ken out pakket DE STEM Büch ontdekt de States De kunst van bedrog en smakeloosheid f i EE E D1T1E Een spel met verhalen f i Crimineel 9 ZATERDAG 30 JUL11988! Reporter Ate de Jong Verlakkerij Ben Quick terugspoelen Droom Nieuwe stoffering ZATERDAGI 30 JUL119881 Fictief spel liggen lezen Lessen Vertelkunst bert van velzen - In het Kruithuis in Den augustus de expositie 'Vin zien. Daarachter gaat schuil 5 op de scheidslijn tussen ge- je kunsten. Het motto is 'il- nuit drie invalshoeken, on verbonden door humor met ïslag. Theo Barten laat teke- waarbij de lijnvoering (ge le strip) belangrijk is. Ze ont- illen, sjablonen, passers, ar- ir en airbrush. Sylvia Weve •me vaart (agressief en gewild ar tekeningen zitten. Ander- j ze ook heel rationeel met de udio Dumbar werkt vooral eerde foto's. Alle drie werken itgevers en bladen. Ma.-zo. 0)-17.00 uur. temel op aarde - In het fraaie ïvent aan de Nieuwegracht is pber 'Utrecht, een hemel op expositie is een van de hoog- n de manifestatie 'Utrecht e kerkenstad 1988' bij de vol- e restauratie van de oude bin- :en. Het denken van de Mid- ens, zoals dat in de religie/ drukking komt, wordt aan de Itbare handschriften, relieken, ;tc. geïllustreerd. Uit Aken is codex; uit Emmerich de Wil- ie; uit Keulen het Modoaldus- rijs het tiende eeuwse Apoca- ift etc. Di-zo. 10.00 (za./zo. uur. itoffels - In Bredevoort in de riert momenteel haar 800-jarig onder meer een tentoonstel- endrickje Stoffels, vrouw van Zij werd in 1626 in Brede- fcn, waar haar vader als ser- nizoen lag. Haar leven wordt met onder meer tien etsen indt, het wassen beeld van uit Madame Tussaud, oude biefstukken en reprodukties. stus dagelijks van 10.00-21.00 looi 'Op 't Zand', ultuur - Het Afrikamuseum in d bij Nijmegen is de moeite te oriëteren in culturele en ar- ïgen in zogeheten Derde-We- Tot half oktober extra: 'Het cht'; een expositie met film en van plattelandsvrouwen in erland en het Afrikaanse Bur- 'even units waarin vergelijkin- gemaakt over aspecten van het n, gezin, werk etc.). In april '89 :n toonstelling naar Breda. tuurd. /eek kunt u weer meedingen de drie verrassingspakketten. puzzel op en zet de twee sleu- |die er uit af te leiden zijn, op tri. Stuur die briefkaart voor :.s. naar: redactie De Stem, IPiekeren, Postbus 3229, 4800 speel goed stad ii Duitsland Van onze rtv-redactie Boudewijn Büch kris kras op reis door de Verenigde Staten en voortdurend op zoek naar elementen van de Amerikaanse cul tuur waarmee hij een zeer persoonlijke band onderhoudt. Dat is het gemeen schappelijke kenmerk in de vierdelige serie 'De wereld van Boudewijn Büch' die mor gen bij de VARA van start gaat. In de eerste aflevering komt de Ameri kaanse televisie in het algemeen aan bod. Büch vraagt zich het volgende af: als het waar is dat in de Verenigde Staten alles vijf jaar eerder gebeurt dan in Nederland, klopt het dan ook dat de programma's op de Nederlandse televisie over vijf jaar de zelfde zijn als de Amerikaanse program ma's van nu? Boudewijn neemt de kijkers mee naar de studio's van een aantal typisch Ameri kaanse tv-produkties. Hij ontmoet een te levisiedominee, neemt een kijkje bij de op name van een quiz en een videoclip en spreekt met de anchorman van een nieuwsshow. Telkens toetst Büch zijn opvattingen aan die van Miles Beller, televisiecriticus van de Hollywood Reporter. Beller heeft een bijna Europese mening over het niveau van de televisie in Amerika. Tenslotte heeft Boudewijn Büch in de eerste afleve ring van zijn 'Wereld' interviews met Mal colm Jamal Warner, de acteur die de rol