Partijstandpunten verdwijnen vaak in collegeprogramma's even._ UITBLAZEN Zuidkorea sloopt sloppenwijken om chic olympisch gastland te zijn STUDENT! Miljoenste n 't Ouw kosterke DESTEMCOIV Europa ja, maa DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1988 -DE STEM. OUD-WETHOUDER STUDEERT AF OP SPANNING TUSSEN BESTUUR EN POLITIEK PAPIER VOOR UW PEN Europese tongen en talen Scholen meten Discriminatie? DE STEM BINNENL/ Ilse Ktten niet za9en z'tten ien Fn? rscdaP gedomineerd werl oekomJft n"c naluurlijk niet alk an Fumnü Europa ziet' moet ze Z'1 een e ThStln,tla,ieven' ma9 ze H vennen dm h f'J van voor°or Jen en m Europese instituties DAT lang niet 'ieder een' op vakantie is bleek maandag en dinsdag toen tientallen brieven en briefkaarten ar riveerden met de oplossing van het 'Bredase woor- draadsel' dat vorige week vrijdag in deze rubriek stond. De oplossingen kwamen niet alleen uit Breda. Integen deel: driekwart van de oplos singen kwam uit andere plaat sen, verspreid over heel weste lijk Brabant en zelfs uit Ter- neuzen. Er waren maar een paar op lossingen die, strikt genomen, niet helemaal goed gerekend kunnen worden. Vreemd eigen lijk: het opzettelijk verminkte au kost erke leverde deze inzen ders, die allemaal dezelfde fout maakten, geen enkel probleem op terwijl ze de ham in de zin niét ontdekten. De zin die C. Volders opgaf had hij als volgt gespeld: Kwau kam at se ut au kost erke waant ak am at at ik am meej ai De heer Volders had nogal wat spellingsregels overtreden, maar - schreef hij - dat had hij opzettelijk gedaan om het moeilijker te maken. Eigenlijk had er - fonetisch gespeld - het volgende moeten staan: Kwou kam ad zeej ut ouw kos terke waant ak am ad at ik am meej aai Eén inzender was niet zeker van dat ai. Hij gokte op ui, maar voegde er meteen aan toe dat er dan eigenlijk juin had moeten staan en dat het daarom misschien ook ei kon zijn. De Oud-Gastelse variant deed hij erbij: Kwou akam aar, want akam aar aat ik am meej eij Enkele lezers konden, zoals gezegd, de ham niet vinden: 'ik wou dat ik hem had, zei het oude kosterke, want als ik hem had, at ik hem met ei. Een kan nibaal van een kosterke. Eén le zer uit Oosterhout zocht het veel te ver en verbond aan de oplossing die hij vond ook nog een overdrachtelijke betekenis. Zijn oplossing: 'Ik wou dat ik hem had, al kost 't ere, want als ik hem had, had ik hem met jou'. De betekenis die hij er achter zocht: 'ik wou dat ik ge lijk had, al doet het zeer, want als ik gelijk had, had ik het met jou.' Diepzinnig, dat wel. Curieus is de variant op Volders' zin, die me uit Don gen vaart werd toegezonden: Kwoi dek 'n aai had, dan aat iek een aai mee spek, ak spek had. Deze variant, die ik op maan dagmorgen ontving, riep met een de vraag op of Volders' zin soms niet compleet was ge weest, want die toevoeging 'ak spek had' vormt juist de grap van de zin. Hier zit iemand zich te verlustingen in eieren met spek, terwijl hij het een noch het andere in huis heeft. Bij de middagpost van dezelfde dag al zat een briefkaart uit Zundert: 'Géén raadsel voor mij', schrijft de afzender, 'ik ken deze zin. Er horen nog drie woorden bij: ak ai oi. Het kosterke', zo vervolgt hij, 'had namelijk, in het het- T5 <tr»? WIMKOCK zelfde dialect, enig van twee nie ofwel: geen van beide.' Ham noch ei. Compleet vormt de zin dus een typische 'armoede- grap': Ik wou dat ik ham had, (zei het oude kosterke), want als ik ham