Cultuurfilosoof Tob Lemaire heeft een aardig ideeënbos ZUNDERTSE R B-GROEP MAAKT TWEEDE ELPEE Speerwerpster door Playboy verleid Lijken, romances en vooral shampoo DONDERDAG 4 AUGUSTUS ESTEMGIDS2 Deuren open België 4frd wMen AoPIM^. Macramé Drankgebruik Frappant NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 BELGIE NED 1 HET TESTEN VAN EEN TV-SERIE Aanslaan Knop Ontregeld Weer heibel ovi Jezus-film Buske en Wiske: ,,D< DE STEM T2 Het is menens met The Crew Door Henk Egbers TON Lemaire, cultuurfilosoof, is in zijn bundel 'Bit nenwegen' indiaantje aan het spelen met onze cultuu in relatie met de natuur. Hij kapt zich met een roman De Zundertse groep The Crew heeft in West-Brabant en vooral België een zeer solide reputatie opgebouwd. Wie op zoek is naar een eigentijdse, kwalitatief hoogstaande rhythm blues-groep zal in deze contreien negen van de tien keer naar The Crew verwezen worden. Die verwij zing is terecht, want The Crew is inderdaad een prima band die zowel op het podium als op de plaat zeer gedre ven klinkt. Onlangs verscheen van de Crew de tweede langspeelplaat. 'No peace of mind' heet die op het Belgi sche Blue Sting-label verschenen elpee. 'No peace of mind' is, vergeleken met de debuutelpee 'Doin' overtime' een flinke sprong voorwaarts. Als er een ding duidelijk is dan is het wel dat er in Zundert een groep zetelt die weet hoe rhythm blues gespeeld moet worden en dat, ge tuige de talloze concertaankondigingen, ook veelvuldig doet. Uw verslaggever toog richting Zundert voor een gesprek. Door Wim van Leest Hoe je het ook wendt of keert, als broer en zus samen in een groep zitten dan valt dat op en als ze alletwee ook nog zingen en dus voor een belangrijk deel geluidsbepalend zijn dan kun je er niet om heen om juist dat tweetal over de groep te inter viewen. Ann de Bruyn (zang) zal verderop in het gesprek zeggen dat ze niet de leidende figuren in The Crew zijn, maar niettemin fungeert zij met haar broer Jan (gitaar en zang) als gesprekspartner. Om het plaalje even com pleet te maken: The Crew be staat verder uit Pieter van Bo- gaert (toetsen), Herman Peters (basgitaar) en John van Ves- sum (drums). The Crew is een ambitieuze groep, maar de twee elpees be rusten toch min of meer op toe val. De platen werden op uitno diging gemaakt en niet omdat de groep zelf zo nodig moest. Jan de Bruyn: „Het is alle maal toevalligerwijs gebeurd. We kwamen in concact met Frank vèhfïtampëlberg. Hij heeft een:import-platenzaak voor rhythm blues in Brug ge. Hij zei dat we maar eens een elpee moesten maken. We hadden natuurlijk wel eens over platen gedacht, maar dat had dan in eigen beheer moe ten gebeuren en daar schiet je niks mee op. Je haalt misschien een oplage van 500 en die ver koop je alleen aan vrienden, kennissen en familie. Het is dan niet meer dan een aardig heidje, terwijl je in de studio constant op je horloge moet gaan zitten kijken en weet dat je er over een uur weer uit moet". Is er sprake van een stroom versnelling door die platen? Ann de Bruyn: „Als ik erop terugkijk, is het een redelijk gelijkmatig opgaande lijn. De afgelopen 2 jaar zijn er tech nisch een heleboel verbeterin gen gekomen, in ons live-geluid vooral. De platen hebben in zoverre de zaken veranderd dat een aantal deuren makkelijker open gaat. Een plaat blijkt bin nen de muziekwereld nog steeds een sooort van status symbool te zijn. Of dat terecht is, is een andere vraag natuur lijk. Een plaat is een manier om een band ergens te presenteren, zo van 'kijk dit zijn wij'. Het vertrouwen van 'het zou wel eens iets kunnen zijn' is er ook veel eerder als je een plaat hebt gemaakt". tisch-idealisme door het woud van onze cultuurge yjuciale universiteit, waar Ji-- j,jj biologie wil gaan stude ren. Op weg ernaartoe doodt bij de verveling door zijn fo