Sly Stallone
als Superman
zonder gein
rambo en de oorlog van gisteren
['Sign V the times':
ervelende show
Simon en Nichols:
sterk team maakt
symphatieke film
'Les enfants du paradis'
weer terug in Filmzomer
PPORT
NGEN
igdbelang
jndijke
Psychiatrie als drama en als dwaze komedie
EN
NIEUWS
Solo
Machóóst
VOORPREMIÈRE FILM IN BREDA
.eukenbrand
In Oostburg
restaurant
Spring Band I
speelt op
Snorfeesten
'BILOXI BLUES' HOOG NIVEAU
FILMHUIS CONCORDIA TOT EIND AUGUSTUS MET ZOMERPROGRAMMA:
Stijlvol
voensdag op donderdai
Ëe Kruisvereniging Wall
Iddelburg. Er wordt
Tien was bi"' 'ogekortJ
fend Scheepje, een ver.l
ling die zich inzet voor dj
(indicapten van Kiel-I
ht en Nieuw-Namen;
lit haar ledenvergadering!
Irdag 6 augustus in call
Nachtegaal. De aanvang at
uur.
EST- EN SPORTCOMIH
|et Feest- en Sportcomité
dt vrijdag 5 august®},'
|r ledenvergadering. b,|
[vang is 20.30 uur bij
setee. Op de agenda
discussie over het kerj
Iprogramma voor de
ide kermis in september, I
70/80 80-146, 65/70 52-10tJ
5 23-47. Precose: kil 70/8096
fo 63-87, 55/60 34-55. Suptl
Ivoux: kl 80/90 57-58,70/8081.'
0/70 63-67.
IsTERDAM, 4 augustus
ïdappeltermijnmarkt: li|
Itje 50 mm, oogst 1988, werdtul
1 contracten verhandeld voel
Lring april bij een prijs va"
1,80 tot 33,70 per 100 kg. t
nming was prijshoudend t
Ier niveau.
Iste hoge vogel: C. van 't West-!
|de; tweede hoge vogel: G.|
et, beiden Soranus; derde hogi
Jgel; J. Platschorre, Zorgvlied
Fste zij vogel: J. Smallegangt|
Irgvlied; tweede en vierde 4g
Igel: M. Wisse; derde zij vogel®
f Vette, beiden ConcordijJf
kootste aantal (10): J. Traas
Insgezindheid. Wip 2: eersul
Ige vogel: J. Platschorre, Zoiw
|ied; tweede hoge vogel: wfl
et, Soranus; eerste en vierd
Ivogel: N. van de Dries, Eenge-J
ndheid; tweede zij vogel: J. var!
i Guchte; derde zij vogel: C. Je-;
femiasse, beiden Zorgvlied
rootste aantal (9): A. DekketJ
Doel naar Hoger; extra vogels:B
■ermeule, Zeelandia; M. Ver^
lonk, Concordia; C. Jeremiasse
lorgvlied; W. Boudens, Wilier,
fell; Ch. Korstanje, Doel naai
Hoger; G. Voet, Soranus en V
Steenbakker, Victoria.
DE STEM
12
fcloorBoetKokke
Die Russen - je kunt er
nooit staat op maken.
Eerst bedreigen ze ja
renlang de vrije we
reld, en net als je bezig
bent dat streven met
harde middelen aan de
kaak te stellen, trekken
de Russen zich terug
uit Afghanistan - en
daar ging je film nou
net over.
Misschien dat over tien jaar
*>en film over de Russen in Af
ghanistan weer kan. Het is net
als met de krant: die van giste
ren is niet meer te pruimen,
maar die van jaren geleden is
weer interessant.
Misschien zal dit alles de
irouwe aanhang van Sylvester
Stallone een rotzorg zijn. Maar
le bezoekcijfers in Amerika
ieiken toch niet tot de ver
wachte astronomische hoogte,
;n dat zou misschien met de
>nverwachte belegenheid van
iet onderwerp te maken kun-
ïen hebben - het steekt de ma
ters dan ook zéér dat ze de
Australiër Paul Hogan als Cro-
»dile Dundee in de filmhitlijst
hoven Rambo III moeten dul-
en-
DSt ligt bepaald niet aan een
tekort aan geweld, en daarmee
is Stallone-Rambo tenslotte
;root geworden. Via het door
ïemzelf mede geschreven ver-
ïaal wordt Stallone in deze
nieuwe Rambo-aflevering
weggelokt uit een klooster in
Thailand, waar hij waarachtig
op zoek is naar zoiets als inner
lijke vrede.