van zoon Theo speelt in 'The Cosby Show' en met de Nederlandse cineast Ate de Jong. Vanuit Hollywood maakt De Jong een vergelijking met de Nederlandse situa tie. Boudewijn Büch zet de lijn door die hij oppakte met het zeer persoonlijk getinte programma Büch meets Jagger over de Britse (ex-)Stoneszanger Mick Jagger. Büch trok met een cameraploeg naar de Verenigde Staten en ging op zoek naar ele menten van de Amerikaanse cultuur waar mee hij zich verbonden voelt. de In de perste aflevering staat zoals gezegd Amerikaanse televisie centraal. Büch dook tv-studio's in, sprak met programma- ren" Boudewijn Büch makers en woonde opnamen bij van enkele Amerikaanse produkties, zoals de spel letjesshow Scrabble, die in 6 jaar tijd dik 1000 afleveringen heeft gehaald en zo mo gelijk nog onnozeler is dan wat de Neder landse televisie op dit gebied presteert. Büch zocht de Nederlandse regisseur Ate de Jong op in zijn met video bewaakte villa in het luxueuze Bel Air. De Jong ont vluchtte Amsterdam na zijn speelfilms Een vlucht regenwulpen en Brandende liefde om het in Hollywood te gaan maken. De Nederlander vertelt over de aflevering van Miami-Vice die hij regisseerde en die nog niet zo lang geleden bij Veronica te zien was. De regisseur blijkt van het scenario, waarin buitenaardse wezens in een droom (of was het toch echt?) een prominente rol speelden, al even weinig te hebben begre pen als de gemiddelde tv-kijker. „Ik dacht dat de stewardess het script op de vlucht naar Miami nog zou herschrijven", aldus De Jong. De Jong ontdoet zijn beroep verder even van wat mythen. „Ik was meer een politieman die regelde wie waar op welk moment moest staan en was als enige in de produktie vervangbaar". Rijk is De Jong niet van Miami Vice geworden, zegt hij zelf: „Ik heb er netto 1200 dollar aan over gehouden". Maar zijn overige werk levert hem voldoende geld op om de status in Hollywood op te houden. Het schitterende huis blijkt te zijn gehuurd, maar zoals De Jong zelf zegt: „Alles in Hollywood is nep en namaak en pronken met andermans ve- - foto ger dijkstra Büch treedt zijn onderwerpen onbekom merd tegemoet. In een gesprekje met een presentator van een tv-nieuwsshow, Bill McCreary, heeft hij het over de kwaliteiten waaraan zo'n anchorman moet voldoen. Lelijk mag zo iemand in ieder geval best zijn, dat kan ik aan u wel zien, zegt Büch op zo'n moment doodgemoedereerd. En Büch reageert ongelovig op het verhaal van een tv-predikant die zegt dat hij gratis boeken uitdeelt: „Zelf krijg ik daar tien procent van". Büch interviewde verder Malcolm Jamal Warner, die de rol van zoon Theo speelt in The Cosby Show en met de theaterproduk- tie Three Ways Home op Broadway staat, en woonde de opnamen van een videoclip in de Mojave-woestijn bij. Samen met de tv-criticus Miles Beller van de Hollywood Reporter, die gemiddeld vier tot zes uur per dag aan de buis opoffert, komt Büch tot de conclusie dat de Amerikaanse televi sie drijft op volksverlakkerij, maar de vraag in hoeverre het er in de Hilversumse studio's anders aan toe gaat laat Büch wij selijk onbeantwoord. De volgende afleveringen van De wereld van Boudewijn Büch gaan over het jong overleden tieneridool Buddy Holly, over de Congresbibliotheek in Washington en over de stijl van de jaren vijftig, die vorm kreeg in jukeboxen, auto's, neonreclames en rock 'n roll. In die laatste uitzending zit onder meer een interview met Roy Orbi- son, van wie deze week nog een concert door "Veronica (jawel, weer dié omroep) werd uitgezonden. Door Dirk Vellenga In de strijd om de Award voor de meest smakeloze, vrouw-onvriendelijke, vooroor deel-bevestigende en horizon-verengende serie aller tijden begint langzamerhand enige duidelijkheid te komen. 