tocamera zomaar ergens op te richten. Plotseling vangt hij met zijn zoeker een geinig uitspraa meisjeskopje. Het is het ge richt van „Pookie" Adams (Liza Minnelli), die ook op weg is naar een college. De maatschappij; het heeft twee universiteiten blijken aarde, de lichamelijkheidf dicht bij elkaar te liggen. En The Crew: v.l.n.r. Pieter van Bogaert, Herman Peters, John van Vessum, Ann de Bruyn en Jan de Bruyn. Jullie spelen vooral veel in Bel gië. Zijn de mensen daar gek ker op rhythm and blues? Ann: „Ja ik denk het wel. Ik heb wel het gevoel dat de men sen in België door de radio be ter zijn voorgelicht. Je hebt daar door de jaren heen veel meer specifieke radio-pro- gramma's gehad die gepresen- vhn wantén wisten. Dus de mensen -in -België hebben veel meer goeie informatie gehad. De groep mensen die de R B trouw is gebleven, is veel gro ter dan in Nederland". Jan: „In Nederland doen ze vaak alsof ze het allemaal al gezien hebben. In België zijn de mensen veel ontvankelijker. Als je bijvoorbeeld in een club in Amsterdam speelt dan zitten ze bij wijze van spreken te wachten tot je een fout maakt en ze iets aan kunnen merken, terwijl in België het publiek de muziek veel meer over zich heen laat komen". Ann: „Ik denk dat over het algemeen genomen het Neder landse publiek veel meer ge dwongen wordt om achter al lerlei trendjes aan te lopen. Al les er iets nieuws is dan moeten ze daar ogenblikkelijk als de kippen bij zijn. Dat gevoel heb ik heel sterk, maar niet alleen wat muziek betreft. Mensen kiezen eigenlijk niet voor iets, maar hollen constant achter het nieuwe aan. Ze zoeken niet het wezenlijke, ik denk dat dat in België anders ligt". Hoe kwamen jullie ertoe om juist rhythm blues te gaan spelen? Ann: „Bij Jan is het instinct, denk ik, Hij kan anders niks". Jan: „Ik denk dat het een groeiproces is. In ons geval werden we van jongsaf aan met muziek gecronfronteerd. Pa speelde, heel de familie speelde, toen wij rond de 10 waren waren er in de hele fa milie een stuk of 15 bandjes. Je groeit erin. An en ik hebben een tijd in een dansorkest ge speeld, nachtclubwerk gedaan. Maar het rhythm and blues- gevoel is er altijd geweest, we wisten het misschien alleen niet. Nu hebben we met de R&B een manier gevonden om het te uiten. Het komt vanzelf. Op een gegeven moment ga je muziek maken waar je je in kunt uiten en dat hou je vast". Ann: „Bij Jan is het veel sterker dan bij mij. Ik twijfel soms wel eens of ik zou doen wat ik nu doe als Jan er niet geweest zou zijn. Hij heeft meer van dat 'heilige moeten', Het niet anders kunnen. Dat heb ik niet zo". Jan: „ik voel me verschrik kelijk ongemakkelijk als ik eens een weekend niet hoef te spelen met de band". Ann: „Jan wordt een com plete neuroot als hij geen muzi kant kan zijn, ben ik bang. Ik zou misschien nog wel een an dere vorm vinden om te uiten". Jan: „Macramé of zo". Ann: „Ik denk wel eens dat ik me dat maar wijs maak dat ik wel zonder muziek zou kun nen, want als ik nu tijdens de vakantieperiode ergens kom en ik zie op een podium iets ge beuren dat mij wel aanstaat dan zou ik er zo bij willen springen. Niet met de bedoeling van 'kijk mij eens', maar ge woon een noodzaak". Er is de laatste tijd meer aan dacht voor R&B? Moetje daar blij mee zijn? Jan: „Ik ben daar wel blij mee, hoe meer hoe liever, om dat je van die muziek houdt, wil je ook dat andere mensen van die muziek houden". Ann: „Ik vind het wel jam mer dat het jongere publiek de blues, het simpele drie accoor- denwerk, hoe langer hoe meer gaat beschouwen als een feestje en associeert met een bepaald soort drankgebruik". Op jullie nieuwe elpee staan behalve covers ook eigen stuk ken. Gaat het jullie makkelijk af om rhythm blues te schrij ven? Ann: „Dat componeren is echt werken. Het is niet zo dat we even een nummer