DE STEM M E R E D I T I De eerste buisbaby is al 10 jaar i Héhó! Een monument! ft ZATERDAG I -I 30 JUL11988) "tl Daar komen ze! foto de stem/johan van gurp ouise Brown, het eerste reageerbuiskind ter wereld, vierde maandag haar tiende ver jaardag. „Geboren 11.47 uur, 25 juli 1978", staat er in het Guinness Record Boek. Haar geboorte was de kroon op het werk van de gynae coloog Richard Steptoe en de we tenschapper Robert Edwards. Zij experimenteerden al enige tijd met zogenaamde reageerbuis-bevruch tingen, maar waren er tot dan toe niet in geslaagd met de door hen toegepaste techniek een zwanger schap tot een goed einde te bren gen. in het zonnetje Door Sarah Miller De dag waarop Louise promoveerde van experiment tot wereldwonder, maakte niet alleen haarzelf, maar ook de artsen die het project leidden, tot het middelpunt van een internationale discussie, die door de media gretig werd gevolgd. Inmiddels werden zo'n duizend kinderen verwekt volgens dezelfde methode. Nu de discussie enigszins geluwd is en het gezin Brown verrijkt werd met nog een dochter, kan het terugzien op een aantal veelbewo gen jaren. Louise gaat gewoon naar school, evenals haar zusje. Haar vader werkt bij de Britse spoorwegen en haar moeder heeft een baan bij een paddestoelen-kwekerij. Dr. Steptoe, die een goede vriend van de fami lie was en een soort grootvader voor Loui se, is onlangs overleden. Kort daarvoor verschenen hij en Louise nog in een televi sieprogramma ter gelegenheid van de ge boorte van het duizendste reageerbuiskind. Op de vraag of zij wist wat deze man voor haar gedaan had, antwoordde Louise gie chelend: „Hij heeft me gemaakt". Moeder Lesley Brown, nu 42, maakte zich al vanaf haar twintigse zorgen over het krijgen van kinderen. Voordat zij in con tact kwam met Dr. Steptoe, was zij dan ook al vele malen onderzocht en behan deld. Haar eileiders zouden nooit goed kunnen functioneren en het echtpaar dacht aan adoptie, maar John had proble- de dat gen. men met de daarmee gemoeide spannin- Het idee dat het voor hen onmogelijk zou zijn kinderen te krijgen was echter moeilijk te accepteren. Op een dag kwam John op Louise Brown sinds kort een knappe tiener. - fotoap de gedachte dat als het mogelijk was een harttransplantatie uit te voeren, het ook mogelijk moest zijn Lesley nieuwe eileiders te geven. Ze gingen samen naar het zieken huis en werden door een vrouwelijke arts doorverwezen naar de kliniek van Steptoe. „Ik had nog nooit gehoord van reageer buis-bevruchting en eigenlijk begrepen we er niets van, maar ik sprong een gat in de lucht", zegt John. „Steptoe nam het woord reageerbuis-baby niet in de mond. Hij ver telde ons wel dat het nog nooit gelukt was". Op 10 november 1977 besliste men dat het eitje van Lesley rijp was voor bevruchting en werd John haastig - met de door Step toe aan het echtpaar geschonken tele foon - uit Bristol opgeroepen om zijn zaad te geven. Twee dagen later werd de be vruchte eicel bij Lesley ingeplant. Hoewel Steptoe en zijn vrouw haar wel voorzichtig hadden gewaarschuwd, had Lesley aanvankelijk geen idee van de golf van publiciteit die op de geboorte van haar kind zou volgen. „Pas toen ik in de trein zat en er met een vrouw over sprak, reali seerde ik me dat de bevalling iets bijzon ders zou zijn." De baby was uitgerekend voor augustus. Na tweeëndertig weken, twee maanden voor tijd, kwam Louise echter ter wereld. De bevalling kwam tot stand door middel van een keizersnede en Lesley zegt zich er werkelijk niets van te kunnen herinneren. Het nemen van de foto waarmee zij en Louise de voorpagina van de Daily Mail haalden, ging totaal aan haar voorbij. Ze herinnert zich alleen dat men haar wakker maakte en zei dat het een meisje was en vaag dat er een baby lag. Zoals alle baby's gal Louise luidkeels acte de présence. Met drie maanden huilde ze onophoudelijk. „Ze huilde, en huilde en huilde maar door. Ik heb zelfs een paar keer