had at ik ham met (een) ei. als ik (een) ei had Nu voor de aardigheid nog even de plaatsen vanwaar op lossingen werden verzonden: Breda, Oosterhout, Etten-Leur, Gilze, Terneuzen, Zevenbergen, Steenbergen, Oudenbosch, Ter- heijden, Hoogerheide, Prinsen beek, Rijsbergen, Dongenvaart, Raamsdonk, Rijen, Zundert, Clinge en Geertruidenberg. Nog wat vragen en bijdra gen van lezers. Karei van Vugt uit Oosterhout meldt dat in zijn woonplaatst vroeger van sturre- len werd gesproken. Het bete kende schommelen. Een schommel werd dan ook een sturrel genoemd. Hij wil graag weten waar het woord vandaan komt. M. van Rooy uit Raamsdonk kan er niet achterkomen waar de uitdrukking mensie maoken vandaan komt. Er wordt 'op schieten' mee bedoeld. H.B. Craandijk uit Rijsber gen hoorde jaren geleden een jongen uit Rijsbergen een hage dis een heislenter noemen. Hij vraagt of dit een Brabants woord is. Ik weet het niet. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik heb voor zover ik me herinneren kan, in Nederland ook maar een keer in mijn le ven een hagedis in het wild ge zien. Dat was in Chaam, aan de rand van het bos. Het was een flink exemplaar. Hij zat in een kuiltje waar hij niet uit durfde omdat ik er met m'n hoofd bo ven hing. Ik heb hem dus goed kunnen bekijken. Mevrouw B.M. van der Wijst uit Hoogerheide stuurde me de vier coupletten van het door A. van Tetering uit Made vermelde lied, waarin de uit drukking bieze-bijzen voorkomt in de betekenis van paardje rij den op de knie. Mevrouw van der Wijst bezit een zeer oude grammofoonplaat waarop dit lied van de Vlaming Emiel van Hullebroeck staat. Het wordt gezongen door Renaat Ver- bruggen. Mevrouw van der Wijst schrijft dat ze duidelijk vieze-vijzen verstaat, maar dat moet aan de uitspraak van Ver- bruggen liggen, want Van Tete ring heeft het lied in druk. Nu wil het geval dat mevrouw Ver- bruggen het eerste woord van de derde regel van het vierde couplet (het woord voor: 'werk zaam vrouwke altijd net') abso luut niet kan verstaan. Als Van Tetering nu zijn bundel even opslaat en me laat weten welk woord er op die plek staat, dan kan ik mevrouw Van der Wijst uit de brand helpen. Even Uit blazen, Postbus 3229, 4800 MB Breda. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliB Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; j 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Frangoise Ledeboer POLITIEK geladen stand punten die met veel ophef in plaatselijke verkie zingsprogramma's worden gepresenteerd, is meestal een droevig lot beschoren. Het programma van de colleges van B en W draagt als regel het karak ter van een compromis, waarbij eerder geformu leerde standpunten verva gen in een woordenbrij. Wethouders zijn niet merk baar verontrust door deze tendens: zij schikken zich makkelijk in hun rol van be stuurder en blijven zich tege lijkertijd politicus voelen. Dat zegt drs. H. Scheeper, nu directeur van het Centrum voor Steunfuncties in Noord- Holland en oud-PvdA-wet- houder onderwijs en welzijn van Velsen in de periode 1976- 1982. Aanvankelijk was hij enthousiast over zijn functie: „Vooral de eerste jaren waren fantastisch: je werd op han den gedragen, was in staat de aan je voorgelegde problemen aan te pakken en voelde je voor honderd procent bezig met 'de politiek'." Daarna groeide de frustratie: waarom begreep vooral de eigen ach terban zijn beslissingen niet en vond dat hij was ingepakt, terwijl