Maar dat gaat snel over als
zijn vroegere commandant Ri
chard Crenna net over de grens
van Afghanistan wordt opge
pakt en door een wrede Russi
sche officier gevangen gehou
den wordt in een fort.
Stallone trekt opnieuw ten
aanval - vrijwel solo, want van
die paar helpers heeft hij net
zoveel last als gemak. Maar
wat is een Russische gevechts
groep van een paar honderd
man, uitgerust met geavan
ceerde gevechtshelikopters en
tanks, voor een man als Ram
bo?
Juist: niets.
Er is in het verleden wel eens
gegrinnikt om de manier
waarop Amerikanen in WO II-
films hele groepen tegenstan
ders elimineerden. Maar zelfs
Errol Flynn op zijn hoogtepunt
is een armzalige prutser verge
leken bij deze John Rambo, die
mijnen, tanks, kanonnen en
mitrailleurs trotseert alsof het
lastige vliegen zijn.
In deze derde Rambo-afleve-
ring wordt zelfs geen póging
meer gedaan om een min of
meer aanvaardbaar verhaal te
vertellen. Het is Superman-
werk wat de klok slaat - en dat
zou niet zo erg zijn als het alle
maal niet zo doodernstig en
quasi-realistisch werd gedaan.
De enkele momenten dat Stal
lone zichzelf in de maling lijkt
te nemen laten zien hoe het
best wel aardig had kunnen
worden, maar de harde aan
hang lijkt die luchtige aanpak
niet op prijs te stellen: er moet
geramd en geknald worden tot
de trommelvliezen scheuren.
Ook Rambo III lost intussen
het raadsel van Stallone's po-
i-J Mill
Rambo heeft hier eventjes hulp, maar ook in Rambo III lost hij de problemen grotendeels
in zijn eentje op. - foto tri-star
pulariteit niet op. Toegegeven,
Stallone is niet macho, niet ma-
choèr, maar machóóst, en zijn-
bovenliggende nokkenassen
worden vrijwel de gehele film
door - zorgvuldig belicht en
van namaakzweet voorzien - in
beeld gebracht. Maar als acteur
komt Stallone nog altijd niet
verder dan drie gezichten: het
houten standaardgezicht, het
gezicht met de ene mondhoek
verzakt en opengesperd (pijn,
woede, inspanning) en het ge
zicht met de iets naar beneden
getrokken oog- en mondhoeken
(smart, heimwee en iets dat het
begin van menselijkheid zou
kunnen zijn).
Maar de gelukkige eigenaar
van dat gezicht mag niettemin
persoonlijk éénderde toucheren
van de zestig miljoen dollar die
de film heeft gekost. Er bleef
meer dan voldoende over om in
Arizona en Israël spectaculaire
plaatjes bij elkaar te schieten
en een onafzienbare rij stunt
mannen te betalen.
De kost lijkt door Rambo wel
weer verdiend. Maar op z'n
minst had men mogen ver
wachten dat Stallone de hypo
criete en smakeloze opdracht
aan het slot van zijn supercom-
merciële geweldcompilatie
('Aan het moedige volk van Af
ghanistan') achterwege had ge
laten. Terwille van de póér kri
tische toeschouwers die per on
geluk in de Rambo-bioscoop
verdwaald raken.
Rambo III. Regie Peter Mac-
Donald. Scenario: Sylvester
Stallone en Sheldon Lettich.
Met Sylvester Stallone en Ri
chard Crenna. Te zien in Grand
in Breda, Cinem'actueel 1 en 2
in Bergen op zoom. City 2 in
Roosendaal en Luxor in Ter-
neuzen.
