnieuw ten aanval - vrijwel solo, want van die paar helpers heeft hij net zoveel last als gemak. Maar wat is een Russische gevechts groep van een paar honderd man, uitgerust met geavan ceerde gevechtshelikopters en tanks, voor een man als Ram bo? Juist: niets. Er is in het verleden wel eens gegrinnikt om de manier waarop Amerikanen in WO II- films hele groepen tegenstan ders elimineerden. Maar zelfs Errol Flynn op zijn hoogtepunt is een armzalige prutser verge leken bij deze John Rambo, die mijnen, tanks, kanonnen en mitrailleurs trotseert alsof het lastige vliegen zijn. In deze derde Rambo-afleve- ring wordt zelfs geen póging meer gedaan om een min of meer aanvaardbaar verhaal te vertellen. Het is Superman- werk wat de klok slaat - en dat zou niet zo erg zijn als het alle maal niet zo doodernstig en quasi-realistisch werd gedaan. De enkele momenten dat Stal lone zichzelf in de maling lijkt te nemen laten zien hoe het best wel aardig had kunnen worden, maar de harde aan hang lijkt die luchtige aanpak niet op prijs te stellen: er moet geramd en geknald worden tot de trommelvliezen scheuren. Ook Rambo III lost intussen het raadsel van Stallone's po- i-J Mill Rambo heeft hier eventjes hulp, maar ook in Rambo III lost hij de problemen grotendeels in zijn eentje op. - foto tri-star pulariteit niet op. Toegegeven, Stallone is niet macho, niet ma- choèr, maar machóóst, en zijn- bovenliggende nokkenassen worden vrijwel de gehele film door - zorgvuldig belicht en van namaakzweet voorzien - in beeld gebracht. Maar als acteur komt Stallone nog altijd niet verder dan drie gezichten: het houten standaardgezicht, het gezicht met de ene mondhoek verzakt en opengesperd (pijn, woede, inspanning) en het ge zicht met de iets naar beneden getrokken oog- en mondhoeken (smart, heimwee en iets dat het begin van menselijkheid zou kunnen zijn). Maar de gelukkige eigenaar van dat gezicht mag niettemin persoonlijk éénderde toucheren van de zestig miljoen dollar die de film heeft gekost. Er bleef meer dan voldoende over om in Arizona en Israël spectaculaire plaatjes bij elkaar te schieten en een onafzienbare rij stunt mannen te betalen. De kost lijkt door Rambo wel weer verdiend. Maar op z'n minst had men mogen ver wachten dat Stallone de hypo criete en smakeloze opdracht aan het slot van zijn supercom- merciële geweldcompilatie ('Aan het moedige volk van Af ghanistan') achterwege had ge laten. Terwille van de póér kri tische toeschouwers die per on geluk in de Rambo-bioscoop verdwaald raken. Rambo III. Regie Peter Mac- Donald. Scenario: Sylvester Stallone en Sheldon Lettich. Met Sylvester Stallone en Ri chard Crenna. Te zien in Grand in Breda, Cinem'actueel 1 en 2 in Bergen op zoom. City 2 in Roosendaal en Luxor in Ter- neuzen. 3innenkort barst in Nederland een Prince-rage los. 18, 19 en 20 augustus staan er in het Feyenoord-stadion in Rot- erdam concerten op het programma, er verschijnt een boek over Prince en in de bioscopen gaat de film 'Sign 'o' [the times' draaien. In Casino 3 in Breda is er zondagmiddag om 14.30 uur een voorpremière van die film van en met Prince. de ontwikkeling van Ireniging zelf, in het teka dan van muziek en beweging jet dit programma willen I mensen laten zien wat ero fct gebied van show allemaal Ëbeuert en mogelijk is." I Het hoogtepunt van de tap- is ongetwijfeld de presenta| van de nieuwe uniform» bn Jeugdbelang. Momente lordt er nog keihard geweri Tn de uniformen, die in eig«| eheer worden gemaakt, pptember klaar te hebben. fan onze correspondent )OSTBURG - Bij eenl brand in de keuken van cal (é-restaurant De Herbetjl aan de Nieuwstraat te Oost-I jurg is gistermiddag «1 ^chade ontstaan van ongcj /eer 16.000 gulden. )e eigenaar S. is tegen bra» /erzekerd. De brand is verm» lelijk ontstaan door een deffj aan de thermostaat waard» aet frituurvet overver» raakte en vlam vatte. S. probeerde