vroegere politieke vij anden hem prezen als een goed bestuurder. Op grond van dergelijke er varingen formuleerde hij de vraagstelling van zijn docto raalscriptie ter afronding van de studie politieke en sociale wetenschappen aan de Uni versiteit van Amsterdam. Hij ging daarbij uit van de in de bestuurskunde gangbare te genstelling tussen bestuur (uitvoering van beleid) en po litiek (vorming van beleid). In hoeverre wordt het ge meentebestuur bepaald door de politiek en omgekeerd, zo wilde Scheeper onder meer weten. Ook vroeg hij zich af welke positie de burgemees ter, de wethouders en de raadsleden in de tegenstelling bestuur-politiek innemen: „Ikzelf voelde me een echte bestuurder en was er bij voor beeld heel benieuwd naar hoe mijn oud-collega's daar over zouden denken." Om antwoord op zijn vra gen te krijgen, maakte Schee per eerst een vergelijking tus sen de verkiezingsprogram ma's van PvdA, CDA, WD en D66 in Velsen (60.000 inwo ners), Beverwijk (35.000) en Heemskerk (32.000) en wat daarvan terug te vinden was in de collegeprogramma's zo als vastgesteld in 1978,1982 en 1986. Daarnaast stuurde hij een enquête aan 19 (oud)-wet- houders van onderwijs en/of welzijn van deze gemeenten om te informeren naar hun visie op de problematiek en hun'bevindingen in de prak tijk. Zeventien wethouders reageerden. Scheeper constateerde dat voor de grote plaatselijke partijen meestal opgaat wat een oud-CDA-collega stelde: 'In principe is in het kader van de collegevorming voor het CDA alles bespreekbaar en onderhandelbaar.' Van de politiek geladen onderwerpen uit de verkiezingsprogram ma's, bleek maar een gering aantal terug te vinden in de Harry Scheepers. Levende lokale democratie.... - fotoanp collegeprogramma's. De oud- PvdA-wethouder in zijn scriptie: 'De enige partij die er een beetje uitspringt als het om niet-toegeven gaat is de PvdA, maar zelfs die partij hoeft zich niet echt op de borst te kloppen.' Een van de voorbeelden die hij heeft kunnen vinden, is het gronduitgiftebeleid. Het PvdA-standpunt overheerst in alle onderzochte college programma's van Velsen, maar in Beverwijk alleen in 1978. Daarna wordt er geen uitspraak over dit onderwerp meer gedaan. In het Heems- kerkse collegeprogramma wordt in 1982 het WD-stand- punt opgenomen, in 1986 wordt vaag gesproken over 'zorgvuldig omgaan met schaarse ruimte'. Ten aanzien van de bevor dering van het eigen woning- bezit, overheerst het PvdA- standpunt in alle drie ge meenten. Dat is opmerkelijk gezien het overige beeld. Poli tiek geladen onderwerpen be treffen verder privatisering, de beheersstructuur van het openbaar onderwijs en de fi nanciering van de regionale organisatie van de lokale om roep. Bij deze onderwerpen slagen de partijen er nu eens wel en dan weer niet in hun stempel op het beleid van de gemeentebesturen te druk ken. De oud-wethouder van Velsen vindt dat een 'zeer ma gere politieke oogst': „Het be tekent dat er zeer weinig in vloed uitgaat van de politiek op de gemeente." De politieke opvattingen worden daaren tegen voor een belangrijk deel bepaald door het bestuur en dat is meestal de rijksover heid. De verplichting tot uit voering van rijks voorschrif ten en andere wettelijke be perkingen, persen de gemeen ten in een corset dat weinig bewegingsvrijheid geeft, al dus Scheeper. Scheeper zegt verder over de relatie tussen het rijksbe leid en de speelruimte van het college van BenW: „Het stre ven naar