Televisie is meer dan 'n lekkere lolly' Azteken vragen hoofdtooi van Montezuma terug Trumans dochter enj de 'Moord in de CIA' Guesch Pattilekker Frans LOF VOOR YPRO-JEUGDPROGRAMMA'S NA ONDERZOEK UNIVERSITEIT WOENSDAG 3 AUGUSTUS 198E DE STEM GIDS 2 ARNHEM - „Kindertelevisie is een ondergescho ven kindje. De meeste omroepen hebben weinig geld over voor de allerkleinsten onder de beeld buiskijkers. De kindertelevisie is vaak de sluit post van de begroting, omdat de doelgroep geen leden oplevert." Gemiste kans Smaakmaker Loffelijk Snoeptrommel NEDERLAND 1 r"1 Open vizier Roldoorbrekend Kritiek McQueen Tv-detective Columbia Lyle Lovett: het koren onder het kaf Steve Forbert rNEDERLAND 2 NEDERLAND 3 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 \Ü'i "r^a5t £n vAr Z/jn r>/r I Wie lang 'on the road' is, verliest het zicht op zichzelf en raakt geisoleerd Pattl Smith DE STEM T2 Door Paul Bolwerk „Daarom worden de jeugdige kijkers getracteerd op te veel ondermaatse uitzendingen. Ze krijgen te vaak hapklare en fantasieloze series of teken films van Amerikaanse make lij voor hun kiezen. Dit soort programma's zijn als kauw gum voor de geest. Kinderen hoeven maar het verstand op nul te zetten, passief voor de buis te gaan hangen en het ver maak komt op hen af." „Daar is niets op tegen, maar het is een gemiste kans voor open doel om de tomeloze fan tasie van de kinderen niet te prikkelen. Kinderen staan open voor veel dingen en nieuwe er varingen. Waarom wordt daar door de meeste omroepen niet op ingespeeld?" Dat vroegen Marian van Hooy (24) en Irma Nijenhuis (23) uit Arnhem zich af. Als studenten communicatiewe tenschappen van de Katholieke Universiteit Nijmegen hebben ze alle zuilen doorgelicht op hun kinderprogramma's. Hun oordeel: "Dè kwaliteit van de programma's laat veel te wen sen over." De onderzoeksters gingen een stap verder en besloten één omroep door te lichten op het jeugdbeleid. Ze kozen voor de smaakmaker onder omroepen. In hun ogen is dat de VPRO. Marian van Hooy en Irma Nij enhuis besloten hun afstudeer project te wijden aan de identi teit van de VPRO-Jeugd. Het tweetal heeft in zijn doc toraalscriptie 'Weet u eigenlijk wel wie wij zijn?' de VPRO een spiegel voorgehouden. Uit de slotconclusie van het onderzoek blijkt dat de afdeling Jeugd van de VPRO niet in een iden titeitscrisis hoeft te vervallen. In een eindconclusie typeren ze de VPRO als 'een relativeren de, optimistische, vernieu wende en humoristische om roep voor kinderen'. Ze vinden het loffelijk dat deze omroep consequent eenderde van zend tijd en budget uittrekt voor kinderprogramma's. Irma Nijenhuis en Marian van Hooy laten in hun onder zoeksverslag een tot leven ge wekt geesteskind verslag doen van hun bevindingen bij de VPRO. Dit document is in goede aarde gevallen bij hun begeleiders, want ze kregen maar liefst een 9 voor hun scriptie. Op 31 augustus krijgen ze ter bekroning van hun stu die de bul overhandigd. Burny Bos, het hoofd van VPRO-Jeugd en verantwoor delijk voor het programmabe leid, zal dan ook van de partij zijn. In een interview met Ma rian van Hooy en Irma Nijen huis zei hij over de VPRO-kin- derprogramma's: „Het is niet de bedoeling alleen maar con sumptie te brengen. De rol van de televisie moet meer zijn dan die van een lekkere lolly. Laat kinderen eens een goed boek lezen, spoor ze aan om een oor deel te kunnen hebben over cultuur, hetzij positief, hetzij