uit de mouw schudden. We moeten er ons echt toe zetten, het is geen vanzelfsprekendheid". Jullie werk is niettemin tame lijk origineel. Jan: „Ik denk dat we daar geluk mee hebben. We zijn al heel lang bij elkaar en voelen elkaar goed aan. Dan gebeurt er iets. Dat is geen formule, maar een proces". Ann: „We zijn naar een eigen geluid toegegroeid, we zijn een hechte band. Te dikwijls ma ken we het mee dat mensen proberen Jah of mij in het mid delpunt te plaatsen, maar dat is onterecht, want we zijn met vijven. Wij tweeën zingen, maar het is een te eenvoudige conclusie om de zangers tot de spil van een groep te verkla ren". Is het een voordeel om als broer en zus in dezelfde groep te zit ten? Ann: „Ik denk wel dat we toch een soort van buffer zijn binnen de band. Maar ook met de anderen is er een heel hechte band. In de loop der jaren ben je veel meer dan alleen colle ga's geworden. Je gaat reke ning houden met eikaars eigenaardigheden. We zijn sa men sterker dan individueel. We heffen elkaar naar een ho ger plan". Brengt platen maken voor jul lie meer druk of verwachtin gen mee? - foto mark fsyen Jan: „Wij zijn nooit gelan ceerd geweest. Bij ons is er sprake geweest van een groei proces en eigenlijk is dat proces nog steeds gaande. Het gaat wel steeds sneller, maar die snelheid kunnen we aan, omdat we er zolang over gedaan heb ben. We hebben onszelf in de hand, omdat we weten wat er te koop is. Ik wil met deze band best heel groot worden, dus er zijn nog verschirkkelijk veel ambities. Als je zegt 'ik vind het best zoals het nu is' dan bloed je als artiest dood. Dan kun je beter meteen stoppen, want dan blijft er niks over om voor te knokken". Verbazen jullie jezelf wel eens? Ann: „Bedoel je dat we er een kick van krijgen? Ja, dat is eigenlijk wat we nastreven, een soort vaan totaalgevoel, dat is de meest essentiële reden om het te doen. Ik heb het ook wel eens bij onze Jan, hij kan soms heel mooi zingen en op die mo menten ben ik blij dat ik fami lie van hem ben". Mis je iets als je The Crew nog nooit gehoord hebt? Jan: „Dat is aan de mensen zelf om te oordelen. Ik denk niet dat het een groot gat in de cultuur van iemand is als ze ons nog niet gezien hebben. Wij zijn niets bijzonders. We willen gewoon goede muziek maken. Dat is een natuurlijke drang voor ons. Als het kan willen we de kost ermee verdienen. Wat mij betreft is The Crew me nens". schiedenis kleine paadjes. De tijd van de jongensdro men is voorbij. De jeugd vandaag hoeft zich niet meer op zijn indianenfanta- sieën te laten drijven met de boeken van Nowee c.s. De indianen zijn onder ons. Maar de meeste Nederlan ders weten niet dat er in ons land duizenden indianen wonen. Zo prozaisch is het. Lemaire gaat naar Amerika met het boek van Mayne Reid, The Scalphunters, uit 1851 in zijn hoofd. De werke lijkheid van nu ontnuchtert. Hij rijdt over asfaltwegen door de voormalige prairies naar de Sioux; naar Woun ded Knee. Hij komt als vreemdeling en gaat als vreemdeling weg. Het boek klopt niet meer. Zijn besef Europeaan te zijn groeit. Zo worden ook zijn jon gensdromen rond het bos in getoomd. „Mijn jeugdige en thousiasme voor de wilder nis heeft zijn naïviteit verlo ren sinds ik de cultuurge schiedenis van het bos heb gevolgd." In 'Tussen wilder nis en Arcadië' wordt dat uitgewerkt. En in 'Tegen de jacht' bekijkt hij de mens als roofdier en de man als jager op groot wild. Dat zijn drie uitgangspo sities die mede-bepalend kunnen zijn voor een hou ding ten aanzien van de na tuur binnen allerlei cultu ren. Wij weten dat we in onze Westerse wereld op dat punt momenteel in een gla zen huisje zitten. We gaan ons dan soms spiegelen aan andere culturen om ze te idealiseren. Lemaire brengt de Westerse en Indiaanse ideologie ten aanzien van de ecologie met elkaar in con