decentralisatie en deregulering geeft de ge meenten weliswaar meer be leidsmatige vrijheid, maar te gelijkertijd is er nog steeds een grote bezuinigingsopera tie aan de gang. Die bezuini gingen hebben een frustre rende werking." Hij weet inmiddels 'aan den lijve' hoezeer het ontbreken van goed onder bouwde politieke en sociaal rechtvaardige keuzes, het werk aan de basis van de 'zorgzame samenleving' kan ondermijnen. Scheeper: „Het is bovendien niet moeilijk om beleidsterreinen te noemen. Gemeentebesturen kunnen zich bij voorbeeld heel goed, beter dan nu gebeurt, profile ren op de terreinen cultuur, minderheden, maatschappe lijk werk, woonwagenbeleid en de verhouding tussen openbaar en bijzonder onder wijs." De oud-wethouder van Velsen constateert dat angst voor de oppositierol en per soonlijke belangen (op één wethouder na, erkennen al zijn ondervraagde oud-colle ga's dat persoonlijke belangen een rol spelen bij de vorming van het college van B en W) bijdragen aan de grote be reidheid tot het sluiten van compromissen in de lokale politiek. De wethouders bleken het daar overigens niet moeilijk mee te hebben. Blijkens hun antwoorden op de enquête voelen zij zich op de wethou- dersstoel zowel bestuurder als politicus en zorgt die dubbel rol niet voor onoplosbare con flicten. Scheeper zelf heeft dat anders ervaren, zo bleek eer der. Dergelijke 'persoonlijke' factoren zijn moeilijk geheel uit te sluiten in de lokale poli tiek. Scheeper acht het echter heel goed mogelijk dat door het verstrekken van meer fa ciliteiten voor partijwerk de lokale democratie naar een hoger niveau wordt getild. Ook het beschikbaar zijn van meer faciliteiten voor onder steuning van de burgerij, denk aan opbouwwerk, kan dat effect hebben, aldus Scheeper. Er moet zo een beter ge schoold plaatselijk kader be schikbaar komen, dat realisti scher verkiezingsprogram ma's opstelt en beter geïnfor meerde gemeenteraadsleden voortbrengt. Dit heeft vervol gens een gunstige invloed op de kwaliteit van het beleids plan van het college van B en W, waarin wél de keuzes zijn gemaakt die Scheeper nu mist. Daarnaast bepleit hij een kwalitatief betere en uit gebreidere informatiever strekking aan de burgerij. De oud-wethouder van Velsen hoopt dat zijn aanbe velingen de 'levende lokale democratie' dichterbij zullen brengen: „Ik hoop niet dat ik de indruk heb gevestigd dat in de gemeentepolitiek alles lood om oud ijzer is. Veel van mijn idealen staan nog overeind Ik heb in mijn doctoraalscriptie alleen op een vriendelijke manier willen aantonen dat de plaatselijke politiek beter georganiseerd moet worden wil zij haar geloofwaardig heid niet verliezen." (ANP) Door Phil Brown DUIZENDEN sloppenbe- woners zeggen dat zij uit hun krotten verjaagd zijn omdat de Zuidkoreaanse regering per se schone ste den wil hebben alvorens de naar schatting een kwart miljoen atleten, trainers, sportofficials, journalisten en toeristen voor de Olym pische Spelen naar Seoul komen. Officieel zijn niet alle slop penwijken ontruimd met het oog op de Spelen. Maar Kim Kwang-soo, secretaris-gene raal van de Koreaanse raad van christelijke missies voor de armen, zei dat je 'min of meer kunt zeggen dat de Olympische Spelen de oor zaak zijn van zowat alle ont ruimingen'. Hij zei dat naar schatting 100.000 mensen uit hun huizen zijn gezet. Kim Yong-nae, burgemees ter van deze stad met tien miljoen inwoners, zei in een interview: „De gemeente