3innenkort barst in Nederland een Prince-rage los. 18, 19
en 20 augustus staan er in het Feyenoord-stadion in Rot-
erdam concerten op het programma, er verschijnt een
boek over Prince en in de bioscopen gaat de film 'Sign 'o'
[the times' draaien. In Casino 3 in Breda is er zondagmiddag
om 14.30 uur een voorpremière van die film van en met
Prince.
de ontwikkeling van
Ireniging zelf, in het teka
dan van muziek en beweging
jet dit programma willen
I mensen laten zien wat ero
fct gebied van show allemaal
Ëbeuert en mogelijk is."
I Het hoogtepunt van de tap-
is ongetwijfeld de presenta|
van de nieuwe uniform»
bn Jeugdbelang. Momente
lordt er nog keihard geweri
Tn de uniformen, die in eig«|
eheer worden gemaakt,
pptember klaar te hebben.
fan onze correspondent
)OSTBURG - Bij eenl
brand in de keuken van cal
(é-restaurant De Herbetjl
aan de Nieuwstraat te Oost-I
jurg is gistermiddag «1
^chade ontstaan van ongcj
/eer 16.000 gulden.
)e eigenaar S. is tegen bra»
/erzekerd. De brand is verm»
lelijk ontstaan door een deffj
aan de thermostaat waard»
aet frituurvet overver»
raakte en vlam vatte.
S. probeerde zelf nog
'vuur te blussen doch slaag'
daarin niet. De gewas
schuwde brandweer van Oos|j
burg was het vuur spa
meester.
Van onze verslaggever
KRUISPOLDERhtrt. VEN
De Spring Band treedt va»j
avond op in Kruispolder^;
ven tijdens de ec—avor»
van de Snorfeesten. Het opj
treden begint on .00
in de fee 'V
De Spring Band is een ZeeU1*1
Vlaamse popgroep met een l
varieerd genre. De kern besta
uit zangeres Sonja Broeckaajj
zanger gitarist Guino BUT
rogge en verder bestaat 1
band uit sologitarist Pa'r!3
Totté, bassist Paul LauW^
en drummer Edwin van Dr"5!
sche.
[Sign 'o' the times' is een regi
stratie van de gelijknamige
concerten die door Prince en
kevolg vorig jaar werden gege
ten. In ons land werden eerst
ien paar concerten in het
Utrechtse Galgewaard-stadion
begeven en vervolgens volgde
pog een reeks optredens in de
jAhoy-hal in Rotterdam. Op die
laatste lokatie is een belangrijk
peel van de film 'Sign 'o' the ti
nes' opgenomen.
De film is een flitsende regi
stratie van het concert. Wie re
gelmatig video-clips bekijkt,
bal weten dat de clip van de
Trince-hit 'I could never take
he place of your man' uit die
[film afkomstig is. De film staat
geheel in het teken van de ge
lijknamige dubbel-elpee die
begin vorig jaar verscheen. Op
die plaat liet Prince een grote
variatie aan muziek horen en
uiteraard was die variatie in
zijn show eveneens aanwezig.
Wie Prince op het podium of
in dit geval in de film ziet, ziet
een uiterst energiek ventje be
zig dat een enorme uitstraling
heeft en dat een en al muzikale
virtuositeit laat horen. Prince
live is een aaneenschakeling
van meeslepende muziek en ra
zendsnelle scène-wisselingen.
Naast Prince vervullen in
'Sign 'o' the times' drumster
Sheila E. en zangeres/danseres
Cat een hoofdrol.
Door Boet Kokke
Je weet het maar nooit - ook al breng je een van de meest
succesvolle en constant niveau houdende schrijvers van
Amerika samen met een van de meest stijlvolle regisseurs.
Maar in het geval van 'Biloxi Blues' pakt het voortreffelijk
uit: Neil Simon en Mike Nichols vullen elkaar perfect aan.
Prince tijdens zijn 'Sign 'o' the times'-toernee vorig jaar in
Parijs. - fotoepa
Van onze filmredactie
FILMHUIS Concordia in Breda gaat
tot eipd augustus door met zijn film-
zomerprogramma, 'Mad, mad sum
mer' over waanzin in de film. De
voorstellingen zijn om 21.00 uur.