'Dallas' heeft er tien jaar opzitten. De serie spot met elke logica en zelfs met de dood. Op de BRT zijn JR en zijn zombies elke don derdagavond nog te bekijken. Diezelfde BRT heeft ons nog even wat ver gelijkingsmateriaal gegeven. Deze weken zendt men op zondagmiddagen oude afle veringen uit van 'Bonanza', met het be roemde moederloze gezin in Virginia City anno 1860, dat ons in de jaren zestig even vertrouwd was als de familie Ewing in de jaren tachtig. De Cartwrights waren zo verschrikkelijk deugdzaam en de tegenstanders zo door en door verdorven, dat de kijker elke week precies wist waar hij aan toe was. Little Joe deed wel eens ondoordachte dingen en Hoss, die dikke goeierd, wilde wel eens wat al te snel zijn vuisten gebruiken. Maar dan was er altijd Pa, Lome Green, die voor kalmte zorgde, samen met zoon Adam. 'Bonanza' draaide ons nooit een loer voor de ogen. Met Pemell Roberts ver dween Adam uit de serie en hij kwam nooit meer terug. Dan Blocker (Hoss) stierf in 1972. Lome Greene overleefde de serie en mocht zelfs nog de ruimte in met de serie 'Battlestar Gallactica'. Vorig jaar stierf hij. De Ponderosa-farm liep leeg en er wer den geen pogingen gedaan vervangende comboys aan te laten rukken. Wat de ma kers van 'Dallas' zeker wel gedaan zouden hebben. Michael Landon (Little Joe) is de enige die actief is. Via 'Het kleine huis op de prairie' belandde hij in de serie 'High way to heaven', die de KRO nu elke vrij dag om zeven uur op Nederland 1 uitzendt met de titel 'De mysterieuze vreemdeling'. Voor 'Bonanza' toonde de Belgische tv 18 afleveringen van de prehistorische zwart wit serie 'The Long Hot Summer', waar mee de AVRO in 1966 de feuilletonkijkers aan zich bond. De nobele eenling Ben Quick tegen de machtswellusteling Will Vamer. Daarin zag je al de eerste verzwak king. De man die 15 afleveringen de rol van Varner had gespeeld werd vervangen door een andere, die in de verte een beetje op hem leek. Op dat moment werd het mode een loopje te nemen met de trouwe kijker. Na 'The Long Hot Summer' kwam in 1967 'Peyton Place' naar ons land en tot augustus 1973 wisten miljoenen meer van Rodney Harrington en Constance Mac- Kenzie dan van het kabinet-De Jong. Maar ook daar werd gesjoemeld. De oude Martin Peyton werd vervangen door een geheel andere oude Martin Peyton. Een paar weken later kwam de eerste weer te rug. Maar 'Dallas' overtreft alles. Okee, stamvader Jock is echt dood en niet ver vangen. Maar jaren later probeerden de schrijvers van de serie toch nog even een geintje uit. Er kwam een zekere Wes Par- malee opdraven, die niet op Jock leek, maar wel beweerde dat hij de oude Ewing was. Zwaar gewond en toen weer plastisch hersteld. Zelfs miss Ellie ging twijfelen. Was dit een nieuwe versie van haar man? Na maanden van onzekerheid werd Par- malee ontmaskerd als een bedrieger. Miss Ellie werd een jaar vervangen door Donna Reed, maar het werd pas echt bar en boos toen Bobby Ewing omkwam bij een verschrikkelijk ongeluk. Hij wilde bui ten 'Dallas' nog meer verdienen en werd uit het verhaal geschreven. Pamela treurde, maar kon het volgende jaar haar tranen weer drogen. Bobby (Patrick Duffy) was teruggekomen. Het was allemaal een droom geweest, al die 26 afleveringen. Hij stond gewoon onder de douche. Over de stoel hing zijn jasje met daarin een nieuw contract bij 'Dallas'. Daarna verdween Pamela. Ook voor haar werd een