negatief. Als je voortdurend in de rotzooi blijft verkeren die geen enkele relatie heeft met de werkelijkheid dan wordt de te levisie teruggebracht tot de rol van snoeptrommel." Dat geluid hebben de onder zoeksters meermalen kunnen MEXICO STAD (RTR) - De Mexicaanse Azteek- Xokonoshtletl en zes mede-activisten zijn naar J Oostenrijk gereisd om de autoriteiten over te ha-1| len de beroemde gevederde hoofdtooi van Monte- zuma aan Mexico terug te geven. hongerstaking had ge- II houden. Begin dit jaar j' hield hij samen met Oos- J tenrijkse aanhangers een T protestmars door Wenen 3 om steun te krijgen voor3 zijn eis. Volgens hem is de voornaamste struikelblok J1 voor teruggave van deï] hoofdtooi het gebrek aan steun van de Mexicaanse autoriteiten is. „De Mexi- '.j| caanse regering is niet j bereid de eigen cultuur te 'i verdedigen. Als Mexico officieel een verzoek zou I indienen om teruggave-} van de kroon, zou het1] waarschijnlijk dit jaar alj| naar huis terugkomen". 20.40 Zelfmedelijden „Wij vinden dat deze waardevolle koninklijke kroon op Mexicaanse grondgebied moet zijn omdat het door Mexica nen is gemaakt", zo ver klaarde hij bij zijn ver trek naar Wenen. De hoofdtooi van de heerser der Azteken werd door de Spaanse veroveraar Her- nan Cortes in 1521 naar Koning Carlos V ge stuurd en bevindt zich nu in het Etnologisch Mu seum in Wenen. Xokonoshtletl zei dat hij vorig jaar september voor het museum een Programma's als die van Theo en Thea slechten volgens de twee onderzoeksters de vooroordelen. optekenen uit de monden van programmamakers. Irma Nij enhuis en Marian van Hooy hebben in de beginfase van hun onderzoek vooral geprobeerd om in beeld te krijgen hoe de VPRO-medewerkers over zichzelf denken en wat ze met hun programma's beogen. „Allereerst hebben we alle be leidsstukken, persberichten en noem maar op bestudeerd. Dat was een hele papiermolen. Ver volgens hebben opname- en montagedagen en vergaderin gen bijgewoond. We kregen overal toegang. We werden echt met een open vizier ont vangen." „Ook was geen terughou dendheid te bespeuren in de in terviews met de beleidsmede werkers en de programmama kers. Ze willen met de pro gramma's vooral onderhou dend, origineel, creatief en rol- doorbrekend zijn. Ze willen de kinderen geen voorgebakken meningen opdringen. De kin deren moeten in hun ogen zelf maar bepalen wat mooi of le lijk is, wat vies of lekker is. De VPRO verpakt wel een op voedkundige boodschap in de programma's, maar ze zwaait niet met opgeheven opvoed kundige vingertjes," stellen Irma Nijenhuis en Marian van Hooy. Na het spitwerk in de papier winkel, de bezoeken aan de studio's en de gesprekken met de VPRO'ers werden de pro gramma's onder de loep geno men. Ze maakten een analyse van de volgende kinderpro gramma's: 'Theo en Thea in de Gloria', 'Rembo en Rembo', 'Spektakel', 'Mevrouw Ten Ka- te', 'Lange Jaap', 'Presentatri ces', 'Achterwerk in de kast' (eigen produkties) en 'Buur man en Buurman', 'De grote dikke beer vertelt' en 'Sprook jestheater'. Als algemene stelregel wordt over deze programma's gezegd dat de VPRO 'de kinderen zelf in hun mondigheid en onmon digheid, hun mogelijkheden en onmogelijkheden centraal stelt'. In de uitzendingen wordt volgens de onderzoeksters veelal geen voorgekookt stand punt ingenomen. Veel pro gramma's zijn naar hun me ning doorspekt met humor. Humor is het middel om de be trekkelijkheid van de werke lijkheid te laten