Vanavond en morgenavond: 'Family Li
fe' uit 1971 van de Brit Kenneth Loach.
Deze sociaal-kritische filmer was eind
jaren zestig een aanhanger van Laing,
die psychische stoornissen vooral terug
voerde naar het maatschappelijk sys
teem. In dit als een documentaire ge-
meekte drama speelt de onbekende Ja
nice Baldon een prachtige rol van een
psychotisch meisje, dat geen begrip
vindt bij haar familie. Zij groeide op in
een beschermd, maar vreugdeloos mi
lieu, waarin zij is verstikt. Ook de an
dere rollen zijn levensecht.
Op 8,9 en 10 augustus: 'Morgan, a sui
table case for treatment' uit 1966 van
Karei Reisz. Ongewone komedie over
een kunstenaar (David Warner) die aan
de rand van de waanzin wordt gebracht
wanneer zijn vrouw (Vanessa Redgrave)
hem in de steek laat. Hij achtervolgt
haar met bizarre strapatsen. Zo duikt hij
op als gorilla en revolutionair en eindigt
als tuinman in een psychiatrische in
richting.
Op 11,12 en 13 augustus: 'High Anxie
ty' uit 1977 van en met Mel Brooks. Een
leuke, maar nogal onevenwichtige paro
die op de films van Hitchcock. Mel
Brooks speelt een psychiater met hoog
tevrees, die als nieuw hoofd van een in
richting, in de problemen komt. Een
dolle reeks van avonturen, warin o.a. de
geldzucht van psychiaters op de korrel
wordt genomen.
Simon (Barefoot in the Park,
The Sunshine Boys, California
Suite) legde in het toneelstuk -
dat hij zelf bewerkte tot scena
rio - zijn herinneringen vast
aan de periode, aan het einde
van de Tweede Wereldoorlog,
toen hij als recruut werd
klaargestoomd voor het grote
werk. Wat er niet meer van
kwam omdat Hiroshima snel
ler dan verwacht een einde aan
de strijd maakte.
'Biloxi Blues' is typisch Si
mon: een mooie mixture van
nostalgie en humor met hier en
daar een beetje diepgang. De
ik-figuur is een jongen die
maar één doel heeft: schrijver
worden. Tegenover hem staat
de dril-sergeant die tot taak
heeft van het hem toegezonden
ongeregelde stelletje soldaten
te maken en daartoe zeer inge
nieuze middelen heeft ontwik
keld.
We hebben, met name in veel
Vietnam-films, die dril-ser-
geant al breed uitgemeten ge
kregen. Maar de door Simon
geschapen - en door Christop
her Walken schitterend ge
speelde - sergeant Toomey
heeft aanzienlijk meer dimen
sies dan zijn voorgangers. Hij
is dan ook de eigenlijke hoofd
figuur van de film, méér dan
Simons alter ego Eugene (Mat
thew Broderick), die weliswaar
tijdens de oefenperiode zijn
maagdelijkheid verliest aan
een prostituee en tijdens een
(briljant gefilmde) balscene
zijn eerste grote liefde ontmoet,
maar minder interessant blijft
dan het boeiend opgebouwde
karakter van Toomey.
Mike (The Graduate, Virginia
Woolf, Heartburn) Nicholls, die
al veel stukken van Simon op
het toneel regisseerde, heeft
van Biloxi Blues opnieuw een
stijlvolle film gemaakt. Heel
overtuigend roept hij een bijna
'onschuldige' sfeer op, die in de
nostalgische terugblik naar
toen contrasteert met de harde
ambiance van de Vietnam-oor-
log. Het is dan ook niet toeval
lig dat de ik-figuur, aan het be
gin terugblikkend op het verre
verleden, constateert dat het
eigenlijk wel een fijne oorlog
was - toen je als Amerikaan
nog gerespecteerd werd.