is niet alleen aandacht gaan be steden aan de ontwikkeling van deze sloppen en smerige woonwijken om Seoul mooier te maken. Belangrijker was het vraagstuk van de veilig heid." Hij zei dat in de slop penwijken telkens weer onge lukken voorkomen zoals het instorten van huizen in het regenseizoen. Bovendien noemde hij het wonen in die wijken ongezond. „We kun- Seoul zoals de autoriteiten het willen zien: modem, netjes en strak gelijnd. foto ap nen eenvoudigweg de mensen niet blijvend laten wonen in die ongezonde krottenwij ken", zei hij. Maar Kim Kwang-soo ver telde dat onder de ontruimde wijken stadsdelen zijn die vlak bij de roei- en kanoba- nen liggen, vlak bij het hoc- key-stadion, dichtbij de plaatsen waar de paardesport wordt bedreven en in de buurt van het Olympisch dorp, aan de zuidoostenlij ke rand van de stad, met - aan de ene kant - een uitzicht op rijstvelden en lage bergen in de verte. Volgens Kim Kwang-soo zijn 2.500 families, zo'n 12.500 mensen, weer te ruggekeerd naar Seoul. Daar hebben ze nieuwe hutten ge bouwd, zijn in lege huizen ge trokken die nog niet gesloopt waren of hebben nieuwe stukken land rond de stad be zet. „De problemen voor de mensen met de laagste inko mens zijn zeer ernstig. Maar ik denk dat ze niet uniek zijn", zei Kim. „Wij hebben met be hoorlijk succes iets gedaan aan de problemen van ar moede en gebrek aan kleding. Maar het huisvestingspro bleem voor de armen moet nog opgelost worden." Wat zou kunnen helpen is een be roepsopleiding, zodat ze werk en daarmee een inkomen kunnen krijgen, zei Kim. Er zou voldoende werkgelegen heid moeten zijn in Zuidko rea; de officieel geregi streerde werkloosheid ligt er op 2,4 procent. De gemeente heeft sinds eind 1986 subsidies van zo'n 3.200 gulden gegeven aan fa milies die uit hun huizen ge zet zijn. Volgens ambtenaren hebben 1.632 families toe stemming gekregen om in ap partementen van de gemeen telijke woningdienst te trek ken. Zelfs met dit hulppro gramma kunnen velen de huur van hun nieuwe woning niet betalen, zei burgemeester Kim. Hij zei dat de gemeente overweegt de bijstand voor mensen die hun huis zijn uit gezet te verhogen naar 6.300 gulden. Ook wordt mogelijk het budget voor herhuisves ting geheel besteed aan hui zen voor de armen. „Mis schien zullen we al heel bin nenkort starten met dit plan voor de bouw van meer hui zen en appartementen voor de mensen met de lage inko mens", aldus de burgemees ter. Kim zegt dat de problemen in Seoul zeker voor een deel zijn veroorzaakt door de enorme toename van het in wonertal. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog telde Seoul een miljoen inwoners. De eerste golf nieuwe inwo ners kwam toen Korea na de oorlog werd verdeeld in een communistisch noorden en een kapitalistisch zuiden. Tij dens de Koreaanse oorlog, van 1950 tot 1953, kwam nog eens een grote toeloop. De meeste Koreanen die naar het zuiden trokken vestigden zich in de hoofdstad. De derde golf kwam toen Zuidkorea begon te industrialiseren. Veel ar men trokken van het platte land naar de steden in de hoop daar werk en bestaanszeker heid te vinden. „En wie geen huis kon betalen, bouwde ille gaal zelf een onderkomen", aldus burgemeester Kim Yong-nae. In juni werd in Seoul een conferentie gehouden over de gevolgen op de lange termijn van de Olympische Spelen Bij die gelegenheid presen teerde onderzoeker Kang Hong-bin van het Koreaanse Nationale Woningbedrijf een nota