tegen haar geschreeuwd, maar dan schrok ik van mezelf, want ik had toch zo naar haar verlangd", zegt Lesley. Toen Louise twee weken oud was, wilde de familie Brown naar huis. Zo gemakkelijk was dat niet, aangezien de pers de straat volledig in beslag had genomen. Overal stonden camera's. Het ging zover dat de buren aan de overkant de kamers die uit zicht boden op het huis van de Browns hadden verhuurd aan verslaggevers. De voordeur was niet te bereiken en Lesley moest zich, om de baby te kunnen voeden, terugtrekken ergens op een nabijgelegen sportterrein. Alle kinderen uit de buurt za ten op de stoep. Het is volgens Vader Brown een heel kar wei geweest om ervoor te zorgen dat Louise niet al te ijdel werd. Op reizen naar Japan en Amerika, waar films over het ge zin werden gemaakt, wilde iedereen met het kind op de foto. De beide wetenschap pers die de techniek ontwikkelden schre ven er een boek over en ook John en Les ley lieten het verhaal over 'hun kleine won der' in boekvorm verschijnen. Zowel Louise als haar zusje Natalie (num mer veertig in de rij van reageerbuisba by's) zijn uitstekend op de hoogte van de manier waarop zij verwekt werden. „We hebben uitgelegd dat ik niet zonder hulp kinderen kon krijgen", zegt Lesley. Natalie is gefascineerd door het fenomeen ge boorte en bekijkt gretig allerlei opnamen die betrekking hebben op het onderwerp. Louise wordt er zo voor en na onpasselijk van. Lesley gelooft dat Louise wel degelijk be ïnvloed is door alle belangstelling. „Ze is dol op aandacht, dat valt niet te ontken nen. De kinderen zijn heel verschillend. Toen Natalie geboren werd, was er veel minder publiciteit en accepteerde iedereen gewoon dat zij er was". Louise's schoolrapporten melden, zoals bij zoveel kinderen, dat ze intelligent genoeg is, maar moeite heeft met de concentratie. Haar lezen is boven gemiddeld, ze houdt niet van rekenen en ze is dol op gymnas tiek. Alle publiciteit heeft de ouders, naar eigen zeggen, enkele leuke reizen en wat aardige cadeaus opgeleverd. Het geld dat zij kre gen voor rechten van films, boeken en re portages, is vastgezet in een speciaal fonds voor Louise en Natalie. Wanneer zij acht tien worden kunnen zij over een fors be drag beschikken. „Ik wil best naar - hoe heette dat land ook alweer, van m'n werkstuk? - Australië!", zegt Louise. Een verlangen dat niet onver vuld hoeft te blijven, als je Louise Brown heet. Copyright The Times n september 1987 ont hulde verzameld homoseksueel Ne derland in Amsterdam trots het eer ste en nog steeds enige homo-mo nument ter wereld. Het monument moest afrekenen met een triest ver leden en een betere toekomst inlui den. Zomer 1988 ligt het monument er al min of meer vergeten bij. Een poffertjeskraam overschaduwt de boodschap. Door Rob Bruntink Het kruispunt Keizersgracht/Westermarkt in Amsterdam is een kruispunt, gelijk aan alle andere waarbij een Prins-, Heren-, of Keizersgracht is betrokken. Vrolijk bel lende trams banen zich een weg richting centrum of richting west. Er is intensief verkeer van auto's, bussen en fietsen. Ta xi's verzamelen er zich rond de standplaats en de chauffeurs die even niets te doen hebben, staan leunend tegen een 'Amster dammertje' een shaggie te rollen. Water fietsen kabbelen rustig op het water van de gracht. Op de hoek aan de kant van de Wester- kerk, staat een 'Oud Hollandsche Pof fertjeskraam'. De eigenaar doet goede za ken; de zon lokt velen het terras op. Met de nodige flair voorzien de obers de klan ten van drankjes en hapjes. Bovenin de kermisachtige gevel is tussen 'Oud Hollandsche' en 'Poffertjeskraam' in fleurige kleuren het wapen van Nederland geschilderd. De tekst 'Je maintiendrai' slingert eronder. Slechts enkele meters daar vanaf staat eveneens een tekst. Een tekst die het kruis punt Keizersgracht/Westermarkt een bij zonder (roze) tintje zou moeten geven: „Naar vriendschap zulk een mateloos ver langen". Het staat in