zien. Uit de programma's blijkt volgens Marian van Hooy en Irma Nijenhuis dat de VPRO ook in de bres springt voor minderheden. „Kinderen krij gen al snel sympathie voor de underdog," vinden zij. „Kinderen krijgen in de pro gramma's te maken met andere dingen dan ze gewend zijn. De gangbare normen en waarden worden doorbroken met persi flages. Ook toont de VPRO an dere levensvisies. Toch verliest men niet de koppeling naar de werkelijkheid van de maat schappij uit het oog," aldus de onderzoeksters. Ze noemen vooral program ma's als 'Theo en Thea in de Gloria' (ook bij volwassenen erg populair), 'Mevrouw Ten Kate', 'Lange Jaap', 'De Krekel en de mol' en 'Achterwerk in de kast' als rol- en normdoorbre kend. Deze programma's slech ten in hun ogen ook vooroorde len en stereotiep denken. Ze hebben niet alleen lof, maar ook kritiek op de VPRO. Vooral het aangekochte programma Sprookjestheater wordt ge kraakt. De onderzoeksters merken op dat in dit pro gramma de kinderen niet be paald als mondig worden be schouwd. Uiteindelijk laten Marian van Hooy en Irma Nijenhuis de doelgroep aan het woord. Ze hebben enkele ochtenden bij de buis doorgebracht met de leer lingen van een openbare en een katholieke basisschool in Arn hem. Vijftig kinderen van ne gen tot en met twaalf jaar kre gen de kans om hun mening te ventileren over de program ma's. Ze namen geen blad voor de mond. In ieder geval werd dui delijk dat de belevingswereld van volwassenen en kinderen mijlenver uit elkaar ligt. Wat ouders als vies of onsmakelijk beschouwen, vinden kinderen vaak prachtig. De kinderen lig gen in een deuk als in 'Rembo en Rembo' een boer wordt gela ten of uitgebreid en zo onsma kelijk mogelijk in de neus wordt gepeuterd. De spelers doen per slot van rekening iets wat kinderen thuis niet mogen. „Overduidelijk merkten we ook hoeveel invloed ouders kunnen hebben op de mening van hun kinderen op de pro gramma's. Tijdens de observa ties merkten we dat sommige kinderen niet meer bijkwamen van het lachen. Als we hen dan later vroegen, hoe ze het pro gramma vonden, dan zeiden ze 'vies en smerig'," verduidelij ken de aanstaande doctorandi. Uit hun enquête onder de kinderen kwam naar voren dat de programma's van de VPRO een goed eindcijfer krijgen van die kinderen. Een gemiddelde ligt op een ruime 7. Uiteraard hebben de kinderen ook kritiek op de programma's. Marian van Hooy en Irma Nijenhuis merken op: „De VPRO is een omroep met vele felle tegenstanders en harts tochtelijke fans." Door Henk Egbers 'BZZTöH Crime neemt de misdaad serieus'. Een fraaie sljj gan van de uitgeverij. Alsof je met misdaad iets andei kuntDat serieuze moet blijken uit de vier nieuwe dele» die aan de acht eerder verschenen delen in BZZTöH Cri» zijn toegevoegd. Niemand minder dan de doch ter van de voormalige Ameri kaanse president Harry Tru man schreef 'Moord in de CIA'. Truman wist alles van mis daad. Hij richtte de CIA op en liet de eerste atoombommen op deze wereld gooienIn deze thriller stelt zijn dochter nu die CIA ter discussie, omdat zij bij een moord op een CIA-koerier deze organisatie als medogen- loos afschildert. In naam van vrede en vaderland worden er misdaden be_,aan. Gepreten deerde menselijkheid wordt met onmenselijkheid bestre den. Spanning in een cliché stijl. Jim Thompson is een klassieke detectiveschrijver. Zijn nu in het Nederlands vertaalde The Getaway (De ontsnapping) werd door Peckinpah verfilmd