afschuwelijke ongeluk be dacht. Een aantal weken keken we tegen een vrouw in verband aan en lieten de ma kers ons in de waan dat het allemaal nog goed zou kunnen komen. Toen de dokto ren het verband zouden gaan verwijderen, bleek Pamela het ziekenhuis stiekem verla ten te hebben. Ze vond zich te verminkt en te lelijk. Dat wilde ze haar lieve Bobberd niet aandoen. Inmiddels is gebleken dat Pamela (Vic- Inmiddels is gebleken dat Pamela (Victoria Principal) toch niet zonder 'Dallas' kan en is het bijna zeker dat ze in het volgende seizoen gewoon te rugkomt. Dat moet het wereldpu- bliek allemaal maar pikken. foto epa toria Principal) toch niet zonder 'Dallas' kan en is het bijna zeker dat ze in het vol gende seizoen gewoon terugkomt. Dat moet het wereldpubliek allemaal maar pik ken. De zekerheid van vroeger is helemaal weg. Goed, JR is nog steeds onbeschaamd ge meen, Cliff Barnes is steeds suffer gewor den, miss Ellie is nog altijd erg bezorgd en Ray Krebbs trekt steeds datzelfde pruil mondje als hij problemen heeft. Maar ver der lopen er wel erg veel jonge meiden en kerels rond als nieuwe stoffering van de lege glamourwereld van de Ewings. Ze worden uitbundig gekapt en gekleed en in het verhaal gegooid. Vaak kunnen ze aan het eind van het seizoen de biezen weer pakken. 'Dallas' is wreed, voor Kimberley Cry- der die haar huwelijk heeft opgegeven voor JR, voor Clayton Farlow die in verkeerde kringen belandt en voor Bobby, die ver wend wordt door Kay, maar nooit geluk kig kan worden. De serie is vooral wreed voor de kijker, die nu al tien jaar gepest en getreiterd wordt. Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe serie, die ons kan bevredi gen in onze diepste gevoelens van smake loosheid? Door Wim van Leest Schrijven is een heel speciale bezigheid. Wie uit het niets een boek weet te produ ceren, is in hoge mate creatief bezig. Dat het ook nog eens zeer zware arbeid is, zal niemand verbazen. Een verhaallijn op pa pier zetten is één ding, maar die lijn lees baar en vooral boeiend maken is een nog veel moeilijker ander ding. Ook bij het schrijven geldt dat goed voor beeld doet volgen. De kwalificitie 'goed' bij volgen kan in dit geval niet meteen ver leend worden. Naapers zijn immers per de finitie nauwelijks interessant en een te druk beoefend genre kan op den duur uit groeien tot een literair bezien volstrekt on interessante, maar niettemin enorme uit was. Dat met naaperij tegemoet gekomen wordt aan een overweldigende vraag van gemakzuchtige lezers, blijkt uit de grote oplagen van dokters- en kasteelromanntjes en ook aan de enorme produktie aan decti- ves en spionagethrillers. Toch is het mogelijk om het imiteren van andermans stijl tot kunst te verheffen. Roger Moss, docent literatuur aan de uni versiteit van Sussex, doet dat in zijn boek 'The game of the pink pagoda' dat hier on langs als 'Het spel van de roze pagoda' bij Agathon verscheen. Binnen het raamwerk van een zelfbedacht 'spel' beoefent c.q. pa rodieert Moss zo'n 26 stijlen, zoals die in de Engelse literatuur voorkomen. Moss be gint bij een mythologisch scheppingsver haal. Daarna volgt Moss' kijk op o.a. Ho merus, de Arthur-legenden, de middel eeuwse roman, renaissance-literatuur, brie- ven-romans, Oscar Wilde, Agatha Christie, kinderboeken, thrillers, pulp en sciene fic tion. Moss' aanpak is niet nieuw, maar hij heeft er wel iets schitterends van gemaakt. De manier waarop Roger Moss zich door de diverse genres beweegt, getuigt van veel inzicht. Moss heeft de historische voorbeelden haarfijn ontleed, de construc tieve elementen