zelf nog 'vuur te blussen doch slaag' daarin niet. De gewas schuwde brandweer van Oos|j burg was het vuur spa meester. Van onze verslaggever KRUISPOLDERhtrt. VEN De Spring Band treedt va»j avond op in Kruispolder^; ven tijdens de ec—avor» van de Snorfeesten. Het opj treden begint on .00 in de fee 'V De Spring Band is een ZeeU1*1 Vlaamse popgroep met een l varieerd genre. De kern besta uit zangeres Sonja Broeckaajj zanger gitarist Guino BUT rogge en verder bestaat 1 band uit sologitarist Pa'r!3 Totté, bassist Paul LauW^ en drummer Edwin van Dr"5! sche. [Sign 'o' the times' is een regi stratie van de gelijknamige concerten die door Prince en kevolg vorig jaar werden gege ten. In ons land werden eerst ien paar concerten in het Utrechtse Galgewaard-stadion begeven en vervolgens volgde pog een reeks optredens in de jAhoy-hal in Rotterdam. Op die laatste lokatie is een belangrijk peel van de film 'Sign 'o' the ti nes' opgenomen. De film is een flitsende regi stratie van het concert. Wie re gelmatig video-clips bekijkt, bal weten dat de clip van de Trince-hit 'I could never take he place of your man' uit die [film afkomstig is. De film staat geheel in het teken van de ge lijknamige dubbel-elpee die begin vorig jaar verscheen. Op die plaat liet Prince een grote variatie aan muziek horen en uiteraard was die variatie in zijn show eveneens aanwezig. Wie Prince op het podium of in dit geval in de film ziet, ziet een uiterst energiek ventje be zig dat een enorme uitstraling heeft en dat een en al muzikale virtuositeit laat horen. Prince live is een aaneenschakeling van meeslepende muziek en ra zendsnelle scène-wisselingen. Naast Prince vervullen in 'Sign 'o' the times' drumster Sheila E. en zangeres/danseres Cat een hoofdrol. Door Boet Kokke Je weet het maar nooit - ook al breng je een van de meest succesvolle en constant niveau houdende schrijvers van Amerika samen met een van de meest stijlvolle regisseurs. Maar in het geval van 'Biloxi Blues' pakt het voortreffelijk uit: Neil Simon en Mike Nichols vullen elkaar perfect aan. Prince tijdens zijn 'Sign 'o' the times'-toernee vorig jaar in Parijs. - fotoepa Van onze filmredactie FILMHUIS Concordia in Breda gaat tot eipd augustus door met zijn film- zomerprogramma, 'Mad, mad sum mer' over waanzin in de film. De voorstellingen zijn om 21.00 uur. Vanavond en morgenavond: 'Family Li fe' uit 1971 van de Brit Kenneth Loach. Deze sociaal-kritische filmer was eind jaren zestig een aanhanger van Laing, die psychische stoornissen vooral terug voerde naar het maatschappelijk sys teem. In dit als een documentaire ge- meekte drama speelt de onbekende Ja nice Baldon een prachtige rol van een psychotisch meisje, dat geen begrip vindt bij haar familie. Zij groeide op in een beschermd, maar vreugdeloos mi lieu, waarin zij is verstikt. Ook de an dere rollen zijn levensecht. Op 8,9 en 10 augustus: 'Morgan, a sui table case for treatment' uit 1966 van Karei Reisz. Ongewone komedie over een kunstenaar (David Warner) die aan de rand van de waanzin wordt gebracht wanneer zijn vrouw (Vanessa Redgrave) hem in de steek laat. Hij achtervolgt haar met bizarre strapatsen. Zo duikt hij op als gorilla en revolutionair en eindigt als tuinman in een psychiatrische in richting. Op 11,12 en 13 augustus: 'High Anxie ty' uit 1977 van en met Mel Brooks. Een leuke, maar nogal onevenwichtige paro die op de films van Hitchcock. Mel Brooks speelt een psychiater met hoog tevrees, die als nieuw hoofd van een in richting, in de problemen komt. Een dolle reeks van avonturen, warin o.a. de geldzucht van psychiaters op de korrel wordt genomen. Simon (Barefoot in the Park, The Sunshine Boys, California Suite) legde in het toneelstuk - dat hij zelf bewerkte tot scena rio - zijn herinneringen vast aan de periode, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, toen hij als recruut werd klaargestoomd voor het grote werk. Wat er niet meer van kwam omdat Hiroshima snel ler dan verwacht een einde aan de strijd maakte. 