waarin hij beschreef dat, ondanks de aanzienlijke ver beteringen in de levensom standigheden die de voorbe reiding op de Spelen met zich mee heeft gebracht, 'er nog veel werk te doen is om alle mensen van de gevolgen te la ten profiteren'. Kang zei dat 'grondbezetters, straatventers en andere deelnemers aan de informele economie telkens weer de slachtoffers zijn, ook al zijn zij een onvermijdelijk bijprodukt van de snelle eco nomische ontwikkeling'. Kang zei dat de investerin gen in verband met de Olym pische Spelen zijn geconcen treerd in het gebied ten zui den van de rivier de Han, die de stad in tweeën deelt. Hij beschreef het gebied als een 'veilige wijkplaats voor de modale klasse die zijn tegen hanger aan de overkant van de rivier overschaduwt'. De 122 flatgebouwen, met 5.540 appartementen, die zijn gebouwd om de atleten, hun begeleiders en de journalisten te huisvesten, zijn onbereik baar voor de lage inkomens, De appartementsn zijn alle maal al verkocht, al moeten de eigenaren wachten tot na de Spelen voor ze de sleutel krijgen. (AP) Uw Stern-commentaar van jl. zaterdag over Europese tongen en talen was mij uit het hart gegrepen, hoewel ik het met de strekking van sommige passages niet eens ben. Maar ik meen te con stateren dat u, net als ik en ik denk vele anderen, het met me eens bent dat het hoog tijd wordt dat er een Europese taal komt. Juist nu, met het vooruitzicht op een steeds toenemend massa-toerisme en handels activiteiten neemt de be hoefte eraan steeds meer toe. Elk jaar tijdens m'n va kantie in Frankrijk valt het me weer op dat er nauwe lijks enige communicatie bestaat tussen de Fransen en de Nederlanders. Het be gin van een gesprek is al moeilijk, laat staan een an der onderwerp als het weer. Na een week goed luisteren en oefenen lukt het mij dan wel enigszins weer om wat informatie uit te wisselen. En dan ontdek ik tot m'n verrassing dat de Fransen even graag een praatje met ons zouden willen maken als wij met hen. Maar ook zij staan met hun mond vol tanden als ze al eens tegen een Hollander willen pra ten. En zo ontstaan er door de taalbarrière voor-oorde len en misverstanden die er juist in deze tijd van 'meer begrip tussen de volkeren' e.d. niet zouden moeten zijn. Nu is het niets nieuws, te constateren dat er in de drie grote, ons omringende lan den weinig behoefte bestaat om andere talen te leren. Het gebeurt alleen uit nood zaak en chauvinisme viert ook daar nog steeds hoogtij. Conservatievelingen met de mond vol over de bescher ming van de cultuur e.d. houden een meer-taligheid tegen, zoals ik trouwens uit uw artikel ook proefde. Zo zou je nog een hele krant door kunnen gaan met het aandragen van feiten, me ningen e.d., maar ter zake. Het is een feit dat Engels, dank zij techniek en tele communicatie (mijn vak) het meest verspreid wordt. Maar het is ook een feit dat je er in de vakantie, buiten Engeland, niets mee kunt doen. Zoals u zelf ook al aanhaalt. Er zijn heel veel meer niet-techneuten die dagelijks uitsluitend him eigen taal spreken. Kortom, er moet m.i. een Europese taal komen. Een taal die voor alle landen acceptabel is en die dan, naast de be staande taal, aan alle kinde ren vanaf bijv. vier jaar ge leerd gaat worden. Wanneer daar over een paar jaar mee begonnen wordt op Euro pees niveau, kun je stellen dat over zo'n 25 jaar de Europeanen elkaar tenmin ste kunnen verstaan. Er moet een Europese commissie ingesteld