eruit gelicht en daarmee vervolgens zijn eigen verhalen gemaakt. De manier waarop die verhalen geschreven zijn, toont een fenomenaal gevoel voor taal en een beeldend vermogen waar je u tegen zegt. Het raamwerk van 'Het spel van de roze pagode' is een fictief spel, waarin de spe lers/lezers geacht worden de roze pagode te bereiken. Ze moeten daarvoor gebruik maken van een aantal vooraf afgesproken ingrediënten, zoals personages en lokaties en zich uiteraard aan de overigens zeer ruim op te vatten spelregels houden. Als je de toelichting op het spel leest, krijg je de indruk dat het spel van de roze pagode niets anders is dan een spel met het leven zelf. Moss nodigt weliswaar uit tot spelen, maar vervolgens treedt hij zelf in de rol Hier, helaas in zwart-wit, de roze pagode van de speler/lezer. Hij vertelt zijn 26 ver haaltjes en verweeft daarin telkens de vaste ingrediënten. Steevast komt hij bij de roze pagode uit en keer op keer verbaast hij je met zijn knappe constructies. Zodoende is 'Het spel van de roze pago de' veel meer dan zomaar een reeks korte verhaaltjes. Er loopt een rode, of in dit ge val liever een roze draad doorheen. Die draad is niet alleen maar een bindend ele ment. Hij wordt na verloop van tijd een houvast en herkenningspunt en hoe verder je in het boek vordert, hoe benieuwder je wordt naar de manier waarop Moss dit keer de draad zal afwikkelen. Omdat het 'Het spel van de roze pagode' ondanks zijn fictieve karakter wel degelijk een spel is, is het boek nog leerzaam ook. Al naar gelang de historische datering van het verhaal verbindt Moss aan zijn verha len overeenkomstige wijze lessen. Hij laat een Odysseus-achtige figuur ondergeschikt zijn aan de wil van de goden; als een soort middeleeuwse schrijver benadrukt hij de nobele deugden van de hoofse liefde; aan geland in de literatuur van de 19e eeuw predikt hij fel moralistische lessen; hij te kent haarfijn het van Oscar Wilde bekende decadente fatalisme uit; hij geeft aan waar de pleisters geplakt moeten worden op de wonden van Engelsen die te lang in Brits- Indië hebben vertoefd. Aanbeland in de moderne tijd stipt Moss het probleem aan dat de vergevorderde wetenschap ons wel iswaar steeds meer antwoorden op levens vragen geeft, maar daardoor minstens zo veel nieuwe vragen oproept. Een aantal keren besluit Moss zijn ver haal met een open einde. Hij zet dan als het ware de lezer aan om ook de verbeel ding te gebruiken en als het ware mee te spelen in 'Het spel van de roze pagode'. Voor wie zich aan de hand van Moss ette lijke malen in het spel begeven heeft, zal dat niet moeilijk zijn. Moss' boek is een prachtig staaltje van ver telkunst. Moss beheerst die kunst in al zijn facetten. Hij kan breedvoerig zijn waar dat omwille van de stijl vereist is, maar hij kan ook kort en bijna zakelijk in een paar woorden een situatieschets neerzetten. Het knappe van 'Het spel van de roze pagode' is niet alleen de speelsheid waar mee de literatuurgeschiedenis wordt be handeld, het is ook de directe band die Moss het hele boek door met zijn lezers heeft. Hij geeft je als het ware het gevoel dat je hem bij het schrijven terzijde staat, dat je met hem mee denkt en mee speelt. Bovenal is 'Het spel van de roze pagode' een zalig boek om te lezen. Roger Moss bezit een overvloed aan fantasie en heeft, in tegenstelling tot veel collega-literatuur docenten, zeer grote schrijverscapaciteiten. Wie zo speels met taal en fantasie om kan gaan, moet tot nog veel meer in staat wor den geacht. Roger Moss - Het spel van de roze pagode, uitgeverij