Biloxi Blues kent nauwelijks
of geen inzakkers: fotografie
en acteerwerk, muziek en film
ische vondsten zijn van hoog
niveau. Het is alleen merk
waardig dat de oorlogschrono
logie van geen kanten klopt -
en dat de recruten van 1945 er
nog rekening mee houden dat
ze op Sicilië zullen worden in
gezet. Het is maar een kleine
smet op een sympathieke film
van hoge kwaliteit.
Biloxi Blues is te zien in Casino
3 in Breda.
>8.
-
Een fragment uit 'The Untouchables', de film die morgen in de Filmzomer is te zien.
foto paramount
Van onze filmredactie
HET Filmzomerprogramma
in Cinésol 3 in Breda wordt
deze week voortgezet met
de mooie, elegante, Britse
film 'A Room with a View'
van James Ivory. Alleen
vandaag is deze Oscar-win
naar te zien. Prachtig geac
teerde verfilming van de
roman van E.M. Forster
over het dilemma tussen het
driftleven van de rigide om
gangsvormen van de hogere
Engelse standen in het be
gin van deze eeuw.
Zaterdag: 'The Untouchables'
van Brian de Palma. Spectacu
laire Hollywood-film over de
strijd tussen politieman Eliott
Ness (Kevin Costner) en Al Ca-
pone (Robert de Niro) in het
Chicago van de jaren twintig.
Helaas wordt het sentiment
minder geschuwd dan in de te
levisieserie uit de jaren zestig,
die momenteel weer wordt ver
toond. Enkele scènes met Ca-
pone zijn echter subliem.
Zondag: 'Hair' uit 1979 van Mi-
los Forman. Groots aangepakte
maar al wel wat gedateerde
hippie-musical over het flower
powerdom uit de jaren zestig.
Maandag: 'Les enfants du pa
radis' van Marcel Carné uit
1955. Klassiek, weemoedig lief
desdrama in de 19e eeuwse Pa-
rijse toneelwereld. Met o.a.
Louis Barrault en Arletty.
Jaarlijks terugkerende hit tij
dens de Filmzomer.
Dinsdag: 'Death of a Salesman'
van Volker Schlöndorff. Mooie
verfilming met Dustin Hoff
man van het befaamde toeneel-
drama van Arthur Miller.
Woensdag: 'De Aanslag' van
Fons Rademakers naar de ro
man van Harry Mulisch, be
kroond met een Oscar.
Donderdag: 'La Nuit de Varen
nes' van Ettore Scola. Boeiende
dialoogfilm over een fictieve
historische gebeurtenis in 1792.
Een koets met prominenten on
der wie de bejaarde Casanova
en de schrijver Restif de la
Bretonne kruist het pad van
koning Lodewijk XVI die op de
vlucht is voor de guillotine van
de Franse Revolutie. Met o.a.
Marcello Mastroianni, Jean-
Louis Barrault en Hanna Schy-
gulla.
M ZATERDAG
Orphan train (USA 1979, Ned. 1,15.30 uur) Historisch drama
ijljljlj van William Graham over een jonge, toegewijde sociaal-
ijljljlj werker en een groepje minderbedeelde kinderen die halver-
jljljlj wege de 19e eeuw New York verlaten om op zoek te gaan
jljljlji naar een beter bestaan.
Oliver (GB 1968, Ned. 1,19.15 uur). Swingende musical-ver-
:jij:& filming van Oliver Twist, een van de bekendste romans van
liji; Charles Dickens. Het weesj ongetj e Oliver Twist vlucht naar
jljljljl Londen, waar hij verzeild raakt in criminele kringen. Een
jljljlji rijke heer ontfermt zich over de knaap, maar de onderwe-
$j:j: reid wil hem niet zo maar laten vertrekken. Deze film van
jljljlji Carol Reed kreeg vier Oscars en een speciale prijs voor de
ijljgj choreografie van Oona White.
To have and have not (USA 1944, Ned. 3,20.30 uur). De eerste
•jij:;:; film waarin Humphrey Bogart en Lauren Bacall, toen nog
•jljijlj onbekend, tegenover elkaar stonden. Deze sensuele combi-
Ijljljlj natie bleek een voltreffer te zijn, vooral omdat Bogart bijna
■jljijlj werd ondergesneeuwd door zijn nieuwe partner. Het ver-
iji|lji| haal, naar Hemingway, gaat over een Amerikaanse schipper
i;l;i;i| op Martinique die tijdens WO II partij kiest voor het Franse
l|i|l|j| verzet. Als tegenprestatie eist hij een plaatsje in het vlieg-
jijijiji tuig naar de veilige States voor zijn jonge vriendin.