grote witte letters ge graveerd in een marmeren gelijkbenige driehoek, op gelijke hoogte met het plein aan de voet van de Westerkerk ligt. Echt opvallen doet het niet. Wat de driehoek daar doet, wordt pas dui delijk als de ^ontdekker' wat verder rond kijkt. Hij zal aan het hek langs de gracht, vlak naast een urinoir en verscholen achter een boom, een klein wit bord kunnen ont waren, waarop in groene letters de tekst staat geschreven: „Herdenkt alle Vrouwen en Mannen die Ooit vanwege Homoseksualiteit zijn Onderdrukt en Vervolgd Steunt de Internationale Lesbische en Homobeweging in de Strijd tegen Verachting, Discriminatie en Onderdruk- king Laat zien dat je niet alleen bent Roept op tot blijvende waakzaamheid" In een kleiner lettertype volgt dan nog: „Verleden, Heden en Toekomst zijn ver beeld in deze 3 Driehoeken, ontworpen door Karin Daan, 1987". Het moge de ontdekker inmiddels duide lijk zijn: hij heeft te maken met het enige Nederlandse homomonument (tevens het enige ter wereld). Slechts een maand hangt het bordje er, terwijl het monument er offi cieel al sinds september 1987 ligt. Met veel trots en bombarie werd het aan de wereld getoond. Een 'fier monument' noemden de oprichters het. Geen zieligheid op een sok keltje. Maar met uitzondering van het her denkingsbord doet niets aan een monu ment denken. Eerder aan een onderdeel van Amsterdams kunstbeleid. De driehoek waarop „Naar vriendschap zulk een mateloos verlangen" te lezen valt (een dichtregel van Jacob Israël de Haan), is slechts een derde deel van het monu ment. Wat dichter tegen de poffertjes kraam aan staat het tweede deel. In het ho moblad voor de Benelux, de Gay Krant, zijn veelvuldig klachten geuit over deze 'buurman'. Vanuit de Rozengracht wordt het zicht op de driehoeken ontnomen door de kraam en het horeca-etablissement zou zelfs geen vergunning hebben om daar te staan. Ook zou de gemeente Amsterdam in gebreke blijven, wat het onderhoud van het monument betreft. Slechts sporadisch verschoont de gemeentelijke Reinigings dienst de driehoeken en repareert het de afgebrokkelde hoeken, zo luidde het ver wijt. De driehoek bij de poffertjeskraam steekt zo'n tachtig centimeter boven het plein uit Enkele duizenden homo's en lesbo's In Amsterdam bij de ont hulling van het enige homomonument ter wereld, in september 1987. - fotoap en ligt daar als het ware uitnodigend voor mensen die moe zijn en een zitplekje zoe- keh. Tevens is het handig om als opstapje te dienen voor kleine kinderen die op va- der's of moeder's rug mogen klimmen. Door de oprichters, verenigd in de Stich ting Homomonument, was dit deel be doeld als podiumdriehoek. Van hieraf zou den manifestaties kunnen worden gehou den, of concerten worden gebracht. Het derde deel verdwijnt vanaf de weg trapsgewijs de gracht in. In het verlengde van de punt staat met witte verf 'Stop Clause 28' op de kademuur geschreven, waarmee wordt gerefereerd aan de Britse wet die lokale overheden de mogelijkheid biedt om positieve benaderingen van ho moseksualiteit (in boeken, theatershows et cetera) te verbieden. De vier treden van de waterdriehoek bie den een ideale mogelijkheid om zittend van het zonnetje te genieten. Of om - vlak aan het water - de marmeren plaat te ge bruiken als vissersplaats. Afgelopen maan dag -de zon brandde, de thermometer haalde de 23 graden Celsius- werd die eerste mogelijkheid volop benut. Ontblote bovenlijven leken met het marmer te strij den om de titel 'Wie glimt er het mooist?'. Op maandag won de driehoek. Want met de zon verdwenen de ontblote bovenlijven, en bleef het monument achter. In totaliteit helaas niet zo fier ogend als bedoeld. Mis schien dat de komst van het volgende Ne derlandse homomonument wat meer trots en duidelijkheid kan uitstralen: er zijn na melijk plannen om in het Haagse Maduro- dam een miniatuur van het monument te plaatsen. JT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19