met onder meer Steve McQueen, Doc McCoy en Ali MaGraw. Eerder werd Pop 1280 door Tavenier en The killer in side me door Burt Kennedy verfilmd. De bankoverval en de lange vluchttocht door de Ver enigde Staten heeft als film al heel wat mensen in de ban ge houden. Met deze 'roman noire' kun je het nog eens overdoen. Van Sue Grafton, die in 1986 de Private Eye Writers of Ameri can Shamus Award kreeg voor de 'B van Bedrog' (al in het! derlands in deze serie) kwa nu als vertaling uit 'A van bi'. Het thema is van het gen tv-dectective-series. De stjj heeft ook dat tempo. Een wiekste advocaat die andere) helpt bij echtscheidingen oij dat hij zelf voldoende slipervfj ring heeft, wordt vermoor{ Zijn vrouw zit acht jaar o| schuldig; er valt na het uitzij) ten dus iets uit te zoeken. Robert Parker kreeg voor zij Pale kings and princes de Ntl derlandse titel 'Spenser en sneeuwman'. Speelterrein: lumbia. Dan is thema numn één: cocaine. Een journalist: al te nieuwgierig is wordt ve; moord. Spenser zoekt het 'Je zult je wel afvrag waarom ik je volgde Ik aan dat het mijn viriele oogq slag en mannelijke houdii was Vrouwen worden w{( overvloedig gemengd met cocaine. Een sausje sociSl sympathie er overheen en verhaal van duizend in eeni zijn kreeg een mooie omslag. Margaret Truman: Moord ij de CIA 29,50. Jim Thompson: De ontsna; ping-ƒ19,50. Sue Grafton: B van bedro 24,50. Robert Parker: Spenser enj sneeuwman - 24,50. Alle boeken zijn een uitgaj van BZZTöH. ER KAN geen zomer aan zee voorbij gaan of ik moet voor de zoveelste maal denken aan die onsterfelijke zangregels van Christophe: 'J'avais des- igné ton doux visage, sur cette plage et j'ai crié, cri-é-é, Ali ne. Dat om even aan te geven dat Franse pop (pouppée) zich wel degelijk een plaats in mijn hart verworven heeft. Voor hetzelfde geld zing ik 'Tous les gargons' van Frangoise Hardy, 'La pouppée qui fait non' van Michel Polnareff of 'Pour moi la vie va commencer' van Johnny Holiday. Normaal gesproken krijgt Franse muziek in Nederland alleen in de maand juli volop aandacht. Vindingrijk als wij Nederlanders zijn, draaien we dan Franse liedjes als pauze- muziek voor de tv-uitzending van een Tour de France-etap- pe. Zeer regelmatige kijkers weten inmiddels dat wanneer 'Voici le clef' van Gerard Le- norman als derde plaat ge draaid wordt het Tour-pele- ton naar L'Alpe D'Huez moet, maar dit terzijde. Franse popmuziek komt in Nederland evenwel maar P«P «PR AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST mondjesmaat aan bod. Afge zien van het incidentele Euro visie-songfestivalliedje dringt er vrijwel niets vanuit Frank rijk tot ons door en dat terwijl er daar toch prima muziek ge maakt wordt. Sapho en Jeanne Mass zijn uitgespro ken sterke vertegenwoordig sters van het Franse lied en dat geldt ook voor Guesch Patti. Guesch Patti (over haar gaat dit stukje) heeft met 'La- byrinthe' een sterke elpee ge maakt. Uiteraard staat de hit 'Etienne' op die plaat en ook het bij na-hitje 'Let be must the queen'. Guesch Patti en haar groep Encore maken ste vige, moderne muziek, met gelukkig meer Franse invloe den dan Anglo-Amerikaanse. Daarmee schaart Guesch Patti zich in het rijtje Euro pese artiesten die succes boe ken met een eigen geluid. Denk maar eens aan Jo Le- maire, eerder genoemde Sa pho en Jeanne Mass, Anto- nella Ruggiero van Matia Ba zar en in zekere zin ook Nina Hagen. Merkwaardig genoeg zijn dat allemaal vrouwen, of