tact. Hij maakt duidelijk hoe Christendom, rationaliteit en technologie ons ver vreemd hebben van een mo gelijke indiaanse band met de natuur. Verder gaat hij in op het utopische karakter van de ecologische bewe ging, waarbij de tegenstel ling stad-platteland of de stadsen en de boeren hele merkwaardige gevolgen g had heeft. Een frappante daarbij is: „Het Christa dom kan nooit de religie zij voor een ecocentrisc! de vrouw verdacht The sterile cuckoo Amerikaanse speelfilm uit 1969. Jerry Payne (Wendell Burton) is een studiebol, die naar de universiteit gaat. Zijn keuze is gevallen op het Harrison College, een pro- het eerste het beste weekend f 16.15 A song is born maakt." In het artikel staat Pookie bij Jerry op de nieuwe aarde' wordt i stoep, heel acceptabel ondei bouwd. Het Christendoi lijdt als bijvoorbeeld de a tropologie aan 'etnocentr me'. Dat is de neiging om normen van de eigen gri als richtinggevend vi iedereen te beschouwen andere leef- en denkwij: als afwijkend of mini waardigfbarbaars of heil dens) te beschouwen, artikel daarover heet paradox van de barbai Daarbij hoort onder meer vraag: Is Europa's urüvi sele betekenis bij nader zien wellicht niets andi dan een uiting van culfl imperialisme Lemaire snijdt nog enk: andere thema's bij het mi selijk functioneren in dt wereld aan; bijvoorbeeld functie van taal, reizen van geld. Het boek bevat serie zeer interessante e says, die voor het merend: eerder verschenen, maar media die slechts va kleine groepen functioned Als wetenschapsman hee hij zijn beschouwingen gi fundeerd op een omvan; Laatste deel van een docu- rijke literatuur. Dat leve nentaire reeks over die as- geen dor resultaat op; h peeten van de sport, die nogal gevaar is niet denkbeeldi Jens verloren gaan. Bij grote dat sommigen hem zulk oernooien is het aantal uitkrijten voor een wete «blauwe blazers" vaak groter schappelijke hopman, d lan het aantal sporters. Is fris en vrolijk met het bijl: iet wel noodzakelijk dat er hakt in het ecologische hf zoveel officials aanwezig Dat is dan ten onrechte. Zr djn? Wat doen zij voor de ideeënbos zit vol verrasses; sportman of -vrouw die zij struikgewas, waarin het i begeleiden? - Aansluitend lezer goed toeven en obse jeen discussie over commercie verenis. en sport. Bram Vermeulen Ton Lemaire: Binnen»: KLEL1gfffek tussen gen-uitg. Ambo-ƒ39,50. Tlsten- sponsors, spor- omische musical uit 1948. usicoloog prof. Frisbee anny Kaye) doet met een antal collega's onderzoek iaar muziek. De professor 'aakt met name gefascineerd oor de ontwikkelingen in de jazzmuziek. Hij besluit al inel zijn research te ver- ilaatsen naar de praktijk en ;aat alle nachtclubs af. Niet [een wint de jazz zijn hart, aar ook laat de zangeres [oney Swanson (Virginia [ayo) hem niet bepaald ;oud. 20.30 De uitdaging RIO DE JANEIRO (RTR) - De Braziliaanse speerwerpslj Sueli Pereira dos Santos poseerde voor Playboy. Ha; coach Humberto Garcia de Oliveira stelt nu het manns: blad aansprakelijk voor de minder goede prestaties vi ers en bestuurders. 22.00 Dallas zijn pupil. Volgens Garcia heeft de speer werpster haar gedachten niet meer bij atletiek sinds zij met een nietje door de navel in de Braziliaanse editie van Play boy te zien was. Sueli Pereira heeft dan ook nog niet voldaan aan de eisen voor de Olympi sche Spelen. In Nederland flodderen we maar wat aan. Iemand be denkt een verhaaltje dat het volgens hem of haar best leuk zou doen op het televisie-scherm - en ver volgens buigen zich een paar meneren en mevrou wen over het script en be slissen of de onderneming al dan niet kan doorgaan. In Amerika lachen ze om die aanpak. Daar wordt eerst deugdelijk onder zocht wat het publiek er van vindt, want de beno digde miljoenen komen uit de zak van lieden die daar graag nog méér miljoenen in zien