'Biloxi Blues' is typisch Si mon: een mooie mixture van nostalgie en humor met hier en daar een beetje diepgang. De ik-figuur is een jongen die maar één doel heeft: schrijver worden. Tegenover hem staat de dril-sergeant die tot taak heeft van het hem toegezonden ongeregelde stelletje soldaten te maken en daartoe zeer inge nieuze middelen heeft ontwik keld. We hebben, met name in veel Vietnam-films, die dril-ser- geant al breed uitgemeten ge kregen. Maar de door Simon geschapen - en door Christop her Walken schitterend ge speelde - sergeant Toomey heeft aanzienlijk meer dimen sies dan zijn voorgangers. Hij is dan ook de eigenlijke hoofd figuur van de film, méér dan Simons alter ego Eugene (Mat thew Broderick), die weliswaar tijdens de oefenperiode zijn maagdelijkheid verliest aan een prostituee en tijdens een (briljant gefilmde) balscene zijn eerste grote liefde ontmoet, maar minder interessant blijft dan het boeiend opgebouwde karakter van Toomey. Mike (The Graduate, Virginia Woolf, Heartburn) Nicholls, die al veel stukken van Simon op het toneel regisseerde, heeft van Biloxi Blues opnieuw een stijlvolle film gemaakt. Heel overtuigend roept hij een bijna 'onschuldige' sfeer op, die in de nostalgische terugblik naar toen contrasteert met de harde ambiance van de Vietnam-oor- log. Het is dan ook niet toeval lig dat de ik-figuur, aan het be gin terugblikkend op het verre verleden, constateert dat het eigenlijk wel een fijne oorlog was - toen je als Amerikaan nog gerespecteerd werd. Biloxi Blues kent nauwelijks of geen inzakkers: fotografie en acteerwerk, muziek en film ische vondsten zijn van hoog niveau. Het is alleen merk waardig dat de oorlogschrono logie van geen kanten klopt - en dat de recruten van 1945 er nog rekening mee houden dat ze op Sicilië zullen worden in gezet. Het is maar een kleine smet op een sympathieke film van hoge kwaliteit. Biloxi Blues is te zien in Casino 3 in Breda. >8. - Een fragment uit 'The Untouchables', de film die morgen in de Filmzomer is te zien. foto paramount Van onze filmredactie HET Filmzomerprogramma in Cinésol 3 in Breda wordt deze week voortgezet met de mooie, elegante, Britse film 'A Room with a View' van James Ivory. Alleen vandaag is deze Oscar-win naar te zien. Prachtig geac teerde verfilming van de roman van E.M. Forster over het dilemma tussen het driftleven van de rigide om gangsvormen van de hogere Engelse standen in het be gin van deze eeuw. Zaterdag: 'The Untouchables' van Brian de Palma. Spectacu laire Hollywood-film over de strijd tussen politieman Eliott Ness (Kevin Costner) en Al Ca- pone (Robert de Niro) in het Chicago van de jaren twintig. Helaas wordt het sentiment minder geschuwd dan in de te levisieserie uit de jaren zestig, die momenteel weer wordt ver toond. Enkele scènes met Ca- pone zijn echter subliem. Zondag: 'Hair' uit 1979 van Mi- los Forman. Groots aangepakte maar al wel wat gedateerde hippie-musical over het flower powerdom uit de jaren zestig. Maandag: 'Les enfants du pa radis' van Marcel Carné uit 1955. Klassiek, weemoedig lief desdrama in de 19e eeuwse Pa- rijse toneelwereld. Met o.a. Louis Barrault en Arletty. Jaarlijks terugkerende hit tij dens de Filmzomer. Dinsdag: 'Death of a Salesman' van Volker Schlöndorff. Mooie verfilming met Dustin Hoff man van het befaamde toeneel- drama van Arthur Miller. Woensdag: 'De Aanslag' van Fons Rademakers naar de ro man van Harry Mulisch, be kroond met een Oscar. Donderdag: 'La Nuit de Varen nes' van Ettore Scola. Boeiende dialoogfilm over een fictieve historische gebeurtenis in 1792. Een koets met prominenten on der wie de bejaarde Casanova en de schrijver Restif de la Bretonne kruist het pad van koning Lodewijk XVI die op de vlucht is voor de guillotine van de Franse Revolutie. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jean- Louis Barrault en Hanna Schy- gulla. M ZATERDAG Orphan train (USA 1979, Ned. 1,15.30 uur) Historisch drama ijljljlj van William Graham over een jonge, toegewijde sociaal- ijljljlj werker en een groepje minderbedeelde kinderen die halver- jljljlj wege de 19e eeuw New York verlaten om op zoek te gaan jljljlji naar een beter bestaan. Oliver (GB 1968, Ned. 1,19.15 uur). Swingende musical-ver- :jij:& filming van Oliver Twist, een van de bekendste romans van liji; Charles Dickens. Het weesj ongetj e Oliver Twist vlucht naar jljljljl Londen, waar hij verzeild raakt in criminele kringen. Een jljljlji rijke heer ontfermt zich over de knaap, maar de onderwe- $j:j: reid wil hem niet zo maar laten vertrekken. Deze film van jljljlji Carol Reed kreeg vier Oscars en een speciale prijs voor de ijljgj choreografie van Oona White. To have and have not (USA 1944, Ned. 3,20.30 uur). De eerste •jij:;:; film waarin Humphrey Bogart en Lauren Bacall, toen nog •jljijlj onbekend, tegenover elkaar stonden. Deze sensuele combi- Ijljljlj natie bleek een voltreffer te zijn, vooral omdat Bogart bijna ■jljijlj werd ondergesneeuwd door zijn nieuwe partner. Het ver- iji|lji| haal, naar Hemingway, gaat over een Amerikaanse schipper i;l;i;i| op Martinique die tijdens WO II partij kiest voor het Franse l|i|l|j| verzet. Als tegenprestatie eist hij een plaatsje in het vlieg- jijijiji tuig naar de veilige States voor zijn jonge vriendin. Stranger on the run (USA 1967, Did. 1,22.10 uur). Sterke film ;i;l|i|i over een zwerver die ten onrechte wordt verdacht van jjljijlj moord en wordt opgejaagd door de politie. De leider van de ijljljlj achtervolgers wordt niet geïnspireerd door zijn gevoel voor ijljljlj rechtvaardigheid, maar door een grenzeloos sadisme. Henry |:|:|:j: Fonda in een film van Don Siegel. wX jljljlji Jamaica Inn (GB 1939, Did. 1,23.45 uur). Niet de beste thriller jljljljl van Alfred Hitchcock over strandrovers aan de kust van jljljlji Cornwall. Op de vlucht voor de bende zoeken een jonge Ierse jjljljlj en een marine-officier toevlucht bij Sir Pengaltan, niet we gijl;. tend dat die nu net de leider van het stelletje ongeregeld is. ijljljlj Charles Laughton en Maureen O'Hara spelen de hoofdrollen Ijljljlj in deze film naar Daphne du Maurier. Monkey Kung Fu (Hongkong 1978, Did. 2, 00.35 uur). Vecht- jljljljl film, doorvlochten met al te veel grapjasserij, over een zor- Ijljljll geloze flierefluiter die bij toeval op het spoor komt van een ijljljlj oud geschrift waarin kung-fu geheimen staan opgetekend. jljljlji Girl Happy (USA 1965, West 3,15.55 uur). Onbeduidende mu- jljljl;! ziekfilm die is opgebouwd rond de aanwezigheid van rock- ijljljlj ster Elvis Presley. Het verhaaltje, waarin Presley de dochter Ijljljlj van een gangsterbaas moet begeleiden naar veiliger oorden, ijljljlj maar met haar avances te maken krijgt, is flinterdun. Standing room only (USA 1944, West 3, 20.00 uur). Verou- ijljljlj derde oorlogskomedie over een jong stel dat zijn onderdak is Ijljljlj kwijtgeraakt en zich daarom als hulp in de huishouding ijljjjlj verhuurt. Met Paulette Godaard en Fred MacMurray. Duck Soup (USA 1933, BRT 1,16.00 uur). Flitsende satire op ijljljlj een speelgoedkoninkrijkje dat door de dictatoriale Rufus T. ijljljlj Firefly (Groucho Marx) wordt geleid. Twee pindaverkopers, !;lj;j;j annex spionnen, maken hem het leven zuur. De Marx Bro- jljljlj; thers spreiden in deze film ongeremd hun onnavolgbare ab- jljljljl surde humor ten toon. 11 Return of Sherlock Holmes (USA 1987, BRT 1, 22.35 uur). I;!;!;!; Jane Watson, nakomelinge van Sherlock Holmes- metgezel jljljlji dr. Watson, vindt het ingevroren lijk van de Engelse mees- jljljljl terspeurder. Samen met hem bestrijdt zij de eeuwige tegen- jljljljl stander, professor Moriarty, deze