merkwaardig: Europa is vol gens de Griekse mythologie nu eenmaal vrouwelijk. Guesch Patti heeft een lek kere, gevarieerde elpee ge maakt en wie de moeite neemt zich in het Frans te verdiepen die komt een aantal knappe teksten tegen. Guesch zingt goed en bezit genoeg persoon lijkheid om een nummer te kunnen dragen. Van mij mag Guesch Patti blijven. Ik hoor dit veel liever dan de muzi kale herhalingsoefeningen van Amerikaanse makelij. Wim van Leest NASHVILLE, of beter: de Amerikaanse country wes tern, voorziet de popmuziek maar mondjesmaat van ar tiesten met internationale al lure, die bovendien een we reldwijd publiek aan zich kunnen binden. Emmylou Harris, Dolly Parton, Kenny Rogers, Johnny Cash en Kris Kristofferson - het blijven uitzonderingen, die in het hui dige decennium nog geen op volgers hebben gekregen. Zelfs halfgod Ricky Skaggs heeft de 'cross-over' niet kun nen maken, terwijl voormalig 'Nashville Rebel' Willie Nel son slechts aan de slippen van gevestigde popsterren de hit parades kan beklimmen. In de persoon van Lyle Lovett zou er weieens verandering in de situatie kunnen komen. Lovett, een Texaanse sin ger/songwriter, maakte vorig jaar zijn plaatdebuut in Nash ville. Hij is een voortreffelijk c&w-vertolker, maar hij is onorthodox en het conserva tieve c&w-publiek heeft hem dan ook niet massaal an het hart gedrukt. Gemakshalve wordt hij wel gerekend tot de New Traditionalists, een nieuwe generatie Nashville Rebels die inspiratie tot ver nieuwing zoekt door terug te keren naar de wortels van de blanke en zwarte Ameri kaanse muziek om de elemen ten daaruit opnieuw te combi neren (zoals bv. ook de rocka billy is ontstaan). Maar waar een man als Steve Earle te rade gaat bij de oude rock'n 'roll en T. Graham Brown bij de zwarte soul, wortelt Lovett Guesch Patti: sterke elpee. sterker in de jazz en de daar aan verwante western-swing. En juist dat lijkt hem momen teel ook commercieel interes sant te maken. RCA Europa heeft zojuist zijn tweede lp, 'Pontiac', uitgebracht, die be gin dit jaar in de States ver scheen op het kleine gespecia liseerde Curb-label. Er is zelfs een grote Europese promotie campagne op stapel gezet, die vorige maand al geleid heeft tot een Britse tournee, als mede de single-release van het jazzy 'She's no woman - FOTO EMI BOVEMA (she's my wife)'. En hoewel de grote platenmaatschappijen niet vies zijn van een hype om de middelmaat tot 'sensatie' te bombarderen, is er geen reden tot twijfel aan de kwaliteiten van de talentvolle Texaan. Lyle Lovett betekent wel de gelijk: koren onder het kaf van Nashville's middelmaat. Ook al is hij met zijn 'gelikte' stijl dan meer entertainer dan 'kunstenaar'. Met 'Pontiac' heeft Lovett een korte maar indrukwek kende lp afgeleverd, die over tuigt door pure kwaliteit. De man heeft persoonlijkheid, een direct te herkennen eigen stijl en hij zit boordevol talent als zanger, songschrijver en arrangeur. Naast een wel haast geschoolde, zeer expres sieve zangtechniek beschikt hij over een groot gevoel voor timing. Zijn economisch ge schreven teksten zijn - hoewel niet poëtisch - trefzeker en vol tongue-in-cheek humor. Wel iswaar is hij lang geen tweede Tom T. Hall, maar wel in staat indringende tafereeltjes te schetsen. En als muzikant is hij bijzonder veelzijdig. Beperkt hij zich op de a- kant tot c&w, de b-kant is een staaltje cross-over in alle rich tingen: jazz, blues en folky ballades. In al die genres blijft Lovett overtuigen, al vind ik hem persoonlijk het sterkst als countryzanger. Bij vlagen herinnert hij dan qua zang en tekst aan de Canadese trouba dour Gordon Lightfoot (o.a. 