terugvloeien. Door Boet Kokke Misschien - wat héét: onge twijfeld - vraagt u zich wel eens af waarom zoveel tv-se- ries op elkaar lijken, en of er echt niks anders te verzinnen is. De ene schietende diender is het scherm nog niet af, of de volgende dient zich al aan. Het verschil beperkt zich door gaans tot het tenue: de een zit keurig in het pak, de ander heeft een voorkeur voor flod- deijacks. Dit zomerseizoen is het weer flink raak - de series van het type 'Airwolf' tuimelen over elkaar heen. Helikopters, ma chinegeweren, raketten, het kan niet op. Robert Wagner maakt zijn rentree in een nieuwe serie - en jawel: de man is nog niet goed en wel in beeld of het eerste vliegtuig spat al in een gloeiende vuur bal op het scherm uit elkaar. En in Nederland zitten we dan nog in een bevoorrechte positie, omdat er uit de grote hoop maar een kéüze wordt gedaan. Wie het waanzinnige veelkanalige aanbod in Ame rika ondergaat, merkt dat er nog veel méér van hetzelfde is dan we in Nederland onder ogen krijgen. Het is uitermate verleide lijk om de makers van al die op elkaar lijkende tv-series gemakzucht en gebrek aan fantasie te verwijten. Die jon gens kwakken maar wat in elkaar en nemen dan aan dat de mensen dom genoeg zijn om er eindeloos naar te blij ven kijken. Nee dus. Ik merk het als ik me op een zoele avond in Hollywood on der de palmenrij van Sunset Boulevard door naar een theater spoed, dat alleen ge bruikt wordt voor het vóór- vertonen van films en tv-pro- dukties, met geen ander doel dan uit te vissen of het gepro duceerde al dan niet zal aan slaan. Deze avond zal een nieuwe aan de westkust geprodu ceerde serie, getiteld 'Down town' worden beproefd. Zes honderd mensen zijn uitgeno digd, keurig geselecteerd om de totale bevolking te weer spiegelen: arm, rijk en mo daal, blank en zwart, van la gere school tot academische vorming. Via-via ben ik aan een uitnodiging gekomen, waardoor het beeld wellicht iets scheef zal worden getrok ken, want één Nederlandse journalist op zeshonderd Amerikanen leidt tot een forse vaderlandse oververtegen woordiging. In de hal wordt iedere bin nentredende voorzien van een nummer, een potlood en een centimeters dik pak papier. Of we, vóór we de zaal betreden, maar even aan de slag willen gaan. Als nummer 464, gewend aan de heiligheid van mijn privéleven, heb ik er enige moeite mee tot in details in te vullen wat mijn interesses zijn, mijn opleiding, het pa troon van mijn vrije tijdsbe steding en nog veel méér, maar ik worstel mij in een half uur gedwee door het pak heen. Er komt in Amerika heel wat bij kijken eer een tv-serie zoals bijvoorbeeld 'hime street' voor het eerst op het scherm verschijnt. fotoanp In de zaal wacht op elke plaats een soort lichtdimmer aan een snoer, maar dat blijkt, zo legt een inmiddels op het podium verschenen yuppie, een waar deringsmeter te zijn. We wor den verondersteld tijdens de vertoning voortdurend de knop te hanteren, die kan worden gedraaid tussen 'ver velend', 'gaat wel', 'aardig', 'prima' en 'fascinerend'. Al die signalen worden door de com puter samengevoegd, waarna men morgen precies kan zien wat wél en wat niét aanslaat. Vervolgens krijgen we dan eindelijk de 'pilot' te zien van Downtown, die nauwelijks verschilt van tientallen an dere politieseries. Ik hanteer gewetensvol mijn waarde ringsmeter en merk dat ik maar een paar keer boven 'wel aardig' uitkom. Goed, dat hebben we dan gehad. Alweer néé dus. Want als het licht aangaat komt er een nieuw pak papier. Wat vonden we van meneer A? Hoe beviel meneer B? Sprak juffrouw C ons aan? Wat vonden we van het ge weld, van de humor, van de vaart? Willen we vervolgens maar even in de toekomst blikken? Wat zouden-we ervan vinden als er in de volgende afleve ringen iets moois zou ontstaan tussen meneer A en juffrouw