keer in Boston. Michael jljljlji Pennington mag Sherlock Holmes spelen. De vrouwelijke llll;;;! hoofdrol is voor Margaret Colin. M «SA ZONDAG These three (USA 1936, Did. 2,15.30 uur). Indringend drama van William Wyler over twee jonge vrouwen die een school leiden, maar worden geruïneerd door het geroddel over een !;l;!j;j lesbische verhouding. Vrije bewerking van een boek van jljlljjl Lillian Hellman. jljlljjj Der Fuszganger (Did 1973, Did. 2, 22.10 uur). In Duitsland jljljlji veelgeprezen film van Maximilian Schell over een ex-nazi jljljlji die last krijgt van zijn geweten. Door zijn schuld is zijn zoon jljljlji bij een ongeluk om het leven gekomen en door de pers wordt jljljlji hij aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden, jljljlji Take me out to the ball-game (USA 1949, West 3, 20.00 uur), li;!;;;; Kleurige musical van Busby Berkeley met Frank Sinatra, Ijljll;! Gene Kelly en waternimf Esther Williams over twee revue- ijljljlj artiesten die zich aansluiten bij een honkbalploeg. Die wordt ijljljlj geleid door een opvallend knappe dame. ijljljlj The spiral road (USA 1962, West 3, 21.30 uur). De Nederlan- ijljljlj der Jan de Hartog schreef het levensverhaal van een arts die in de Indonesische oerwouden tegen tropische ziektes ten jljijlj; strijde trekt. Robert Mulligan verfilmde het met Rock Hud- jljljljl son en Gena Rowlands in de hoofdrollen, jljljlji The hunger (USA 1983, BRT 1,22.45 uur). Mislukte vampier- jljljlj! film met als enig opmerkelijke detail de rolbezetting: David ijljljl Bowie en Catherine Deneuve. Een vrouwelijke vampier heeft telkens vers bloed nodig om te overleven en ontziet llllll;': zelfs haar metgezel niet. MAANDAG The wild and the free (USA 1980, Ned. 2,16.00 uur). Avontu- renkomedie over een stel wetenschappers dat chimpansees in huishoudelijke omstandigheden traint en de dieren dan uitzet in de jungle. Mr. Moto in Danger Island (USA 1939, Did. 2,17.35 uur). Pe ter Lorre opnieuw als de geniale detective Mr. Moto, die het opneemt tegen een bende diamantsmokkelaars in Puerto Ri co. Notre histoire (Fr. 1984, BRT 1, 21.05 uur). Meesterwerkje van Bertrand Blier over een verhouding die zich ontwikkelt tussen een treinreiziger en een vrouw die hem toevallig op een station ziet. De film vertelt een verhaal vol afstoting, twijfel en radeloze verliefdheid met Alain Delon in een schitterende rol, fraai gesteund door Nathalie Baye. DINSDAG Pension Scholier (Did. 1960, Did. 2,20.15 uur). Typisch Duitse trutfilm van Georg Jacoby met Theo Lingen en Rudolf Vo gel. Alleen banalen van geest kunnen genieten van deze lot gevallen van een medicijnenstudent, die geld bijeenschraapt om iets in de muziek te kunnen gaan doen. WOENSDAG L'amour l'après-midi (Fr. 1972, West 3,22.30 uur). Prachtige, gevoelige film van Eric Rohmer over de buitenechtelijke verhouding van een jonge zakenman. Divorce, American style (USA 1967, BRT 1, 20.10 uur). Ver makelijke huwelijkskomedie van Bud Yorkin, waarin Dick van Dyke en Debbie Reynolds een scheidend echtpaar spe len dat op de weg naar zelfstandigheid onvermoede proble men tegenkomt. DONDERDAG Poulet au vinaigre (Fr. 1985, Ned. 1,20.38 uur). Akelig schrij nend portret van de Franse kleinburgerij door Claude Cha- brol in een van zijn betere films. De strijd waarbij doden vallen om een lapje grond met een huis erop staat centraal in deze thriller, waarin buitengewoon goed wordt geacteerd door Jean Poiret, Michel Bouquet en Stephane Audran. The kid from Brooklyn (USA 1946, Ned. 2,16.15 uur). Kome die over een melkboer die per ongeluk tot bokser wordt ge bombardeerd. Leuk voor de fans van Danny Kaye en Virgi nia Mayo. Kassensturz (Did. 1982, Did. 1, 2" 00 uur). Redelijk ver^ ke- lijke komedie van Rolf Silber ovt 'e tegrnste" np een jongé bankbediende er* eer tieve kringen bewect

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13