'If I had a boat'). Tweemaal gaat hij een smaakvol duet aan met Emmylou Harris. En 'Give me back my heart' - een talking blues in western-swing, prop vol woorden - is regelrecht overrompelend. Het zal even wel de gevarieerdere b-kant zijn van deze overigens vlek keloos geproduceerde lp, die Lovett aan massale erkenning kan helpen. SOMMIGE artiesten zetten met hun plaatdebuut een val voor zichzelf. Hun entree in de muziekwereld is zo veelbe lovend, dat ze bij critici en publiek verwachtingen wek ken die met volgende platen moeilijk of helemaal niet in te lossen zijn. De nu 33-jarige singer/ songwriter Steve Forbert is een goed voorbeeld. Tien jaar geleden verraste de uit Mis sissippi afkomstige folkzan- ger met de lp 'Alive on arri val'. Een vrijwel geheel akoestische plaat (gitaar en mondharmica bij eigen tek sten), die menigeen - voor de zoveelste maal- op de ge dachte bracht dat Bob Dylan nu eindelijk een opvolger had. Tussen '79 en '82 maakte Forbert nog drie lp's, waarop zijn folk minder sober was en meer nummers in de rocks- feer kwamen te liggen, com pleet met bandbegeleiding. Voor een deel van zijn pu bliek was dit een achteruit gang. Forbert werd opper vlakkigheid verweten en hij verloor prestige: de geslaagde eersteling moest een toevals treffer geweest zijn. Mogelijk is dat een van de redenen waarom we zes jaar lang niets meer van hem hebben vernomen; zijn zojuist ver schenen lp 'Streets of this town' lijkt verklaringen in die richting te bevatten. Los van de vraag of hij ooit in staat zal zijn de oude ver wachtingen waar te maken, heeft Forbert zich laten ken nen als een uiterst vaardig en gevoelig tekstschrijver. Hij permitteert zich geen nie mendalletjes. Met zijn licht- klaaglijke stemgeluid pendelt hij tussen ingetogen en uitge laten vertolkingen van zijn introspectieve notities. Forbert is een tobber, die het leven geen lolletje vindt. Nog steeds niet, maar getuige zijn nieuwe lp heeft hij in middels geleerd zijn leven wat draaglijker te maken door zijn 'lijden' te relative ren en naar lichtpuntjes te zoeken. Dat is het belangrijk ste thema op een plaat die muzikaal gezien een voortzet ting is van zijn eerdere werk. Dat wil zeggen dat de meeste ballades nog nadrukkelijker van een roek-arrangement zijn voorzien, adequaat ge produceerd door Bob Clear- mountain (Pretenders, Bryan Adams, Tom Petty). "Your old Mill Stream songsare playing out of time' zingt hij,I leunend tegen een zware gi-' taarriff van Nils Lofgrenj ('Wait a little longer'). Tekstueel geeft Forbert! kleine aanwijzingen m.b.t j zijn zesjarige afwezigheid: vrouw, kind en tijd voor her-] stel. Want het leven is moei-, lijk en het artiestenbestaani hard, zeker voor een tederel troubadour. De country-ach-f tige titelsong (met een kleine verwijzing naar Prince) kant wat dat betreft opgevat wor-| den als een metafoor voor de muziekindustrie: 'Streets of! this town', waar gewiekstheid en gevoelloosheid je mate vatij succes bepalen. Al met al is de nieuwe For-I bert-lp een boeiend verslag! van groei naar verdere vol-1 wassenheid door verzoening met de eigen levensloop. Leo Niersf De agenda voor de komende vre-l ken ziet er als volgt uit: Iron Malden, Helioiveen, Ki"1 Anthrax en David Lee