C? Zien we soms meer brood in een romance met juffrouw F? Of willen we heleméèl geen romances maar meer lij ken? Ik kies tussen twee kwa den en stuur A het liefdespad op - wat mij betreft met alle bei. Af en toe raak ik licht ontre geld, want tussen de vragen over meneer A en juffrouw C door wordt nummer 464 ver ondersteld mee te delen hoe vaak hij zijn haar wast, met welke shampoo, en zou hij eventueel bereid zijn een nieuw merk te proberen? Hoe nu? Simpel, zo blijkt bij navraag. Als 'Downtown' tot serie zal worden verheven, zal een shampoo-fabrikant als sponsor optreden. En die is primair geïnteresseerd in de mening van frequente haar- wassers met wissel-bereid heid. Als nummer 464 zou meedelen zijn haar slechts ééns per maand te wassen met groene zeep en dat zo te willen houden, kan hij zijn creatieve inbreng in de serie wel verge ten. Want dan zijn al die pe perdure spots aan hem niet besteed. Alle aandacht dus voor de mening van haarwas- fanaten en geen enkele voor degene die geen problemen hebben met vette slierten. Dat zal me niet overkomen: ik beken mij als vurig voor stander van hoofdhygiëne met een voorkeur voor experimen ten. Ben ik in voor nieuwe produkten? Nou en of. Ben ik bereid wat méér geld uit te geven voor een shampoo met meer geur? Wis en waarach tig. De yuppie op het toneel dankt ons allen hartelijk voor de medewerking en deelt een aantal geschenken uit voor de moeite. Alles, zo verklaart hij, wordt via de computer uitge zocht en de resultaten zullen doorslaggevend zijn bij de be slissing ja Downtown of néé Downtown. Ik weet niet hoe het uitge pakt is, en als de mening van nummer 464 representatief is, zal Downtown wel nooit het Amerikaanse, laat staan het Nederlandse scherm bereiken. Maar mocht dat wél het geval zijn, dan hebben 'we' het zelf gewild. Want de klant is ko ning - als hij tenminste regel matig zijn haar wast. „Ze laat zich afleiden di feestjes en promotie-activil ten voor Playboy", mopi de coach in een vraaggespr met de krant O Estado de Paulo. „Ze slaapt niet niet op haar dieet". De Zuid merikaanse recordhoui (60,34 meter) sierde het omsl van de j uli-uitgave. Plaatselijke kranten in de Janeiro meldden dat de xicaanse pers haar tijdens lectiewedstrijden een officii gouden medaille toeker Maar dat was voor haar uil lijke verschijning. Met des| eindigde zij als derde: 56,10 ter. Een worp van 62,16 mei vereist om de trip naar Serf maken. Garcia zegt dat hij meisje heeft gewaarschm „Als ik lid was van het 01] pisch comité, zou ik haar meenemen naar Korea", de coach. ROME (AP) - De Italiaan regisseur Franco Zeffirj laten weten dat hij zijnfi 'Jonge Toscanini' terug| trekken van het filmfest j in Venetië, als de prerrrf datum van de film 'De 1*. ste verleiding van Chrisij niet wordt veranderd. Zeffirelli's film zou op i tember, een dag na de on den film van Martin Scocj over het leven van Jezus, den vertoond. „Ik wil niet® getrokken worden in het vecht, de storm en de pole® die door de vertoning van sese's film zullen ontstaan' zei Zeff irelli in een intervie®! In de film 'De laatste ve'ïl ding van Christus' van 1®J Scorsese fantaseert Jezus® het vrijen met Maria Mag® na. Dit heeft veel stof doen! waaien in Italië. Zelfs de gf-j ste politieke partij in het ly de christen-democratü' heeft de film hevig be^l seerd. el 256: Je weet maar nooit. layton wordt van moord rerdacht en is gearresteerd. Jat biedt J.R. de kans om jaurel aan zijn lijst van ver- tveringen toe te voegen. In iun pogingen om Ewing Oil *erug te krijgen, stelt Kay .lobby voor aan een invloed rijke senator. In Dallas rordt hevig geroddeld over layton en Ellie. Ray krijgt nverwachts bezoek. Kim- erly en Styles wenden zich o Cliff Barnes in hun strijd Bgen J.R. 2D sle

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14