Stranger on the run (USA 1967, Did. 1,22.10 uur). Sterke film
;i;l|i|i over een zwerver die ten onrechte wordt verdacht van
jjljijlj moord en wordt opgejaagd door de politie. De leider van de
ijljljlj achtervolgers wordt niet geïnspireerd door zijn gevoel voor
ijljljlj rechtvaardigheid, maar door een grenzeloos sadisme. Henry
|:|:|:j: Fonda in een film van Don Siegel.
wX
jljljlji Jamaica Inn (GB 1939, Did. 1,23.45 uur). Niet de beste thriller
jljljljl van Alfred Hitchcock over strandrovers aan de kust van
jljljlji Cornwall. Op de vlucht voor de bende zoeken een jonge Ierse
jjljljlj en een marine-officier toevlucht bij Sir Pengaltan, niet we
gijl;. tend dat die nu net de leider van het stelletje ongeregeld is.
ijljljlj Charles Laughton en Maureen O'Hara spelen de hoofdrollen
Ijljljlj in deze film naar Daphne du Maurier.
Monkey Kung Fu (Hongkong 1978, Did. 2, 00.35 uur). Vecht-
jljljljl film, doorvlochten met al te veel grapjasserij, over een zor-
Ijljljll geloze flierefluiter die bij toeval op het spoor komt van een
ijljljlj oud geschrift waarin kung-fu geheimen staan opgetekend.
jljljlji Girl Happy (USA 1965, West 3,15.55 uur). Onbeduidende mu-
jljljl;! ziekfilm die is opgebouwd rond de aanwezigheid van rock-
ijljljlj ster Elvis Presley. Het verhaaltje, waarin Presley de dochter
Ijljljlj van een gangsterbaas moet begeleiden naar veiliger oorden,
ijljljlj maar met haar avances te maken krijgt, is flinterdun.
Standing room only (USA 1944, West 3, 20.00 uur). Verou-
ijljljlj derde oorlogskomedie over een jong stel dat zijn onderdak is
Ijljljlj kwijtgeraakt en zich daarom als hulp in de huishouding
ijljjjlj verhuurt. Met Paulette Godaard en Fred MacMurray.
Duck Soup (USA 1933, BRT 1,16.00 uur). Flitsende satire op
ijljljlj een speelgoedkoninkrijkje dat door de dictatoriale Rufus T.
ijljljlj Firefly (Groucho Marx) wordt geleid. Twee pindaverkopers,
!;lj;j;j annex spionnen, maken hem het leven zuur. De Marx Bro-
jljljlj; thers spreiden in deze film ongeremd hun onnavolgbare ab-
jljljljl surde humor ten toon.
11 Return of Sherlock Holmes (USA 1987, BRT 1, 22.35 uur).
I;!;!;!; Jane Watson, nakomelinge van Sherlock Holmes- metgezel
jljljlji dr. Watson, vindt het ingevroren lijk van de Engelse mees-
jljljljl terspeurder. Samen met hem bestrijdt zij de eeuwige tegen-
jljljljl stander, professor Moriarty, deze keer in Boston. Michael
jljljlji Pennington mag Sherlock Holmes spelen. De vrouwelijke
llll;;;! hoofdrol is voor Margaret Colin.