Roth, september in Tilburg (Willem II' stadion) Prince, 17, 18 en 19 augustus injl Rotterdam (Feyenoord-stadion) II Michael Jackson, 23 augustus :':l Werchter, België (Festival-te'i rein), kaartes voor dat concert) zijn nog te koop bij Muziekhandel Spronk aan de Veemarktstraat Breda. Telefonische inlichtingen over kaartjes voor Michael Jact'l son: 09-3232343337. Van Morrison en Chieftains, september in Utrecht (Vredcnl burg), 28 september in Den Haail (Congresgebouw), 30 september i«l Eindhoven (Evenementenhal) el 4 oktober in Rotterdam (Doelen) J De voorverkoop voor deze concer-1 ten start 13 augustus. Style Council, 19 september inl Rotterdam (Ahoy, voorverkoofl vanaf 20 augustus) Bruce Springsteen, Sting, I Gabriel, Tracy Chapman, ïous l sou n'Dour e.v.a., 4 September 1 Amnesty International Festival in Parijs. Kaarten voor dit festi'l val en voor eventuele busreizen kunnen worden besteld bij Tit'l kets Nijmegen op het numrtdl 080-227125. Ann Fowler (Lynn Daniel- son) heeft alles wat haar hartje begeert. Anns leven verandert echter drastisch wanneer ze ten gevolge van multiple sclerose in een rol stoel terecht komt. Ze trekt zich terug uit het openbare leven en vervloekt het lot dat baar zo hard trof. Maar dan staat Anns klasgenoot Toby Glick (Richard Hochberg), die haar altijd in stilte heeft bemind, bij haar op de stoep. r- 22.10 Eric Clapton friends Begistratie van een in 1986 opgenomen concert. Gespeeld worden onder meer de num mers Holy Mother, Cross roads, White room, Run, Miss you, Tearing us apart, In the air tonight, Layla en Sun shine on your love. 20.35 I Nestwarmte Nederlandse speelfilm van Thijs Chanowski, ontstaan uit het gelijknamige theater project van de centrales voor pleeggezinnen. Een 14-jarig meisje zoekt naar nest- warmte in een internaat en pleeggezin. Steeds wanneer zij denkt haar doel bereikt te hebben, gaat het weer mis. Is er nu helemaal geen instel ling waar het meisje zou i kunnen aarden 20.15 Unser Mann lm Pschungel Westduitse misdaadfilm uit 1985 van Rolf Steiner en Pe ter Stripp. Lutz Kehlmann (Armin Mueller-Stahl) is als projectmanager van een te bouwen waterkrachtcentrale in de Zuidamerikaanse jungle aangetrokken. Zijn voorganger is onder merk waardige omstandigheden gestorven. Terwijl hij niets vermoedend aan het werk gaat, raken zijn vrouw en dochter betrokken bij schijn baar onschuldige gebeurte nissen. 22.40 Sie weidete Pferde auf Beton Tsjechoslowaakse speelfilm uit 1982. De coöperatieboerin Johanna woont in een dorpje ln het oosten van Slowakije. De hartelijke, vlijtige vrouw wordt door haar omgeving gewaardeerd en gerespec teerd, maar scoort niettemin een minpunt in de ogen van de dorpsbewoners, omdat ze ongehuwd moeder is. Als Jo hanna's twintig jaar oude dochter Pavlinka hetzelfde lot wacht, zoekt haar moeder naar een oplossing. Via een (Contactadvertentie vindt ze een geschikte schoonzoon. iKort voor de bruiloft krijgt Pavlinka een miskraam. De film maakte in Tsjechoslo- wakije tegenstrijdige reac ties los. 18.5 19.0 20.( 20.2 21.2 22.1 Erii 23.1 slot 23.4 NOI 09.C sle 13.0 sle 18.3 sle< 18.4 19.C 19.2 wo ro Alc 20.2 Th 22.5 22.3 22.4 sle 22.4 ove| ïuske en Wiske: „Dt Vroefernaar theater, ik liep alle musea af. tlv ml ik alleen [nof de bodem ran mijn flat zien... H/nf ytat je dat allemaal .niet weet... Hik Jk ben noimaar net teruf ran Janf weggeweest icnnbone

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14