worden die deze nieuwe taal gaat creëren. Belangrijk is dat deze taal samengesteld wordt uit de taalkundige hoofdgroepen in Europa, zo dat daardoor een acceptatie voor alle landen ontstaat. Er moet onderzocht worden hoe deze taal zo logisch mo gelijk en grammaticaal zo eenvoudig mogelijk ge maakt kan worden. Hoewel ik beslist geen taalkundige ben, en dat ook niet pretendeer, meen ik toch hierover eens enige ideeën naar voren te mogen brengen. Men zou kunnen beginnen om voor alle let ters van het alfabet een zelfde uitspraak te vinden. Ook zouden klanken zoals een a of een aa beter gedefi nieerd moeten worden door de invoer van nieuwe let- tèrs. Daarentegen zou bij voorbeeld de Nederlandse letter ij moeten verdwijnen evenals de Duitse Het zal ook zeer gemakkelijk zijn als men in alle landen op dezelfde manier rekent. De cijfers logisch maken, zoals: een of uno, dos, oos, ver, vijf, six, set, eet, nuf, dix, of iets wat nog simpeler is. Ook kun je beginnen om de een voudige woorden hetzelfde te maken. Bijvoorbeeld ja en nee. Nu: ja, yes, oxi, si enz. Het zijn natuurlijk maar ver zinsels maar er moet ergens begonnen worden. Dan zou den in heel Europa alle kranten een rubriek moeten wijden aan, en geschreven in deze taal. Zo zijn er na tuurlijk veel ideeën naar voren te brengen, maar dat moeten deskundigen dan maar doen. Wat denkt u trouwens van het voordeel voor scholieren die dan naast de originele taal nog maar een taal hoeven te le ren, waardoor er meer tijd beschikbaar komt voor be langrijkere zaken. Nederland is door z'n lig ging, precies tussen 3 be langrijke wereldtalen, praktisch waarschijnlijk het meest veeltalige land. Misschien ligt hier, juist daardoor, een kans voor Ne derlandse Europarlementa riërs om het voortouw op te nemen en deze zaak eens in het Europees Parlement aan te spannen. Het zou prachtig zijn als in de volgende eeuw alle Europeanen elkaar zou den kunnen verstaan. Terhole Jan Ottens DAT meten van oppervlak ten van schoolgebouwen/lo kalen voortgezet onderwijs is geen bezuinigingsvoor bode aldus een voorlichtster van het ministerie van On derwijs. Die gegevens zijn nodig om te komen tot een nieuw bekostigingssysteem, aldus De Stem van 28 juli jl. Het voortgezet onderwijs heeft m.i. reden om de ge volgen van die meetactivi teiten te vrezen. Dat bewijst de praktijk van het basison derwijs. Daarvoor werkte de commissie-Londo vele jaren aan een nieuw bekos tigingsstelsel. Dat kwam perfekt uit de bus. Voor honderden posten werden minimumvergoedingen vastgelegd. Voor de school besturen kwamen er daar door uiterst bruikbare bere keningen. Maar ziet, de mi nister van Onderwijs ging snel die minimumbedragen aantasten. Hij smeerde er vele uit over meer jaren dan in het stelsel was gegeven. Bijvoorbeeld: schilderwerk niet om de tien maar om de twintig jaren. Onderhoud groen rond de schoolgebou wen inperken en uitsmeren over meer jaren, enz. enz. Vult u maar aan. Daarnaast wordt eer jaren gewacht met het uitbetalen van de normbedragen. De besturen moeten echter wel voor dat onderhoud uitgaven doen. Resultaat: besturen met een of enkele scholen hebben geen enkele financiële arm slag meer. Ze moesten geld gaan lenen om aan hun fi nanciële verplichtingen te kunnen voldoen. De verloe dering van het onderhoud neemt nu hand over hand toe. Een voortreffelijk nieuw systeem wordt uitge hold en op lossen schroeven gezet, omdat op minimum bedragen wordt