Agathon, prijs 34,90. Adelaar, Braat. Lap en ik hebben, terwijl door de geopende ramen het gezang van vogels en het gejoel van spelende kinderen naar binnen woei, lang zitten vergaderen over de aanstelling van een jonge, repre sentatieve kracht aan de balie. Eigenlijk hadden we de procedure vorige week al af gerond. Maar Lap was voor de dag geko men met een exemplaar van „Justitiële Verkenningen" (veertiende jaargang, juli), waarin een wetenschappelijke link wordt gelegd tussen zekere vormen van sportbe oefening en crimineel gedrag (geweldple ging, brandstichting, zwartrijderij, vanda- hsme, spuitbusvergrijpen). De samenhang met de zo verfoeide cri minele gedragingen zien wij in de kracht en vechtsporten, het voetbal en honkbal en onder beoefenaren van de damsport. Zwemmers, schaatsers en volleyballers zouden, als groep, de genoemde criminele inslag niet vertonen. Dat betekent dat we Yvonne van Gennip wel, en Cruyff niet aan de balie willen hebben. Erg veel crimi nologische wijsheid is daar natuurlijk niet voor nodig. Het is maar goed dat Lap zo oplettend is geweest, want na enig heen en weer bel len en het uitdiepen van sportachtergron- den van de voorliggende kandidaten kon den we al snel besluiten om Flip Tak, die we hadden voorgedragen, te laten vallen. De jongen zag er netjes uit, kon een beetje typen en kende de tarieven van de strip penkaarten en de ligging van de zones in het openbaar vervoer. Wat jammer echter: Tak blijkt de vechtsport kung-fu te beoefe nen en Braat meent zich nu te herinneren dat Tak naar roet en benzine rook toen we hem bezichtigden. Neen, we kunnen het ri sico niet nemen. Adelaar: „Waarom hebben we die jon gen Fred Deet niet genomen?" Lap: „die had een zelfgebreid pak aan". Adelaar: „Laten we nog eens kijken naar Carla Krik. Dat was toch een aller aardigst meisje...". Braat graaft in de stuk ken en leest voor: „Krik, Carla. MAVO, 19 jaar. Zachtaardig karakter. Heeft als kind, met inzet van eigen leven, een ka tertje van een wisse verdrinkingsdood ge red. Als enige negatieve aantekening zie ik hier dat ze drie boventanden mist. Die is ze zeven jaar geleden kwijt geraakt bij een uit de hand gelopen spelletje Mens erger je niet. De enige sporten die zij thans nog be oefent zijn het vlooienspel, het sjoelbakken en het dammen". Geschokt keken we elkaar aan. Carla? Een damster? Beoefenares van een sport die met brandstichting en geweldpleging in verband wordt gebracht? We konden onze oren niet geloven. „Het is toch wel ty pisch", zei Braat, „dat basketballers op de zwarte lijst staan en volleyballers niet. Dat dammers besmet zijn en sjoelbakfanaten vrijuit gaan". Hij heeft gelijk. Ik kan me ook niet voorstellen waarom het kegelspel, de priktol en de dominostenen een samen hang zouden vertonen met de criminele sector en de agressieve sjoelbak en het vlooienspel niet. Ik heb een aantal jaren op Oudejaars avond moeten sjoelen, met als gevolg dat de vingerkoten mijner wijsvingers nage noeg verbrijzelden en op Nieuwjaarsdag het hanteren van een champagneglas een onmogelijkheid was geworden. Ik ken iemand die door een in drift geworpen sjoelschijf gedoemd is om beminnelijk door een glazen oog te kijken. En werd niet een aantal jaren geleden een bejaard man tijdens een ruzie om een dubbel ge speelde vlo door zijn eigen vrouw ge wurgd? We hebben besloten tot geduld en prudentie en zullen wederom een adver tentie plaatsen voor een jong mens (mV) aan de balie. Beoefenaren van sport of spel behoeven niet te reflecteren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21