M
«SA
ZONDAG
These three (USA 1936, Did. 2,15.30 uur). Indringend drama
van William Wyler over twee jonge vrouwen die een school
leiden, maar worden geruïneerd door het geroddel over een
!;l;!j;j lesbische verhouding. Vrije bewerking van een boek van
jljlljjl Lillian Hellman.
jljlljjj Der Fuszganger (Did 1973, Did. 2, 22.10 uur). In Duitsland
jljljlji veelgeprezen film van Maximilian Schell over een ex-nazi
jljljlji die last krijgt van zijn geweten. Door zijn schuld is zijn zoon
jljljlji bij een ongeluk om het leven gekomen en door de pers wordt
jljljlji hij aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden,
jljljlji Take me out to the ball-game (USA 1949, West 3, 20.00 uur),
li;!;;;; Kleurige musical van Busby Berkeley met Frank Sinatra,
Ijljll;! Gene Kelly en waternimf Esther Williams over twee revue-
ijljljlj artiesten die zich aansluiten bij een honkbalploeg. Die wordt
ijljljlj geleid door een opvallend knappe dame.
ijljljlj The spiral road (USA 1962, West 3, 21.30 uur). De Nederlan-
ijljljlj der Jan de Hartog schreef het levensverhaal van een arts die
in de Indonesische oerwouden tegen tropische ziektes ten
jljijlj; strijde trekt. Robert Mulligan verfilmde het met Rock Hud-
jljljljl son en Gena Rowlands in de hoofdrollen,
jljljlji The hunger (USA 1983, BRT 1,22.45 uur). Mislukte vampier-
jljljlj! film met als enig opmerkelijke detail de rolbezetting: David
ijljljl Bowie en Catherine Deneuve. Een vrouwelijke vampier
heeft telkens vers bloed nodig om te overleven en ontziet
llllll;': zelfs haar metgezel niet.
MAANDAG
The wild and the free (USA 1980, Ned. 2,16.00 uur). Avontu-
renkomedie over een stel wetenschappers dat chimpansees
in huishoudelijke omstandigheden traint en de dieren dan
uitzet in de jungle.
Mr. Moto in Danger Island (USA 1939, Did. 2,17.35 uur). Pe
ter Lorre opnieuw als de geniale detective Mr. Moto, die het
opneemt tegen een bende diamantsmokkelaars in Puerto Ri
co.
Notre histoire (Fr. 1984, BRT 1, 21.05 uur). Meesterwerkje
van Bertrand Blier over een verhouding die zich ontwikkelt
tussen een treinreiziger en een vrouw die hem toevallig op
een station ziet. De film vertelt een verhaal vol afstoting,
twijfel en radeloze verliefdheid met Alain Delon in een
schitterende rol, fraai gesteund door Nathalie Baye.
DINSDAG
Pension Scholier (Did. 1960, Did. 2,20.15 uur). Typisch Duitse
trutfilm van Georg Jacoby met Theo Lingen en Rudolf Vo
gel. Alleen banalen van geest kunnen genieten van deze lot
gevallen van een medicijnenstudent, die geld bijeenschraapt
om iets in de muziek te kunnen gaan doen.
WOENSDAG
L'amour l'après-midi (Fr. 1972, West 3,22.30 uur). Prachtige,
gevoelige film van Eric Rohmer over de buitenechtelijke
verhouding van een jonge zakenman.
Divorce, American style (USA 1967, BRT 1, 20.10 uur). Ver
makelijke huwelijkskomedie van Bud Yorkin, waarin Dick
van Dyke en Debbie Reynolds een scheidend echtpaar spe
len dat op de weg naar zelfstandigheid onvermoede proble
men tegenkomt.
DONDERDAG
Poulet au vinaigre (Fr. 1985, Ned. 1,20.38 uur). Akelig schrij
nend portret van de Franse kleinburgerij door Claude Cha-
brol in een van zijn betere films. De strijd waarbij doden
vallen om een lapje grond met een huis erop staat centraal
in deze thriller, waarin buitengewoon goed wordt geacteerd
door Jean Poiret, Michel Bouquet en Stephane Audran.
The kid from Brooklyn (USA 1946, Ned. 2,16.15 uur). Kome
die over een melkboer die per ongeluk tot bokser wordt ge
bombardeerd. Leuk voor de fans van Danny Kaye en Virgi
nia Mayo.
Kassensturz (Did. 1982, Did. 1, 2" 00 uur). Redelijk ver^ ke-
lijke komedie van Rolf Silber ovt 'e tegrnste" np
een jongé bankbediende er* eer
tieve kringen bewect