gezuindigd. De voorlichtster van het mi nisterie heeft formeel gelijk, Het meten op zichzelf is geen voorbereiding voor be zuinigingen. Maar het pre cedent van het basisonder wijs is veelbetekend. Was die voorlichtster toch niet meer woordvoerster Het is maar een vraag. Berkel-Enschot Jacques Levij Bericht in De Stem van 26 juli: Turken met een bij standsuitkering die kinde ren hebben in Turkije lopen vaak hun kinderbijslag mis, Volgens het Inspraakorgaan Turken in Nederland wordt dit veroorzaakt door 'discri minatie' en wijst meteen de beschuldigende vinger in de richting van de Raden van Arbeid. Ik vind dat genoemd or gaan wat al te gemakkelijk het woord discriminatie de mond neemt. Raden van Ar beid handelen volgens de wet en bekijken nauwkeu rig wie wel en wie niet voot genoemde kinderbijslag in aanmerking komt. En bij het toewijzen zal waar schijnlijk wel eens al te strikt de meetlat gehanteerc worden, maar is dat meteen discriminatie? Roosendaal G. Knappers ASSEN (ANP) - De Neder landse Aardolie Maatschap pij (NAM) gaat een pijplei ding voor de aanlanding van gas aanleggen in het noordelijk deel van het Ne- r derlands continentaal plat. j Het gaat om een leiding van 260 c kilometer. Op de leiding kun- c nen meerdere gasvelden wor- den aangesloten. Het meest t verafgelegen veld ligt in blok i F3, circa 200 kilometer ten j Prol] DE 7-jarige Bas Bijleveld is dinsdagochtend op het si zich met zijn ouders en twee dagtocht naar de Efteling, i taart. Hij is de miljoenste rail De railrunner, het kinderkaa april 1987 ingevoerd. Vorig jc verkocht. De verkoop per rru toe hoger dan in 1987. De rai drie kinderen van vier tot en zen vor één gulden mits ze iemand van 19 of ouder met e> DE BRITSE premier Thatcher heeft 1 "jke en openhartige uitspraken gecF thans tegen een Europese integral opgevat. Zij klonken zo onvriendeli niet is uitgewoed. Wie de uitsprakr plaatst, krijgt de indruk dat ze allee: andere Europese hoofdsteden den Het is bovendien verheugend dat Tl rie van de laatste maanden aan de aan bij politici die de Europese zoiets is welkom bij degenen die pr integratie-proces. Thatcher vindt dat met name o, economisch beleid de afzonderlijk moeten blijven en geen eigen bev: aan een bovennationale autoriteit naar haar parlement in Londen ho schap: jullie hebben niets meer te voortaan elders genomen. Thatche schoten over opmerkingen van voo Gommissie (het dagelijks bestuur vi binnen tien jaar 80 procent van de 9evi"9 Q!et °P nationaal maar EurJ vSu Thatcher vindt die uitspraak op hoi is geslagen'. Voorzover het niet meewerken aan afschaffing var uu P'annen voor een Europes babbel over luchtkastelen'. Thacher is zeker niet de meest E leiaer, maar wie geneigd zou de Br gen te veroordelen, moet zich afvra geringsleiders zijn als het erop aan 2aken als het overdragen e9erin9 en -parlement. Al: jegen meer kerncentrales in ons la Pese meerderheid kan beslissen da vieren en zeemonden ideaal is de rian°^ite w°rden en er acht atoom Fn ^ee behartenswaardigs in noh,e9el,jkertijd iets doordraverigs RwlaZen l992-enthousiasme dat v siort wordt. ianopr^ de dwarsll'ggenj van T ■nnof' Europa in de toekomst pj -ngeland wilde in 1951 niets wete 3chTrChap' h0t bleef in 1955-1957 Gemeenschap en wilde in I97f ieaonhoJt ui6 SVs,eem- Toen het Ben^lip hL n If9en d£>t Europa een Öeh?i,ZnSen met een andere ta aa? l ™d®re relatie de Veren| 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2